گفته می‌شود که...

تحلیل نشریه آمریکایی از سیاست دولت بایدن: تغییر در حد لحن و بیان!/حمله تروریستی به کشتی تجاری ایران در مدیترانه/ائتلاف ۱۶ کشور ازجمله ایران بر ضد تحریم و زور/سودای سود بیشتر در بازار مسکن/واردات نفت چین از ایران افزایش می‌یابد/شفاف‌سازی خداداد عزیزی در باره انتخابات و ...


همتی: به دوره رشد اقتصادی وارد شدیم

رئیس‌کل بانک مرکزی گزارش داد: «در سه‌ماهه سوم سال رشد اقتصادی کشور مثبت بوده و رشد 3.9 درصد با نفت و 2.9 درصدی بدون نفت ثبت شده است. امروز با اطمینان می‌توان از گذر اقتصاد ایران از دوره سخت تحریم و رکود ناشی از آن و ورود به دوره رشد مجدد اقتصادی خبر داد».
زمان اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: با توجه به رفع ایرادات شورای نگهبان نسبت به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، این طرح تا پایان سال تصویب می‌شود.محمد صالح جوکار در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به آغاز فرآیند ثبت نام شوراهای اسلامی شهر و روستا و عدم تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها گفت: هدف از این طرح برخلاف آنچه مطرح شده، صرفا برای انتخابات سال ۱۴۰۰ نبوده بلکه به دنبال نظارت موثر بر عملکرد شورا‌ها از طریق یک نهاد بالا دستی است. وی دامه داد: یکی از مهمترین مباحث در بحث نظارت پیشینی، احراز صلاحیت داوطلبان است که با وجود عدم تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها، اگر هیات‌های نظارت استانی بر اساس استعلام از مراجع ذی ربط مشخص شده در ماده ۴۹ قانون انتخابات شورا‌ها عمل کنند، مشکلات دوره‌های گذشته را دیگر نخواهیم داشت.
قانون‌گذار آمریکایی: چرا اول آمریکا به برجام بازنگردد

«ایلهان عمر»، قانون‌گذار حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا از وزیر خارجه آمریکا پرسید با توجه به اینکه ایالات‌متحده، برجام را ترک کرده، چرا اصرار دارد نخست ایران به این توافق پایبند شود. ایلهان در ادامه از بلینکن پرسید: «چرا ما نباید اولین طرفی باشیم که گام نخست را برمی‌داریم؟ وقتی آمریکا به برجام برنمی‌گردد، چطور انتظار دارد ایران این کار را انجام دهد».
روایتی از اهتمام رهبری به استفاده از تولیدات داخلی

مهدی فضائلی تحلیلگر سیاسی در رشته توئیتی از اهتمام مقام معظم رهبری به استفاده از محصولات داخلی نوشته است. او که عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است، نوشته: «مدتی قبل یکی از دوستان حضرت آقا تعدادی ماسک از یکی از کشور‌های اروپایی برای ایشان هدیه آورده بود. اما حضرت آقا به دلیل خارجی بودن، نه خود حاضر شدند از این ماسک‌ها استفاده کنند و نه حتی خانواده. ایشان و اعضای خانواده از ماسک ایرانی استفاده می‌کنند و این ماسک‌ها را به جایی اهدا کردند.» او در توئیت بعدی خود هم ادامه داده: «تمام پوشاک رهبر انقلاب نیز تولید کشور ایران است. تا چند سال قبل پارچه عمامه در ایران تولید نمی‌شد و وارداتی بود، اما به محض اطلاع حضرت آقا از تولید این پارچه در داخل کشور، دیگر از پارچه وارداتی استفاده نکردند و پارچه ایرانی را استفاده می‌کنند.»فضائلی در ادامه هم با هشتک سبک رهبری نوشته: «سال ۹۹، سال جهش تولید بود و حمایت از «تولید داخلی» و «کالای ایرانی» لازمه تحقق جهش تولید است. حضرت آقا به‌طور جدی خود عامل به این مسئله هستند.»

شلیک از سر ترس و به اهداف خیالی

پس از اعلام نتیجه تحقیقات مربوط به شهادت سه ماهیگیر فلسطینی، سرایاالقدس به صهیونیستها وعده انتقام داد. ساعاتی بعد آژیرهای خطر فعال شدند و سامانه گنبدآهنین به سمت اهداف خیالی شلیک کرد. کمی بعد رژیم صهیونیستی مدعی شد یک رصد اشتباه صورت گرفته است.

تحلیل نشریه آمریکایی از سیاست دولت بایدن: تغییر در حد لحن و بیان!

هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» در تحلیلی با عنوان«سیاست خارجی بایدن بیشتر از آنچه تصور می‌کنید به سیاست خارجی ترامپ شبیه است»، به تحلیل یک ماه و نیم گذشته از دوره بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و تفاوت‌های حرف با عمل وی در عرصه سیاست خارجی پرداخت. سیاست خارجی آمریکا در کل نسبتاً ثابت باقی مانده است و به‌جز قطع حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی در یمن و تمدید معاهده استارت نو با روسیه، سیاست خارجی بایدن بیشتر از آنچه که طرفداران وی حاضر به قبول آن هستند به ترامپ شبیه است. درواقع در برخی مسائل مثل ایران، ترقی‌خواهان به‌طور فزاینده‌ای در حال بی‌تاب شدن به دلیل سرعت کند دیپلماسی بایدن هستند. بایدن درباره برگشت به میز مذاکره با ایرانی‌ها گفته و بارها و بارها گفته که بسیار خوشحال خواهد شد که در صورت بازگشت ایران به تعهداتش ذیل برجام، به این توافق بازگردد. یک گروه حرفه‌ای از مذاکره‌کنندگان هم در حال تشکیل شدن برای کار بر روی این مسئله هستند. بااین‌حال همان فشار حداکثری ترامپ علیه ایران که بایدن آن را نکوهش می‌کرد، همچنان پابرجاست. هیچ‌یک از تحریم‌های دوره ترامپ برداشته نشده و وام پنج میلیارد دلاری که ایران از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده همچنان به دلیل مسدود کردن این درخواست از سوی آمریکا، بدون پاسخ مانده است. این نشریه افزود: اگر لحن و بیان کنار گذاشته شود، شباهت‌های سیاست بایدن با ترامپ تاکنون از تفاوت‌های آن بسیار بیشتر بوده است؛ بنابراین آن‌طور که به نظر می‌رسد سیاست خارجی امروز آمریکا بسیار شبیه سیاست خارجی دیروز این کشور است.

حمله تروریستی به کشتی تجاری ایران در مدیترانه

سخنگوی شرکت کشتیرانی ایران اعلام کرد: «به دنبال اصابت شئ انفجاری به کشتی کانتیربر ایران شهرکرد در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه، بخشی از بدنه کشتی دچار آسیب شد. پس از اصابت شیء انفجاری به بدنه کشتی، آتش‌سوزی مختصری در محل انفجار رخ داد که با تلاش به‌موقع فرمانده و خدمه کشتی آتش بلافاصله مهار شد. این‌گونه اقدامات تروریستی مصداق راهزنی دریایی و برخلاف قوانین بینالمللی است. پیگیریها برای شناسایی عاملان انجام خواهد شد».
ائتلاف
۱۶ کشور ازجمله ایران بر ضد تحریم و زور

رویترز گزارش داد: «۱۶ کشور ازجمله ایران و چین در تلاش برای تشکیل ائتلافی جهت دفاع از منشور ملل متحد، مقابله با تحریم‌ و زور یک‌جانبه هستند. نام این ائتلاف «گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد» است.
تأکید بر روابط راهبردی در بیستمین سالگرد یک معاهده همکاری
!

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه روسیه که به مناسبت بیستمین سالگرد امضای معاهده روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صادر شده است، آمده است: «دوستی و حسن همجواری بین ایران و روسیه در راستای منافع مردم دو کشور و نیز ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و فراتر از آن سال‌به‌سال مستحکم‌تر می‌شود. تهران و مسکو با «بسته‌ای» از دستاوردها در همه حوزه‌ها به استقبال این سالگرد آمده‌اند. ظرفیت‌های کنونی به کار گرفته نشده و پتانسیل شراکت متقابل، چشم‌اندازهای گسترده‌ای را برای تعمیق و توسعه مناسبات چندوجهی بین دو کشور باز می‌کند». به همین مناسبت، وزارت امور خارجه کشورمان نیز نوشت: «دو کشور علیه تحریم‌های ضدبشری و یکجانبه ‌همبستگی کامل دارند. ایران به فدراسیون روسیه به‌عنوان کشور همسایه قدرتمند و دوست خود بر پایه «همکاری و احترام متقابل» می‌نگرد و علاقه‌مند به گسترش بیش‌ازپیش روابط خود با این کشور در همه زمینه‌هاست».

حقوق ۴ هزار دلاری برای شرکت در جنگ یمن

نمایندگان سرویس اطلاعاتی ترکیه شروع به ثبت‌نام افراد مسلح مایل به حضور در جنگ یمن و انتقال آن‌ها به مأرب با حقوق وسوسه ‌کننده چهار هزار دلاری کرده‌اند.

سودای سود بیشتر در بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک، برخی سازندگان را عامل گرانی مسکن دانست و گفت: «بعضی انبوه‌سازان، بخر و بفروش‌ها و بسازوبفروش‌ها که در بازار مسکن منفعت دارند تلاش می‌کنند به شکل مصنوعی، نرخ‌ها را افزایشی جلوه دهند». خسروی با بیان اینکه برخی انبوه‌سازان داخلی به دلیل توقعات بالا حاضر نشدند با مسکن ملی همکاری کنند خاطرنشان کرد: «در زمان اجرای پروژه مسکن مهر نیز سازندگان داخلی حاضر نشدند با نرخ متری ۳۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کار کنند. در آن زمان بنده و آقای نیکزاد وزیر وقت مسکن به ترکیه رفتیم و با شرکت کوزو قرارداد بستیم که حاضر بود با قیمت پایین‌تر از سازندگان داخلی، مسکن مهر را اجرا کند که هم‌اکنون نیز کارنامه بهتری نسبت به بعضی انبوه‌سازان ایرانی ارائه داده است». وی تأکید کرد: «بر خی سازندگان حاشیه سود بالایی را برای خود تعریف می‌کنند درحالی‌که باید منافع مردم را نیز در نظر بگیرند. همه ارکان دولتی و بخش خصوصی باید تلاش کنند که مسکن ملی با قیمت مناسب به دست متقاضیان برسد». رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن در اسفندماه گفت: «معاملات کساد است و قیمت‌ها که از آبان‌ماه ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین آمده بود در اسفندماه نیز مقداری کاهش نشان می‌دهد. درواقع از حدود سه ماه قبل عرضه به‌طور چشمگیری بالا رفته و تقاضا کاهش یافته است. خریداران در چانه‌زنی، دست بالا را دارند و فرصت مناسبی برای متقاضیان مصرفی فراهم شده است».
واردات نفت چین از ایران افزایش می‌یابد

رسانه آمریکایی «بلومبرگ» گزارش داد: «پیش‌بینی می‌شود واردات نفت خام چین از ایران در ماه مارس به ۸۵۶ هزار بشکه در روز برسد که بالاترین رقم طی دو سال گذشته و ۱۲۹ درصد بیشتر از ماه قبل است.
باهنر: رییس‌جمهور بعدی فکر نکند عقلش زیاد شده است

باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: امیدوارم رییس‌جمهور آینده عاقل، حکیم و مدبر باشد. نیاز نیست رییس‌جمهور روزی ۱۷ ساعت کار کند، پنج ساعت کار کند، اما حکیمانه تصمیم بگیرد و با ۲۰ میلیون رای فکر نکند عقلش زیاد شده است.

پادرمیانی به سبک آمریکا!

نماینده آمریکا در امور یمن اعلام کرد: «یک طرح برای آتشبس به را به رهبری حوثی‌ها ارائه دادیم و منتظر پاسخ آنها هستیم. سعودیها از تلاش‌های ما برای پایان جنگ یمن حمایت می‌کنند. «عبدالملک العجری» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در واکنش به این طرح آمریکایی در توئیتر نوشت: «تیموتی لیندرکینگ نماینده آمریکا از ارائه پیشنهاداتی برای توقف جنگ سخن گفته و از انصارالله خواسته تا پاسخ دهد؛ اما در حقیقت این پیشنهادات همان شروط عربستان سعودی برای آتش‌بس است». العجری افرود: «لیندرکینگ باید بداند که اگر پیشنهاداتش موردپذیرش بود، آن را از عربستان سعودی می‌پذیرفتیم و دیگر نیازی به فرستاده آمریکا نبود که بخواهد خواسته عربستان سعودی را مبنا قرار دهد».
شفاف‌سازی خداداد عزیزی در باره انتخابات

یک فوتبالیست سابق در اختتامیه فیلم‌های ورزشی درباره انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: در انتخابات فدراسیون همه چیز از قبل مشخص بود. من اسم نمی‌برم، اما برای اهالی فوتبال یا همان فوتبالی‌ها متاسفم. خداداد عزیزی افزود: وقتی فوتبالی‌ها به غیرفوتبالی‌ها رای می‌دهند، دیگر از غیرفوتبالی‌ها چه انتظاری می‌توان داشت؟ فکر می‌کنم که این آدم‌ها به‌خاطر موقعیت خودشان رای می‌دهند، نه به خاطر فوتبال ایران؛ شاید اگر به فلان نامزد رای ندهند، بازوبند کاپیتانی را از آنها بگیرند و موقعیتشان به خطر بیفتد. به‌هرحال چنین آدم‌هایی نگران موقعیتشان بودند و به اعتقاد من آدم‌های کوچکی هستند» خداداد عزیزی ادامه داد: اصلا شکل رای دادن در فدراسیون فوتبال غلط است.
انتخابات
۱۴۰۰ کرونا گرفته است

فعال سیاسی اصولگرا گفت: فضای انتخاباتی کشور متاثر از همه گیری ویروس کرونا روزهای سردی را تجربه می کند.وهاب عزیزی دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به استقبال کم داوطلبان در روزهای اول ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: انتخابات هم مانند دیگر مناسبت های اجتماعی تحت تاثیر منفی ویروس کرونا قرار گرفته است. با شیوع ویروس کرونا، یکسری محدودیت های ارتباطی و اجتماعی به زندگی مردم وارد شد که قابل چشم پوشی نیست.وی افزود: در یک سال گذشته بخش عظیمی از اجتماعات فرهنگی مذهبی تعطیل شد یا به حداقل ممکن رسید. بن مایه هر انتخاباتی به عنوان یک جشنواره سیاسی اجتماعی، تجمعات و مراسم است. در مراسم مذهبی و اجتماعات سنتی، حس مسئولیت پذیری افراد فعال می شود، متاسفانه در یک سال گذشته کم شدن ارتباطات حضوری تاثیری زیادی بر زندگی مردم گذاشته است.

اخبار روزانه:

*ایران به اقدام اخیر اقلیم کردستان عراق در انتشار تمبری که روی آن بخش‌هایی از سرزمین ایران به‌عنوان منطقه اقلیم معرفی شده است، واکنش نشان داد. به‌گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد این اقدام اقلیم کردستان عراق گفت: روشن است آنچه در فضای عمومی منتشر شده، خلاف اصول و قواعد بین‌الملل است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن اعتراض به دولت عراق نسبت به این موضوع، خواستار جمع‌آوری و اصلاح فوری این اقدام غیردوستانه شده است.اقلیم کردستان عراق به مناسبت سفر اخیر پاپ به این منطقه، تمبری چاپ کرده که در نقشه درج‌شده روی آن، بخش‌هایی از سرزمین ایران به‌عنوان «منطقه اقلیم» معرفی شده است.
*دفتر نخست‌وزیری انگلیس در پی تماس بوریس جانسون با حسن روحانی در بیانیه‌ای نوشت: نخست‌وزیر، مسأله نازنین زاغری راتکلیف و دیگر دوتابعیتی‌های ایرانی - انگلیسی را مطرح کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد
. در ادامه بیانیه ادعا شده است: با اینکه از باز شدن پابندهای نظارتی نازنین زاغری راتکلیف استقبال می‌شود، حبس وی همچنان غیرقابل قبول تلقی شده و باید به وی اجازه داده شود که به خانواده‌اش در انگلیس ملحق شود.
*زارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده «علی همتیان» و «مسعود صفدری
» را به‌دلیل آنچه «نقض حقوق بشر» خوانده شده در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. بر این اساس این افراد و بستگانشان قادر به ورود به خاک ایالات متحده نخواهند بود. به‌گزارش فارس، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا در این بیانیه‌ اعلام کرد: «در نشست شورای حقوق بشر در ژنو ما نگرانی‌هایمان را درباره بدرفتاری‌های حکومت ایران با شهروندانش از جمله بازداشت ناعادلانه عده زیادی از شهروندان در شرایط اسفناک بیان کردیم
*
در حالی که هیئت دولت احمدی نژاد در سال ۱۳۸۶ به منظور جلوگیری از راکد ماندن منابع بانک ها در قالب اموال و املاک غیر منقول، آیین نامه نحوه واگذاری دارایی‌ های غیر ضروری و اماکن رفاهی بانک‌ ها را تصویب کرد، یک مسئول ارشد اجرایی در نامه روزهای اخیر خود خطاب به اعضای اقتصادی کابینه، اعلام کرده از این پس واگذاری این اموال بر اساس قانون رفع موانع تولید و مصوبات شورای پول و اعتبار خواهد بود.

*با توجه به برنامه های دولت برای توسعه و تکمیل سامانه جامع رفاه ایرانیان به منظور تشخیص دقیق افراد نیازمند واقعی در کشور، با موافقت روزهای اخیر مسئولان دولتی مقرر شده فهرست افراد دارای کد بورسی که هویت سهامداری شان تایید شده، از طریق سازمان بورس در اختیار این بانک اطلاعاتی قرار بگیرد و افراد جدید وارد شده به بورس نیز در این بانک، به روزرسانی خواهند شد. همچنین هر سه ماه یک بار، جمع ارزش دارایی های این افراد با تفکیک سهام عدالت، در سامانه جامع به روزرسانی می شود.

https://shoma-weekly.ir/1CeXrk