گفته می‌شود که...

تحریم 20 شخص حقیقی و حقوقی آمریکایی توسط ایران/ترساندن ایران؛ از بازار ملتهب ارز تا سایه جنگ/راننده فرمول یک ایرانی که دنیا را تکان داد، کیست؟/برای دریافت وام مسکن با اوراق فعلادست نگه دارید/واکنش ایران به سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات/ماجرای کتابی که "اردوغان" به "قالیباف" هدیه داد چه بود؟ و...

تحریم 20 شخص حقیقی و حقوقی آمریکایی توسط ایران

«غریب آبادی» معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر اعلام کرد: «آمریکا هرگونه تحریم موضوعی که می‌توانست را اعمال کرد و وقتی حوزه‌‌ای باقی نماند به موضوع تحریم افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی رو آورد. در قانون موضوعی تحت عنوان مقابله‌به‌مثل وجود دارد و ایران برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکا ازجمله افراد دخیل در حوزه حقوق بشر را در لیست تحریمی قرار داده است. در این لیست بیش از ۲۰ فرد حقیقی و حقوقی آمریکایی قرار دارند».
سود
۴۰ هزار میلیاردی دلالان خودرو در سال ۹۹

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان گفت: طی سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان نصیب بخش دلالی کشور شده که این موضوع بیانگر سیاست‌های غلط شورای رقابت است که باعث زیان خودروساز و قطعه‌ساز و سود دلال می‌شود. فرهاد بهنیا در نشست خبری اظهار کرد: در سال ۹۰ ایران رتبه ۱۸ را در بین تولیدکنندگان خودرو از نظر تعداد تولید با یک میلیون و ۶۹۰ هزار دستگاه داشت که این رتبه در میان کشور‌های در حال توسعه پنجم بود. وی افزود: با این روند تا سال ۱۴۰۰ ما باید به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال می‌رسیدیم، اما با سرکوب قیمتی، این رقم در سال ۹۸ حتی به کمتر از ۸۰۰ هزار دستگاه رسید و زیان انباشته خودروسازان نیز ۸۰ هزار میلیارد تومان شد که این میزان هم به قطعه‌ساز منتقل شد.

ترساندن ایران؛ از بازار ملتهب ارز تا سایه جنگ

رصد رسانه‌های غربی حاکی از آن است که پس از بهره‌برداری غربی‌ها از ملتهب‌سازی بازار ارز در آستانه مذاکرات برای عقب نشاندن ایران از حقوق خود، در گام دوم تلاش می‌کنند با ترفند نخ‌نمای ضریب دادن به اخبار «جنگ و عملیات خرابکاری» از استراتژی تکراری «سایه جنگ» باهدف فشار بر ایران برای انجام یک توافق موقت با آمریکا، استفاده کنند.

راننده فرمول یک ایرانی که دنیا را تکان داد، کیست؟

نیکولاس لطیفی در آخرین مرحله از رقابت های فرمول یک تصادف کرد و باعث شد همیلتون قهرمان نشود و به رکورد تاریخی خود نرسد!بعد از تصادف او به دلیل ورود ماشین امنیتی به مسابقه، فاصله زمانی همیلتون و ورستاپن از بین رفت و در نهایت راننده هلندی در دور آخر توانست همیلتون را بگیرد و قهرمان شود.ورستاپن قبل از سانحه تصادف لطیفی لاستیک های ماشین خود را به نرم تغییر داد اما همیلتون که در فاصله ۶ دور به پایان مسابقه تصور می کرد به دلیل اختلاف ١٢ ثانیه ای قهرمان است، لاستیک های ماشین خود را عوض نکرد.بعد از این اتفاقات، نام نیکولاس لطیفی از دیروز سر زبان ها افتاده است. خیلی از رسانه های جهان او را عامل تغییر نتیجه فرمول یک قلمداد کردند. این راننده فرمول یک زاده کبک کاناداست ولی اصلیتی ایرانی دارد. پدر او یکی از سرمایه داران کانادایی است و چند مجموعه غذایی را تحت مالکیت خود دارد
استاد دانشگاه آمریکا: ایران به‌زودی به قدرت هسته‌ای تمام‌عیار تبدیل می‌شود

«جون تافل درایر» استاد علوم سیاسی در دانشگاه میامی امریکا می‌گوید: «اختلاف اصلی در مذاکرات برجامی موضوع لغو تحریم‌ها است؛ بنابراین ازآنجایی‌که دو طرف نمی‌توانند بر سر زمان لغو تحریم‌ها توافق کنند، مذاکرات تاکنون بی‌نتیجه مانده و ایران به تقویت و توسعه خود بی‌وقفه ادامه خواهد داد. معتقدم به‌زودی و در یک نقطه زمانی مشخص، ایران یک قدرت هسته‌ای تمام‌عیار خواهد بود؛ چراکه دانش هسته‌ای لازم را دارد و پیشرفت‌های زیادی در این مدت داشته است. من باور دارم که آمریکا چاره‌ای جز لغو تحریم‌های خود علیه ایران ندارد، بنابراین درنهایت و به‌زودی تحریم‌ها علیه ایران برداشته خواهد شد، زیرا بدیهی است که تحریم‌ها در راه رسیدن به هدفی که برای آن طراحی شده بودند ناموفق بودند و درنهایت آن‌ها ایران را متوقف نکردند و مانع از توسعه ایران نشدند و ایران علیرغم تحریم‌ها به توسعه هسته‌ای خود ادامه داده است».
برای دریافت وام مسکن با اوراق فعلادست نگه دارید

در پی افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن و گران شدن هزینه دسترسی به وام مسکن، قرار است بانک تخصصی بخش مسکن طرحی برای کاهش هزینه این تسهیلات برنامه ریزی کند. در روز‌های اخیر قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات بازار سرمایه افزایش بی نظیری داشته و هر برگه گواهی ۵۰۰ هزار تومانی تسهیلات مسکن به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. این موضوع سبب شده تا هزینه خرید این برگه‌ها برای دریافت سقف وام مسکن زوجین تهرانی که هم اکنون ۴۸۰ میلیون تومان است، به حدود ۱۰۰ میلیون تومان برسد که عملاً به معنای از دست رفتن بیش از یک پنجم مبلغ وام خواهد بود. یک مقام مسئول ارشد در بانک عامل بخش مسکن از وجود برنامه‌ای در این بانک برای کاهش هزینه دریافت وام خرید مسکن خبر داد. به گفته این مقام مسئول بانک عامل بخش مسکن، قرار است در هفته جاری این برنامه در هیئت مدیره بانک تصویب، نهایی و جزئیات آن اعلام شود.
چرا آمریکا توان پهپادی ایران را هدف گرفته است

«مک کنزی» فرمانده نیروهای آمریکایی غرب آسیا (سنتکام) می‌گوید؛ استفاده گسترده ایران از پهپادهایش؛ برای اولین بار بعد از جنگ کره ما را فاقد برتری مطلق هوایی کرده است. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز می‌گوید: «برنامه پهپادهای بدون سرنشین آمریکا برای ما قابل‌تحمل نیست». دو سال پیش نیز نشریه آمریکایی هیل اعلام کرده بود، «ایران به‌زودی به ابرقدرت پهپادی تبدیل خواهد شد». اکنون این اتفاق رخ داده و انواع پهپادهای ایرانی از پهپادهای شناسایی گرفته تا عملیاتی، آسمان را بر نیروهای اشغالگر در منطقه ناامن کرده است؛ این تنها دلیل برای تصویب طرح تحریم توان پهپادی ایران در کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بوده است.
بودجه وزارتخانه‌ای که 134 درصد افزایش یافت

در لایحه بودجه ۱۴۰۱، بیشترین درصد تغییر نسبت به ۱۴۰۰ مربوط به وزارت ارتباطات است. بودجه این وزارتخانه حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان شده که نسبت به بودجه ۱۴۰۰ افزایش ۱۳۴ درصدی داشته است. نگاه تحولی دولت سیزدهم به وزارتخانه ارتباطات خلاف تبلیغ رسانه‌ای جریان اصلاحات است که تا پیش‌ازاین می‌گفتند دولت رئیسی اینترنت را محدود می‌کند و مانع توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در کشور خواهد شد.

نگاه دولت و دستگاه قضا به ایرانیان خارج نشین!

رئیس دستگاه قضا دیروز (۲۲ آذر) طی سخنانی در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، با اشاره به موضوع ایرانیان مقیم خارج از کشور، گفت: «در خارج از کشور ایرانیان زیادی هستند که به وطن خود تعلق‌خاطر داشته و تمایل دارند که به وطن خود بازگشته و در اینجا سرمایه‌گذاری کنند و یا مراودات خود را با زادگاهشان افزایش دهند؛ این امر بسیار سودمند و فاقد ضرر است و حتی آن دسته از افرادی که در خارج از کشور هستند و احیاناً دارای مشکلاتی نیز می‌باشند، اعتقاد ما این است که مشکلاتشان به لحاظ سیاسی، حقوقی و قضایی غیرقابل‌حل نیست». وزیر امور خارجه نیز در این گردهمایی افزود: «زمانی که من به نیویورک سفر کرده بودم، حجت‌الاسلام اژه‌ای در تماسی به من تأکید کرد که در جلسه با ایرانیان خارج از کشور به آن‌ها اطمینان بدهید که ما در قوه قضاییه برای رفع مشکلاتشان مصمم هستیم و آن‌ها برای رفت‌وآمد خود به ایران هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند و با فراغ بال به مسائل خانوادگی و شخصی‌شان در کشور اصلی خود بپردازند». رئیس‌جمهور نیز پیش‌ازاین و در دیدار با ایرانیان مقیم ترکمنستان گفته بود: «ایرانیان خارج از کشور، متعلق به ایران هستند؛ مسئولین ایرانی به میان ایرانیان خارج از کشور بروند. دولت نسبت به آن‌ها وظایفی دارد؛ موانع سرمایه‌گذاری این هم‌وطنان برداشته شود».
واکنش ایران به سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص میزبانی امارات از بنت گفت: «این‌گونه اقدامات مخل تأمین امنیت منطقه بوده و برخلاف مصالح و منافع امت اسلامی و مردم منطقه و کشورهای عرب انجام‌ می‌شود. رژیم اشغالگر دشمن اول جهان اسلام و کشورهای عربی بوده و هیچ اقدامی در مسیر عادی ‌سازی نمی‌تواند آرمان بلند فلسطین را به محاق ببرد».
ماجرای کتابی که "اردوغان" به "قالیباف" هدیه داد چه بود؟


عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس درباره دیدار‌های حاشیه‌ای دو و چندجانبه رئیس مجلس با بیان اینکه با وجود حضور ۱۶ رئیس و نایب رئیس مجالس کشور‌های مختلف در اجلاس، رئیس جمهور ترکیه فقط با رئیس مجلس کشورمان دیدار دوجانبه داشت، اضافه کرد: درباره هدایایی که طبق پروتکل‌های دیپلماتیک در این گونه جلسات بین کشور‌ها رد و بدل می‌شود، حواشی و خبرسازی‌هایی انجام شد که متاسفانه واقعیت ندارد. هم ارزش ریالی که درباره تابلویی که به آقای اردوغان اهدا شد، مطرح گشت غیرواقعی و فضایی ارزیابی شده است و هم هدیه‌ای که رئیس جمهور ترکیه به آقای قالیباف اهدا کرد، کتاب نبود و یکی از صنایع دستی ترکیه بود. عمویی تصریح کرد: رئیس مجلس در این دیدار موضوعی را مطرح کرد که مورد استقبال اردوغان قرار گرفت و آن این که آقای قالیباف در این دیدار تاکید کرد، ما دنیا را تنها در ۵ کشور غربی عضو دائم شورای امنیت محدود نمی‌دانیم و معتقد به توسعه روابط با همه کشور‌ها از جمله کشور‌های همسایه هستیم. این موضوع مورد توجه آقای اردوغان قرار گرفت و او بعد از این اظهارنظر آقای قالیباف، کتابی که توسط خود او با همین موضوع نوشته را به رئیس مجلس شورای اسلامی هدیه داد و این هدیه ارتباطی به هدایای دوجانبه‌ای که هیئت‌های دیپلماتیک طبق پروتکل‌های مرسوم به یکدیگر تقدیم می‌کنند، ندارد.
ریابکوف: احتمال دستیابی به توافق افزایش یافته است

طبق گزارش رسانه‌های روسیه، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه (امروز) درباره مذاکرات جاری در وین و همچنین مواضع ضد روسی آمریکا اظهارنظر کرد.در شرایطی که مذاکرات در وین با هدف پایان تحریم‌ها غیرقانونی اعمال شده علیه ایران ادامه دارد، یک مقام ارشد مسکو بر احتمال حصول پیشرفت در مذاکرات تاکید کرد.بنا بر گزارش «ریانووستی»، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با این رسانه روس گفته که احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران بیشتر شده است.ریابکوف تصریح کرد: «من فکر می‌کنم اکنون احتمال دستیابی به توافق در مقایسه با آنچه قبل از ازسرگیری مذاکرات بود، افزایش یافته و بهتر است بگویم که دلایلی برای انتظار پیشرفت وجود دارد.» «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ در یک مصاحبه جدید گفت‌وگوهای جاری در وین را مثبت و رو به جلو خواند.

توضیح دیپلمات ایرانی درباره نشست امنیتی تهران-ریاض

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات ایرانی گزارش کرده است که هیچ مقام ایرانی در نشست امنیتی تهران و ریاض در پایتخت اردن حضور نداشته است.خبرگزاری رسمی اردن (پترا) امروز (دوشنبه) گزارش کرده بود که کارشناسان سعودی و ایرانی در گفت‌وگوی امنیتی در «امان» پایتخت اردن شرکت کردند که در آن اقدامات اعتمادساز میان این دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با این حال، رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد ایرانی گزارش کرد که هیچ مقام ایرانی در این جلسه که پترا گزارش کرد به میزبانی پژوهشگاه عربی مطالعات امنیتی برگزار شده، حضور نیافته است. این دیپلمات ایرانی آن طور که رویترز گزارش کرده، این چنین گفته است: «آن چه در امان برگزار شد، یک نشست رسمی نبود اما البته چنین نشست‌هایی بین دانشگاهیان برای درک بهتر واقعیت‌های بین دو همسایه مفید است.» طبق گزارش رویترز، عربستان سعودی تاکنون هیچ‌ اظهارنظری درباره گفت‌وگوی امنیتی در امان مطرح نکرده است.خبرگزاری رسمی اردن «پترا» امروز (دوشنبه) از پایان نشست گفت‌وگوی امنیتی میان ایران و عربستان سعودی با مشارکت کارشناسان هر دو طرف در امان پایتخت اردن خبر داد و اعلام کرد که نشست مذکور بر«کاهش تهدید موشک‌ها و مکانیسم‌های پرتاب، اقدامات فنی برای اعتمادسازی میان طرفین بویژه درباره برنامه هسته‌ای ایران و همکاری در زمینه سوخت هسته‌ای و دیگر محورها» متمرکز بود.

امکان ثبت نام همه شهر‌ها در سامانه نهضت ملی مسکن

معاون وزارت راه گفت: امکان ثبت نام همه شهر‌ها در سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن مهیا شد. محمودزاده در گفتگو با شبکه خبر درباره همراهی استانداران برای تامین زمین نهضت ملی مسکن اظهار کرد: مقرر شد، ثبت نام متقاضیان مسکن در همه شهر‌های کشور انجام شود و سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن برای کل کشور باز می‌شود.

‌اخبار روزانه:
*
شماری از معلمان استان های مختلف کشور در مقابل اداره کل آموزش و پرورش تجمع کرده و خواستار توجه مسئولان و پیگیری خواسته‌های خود از سوی مسئولان کشوری علی الخصوص وزیر آموزش و پروش شدند. معلمان در این تجمعات، خواستار تصویب و اجرای طرح رتبه بندی معلمان بر اساس اسناد بالادستی و اجرا و بهره‌مندی کامل و حقیقی از منافع واقعی آن شدند. طرحی که به گفته منادی سفیدان، عضو کمیسیون آموزش و پرورش مجلس بر اساس آن نباید دریافتی معلم کمتر از ۸۰ درصد حقوق و فوق العاده‌های یک استاد دانشگاه که همتراز او در وزارت علوم است، باشد. این همترازی با توجه به اینکه اکثریت معلمان لیسانس و فوق لیسانس هستند، معادل سازی خواهد شد.

*سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به سیاست تنش‌زدایی در سطح منطقه گفت: در بخش مسائل منطقه‌ای، ما دیدار‌هایی با مقامات کشور‌های امارات و عربستان داشته‌ایم و تا حدودی سوءتفاهم‌ها نیز برطرف شده است؛ همچنین روابط خوبی با قطر و کویت داریم. البته با کشور بحرین هنوز ارتباط چندانی برقرار نشده است که عمان قطعاً در این زمینه هم می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

*سال ۹۱ همان هایی که ما مامور می‌کردیم بروند و بازار را کنترل کنند و هر کس هر چقدر ارز می‌خواهد به او بدهند، خود آنها ارزها را می گرفتند و کنار می‌گذاشتند تا گران شود و بعد بفروشند!کسی که خودش منفعت دارد، نباید در موضع تصمیم گیری باشد. این موجب فساد می شود. کسانی بودند که تا چند سال بعد، به پیمانکارهایشان سکه و ارز می دادند! هم گرانتر می دادند و سود می بردند و هم دولت را زدند و به تصور خودشان سود کردند!

https://shoma-weekly.ir/xTt2Tr