گفته می‌شود که...

تأمین آگهی نفتی برای روزنامه زنجیره‌ای! /توصیه حاج قاسم به دولت روحانی: از این راه به‌جایی نمی‌رسید!/خبر بد رئیس سابق فدراسیون به فوتبالی‌ها /فقط ۱۲ یوزپلنگ ایرانی مانده است /ادعای رأی‌الیوم درباره مذاکرات وین ساختگی است/استفاده از ارزهای مجازی برای توسعه تجارت خارجی و...

اختلاف نظر حاج قاسم با مرحوم هاشمی

 دبیرکل حزب کارگزاران در مصاحبه با یک سایت خبری پیرامون رابطه میان حاج قاسم و آیت‌الله هاشمی گفت: به نظر من نه آقای سلیمانی در ماه‌ها و سال‌های آخر خیلی تحلیل‌ها و مواضع آقای هاشمی را قبول داشت و نه آقای هاشمی همه آنچه توسط سردار سلیمانی انجام می‌شد را قبول داشت. مرعشی که برادر همسر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست، در این باره افزود: هاشمی با سردار سلیمانی درباره مسائل سوریه اختلاف نظر داشت. وی همچنین تصریح کرد: آقای سلیمانی در آخرین حرفی که از ایشان شنیدم گفت که آقای هاشمی چون مدتی است که سیستم اطلاعاتی کشور، اطلاعات دقیق را به ایشان نمی‌دهد و دسترسی به اطلاعاتش ضعیف شده، تحلیل‌هایش از واقعیت فاصله گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: با حذف ارز ۴۲۰۰ می‌خواهیم فشار را از دوش فقرا برداریم

میرکاظمی در صحن علنی مجلس:علیرغم ثابت نگه داشتن قیمت سوخت، تورم بیش از ۵۰ درصد رشد داشته که ریشه آن استقراض دولت از بانک مرکزی است.استقراض و خلق پول خط قرمز ماست و اجازه خلق پول را نداده ایم.یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کل فروش نفت ما در سال ۱۴۰۱ خواهد بود که برخی آن را غیرقابل تحقق دانسته اند.در چند ساله گذشته کمبود ارز داشتیم و ارز از بازار آزاد خریداری شده و به قیمت ۴۲۰۰ به عنوان ارز ترجیحی پرداخت شده که باعث افزایش پایه پول شده است.ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و باید برای ارز تصمیمی عاقلانه بگیریم.با حذف ارز ۴۲۰۰ می‌خواهیم فشار را از دوش فقرا برداریم.درآمد نفتی ۲۶ هزار میلیارد دلار داریم که ۶۰ درصد آن را می‌توانیم هزینه کنیم و ۴۰ درصد دیگر آن باید به صندوق توسعه ملی برود.۶۵۰ هزار میلیارد تومان حقوق پرداختی ما در سال آینده خواهد بود.


پیش‌بینی پیک جدید کرونا در ایران

«پیام طبرسی» در حاشیه پنجاه و ششمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، اظهار داشت: «موارد اومیکرون در تست‌های تشخیصی رو به افزایش است و باتوجه به خصوصیات این سویه که تصاعدی افزایش پیدا می‌کند، در دو تا سه هفته ‌آینده ممکن است با پیک کرونا روبه‌رو شویم». رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری خاطرنشان کرد: «برای کاهش اثرات و مشکلات ناشی از پیک جدید کرونا با اومیکرون، می‌توان سه کار اصلی انجام داد؛ یکی تشدید رعایت شیوه‌نامه‌ها و پیشگیری از ابتلا به‌ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری، دوم تزریق دوز سوم و سوم افزایش قدرت تست‌های تشخیصی در کشور است».
تأمین آگهی نفتی برای روزنامه زنجیره‌ای!
یک روزنامه اجاره‌ای و زنجیره‌ای در حالی که حلیم غربگراها را هم می‌زند، یک صفحه کامل رپرتاژ آگهی برای یکی از زیرمجموعه‌های وزارت نفت منتشر کرد!
آگهی‌های منتشره در روزنامه اعتماد که یک صفحه کامل را دربر می‌گیرد، چندین مطلب تبلیغاتی برای «شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجد سلیمان» را شامل می‌شود.
دادن پول بیت‌المال در قالب آگهی برای روزنامه‌های غربگرا در حالی است که این نشریات، روزانه مطالب متعددی شامل تحریف و وارونه‌نمایی واقعیات، تبرئه و توجیه سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا و اروپا، تخطئه مواضع نظام در برابر زورگویی غرب، تشکیک در مبانی اسلام و انقلاب، دروغ پراکنی و تشویش اذهان و... منتشر می‌کنند، به نحوی که اغلب سوژه‌های اصلی مورد پردازش، با رسانه‌های بیگانه و ضد انقلاب، هم‌پوشانی دارد.
در عین حال برخی از عناصر فراری نشریات زنجیره‌ای ‌از رسانه‌های ضد انقلاب مانند VOA، BBC، رادیو فردا، ایران اینترنشنال و... سر در آورده‌اند.

استفاده از ارزهای مجازی برای توسعه تجارت خارجی

رئیس سازمان توسعه تجارت از اتصال سامانه رمزارز‌ها به سامانه‌هایی مانند سامانه جامع تجارت برای استفاده در تجارت بین‌الملل تا دو هفته ‌آینده خبر داد و گفت: «آنچه را که با بانک مرکزی به توافق رسیدیم استفاده از سامانه‌های بلاکچین و رمزارز‌ها در فضای تجارت بین‌الملل است». وی با اشاره به این‌که استفاده از رمزارز‌ها کارمزدی مانند انتقال ارز از طریق صرافی ندارد، گفت: «ازآنجاکه در بازار رمزارز‌ها کار به‌صورت اعتباری انجام می‌شود، فعالان اقتصادی ما به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند و استفاده وسیع از آن باعث افزایش و جهش صادرات می‌شود».
نکته‌ای که جلیلی یادآوری کرد

پایگاه اطلاع‌رسانی سعید جلیلی اخیراً مطلبی را از وی بازنشر کرده است که جلیلی در آن اظهار می‌دارد: «مذاکره غلط هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و مذاکره خوب نیز تنها بخشی از کار برای رفع مشکلات است.» اشاره نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی به لزوم شرطی نشدن اقتصاد کشور و حل واقعی مشکلات مردم از طریق راهکار‌های اصلی است که مذاکرات تنها بخشی از این راهکارهاست. این عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان همچنین تصریح می‌کند که «سال نود و دو هم گفتیم که تا ایرادات ساختار اجرایی-اداری کشور حل نشود، نمی‌توان ادعا کرد که مشکلات با مذاکره و... حل خواهد شد.» نکته‌ای که یادآوری آن تفاوت میان مذاکرات هسته‌ای فعلی با مذاکرات دولت قبلی را نشان می‌دهد.

توصیه حاج قاسم به دولت روحانی: از این راه به‌جایی نمی‌رسید!

«امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده هوافضای سپاه در گفت‌و‌گو با کیهان به بیان اقدامات شهید سلیمانی و چرایی هراس دوچندان دشمن بعد از شهادت ایشان از راه و مکتب ایشان پرداخت و گفت: «جبهه‌ استکبار، یعنی آمریکا‌، انگلیس، فرانسه، کشورهای مرتجع عرب و رژیم صهیونیستی نقشه‌های سنگینی برای منطقه کشیده بودند. هدف این‌ها این بود که می‌خواستند منطقه را تحت سیطره و سلطه خودشان دربیاورند و حاکمان منطقه را تضعیف یا از خود و یا نابود کنند؛ یعنی کشورهای بی‌سر، بی‌ارتش، بدون قوای نظامی و قدرت دفاعی درست کنند. در دهه‌ اخیر ویروسی به نام ویروس گروه‌های تکفیری و داعش درست کردند. سردار سلیمانی فرمانده‌ میدانی سپاه بود که نقشه‌ این‌ها را نقش بر آب کرد». فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به اینکه در برخی کشورها چون ندارند، قهرمانان افسانه‌ای درست می‌کنند؛ اما ما غرق در قهرمانان بزرگ هستیم، تصریح کرد: «آنچه من در صحبت‌ها و مسائلی که ذهن ایشان را مشغول کرده بود می‌دیدم، «مردم» بود. در مقاطعی تصوّر ایشان این بود که از کار نظامی جدا شود، قبل از اینکه به سپاه قدس برود. او گفت اگر منطقه‌ای را به من بسپارند روی بحث آبادانی آن کار می‌کنم. از دولت بودجه هم نمی‌خواهم». سردار حاجی‌زاده همچنین درباره برخی ادعاها و اظهارات حاشیه‌ای بعد از شهادت حاج قاسم مثل موافقت ایشان با برجام گفت: «اگر واقعاً چنین بود‌، چرا آقای ظریف در آن فایل صوتی گفتند ایشان به مسئله‌ دیپلماسی ضربه زده است؟! حاج قاسم مخالف دیپلماسی نبود. ایشان مخالف وابستگی و سازش بود و به دولت قبل می‌گفت از این راه به‌جایی نمی‌رسید».
ادعای رأی‌الیوم درباره مذاکرات وین ساختگی است

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، درباره گزارش رأی‌الیوم از مذاکرات وین گفت: گزارش و ادعای رأی‌الیوم، غلط و ساختگی است. این روزنامه مدعی شده بود که «توافق در وین در واقع تکمیل شده و موانعی که در مسیر مذاکرات طی دورهای قبلی وجود داشت، برداشته شده است.» در گزارش ادعایی این روزنامه آمده بود: این دور از مذاکره به توافقی موقت و دو ساله ختم شده تا مرحله آزمایش و اعتمادسازی باشد و به موجب آن امریکا تمامی تحریم‌های وضع شده در دوره رئیس جمهور سابق «دونالد ترامپ» را لغو کند. این روزنامه همچنین نوشته بود: دیدار «چوی جانگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی با علی باقری در وین و اعلام توافق میان طرفین به منظور آغاز گفت‌وگو برای آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، به درخواست امریکا و برای اثبات حسن نیت بوده است.
نقش حاج قاسم در مسلح شدن نوار غزه

مسئول دفتر اطلاع‌رسانی کمیته‌های مقاومت فلسطین گفت: «موقعیت و جایگاهی که امروز مقاومت دارد و توانسته است رژیم صهیونیستی را به چالش بکشد، مرهون تلاش‌های شهید حاج قاسم سلیمانی است. او کسی بود که از مقاومت فلسطین با انواع سلاح و امکانات حمایت کرد. شهید حاج قاسم کسی بود که تصمیم ورود موشک‌های فجر را به نوار غزه و فلسطین اتخاذ کرد. او کسی بود که تصمیم گرفت موشک کورنت وارد غزه شود که موجب تحقیر تانک‌ها و زره‌پوش‌های اسرائیلی شد تا به شکاری آسان برای مقاومت تبدیل شوند».
خبر بد رئیس سابق فدراسیون به فوتبالی‌ها؛ شاید ایران را از حضور در جام جهانی محروم کنند
!

علی کفاشیان درباره اینکه اگر اساسنامه فدراسیون فوتبال تصویب نشود، این موضوع باعث می شود که کل فوتبال ما از ریل خارج شود، گفت: متأسفانه در آینده جام جهانی را در پیش داریم و قطعا اگر این مشکلات حل نشود، جلوی ما را برای حضور در جام جهانی می‌گیرند. همین اتفاق برای تیم پرتغال هم رخ داده بود و فیفا به آنها اعلام کرده بود اگر مشکلاتتان حل نشود نمی‌گذاریم به جام جهانی بروید. از همین الان باید هشدارهای لازم را به مسئولان بدهیم.فیفا می‌تواند در حوزه خود مخالفت کند، همانطور که در فدراسیون مجمع می‌تواند یک تیم و یک عضو را تعلیق‌ کند و نمیتواند درتشکیلات فدراسیون بیاید، فیفا هم می‌تواند اعلام کند اگر مشکلات حل نشود نمی توانید در مقابل تیم های خارجی قرار بگیرید.

دلایل سقوط آزاد دلار در بازار ایران

قیمت دلار از 27 مهر سال گذشته که به 32 هزار تومان رسید و بالاترین بهای دلار در ایران را ثبت کرد، وارد روند نزولی شد تا آنجا که 15 اردیبهشت سال جاری به 20 هزار و 600 تومان رسید؛ پس‌ازاین تاریخ بود که دلار دوباره موج صعودی خود را آغاز کرد. این موج صعودی در آذرماه با رسیدن به 31 هزار تومان به بیشترین میزان در یک سال اخیر رسید. روز شنبه نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۱۰۱ تومان کاهش نسبت به روز کاری ماقبل (چهارشنبه ۱۵ دی‌ماه) ۲۶ هزار و ۸۸۹ تومان معامله شد. آخرین بار خردادماه امسال دلار در کانال ۲۶ هزار تومان قرار داشت. همچنین در صرافی‌های بانکی قیمت خرید هر دلار، روز شنبه ۲۶ هزار و ۳۵۶ تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۹۳۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۱۷۲ تومان بود. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز شنبه، حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۹۲۸ تومان معامله شد. گفته می‌شود، عمده دلیل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، تسهیل مراودات ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور بوده است. در کنار این عامل، اصلاح روند شرطی‌سازی شده دولت سابق از نتایج مذاکرات هسته‌ای بر اقتصاد کشور و قطع این حلقه اتصال نامیمون به‌عنوان یکی از سیاست‌های اعلامی دولت سیزدهم، یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ ارز در بازار و نزدیک شدن آن به نرخ واقعی بوده است.
فقط
۱۲ یوزپلنگ ایرانی مانده است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست:تعداد کل یوزپلنگ‌های شمارش شده در کشور ۱۲ فرد است که فقط ۳ فرد از آن‌ها ماده بالغ هستند.اقداماتی که به منظور افزایش حفاظت، تولید مثل و نصب علائم در جاده‌ها انجام داده‌ایم برای نجات این گونه کافی نبوده است
نقش روسیه در مذاکرات وین

«فؤاد ایزدی» کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص نقش روسیه در مذاکرات وین، گفت: «روسیه نیز جزو اعضای 1+4 است و نماینده روسیه در مذاکرات بر اساس دستور مسکو، مواضع روسیه را اعلام می‌کند». این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه طبیعی است رفتار پوتین با ۱۲ سال گذشته متفاوت باشد، گفت: «مواضع متفاوتی را در هفته‌های اخیر از روسیه شاهد بوده‌ایم. ما نمی‌توانیم روسیه و چین را با کشورهای غربی مقایسه کنیم؛ قطعاً مواضع این‌ها به ما نزدیک‌تر است. آن‌ها درگذشته چند مورد قطعنامه سازمان ملل علیه ایران را وتو کرده‌ و بهتر عمل کرده‌اند».
دفاع باهنر از طرح بنزینی دولت: پشت این کار منطق وجود دارد

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه پشت طرح اصلاحی دولت برای بنزین منطق وجود دارد، نتایج و دستاوردهای علمی اجرای این طرح را برشمرد.محمدرضا باهنر از چهره‌های شاخص اصولگرا با تاکید بر لزوم اصلاحات ساختاری اقتصادی از سوی دولت آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، به طرح پایلوت اختصاص سهمیه بنزین به افراد در جزیره قشم و کیش اشاره کرد و گفت که در بررسی‌های علمی درباره اصلاح قیمت بنزین، مشخص شده است که سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار در کشور انرژی مصرف می‌شود. انرژی که نه تنها تبدیل به تولید و رفاه نمی‌شود بلکه شهرها را هم آلوده می‌کند و بخش مهمی از آن قاچاق می‌شود.او با منطقی توصیف کردن این اقدام از سوی دولت تاکید کرد که با دو اهرم قیمتی و مدیریتی در ۵ سال می‌توانیم دست‌کم ۳۰ درصد مصرف انرژی را کاهش دهیم بدون اینکه به رفاه مردم و تولید کشور صدمه‌ای وارد شود اما این کار باید بسیار مدبرانه و با خرد جمعی انجام شود. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.باهنر با تاکید بر لزوم اصلاحات اقتصادی از سوی دولت سیزدهم، گفت: اتخاذ تصمیمات خطیر مشکلاتی را ایجاد می‌کند اما نباید به دلیل این مشکلات، تصمیمات اساسی را به تاخیر انداخت. اگر دولت در پی اصلاح ساختارها نباشد، اتفاق مهمی در کشور نمی‌افتد. اتفاق مهم نیاز به تصمیمات بزرگ و این تصمیمات نیاز به خردجمعی و محاسبه دارد اگرچه تصمیمات اقتصادی خیر مطلق نیست و ممکن است اشکالاتی هم وجود داشته باشد.

شرط و شروط دولت و مجلس برای حذف ارز ترجیحی

دیروز رئیس‌جمهور در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس در خصوص حذف ارز ترجیحی گفت: «اگر ارز ترجیحی حذف شود حتماً حمایت از نیازمندان در دستور کار است. حذف ارز ترجیحی بدون در نظر نگرفتن سفره مردم اشتباه است». رئیس مجلس نیز در خصوص این موضوع پرچالش افزود: «مجلس دغدغه معیشت مردم را دارد و در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این هماهنگی با دولت هست تا درباره مسئله ارز ترجیحی، به معیشت مردم با اولویت محرومان و مستضعفان توجه جدی شود». بر اساس اظهارات دو رئیس قوه، حذف ارز ترجیحی از بودجه 1401 مشروط به رفع نگرانی‌های جامعه از اثرات تورمی آن خواهد بود. در همین زمینه سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه تأکید کرد: «معنای حذف مشروط این است که دولت تضمین دهد که اقلام پرمصرف را با قیمت ثابت و بدون تغییر به دست مردم برساند و نرم‌افزار آن‌هم در کمیسیون تلفیق طراحی شده است. ما با پرداخت یارانه نقدی کور موافق نیستیم و در کمیسیون تلفیق هم بر این موضوع تأکید کرده‌ایم که یارانه حاصل از ارز ترجیحی به‌صورت هوشمند به دست مردم برساند».

اخبار روزانه:
*
سخنگوی گمرک اعلام کرد: ۲ تن جو خوراک دام وارداتی با ارز ترجیحی توسط شرکت پشتیبانی امور دام در چابهار خراب شده است و آن ها با وجود انبارهای مسقف ترجیح دادند، جوهای وارداتی در فضای باز نگهداری شود.
*دیروز با حضور وزیر اقتصاد و مدیر عامل بانک ملی، از خودپرداز ارزی و کارت ارزی و ریالی رونمایی شد و افراد دارای حساب ارزی می‌توانند از خدمات دستگاه‌های خودپرداز برخوردار شوند.مدیر عامل بانک ملی اظهار کرد: افراد از این پس می‌توانند حساب ارزی در بانک ملی افتتاح کنند و سپس کارتی در اختیار آن ها قرار می‌گیرد که با استفاده از آن می‌توانند خرید ریالی داشته باشند. وی گفت: نخستین بار است که در سیستم بانکی کارت ارزی و ریالی داریم. فرزین افزود: افراد می‌توانند افتتاح حساب ارزی داشته باشند و سقف برداشت از دستگاه روزانه
۵۰۰ یورو یا دلار در روز و سقف واریز نیز هزار دلار یا یورو است.
*دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ضمن اشاره به تعادل و ثبات موجود در تنظیم بازار و قیمت‌های سیمانی اعلام کرد که هم اکنون قیمت هر پاکت سیمان در بورس کالا به زیر
۲۵ هزار تومان رسیده است.
*یک درصد از باقی مانده سهام دولت در هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس از طریق بورس به فروش رسید. قرار است بلوک های 2 درصدی و 15 درصدی سهام این غول پتروشیمی نیز به فروش برسد
.
*بانک مرکزی به دلیل نبود شفافیت در وضعیت سهامداری بانک آینده مطابق با مصوبه شورای پول و اعتبار مجامع عمومی این بانک را به تعویق انداخت
.
*شرکت گازپروم روسیه و شرکت بوتاس ترکیه قرارداد جدیدی به مدت چهار سال برای تامین 75/5 میلیارد متر مکعب گاز در سال از طریق خط لوله گاز ترکیش استریم امضا کردند
.
*مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره تبصره 14 لایحه بودجه 1401 پیشنهاد داده است که نرخ سوخت گاز صنعت پتروشیمی و پالایش نفت و نیز مجتمع‌های احیای فولاد به تدریج و طی سه سال به نرخ خوراک گاز پتروشیمی برسد
.

* فرمانده کل سپاه در خصوص تأمین مسکن شخصی کارکنان سپاه در جلسه‌ای با حضور مسئولین بنیاد تعاون سپاه، به مسئولین و دست‌اندرکاران ساخت مسکن گوشزد کردند: «در طراحی خانه‌های شخصی چهار رویکرد را داشته باشید: الف: توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی؛ ب: طراحی مناسب؛ ج: زیبایی ساخت؛ د: پیش‌بینی فضای سبز و خدمات موردنیاز» سردار سلامی همچنین تأکید کرده‌اند: «توجه دست‌اندرکاران ساخت منازل شخصی کارکنان به صدقه جاری بودن امر تأمین مسکن و کار برای خدا بودن می‌بایست مدنظر باشد».

https://shoma-weekly.ir/6OoR8h