گفته می‌شود که...

بورس ایران چند می‌ارزد؟ وزیر ارشاد: معیار حجاب در سینما و تلویزیون باید یکسان باشد ایران با کمک روسیه، انسان به فضا می‌فرستد واردات خودرو در ازای صادرات ۷۰ میلیون دلاری فرش دستباف

ناظران شرعی در بانک‌ها مستقر می‌شوند
غلامرضا مصباحی مقدم رییس شورای فقهی بانک مرکزی از تعیین افرادی به عنوان ناظر برای استقرار در بانک ها، پس از طی یک دوره آموزشی و احراز شایستگی‌ها خبر داد و گفت: افرادی که به عنوان ناظر تعیین می‌شوند، باید یک دوره آموزشی بگذرانند؛ به این شکل که متقاضیان در رقابتی شرکت می‌کنند و گروهی که موفقیت به دست می‌آورند، پس از احراز شایستگی‌ها برای انجام این کار به بانک‌ها معرفی می‌شوند. در حال حاضر در هر بانک یک نیروی ناظر مدنظر است.
اسرائیل باید با ایران هسته‌ای کنار بیاید

المیادین به نقل از رسانه‌های صهیونیستی گزارش داد که ارزیابی تل آویو نشان می‌دهد مرحله کنونی، مرحله پایانی پیش از بازگشت به توافق هسته‌ای بسیار بد با ایران است. کارشناس امور نظامی کانال ۱۳ اسرائیل گفت بزرگترین مشکل تضمین‌هایی است که تهران خواستار شده و اعلام کرده است در صورت تغییر دولت امریکا و خروج آن از توافق چنین تضمین‌هایی ارائه شود.وی پیش‌بینی کرد دستیابی به توافق هسته‌ای در هفته‌های نزدیک صورت بگیرد. المیادین در ادامه گزارش داد: برخی رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند هیچ گزینه نظامی مؤثری علیه فعالیت هسته‌ای ایران وجود ندارد و اسرائیل باید به کنار آمدن با ایران هسته‌ای بیندیشد.
رئیسی: در مذاکرات از حقوق ملت کوتاه نمی‌آییم

رئیس‌جمهور در هجدهمین اجلاس جهانی روز مسجد گفت: «در هیچ نشست و مذاکراتی از حقوق ملت کوتاه نخواهیم آمد، دولت تلاش برای پیشرفت کشور و رفع مشکلات را با قوت ادامه خواهد داد. ما زندگی مردم را به هیچ عامل بیرونی گره نخواهیم زد و مجدانه پیگیر رفع مشکلات کشور و مردم خواهیم بود. سفرهای استانی را حتما ادامه خواهیم کرد و دور دوم این سفرها به فاصله کوتاهی آغاز خواهد شد.

ضعف و ترس؛ دلایل تأخیر بایدن در توافق با ایران

«دیوید یعقوبیان» استاد تاریخ دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «ضعف داخلی بایدن و ترس از واکنش جمهوری‌خواهان و همچنین دموکرات‌ها در مورد توافق با ایران عوامل بسیار مهمی در به تأخیر انداختن بازگشت آمریکا به توافق بوده است. بازگشت به برجام یکی از وعده‌های اصلی مبارزات انتخاباتی جو بایدن بود. با توجه به فهرست بلندبالایی از ابتکارات سیاست داخلی و خارجی که وی قول داده بود در مبارزات انتخاباتی دنبال کند و متعاقباً نتوانست به آن عمل کند، بازگشت به برجام مهم خواهد بود. بازگشت به برجام برای صلح و ثبات منطقه در غرب آسیا و همچنین برای بحران انرژی و اقتصاد جهانی مهم خواهد بود و می‌تواند جایگاه داخلی بایدن را بهبود بخشد».
حذف لاریجانی و همتی از جلسات اصلاح طلبان

در خردادماه امسال بود که خبری در سانه های اصولگرا مبنی بر برگزاری جلسات اصلاح طلبان در منزل حسن روحانی با حضور محمدخاتمی و سیدحسن خمینی با محوریت موضوع اعتراضات اجتماعی و مباحث سیاسی از جمله انتخابات‌ آتی مطرح شده بود. اکنون یک رسانه نزدیک به جریان اصلاحات اصل برگزاری این جلسات را تأیید کرده و در خبری از برگزاری منظم آنها سخن گفته است. «انتخاب» در مطلبی به جزئیات این جلسات نیز اشاره کرده و آورده است: «آنطور که مطلع شدیم جلسات این جمع به طور منظم درحال برگزاری است و آخرین جلسه آن به میزبانی اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی در منزل وی برگزار شد». خبر منتشر شده از حضور روحانی، جهانگیری، خاتمی و ناطق نوری در این جلسه سخن گفته که سؤالاتی در خصوص چرایی عدم دعوت دیگر اصلاح طلبان را افزایش داده است. عبدالناصر همتی و علی لاریجانی دو چهره‌ای هستند که در این نشست حضور نداشتند حتی عدم حضور لاریجانی در این نشست باعث شده است تا این رسانه اصلاح طلب آن را نشانه «حد و حدود ائتلاف» معرفی کند. این رسانه همچنین در خصوص انتخاباتی بودن این نشست و ارتباط داشتن به انتخابات مجلس خبرگان گمانه زنی کرده است. قابل‌توجه آنکه سایت انتخاب از تصویری آرشیوی برای انتشار خبر این جلسه استفاده کرده است که قبلاً روزنامه ایران به علت درج آن در خبر برگزاری این نشست‌ مورد حمله اصلاح‌طلبان قرار گرفته و متهم به «کراپ هدفمند» و «مستندسازی غیرواقعی» شده بود!
بورس ایران چند می‌ارزد؟

رئیس سازمان بورس گفت: «در حال حاضر ارزش بورس و فرابورس ۷ هزار هزار میلیارد تومان است؛ یعنی بیش از نقدینگی کل کشور و تقریبا معادل کل GDP کشور. برای همین بازار سهام برای دولت بسیار مهم است».


شبکه ۱۲ اسرائیل: نخست‌وزیر فاسد است

شبکه ۱۲ اخبار رژیم صهیونیستی با انتشار سندی اعلام کرد «لاپید» نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی از جایگاه خود به نفع پیشبرد فعالیت‌های انتخاباتی‌اش سوءاستفاده می‌کند. این سند شامل اقداماتی است که مشاوران لاپید در دفتر نخست‌وزیری برای قرار دادن وی در کانون توجهات برنامه‌ریزی می‌کنند. به نوشته این رسانه، سند مذکور با این هدف تهیه شده است تا لاپید را به عنوان شخصیتی که رفتارها و اقداماتی متفاوت از اسلاف خود انجام می‌دهد، نشان داده شود.


شرایط حضور بانوان فقط در ورزشگاه آزادی مهیا است
سهیل مهدی، رئیس کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ فوتبال گفت: تنها ورزشگاه آزادی تهران شرایط حضور بانوان در مسابقات لیگ برتر فوتبال را دارد و باید شرایط حضور بانوان را از این ورزشگاه تمرین کنیم. او گفت: حتی در آزادی هم در حالی بانوان می‌توانند حضور پیدا کنند که زیرساخت حضور آنان بهینه شده و روز به روز بهتر شود
.

وزیر ارشاد: معیار حجاب در سینما و تلویزیون باید یکسان باشد

اسماعیلی در برنامه جهان‌آرا با انتقاد از تفاوت‌ها در پوشش بازیگران گفت: «شبکه نمایش خانگی را یک فرصت کار دانش‌بنیان در حوزه فیلم و سینما می‌دانم ولی باید وضعیت موجود را اصلاح کنیم. به نظر من باید معیارهای واحدی بین نمایش در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی باشد، نه اینکه یک نوع حجاب را در تلویزیون ببینیم ولی در سینما جور دیگری باشد؛ تدوین اصلاحیه آیین‌نامه نمایش به اتمام رسیده و در مسیر ابلاغ نهایی است. در اصل نظارت بر تولیدات تصویری، مخالفتی با صدا و سیما نداریم ولی در نهاد نظارت‌کننده اختلاف نظرهایی داریم. نود درصد مباحث در جلسات مشترک با صدا و سیما حل شده و بقیه موارد هم به زودی حل خواهد شد».


واکنش فاطمی امین به گزارش تحقیق و تفحص شرکت فولاد مبارکه: با متخلفان برخورد شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مواردی که در گزارش تحقیق و تفحص شرکت فولاد مبارکه از سال ۱۳۹۷ تا اوایل سال ۱۴۰۰ اعلام شده است، گفت: باید در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی و با متخلفان برخورد شود. وی افزود: در آغاز به کار دولت سیزدهم، گزارش‌هایی از عملکرد‌های نادرست در شرکت فولاد مبارکه دریافت شد که بلافاصله اقدامات لازم برای تغییر مدیرعامل این شرکت در مهرماه سال ۱۴۰۰ انجام شد و با تغییرات مدیریتی در این شرکت، اصلاح مقررات و فرایند‌ها آغاز شده است.
ایران با کمک روسیه، انسان به فضا می‌فرستد

پس از آشکار شدن همکاری ایران با روسیه برای پرتاب ماهواره خیام، هم‌اکنون رئیس سازمان فضایی کشور اعلام کرده طی یک برنامه ده ساله قصد داریم فضانوردان ایرانی را با کمک روس‌ها به فضا ارسال کنیم. حسن سالاریه گفته است: «اعزام انسان به فضا به معنای قرار گرفتن در ایستگاه فضایی بین‌المللی یا سایر ایستگاه‌هایی که به تدریج ساخته می‌شود است و باید همراه با یک برنامه علمی مبتنی بر حوزه زیست فضا این برنامه را اجرایی کنیم. این‌طور نیست که فقط به دلیل این که یک انسان را فرستاده‌ایم و به همه اعلام کنیم، برنامه‌ریزی کنیم، بلکه این برنامه برای ما باید آورده‌ای داشته باشد». به اعتقاد رئیس سازمان فضایی کشور، مهم‌ترین دستاوردی که این برنامه دارد توسعه زیست فضا خواهد بود. وی افزود: «برنامه ارسال انسان به فضا، در حال حاضر در برنامه ۱۰ سال فضایی ما در حوزه زیست فضا گنجانده شده و سال به سال مشخص است که به چه هدفی باید برسیم؛ برای مثال امسال یک پرتاپ کپسول زیستی زیرمداری داریم و سال بعد نیز آزمایشگاه فضایی خواهیم داشت». به گفته حسن سالاریه هم‌اکنون در حال مذاکره با روس‌ها برای ارسال انسان به فضا هستیم و قرار است یک دوره آموزشی مفصل آکادمیک در روسیه برگزار شود. در این دوره نحوه انتخاب بهترین فضانورد برای انجام مأموریت و مجموع آموزش‌هایی که باید به وی داده شود صحبت خواهد شد.


واردات خودرو در ازای صادرات
۷۰ میلیون دلاری فرش دستباف
رئیس مرکز ملی فرش گفت: هر صادرکننده فرش دستباف، که ۷۰ میلیون دلار صادرات داشته باشد، می‌تواند به ازای آن واردات خودرو داشته باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه: جدا شدن حتی یک نخبه از کشور فاجعه است

«آیت‌الله علیرضا اعرافی» در دیدار رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور، ضمن تأکید بر حمایت دولت از نخبگان گفت: «در تعریف نخبه و شاخص‌های آن کارهای علمی زیادی شده، اما بر حسب تجربه، این امور را کافی نمی‌دانم؛ باید دائما سنجه‌های خود را اصلاح و در توسعه کمی نخبگان وسواس خرج ندهیم و این که منابع ما کم است، نباید مانع توسعه این امر مهم شود. نکته دیگر که نتایج خوبی در یک دهه گذشته داشته، بحث راهبری قلمروهای دانشی است، لذا تخصیص منابع و برنامه‌ریزی بنیاد نخبگان باید به سمت حوزه‌های دانشی همچون هوش مصنوعی هدایت شود. راهبری حوزه‌های دانشی کار مهمی است که ابزار آن شرکت‌های دانش‌بنیان هستند». وی کار در حوزه مطالعاتی مرتبط با نخبگان را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: «بحث تعامل با نخبگان در راستای تکریم معرفتی، ذهنی و علمی، مهم‌تر از مباحث معیشتی و رفاهی است که این امر در پایبندی به مباحث دینی ملی و کشور مؤثرتر خواهد بود، لذا این تعامل انسانی امر مهمی است که نیاز است کار بیشتری صورت بپذیرد». وی گفت: «جدا شدن حتی یک نخبه از کشور یک فاجعه است که ضروری است موانع و چالش‌های موجود در تحقق این امر مورد بررسی قرار بگیرد و سعی شود در مسائل رشد و تربیت جامعه، نخبه و استاد، مرجع و الگو باشند، همانطور که این امر مهم در همه عرصه‌ها در حوزه علمیه حاکم بوده است».
پرداخت وام ازدواج به تمامی زوج‌ها در بانک‌های دولتی

معاون امور بانکی وزارت اقتصاد گفت: «در دو ماه نخست امسال ۳۷۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها پرداخت شد که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشت. زوج‌هایی که در بانک‌های دولتی بانکی زیرمجموعه وزارت اقتصاد ثبت‌نام کرده و درخواست وام ازدواج داده‌اند و پرونده‌های آنها تا روز ۲۹ مردادماه تکمیل شده است در هفته دولت تسهیلات خود را دریافت خواهند کرد».
اخبار روزانه:
*
هنوز
۲ ماه از آخرین دور تعمیرات در خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا نگذشته که شرکت دولتی گازپروم بار دیگر از برنامه خود برای توقف صادرات گاز به اروپا به‌ مدت ۳ روز خبر داده است. آلمان مجبور شده به شرکت یونیپر که بزرگ‌ترین واردکننده گاز از روسیه است، کمک مالی ۱۵ میلیارد یورویی بدهد تا گاز را از منابع دیگری حتی با قیمت‌های بسیار بالاتر تأمین کند. توقف صدور گاز به اروپا درست زمانی اتفاق می‌افتد که آلمانی‌ها به‌دنبال افزایش ذخیره گازی خود تا ۹۵ درصد بودند.
*رییس سازمان بورس با تصریح اینکه عرضه خودرو در بورس کالا، پیروزی شفافیت بر دلالان بود، در یک برنامه تلویزیونی گفت: با اعلام عرضه دو خودرو فیدلیتی و دیگنیتی، قیمت در بازار غیررسمی کاهش پیدا کرد. پس از عرضه نیز، قیمت این دو خودرو مجددا کاهش پیدا کرد. در سایت بورس کالا، تعداد و تاریخ عرضه‌های بعدی مشخص شده است.
*
فرمانده پلیس تهران بزرگ: هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است و طبیعتا ما هم برنامه‌ای برای جریمه کردن شهروندانی که بدحجاب هستند، نداریم. صبح امروز برخی رسانه‌ها در فضای مجازی از جریمه پلیس برای «بی‌حجابی» خبر داده‌ بودند.
*عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:صحبت از بی‌بند و باری است که ما در جامعه احساس می‌کنیم. این لباس‌های تنگ و کوتاهی که ملاحظه می‌کنید، روسری‌ها پایین‌تر رفته و مو‌ها بیرون آمده، آن آرایش‌های تند و گاهی لباس‌ها و شلوار‌های خاصی که پوشیده می‌شود و گاهی هم پوشیده نمی‌شود، ضرر و لطمه زیادی برای جامعه دارد و نباید ما برای آن‌ها اشک بریزیم! متاسفانه بعضی از نمایندگان مجلس به دنبال این هستند که دوره بعد هم رای بیاورند و ژست خاصی به خود می‌گیرند، ما به آن‌ها کاری نداریم؛ اما از نظر شرعی، یک حکومت دینی نمی‌تواند این مقدار بی‌بند و باری را تحمل کند
.
*مدیرعامل متروی تهران می‌گوید: کلیپ‌های رقصی که از واگن‌های مترو منتشر می‌شود مربوط به گذشته است و برخی برای به حاشیه بردن فعالیت‌های مترو آن را در روز‌های خاصی منتشر می‌کنند. مهدی شایسته‌اصل: استنباطم این است که پشت برخی از این کلیپ‌ها افرادی هستند که سعی دارند، هجمه فرهنگی به این دوره مدیریت شهری وارد کنند که ما را به یک رفتار حاشیه‌ای ببرد
.
*فرمانده کل سپاه گفت: «دشمن از قدرت نظامی، تحریم‌ها، نبرد‌های نیابتی، نبرد اطلاعاتی، ترور، خرابکاری، دستکاری در نظام امنیت داخلی ما و تمامی ابزار‌های تهدیدات سخت استفاده کرده، اما راه بسته است و راهی برای غلبه دشمن وجود ندارد
».

https://shoma-weekly.ir/2BN5em