گفته می‌شود که...

بودجه 17 هزار میلیارد تومانی برای جبران سوء مدیریت گندم/تورم و رانت؛ ماحصل سیاست ارز 4200 تومانی/تحریم تسلیحاتی ایران ۲۷ مهر لغو می‌شود/احتمال دست داشتن عناصر داخلی در حادثه نظنز وجود دارد/پاداش چشمگیر در انتظار استقلالی‌ها/تقلب سوارس در اخذ تابعیت ایتالیایی و ...

منافع شرکت‌های آمریکایی در عراق

به گزارش پایگاه خبری «المعلومه»، «محمود الزجراوی» عضو کمیسیون انرژی در پارلمان عراق در توضیح فعالیت شرکت‌های آمریکایی در کشورش، تصریح کرد: «شرکت‌های آمریکایی فعال در عراق برای کشور خود کار می‌کنند و با وجود سال‌ها فعالیت و حضور در عراق و اختصاص میلیاردها دینار به آن‌ها برای اجرای پروژه‌ها، تاکنون هیچ دستاورد حقیقی برای عراق نداشته‌اند.» الزجراوی افزود: «برخی از این شرکت‌های آمریکایی حاضر در عراق، فعالیت‌های اطلاعاتی انجام می‌دهند و در پرونده‌های مختلف حضور دارند. این شرکت‌های آمریکایی و سایر شرکت‌های وابسته به کشورهای همسایه تاکنون در بخش اقتصادی و نفتی و سایر بخش‌های حیاتی دستاوردی برای عراق رقم نزدند. بغداد طی هفده سال گذشته بیش از چهل میلیارد دلار تنها برای بهبود وضعیت برق هزینه کرده، اما به دلیل سیاست‌های آمریکا و جلوگیری او از چرخش بغداد به سوی دیگر شرکت‌های بزرگ جهانی برای برون‌رفت از بحران برق، مشکل برق این کشور همچنان لاینحل باقی مانده است». «سعد الخزعلی» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق نیز دلیل عدم حل‌وفصل بحران برق در عراق را سیاسی دانسته و می‌گوید: «آمریکا پشت پرده بحران برق در عراق قرار دارد. برق شریان اساسی زندگی و اقتصاد کشور است و مشکل برق عراق اساساً سیاسی است و آمریکا آن را ایجاد کرده تا حکومتی ناکام در عراق باقی باشد».
ایستگاه پایانی دعوای نظارت بر «مبتذل سازی»

تجاری‌سازی، نشان دادن صحنه‌های اروتیک، توهین به شعور مخاطب در نداشتن قصه و سرهم‌بندی کردن داستان در قسمت‌های متوالی، تنها بخشی از مسائلی است که این روزها در برخی از سریال‌ها و فیلم‌های در حال اکران VODها در حال نمایش است؛ اما گویا این عدم نظارت روزهای آخر را سپری می‌کند؛ چراکه بعد از آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، عضو شورای نظارت بر صداوسیما هم انتقال مدیریت بر سریال‌های خانگی از ارشاد به رسانه ملی را تأیید می‌کند و می‌گوید روند این انتقال مدتی است طی می‌شود و خود ارشاد هم پذیرفته است.
بودجه 17 هزار میلیارد تومانی برای جبران سوء مدیریت گندم

«خبرگزاری دانا» در گزارشی نوشت: «با توجه به خرید تنها 8 میلیون تن گندم از کشاورزان، دولت باید برای سال آینده 17 هزار میلیارد تومان بودجه صرف واردات گندم کند. این رسانه قبلاً هشدار داده بود که دلالان زودتر از نمایندگان دولت و با قیمتی بالاتر، در حال خرید گندم از کشاورزان هستند. درحالی‌که 15 میلیون تن گندم در کشور کاشته شده بود، اما آمارها حاکی از تحویل تنها 55 درصد از این میزان به دولت است.

به هر کشوری که مقابل رژیم صهیونیستی و آمریکا صف‌آرایی کند، کمک می‌کنیم

سردار «ابوالفضل شکارچی» به مناسبت هفته دفاع مقدس در برنامه چهل‌ستون ضمن تشریح راهبرد نظامی کشورمان در منطقه، تصریح کرد: «حضور ما حضور معنوی و مستشاری است و به‌هیچ‌وجه دخالت نمی‌کنیم. به‌هیچ‌عنوان در جایی بنا نیست ما حضور نظامی داشته باشیم. کشورهای جبهه مقاومت خودشان ارتش و نیرو دارند؛ ما به این‌ها کمک‌های مستشاری می‌کنیم. برای اینکه بتوانیم تجربیاتمان را به مردم سوریه، عراق، لبنان، یمن، منتقل کنیم، افراد مجرب ما به آنجا می‌روند و کمک فکری به آن‌ها می‌کنند و در میدان عمل مردم و ارتش آن کشورها هستند که مقابل دشمنان صف‌آرایی می‌کنند.» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح تأکید کرد: «هر کشوری که در مقابل رژیم صهیونیستی و رژیم خون‌خوار آمریکا صف‌آرایی کند، هرآنچه را بتوانیم به آن کمک می‌کنیم؛ اما مشکلات اقتصادی کشور ما ایجاب نمی‌کند که چیزی را رایگان به کسی بدهیم، حتماً چیزهایی را ممکن است از ما بخرند.» وی درباره موضوعاتی که پیرامون کمک تسلیحاتی ایران به یمن مطرح می‌شود، عنوان کرد: «مردم یمن برخلاف آن چیزی که دشمن از آن‌ها نشان می‌دهد، مردم بسیار فرهیخته و دانشمندی هستند و امروز در کمترین زمان ممکن توانسته‌اند خودشان موشک و پیشرفته‌ترین پهپادها را بسازند و در جنگ الکترونیک هم بسیار ماهر و پیشرفته هستند. ما تجربه فناوری در حوزه دفاعی را به آن‌ها منتقل کردیم و خودشان موشک و پهپاد و سلاح در یمن تولید کنندوی در خصوص روابط نظامی کشورمان با سوریه نیز افزود: «اخیراً در سفری که ریاست ستاد کل نیروهای مسلح به سوریه داشتند، به درخواست دولت سوریه این بحث پدافند هوایی قرار شد تقویت شود و به دنیا هم اعلام کردیم که ما این قرارداد را با دولت سوریه داریم و حتماً هم آن را تقویت می‌کنیم

افشای روابط پنهانی بعد از 10 سال

رسانه‌ای عبری زبان فاش کرد؛ رژیم صهیونیستی از بیش از ۱۰ سال قبل دفتر حافظ منافع این رژیم در بحرین را اداره می‌کند. به گزارش رأی‌الیوم، این رسانه‌ها گفتند که اسرائیل از آغاز دهه گذشته برای تقویت گام‌های اقتصادی و سیاسی در منطقه، دفتر حافظ منافعش در بحرین را تأسیس کرده است. به گفته این منابع، وزارت خارجه اسرائیل درصدد احداث سفارتی در منامه، پایتخت بحرین مشابه این دفتر است و این امر در سایه عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و منامه است.

تورم و رانت؛ ماحصل سیاست ارز 4200 تومانی

در نیمه نخست امسال حدود پنج میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع شده که برآورد می‌شود از این طریق حداقل ۶۹ هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده است. این برآورد را روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرده، اما آیا با این توزیع رانت، شدت تورم کاسته شده است؟ توزیع 69 هزار میلیارد تومان رانت ارزی در حالی است که طبق اعلام رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، کل درآمد نفتی کشور در سال 99 معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دولت با توزیع رانت ارزی حتی بیشتر از درآمد نفتی کل امسال به دنبال آن بوده که کالاهای اساسی تورم شدیدی پیدا نکنند، اما چرا در عمل حتی کالاهای اساسی نیز رشد شدید قیمت‌ها را تجربه کردند؟ اسفندماه سال 98 مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده بود: «بر اساس برآوردهای صورت گرفته، حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی منجر به افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده تا حدود شش درصد خواهد شد. این در حالی است که تورم ناشی از ادامه سیاست ارز ترجیحی که می‌تواند منجر به افزایش بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومانی پایه پولی شود، در حدود ۱۱ درصد خواهد بود که افزایش آن تا ۱۵ درصد نیز قابل پیش‌بینی است. در عمل نیز با توزیع رانت 69 هزار میلیارد تومانی، حتی به نظر می‌رسد پایه پولی بیشتر از میزان پیش‌بینی شده، رشد کرده و درنتیجه، تورم قابل پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس به اقتصاد ایران تحمیل شده است.
تحریم تسلیحاتی ایران
۲۷ مهر لغو می‌شود

لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: «تحریم تسلیحاتی ایران پس از به سر آمدن موعد آن در روز ۲۷ مهرماه سال جاری (۱۸ ماه اکتبر) لغو خواهد شد و هیچ‌گونه محدودیتی پس از این تاریخ اعمال نخواهد شد
احتمال دست داشتن عناصر داخلی در حادثه نظنز وجود دارد

سخنگوی دولت از احتمال دست داشتن عناصر داخلی در موصوع خرابکاری در نیروگاه نطنز خبر داد. علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایلنا درباره جزئیات خرابکاری نیروگاه نطنز و اینکه گفته شده چند نفر در این رابطه شناسایی شدند، اظهار داشت: در این ماجرا خرابکاری قطعی است و خرابکاری صورت گرفته و به علت پیچیدگی در این خرابکاری، فرضیه‌های زیادی در مورد حادثه نطنز وجود دارد، چند دستگاه امنیتی در بخش‌های مختلف موضوع را بررسی می‌کنند. یکی از فرضیه‌های قوی متکی بر این است که عناصر داخلی در این ماجرا دست داشته‌اند. این موضوع تحت نظارت جدی دستگاه‌های امنیتی کشور است و پس از روشن شدن جدی ماجرا، موضوع را بررسی و اعلام می‌کنیم.

قطعنامه را نمی‌پذیرفتیم عواقب بدتری داشت!

«جواد منصوری»، اولین فرمانده سپاه در گفتگو با شرق گفته است: «۱۰ شهریور سال ۱۳۵۹ آقای هانی الحسن، وزیر خارجه الفتح یا همان سازمان آزادی‌بخش فلسطین به تهران آمد و با آقای هاشمی رفسنجانی ملاقات داشت و تمام نقشه‌های عملیات نظامی عراق را روی میز گذاشت. مرحوم هاشمی رفسنجانی هم در شورای انقلاب، هم به امام و هم در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی گزارش مفصلی از دیدار با هانی الحسن دادند و گفت باید فکری بکنیم. بنی‌صدر به‌صراحت می‌گوید ما کاری نمی‌کنیم و این خبرها دروغ است. فرماندهان نظامی فکر می‌کردند فقط با تأمین نیازهای جبهه‌ها می‌توانند پیروزی را به دست بیاورند، درحالی‌که قرائن نشان می‌داد این‌طور نیست. قطعاً اگر آن موقع قطعنامه را قبول نمی‌کردیم شاید عواقب بدتری داشت.
مجلس صاحب شبکه تلویزیونی می‌شود؟

پخش مذاکرات مجلس از تلویزیون جدیدترین طرحی است که تحویل هیأت رئیسه شده است. به گزارش ایرنا، در مقدمه طرح آمده: با گذشت زمان و جایگزین شدن تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه، با وجود پخش هزاران ساعت برنامه کم اثر در سیمای جمهوری اسلامی، مردم از دیدن و نظارت برآنچه در رأس نهادهای کشور و خانه ملت می‌گذرد، محروم هستند.به منظور رفع این نقیصه و در جهت شفاف‌سازی، این طرح جهت مراحل قانونی تقدیم می‌گردد. بر اساس این طرح، صدا و سیما موظف است حداکثر تا ۳ ماه پس از تصویب این قانون با تأسیس شبکه تلویزیونی خانه ملت، مذاکرات علنی مجلس را به صورت مستقیم پخش کند. هزینه‌های تأسیس و اداره شبکه موضوع این قانون از محل درآمد تبلیغات در آن شبکه تأمین می‌شود.
پاداش چشمگیر در انتظار استقلالی‌ها

تیم فوتبال استقلال ایران در آخرین دیدار از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در گروه A به مصاف تیم فوتبال الاهلی عربستان می‌رود و در صورت پیروزی بر حریف عربستانی خود به مرحله حذفی صعود خواهد کرد. شنیده می‌شود مسئولان باشگاه استقلال برای پیروزی این تیم برابر الاهلی پاداش دلاری در نظر گرفته‌اند و در صورت این اتفاق رقم قابل توجهی را به بازیکنان خود می‌دهند. این در حالی است که استقلال درمقابل الاهلی نیاز دارد که بازی را با حساب یک بر صفر ببرد. اگر این اتفاق رخ دهد تیم الشرطه عراق حذف می‌شود، اما هر نتیجه‌ای به جز پیروزی، استقلال را از رقابت‌ها حذف خواهد کرد.

تقلب سوارس در اخذ تابعیت ایتالیایی

انتقال لوئیس سوارس از بارسلونا به یوونتوس نه تنها محقق نشده، بلکه اکنون این مهاجم اروگوئه‌ای به تقلب برای هموار کردن راه پیوستنش به بانوی پیر متهم شده است. سوارس برای پیوستن به یوونتوس باید تابعیت ایتالیایی می‌گرفت، چرا که این تیم سهمیه خالی برای استفاده از بازیکنان غیراروپایی نداشته است. یکی از کارهایی که مهاجم اروگوئه‌ای برای گرفتن گذرنامه ایتالیایی باید انجام می‌داد، قبولی در آزمون زبان ایتالیایی بوده است که چند روز پیش رخ داده و او با نمره B1 این آزمون را در شهر پروجای ایتالیا پشت سر گذاشته است. اکنون سرنخ‌هایی دال بر تقلب این مرد 33 ساله پیدا شده است.

اخبار روزانه:
*
جسد دانیله دی‌سانتیس، داور 33 ساله و ایتالیایی که در رقابت‌های سری C ایتالیا سوت می‌زد، عصر دوشنبه به همراه جسد الونورا مانتا، نامزد 28 ساله‌اش در آپارتمان او در شهر لچه پیدا شده است. این داور ایتالیایی به همراه نامزدش توسط ضربات چاقو به قتل رسیده است. همسایه‌ها پس شنیدن صدای جیغ، مردی چاقو به دست را دیده‌اند که در حال متواری شدن از صحنه حادثه بوده است. دی‌سانتیس دوران داوری‌اش را در رقابت‌های سری C ایتالیا آغاز و در 130 بازی رسمی قضاوت کرده بود.
*
بر اساس گزارش روزهای اخیر یک مسئول مهم دولتی به تعدادی از اعضای کابینه، مشخص شده به رغم تاکیدات و بخشنامه های صورت گرفته، آمارها حکایت از افت رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پیشگیرانه در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دارد به گونه ای که استفاده از ماسک و برخی موارد مهم دیگر همچون فاصله گذاری اجتماعی، هم در میان کارمندان دستگاه های دولتی و هم در میان مراجعه کنندگان به ادارات کاهش داشته و از سوی مدیران نیز توجه لازم به این رفتارها نمی شود.

* یک نهاد مسئول در دولت با ارسال نامه ای در روزهای اخیر خطاب به مدیران تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی در تهران و استان ها ضمن تشریح دستورالعمل جدید صادرشده در خصوص نحوه رسیدگی به برخی تخلفات در مجموعه های مربوطه، از مخاطبان خواسته است در راستای تحقق برنامه دولت الکترونیک، برای اسکن QR code موجود در بخشنامه توسط گوشی هوشمند خود اقدام کنند تا همه مستندات و پیوست های آن در اختیارشان قرار بگیرد.
*
طبق گفته معاون پارلمانی رئیس جمهور، رئیس جمهور پس از بررسی‌های وسیع و دقیق در نهایت علیرضا رزم حسینی را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. به گزارش ایران آنلاین، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: «رئیس جمهور پس از بررسی‌های وسیع و دقیق در نهایت رزم حسینی را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد

* نمکی گفت: متاسفانه به دلیل عدم رعایت برخی دستورالعمل‌های بهداشتی، گرفتار موج سوم کرونا در برخی از نقاط کشور هستیم. سعید نمکی وزیر بهداشت در پنجمین آیین رونمایی از پروژه‌های وزارت بهداشت تحت عنوان «ره پویش سلامت» که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس پروژه‌های درمانی چند استان را به صورت مجازی افتتاح کرد و گفت: امسال به دلیل اینکه در سیاه چاله کرونا افتادیم، نتوانستیم به صورت حضوری در افتتاح این پروژه‌ها حضور داشته باشیم. نمکی گفت: موج دوم کرونا را با موفقیت پشت سر گذاشتیم؛ اما متاسفانه به دلیل عدم رعایت برخی دستورالعمل‌های بهداشتی، گرفتار موج سوم این بیماری در برخی از نقاط کشور هستیم.

*غیبت فردی که اعلام کرده است که افراد می‌توانند پشت سر من غیبت کنند، چه حکمی دارد؟ پاسخ: حتی در فرض سؤال، غیبت حرام است. (سایت لیدر، استفتاء ۶/9/۱۳۹۷)

https://shoma-weekly.ir/vNgOLg