گفته می‌شود که...

بهانه‌تراشی برای هتاکی!/ سیاست آمریکا مهار ایران است نه توافق با آن/ اگر امام رضا (ع) بخواهد، حتما قبول میکنم!/ فشار اصلاح طلبان به وزرای روحانی/ حسین کعبی از مرگ گریخت/ توضیح قالیباف درباره دیدار با احمدی نژاد/ استعفای جمعی در دانشگاه آزاد و ...

بهانه‌تراشی برای هتاکی!

گویا قرار است هر از گاهی شاهد برخی توهین‌ها درباره مقدسات دینی و یاوه‌بافی‌ها باشیم. در آخرین مورد، به‌تازگی یادداشتی با عنوان «آتشی زیر خاکستر» در مجله چشم‌انداز ایران (نزدیک به نهضت آزادی) منتشر شده که نویسنده با نیت دلسوزی برای حکومت(!)، اقلیت‌های مذهبی را آتشی زیر خاکستر سرد دانسته است. نویسنده به بهانه محور قرار دادن وحدت شیعه و سنی در کشور، دچار لغزش شده و خواسته یا ناخواسته(!) به ائمه اطهار (علیهم‌السلام) و حضرت زهرا(س) توهین کرده و نوشته‌است: «بعد از جنگ (تحمیلی) توجه به ایشان نسبت به سایر ائمه(علیهم‌السلام) برجسته‌‌تر شد و رویکرد به ایشان نیز متفاوت شد. به‌تدریج مهم‌ترین فاز زندگی ایشان در روزهای اول پس از وفات پیامبر(ص) اعلام شد. پیش از آن درگذشت آن حضرت به‌عنوان وفات یاد می‌شد که به‌تدریج عنوان شهادت جایگزین شد و در رسانه‌ها هم رایج شد.»

نویسنده در ادامه می‌نویسد: «متأسفانه مسئله(!) حضرت زهرا(س) را چنان احساسی و عاطفی عنوان می‌کنند که شنونده و بیننده به جای تأمل و تفکر در شخصیت و منش ایشان، صرفاً حس انتقام‌جویی و کینه‌توزی پیدا می‌کند»!

گویا نویسنده این مطلب در میانه نوشتن آن، از خود بی‌خود شده و تا توانسته به حضرت‌زهرا(س)، عزاداران وی و هیئت‌های مذهبی توهین کرده است که بسیاری از آن‌ها را نمی‌توان منعکس کرد. مثلاً در بخشی از مقاله برگزاری عزاداری برای حضرت زهرا(س) به «گرم کردن تنور» تعبیر شده است یا نویسنده قویاً به مخاطبان القا کرده که شیعیان هر روز به دنبال پیدا کردن سوژه‌ای برای ایجاد نفاق هستند. در مقاله «آتشی زیر خاکستر» به‌دفعات به شیعیان، حضرت زهرا(س) و طفل مظلوم ایشان، زیارت عاشورا و قبرستان بقیع توهین شده و این‌گونه نتیجه گرفته که با ادامه اینگونه عزاداری‌ها، اسلام به شصت سال پیش باز‌می‌گردد و خرافات و فرقه‌گرایی و رمالی و جن‌گیری رواج می‌یابد!

سیاست آمریکا مهار ایران است نه توافق با آن
‹‹تغییر رویکرد و رفتار در قبال ایران برای آمریکا دشوار است چرا که مهار ایران یکی از ستون‌های قدیمی سیاست آمریکا در خاورمیانه بوده است».روزنامه لزاکو ضمن انتشار این مطلب نوشت: جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر تحریم‌ها اتفاق‌نظر دارند و متقاعد کردن آنها به کاهش تحریم‌های ایران بسیار مشکل است.این روزنامه فرانسوی با بیان اینکه دولت ایران درصدد عادی‌سازی روابط با غرب است، نوشت: اگر پای منافع اسرائیل در میان باشد، آمریکا و ایران نمی‌توانند به توافق برسند.طیفی از مقامات آمریکایی از رئیس‌جمهور و معاون وی گرفته تا وزیر امور خارجه و معاون وی (شرمن) و اعضای کنگره بارها طی یک ماه اخیر اعلام کرده‌اند که منافع اسرائیل خط قرمز آنهاست و آنها به خاطر تعامل با ایران، از منافع اسرائیل عبور نخواهند کرد. جو بایدن معاون اوباما در جمع صهیونیست‌ها اعلام کرده بود اوباما درمیان روسای‌جمهور آمریکا بیشترین حمایت را از اسرائیل کرده و ما اگر اسرائیل وجود هم نداشت باید هزینه می‌کردیم و اسرائیل را تأسیس می‌نمودیم.به نوشته لزاکو کنگره نیز اگر پای قربانی کردن منافع اسرائیل در میان باشد اجازه توافق با ایران را نمی‌دهد.

اگر امام رضا (ع) بخواهد، حتما قبول میکنم!

محسن هاشمی در پاسخ به این سوال که اگر استانداری خراسان رضوی به شما پیشنهاد شود، قبول می‌کنید یا خیر، گفت: مگر می‌شود امام رضا(ع) بخواهد و بنده استانداری خراسان رضوی را قبول نکنم.

اگرچه سابقه مدیریتی محسن هاشمی در متروی تهران باعث شد که نمایندگان شورای شهر تهران، رای خود را به جای محسن هاشمی به قالیباف بدهند،اما این مسئله باعث نمی‌شود که ایشان برای گرفتن پست مدیریتی از علاقه مردم ایران به خصوص مردم استان خراسان رضوی سوء استفاده کند و بگوید اگر امام رضا (ع) بخواهد، حتما قبول خواهم کرد!

دادستان زابل ترور شد

صبح امروز توسط افراد مسلح، موسی نوری دادستان زابل به همراه راننده‌اش در مسیر منزل به اداره، مورد هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

فشار اصلاح طلبان به وزرای روحانی

گزارش‌های رسیده موثق حاکی از آن است که مدعیان اصلاحات با قصد دور زدن مجلس شورای اسلامی سعی دارند با فشار بر وزرایی که توانسته‌اند از مجلس رأی اعتماد کسب کنند، افراد مورد نظر خود را که دارای سوء‌سابقه در فتنه سال 88 هستند، در سطوح معاونت وزیر و مدیر کلی منصوب کنند. در همین راستا، وزیر علوم در پی کسب رأی اعتماد مجلس، میلی منفرد را معاون آموزش و توفیقی را معاون مشاور وزیر در وزارت علوم معرفی کرده است. این در حالی است که نمایندگان، به دلیل مشارکت این افراد در فتنه 88 صلاحیتشان را برای فعالیت در وزارت علوم رد کرده بودند. در همین زمینه، نمایندگان مجلس، وزیر علوم را برای توضیحات به مجلس فراخواندند.

نامه لاریجانی به روحانی درباره طب سنتی
در حالی که در خردادماه سال جاری با تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در کارگروه احیا و توسعه نظام طب سنتی و ابلاغ محمدرضا رحیمی، معاونت طب سنتی ایرانی -اسلامی در وزارت بهداشت ایجاد شد، بر اساس نامه چندی پیش علی لاریجانی رییس مجلس به حجت الاسلام روحانی، تشکیل این معاونت مستلزم وجود قانون و تصویب مجلس بوده و مصوبه دولت در این خصوص مغایر با نظرات تفسیری شورای نگهبان است. لاریجانی در این نامه خواستار اصلاح این مصوبه یا لغو آن شده است.

کمپین ضد انقلاب با عنوان «گفت‌و‌گو درباره انرژی اتمی»

به‌تازگی نیروهای ضد انقلاب در تلاشند کمپینی را با عنوان «گفت‌و‌گو درباره انرژی اتمی» که با ایده اولیه شیرین عبادی و چند نفر از فعالان حقوق زنان شکل گرفته، راه‌اندازی کنند و با طرح مسائل فرعی، افکار عمومی را از مسئله اصلی دور سازند و با بی‌اهمیت خواندن مسئله هسته‌ای، فشار را برای تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان افزایش دهند! گفتنی است گزارشگران بدون مرز، بنیاد برومند و چند سازمان دیگر در حال پیگیری این قضیه هستند.

حسین کعبی از مرگ گریخت

حسین کعبی بازیکن استقلال صنعتی اهواز دیشب به تهران آمد اما این سفر نزدیک بود به آخرین سفر او تبدیل شود.ماجرا از این قرار است که هواپیمای حامل او که از اهواز به سوی تهران در حرکت بود به هنگام نشستن در فرودگاه مهر آباد با مشکل فنی بزرگی مواجه می شود .بنا به گفته این بازیکن چرخ جلوی هواپیما باز نمی شد به همین دلیل هواپیما 45 دقیقه در فضای هوایی تهران در حال حرکت بود تا بالاخره این مشکل بر طرف شد وهواپیما بر زمین نشست.

کعبی در این باره گفت: استرس زیادی داشتم . ترس تمام وجودم را گرفته بود اما نمی دانستم چکار کنم . البته مهمانداران برای اینکه سایر مسافران استرس نگیرند به آنان نگفتند اما چون من را شناختند به من گفتند.وقتی فهمیدم با خودم می گفتم که من دوباره زن و بچه ام را می بینم .باور کنید در آن دقایق چگونه مردنم را با خودم مرور می کردم که خوشبختانه باتلاش خدمه هواپیما مشکل برطرف شد.

واردات شناور مستعمل بی سر و صدا آزاد شد
بر اساس تصمیم اخیر دستگاههای دولتی که طی روزهای اخیر به نهادهای ذی ربط در زمینه واردات کالا به کشور ابلاغ شده، قرار است از این پس واردات شناور مستعمل اعم از چوبی، فلزی و فایبرگلاس به کشور با رعایت ضوابط ثبت سفارش وزارت صنعت بلامانع باشد. این ابلاغیه، همچنین مواردی چون واردات لیفتراک و اکنتینر یخچال دار مستعمل را نیز آزاد اعلام کرده است.

حد اسلامی برای سارقان منزل خانم نماینده
نماینده سراب خواستار جاری شدن حد اسلامی برای سارقان منزلش شد. مهناز بهمنی نماینده سراب در گفت‌وگو با خانه ملت، به سرقتی که در ماه گذشته از منزلش رخ داد اشاره کرد و گفت: مقداری وجه نقد، طلا و اثاثیه از منزل وی به سرقت رفته بود که پس از دستگیری سارقان طلاهای شخصی عودت شد اما وجوه نقدی و اثاثیه برنگشت. به گفته وی بسیاری از این سارقان مجهز به فناوری‌های نوین سرقت و ابزار و لوازم شکستن در و پنجره‌های فولادی بودند و نکته جالب اینکه از وضعیت مالی بسیار خوبی هم برخوردار بودند و هرکدام یک خانه 4طبقه در تهران داشتند. نماینده سراب با اشاره به سرقت‌های دیگر این باند گفت: اکثر مالباخته‌ها تقاضا داشتند حد اسلامی بر آن‌ها اجرا شود چون تمکن مالی دارند.

آزادی مدیرمسئول روزنامه بهار
مدیرمسئول روزنامه بهار با سپردن وثیقه آزاد شد. به گفته همسر سعید پورعزیزی، وی با تودیع وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شد. بعد از انتشار سرمقاله‌ای در عید غدیر در روزنامه بهار، مدیرمسئول این روزنامه به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و در نهایت صبح شنبه با نظر بازپرس شعبه 4 این دادسرا بازداشت شد.

احتمال صدور دستور جلب‌ مرتضوی
شنیدیم که وکیل یکی از شاکیان پرونده پالیزدار گفت: در صورتی‌ که مرتضوی در جلسه بعدی دادگاه حاضر نشود، دستور جلب وی صادر خواهد شد. مصطفی ترک همدانی در گفت‌وگو با فارس گفت: روز گذشته اخطاریه‌ای برای سعید مرتضوی صادر شد که به موجب آن وی باید روز چهارشنبه ساعت 15 در دادگاه حاضر شود، در غیراین صورت دستور جلب مرتضوی صادر خواهد بود. براساس محتویات پرونده عباس پالیزدار، پیمان حاج محمود عطار و چند تن از شاکیان پرونده معروف به پالیزدار از دادستان سابق تهران به اتهام بازداشت غیرقانونی و افترا و نشر اکاذیب شکایت کرده‌اند.

توضیح قالیباف درباره دیدار با احمدی نژاد
با خبر شدیم که روزنامه محمد باقر قالیباف توضیحاتی درباره دیدار شهر‌دار تهران ارائه کرد. در پی انتشار خبر دیدار شهردار تهران با رئیس‌جمهور سابق در رسانه‌ها، مدیرکل روابط‌ عمومی شهرداری تهران گفت: این دیدار به تازگی انجام نشده و مربوط به هفته‌های قبل است. نامدار صداقت گفت: قالیباف با هدف افزایش تعاملات و رایزنی‌های سیاسی دیدارهای مستمری با شخصیت‌های مختلف دارد و این دیدار در همین راستا بوده است. وی افزود: شهردار تهران گفت‌وگوی صریح و نقد سازنده و رودررو را یکی از بهترین ابزارها برای تقویت گفت‌وگوی اصولگرایی و پالایش اصولگرایی از تفکراتی می‌داند که در مقاطع حساس موجب آسیب‌هایی می‌شود که جبران آن چندان آسان نیست.


احتمال اعدام مرسی
فرارو: حسن هانی‌زاده کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: محاکمه محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در حالی آغاز شد که بسیاری از ناظران پیش‌بینی کردند که حکم اعدام برای وی صادر خواهد شد.

تشییع پیکر مدافع حرم
مهر: پیکر پاک سردار شهید محمد جمالی‌پاقلعه یکی از مدافعان حرم حضرت زینب(س) در کرمان تشییع شد.

استعفای جمعی در دانشگاه آزاد
تسنیم: 11 نفر از اعضای تشکلهای دانشجویی دانشگاه آزاد با ارسال نامه سرگشاده‌ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی، دسته جمعی استعفا کردند
تکذیب بازنشستگی‌ سیاسی «ناطق‌نوری»
دفتر حجت‌الاسلام و المسلمین ناطق‌نوری در اطلاعیه‌ای اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها را تکذیب کرد. به گزارش مهر، در برخی از رسانه‌ها آمده بود: علی‌اکبر ناطق‌نوری در سخنرانی در شهرستان مینودشت گفت: «به عنوان سردسته اصلاح‌طلبان به میدان نخواهم آمد؛ اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کردم رای داشتم اما عمر سیاسی من تمام شده است

پیگیری جاسوسی آمریکا در سفر مقام معظم رهبری
به گزارش خبرنگار مهر، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخباری مبنی بر اینکه آمریکا در سفر رهبر انقلاب در سال 88 به کردستان از این سفر جاسوسی کرده، بیان کرد: «جمهوری اسلامی ایران به‌طور خاص در مورد خبر مذکور پیگیری‌های جدی را انجام می‌دهد و از ابعاد مختلف که ابعاد سیاسی در راس آنهاست، این مسئله را پیگیری می‌کند
تجمع متقاضیان مسکن ویژه
خانه ملت: جمعی از متقاضیان مسکن ویژه تهرانسر، مسکن مهر و اعضای تعاونی کشاورزی در اعتراض به بالا رفتن قیمتهای تمام شده مسکن، روز گذشته در مقابل مجلس تجمع کردند.

واکنش صدای‌آمریکا به ترانه زمانی
جهان: آسوشیتدپرس و صدای آمریکا نسبت به خلق ترانه ضدآمریکایی «مرگ بر آمریکا» با صدای حامد زمانی ابراز نارضایتی کرده و این حرکت را تلاش برای افزایش خشم عمومی علیه آمریکا معرفی کرده اند.

انتقاد از هرج و مرج در عرصه فرهنگی
تسنیم: رضا برجی، کارگردان مستند «عراق سرزمین جنگها» با تأکید بر اینکه در حال حاضر شاهد یک هرج و مرج در عرصه فرهنگی کشور هستیم، گفت: باید در سینما برای مردم تبیین شود که چرا ما با صهیونیسم و نژاد پرستی مخالف هستیم.
مردم به اندازه اکسیژن، به احترام نیاز دارند
به گزارش ایسنا، علیرضا آوایی رئیس کل دادگستری گفت:‌ «نیاز مردم به احترام به اندازه نیاز به اکسیژن حایز اهمیت است و احترام به مردم محبت بین نظام و مردم را تقویت می‌کند. حسن خلق و مدارا با مردم بسیار حایز اهمیت است؛ زیرا آسیبی که به ما از بدخلقی وارد شده بیش از آسیبی است که از فساد به ما وارد شده است

تاثیر کالاهای چینی بیش از تحریم‌هاست
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی دوشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: «در سیاستمان بنا را بر این نگذاشتیم که آمریکا هرگز تغییر نخواهند کرد و اتفاقا علائم تغییر را احساس می‌کنیم.» وی با بیان اینکه «ما باید فکر اساسی برای اقتصاد کشور کنیم»، تاکید کرد: «اولا اقتصاد ایران باید تحریم‌ناپذیر شود و این کار شدنی است. ما امروز تحریم‌های داخلی‌مان بیشتر از تحریم‌های خارجی است. امروز سیستم اداره کشور و مسائل بوروکراسی به کشور آسیب بیشتری می‌زند و رقابت کالاهای چینی بیش از تحریم‌ها روی اقتصاد کشورمان تاثیر گذاشته است»

خطر انتصاب مدیران دولتی 2 تابعیتی
مهرداد بذرپاش، نماینده مردم تهران با بیان اینکه برخی افراد دارای 2 تابعیت در مدیران دولتی منصوب شده‌اند، گفت: «با توجه به خاطره بدی که از افراد دارای دوتابعیت داریم، اگر تخلفی رخ دهد، این افراد می‌تواند به راحتی کشور را به مقصد دیگر ترک کند

خبرنگاران قید وام مسکن را بزنند
تسنیم: علی جنتی وزیر ارشاد در حاشیه مراسم نخستین نشست فعالان رسانه‌های دیجیتال در مواجهه با پرسشی مبنی بر اینکه وام مسکن خبرنگاران که در دولت گذشته وعده داده شده بود، در چه مرحله‌ای قرار دارد؟، گفت: فعلاً در این باره نمی‌توانیم قولی بدهیم، چرا که از گذشته تعهدات بسیار زیادی بر عهده صندوق حمایت از نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران گذاشته شده و دیون زیادی دارد که دولت برای پرداخت دیون گذشته دچار مشکل شده است.

تمایلی برای تشخیص عمر «شیردال» نیست
جهان: جواد جمالی از کارشناسان میراث فرهنگی با نامفهوم دانستن علت انتخاب جام شیردال گفت: مهمترین پرسش این است که چرا جام شیردال را از بین موارد بی‌شمار آثار توقیفی و به سرقت رفته از کشور به عنوان هدیه فرهنگی انتخاب کرده‌اند. وی افزود: مسأله دوم این است که آیا در زمان تحویل باستان‌شناسان اصالت این اثر را تأیید کرده‌اند. موضوعی که احساس می‌شود این است که چندان تمایلی برای مشخص شدن عمر شیردال به ارمغان آورده وجود ندارد.

فیلمی که چهار ماه قبل اکران شد
دانشجو: سعید مستغاثی منتقد فیلم در نشست نقد و بررسی «سقوط کاخ سفید» که در سالن بصیرت لانه جاسوسی برگزار شد، گفت: برای اولین بار است که در یک فیلم آمریکایی می بینیم ایرانی ها بد نیستند و رئیس جمهور آمریکا از ایران دفاع می کند، اما نکته جالب توجه این است که این فیلم حدود سه چهار ماه قبل اکران شده، در حالی که فیلم به مکالمه تلفنی ایران با رئیس جمهور آمریکا اشاره کرده است.

دریاچه ارومیه را احیا می کنم
ایسنا: اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی گفت: احیای دریاچه ارومیه، این میراث زیست محیطی و فرهنگی، اولویت بنده خواهد بود و با همکاری وزارت نیرو و نمایندگان استانی حیات را به دریاچه ارومیه باز خواهم گرداند.

‹‹شرمن›› عازم ژنو شد
خبرآنلاین: پایگاه اطلاع رسانی هیأت دولت آمریکا اعلام کرد «وندی شرمن» ریاست‌ هیأت آمریکایی که در تیم مذاکره‌ کننده 1+5 حضور دارد، دیروز عازم «ژنو» ‌شد.

بررسی نقش سه نماینده در پرونده 3هزار میلیاردی
باشگاه خبرنگاران: محمدعلی اسفنانی درباره بررسی نقش سه نماینده در پرونده فساد 3000 میلیاردی گفت: در این خصوص دو جلسه برگزار شد و وزیر دادگستری سابق موضوعات مهم در خصوص این پرونده را اعلام کرده و تصمیم بر آن شد که در جلسه بعدی کمیسیون این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

اخبار کوتاه:

* سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از ارسال درخواست تعدادی از نمایندگان برای رفع تبعیض تحصیل فرزندان مقامات و سایر افراد جامعه در خارج از کشور به شورای‌عالی امنیت ملی خبر داد. سیدحسین نقوی، نماینده مردم ورامین، تأکید کرد: مسئله از این قرار است که تحصیل فرزندان مقامات در خارج از کشور (به‌ویژه انگلیس) ممنوع است و برخی بر اساس اصل سوم قانون اساسی، چنین ممنوعیتی را تبعیض آشکار می‌دانند. در این جلسه، نمایندگان در مخالفت و موافقت این موضوع صحبت کردند و در نهایت مقرر شد درخواست مذکور به شورای‌عالی امنیت ملی ارسال شود.

* نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، روز گذشته خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی! در روزهای آغاز به کار خود گفتید که بنده با داس نیامده‌ام، بلکه با کلید تدبیر آمده‌ام؛ اما شواهد و قرائن موجود این گفته شما را تأیید نمی‌کند، بلکه به جای داس با کمباین در حال درو کردن برخی از مدیران هستید. برخی رسانه‌ها این روزها از تغییرات اتوبوسی مدیران خبر دادند.

* هفته‌نامه فرانسوی «کوریه انترناسیونال» نوشت: دولت جدید ایران با رسانه‌ها رابطه بهتری دارد. ولی روزنامه‌ها در یک اقدام غیرحرفه‌ای، بی‌وقفه مدح و ثنای رئیس‌جمهور را می‌گویند. این هفته‌نامه می‌افزاید: با نگاهی گذرا به روزنامه‌های منتشر شده در این مدت، می‌توان دریافت که بیشتر روزنامه‌های اصلاح‌طلب از تصاویر رئیس‌جمهور ایران، اطرافیانش و گزارش‌های چاپلوسانه لبریز گشته‌اند. تعداد مقالات منتقد و بی‌طرف در این روزنامه‌ها در حد صفر است. ولی از سوی دیگر، روزنامه‌های اصول‌گرا از اخبار نفرت‌انگیزی پر شده‌اند که با هدف مخدوش کردن وجهه رقبا منتشر می شوند. این نشریه افزود: ثناگویی از دولت جدید در بخشی از مطبوعات آنقدر زیاد شده که دیگر حتی جایی برای انتقادهای جزئی باقی نمانده است.

* یک منبع آگاه در وزارت نفت، از افزایش فروش روزانه نفت ایران خبر داد و گفت: در ماه اخیر، صادرات روزانه نفت ایران تا دویست‌وپنجاه‌هزار بشکه افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در دو ماه سپتامبر و اکتبر امسال به طور متوسط 8/2 میلیون بشکه در روز تخمین زده شده است که 100 هزار بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

* دولت آلمان روز گذشته سفیر انگلیس را برای ادای توضیحات در مورد گزارش اخیر روزنامه «ایندیپندنت» احضار کرد. ایندیپندنت با استناد به اسنادی که «ادوارد اسنودن» افشاگر آمریکایی، در اختیار دارد، از جاسوسی سرویس اطلاعاتی انگلیس از مقامات آلمانی خبر داد. اسنادی که اسنودن پیش از این منتشر کرده بود، نشان می‌داد که آمریکا هم از «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، جاسوسی کرده است. از آنجا که انگلیس به همراه آمریکا، استرالیا، نیوزیلند و کانادا گروه موسوم به «پنج چشم» را تشکیل داده و بر اساس موافقت‌نامه‌ای، همکاری‌های اطلاعاتی گسترده‌ای با هم دارند، جاسوسی انگلیس از مرکل دور از ذهن به نظر نمی‌رسید.

* در حالی که برخی در دولت به‌طور مکرر از خالی بودن خزانه کشور سخن می‌رانند، گزارش‌های رسیده حکایت از آن دارد که در سه ماهی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و نشست‌های با هزینه‌های بالا از سوی دستگاه‌های دولتی افزایش قابل‌توجهی داشته است. یکی از این همایش‌های پر هزینه به‌تازگی در جزیره کیش و با حضور چند تن از اعضای دولت، با عنوان صندوق توسعه ملی برگزار شده است. نکته قابل‌تأمل در این میان هم آن است که دولت یازدهم به‌تازگی در مصوبه‌ای، سقف هزینه‌های پرداختی دستگاه‌های دولتی برای برگزاری همایش‌ها و نشست‌های بین‌المللی را شش برابر افزایش داد و از بیست‌وپنج میلیون تومان به صدوپنجاه میلیون تومان رساند.

* وزیر خارجه ترکیه در یادداشتی، محرم و کربلا را غیرقابل فراموش شدن دانست. احمد داوود اوغلو وزیرخارجه دولت لاییک و سنی ترکیه در مطلبی که در صفحه توئیتر نوشت، از واقعه عاشورا با عنوان مظلومیتی فراموش ناشدنی یاد کرد. وی در این یادداشت درباره واقعه عاشورا نوشت: "در هر جای جهان با دردها و مظلومیت هر دردمندی همدردی کنی، باز هم محرم و کربلا قابل فراموش شدن نیست." با توجه به اینکه احمد داود اوغلو از عوامل اصلی سیاست خصمانه دولت ترکیه علیه دولت سوریه است، معلوم نیست برای کربلائی که دولت متبوع وی برای مردم سوریه پدید آورده و ظلمی که توسط تروریست‌ها به حرم‌های حضرت زینب و حضرت رقیه در دمشق می‌شود، چه توجیهی دارد!

*
صبح دیروز (سه شنبه) افراد ناشناس، با حمله به دو مسجد در شهر بزانسون، شعارهایی علیه اسلام و در حمایت از حزب راست گرای افراطی "جبهه ملی فرانسه" روی درب و دیوارهای این دو مکان عبادی نوشتند. بعضی از این شعارها اینها هستند: "فرانسه متعلق به شهروندان فرانسوی است"، "مرگ بر مسلمانان"، "مسلمانان را اخراج کنید" و "درود بر جبهه ملی". پلیس ایالت "فرانش - کنته" اعلام کرد مسلمانانی که قصد اقامه نماز صبح در این دو مسجد را داشتند پس از مشاهده این هتک حرمت به نیروهای امنیتی اطلاع دادند و درحال حاضر تحقیقات برای شناسایی عاملان این اقدامات ادامه دارد. یکی از مساجدی که مورد هتک و حرمت قرار گرفته، "مسجد السنه" وابسته به مسجد بزرگ پاریس است؛ این برای سومین بار طی سال جاری میلادی است که گروه‌های اسلام ستیز به این مسجد حمله‌ور شده‌اند.

*
دفتر آقای ناطق نوری در اطلاعیه‌ای اخبار منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: "به دنبال سفر حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری به شهرستان مینودشت در استان گلستان و شرکت در جلسه‌ای دوستانه، نقل قول‌های تحریف گونه‌ای از این جلسه در جراید و خبرگزاری‌ها منتشر گردیده است که موجب نگرانی دوستان و نارضایتی ایشان است. ضمن تکذیب تمامی نقل قول‌ها، ارباب جراید را به حفظ امانت و نقل اخبار از منابع صحیح دعوت می‌نماید." چند روز پیش خبرگزاری فارس مطلبی به نقل از آقای ناطق نوری منتشر کرد که در آن اعلام کرده بود "بازنشسته سیاسی" شده است و قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس را ندارد.

https://shoma-weekly.ir/S3xW0B