گفته می‌شود که...

برند ایرانی که در المپیک توکیو درخشید/میزان مصرف بنزین کشور در 1400 چقدر بوده است؟/وب سایت ثبت نام وام اجاره مسکن مجدد فعال شد/سلامی: ظرفیت‌های فروپاشی رژیم صهیونیستی مهیاست/تولید گندم ۳۰ درصد و خرید تضمینی ۵۰ درصد کاهش یافت/افزایش تا بیش از ۷۰ درصدی قیمت ماهی و کنسرو و ...

برند ایرانی که در المپیک توکیو درخشید

محصولات «مجید مروژ» برند ایرانی، در مسابقات المپیک توکیو بر تن بسیاری از ورزشکاران تیم‌های خارجی دیده شد. کارخانه تولیدی محصولات مروژ در اندیمشک خوزستان قرار دارد. مدیران جوان این تولیدی صنعتی توانسته‌اند جای پای محکمی برای محصولاتشان در کنار برترین برندهای جهانی باز کنند.
میزان مصرف بنزین کشور در 1400 چقدر بوده است
؟

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور با اعلام اینکه متوسط مصرف بنزین در 4 ماهه ابتدایی سال جاری 82 تا 84 میلیون لیتر بوده است، اظهار داشت: «رقم مصرف در زمان پیک به 107 میلیون لیتر رسیده اما به علت الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمان شدت گرفتن کرونا و منع تردد میزان مصرف به‌شدت افت می‌کند. زمانی که اعلام وضعیت قرمز شده و محدودیت‌های تردد افزایش می‌یابد میزان مصرف بنزین گاهاً از 65 میلیون لیتر هم کمتر شده است».

۴ اقدام دولت جدید برای مهار کرونا

«قاضی‌زاده» نماینده مجلس در ستاد ملی مقابله با کرونا، تسریع واکسیناسیون، اصلاح شیوه‌نامه‌ها و رنگ‌بندی‌های کرونایی، بازبینی فرماندهی مقابله با کرونا و تهیه بسته اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را از سرفصل‌های پیش روی دولت جدید در مقابله با کرونا برشمرد.

پای میوه های ممنوعه به کشور باز شد

آمارهای گمرک از افزایش واردات عجیب برخی از اقلام غیر ضروری به ارزش ۴ میلیارد دلار خبر می‌دهد.در سال ۹۰ وزارت جهاد کشاورزی واردات هر نوع میوه گرمسیری به جز انبه، نارگیل، موز و آناناس را ممنوع کرد و به گمرک مجوز ترخیص آن‌ها را نداد، اما با وجود این ممنوعیت‌ها در سال ۹۹ بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صرف واردات میوه‌های گرمسیری از جمله پشن فروت و لیچی شده است! در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد، علاوه بر واردات پشن فروت و لیچی، پوره‌های حاصل از آن‌ها هم وارد کشور می‌شوند و طبق آمار رسمی گمرک سالانه مقدار زیادی ارز صرف واردات این اقلام می‌شود، به عنوان مثال در بهار ۱۴۰۰، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار صرف واردات پشن فروت و لیچی شده اس


ترک فعل‌های دولت روحانی از قانون لغو تحریم‌ها
!

«خضریان»‌ سخنگوی اصل ۹۰ مجلس خبر داد: «پرونده تخلفات و ترک فعل‌های سازمان انرژی اتمی درباره قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها که در کمیسیون اصل ۹۰ باز شده و در کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی بررسی‌شده و در صحن کمیسیون برای سومین بار با حضور متخصصین مختلف برگزار شد. در این جلسات نکاتی را که کمیسیون بر اساس قانون در عدم اجرای برخی از مفاد قانون مصوب مجلس وجود داشت را در حضور آقای صالحی مطرح کرده و بخشی از آن را هم رسانه‌ای کردیم. صالحی ترک فعل‌های سازمان انرژی اتمی در اجرای قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها را پذیرفت. با توجه به اینکه در این قانون نحوه برخورد با متخلفان دیده شده است، کمیسیون برای تهیه گزارش و ارجاع آن به مراجع ذی‌صلاح در حال انجام وظایف نمایندگی است».
وب سایت ثبت نام وام اجاره مسکن مجدد فعال شد

سامانه طرح اقدام ملی مسکن و همچنین دریافت تسهیلات ودیعه مسکن که یک ماه قبل از دسترس خارج شده بود، بار دیگر به نشانی tem.erud.ir در دسترس کاربران قرار گرفت. سقف تسهیلات ودیعه مسکن بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران ۷۰، کلان شهر‌های مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه ۴۰ و دیگر شهر‌ها ۲۵ میلیون تومان است. بازپرداخت تسهیلات برای تهرانی‌ها ۵ ساله و برای دیگر شهروندان ۳ ساله است؛ نرخ سود این تسهیلات برای همه متقاضیان، ۱۳ درصد خواهد بود. متقاضیان فرصت دارند تا پایان شهریور درخواست خود را در سامانه مذکور ثبت کنند.
تورم
۱۰۰ درصدی ساخت و ساز مسکن

قیمت نهاده‌های ساختمانی تهران در مقایسه با سال قبل بیش از دو برابر افزایش یافته است. صعودی بودن هزینه ساخت و ساز مسکن در هر سه قاب تورمی نشان می‌دهد کاهش قیمت مسکن حداقل در آینده‌ای نزدیک در پایتخت دور از انتظار به نظر می‌رسد. این تورم اکنون در نهاده‌های ساختمانی شهر تهران به دومین رکورد نقطه‌ای خود در دهه ۹۰ دست یافته است.

حمله رئیسی به تصمیمات انفعالی ستاد مقابله با کرونا

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت: «آرایش فعلی، متناسب با گستردگی پدیده کرونا و میزان تهدید ناشی از آن نیست و نیازمند اقدام جهادی وجهشی هستیم. کار مسئولان اجرایی کشور فقط توصیه نیست، باید ضمانت اجرای مناسب هم برای تصمیمات در نظر گرفته شود. از انفعال در نحوه مقابله با کرونا باید خارج شویم و رویکردهای فعالانه اتخاذ شود. سازوکارهای متناسب برای بسیج نیروهای مردمی و نهادهای مردمی طراحی شود». رئیسی همچنین از دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداری‌های سراسر کشور خواست، هرچه زودتر تجارب یک سال‌ونیم اخیر در مقابله با کرونا، موانع پیش‌رو و پیشنهادات تحولی خود را به وزارت بهداشت و وزارت کشور ارسال نمایند.
کاهش
۴۳ درصدی تولید خودرو و سودی که دلال‌ها بردند

رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو با بیان این که تولید خودرو در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۶، ۴۳ درصد کاهش یافت، اظهار کرد: فرایند معیوب تولید و عرضه در صنعت خودرو طی این سال‌ها فقط به نفع دلال و واسطه بوده است. وی افزود: میزان تولید خودرو در سال ۹۶ حدود ۱.۶ میلیون دستگاه بود که این میزان در سال ۹۹ به ۹۰۰ هزار دستگاه رسید که نشان دهنده کاهش ۴۳ درصدی تولید خودرو است.
سلامی: ظرفیت‌های فروپاشی رژیم صهیونیستی مهیاست

فرمانده سپاه در دیدار با قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله گفت: «هم‌اکنون ظرفیت‌ها برای فروپاشی رژیم صهیونیستی مهیا است. کافی است شرایط با اشتباه آن‌ها فراهم شود تا جنگ آینده جنگ ممات آن‌ها نام بگیرد. حرکت حماسی اخیر حزب‌الله، به نخست‌وزیر جدید رژیم جعلی نشان داد معادلات در جای دیگری تعیین می‌شود».
تولید گندم
۳۰ درصد و خرید تضمینی ۵۰ درصد کاهش یافت

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران از کاهش ۳۰ درصدی تولید و همچنین افت ۵۰ درصدی خرید تضمینی گندم خبر داد. علیقلی ایمانی با بیان این که تاکنون حدود ۶/۴ تا ۷/۴ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، اظهار کرد: با توجه به این که برداشت این محصول هنوز به طور کامل انجام نشده و حدود ۸ درصد از برداشت در اراضی استان‌های سردسیر باقی مانده است، احتمال می‌دهیم که میزان نهایی خرید به ۵ میلیون تن برسد. وی تصریح کرد: تا این تاریخ میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد و میزان تولید آن ۳۰ درصد کاهش دارد.

اهمیت حکمرانی بر فضای سایبر!

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در برنامه تلویزیونی «غیرمحرمانه» با موضوع «حکمرانی سایبری در ایران» اظهار داشت: «ما نیازمند بازتعریف و روزآمدسازی قوانین، مقررات و به‌طورکلی مدل حکمرانی بر فضای مجازی هستیم تا هم مردم خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند و هم تکالیف دولت در ارائه خدمات به مردم و حفاظت از دارایی‌های آن‌ها مشخص شود. سردار غلامرضا جلالی بخشی از حکمرانی سایبری را احقاق حق مردم در فضای مجازی دانست و گفت: «آیا امروز قوه قضائیه ما می‌تواند در فضای سایبری اعمال قانون کند؟ اگر به حریم خصوصی یک فرد در فضای مجازی تعدی شد آیا می‌توان به شکایت رسیدگی کرد؟ آیا پلتفرم‌های خارجی که به مردم کشورمان ارائه خدمت می‌کنند از قوانین ما پیروی می‌کنند؟ آیا ما می‌توانیم امنیت دارایی‌های مجازی شهروندانمان را در چنین فضای مجازی تأمین کنیم و به آنان اطمینان خاطر بدهیم؟ یا می‌توانیم سلامت این فضا را برای فرزندانمان تأمین کنیم؟ همه این نیازها، ازجمله وظایف حاکمیت است». سردار جلالی افزود: «در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های سایبری سبب ظهور انواع جنگهای سایبری نوین در جهان شده است. نمونه بارز آن عملیات ترور یا حمله به زیرساخت‌های حیاتی است. این امر توجه به یکی از حیاتی‌ترین عرصه‌های نظام حکمرانی سایبری، یعنی دفاع سایبری را ضروری می‌کند». رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بابیان اینکه نگاهی به تجربه برخی کشورها در فضای مجازی، به ما نشان می‌دهد که دستیابی به یک حاکمیت سایبری شدنی است، یادآور شد: «ما می‌توانیم از الگوی این کشورها استفاده کنیم اما چگونگی حکمرانی سایبری به سبک دکترین خودمان یعنی سبک ایرانی-اسلامی است. ما نباید اجازه دهیم که فرهنگ بیگانه بر ما حاکم و ارزش‌های خود را بر ما تحمیل کند».
افزایش تا بیش از
۷۰ درصدی قیمت ماهی و کنسرو

آخرین وضعیت تورمی درباره ماهی نشان می‌دهد که ماهی قزل آلا حداقل ۷۷ درصد نسبت به سال گذشته گران شده است. در بین ماهی‌های موجود در بازار، ماهی قزل آلا معمولا قیمت مناسب‌تری نسبت به دیگر انواع ماهی دارد. این در حالی است که بررسی تازه‌ترین گزارش مرکز آمار درخصوص وضعیت قیمت اقلام خوراکی در تیر ماه نشان می‌دهد که همین ماهی نیز افزایش قابل توجهی نسبت به سال قبل دارد به گونه‌ای که هر کیلو ماهی قزل آلا به صورت متوسط ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسیده و حتی تا بیش از ۶۸ هزار و ۸۰۰ تومان نیز قیمت خورده است، اما کنسرو ماهی تن دیگر کالایی است که افزایش قیمت آن به بیش از ۶۹ درصد نسبت به تیر سال گذشته می‌رسد. هر قوطی ۱۸۰ گرمی ماهی تن در سال گذشته حدود ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت داشته که در تیر امسال به حداقل ۲۴ هزار و ۵۰۰ و حداکثر بیش از ۳۰ هزار تومان می‌رسد.
سید حسن نصرالله: پاسخ ما، پاسخ ایران نبود

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی دیروز خود که بعد از پاسخ راکتی حزب‌الله به حملات رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی لبنان ایراد می‌شد، گفت: «در گذشته رژیم صهیونیستی حملات زیادی به کشورمان می‌کرد.. مهم‌ترین دستاورد در جنگ ۳۳ روزه این بود که معادله بازدارندگی و قواعد جلوگیری از درگیری شکل گرفت. پاسخ دیروز ما مربوط به حمله صهیونیستها بود و به موضوع دیگری ارتباط ندارد. ایران آنقدر قدرت دارد که نیازی به ما ندارد. ایران هر کاری بخواهد به‌تنهایی و به‌صورت شفاف انجام میدهد».
بازدید سرزده رئیس قوه قضائیه از بند‌های امنیتی و موقت زندان اوین

رئیس قوه قضائیه عصر جمعه با حضور در زندان اوین به مدت چند ساعت از بند‌های امنیتی و بازداشت موقت این زندان بازدید کرد. به گزارش میزان، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی‌اژه‌ای در مدت حضور خود در زندان اوین، عمدتاً با «متهمان بازداشت‌شده تحت قرار تامین» به صورت چهره به چهره دیدار و گفتگو کرد. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای هنگام حضور در بند‌های امنیتی زندان اوین، تعداد روز‌های بازداشت متهمان را از آن‌ها جویا و در همین زمینه خواستار ارائه توضیحات لازم از سوی مقامات قضایی و ضابطان شد. رئیس دستگاه قضا در گفت‌وگوی چهره به چهره با متهمان از نوع اتهام، مدت بازداشت موقت و شرایط بهداشتی و غذایی زندان سوال کرد. در جریان این بازدید تعدادی از متهمان تقاضا کردند به تنهایی با رئیس قوه قضائیه گفتگو کنند که قاضی‌القضات در خلوت با آن‌ها به گفتگو نشست. رئیس قوه قضائیه در ادامه درباره یکی از پرونده‌های مهمی که اخیرا تشکیل شده و ۶ بازداشتی دارد، با قاضی و کارشناسان پرونده که به فوریت به زندان دعوت شده بودند، به صورت تفصیلی به گفتگو پرداخت. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در پایان حضور خود در زندان به زندانبانان و نگهبانان توصیه کرد پیوسته خدا را ناظر و حاضر بر اعمال خود ببینند و مواظب باشند حق کسی ضایع نگردد و به کسی ظلم نشود. بازدید سرزده از اوین سومین بازدید رئیس قوه قضائیه از زندان‌ها در سی‌و‌پنجمین روز خدمت در کسوت قاضی‌القضاتی است.

‌اخبار روزانه:

*پیروز حناچی» شهردار تهران که نزدیک به یک سال است به هیئت دولت روحانی دعوت نشده بود، با دعوت رسمی، در نشست روز یکشنبه هیئت دولت رئیسی شرکت می‌کند.
*سردار امیر علی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به ادعای رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها در خصوص نقش داشتن جمهوری اسلامی ایران در مورد هدف قرار گرفتن کشتی متعلق به این رژیم در دریای عمان و تهدید عنوان شده مبنی بر اینکه «به این حمله پاسخ قریب‌الوقوعی می‌دهیم»، تصریح کرد: ایران امتحان پس داده است و نیازی به آزمایش مجدد ندارد؛ اگر دوست دارند، ایران را آزمایش کند. وی گفت: آنها پیش از این ما را آزمایش کردند و می دانند که با چه پاسخی روبرو خواهند بود؛ ما هم قدرت و هم اراده به کارگیری از قدرت را داریم؛ بنابراین بدانند که اگر بخواهند جسارتی علیه جمهوری اسلامی ایران بکنند، حتماً جواب سختی خواهیم داد و آن ها چنین غلطی نخواهند کرد
.
*یک مقام ارشد اروپایی گفته که بهترین حدس وی این است که گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای ایران اوایل ماه سپتامبر (اواسط شهریور) از سرگرفته شود.خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در پیامی در صفحه خود در توییتر نوشت: « یک مقام ارشد اروپایی گفت که بهترین حدس وی این است که گفت‌وگوها با ایران در وین در اوایل سپتامبر از سرگرفته شود».این مقام اروپایی تاکید کرد که این تنها حدس وی بوده و ابراز امیدواری کرد، این موضوع زمانی که کابینه دولت جدید به طور کامل تشکیل و مورد تایید قرار بگیرد، روی دهد.این خبر در حالی منتشر می‌شود که طبق اعلام «انریکه مورا
» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا او از فرصت حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در تهران، برای انجام رایزنی‌‌ها درباره مسائل مختلف از قبیل برجام استفاده کرده است.

https://shoma-weekly.ir/HVvDKP