گفته می‌شود که...

بدهی‌های روحانی روی میز دولت خاندوزی: از آزادسازی قیمت نان خبری نیست تشکیل سازمان بازرگانی به جای وزارت‌خانه واکنش سازمان دامپزشکی به فیلم واردات گوشت حرام اتصال شبکه «شتاب» ایران و «میر» روسیه خبر خوب مجلس برای فرزندان جدید مخالفت با تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی صدا و سیما ادامه انتقال پیام با ایران

بدهی‌های روحانی روی میز دولت

براساس ارقام منتشر شده بودجه 1402، دولت سال آینده مجبور است 209 هزار میلیارد تومان از اوراق منتشر شده توسط دولت گذشته را پرداخت کند.

خاندوزی: از آزادسازی قیمت نان خبری نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره طرح هوشمندشازی تخصیص آرد گفت: در مرحله نخست، بیش از ۹۸ درصد نانوایی های کشور به مکانیزم هوشمند تخصیص آرد مجهز شدند که شامل ۵۸هزار نانوایی در شهرها و ۱۸ هزار نانوایی در روستاهاست. خاندوزی اظهار داشت: مرحله دوم این طرح در چند استان آغاز شده و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال در تمام کشور آن را اجرایی کنیم. وی تاکید کرد: خبری از آزادسازی قیمت نان وجود ندارد و محدودیتی هم در تعداد عرضه نان وجود ندارد ضمن آنکه محدودیت تخصیص آرد به نانوایان در مرحله دوم برداشته خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: با اجرای مرحله نخست این طرح مشخص شد که روزانه حداقل ۵ هزار تن از ۲۱ هزارتن آرد یارانه ای از شبکه توزیع خارج شده و تبدیل به نان نمی شود؛ شناسایی این هدررفت، دستاورد مرحله نخست بود که متاسفانه با شیطنت سیاست زده، به عنوان نقطه ضعف دولت معرفی شد. خاندوزی با تاکید بر اینکه در فاز دوم تدریجی جلوی این هدررفت گرفته خواهد شد، تاکید کرد: دولت سیزدهم یارانه نان را حذف نخواهد ‌کرد؛ یارانه نان از ۷۰ هزارمیلیارد تومان در قانون بودجه امسال به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

تشکیل سازمان بازرگانی به جای وزارت‌خانه

پس از دعوا و کشمکش برای تأسیس وزارت بازرگانی سخنگوی دولت خبر داد که دولت تشکیل سازمان بازرگانی را به تصویب رسانده و لایحه آن را به زودی با قید فوریت به مجلس ارسال خواهد کرد.

واکنش سازمان دامپزشکی به فیلم واردات گوشت حرام

سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: اخیرا کلیپی بدون هیچ مستندی در فضای مجازی منتشر شده است، فیلم مذکور مبنی بر واردات گوشت حیوان حرام گوشت به کشور، مربوط به سال ۱۳۹۶ بوده و کلیه مطالب آن کذب و شایعه است. جمهوری اسلامی ایران تحت پروتکل های بهداشتی با حضور ناظرین شرعی و بهداشتی اقدام به تولید گوشت در کشتارگاه های خارج از کشور می نماید و واردات گوشت گوسفندی از چین، مغولستان و هر کشور دیگر طبق ضوابط بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور، صرفا با شرایط فوق و به صورت قطعه بندی منجمد و بسته بندی های کارتنی ۱۰ تا ۱۵ کیلویی وارد کشور می شود. همچنین در مبادی ورودی کشور توسط سازمان دامپزشکی کشور بازدید و نمونه برداری و آزمایش های لازم مربوطه صورت می‌پذیرد. شایان ذکر است با تکنولوژی های روز دنیا که در سازمان دامپزشکی کشور نیز مهیاست، تشخیص تفریقی گونه دام از روی بافت عضلانی قابل انجام بوده و شبهه و شایعه واردات گوشت اینگونه دام ها اساساً کذب است.

اتصال شبکه «شتاب» ایران و «میر» روسیه

رئیس مجلس دومای روسیه در سفر اخیرش به ایران اعلام کرد که مقرر شد ایران و روسیه با افزایش استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌ها، با استفاده از سیستم‌های پرداخت روسی «میر» و «شتاب» ایرانی تمرکز کنند. سهم روبل و ریال در تسویه حساب‌های متقابل اکنون از 60 درصد فراتر رفته است. کار بر روی کاربرد مشترک سیستم‌های پرداخت ملی در حال تکمیل است. تجارت بین روسیه و ایران در سال گذشته میلادی 15 درصد شاهد افزایش بوده و به 4/6 میلیارد دلار رسیده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران، این کشور به عنوان یک «پل لجستیکی» بین روسیه و خاورمیانه، آسیای جنوبی و جنوب شرقی نیز در نظر گرفته می‌شود.

خبر خوب مجلس برای فرزندان جدید

رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده مجلس گفت: به احتمال زیاد وام ازدواج در سال آینده برای زوج‌های زیر 23 و 25 سال نفری 200 میلیون تومان می‌شود و برای دیگر افراد نفری 170 میلیون تومان خواهد شد. وام فرزندآوری هم احتمالاً برای سال آینده از 30 میلیون تا 150 میلیون تومان شود.

مخالفت با تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی صدا و سیما

در نشست علنی مجلس موضوع «تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی سازمان صدا و سیما» به درخواست اردشیر مطهری نماینده گرمسار و آرادان در دستور کار قرار گرفت که با مخالفت نمایندگان مجلس همراه شد. مطهری در توضیح درخواست تحقیق و تفحص خود گفت: صندوق بازنشستگی صدا و سیما به منظور پرداخت حقوق کارکنان صدا و سیما است ولی تخلفاتی این صندوق داشته که یکی از آنها عدم انتخاب رئیس صندوق از میان کارکنان است.

وی همچنین خواستار تحقیق و تفحص درباره میزان بدهی‌های طویل‌المدت این صندوق و تأثیر سوءمدیریت‌ها در ایجاد این بدهی‌ها شد.

ادامه انتقال پیام با ایران

نماینده آمریکا در امور ایران گفت: ایران طرفی است که مذاکرات مستقیم را رد کرده اما ما روش‌هایی برای انتقال پیام به مقام‌های ایرانی داریم و به این کار ادامه می‌دهیم.

وی گفت: فشار را بر چین برای توقف خرید نفت از ایران افزایش می‌دهیم.

وی همچنین اظهار داشت: در دولت بایدن هیچ‌کدام از تحریم‌های ایران را کاهش ندادیم.

https://shoma-weekly.ir/3uiVgY