گفته می‌شود که...

بدهکاری خودرویی دولت به مردم/قابلیت‌های واکسن پاستوکووک/چین: رفتار صحیح را به آمریکا می‌آموزیم/دستور اژه‌ای در مورد محکومین آبان ۹۸ و معترضین خوزستانی/قیمت گوجه فرنگی به بیش از ۱۰ هزار تومان رسید/رونق روابط منطقه‌ای با رویکرد دولت جدید/جو بایدن با یک بیماری جدی مواجه است و...

آزادسازی قطره‌چکانی سهام عدالت

رئیس بورس گفت: «ظرفیت بازار جوابگوی فروش سهام عدالت نیست. اگر اجازه داده شود تا همه سهامداران مستقیم، اقدام به فروش سهام خود کنند، حجم گستردهای از عرضه وارد بازار شده و بازار نزولی میشود. شروع ریزش بورس در مقطعی بود که فرآیند آزادسازی سهام عدالت از ۳۰ به ۶۰ درصد اجرایی شد. الآن میتوان برای جلوگیری از تأثیر منفی فروش سهام عدالت بر معاملات، در هر مرحله یک درصد از آن را در بازار آزادسازی کرد».

مجری صدا و سیما: کیمیا علیزاده آلت دست افراد بیگانه شد

بهزاد کاویانی مجری صدا و سیما گفت: با خرج کشور عزیزمان و پول کسانی که با سختی زندگی می‌کنند برای ورزشکاری خرج می‌کنند که به موفقیت برسد و باعث خوشحالی مردم شود، ولی این ورزشکار آلت دست افراد بیگانه می‌شود و سیاسی کاری دامنش را می‌گیرد و متاسفانه به جایی می‌رسد که بزرگترین اتفاق بد که برای یک آدم می‌تواند بیفتد و آن کشور نداشتن است برایش رخ دهد.


توصیف واقعیت‌های آمریکا از زبان ترامپ

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در گردهمایی طرفدارانش، با تکرار ادعاهای پیشین خود درباره تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا گفت: «انتخابات (ریاست‌جمهوری) ۲۰۲۰، ننگین‌ترین و فاسد‌ترین (انتخابات) بود». بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، وی ضمن آن‌که انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را «بی‌آبرویی» خواند، به طرفدارانش گفت: «کشور ما در حال نابودی است». رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از سخنان خود با اشاره به افزایش خشونت و جرائم در آمریکا گفت: «صدها نفر هر هفته در شیکاگو مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند و این شهر بدتر از هر منطقه جنگی شده است». ترامپ همچنین تصریح کرد که نرخ جرائم به طور بی‌سابقه‌ای در نیویورک بالا است.
بدهکاری خودرویی دولت به مردم

دولت روحانی در حالی‌ شرکت دولتی سایپا را تحویل دولت جدید خواهد داد که این شرکت برای بیش از ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان پیش‌دریافت از مردم اخذ کرده و متعهد شده در زمان مقرر خودرو به آنان تحویل خواهد داد.
قابلیت‌های واکسن پاستوکووک

رئیس انستیتو پاستور ایران می‌گوید: «نتایج کار آزمایی‌ها نشان می‌دهد واکسن پاستوکووک 91.2 درصد در مقابل جهش‌های مختلف (که در کوبا عمدتاً جهش‌های آفریقای جنوبی و کالیفرنیایی که بدترین نوع ویروس هستند) موفق بوده است. یادآور این واکسن، سیستم ایمنی کسانی که قبلاً کرونا گرفته‌اند را فعال می‌کند؛ ضمن اینکه این واکسن می‌تواند یادآور واکسن‌های دیگر هم باشد. با توجه به قابلیت‌های این واکسن، درخواست‌های جهانی از آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود، زیرا تنها واکسن دنیاست که می‌تواند با چند جهش به‌طور هم‌زمان مبارزه کند».
صداوسیما: عیسی الفاخر در روز‌های اخیر نقش موثری در تحریک مردم خوزستان به «اغتشاشات مسلحانه» داشته است

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: عیسی الفاخر از جمله تروریست‌هایی است که در خارج از کشور مردم را به اقدامات تروریستی و مسلحانه دعوت می کند. خبرگزاری صدا و سیما در ادامه گزارش خود آورده است: عیسی الفاخر یکی از تروریست‌هایی است که در روز‌های اخیر و در جریان اتفاقاتی که در استان خوزستان رخ داد، نقش موثری را در تحریک و دعوت مردم این استان به اقدامات تروریستی بر عهده داشته است. او از مسئولین گروهک تروریستی حرکه النضال است که این گروهک عامل شهادت جمعی از شهروندان ایرانی در جریان حمله تروریستی به مراسم رژه نیرو‌های مسلح در ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۷ در اهواز است. الفاخر سال گذشته به جرم همکاری با سرویس جاسوسی عربستان سعودی در هلند بازداشت شد که چند هفته قبل پیش از پایان دوران محکومیتش یکباره آزاد می‌شود.

رونق روابط منطقه‌ای با رویکرد دولت جدید

معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر با حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب دیدار و گفتگو کرد. رئیسی در این دیدار با بیان اینکه دو ملت ایران و قطر، برادر دینی و شریک منطقه‌ای یکدیگر هستند، گفت: «تهران به روابط با دوحه اهتمام ویژه‌ای دارد و اولویت سیاست خارجی دولت آینده، همسایگان خواهند بود». رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به اینکه ایران ثابت کرده که دوست و شریکی مطمئن و قابل‌اتکا است، تأکید کرد: «اطمینان داشته باشید که ایران خیرخواه همسایگان خود است». رئیسی با بیان اینکه ریشه بروز ناامنی در منطقه را باید در خارج از آن جستجو کرد، اظهار داشت: «راه‌حل استقرار امنیت پایدار و ثبات منطقه‌ای همکاری کشورهای منطقه بر اساس اعتماد متقابل سیاسی و نفی عملی دخالت بیگانگان در منطقه است». وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار با تبریک پیروزی آقای رئیسی، اظهار داشت: «قطر به دنبال همکاری برای تحکیم روابط دو جانبه و نیز تلاش برای تأمین امنیت منطقه با همکاری جمهوری اسلامی ایران است».
دلایل تاخیر در ورود واکسن روسی به ایران اعلام شد

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: در دیدارهایی که با مقامات روس داشتم اعلام کردند که به دلیل اولویت داشتن واکسیناسیون در این کشور و کمبود تولید واکسن، هیچ گونه ارسال واکسنی به خارج انجام نمی شود. جلالی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: بر اساس همین پیگیری ها در دیداری که روز پنجشنبه با مارگولوف معاون وزیر امور خارجه روسیه داشتم، وی اعلام کرد که پس از بهبود روند واکسیناسیون در این کشور، روسیه تعهدات خود برای ارسال واکسن به دیگر کشورها را ادامه خواهند داد.
چین: رفتار صحیح را به آمریکا می‌آموزیم

وزیر خارجه چین‌ گفت: «اگر آمریکا هنوز یاد نگرفته تا با دیگران به‌صورت برابر رفتار کند، ما و جامعه بین‌الملل وظیفه داریم به این کشور بیاموزیم». وانگ یی در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته بود واشنگتن با پکن از «موضع قدرت» معامله خواهد کرد، گفت: «آمریکا همواره به دنبال تحمیل قدرت‌ خود بر دیگر کشورهاست؛ اما باید به طرف آمریکایی بگویم که چین هرگز به کشوری اجازه نمی‌دهد که بر دیگران برتری بجوید».
جو بایدن با یک بیماری جدی مواجه است

پزشک سابق کاخ سفید در دوره‌های ریاست جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ پیش‌بینی کرد جو بایدن رییس جمهوری کنونی این کشور با یک بیماری جدی مواجه است و مجبور خواهد شد پیش از پایان دوره‌ مسئولیتش استعفا دهد. رانی جاکسون که در میان ۱۴ قانون گذار جمهوری‌خواه است که خواهان آزمایش های سلامتی جامع از رئیس جمهوری آمریکا شده‌اند. همچنین اعلام کرد در صورتی که بایدن استعفا ندهد قانون بیست و پنجم آمریکا شامل او خواهد شد که عدم صلاحیت ریاست جمهوری بایدن را تایید می‌کند

بحران سیاسی در تونس

رئیس‌جمهور تونس دستور برکناری «هشام المشیشی» نخست‌وزیر این کشور را صادر کرد. وی همچنین دستور تعلیق فعالیت‌های پارلمان و رفع مصونیت سیاسی از نمایندگان را صادر کرد. این تصمیمات در حالی اتخاذ شد که شهرهای مختلف تونس به‌ویژه پایتخت، روز یکشنبه صحنه تظاهرات شهروندان بود. رئیس پارلمان تونس، تعلیق فعالیت پارلمان و برکناری نخست‌وزیر را کودتا علیه انقلاب و قانون اساسی عنوان کرده است. همچنین برخی منابع خبری از بازداشت شخصیت‌های بلندپایه در این کشور خبر می‌دهند. «محمد القومانی» نماینده جنبش النهضه می‌گوید: «هشام المشیشی» نخست‌وزیر تونس که از سوی رئیس‌جمهور برکنار شده در کاخ قرطاج در بازداشت است. المیادین نیز گزارش داد: «رئیس‌جمهور این کشور تمامی نمایندگان پارلمان و تعدادی از مسئولان این کشور را ممنوع‌الخروج کرده است».
بیسکویت و شکلات هم گران شد

در پی تایید انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران، قیمت بیسکویت و شکلات نیز بین ۱۱ تا ۴۵ درصد افزایش یافت. در پی نامه نگاری یکی از شرکت‌های بزرگ تولید کننده بیسکویت و شکلات با انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران برای افزایش قیمت، این انجمن با افزایش قیمت محصولات این گروه کالایی موافقت کرده است.
دستور اژه‌ای در مورد محکومین آبان ۹۸ و معترضین خوزستانی

رئیس دستگاه قضا در دیدار‌ با تعدادی از خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸، از دادستان تهران خواست با بررسی پرونده این محکومان، زمینه آزادی و بخشودگی افراد واجد شرایط را فراهم کند. اژه‌ای همچنین در تماس تلفنی با رئیس دادگستری استان خوزستان دستور داد هرچه سریع‌تر زمینه آزادی کسانی که در اتفاقات روزهای اخیر در این استان، صرفاً به خاطر اعتراض تحت نظر قرار گرفته‌اند را فراهم نماید.
محکوم کردن اغتشاش در ایذه

مردم ایذه در پی حوادث اخیر و اعلام جدا بودن حساب مطالبه‌گران از موج‌سواران و هنجارشکنان، با برگزاری راهپیمایی پرشور و وحدت‌آفرین در این شهر، با آرمان‌های امام راحل و انقلاب تجدید پیمان کردند.
قیمت گوجه فرنگی به بیش از
۱۰ هزار تومان رسید

مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌ها حاکی از آن است که قیمت گوجه فرنگی به بیش از ۱۰ هزار تومان رسیده است. بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو گوجه فرنگی ۱۳هزار و۵۰۰ تومان، پیاز زرد ۶۸۰۰ تومان، پیاز سفید۷۳۰۰ تومان، سیب زمینی ۶۸۰۰ تومان، انگور دانه قرمز ۶۵ هزار تومان، آلو جنگلی ۴۵ هزار تومان، انجیر ۴۵ هزار تومان، انگور بی دانه ۳۲هزار تومان، لیموترش ۲۶ هزار تومان، طالبی ۱۳هزار تومان، انبه پاکستان ۵۵ هزار تومان و خیار رسمی ۱۵ هزار و۵۰۰ تومان است.

هدف آمریکا از ماندن در عراق

نخست‌وزیر عراق قبل از عزیمت به واشنگتن بدون آن‌که ضرب‌الاجلی برای خروج نظامیان آمریکایی ارائه دهد، گفت: «هیچ نیازی به نیروهای رزمی خارجی در خاک عراق نیست». «الکاظمی» درباره احتمال تغییر کاربری حضور آمریکا، گفت: «عراق برای آموزش و جمع‌آوری اطلاعات نظامی از آمریکا درخواست همکاری خواهد کرد». روزنامه نیویورک‌تایمز نیز نوشت: «الکاظمی به واشنگتن می‌رود تا از رئیس‌جمهور آمریکا بخواهد که تمامی نیروهای رزمی این کشور را از عراق خارج سازد و در رسانه‌های عراقی چنین گفته شده که این سفر قرار است به حضور نیروهای رزمی آمریکا در عراق پایان دهد. نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از مقامات آمریکایی در وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) و مقامات دیگر که نامی از آن‌ها نبرده، نوشته است که به نظر می‌رسد آمریکا با درخواست نخست‌وزیر عراق برای تعیین موعد خروج نیروهای رزمی‌اش از آمریکا موافقت کند، اما قرار نیست حتی یکی از ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی حاضر در عراق نیز این کشور را ترک کند و صرفاً نقش و نوع کارکرد آن‌ها بازتعریف خواهد شد و نیروهای آمریکایی با عناوین دیگری در عراق باقی خواهند ماند. رویکرد جدید آمریکا صراحتاً با مصوبه پارلمان عراق و مطالبه قطعی مردم و گروه‌های مختلف عراقی در خصوص خروج تروریست‌های آمریکایی از خاک این کشور در تضاد است. یکی از اهداف جدی آمریکا در عراق، در انحصار داشتن موضوع آموزش نیروهای نظامی است تا همواره با حفظ وابستگی ارتش عراق به خود، بتواند بر امنیت و ثبات این کشور تأثیر مستقیم داشته باشد. تجربه مبارزه مشترک ارتش عراق و نیروهای حشدالشعبی که سازمان‌دهی و آموزش آن‌ها بر مبنای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی صورت پذیرفته، نشان داد که عراق برای حفظ امنیت خود نیازی به پشتیبانی و آموزش آمریکایی‌ها ندارد.
شرق: مشکل آب و برق نتیجه مدیریت روحانی است، نه خشکسالی

روزنامه شرق معتقد است مشکل آب و برق بیش از آنکه محصول خشکسالی بی‌نظیر باشد، نتیجه مدیریت بی‌نظیر (!) دولت است.این روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت در تحلیلی می‌نویسد: در حالی که خوزستان در بی‌آبی دست‌وپا می‌زند و کرمان اسیر سیل شده و بحران فرونشست زمین تهران و آتش‌سوزی جنگل‌ها و انواع بحران‌های محیط زیستی، بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های ایران را تهدید می‌کند، رئیس‌جمهور در روز‌های پایانی دولتش معضل کمبود آب و مشکل قطع برق را به گردن خشکسالی انداخته، آن هم با پسوند واژه مثبت «بی‌نظیر»!شوربختانه بسیاری از مدیران دولتی نمی‌دانند که محیط‌زیست نه یک اولویت لوکس بی‌اهمیت بلکه یک تخصص آکادمیک و اولویت نخست بسیار اثرگذار بر سلامت و بقای زیست‌مندان جامعه است.معضلات و بحران‌های فزاینده محیط‌زیستی، این نتیجه را به دست می‌دهد که دیگر جریمه‌های مالی و امید واهی به اصلاح بسیاری از پروژه‌های کلان، بازدارنده تخلفات محیط‌زیستی نخواهد بود و اقدامات ضربتی فوری، در شرایط حاضر، ضرورتی است انکارناپذیر.شرق در ادامه برخی بی‌تدبیری‌های دولت در زمینه محیط زیست و تأمین انرژی را بازگو کرده است.

روغن خودرو ۴۱درصد گران شد

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر تهران گفت: سازمان حمایت با افزایش ۴۱ درصدی قیمت روغن خودرو موافقت کرده است. سعادتی‌نژاد افزود: البته با توجه به افزایش هزینه‌های تولید درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت حدود ۷۲ تا ۸۲ درصد بود، به همین دلیل افزایش قیمت ۱۵ درصدی را که پیش از این اعلام شد نپذیرفتند.

‌اخبار روزانه:

*معاون فنی گمرک گفت: با تصمیم نهایی دستگاه‌های مرتبط مقرر شد ۴۲۰ کانتینر قاچاق لوازم خانگی بوش مرجوع شود. مهرداد جمال ارونقی اظهار کرد: صورت جلسه به صاحب کالا ابلاغ می‌شود و ایشان موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این صورت جلسه درخصوص بازگرداندن یا مرجوع کردن این محموله به خارج از کشور اقدام کند در غیر این صورت کالا به ضبط قطعی دولت درخواهد آمد.
*در حالی که بر اساس تبصره
۱۸ قانون بودجه امسال، نظام بانکی مکلف شده بود ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را به بخش ساخت مسکن اختصاص دهد، طی سه ماه ابتدای امسال این عدد کمتر از ۱ درصد بوده است.
*واسطه‌ها وجود مافیا در بازار سیمان را رد می‌کنند؛ اما تولیدکنندگان مدعی هستند که از
۱۵ سال قبل ۳۰ نفر دلال که مصرف کننده و تولیدکننده را نابود کرده‌اند در این بازار حضور دارند. سازندگان هم وجود مافیا را تایید می‌کنند. فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان، گفت: ظاهرا از سلطان شکر و سکه به سلطان سیمان رسیده‌ایم.البته توزیع‌کنندگان سیمان مدعی هستند کارخانجات از فروردین امسال می‌خواستند قیمت هر پاکت سیمان را به ۵۰ هزار تومان برسانند که قطعی برق بهترین بهانه را به دستشان داد.ظرف ۱۰ روز که بازار سیمان از قطعی برق رنج می‌برد با فرض اینکه تولید ۱۰ روز کارخانجات از قبل توسط برخی واسطه‌ها دپو شده باشد، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیمان در انبارها وجود دارد.با توجه به اختلاف قیمت هر پاکت سیمان ۲۴ هزار تومانی درب کارخانه با نرخ بالای ۷۰ هزار تومانی این محصول در بازار آزاد رقمی معادل ۱۷۰۰ میلیارد تومان رانت می‌تواند فقط در ۱۰ روز به جیب واسطه‌ها برود
*مدیرکل آب و فاضلاب خوزستان در کلاب‌هاوس خبرآنلاین: بحث حقابه و توزیع عادلانه آب تعاریف مختلفی دارد و اگر بخواهیم بر اساس آمایش سرزمین و حقابه در نظر بگیریم خوزستان از لحاظ آوردی که دارد نیازهای برایش تعریف شده است. بخشی از آب از سرشاخه‌های کارون به استان اصفهان منتقل می‌شود. حجم آب انتقالی به اصفهان به
۹۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و این برنامه ریزی استان خوزستان و کشور را به فاجعه کشانده است. از خرداد تا شهریور، آورد کارون ۵۰ درصد کاهش یافته است. سهم آبی که در خرداد تا شهریور از سرشاخه‌های کارون در اصفهان منتقل می شود ۲۶ درصد است که بیش از یک چهارم منابع آب را تشکیل می‌دهد.
*سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با بیان این‌که فردی که قرار است عهده‌دار وزارت خارجه در دولت سیزدهم شود باید تغییر ساختار این وزارتخانه‌ را در اولویت قرار دهد، گفت: این فرد باید مورد قبول بدنه و مسلط به دیپلماسی اقتصادی باشد
.

https://shoma-weekly.ir/RJ0MdG