گفته می‌شود که...

بحرین هم از برجام سهم می‌خواهد/چرا غربی‌ها گستاخ شده‌اند؟/دیدار سردار «قاآنی» با مقام‌های عراقی/چرخش تجاری اتحادیه اروپا به سمت چین/پیشنهاد عربستانی‌ها که لیگ ایران را به هم می ریزد!/روزنامه صهیونیستی: موساد از سال ۱۹۹۳ فخری زاده را تحت نظر داشت و ...

آمریکا امسال ۱۷۵ میلیارد دلار سلاح فروخت

وزارت دفاع آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که این کشور در سال مالی ۲۰۲۰ که ۳۰ سپتامبر (۹ مهر) به پایان رسیده، 175.08 میلیارد دلار انواع سلاح به دولت‌ها و شرکت‌ها فروخته است. ژاپن با خرید 23.11 میلیارد دلار سلاح (جنگنده اف-۳۵) و 4.5 میلیارد دلار خدمات مدرن‌سازی (برای جنگنده‌های اف-۱۵ جِی) بزرگ‌ترین مشتری سلاح‌ها و خدمات تسلیحاتی آمریکا بوده است.
وعده بازگشت به برجام با اما و اگرهای بایدنی

«بایدن» در آخرین مصاحبه خود با نیویورک‌تایمز، ضمن تأیید وعده قبلی خود مبنی بر بازگشت به برجام، تأکید کرده باید در مدتی بسیار کوتاه دور جدیدی از مذاکرات با ایران آغاز شود که هدف آن طولانی کردن دوره اعمال محدودیت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نیز سیاست‌های منطقه‌ای و جنگ‌های نیابتی جمهوری اسلامی در لبنان، عراق، سوریه و یمن باشد. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا شب گذشته در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان به همراه معاونش کامالا هریس نیز بار دیگر گفته‌های قبلی خود را تکرار کرد، اما درعین‌حال اضافه نمود که «حل مشکلات با ایران دشوار خواهد بود».

بحرین هم از برجام سهم می‌خواهد

وزیر خارجه بحرین گفت: «هرگونه اصلاحی در توافق هسته‌ای ایران باید شامل جنبه‌هایی باشد که نگرانی کشورهای منطقه را برانگیخته است و باید جلوی مداخله ایران در امور منطقه و حمایت از شبه‌نظامیان گرفته شود. توافق با اسرائیل می‌تواند قواعد بازی در منطقه را تغییر دهد. امیدواریم این توافق منجر به شکوفایی و ثبات منطقه شود و جهان را امن‌تر کند».
راهبرد ترور

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «ترور فخری‌زاده بیانگر بازوهای بلندی است که موساد در اختیار دارد.عملیات تروری که سرویس‌های اطلاعاتی ما طی سال‌های گذشته در خارج انجام داده‌اند زمان زیادی از برنامه‌ریزی را به خود اختصاص داده است. همه می‌گویند او (شهید فخری‌زاده) دستش به خون هیچ‌کس آلوده نبود، اما احتمالاً بعدها این کار را خواهد کرد!!! «یوسی کوهن» راه رئیس سابق موساد (مائیر داگان) را در پیش گرفته و راهبرد ترور را در دستور کار خود قرار داده است».

چرا غربی‌ها گستاخ شده‌اند؟

«هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان به هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفته است، انتظار دارد توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران (برجام) در دولت جو بایدن باید از نو مورد بررسی و مذاکره قرار گیرد. وزیر امور خارجه آلمان اضافه کرده: «ما انتظارات روشنی از ایران داریم: سلاح هسته‌ای نباید باشد، اما هم‌چنین برنامه ساخت موشک‌های بالستیک نیز که تمام منطقه را تهدید می‌کند، نباید وجود داشته باشد. افزون بر این ایران در منطقه‌ باید نقش دیگری ایفا کند. ما به این دلیل به این توافق [برجام‌پلاس] نیاز داریم که به ایران اعتماد نداریم». او گفته دراین‌باره پیشتر با وزرای خارجه فرانسه و بریتانیا توافق کرده است. وزیر خارجه آلمان درعین‌حال ارسال سیگنال به ایران را نیز ضروری می‌داند. او گفته است «عامل تعیین‌کننده این خواهد بود که آیا ایالات‌متحده تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را کاهش خواهد داد یا نه. هر دو طرف باید گام‌هایی را بردارند.» «مجتبی ذوالنوری»، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه و گستاخانه وزیر امور خارجه آلمان، به ضعف دستگاه دیپلماسی کشورمان اشاره و تأکید کرد: «ضعف دستگاه دیپلماسی کشور، غربی‌ها را گستاخ کرده؛ بنابراین آن‌گونه که در توئیت‌های آقای ظریف مشاهده شد، مشخص است که در مذاکرات هسته‌ای روی برنامه موشکی هم مذاکره کرده‌اند، اما مشروط به این شده بود که غربی‌ها دست از شرارت‌های منطقه‌ای بردارند که طرف‌های مقابل چنین شرطی را نپذیرفتند». وی تصریح کرد: «دستگاه دیپلماسی باید محکم و استوار ایستادگی کند و همچون گذشته از موضع انفعال و وادادگی به مسائل بین‌المللی ورود نکند و بایستی در حفظ منافع ملت بسیار محکم و استوار عمل کند».
دیدار سردار «قاآنی» با مقام‌های عراقی

سفیر ایران در بغداد خبر داد: «سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه در سفر اخیر به عراق، با نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و دیگر مقامات عراقی دیدار کرد. همه گروه‌ها و احزاب سیاسی و همچنین گروه‌های مقاومت با ایران روابط مثبتی دارند. ایران در امور داخلی احزاب و گروه‌های عراقی مداخله نمی‌کند؛ اما این گروه‌ها علاقه‌مند به مشورت با ایران هستند. اگر آن‌ها (آمریکایی‌ها) علیه جریان مقاومت اقداماتی انجام دهند، قطعاً مقاومت از خود عکس‌العمل نشان می‌دهد».
چرخش تجاری اتحادیه اروپا به سمت چین

«نیوزویک» گزارش داد: «حجم مبادلات تجاری چین با اتحادیه اروپا برای نخستین بار از آمریکا پیشی گرفت. این اتفاق دستاورد تازه‌ای برای چین بوده و جایگاهش در توازن بین‌المللی، نگرانی و انتقاد آمریکا و دیگر کشورهای غربی را به همراه داشته است».

نقدی بر عملکرد رسانه‌های کشور

«نصراللهی»، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد با ابراز تأسف از برخورد غیرحرفه‌ای رسانه‌های رسمی کشور در پوشش خبر شهید فخری زاده، گفت: «در مسائل و بحران‌های امنیتی و غیرامنیتی نیز شاهد چنین پوشش‌های غیرجامع، غیرمسئولانه و تأخیری هستیم. خبر این حادثه در خبرگزاری جمهوری اسلامی در ساعت ۱۸:۲۵ منتشر شد؛ آن‌هم بیانیه وزارت دفاع بود که باز دیرتر از دیگر رسانه‌ها منتشر کرد. شبکه خبر نیز ساعت ۱۷:۱۰ دقیقه این خبر را زیرنویس کرد؛ پوشش تصویری خبر نیز حدود ۸ ساعت پس از وقوع حادثه انجام گرفت».
مانکن زنده در کرمانشاه

دادستان کرمانشاه از دستور برخورد سریع و فوری با واحد صنفی متخلف در استفاده از مانکن زنده خانم در ویترین مغازه خبر داد و گفت: به ضابطان دستگاه قضایی استان تاکید کرده‌ایم، سریعا با این مغازه متخلف برخورد کرده و آن را پلمب کنند. شهرام کرمی با اشاره به انتشار عکس‌هایی در فضای مجازی که در آن مغازه‌ای در کرمانشاه از مانکن‌های زنده خانم برای تبلیغات خود استفاده کرده است، اظهار کرد: متاسفانه تصاویر منتشر شده از یک مغازه عرضه لباس در یکی از پاساژهای کرمانشاه نشان می‌دهد این مغازه از زنان بدون حجاب اسلامی برای تبلیغات و کسب درآمد بیشتر به شکل مانکن‌های زنده پشت ویترین استفاده کرده است.

بیانیه و هشدار صریح؛ مجادلات بی‌حاصل را پایان دهید!

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه‌ای خبر داد؛ «نظر کارشناسی این دبیرخانه در خصوص مراحل شکل‌گیری، تکمیل و تصویب قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم» از سوی مجلس این است‌ که قانون فوق مسئله خاصی به زیان مصالح ملی ایجاد نمی‌کند و برعکس، آنچه برخلاف مصالح ملی بوده و مورد نگرانی می‌باشد، همین جنجال‌هاست که شأن و جایگاه نهادهای قانونی کشور را مورد خدشه قرار داده و به وحدت و انسجام ملی خسارت وارد می‌کند. اظهارنظرها و رفتارهایی که طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم، مصالح و منافع ملی را قربانی اغراض و منافع گروهی و جناحی نموده و ضمن آن‌که هیچ‌گونه نفعی برای کشور نداشته، پیام و آدرس غلط به دشمنان منتقل می‌کند. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ضمن اعتقاد راسخ و توصیه اکید به همه طرف‌ها در خصوص ضرورت پایان دادن به مجادلات بی‌حاصل، هشدار می‌دهیم که اجازه نخواهیم داد منافع و مصالح کشور بازیچه دست سیاست‌بازان قرار بگیرد».
پیشنهاد عربستانی‌ها که لیگ ایران را به هم می ریزد
!
عربستانی ها پیشنهادی به کنفدراسیون آسیا داده اند که اگر مورد موافقت قرار بگیرد برنامه بازی های لیگ برتر ایران را بهم خواهد ریخت.سعودی ها پیشنهاد کرده اند که بازی های لیگ قهرمانان آسیا در ماه مبارک رمضان برگزار شود. این پیشنهاد با مخالفت ایران روبرو شده، چون اگر این اتفاق بیفتد برنامه هشت هفته پایانی مسابقات لیگ برتر به هم می ریزد
روزنامه صهیونیستی: موساد از سال
۱۹۹۳ فخری زاده را تحت نظر داشت

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت فاش کرد، دستگاه اطلاعات و عملیات ویژه رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد» از سال ۱۹۹۳ فعالیت‌های دانشمند هسته‌ای ایران «محسن فخری زاده» را که هفته پیش ترور شد، در زیر نظر داشته است.به گزارش آر تی، این روزنامه روز گذشته در مقاله‌ای به قلم «رونن برگمن» تحلیلگر برجسته امور نظامی- امنیتی اسرائیل با اعلام این مطلب نوشت: برنامه هسته‌ای ایران در آن سال‌ها گام‌های نخست خود را می‌پیمود.به نوشته این روزنامه صهیونیستی، تل آویو توانست اطلاعات مهمی را از این دانشمند فیزیک (شهید فخری زاده)، پروژه هسته‌ای ایران و رابطه آن با «عبدالقدیر خان» پدر بمب هسته‌ای پاکستان به دست آورد.این روزنامه صهیونیستی مدعی شد: این اطلاعات شامل نوار‌هایی با صدای [شهید]فخری زاده بود که در خصوص ساخت پنج کلاهک هسته‌ای صحبت می‌کرد؛ همچنانکه اسنادی با دست خط وی بود.
حمایت از تکنیک نوه پروین!

رئیس آکادمی باشگاه و مدیر تیم‌های پایه پرسپولیس درباره حضور نوه علی پروین در تمرینات تیم‌های پایه پرسپولیس و انتقاداتی که نسبت به این موضوع در فضای مجازی مطرح شده است، گفت: دور از تعصب بگویم تکنیک او خیلی خوب است. فعلا هم با بچه‌ها تمرین می‌کند و هنوز اسامی تیم‌های پایه را رد نکرده‌ایم. خیلی‌ها سر تمرین می‌آیند و از آنها تست می‌گیریم. نمی‌دانم چرا به این مورد حساس شده‌اند. الان 30 نفر در تیم نوجوانان تمرین می‌کنند و نهایتاً از بین آنها مربیان بازیکنان را انتخاب خواهند کرد. آیا کسی حق ندارد تست بدهد؟

خودرو نخرید! ارزان می شود
نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان: قیمت خودرو در حاشیه بازار روند نزولی دارد.نزدیک شدن قیمت خودرو در حاشیه بازار به قیمت کارخانه باعث می‌شود در اجرایی شدن قرعه کشی تجدید نظر‌هایی صورت گیرد. روش قرعه کشی روش مناسبی برای رساندن خودرو به دست مشتری واقعی نیست. اکنون برخی از افراد سرمایه گذار، با دیدن کاهش قیمت‌ها خودرو را در بازار آزاد می‌خرند و از طرفی به دلیل اینکه عرضه خودروسازان هم افزایش یافته، در کاهش قیمت‌ها موثر بوده است. خودرو باید در حاشیه بازار به فروش رود تا قیمت‌ها متعادل شود. اگر اجازه می‌دادند خودرو در حاشیه بازار فروش می‌رفت، چند مزیت داشت و اصلی‌ترین آن‌ها این بود که خودرو تک نرخی می‌شد، هر کالایی دو نرخی باشد منشا رانت و فساد می‌شود

محکومیت مولاوردی به حبس و جزای نقدی

خبر دیگر اینکه، پس از پایان رسیدگی به اتهامات شهیندخت مولاوردی معاون سابق امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران، وی مجرم شناخته شد. به گزارش فارس، محکومیت بدوی وی به شرح زیر صادر و به وی ابلاغ شد که شامل 2 سال حبس تعزیری بابت در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی شده با پوشش مسئولان نظام و با هدف برهم زدن امنیت کشور و 6 ماه حبس تعزیری به‌دلیل فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. مولاوردی پیش‌تر نیز در دادگاه کیفری 2 تهران به اتهام تشویق به فساد و فحشا و ترغیب افراد به انحرافات جنسی مستوجب تعزیر، مجرم شناخته شده و محکومیت وی صادر شده بود.
عامل اخراج احسان علیخانی؟

احسان علیخانی گفت: در 18 سالگی هنوز کسی منو نمی‌شناخت، سر یک پروژه دستیار بودم، قرار شد یک بازیگر را صدا کنم. ایشان ناراحت شدند و عوامل صحنه مرا اخراج کردند. چند سال بعد آن بازیگر درخواست حضور در برنامه‌ام را داشت و من گفتم همونی هستم که باعث اخراجم شدید و ایشون باور نکردند. احسان علیخانی با انتشار متنی نوشت: در چند روز گذشته، این شایعه را برای سرکار خانم نیوشا ضیغمی ایجاد کرده‌اند! باید بگم این خبر کاملا کذب بوده و ایشون هیچ ارتباطی به این خاطره قدیمی ندارند.

رای‌گیری پُستی در انتخابات 1400

رئیس پیشین ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: یکی از راه‌های برگزاری انتخابات در این شرایط، افزایش زمان برگزاری انتخابات است؛ البته در قانون تصریح شده است که انتخابات در یک روز تعطیل برگزار شود. محمدحسن مقیمی افزود: می‌توان با اصلاح قانون، انتخابات را علاوه بر روز جمعه که تعطیل است، پنجشنبه و شنبه را هم تعطیل کرده و در سه روز برگزار کرد. وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راه‌های برگزاری انتخابات، ایجاد امکان برای رای پستی است. بیش از شش‌ماه تا انتخابات زمان باقی است و می‌توان زیرساخت‌های رای پستی را ایجاد کرد. در قانون هم مانعی برای رای پستی وجود ندارد.

اخبار روزانه:
*
در نشست خبری امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، از دکتر نوبخت سوال شد که با وجود مصوبه هسته‌ای اخیر مجلس، آیا امکان صادرات و فروش ٢.٣ میلیون بشکه نفت در سال ١۴٠٠ وجود دارد؟ معاون رئیس جمهور هم با لبخند پاسخ داد: حتما پس از لغو تحریم‌ها در نتیجه مصوبه اخیر دوستانمان در مجلس، نه تنها ٢.٣ میلیون بشکه که حتی ۴.۶ میلیون بشکه نفت هم می‌توانیم صادر کنیم!

* آیا استفاده از بیت­المال جهت تبلیغات انتخابات اشکال دارد؟ پاسخ: استفاده از اموال بیت­المال بدون مجوز شرعی و قانونی جایز نیست و موجب ضمان است.
* بانوی سالمند اهل کرواسی که 99 سال داشت پس از سه هفته ابتلا به بیماری کووید19 بهبود یافت و از بیمارستان مرخص شد. این زن که مارگارتا کرانچچ نام دارد ساکن یک خانه سالمندان در شهر کارلوواس در شمال کرواسی است. تست ویروس کرونای 51 نفر دیگر در این خانه سالمندان مثبت بوده است. او پس از مرخصی به روزنامه محلی «ورنیجی لیست» گفت: «تمام شد، حالا حس می‌کنم حالم خوب است.»

* در پی انتشار دو کلیپ، با موضوع ضرب و شتم اتباع محترم افغان در ایران و متعاقب آن صدور بیانیه وزارت امور خارجه افغانستان مبنی بر پیگیری این امر، بلافاصله تحقیقات فنی در این رابطه آغاز و مشخص شد با نهایت تاسف عواملی در داخل افغانستان با هدف تخریب روابط و ایجاد تنش‌های مقطعی در مناسبات دو کشور، اقدام به پخش این ویدئوها ـ که یکی مربوط به کشوری به‌جز ایران و دیگری مربوط به پنج سال پیش است ـ کرده‌اند. تردیدی نیست که مناسبات دو کشور برادر و همسایه بر اصول و پایه‌های محکمی استوار است که اقدامات بدخواهان خللی در استحکام آن به وجود نخواهد آورد.

https://shoma-weekly.ir/G90c3h