گفته می‌شود که...

با وجود تورم 690 درصدی مسکن با چه روئی نامزد شدی؟/رئیسی: اخبار جلسات کاری من پخش نشود/چین: واشنگتن دست از حمایت اسرائیل بردارد/پلیس: صرافی‌ها مجوزی برای معاملات رمزارزها ندارند/دلایل تغییر رویکرد عربستان در قبال ایران/بخش زیادی از قدرتمان را رو نکرده‌ایم و ...

با وجود تورم 690 درصدی مسکن با چه روئی نامزد شدی؟

وزیر راه و شهرسازی دولت بنفش می‌خواهد رئیس‌جمهور آینده ایران شود؛ همان که در حوزه ساخت مسکن به «بی‌عملی» خود می‌نازد و معتقد است از اینکه یک واحد مسکن نیز برای مردم نساخته، کار بزرگی کرده است.یکی از انتقادات جدی به وزیر سابق، بی‌توجهی خاص او به ساخت مسکن برای محرومان بود؛ او معتقد است که این کار یک کار پوپولیستی است؛ طرز تفکری که در ابتدای دهه 70 معتقد بود برای رسیدن به توسعه قشر مستضعف باید زیر چرخ تزهای اقتصادی له شوند و چاره‌ای جز آن نیست. به این اظهار نظر او دقت کنید: «حضرات هر روز تبلیغ می‌کنند که این دولت حتی یک مسکن هم نساخته است، این افتخار دولت است که حتی یک واحد مسکونی را نساخت. از ابتدا قرار نبود دولت خانه‌ای بسازد».
بسیاری از کارشناسان، رکود گسترده تاریخ مسکن در دوره وزارت آخوندی و کاهش 60 درصدی عرضه واحدهای مسکونی را به عنوان شاخصی برای عملکرد نامطلوب او ارزیابی می‌کنند.سوء مدیریت آخوندی باعث شده تا متوسط قیمت مسکن در دولت روحانی 690 درصد افزایش یابد. افزایش قیمتی که به نظر نمی‌رسد تا سال‌های متمادی رکورد آن شکسته شود. او چنان دچار کم‌کاری شد که دولت تدبیر و امید هم او را کنار گذاشت و رئیس‌جمهور رسماً از او انتقاد کرد که کم‌کاری کرده است؛ حالا او با تحمیل شرایط سخت به مردم، خود را در جایگاهی می‌بیند که می‌توانداقتصاد کشور را نجات دهد.


رئیسی: اخبار جلسات کاری من پخش نشود

رئیس دستگاه قضا از رسانه ملی خواست که با توجه به اعلام داوطلبی در انتخابات ریاست‌جمهوری، اخبار جلسات کاری که با حضور وی تشکیل می‌شود، پخش نشود تا در استفاده داوطلبان از رسانه ملی تبعیضی رخ ندهد. بر اساس مقررات، پوشش کاری روسای سه قوه حتی در زمان نامزدی در انتخابات منعی ندارد اما رئیس قوه قضاییه از استفاده این پوشش معمول، خودداری کرده است.


چین: واشنگتن دست از حمایت اسرائیل بردارد

به نوشته وبگاه شبکه «ای‌بی‌سی نیوز»، «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز (دوشنبه) با انتقاد از عملکرد آمریکا در شورای امنیت، از این کشور خواست نقش سازنده‌ای در موضوع بحران نوار غزه ایفا کند و سنگ‌اندازی در مسیر سازمان ملل برای پایان دادن به کشتار فلسطینی‌ها توسط اسرائیل را متوقف کند. در نشست خبری روز گذشته، این مقاوم چینی تأکید کرد: «چین به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه و ارائه کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان شده بود، اما سنگ‌اندازی‌های آمریکا مانع یک‌صدا شدن اعضای شورای امنیت شد». ژائو خطاب به رژیم صهیونیستی نیز گفت: «اسرائیل باید خویشتن‌داری کرده، به‌صورت مؤثر قطعنامه‌های سازمان ملل را رعایت نموده، تخریب منازل فلسطینیان را پایان داده، اخراج مردم فلسطین را متوقف کرده، برنامه‌های توسعه شهرک‌های [صهیونیست‌نشین] را لغو کند، اقدامات تهدید و تحریک‌آمیز علیه مسلمانان را پایان دهد و وضعیت تاریخی اورشلیم (قدس اشغالی) به‌عنوان یک مکان دینی مقدس را حفظ کند».
قدردانی گروه‌های فلسطینی از رهبر انقلاب در پی سخنرانی روز جهانی قدس

گروه‌های مقاومت و جریان‌های فلسطینی با ارسال نامه‌هایی جداگانه به حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، از مواضع رهبر حکیم انقلاب در روز قدس امسال تشکر کردند. به گزارش تسنیم، گروه‌ها و جریان‌های مقاومت فلسطینی با ارسال نامه‌ها و پیام‌های مکتوب جداگانه، از سخنرانی و مواضع رهبر انقلاب در روز قدس تشکر کردند. در این نامه‌ها ضمن تشکر و قدردانی مجدد از مواضع جمهوری اسلامی ایران و رهبر انقلاب در حمایت از مقاومت مردم فلسطین و به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی، بر ادامه راه مقاومت تا آزادی قدس شریف تأکید و بیانات رهبر انقلاب در روز قدس امسال، نقشه راه آزادسازی فلسطین خوانده شد. جبهه مردمی آزادی‌بخش فلسطین، جنبش فتح انتفاضه، جبهه مبارزه مردمی فلسطین و ائتلاف نیرو‌های فلسطین در این نامه‌ها ضمن تأکید بر نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور اتحاد و مقاومت بین کشور‌های اسلامی، نام و یاد شهید حاج قاسم سلیمانی را در زنده نگه داشتن آرمان فلسطین گرامی داشتند.
روی موج انتخابات

رادیو انتخابات که روی موج اف‌ام ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز به‌صورت ۲۴ ساعته از امروز راه‌اندازی شد، تا مشخص شدن رئیس‌جمهور دولت سیزدهم به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
پلیس: صرافی‌ها مجوزی برای معاملات رمزارزها ندارند

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران گفت: «هم‌وطنان باید برای خریدوفروش رمز ارزها به صرافی‌هایی مراجعه کنند که بانک مرکزی آن‌ها را تعیین کرده و عملاً مجوزی برای این کار صادر نشده است. استخراج بیت‌کوین غیرقانونی است و با افرادی که این کار را انجام دهند، برخورد می‌شود. اگر فردی در این بازارها، سرمایه خود را از دست دهد، کسی پاسخگو نیست و ضمانت اجرائی ندارند».

خطیب زاده: شاید توافق با آژانس را ادامه دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: «قانون مجلس توقف دسترسی‌های فراپادمانی آژانس بوده و الآن آژانس هیچ دسترسی فراپادمانی ندارد و توافق ما این بوده که فیلم‌ها ضبط شود و در اختیار آن‌ها قرار نگیرد. می‌تواند در پایان سه ماه نوارها پاک شود، یا بر اساس تصمیم داخلی که قانون‌گذاران تصمیم می‌گیرند، این توافق تمدید شود. این توافقی که بین ایران و آژانس کردیم اگر به نتیجه برسد یک موضوع داخلی و بین ما و آژانس است و اینکه ادامه دهیم نقض قانون مجلس نخواهد بود». این در حالی است که رئیس کمیسیون امنیت ملی پیش‌ازاین با تذکر به دولت گفته بود که توافق مجدد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خلاف قانون است و این موضوع در حیطه اختیارات مجلس است.

دلایل تغییر رویکرد عربستان در قبال ایران

رسانه عربی العربی جدید در مقاله‌ای تحلیلی به قلم أمجد أحمد جبریل، از سه عاملی که باعث تمایل عربستان به آتش‌بس منطقه‌ای شده، رونمایی کرد و نوشت: «عامل نخست، به پیامد‌های اولیه سیاست‌های جو بایدن در خاورمیانه مربوط می‌شود؛ عامل دوم در احتمالات آتش‌بس منطقه‌ای، به تمایل ایران به تشویق دولت بایدن برای رفع سریع تحریم‌ها به‌ویژه در بخش‌های نفت، پتروشیمی و بانک‌ها مربوط است و عامل سوم مؤثر در گرایش ریاض به سمت آتش‌بس منطقه‌ای، به مسائل داخلی این کشور مربوط است، چراکه ممکن است اظهارات مثبت بن‌سلمان در مورد ایران و حوثی‌ها موقتی و باهدف کاهش فشار‌های خارجی و تمرکز برای اجرای چشم‌انداز ۲۰۳۰ و طرح‌های مختلف آن باشد». روز شنبه نیز یک رسانه نزدیک به عربستان‌سعودی با تحلیل چرایی تعجیل ریاض برای گفت‌وگو با تهران و ذوب کردن یخ‌های روابط معتقد است اقدام عربستان در مورد شکستن خطوط قرمز قدیمی در رابطه با ایران، درواقع واکنشی است به فشارهای دولت بایدن و تلاش آن برای به انزوا کشاندن عربستان سعودی. ضمن آنکه ریاض با گشایش روابط با ایران می‌تواند بساط کسانی را که به‌دنبال استفاده از ایران‌هراسی برای باج‌گیری از عربستان بودند جمع کند».
احتمال اجماع اصلاح‌طلب‌ها روی لاریجانی

«احمد حکیمی پور» دبیرکل حزب اصلاح‌طلب اراده ملت می‌گوید: «جریان اصلاح‌طلب مسئول ناکارآمدی دولت نیست بلکه دولت خودش باید پاسخگو باشد. جهانگیری به‌عنوان معاون اول، باید پاسخگوی عملکرد خودش باشد، نه به‌عنوان جریان اصلاحات! احتمال اجماع روی لاریجانی از سوی اصلاح‌طلبان وجود دارد، اما جا انداختن این موضوع در بدنه جریان اصلاحات با توجه به تجربه ۸ سال گذشته کار آسانی نیست».
بخش زیادی از قدرتمان را رو نکرده‌ایم

«سرلشکر باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: «مردم ما در محصولاتی چون موشک‌های زمین به زمین، سامانه‌های پهپادی و ماهواره‌برها، بخشی از پیشرفت‌های کشور را شاهد هستند اما بخش‌های زیادی از این پیشرفت‌ها در منظر عموم قرار نگرفته و در زمان لازم بروز و ظهور پیدا خواهد کرد».
زنگنه: پیشنهاد پست ریاست جمهوری هم به من بدهند، قبول نمی کنم

بیژن زنگنه، وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال وزیر شدن در دولت سیزدهم گفت: در دولت بعدی اگر پیشنهاد ریاست جمهوری هم به بنده داده شود، قبول نمی‌کنم چه برسه به وزارت نفت. در دولت بعدی بنده از فعالیت‌های دولتی بازنشسته خواهم شد، ولی همچنان در سیاست خواهم بود زیرا سیاست مثل زندگی است و سرنوشت کشور به مسائل سیاسی گره خورده است، ولی از تمامی کار دولتی، پست و سمت و ... کناره‌گیری می کنم.

دغدغه‌ای برای آب‌وخاک وطن

«عیسی کلانتری» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در وبینارعلمی - تخصصی با موضوع «استراتژی‌های ملی و بین‌المللی برای مقابله با پدیده‌های زیست‌محیطی خشک‌سالی و گردوغبار»، با انتقاد شدید از سیاست‌های کلان و متخصصان کشور بخصوص در حوزه بحران آب، گفت: «جنگ آب که از استان‌ها آغاز شده به روستاها خواهد رسید چراکه طبیعت ایران قربانی سیاست‌های کلان شده است و متخصصان کشور نیز باید بابت سکوت خود برابر تاریخ پاسخگو باشند». وی افزود: «سالانه ۲۰ میلیارد مترمکعب از منابع طبیعی و آب‌های زیرزمینی اضافه برداشت ومنابع آب نیز غارت می‌شود که با این روند ۲۰ سال دیگر (۱۴۲۰) اطراف زاگرس دیگر اثری از کشاورزی نخواهد بود چون منابع آب را غارت می‌کنیم». معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به دست‌اندازی به آب‌های فسیلی و کشاندن آن به سطح زمین، استفاده از این آب برای تولید، استفاده غیرعلمی از آب‌های سطحی، عدم توجه به حق‌آبه‌های زیست‌محیطی، سدسازی‌های غیرپایدار و توجه نکردن به حق طبیعت، ادامه داد: «بر مبنای توافق ریو در سال ۱۹۹۲ و در سال ۱۹۹۷ سازمان ملل متحد آن را تأیید کرد، کشورها حق دارند تنها از ۴۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر استفاده کنند؛ سال‌هاست که ما بیش از ۱۰۰ درصد ظرفیت آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم». رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه رودخانه‌های ایران مرده‌اند، گفت: «غیر از سفیدرود و رودخانه کارون که کمی نفس دارد، بقیه رودخانه‌ها به مقصد نمی‌رسند. هیچ رودخانه‌ای در کشور غیر از دو رودخانه مذکور، زنده نیست. انتهای رودخانه‌ها شامل تالاب‌ها، محل گردوغبار شدند».
وعده اقتصادی کاندیدای انتخابات
۱۴۰۰: فساد ارزی را بر می‌دارم

شمس الدین حسینی گفت: مهمترین مساله و مشکل که در سیاست ارزی وجود دارد چندگانه ای نرخ ارز و فساد ارزی است و قطعا بساط این فساد ارزی را من برمی دارم.شمس الدین حسینی، عضو کمیسیون بودجه مجلس یازدهم و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، گفت: یکی از محورهای اساسی دیپلماسی بین الملل امروز دیپلماسی اقتصادی است و متاسفانه آن چیزی که ما در کوران این مذاکرات کم داشتیم تخصص مسلط بر دیپلماسی اقتصادی است که باید آن را فعال کنیم.وی افزود: باتوجه به اینکه سالها خودم عضو مجمع صاحب سهم بانک جهانی و رئیس شورای اقتصاد دارایی اکو و باز عضو مجمع صاحبان سهم گروه بانک توسعه اسلامی بودم با نهادها و سازمانهای ملی و بین المللی آشنا هستم. بیش از ۲۰ سال پیش هماهنگ کننده برنامه ای به نام سازمان ملل متحد در سازمان برنامه و بودجه بودم لذا با یک تعامل هوشمندانه و عزت مندانه و منافع ملت ایران را پیگیری می کنم.این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شما اگر به متخصصان بازار سرمایه مراجعه کنید ملاحظه می کنید اصل نوین بازار سرمایه در ایران و پیاده سازی قانون جامع سرمایه بازار ایران در دوره مدیریت من و ریاست من در شورای عالی سرمایه انجام شد به همین دلیل و با تجربه ای که دارم من از نوسانات شدید بازار سرمایه پیشگیری خواهم کرد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: در ایران دولت نداریم!

به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران مناظره داوود دانش جعفری اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی با عنوان «دولت و اقتصاد» برگزار شد. آخوندی، وزیر سابق مسکن در این مناظره گفت: «ما در ایران دولت نداریم! مجلس یک دولت مستقل است، مجمع تشخیص برای خودش یک دولت بوده و هیئت‌وزیران هم یک دولت است. وقتی نمی‌گذارید رئیسجمهور مجری قانون اساسی باشد او هم می‌گوید کارهای نیستم». دانشجعفری در پاسخ گفت: «آقای آخوندی! اگر دولت وجود ندارد، برای چه در انتخابات ثبتنام کردید؟». چنین چهره‌هایی هستند که در زمان انتخابات در صحنه رقابت حضور می‌یابند و با دادن شعارهای جنجالی و دهن پرکن، رأی مردم را می‌دزدند و بعد از انتخاب نیز مدام از نداشتن قدرت و کمبود اختیارات سخن می‌گویند.
نقوی حسینی: شاید جهانگیری نامزد پوششی لاریجانی باشد

سید حسین نقوی حسینی درباره جایگاه انتخاباتی اسحاق جهانگیری به «نامه‌نیوز» گفت: «حضور آقای جهانگیری به عنوان یک نامزد کاملا اصلاح‌طلب از این جهت مثبت است که دیگر اصلاح‌طلبان نمی‌توانند بگویند نامزدی نداشتیم و اکنون جامعه می‌بیند که سلیقه اصلاح‌طلبی در میدان انتخابات است».او ادامه داد: «حالا باید ببینیم که این نامزد کاملا اصلاح‌طلب چه‌قدر شانس در انتخابات دارد. آقای جهانگیری معاون اول دو دولت آقای روحانی بوده است و در تمام اقدامات شریک است و مردم بین او و دولت روحانی تفاوتی قائل نیستند و حتما کارنامه دولت پای آقای جهانگیری نوشته می‌شود. آقای جهانگیری خودش بعد از ثبت نامش در انتخابات گفت اوضاع خیلی خراب است و بسیار عجیب است که اویی که خودش مسبب وضع موجود است نسبت به مشکلات کنونی گلایه می‌کند».او درباره اینکه آیا جهانگیری نامزد پوششی خواهد بود یا نه، بیان کرد: «ممکن است آقای جهانگیری نامزد پوششی آقای لاریجانی باشد و در نهایت همه اصلاح‌طلبان پشت آقای لاریجانی بایستند زیرا خود اصلاح‌طلبان هم می‌دانند آقای جهانگیری هیچ جایگاه خاصی در میان مردم ندارد».این نماینده سابق مجلس درخصوص میزان احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی اظهار کرد: «به نظرم جمع‌بندی دو جریان اعتدال و اصلاحات بر آقای لاریجانی خواهد بود زیرا اگر قرار بود بر نامزدی کاملا اصلاح‌طلب اجماع کنند آقای عارف نامزد می‌شد. وقتی آقای عارف نیامد این پیام مخابره شد که ممکن است اصلاح‌طلبان بر نامزدهای خود اجماع نکنند».
کوشکی: رقبای اصلی لاریجانی و رئیسی هستند

کوشکی درباره آرایش نهایی نامزدها انتخاباتی در جریان اصولگرا نیز گفت: «آمدن رئیسی تکلیف همه را معلوم کرد اما نیروهای اصوگرا هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید از نامزد پوششی استفاده کنند مخصوصا برای مناظرات. علت نیز آن است که در این انتخابات برنده همان کسی است که بتواند در عملیات روانی موفق شود. اکنون اصلا نمی‌تواند گفت که چه کسی برنده این انتخابات است و مناظرات در تعیین نتیجه نقش مهمی خواهد داشت. به همین خاطر هم حداقل یکی دو نفر از نیروهای ثبت نام کرده، برای کمک به رئیسی در مناظرات آمده‌اند».وی در پاسخ به اینکه آیا این انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد؟ گفت: «اینکه دو مرحله‌ای بشود یا نشود بستگی به عملیات روانی و فضای تبلیغاتی دارد اما آنچه روشن است، این که نامزدهای اصلی لایجانی و رئیسی نامزدهای بوده و بقیه نامزدها پوششی و کمکی هستند».کوشکی تاکید کرد: «برخلاف تصور خیلی‌ها در این دوره از انتخابات نمی‌توان گفت که آقای رئیسی الزاما برنده انتخابات است زیرا جریان اصلاحات از چند اهرم فشار قوی برخوردار است. اول اینکه از حمایت شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که در انتخابات بی‌طرف نیستند، برخوردار است. دوما از ابزار فضای مجازی و بیشتر از همه اینستاگرام استفاده می‌کند و سوما اتاق فکر جنگ روانی را در اختیار دارد.» به گفته وی، «این سه ابزار بر رای آن دسته از رای‌دهنگان غیرسیاسی که در انتخابات شرکت می‌کنند، اثر خواهد داشت. رای این گروه می‌تواند تابعی از تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای و تبلیغات هنرپیشه‌ها و فوتبالیست‌های فعال در فضای مجازی باشد

اخبار روزانه:
*
رئیس مجلس شورای اسلامی با برشمردن اولویت‌های مجلس و چگونگی پرداختن به این اولویت‌ها، عنوان کرد: در این زمینه، اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس و نحوه تدوین برنامه هفتم در دستور کار مجلس قرار دارد. محمدباقر قالیباف در نشست شورای هماهنگی مجلس شورای اسلامی متشکل از اعضای هیأت‌رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها، با تأکید بر ضرورت اولویت‌بندی در مجلس برای تحقق شعار سال، عنوان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه اولویت‌های کشور را احصا کرده و گزارش آن در صحن برای نمایندگان ارائه می‌شود تا اولویت‌های مجلس بویژه در زمینه نظارت بر ۶ قانون تصویب‌شده در حوزه تولید مشخص شود. رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این گزارش در ۲ بُعد نظارت و تقنین خواهد بود و کمک خواهد کرد تا موضوعاتی که اولویت دارند شناسایی شوند. قالیباف با برشمردن اهمیت تدوین قانون برنامه ۵ ساله هفتم توسعه، یادآور شد: امسال سال پایانی قانون ۵ ساله ششم است و ما باید با دقت قانون برنامه هفتم را تدوین کنیم تا دولت آینده بر اساس این ریل‌گذاری در حوزه اجرا حرکت کند. در این حوزه نیز باید اولویت‌ها را مد نظر داشت تا بر این اساس سیاست‌گذاری‌ها انجام شود.

*معاون اول رئیس‌جمهوری برای تمرکز بر انتخابات و استفاده نکردن از امکانات و فضای کار دولت، از رئیس‌جمهوری درخواست مرخصی کرد. به گزارش فارس، معاون اول رئیس‌جمهوری برای تمرکز بر انتخابات و استفاده نکردن از امکانات و فضای کار دولت، از رئیس‌جمهوری درخواست مرخصی کرد. پس از ثبت‌نام اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری، وی برای تمرکز بر انتخابات ۱۴۰۰ و استفاده نکردن از امکانات و فضای کار دولت درخواست مرخصی‌اش تا روز انتخابات را به رئیس‌جمهوری داده است. او اکنون منتظر پاسخ حسن روحانی به این درخواست است.

*توافقنامه راهبردی توسعه و ارتقای توان پهپادی و تجهیزات منصوب بر آن‌ها در ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش و امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در ستاد فرماندهی ارتش امضا شد. به گزارش تسنیم، در فاز نخست این توافقنامه، در مدت زمان کوتاهی، هزار فروند پهپاد توسط وزارت دفاع تولید و به ارتش تحویل می‌شود. در آیین امضای این توافقنامه، امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش گفت: امروز یک قرارداد بسیار خوب و مبارک با وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح امضا شد. این قرارداد یک نقش اساسی در ارتقای کمی و کیفی قدرت پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های مسلح ایفا خواهد کرد. وی تصریح کرد: این قرارداد هم از نظر تعداد و هم از نظر تنوع و کیفیت، قدرت پهپادی ارتش جمهوری اسلامی را تا حد بسیار بالایی ارتقا خواهد داد. در ادامه امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با تأکید بر اینکه امروز پهپاد‌ها نقش بسیار مهمی در ابعاد مختلف رزم اعم از شناسایی، رزمی و پهپاد هدف دارند، افزود: امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه پهپادی در رده پنجم یا ششم قدرت‌های دنیا قرار دارد و ما در تأمین پهپاد‌های پیشرفته مورد نیاز نیرو‌های مسلح خودکفا هستیم.

*طرح آزادسازی شش هزار محدوده و معدن حبس شده کشور با حضور وزیر صمت رونمایی شد تا این معادن و محدوده‌های معدنی برای توسعه در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، علیرضا رزم‌حسینی در آیین رونمایی از طرح آزادسازی شش هزار محدوده و معدن غیر فعال کشور و آغاز اجرای بزرگ‌ترین مزایده ملی کشور افزود: واگذاری معادن حبس شده از طریق مزایده عمومی به افراد دارای اهلیت و صلاحیت، جهش صنعتی و معدنی در کشور به وجود خواهد آورد. وی با بیان این که فرایند واگذاری طبق قانون از طریق مزایده برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: فرایند‌ها به صورت قانونی در سامانه «ستاد» (مزایده‌ها و مناقصه‌های دولت) انجام خواهد شد و امکان هیچ گونه رانت یا تخلف قانونی میسر نیست. وزیر صمت ادامه داد: این وزارتخانه نقش نظارتی خود را بیشتر خواهد کرد و متقاضیانی که در این مزایده برنده شوند، اما کار اکتشاف، بهره‌برداری و فعال‌سازی معدن را انجام ندهند معادن از آن‌ها گرفته و مجدد از طریق مزایده واگذار می‌شود. رزم‌حسینی افزود: بر اساس کار کارشناسی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش معادن کشف شده در کشور است که البته با انجام عملیات اکتشافی این ذخایر افزایش خواهد یافت.

*گمرک ایران طی مکاتبه‌ای با وزارت صمت اعلام کرد که در کمتر از دو ماه ۱۱ فقره بخشنامه درخصوص ایجاد محدودیت بر صادرات کالا از سوی این وزارتخانه ابلاغ شده است که تبعات خاص خود را به همراه دارد. به گزارش ایسنا، در مکاتبه صورت گرفته بین ارونقی، معاونت فنی گمرک ایران و همچنین مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امور بازرگانی موضوع تعدد بخشنامه‌های صادراتی مورد توجه قرار گرفته و از آن انتقاد شده است. در این نامه تاکید شده است که ضوابط و مقررات مرتبط با امر تجارت به ویژه در ارتباط با صادرات کالا در پایان هر سال باید مشخص شود و حداقل برای یک سال بعد، از یک ثبات نسبی برخوردار باشد تا صادر کنندگان توان برنامه ریزی و توسعه صادرات خود براساس قوانین و مقررات با ثبات را داشته باشند. در ادامه این مکاتبه، گمرک ایران به وزارت صمت درباره تبعات ناشی از صدور بخشنامه‌های متعدد هشدار داده و اعلام شده که روال موجبات بی‌اطمینانی صادرکنندگان و بی‌اعتمادی بازار‌های بین‌المللی را به صادرات از مبدأ ایران فراهم کرده است.

*رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی کشور گفت که در حال حاضر ۸ شهر حد نصاب لازم برای رقابت انتخابات شورا‌ها را ندارند. به گزارش «ایران» سید حمیدرضا کاظمی افزود: مرجع نهایی تعیین صلاحیت‌ها، هیأت مرکزی نظارت است. اگر صبور باشیم، به طور دقیق صلاحیت‌ها را به‌صورت کامل بررسی خواهیم کرد و در نشست خبری دیگری آمار دقیقی از صلاحیت‌ها به اصحاب رسانه خواهیم داد. تا چند روز پیش ۲۱ شهر به جهت رد صلاحیت از حد نصاب افتاده بودند که دستور دادم ۲۱ شهر را احصا کنند. این‌ها شهر‌های کم جمعیتی بودند که به ۱۳ شهر و در نهایت به ۸ شهر کاهش یافتند. تا پایان بررسی‌ها ممکن است این آمار تغییر کند.
*با پایان آتش‌بس سه‌روزه، منازعه طالبان و نیرو‌های دولتی افغانستان از سر گرفته شد. از زمان خروج مرحله به‌مرحله سربازان خارجی، خشونت در افغانستان تشدید شده، اما نظامیان آلمان طبق طرح ناتو این کشور را در پاییز ترک می‌کنند
.

*سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرد که از اسرائیل به دلیل حمله به مقر‌های رسانه‌ها در غزه به دیوان کیفری بین‌الملل شکایت کرده است. در متن این شکایت آمده است: ۲۳ مقر رسانه داخلی و خارجی در پی حملات اسرائیل تخریب شده است.

*سباستین کورتس، صدراعظم اتریش، در حالی کناره‌گیری از مقامش به دلیل تحقیق دادستانی این کشور علیه خود را رد کرده است که یکی از دشوارترین دوره‌های حیات سیاسی‌اش را می‌گذراند. دادستانی اتریش روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که درباره «ادای شهادت دروغین» از سوی سباستین کورتس در برابر کمیته پارلمان این کشور تحقیق خواهد کرد. درصورتی‌که دادستانی تصمیم به تعقیب قضائی سباستین کورتس بگیرد، او اولین صدراعظم این کشور خواهد بود که با تشکیل پرونده‌ای قضائی در دوران زمامداری‌اش روبه‌رو می‌شود.

*عربستان سعودی ممنوعیت سفر شهروندانش به ایران و ۱۲ کشور دیگر را تمدید کرد. وزارت کشور عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود بازگشایی مرز‌های این کشور از روز دوشنبه، ممنوعیت سفر به کشور‌های لیبی، سوریه، لبنان، یمن، ایران، ترکیه، ارمنستان، سومالی، کنگو، افغانستان، ونزوئلا، بلاروس و هند ادامه دارد.


https://shoma-weekly.ir/73waOV