گفته می‌شود که...

بازداشت مدیر ارشد ارزی بانک مرکزی! /دخل‌وخرج درآمدهای نفتی در دولت روحانی/آمادگی شرکت برکت برای واکسیناسیون عمومی/رفتگر قهرمان در شهرداری دزفول/ایران هواپیمای مسافری ۱۰۰ نفره‌ می‌سازد/توضیح شهاب حسینی درباره واکسن زدنش در آمریکا و ...

رحیم‌پور ازغدی ایرانی بودن رضاخان را رد کرد

رحیم‌پور ازغدی در مورد ایرانی بودن رضاخان گفت: نسب پهلوی از طرف پدر و مادر، ایرانی محسوب نمی‌شد و در اسناد لانه جاسوسی هم در مورد پدر و مادر او و شوهر دوم مادرش و اینکه این خانواده دسته جمعی برای معاش خود، در قزاقخانه و زیردست روس‌ها بزرگ شده اند، اظهاراتی شده است. حسن رحیم پور ازغدی در مصاحبه‌ای به سوالاتی درمورد حکومت رضاشاه پرداخت.

بازداشت مدیر ارشد ارزی بانک مرکزی!

یکی از مدیران ارشد ارزی بانک مرکزی به اتهام دریافت رشوه در پرونده توزیع ۳۵ میلیارد دلار ارزهای مداخله‌ای بانک مرکزی بازداشت شد. متهم، چندین سال مسئولیت اصلی در حوزه ارزی بانک مرکزی بالاخص فروش بی‌ضابطه ده‌ها میلیارد دلار ارز در قالب ارزهای مداخله‌ای را بر عهده داشته و یکی از متهمان اصلی در خصوص ایجاد نابسامانی‌های ارزی در سال‌های اخیر در کشور است. بانک مرکزی با تأیید این خبر، اعلام کرد: «این بانک اطلاع دقیقی از مورد یا موارد اتهامی ندارد و ضمن همکاری کامل با قوه قضاییه، هرگونه اظهارنظر نسبت به این موضوع را منوط به صدور رأی یا تصمیم مرجع قضایی می‌داند». بی‌شک در صورت محرز شدن اتهام وارده به این مدیر ارشد، نحوه مدیریت بانک مرکزی در حوزه ارزی کشور محل سؤال خواهد بود و دولت در آن صورت می‌بایست پاسخگوی این قصوری که تأثیر مستقیم بر معیشت مردم و نوسان بازار دارد، باشد.
دخل‌وخرج درآمدهای نفتی در دولت روحانی

بررسی آمارهای فروش نفت و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد دولت روحانی تا پایان تیرماه امسال حدود ۳۶۵ میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کرده و کمتر از ۷۱ میلیارد دلار از این رقم به صندوق توسعه ملی واریز شده است. میزان متوسط واریزی به صندوق توسعه ملی در دولت تدبیر و امید 18.9 درصد است، یعنی کمتر از حداقل سهم صندوق در قانون برنامه‌ پنجم توسعه یعنی ۲۰ درصد و همچنین کمتر از حداقل این سهم در قانون برنامه ششم توسعه یعنی ۳۰ درصد بوده است.

عملکرد دولت در جذب سرمایه‌های مردمی

رئیس‌جمهور دیروز (3 بهمن) در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی گفت: «طرح اقدام ملی مسکن گام مهم این دولت برای تأمین مسکن دهک‌های پایین و متوسط درآمدی است. وزارت اقتصاد با فروش اوراق مشارکت، مردم را در پروژه‌های توسعه‌ای کشور سهیم و نقدینگی را هدایت کند». این سخنان رئیس‌جمهور در حالی است که دولت وی در شش‌ساله اول خود هیچ طرحی در حوزه مسکن نداشت. وقفه چندساله ساخت مسکن در کشور، تعطیلی پروژه‌های نیمه‌کاره مسکن مهر توسط وزیری که بزرگ‌ترین افتخارش این بود که آجر روی آجر نگذاشت (عباس آخوندی) ازجمله طرح‌های دولت دکتر روحانی در بخش مسکن بود که منجر به تورم افسارگسیخته در کشور شد. حال در ماه‌های پایانی، دولت شروع به کلنگ زنی ساخت مسکن کرده است که البته باید تکمیل آن نیز در دولت بعدی انجام گیرد! ناظر به بخش دوم از صحبت‌های دکتر روحانی باید گفت، دولت دکتر روحانی تبلیغات گسترده‌ای برای جذب سرمایه‌های خرد و کاهش نقدینگی سرگردان در بورس انجام داد، اما با ریزش بیش از 60 درصدی سهم‌ها در بورس و حتی نصف شدن ارزش سهام واگذار شده دولتی به مردم، آیا عملکرد دولت در جلب اعتماد مردم در بورس و حفظ ارزش سرمایه‌های آنان مثبت بوده است که دکتر روحانی سخن از مشارکت مردم در پروژه‌های توسعه‌ای کشور می‌زند؟!
مذاکره برجامی در مورد موشک و منطقه

«عراقچی» معاون اول وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این‌که ترامپ آرزوی عکس گرفتن با آقای روحانی را داشت، تأکید کرد: «کاری که ترامپ با فشار حداکثری نتوانست بر ما تحمیل کند را بایدن نمیتواند با روش مذاکره تحمیل کند. نه الآن و نه بعداً به‌هیچ‌وجه در مورد موشک و منطقه مذاکره و مصالحه نخواهیم کرد و اگر آمریکا تحریم را لغو کند، فقط برجام فعلی را اجرا میکنیم».

حرکت بایدن در مسیر سیاست‌های ترامپ!

«ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: «جو بایدن ادبیات دونالد ترامپ درباره ایران را کنار گذاشته اما در عمل همچنان سیاست‌های او را پیگیری می‌کند. ایران تنها زمانی آماده مذاکره خواهد بود که تمام تحریم‌های آمریکا لغو شود. اسرائیل اقدام به توسعه دیمونا کرده است؛ دیمونا تنها کارخانه ساخت و تولید بمب اتمی در منطقه خاورمیانه است و کاملاً سری است، اما آیا ما هیچ ابراز نگرانی از سوی جو بایدن یا انگلا مرکل و یا مکرون (درباره دیمونا) شنیده‌ایم؟
آمادگی شرکت برکت برای واکسیناسیون عمومی

شرکت گروه دارویی برکت اعلام کرد، فاز نخست مطالعات بالینی انسانی واکسن کوویران تا ۱۵ اسفند خاتمه می‌یابد و در صورت اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، فازهای دوم و سوم مطالعات بالینی به صورت همزمان اجرا خواهد شد. همچنین در صورت تشخیص وزارت بهداشت و ارائه مجوزهای لازم، مجموعه گروه دارویی برکت قادر خواهد بود در تأمین واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون عمومی قبل از اتمام سال‌جاری نیز مشارکت کند.

رفتگر قهرمان در شهرداری دزفول
دارنده ۲ مدال طلای کشتی نوجوانان آسیا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، درباره شرایط شغلش در شهرداری دزفول گفت: حدود یک ماه است از طریق یکی از آشنایان که سفارش کرده بود، در شهرداری دزفول به عنوان رفتگر مشغول به کار شده‌ام. ساعت ۱۰ هر شب کارم را شروع می‌کنم و تا ۴ صبح در خیابان‌های دزفول زباله‌ها را یا به‌وسیله فرغون یا با نایلون‌های بزرگ جمع‌آوری می‌کنم تا خیابان ها تمیز شوند.

چند درصد از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند؟

بر اساس نتایج نظرسنجی دی‌ماه امسال، 53 درصد از اصولگرایان و 31.7 درصد از اصلاح‌طلبان گفته‌اند که در انتخابات شرکت می‌کنند. همچنین 10.2 درصد از اصولگرایان و 13.9 درصد از اصلاح‌طلبان گفته‌اند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند. نکته قابل‌توجه اینجاست که در نظرسنجی‌های هفته‌های اخیر روند تمایل حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری با وجود اینکه تا انتخابات فاصله زمانی زیادی باقی‌ مانده و فضای کشور انتخاباتی نشده، روند افزایشی داشته است. بر اساس میانگین نظرسنجی‌های صورت گرفته، تاکنون حضور بالای 50 درصد در انتخابات بسیار محتمل و با ورود کشور به فضای انتخابات، درصد مشارکت بیشتر از این پیش‌بینی می‌شود.
علی کریمی انصراف داد

علی کریمی با ارسال نامه‌ای به مدیر گروه ورزش شبکه سه سیما از حضور در برنامه‌ای که برای کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال در نظر گرفته شده است، انصراف داد. در نامه علی کریمی آمده است: « اینجانب علی کریمی نامزد تصدی سمت ریاست فدراسیون فوتبال سال‌هاست نقاط ضعف فوتبال ایران و راه‌های برون‌رفت از بحران فعلی فوتبال کشور را در قالب گفت‌وگوهای مختلف بیان کرده‌ام و اکنون حضور در یک برنامه ضبط شده تلویزیونی و مناظره با سایر کاندیداهای محترم را به صلاح فوتبال کشور ندانسته و آن را بیشتر نمایشی می‌بینم
نویسنده آمریکایی: بایدن برای پایان جنگ یمن جدی نیست

«ویلیام هارتونگ» از سیاست یک بام و دو هوای بایدن در امور یمن سخن گفته و اضافه می‌کند: «بایدن تعهد داد حمایت از عملیات تهاجمی در یمن و فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف خواهد کرد، اما معاملات تسلیحاتی با امارات، افزایش جنایت‌ها و عمیق‌تر شدن جنگ یمن را در پی دارد. اگر او برای پایان جنگ جدی است، باید صادرات سلاح به اعضای ائتلاف سعودی را متوقف کند».

ایران هواپیمای مسافری ۱۰۰ نفره‌ می‌سازد

رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: «مقرر شده است با استفاده از توان داخل و در قالب تفاهم‌نامه‌ سازمان هواپیمایی و وزارت دفاع، هواپیمای جت مسافری ۱۰۰ نفره ایرانی ساخته شود. در حال حاضر عملیات مطالعاتی ساخت این هواپیما آغاز شده است».
توئیت برجامی مشاور روحانی در آستانه اجرایی شدن ضرب‌الاجل مجلس

مشاور رئیس جمهور در توییترش نوشت: به نظر می‌رسد برجام و ۱+۵ برای ایران ابزار مذاکراتی بود نه هدف مذاکرات. حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور در توییترش نوشت: به نظر می‌رسد برجام و ۱+۵ برای ایران ابزار مذاکراتی بود نه هدف مذاکرات. مساله اصلی برای ایران همواره الزام آمریکا و دیگران به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و رفع تحریم‌های فرامرزی است و نه درخواست از آمریکا برای بازگشت به مذاکرات تمام شده برجامی.

خودکفایی در کالاهای اساسی به کجا رسید؟

متأسفانه یکی از عمده واردات کالایی کشورمان در بخش کالاهای اساسی و زنجیره غذایی است که سبد بزرگی از خوراک انسانی و دامی، از گندم و روغن خوراکی تا ذرت و سویای دامی را تشکیل می‌دهد و بخش زیادی از ارز موردنیاز کشور نیز صرف واردات این نوع محصولات می‌شود. «رزم حسینی» وزیر صمت با اشاره به این نقص کشور، تأکید کرد: «تولید مرغ و تخم‌مرغ ما ۸۵ درصد وابسته به خارج از کشور است، زیرا خوراک دام از خارج وارد می‌شود، اما جهاد کشاورزی به دنبال تولید کلزا است». این سخن وزیر در حالی است که دولت‌های گذشته و دولت فعلی برنامه مدون و کارآمدی برای خودکفایی کشور در تأمین نیازمندی‌های تغذیه‌ای اجرا نکرده‌اند و با وجود حرف‌وحدیث‌ها برای خودکفایی در گندم، روغن، شکر و ... همچنان پای تولید در کشور لنگ می‌زند، به‌طوری‌که باید امروز شاهد وابستگی زنجیره غذایی مرغ و تخم‌مرغ نیز وابسته به خارج باشیم.
توضیح شهاب حسینی درباره واکسن زدنش در آمریکا

علی پاکزاد خبرنگار گپ و گفتی با شهاب حسینی داشت و در این‌باره نوشت: این روزها ماجرای ماسک زدن و واکسن زدن شهاب حسینی در آن سوی دنیا، موضوعی شد برای اینکه برخی به آن بپردازند و ساده از کنارش عبور نکنند. هر چند آنقدر در جامعه موضوعات مهم وجود دارد که پرداختن به این حاشیه ها حوصله می خواهد و انگیزه! برای همین هم با شهاب حسینی تماس گرفتم تا ببینم تا چه حد این موضوع برای خودش جدیت داشته است؟ شهاب حسینی در پاسخ به سوالم در خصوص ماسکی که بصورت داشته است می گوید: از ماشین که پیاده شدم دیدم ماسک ندارم. تنها ماسک داخل ماشین این ماسک بود که قبل تر ها، دوستم به من هدیه داده بود. بین زدن و نزدن آن تردید نکردم. از شهاب ماجرای واکسیناسیونش را پرسیدم. شهاب گفت: هیچ نیت قبلی و برنامه ریزی مشخصی برای زدن واکسن نبود و نداشتم. به اصرار یکی از دوستان که برای آغاز یک کار سینمایی همراهی ام می کرد، در صف واکسن مازاد ایستادیم تا شانس خود را امتحان کنیم. در آمریکا برای مراکز سالمندان و سایر مراکز در اولویت، همیشه چیزی حدود بیست درصد واکسن اضافه در نظر گرفته می شود تا در صورت شکستگی یا اتفاقات غیرمترقبه، مشکلی برای جامعه هدف بوجود نیاید. پس از اتمام کار، مازاد را بین مردم عادی توزیع و تزریق می کنند. کل ماجرا همین بود.اتفافی که برای هر کسی می تواند بیفتد.

اخبار روزانه:
*
مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران: بر اساس گزارش‌های به دست آمده، بررسی و نظارت‌ها از مبادی برگزاری تورهای داخلی مشخص شده که برخی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی به نحوی از انحاء اقدام به واگذاری یا صدور مجوز سفر برای افراد، سایت‌ها و صفحات مجازی برگزارکننده تورهای گردشگری غیرمجاز می‌کنند. در صورت مشاهده هر گونه واگذاری یا صدور مجوز، صدور لیست بیمه و ارائه مدارک تور برای افراد و سایت‌ها و صفحات مجازی صدرالاشاره، پرونده شرکت جهت تصمیم‌گیری‌های بعدی به کمیسیون فنی نظارت بر عملکرد دفاتر احاله خواهد شد.
*
گاهی پیش می­آید که با تأخیر سر کار حاضر می­شوم، آیا جایز است جهت جبران به اندازه زمان تأخیر اضافه­کار بایستم؟ پاسخ: جایز نیست و در مورد گذشته با اذن کسى که از نظر شرعى و قانونى حق اذن دارد، موضوع پیگیری و حل‌وفصل شود
* بررسی رفتار فعالان بازار ارز در روزهای اخیر نشان‌دهنده تردید و سرگردانی آنهاست به طوری که آنها از تداوم رشد بهای ارز نا امید شده و در انتظار ریزش قیمت‌ها هستند، هرچند تحولات سیاست خارجی همچنان مبهم است، گویا دلالان بازار ارز از اکنون به پیشواز تحولات پیش رو رفته‌اند. زمانی که اتفاقات و صحبت‌های یکی دو روز اخیر طرف‌های آمریکایی و ایرانی را کنار هم می‌گذاریم، شواهد به نفعِ رفع موانع بین‌المللی اقتصاد و برداشته شدن تحریم‌ها خودنمایی می‌کند. بنابراین، برخلاف بهمن‌ماه احتمال نزولی شدن قابل توجه قیمت دلار قبل از سال نو، دور از ذهن نخواهد بود. اکنون که نقش رفع تحریم‌ها در سیر نزولی و سقوطی قیمت دلار پوشیده نیست، انتظار می‌رود با مشاهده سیگنال‌های مثبت در روابط خارجی و به ویژه در مورد برجام شاهد کاهش محسوس قیمت دلار باشیم.
* دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: اگر بعد از تایید صلاحیت‌ها حمایت و نظر جمع روی محسن هاشمی باشد در مورد او و دیگر اصلاح‌طلبان تصمیم‌گیری می‌شود. معقول این است که صبر کنیم و ببینیم چه کسانی تایید صلاحیت می‌شوند چون نمی‌خواهیم با دیگر احزاب اصلاح طلب از راهی جز تفاهم وارد شویم و درست هم نیست نامزد مورد نظر خود را هر طور شده با جبهه اصلاح‌طلبان تحمیل کنیم.
* انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه جلسه شورای اداری استان تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید شایعات و مباحثی درخصوص تعطیلی تهران به خاطر بیماری کرونا مطرح است، افزود: تعطیلی تهران اصلا مطرح نیست و در چنین شرایطی ضرورتی بر این کار هم وجود ندارد. وی گفت
: اکنون بحث دورکاری یک سوم کارمندان آن هم برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای مطرح است. محسنی بندپی افزود: در بحث اشتغال زایی هم از آن هدف گذاری که ۹۹ هزار اشتغال بود، فراتر رفتیم که همه آن‌ها به خاطر هماهنگی دستگاه هاست و اکنون ضرورتی مبنی بر تعطیلی ادارات وجود ندارد.

* سرلشکر باقری با بیان اینکه در یکی دو ماه آخر دولت ترامپ فشارهای دشمن نسبت به گذشته سنگین‌تر شد و در منطقه تحرکاتی انجام داد، گفت: در این بازه زمانی به امر فرماندهی معظم کل قوا، نیروهای مسلح ده رزمایش را در سراسر کشور برگزار کردند که از قبل برنامه‌ای جهت برگزاری این رزمایش‌ها نداشتیم و یکباره این رزمایش‌ها پس از ابلاغ با قدرت برگزار شدند.
*
یک مقام مسئول اقتصادی در گزارش روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از اعضای کابینه اعلام کرده، حسب بررسی های صورت گرفته در خصوص پرونده های ارسالی از سوی استان‌ها به پایتخت برای حل مشکلات واحدهای تولیدی، مشخص شده بسیاری از این پرونده ها نیازی به ارسال بابت رسیدگی در تهران نداشته اما به دلیل نبود اعتقاد و اهتمام لازم از سوی برخی مسئولان و دستگاه های استانی، دچار بوروکراسی اداری و حل نشدن مشکل شده اند که چنین رفتاری، مشمول قاعده ترک فعل مدیران است.

* یک نهاد نظارتی با ارسال نامه ای در روزهای اخیر خطاب به یکی از مسئولان مهم دولتی، با اشاره به ارسال بخشنامه ای توسط این مسئول خطاب به ادارات و سازمان های دولتی برای نحوه هزینه کرد برخی اعتبارات و بودجه های دولتی، از وی خواسته با توجه به مغایرت صریح این بخشنامه با قوانین به خصوص بودجه سال 1399 کل کشور، مدارک و دلایل قانونی خود را به سرعت ارسال کند تا علت صدور چنین دستوری بررسی شود.

https://shoma-weekly.ir/JYgyA3