گفته می‌شود که...

بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های غربی/ حذف پرچم ایران در سایت باشگاه برایتون!/اما و اگرهای حذف قیمت خودرو و مسکن از سایت‌های اینترنتی/واکنش آهنگساز سرود ملی ایران به ادعای کپی از سرود ملی کره/کد‌خدایی: تعداد نامزدها سقف ندارد/ تصمیم حناچی درباره انتخابات ۱۴۰۰ و ...

بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های غربی

درحالی‌که اغلب رسانه‌های اروپایی جمله «مبارزه با رژیم صهیونیستی یک وظیفه عمومی است» را به عنوان تیتر نخست گزارش خود از بیانات رهبر معظم انقلاب در روز قدس انتخاب کردند که رسانه‌های رژیم صهیونیستی تعبیر «اسرائیل نه یک کشور، بلکه یک پادگان تروریستی است» را بازتاب دادند.
حذف پرچم ایران در سایت باشگاه برایتون!
باشگاه برایتون در اقدامی عجیب و سوال‌برانگیز نام و پرچم ایران را در قسمت معرفی علیرضا جهانبخش از سایت رسمی این باشگاه حذف کرد. داستان نیمکت‌نشینی‌های علیرضا جهانبخش قطعا برای این بازیکن و هواداران پرشمار تیم ملی فوتبال ایران اتفاقی ناراحت‌کننده است. بعد از گل زیبای او به چلسی و درخشش در بازی‌های برایتون در جام اتحادیه، انتظار می‌رفت گراهام پاتر سرمربی برایتون نگاه ویژه‌ای به این بازیکن داشته باشد.

نوع‌دوستی ستودنی؛ هدیه کارگر به کارگر

کارگران بسیجی ادارات دست به کار جالبی زدند. آنها با اهدای یک روز حقوقشان، ۳۰۰۰ بسته افطاری تهیه کرده و در هفته کارگر بین کارگران فصلی و آسیبدیده از شیوع کرونا توزیع کردند.

کابوس پیش روی اقتصاد کشور!

«علی مروی»، عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در توئیترش از کابوس‌های پیش روی اقتصاد کشور در روزهای پایانی دولت روحانی خبر داد و نوشت: «یکی از کابوس‌های پیش روی اقتصاد کشور در این روزها امکان وقوع دو اتفاق است: 1- امضای توافقی ضعیف که در ترکیب با عرضه دلارهای آزادشده توسط دولت، صرفاً منجر به کاهش شدید نرخ دلار در کوتاه‌مدت بشود؛ 2- بعد از مشخص شدن ضعف توافق مذکور، نرخ دلار دچار جهش شدید (بالای ۱۰۰ درصد) بشود. دو گزاره احتمال وقوع این کابوس را تقویت می‌کند: الف- برای خنثی‌سازی تبعات تورمی رشد غیرطبیعی هزینه‌های دولت در سال ۹۹ و همچنین کسری بالای قابل پیش‌بینی بودجه ۱۴۰۰، کشور نیاز بالایی به ارزهای نفتی دارد؛ ب- دولت انگیزه سیاسی بالایی به انعقاد توافق، قبل از اتمام دوره‌اش دارد».

قطر: کشورهای عربی خواهان گفت‌وگوی مستقیم با ایران هستند

وزیر خارجه قطر اعلام کرد: «کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تمایل به انجام گفت‌وگوی مستقیم با ایران برای حل مشکلات مربوطه دارند. ما نمی‌خواهیم تنش‌هایی که تأثیر منفی روی قطر و منطقه خواهد گذاشت، افزایش یابد».
این روزها دوباره حاج‌قاسم را ترور کردند

معاون هماهنگ‌کننده سپاه با بیان اینکه این‌ها بدترین و زشت‌ترین اتهام را به مردی که تمام عمر خود را وقف دفاع از ایران کرد، نسبت دادند و بعد از تذکر رهبر انقلاب به جای عذرخواهی از اتهامات خود، از پخش شدن اظهاراتشان ابراز تاسف کردند، گفت: افرادی که یک دقیقه هم به سربازی عادی نرفته اند، به محبوبیت سردار سلیمانی حسادت می کنند. سلیمانی عمرش را فدای ملت کرد، تمام بدن حاج قاسم پر از زخم بود. سردار نقدی اظهار داشت: این‌ها بدترین و زشت‌ترین اتهام را به مردی که تمام عمر خود را وقف دفاع از ایران کرد، نسبت دادند و بعد از تذکر رهبر انقلاب به جای عذرخواهی از اتهامات خود، از پخش شدن اظهاراتشان ابراز تاسف کردند. افرادی که یک دقیقه هم به سربازی عادی نرفته اند، به محبوبیت سردار سلیمانی حسادت می کنند. سلیمانی عمرش را فدای ملت کرد، شما حتی یک شب هم برای نگهبانی از وطن بیدار نمانده اید.


مرندی: ظریف گفت سوریه نرو؛ سوریه سقوط می‌کند

«سید محمد مرندی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگویی با اشاره به ناصحیح بودن مواضع ظریف در فایل صوتی منتشرشده، گفت: «ظریف در فایل صوتی منتشرشده قطعاً آن دوران را یادش نمی‌آید و اشتباه می‌گوید که سوریه آرام بود. ظریف از من خواست برای مذاکرات همراه ایشان به آمریکا بروم، وقتی گفتم عازم سوریه هستم، گفت سوریه در حال سقوط است، نرو!».
اما و اگرهای حذف قیمت خودرو و مسکن از سایت‌های اینترنتی

الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی: مکانیزم جدیدی در سایت‌های ثبت آگهی به خصوص سایت‌های فروش کالای دست دوم فراهم شده است که از فروش کالا با قیمت نا متعارف جلوگیری می‌کند. طبق این فرآیند جدید، حداقل و حداکثر قیمت برای برخی کالا‌های مهم که قابلیت سرمایه گذاری دارند مانند خودرو و انواع ملک تعیین شده است و فردی که در سایت مورد نظر کالای خود را جهت فروش ثبت می‌کند باید این حد نصاب را رعایت کند. هم اکنون فرآیند بدین شکل است که اگر ثبت قیمت از سوی مردم بالاتر از حد نصاب تعیین شده باشد، سایت خودکار نسبت به عدم نمایش قیمت اقدام می‌کند.

طرح برجام پلاس از سوی آمریکا، قبل از بازگشت به برجام

«عراقچی»، مسئول تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین گفت: «اخباری که از طرف آمریکایی‌ها منتقل می‌شود، حاکی از این است که آن‌ها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند و برای برداشتن بخش بزرگی از تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که البته از نظر ما کامل نیست». خوش‌بینی وزیر امور خارجه کشورمان از تصمیم آمریکا برای بازگشت به برجام و برداشتن تحریم‌ها در حالی است که سخنگوی کاخ‌سفید دیروز به‌صراحت اعلام کرد: «تنها درصورتی‌که ایران به اجرای تعهدات هسته‌ای خود بازگردد، تحریم‌ها برداشته خواهند شد. ما در خصوص پایبندی به برجام هیچ کاری را فراتر از آنچه ایران انجام می‌دهد، صورت نخواهیم داد». یک دیپلمات آمریکایی حاضر در وین نیز پس از پایان دور چهارم مذاکرات اعضای برجام، اعلام کرد: «آن‌ها [ایران] تقاضاهایی را مطرح کرده‌اند که از آنچه برای بازگشت به تعهدات لازم بوده، فراتر است. تا زمانی که بر سر همه‌چیز توافق صورت نگیرد، هیچ‌چیزی موردتوافق نیست». این فرد به‌صراحت از برجام‌های بعدی، بعد از بازگشت آمریکا به برجام سخن گفته و می‌افزاید: «از نظر ما برجام فقط گام اول است. باید گفت‌وگوهایی درباره تنش‌زدایی در منطقه انجام شود که به معنای تغییر سیاست ایران است. بخشی از این گفت‌وگوها اکنون در حال انجام است و به‌محض بازگشت به برجام ممکن است این گفت‌وگوها گسترده‌تر شوند».
شاید لاریجانی به نفع من کنار برود
علی مطهری، نماینده سابق مجلس گفت: دوست ندارم تندروها رأی بیاورند، با ریاست‌جمهوری یک روحانی مخالفم. فقط خودم می‌توانم اهدافم را محقق کنم. به نفع لاریجانی کنار بروم؟ ممکن است ایشان به نفع من کنار برود، چون احتمالا رأی من بالاتر است. ما اگر مسلمان هم نبودیم باید از مردم لبنان، فلسطین و یمن حمایت می‌کردیم. آرزو می‌کنم در جنگ با اسرائیل شهید شوم.
واکنش آهنگساز سرود ملی ایران به ادعای کپی از سرود ملی کره

«حسن ریاحی» آهنگساز سرود ملی جمهوری اسلامی ایران درباره صحبت‌های عنوان شده مبنی بر ساخت سرود ملی جدید گفت: «ساختن سرود ملی کار راحتی نیست. شما باید در یک دقیقه سرودی را با منطق‌های مهم یک سرود رسمی کشور بسازید و این کار راحتی نیست. من مجبور بودم که یکی از دستگاه‌های موسیقی ایران را برای این سرود انتخاب کنم. چون به‌هرحال این سرود، سرود رسمی ایران بود و داشتن مؤلفه‌های ایرانی جزو اصول اولیه‌ای بود که باید در ساخت آن رعایت می‌شد.» وی افزود: «فاصله شروع سرود را از پیش‌درآمد دستگاه ماهور استفاده کردم. دستگاهی که یکی از دستگاه‌های باستانی موسیقی ایرانی است و بار‌ها در آثار مختلف از آن استفاده شده است. بخشی از سرود نیز که فرود دارد را از گوشه «می گلی» استفاده کردم. کار با ارکستراسیون‌ ساخته شد و اینکه می‌گویند سرود ملی شبیه سرود ملی کشور کره جنوبی است را من درک نمی‌کنم.» ریاحی درباره این شایعه شباهت بیش از حد می‌گوید: «سرود ملی ایران چند سر و گردن از سرود رسمی کشور کره‌جنوبی بالاتر است. شنونده حرفه‌ای که این اثر را گوش می‌کند، از نظر فرم و هارمونی و ارکستراسیون متوجه برتری‌های این سرود می‌شود. این سرود بار‌ها در کره و ژاپن و همه جای دنیا اجرا شده و من درک نمی‌کنم که چرا بعد از این‌همه سال این ادعا‌ها مطرح شده است

انصاری: شورای نگهبان از اختیار قانونی خویش استفاده کرده است

«مجید انصاری» عضو اصلاح‌طلب مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به برخی شبهات ایجادشده در خصوص اعلام نظر قانونی شورای نگهبان در خصوص شرایط نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: «وقتی سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث می‌شد، بندی پیش‌بینی شد که ضوابط مربوط به تشخیص رجل سیاسی - مذهبی و مدیر و مدبر بودن رئیس‌جمهور باید توسط شورای نگهبان تعیین شود. در این مورد دو نظر بود؛ نظر اول این بود که این سیاست کلی که باید ضوابطی برای تشخیص رجل سیاسی- مذهبی و مدیر و مدبر وضع شود، یک سیاست کلی ضروری است تا مجریان و ناظران تکلیف خودشان را بدانند. نظر دوم این بود که این ضوابط توسط شورای نگهبان تعیین و اعلام شود؛ سیاست کلی که توسط رهبر انقلاب ابلاغ شد، نظر دوم بود. لذا طبق این بند از سیاست‌های کلی انتخابات، این اختیار به شورای نگهبان داده‌شده و شورای نگهبان هم بر اساس همین اختیار سلسله ضوابطی را تعیین کرده است».
عیدی رمضانی سلطان عمان

سفیر کشورمان در عمان با اشاره به اینکه حدود ۱۶۰ ایرانی در این کشور، در زندان یا بازداشت موقت به سر می‌برند، از عفو ۴۶ نفر از این تعداد به مناسبت عید سعید فطر از سوی سلطان این کشور خبر داد. علی نجفی، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: «در سال گذشته نیز ۶۶ نفر از زندانیان ایرانی، مشمول عفو واقع شدند. جرم بیشتر زندانیان ایرانی، قاچاق مواد مخدر و ورود غیرقانونی می‌باشد که این جرائم در عمان، مجازات سنگین از قبیل حبس طولانی‌مدت و اخراج از کشور دارد».

مرابطین در مسجدالاقصی چه کسانی هستند؟

مرابطات‌الاقصی؛ بانوان مقاومت یکی از موارد کمتر شنیده شده درباره فلسطین است. بانوانی که خود را وقف مسجدالاقصی کرده‌اند و نگهبانان معنوی این مسجد شریف در برابر دشمن هستند. یکی از جالب‌ترین کارهایی که مرابطات‌الاقصی انجام می‌دهند، سنّت پخت و توزیع افطاری در ماه مبارک رمضان است. در این ضیافت خلاقانه مقاومت و مبارزه فرهنگی، مرابطات‌الاقصی تعمداً غذاهایی به سبک ته‌چین می‌پزند که برای کشیدن آن در ظرف و تعارف به دیگران باید قابلمه را سر و ته و غذا را خالی کرد. این کار را دقیقاً پیش چشم سربازان اسرائیلی به کنایه از سرنگونی این رژیم انجام میدهند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی دیروزشان از این بانوان با عنوان «المقدسیین‌المرابطین فی المسجد‌الأقصى» و در ردیف گروه‌های مقاومت اسلامی و شهدای مشهور جبهه مقاومت یاد کردند.
کد‌خدایی: تعداد نامزدها سقف ندارد

سخنگوی شورای نگهبان در گفتگوی «بدون تعارف» خبر 20.30 گفت: «برخی شایعه کردند که صداوسیما از شورای نگهبان خواسته تعداد کاندیداها را بگوید تا برای مناظرهها صندلیبچیند که این موضوع غلط است. تعداد نامزدها سقف ندارد. اینکه میگویند هرکه آیتالله جنتی بگوید تأیید میشود، صحیح نیست. آیت‌الله جنتی یک رأی بیشتر ندارد. هنوز خودمان هم نمیدانیم چه کسانی تأیید صلاحیت میشوند. نظر شخصی من این است که کسانی که صلاحیتشان قبلاً در شورای نگهبان احراز نشده، مجدداً ثبتنام نکنند، مگر اینکه شرایطشان تغییر کرده باشد».

پلیس بد: ایران به سلاح هسته‌ای نزدیک شده است

وزیر خارجه فرانسه که کشورش در مذاکرات برجامی به بازیگر نقش «پلیس بد» مشهور شد، در اظهارنظری بی‌اساس در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، گفت: «ما باید فوراً به پیشرفت‌هایی در مذاکرات دست‌یابیم؛ زیرا ایران با توجه به تخلفاتش از اجرای تعهدات خود، هرگز تا این اندازه به سلاح هسته‌ای نزدیک نبوده است». وی بدون اشاره به بدعهدی طرف‌های غربی در عمل به تعهدات برجامی خویش و نقش آمریکا در خروج از این توافق و تضعیف آن، مدعی شد: «آمریکا مواضع لازم را اتخاذ و سیگنال‌هایی را مبنی بر آمادگی برای اتخاذ تصمیمات لازم برای رفع تحریم‌ها صادر کرده است، اما ایران تاکنون مواضع یا نشانه‌هایی را درباره پایان دادن به همه تخلفاتی که از سال ۲۰۱۹ در قبال توافق هسته‌ای داشته، بروز نداده است».
تست مثبت
۱۱ کارگر هندی در یزد
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: جواب آزمایش تست تعدادی از کارگران هندی واحد صنعتی یزد نوع جهش‌یافته هندی کالیفرنیایی جدید است.‌ پس از مشاهده اولین مورد بیماری در یکی از واحدهای صنعتی اشکذر، تیم‌های مراقبت علوم پزشکی در این واحد حضور یافتند و از کارگران ایرانی و هندی تست گرفتند و نتایج تست اولیه و استانی تعدادی از آن‌ها مثبت شد و تست‌ها برای تایید تشخیص نوع ویروس به آزمایشگاه تهران ارسال شدند.
تصمیم حناچی درباره انتخابات ۱۴۰۰: تلاش می‌کنم از بهشت به جهنم نروم

شهردار تهران گفت: برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم و از بهشت به جهنم نخواهم رفت.پیروز حناچی شهردار تهران در یک گفتگو در فضای مجازی گفت: من برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارم. تلاش می‌کنم از بهشت به جهنم نروم.او همچنین گفت: شهرداری در نقاطی ضربه خورده که به انتخابات ربط پیدا کرده است. شرعاً و عرفاً حق نداریم منابع شهرداری را خرج مسائل مربوط به ریاست جمهوری کنیم.در این گفتگو که چند ساعت به طول انجامید، او انتقادات بسیاری را علیه دوره‌های قبلی مدیریت شهرداری تهران مطرح کرد.

اخبار روزانه:
*
رئیس پایگاه یکم پلیس امنیت عمومی تهران از دستگیری فروشنده سلاح و کشف ۳ قبضه اسلحه کمری و ۵۹ تیر جنگی خبر داد. سرهنگ رسولی گفت: ماموران با تحت نظر قرار دادن تحرکات متهم از صحت اطلاعات مطمئن شده و با هماهنگی مقام قضائی در یک عملیات غافلگیرانه نامبرده را در حوالی بزرگراه خرازی در حالی که قصد انتقال سلاح به یکی از مناطق شمال غرب تهران را داشت، دستگیر و به پلیس امنیت عمومی تهران منتقل کردند.
*فرمانده انتظامی استان زنجان از کشف کلاهبرداری
۲۷۰ میلیارد ریالی در عملیات ماموران پلیس آگاهی استان و دستگیری یک نفر در این رابطه خبر داد و گفت: این‌ کلاهبرداری در قالب پیش‌فروش آپارتمان و واگذاری آن به افراد مختلف صورت گرفته بود. سردار رحیم جهانبخش با اشاره به اینکه با همکاری ماموران پلیس آگاهی کیش متهم دستگیر و به استان زنجان منتقل شده است، افزود: بنا به نظر کارشناسان ۲۷۰ میلیارد ریال است که متهم آن با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شده است.
*دادستان بهارستان تهران از دستگیری مشاور حقوقی شهردار نسیم‌شهر و
۲ نفر دلال در نسیم‌شهر به اتهام فساد و رانت در شهرداری خبر داد. غلامرضا صادقی با اشاره به دستگیری ۳ نفر مرتبط با شهرداری نسیم‌شهر اظهار داشت: افراد مرتبط با پرونده فساد و زد و بند در شهرداری نسیم شهر دستگیر شدند و قطعا روند دستگیری‌ها ادامه خواهد داشت. وی با تاکید بر مبارزه با فساد اداری خاطرنشان کرد: طبق ارزیابی‌ها رانت گسترده در شهرداری نسیم شهر توسط این افراد صورت گرفته و پیش‌بینی ما این است که با ادامه تحقیقات کشفیات بیشتری داشته باشیم.
*آذر منصوری: در هیچ یک از انتخابات، زمین همواری پیش روی اصلاح طلبان نبوده است. در چنین فضایی باید سیاست ورزی کرد و از حداقل ها بهره گرفت.ممکن است یکی از احزاب لاریجانی را به عنوان کاندیدا مطرح کنند؛ اما برایند نظر جمعی اصلاح طلبان تاکید بر انتخابات آزاد است و عدم تمایل حداکثری برای رفتن به سمت کاندیدای نیابتی وجود دارد
.

https://shoma-weekly.ir/BSTAp8