گفته می‌شود که...

اینستاگرام بسته نمی‌شود/ رئیس جمهور : حضور در میدان و استان برکات دارد /تصمیمات ارزی را روحانی می‌گرفت!/ گسترش روابط اقتصادی در دستور کار دو شریک تحریمی/ وزیر اقتصاد به دنبال حذف دلار از اقتصاد ایران/ پیک ششم کرونا در راه است و....

رئیس جمهور : حضور در میدان و استان برکات دارد

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور،‌ شامگاه دوشنبه (26مهرماه) در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم اظهار داشت: امروز با گذشت مدت کوتاهی در دز اول بیش از 70 درصد واکسن دریافت کردند و امیدواریم که قبل از فرارسیدن فصل سرما به همین میزان واکسن زده باشند تا از مردم صیانت شود.رئیسی درپاسخ به سوالی درمورد میزان اثرگذاری سفرهای استانی خاطرنشان کرد: 6روز کار را در سطح ملی انجام می‌دهیم و یک روز به استان می‌رویم زیرا کاری که در میدان انجام می شود حتما در پشت میز انجام نمی شود و حضور در استان برکاتی دارد. وی افزود: سفر استانی ما همراه پیشینه و پسینه است و هم قبل از سفر کار کارشناسی نسبت به نیازهای فوری استان انجام می شود و هم هیات به استان اعزام می شود تا نیازهای فوری را مشخص کنند و در معاونت اجرایی اعتبار مورد نیاز و زمان مورد نیاز برای اجرای یک طرح بررسی می شود و بعد در جلسه ای با حضور معاون اول استان بررسی و صورتجلسه می شود و در استان مورد بررسی وزرا و مدیران همراه ما قرار می گیرد و در جلسه شورای اداری نمایندگان مردم و مدیران صحبت می کنند و وزرا کارهایی که قرار است انجام شود را در جمع مدیران استان مطرح می‌کنند.


اینستاگرام بسته نمی‌شود

رئیس مجلس در نخستین نشست رسمی کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با بیان اینکه متأسفانه جریان‌های تخریبی در این میان به راه افتاد که مجلس قصد دارد پشت درهای بسته قانونگذاری کند، گفت: مگر می‌شود پشت درهای بسته یکی از اصول قانون اساسی را اجرایی کرد. البته در همین قانون اساسی جلسات غیرعلنی نیز برای مجلس پیش‌بینی شده اما به دلیل این جوسازی‌ها باید عنوان کنم که امروز شاهد حضور بخش‌های مختلف کارشناسی مجلس از حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، صنعتی و آموزشی در این کمیسیون هستیم که هر یک متخصصین حوزه‌های خود بوده و من مطمئنم که این طرح با دقت و توجه شکل خواهد گرفت. او تأکید کرد: اطلاع‌رسانی و اخبار این کمیسیون مشترک نیز از مجموعه خبرگزاری خانه ملت و سایر رسانه‌ها به صورت علنی منعکس خواهد شد.او گفت: نباید تحت فضاسازی گروه‌های خاص و فشارهای خارج از کشور که اینها قصد دارند پلتفرم‌ها و شبکه‌های بزرگ اجتماعی را ببندند قرار بگیریم، این کمیسیون به دنبال چنین مسائلی نیست و به دنبال قانونگذاری و پر کردن خلأ‌های قانونگذاری است. قالیباف با اشاره به اینکه اعلام کرده‌اند که قصد داریم اینستاگرام را ببندیم در حالی که بخشی از زندگی مردم در این حوزه است، ادامه داد: باید قانونگذاری کنیم و نظمی به این فضا بخشیده شود مانند تمامی کشورهای دنیا، این امر طبیعی است که قانونگذار در چهارچوب قانون انجام می‌دهد.
تصمیمات ارزی را روحانی می‌گرفت
!

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به محکومیت مدیران ارزی دولت سابق چون ولی‌الله سیف و احمد عراقچی، اظهار داشت: «با سوء تدبیر و البته با برنامه‌ریزی این افراد، چند ده میلیارد دلار از منابع کشور و همچنین چند ده تن طلا به حراج رفت. البته عبدالناصر همتی هم در جایی گفته بود که در دوره وی بیش از ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی و ۶۰ تن طلا توزیع شد که اثربخش نبود، عملاً به تاراج رفت و سرمایه کشور به باد رفت». شریعتی با بیان اینکه برای مبارزه با فساد باید با ریشه‌های اصلی فساد برخورد شود، تصریح کرد: «کسانی که تصمیمات اصلی را در این زمینه اتخاذ کردند و باعث شدند منابع ارزی کشور به تاراج برود، باید پاسخگوی تصمیم اشتباه خودشان باشند. برخی از دولتمردان روحانی که در این زمینه اشتباهاتی را مرتکب شدند، گفته‌اند که تصمیم اصلی را حسن روحانی می‌گرفت و بنابراین وی باید دراین‌باره توضیح دهد که توضیحاتش قطعاً بسیار مهم است. اعدادی که در حکم این افراد آماده است، کل ماجرای اخلال در نظام اقتصادی‌ و ارزی کشور نیست و باید با همه افراد دیگری که در این زمینه تخلف کردند، برخورد جدی شود».

وزیر اقتصاد به دنبال حذف دلار از اقتصاد ایران

وزیر اقتصاد گفت: «در کشور مشکل فنی و فناوری نداریم و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که نمی‌تواند کار را از پیش ببرد. یکی از ایده‌ها، خارج کردن اقتصاد از دلاری بودن است». فاطمی امین تأکید کرد: «به جد دنبال این هستیم که قیمت دلاری را حذف کنیم».
پیک ششم کرونا در راه است

شباهت نوسان‌های روزانه با قبل از آغاز پیک پنجم، نگرانی از شروع پیک ششم را بیشتر کرده است؛ جهش نرخ ابتلای روزانه و شباهت معنادار نوسان‌های روزانه نسبت به ۴ ماه قبل نشان می‌دهد، احتمال شکل‌گیری پیک تازه کرونایی جدی‌تر شده است. طی دو روز گذشته افزایش 51 درصدی شمار مبتلایان به کرونا در کشور ثبت شد. کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۵۰ درصد، اصلی‌ترین نگرانی برای عدم مدیریت کم‌هزینه پیک آینده است.

عاقبت ارز 4200 تومانی تا سفرهای استانی در سخنان رئیس با جمهور

رئیس‌جمهور دیشب در برنامه زنده تلویزیونی با مردم سخن گفت و به برخی از سیاست‌های دولت در خصوص موضوعات مهم و دغدغه‌مند برای مردم پرداخت. رئیسی تأکید کرد که «اولویت دوم دولت پس از کرونا، مسئله معیشت مردم است و تصمیمات امروز ما در آینده زندگی مردم نتیجه خواهد داد». وی همچنین افزود: «استقراض از بانک مرکزی مسئله‌ای است که تورم را بالا می‌برد؛ بودجه ۱۴۰۱ باید بدون کسری و واقعی بسته شود». رئیس‌جمهور در خصوص سیاست دولت درباره ارز 4200 تومانی گفت: «تا امروز در ستاد اقتصادی دولت جلساتی داشتیم و ارز ۴۲۰۰ تومانی را بررسی کرده و با اقتصاددانان متفاوتی صحبت کردیم. پولی که باید در سفره مردم اثرگذار باشد با این ارز، به جیب دلالان رفته است. این موضوع باید اصلاح شود. ما این کار را با غافلگیری دنبال نمیکنیم و به بازار و اقتصاد شوک وارد نخواهیم کرد». رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ملت، به ماجرای سفرهای استانی در روزهای تعطیل آخر هفته پرداخت و گفت: «در سفرهای استانی نیازهای فوری استان‌ها مورد توجه دولت است. هفته هفت روز است و ما شش روز کار ملی انجام می‌دهیم و یک روز هم باید به استان‌ها سر بزنیم. کاری که در میدان انجام می‌شود پشت میز انجام نمی‌شود».
روحانی صداوسیما به قطع بودجه تهدید می کرد

«نبویان» نماینده مجلس اعلام کرد: «روحانی به صداوسیما گفته بود اگر منتقدان برجام به تلویزیون بیایند، بودجه آن را قطع می‌کند. حالا که ممنوع‌التصویری ما به خاطر نقد برجام برداشته شده، آماده مناظره با ظریف و تیم هسته‌ای او هستم».

گسترش روابط اقتصادی در دستور کار دو شریک تحریمی

وزیر امور خارجه کشورمان علت سفر همتای ونزوئلایی خود به تهران را زمینه‌سازی برای سفر رئیس‌جمهور این کشور به تهران و امضای نقشه راه همکاری‌های 20 ساله تهران و کاراکاس عنوان کرد. رئیس‌جمهور نیز در دیدار با وزیر خارجه ونزوئلا با تأکید بر این‌که سیاست ایران توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه ونزوئلا است، گفت: «سیاست ایران توسعه معنادار روابط با کشورهای درحال‌توسعه بخصوص کشورهایی که به دنبال حفظ استقلال خود در برابر کشورهای سلطه‌گر هستند، می‌باشد». وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: «ونزوئلا در کنار ایران به دفاع از چندجانبه‌گرایی و مقابله با مداخله آمریکا متعهد است. آماده توسعه روابط در همه زمینه‌ها با ایران هستیم». این مقام ونزوئلائی در دیدار با رئیس مجلس کشورمان نیز گفت: «قصد داریم در ماه‌های آینده، به‌منظور تحکیم مناسبات اقتصادی فی‌مابین، جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ونزوئلا را برگزار کنیم». ایران و ونزوئلا دو شریک اقتصادی روزهای تحریم آمریکا هستند که مبادلات تجاری بخصوص تهاتر انرژی میان آن‌ها طی روزها و هفته‌های اخیر به یکی از خبرهای اصلی رسانه‌های غربی بدل شده است. تلاش‌های دو کشور برای گسترش روابط تجاری، آینده روشنی از تحکیم روابط اقتصادی میان دو کشور به‌منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا و غرب را نشان می‌دهد.
اکونومیست: ایران آمریکا را تحت‌فشار قرار داده است

نشریه آمریکایی اکونومیست نوشت: «سیاست موسوم به "فشار حداکثری" علیه ایران شکست خورده است. اکنون این جمهوری اسلامی ایران است که در حال اعمال همین سیاست علیه واشنگتن است. بروز بحران [میان ایران و آمریکا] از همان روزی که ترامپ برجام را بدترین توافق تاریخ خواند و از آن خارج شد، قابل پیش‌بینی بود».

سیدحسن نصرالله: بیش از ۱۰۰ هزار رزمنده داریم

سید مقاومت در سخنانی مهم به ماجرای درگیری‌های اخیر لبنان پرداخت و گفت: «برنامه حزب القوات، ایجاد جنگ داخلی در لبنان است. قوات نیروهای لبنانی و رئیس آن می‌خواهند مدعی شوند که آن‌ها پرچم‌دار دفاع از مسیحیان هستند. به اینها میگویم شما با چه کسی می‌خواهید بجنگید؟! ما بعد از جنایت روز پنجشنبه سکوت کردیم؛ اما ما ضعیف نیستیم. برای اولین بار می‌گویم که ما بیش از 100 هزار رزمنده داریم. رئیس این حزب باید ادب داشته باشد و عاقل باشد و درس عبرت بگیرد از گذشته. حکومت لبنان باید مقابل این جنایتکار خون‌ریز را بگیرد تا جنگ داخلی در لبنان راه نیندازد. جنگ اصلی ما با اشغالگران رژیم صهیونیستی است». سید حسن نصرالله همچنین از عدم علاقه حزب‌الله برای ورود به مسائل سیاسی لبنان گفت و افزود: «بعد از سال 2005 مجبور شدیم در برخی اوضاع سیاسی ورود کنیم».
مجلس یازدهم مصوبه‌اى درباره محرمانه بودن اموال مسئولان نداشته است

مجتبی یوسفی با اشاره به انتشار خبری در یکی از روزنامه‌ها درباره محرمانه بودن اموال مسئولان و انتساب آن به مجلس یازدهم، گفت: هیچ شخصی محدودیتی برای اطلاع رسانی به مردم قائل نیست ولی اخلاق حرفه‌ای حکم می‌کند که یک رسانه سوابق موضوع را پیگیری کند و دست به تحریف و خبرسازی نزند.وی افزود: زمانی که یک رسانه‌ای دست به خبرسازی و تحریف اخبار برای رسیدن به هدف سیاسی می‌زند نشان‌دهنده این است که اصول اولیه رسانه‌ای را رعایت نکرده است. عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه این روزنامه تلاش می‌کند که موضوع را به مجلس یازدهم منتسب کند، ادامه داد: این موضوع هیچ ارتباطی به مجلس یازدهم ندارد بلکه مجلس هشتم آن را مصوب و شورای نگهبان به دلیل مغایرت با قانون اساسی آن را رد کرده و پس از آن مجلس بر مصوبه خود اصرار داشته و در نهایت در سال 94 در مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان مدیریت وقت که از نظر سیاسی هم نزدیک به روزنامه‌ای است که آن را منتشر کرده، مصوب شده است. یوسفی با اشاره به اینکه برخی عنوان می‌کنند طرح‌ها و مصوباتی در کمیسیون قضایی مجلس یازدهم در این‌باره وجود دارد، افزود: در حال حاضر بسیاری از طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌ها مطرح شده که ممکن است که آنها در کمیسیون رد شوند و به مطرح شدن در جلسه علنی هم نرسد و اعضای کمیسیون‌ها به دلیل مختلف از جمله اینکه اولویت کشور نیست طرح را رد کنند.
خطیب‌زاده: با کسی شوخی نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «به همسایگان خود اعلام کرده‌ایم که حضور رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرزهای خود تحمل نمی‌کنیم و در این زمینه با کسی شوخی نداریم. ذات و ریشه‌های رژیم صهیونیستی در خونریزی و ترور رشد کرده است و جایی پا نمی‌گذارد مگر اینکه آنجا را گرفتار ترور، توطئه و کودتا کند».

ایران؛ قدرت اول موشکی و پهپادی در غرب آسیا

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: «در حوزه موشکی و پهپادی در منطقه قدرت اول و در جهان هم جزو قدرت‌های برتر هستیم. برای دیگران این میزان توانمندی در کشوری که در همه زمینه‌ها تحریم است، چشم‌گیر است». سردار حاجیزاده با تأکید بر این‌که به هرگونه ماجراجویی، پاسخ پشیمانکننده میدهیم، افزود: «صهیونیستها حتی نمیتوانند امنیت خودشان را تأمین کنند، آنوقت برخی کشورها برای تأمین امنیتشان سراغ رژیم صهیونیستی رفتهاند؟!». حاجی‌زاده افزود: «اگر‌ مبارزه سردار سلیمانی نبود، امروز شاهد صدور گروه‌های تروریستی به اروپا بودیم».
وزیر ارشاد: تلاش کرده ایم دائره‌المعارفی از مفاهیمی که رهبر معظم انقلاب برای اولین بار ابداع کردند، تهیه کنیم

اسماعیلی، وزیر ارشاد: با جمعی از دوستان خود در سال‌های قبل تلاش کردیم مفاهیم ابداعی رهبر معظم انقلاب را جمع‌آوری و دائره‌المعارفی از مفاهیمی که ایشان برای اولین بار ابداع کردند تهیه کنیم. منظور از مفاهیم ابداعی کلماتی است که قبل از بیان ایشان این ترکیب مفهومی را کسی به کار نبرده است که در حدود ۵۰ کلمه در این دائرالمعارف جمع آوری شد که از جمله آنها می‌توان به «ناتوی فرهنگی» یا «اقتصاد مقاومتی» اشاره کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: یکی از هنرهای بزرگ رهبر معظم انقلاب در حوزه نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی، استفاده خاص از برخی مفاهیم است؛ به این معنا که مفاهیمی که متداول به کار برده می‌شود، به عنوان معنای جدید و متناسب با شرایط و مسائل زمانه به کار می‌برند که برای نمونه می‌توان به کلمه «فتنه» اشاره کرد؛ فتنه کلمه‌ای روشن در ادبیات دینی و آیات قرآن، تعابیر معصومین و حتی در ادبیات معاصر ماست، اما وقتی رهبر انقلاب عنوان فتنه را پس از اتفاقات سال ۸۸ به کار بردند، از این مفهوم‌سازی یک الگودهی و جهت‌سازی معنایی را القا کردند.
رو شدن دست خارجی در انتخابات عراق

کمیته هماهنگی شیعیان عراق در بیانیه‌ای آورد: «دستان خارجی نتیجه انتخابات را ملعبه خود قراردادند و این در حالی بود که دولت الکاظمی نیز بر این روند اشراف داشت. این رخدادها باعث به لبه پرتگاه رفتن عراق میشود. مقاومت عراق در برابر طرح‌های خبیثانه خواهد ایستاد». معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی عراق نیز در برخی از استان‌های مرکزی و جنوبی عراق اقدام به تظاهرات و بستن راه‌ها کردند. بااین‌حال، الکاظمی نخست‌وزیر عراق تأکید کرده است که انتخابات سالم و بدون تقلب برگزار شده است و گروه‌های سیاسی از زیاده‌خواهی و منفعت‌طلبی شخصی دست بردارند.

بازگشت نماز جمعه بعد از بیست هفته تعطیلی

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور گفت: مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه تهران پس از ۲۰ ماه وقفه، جمعه این هفته (۳۰ مهر) در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. حجت الاسلام و المسلمین علی نوری افزود: بر اساس مصوبه روز شنبه (۲۴ مهر) ستاد ملی مقابله با کرونا، نماز جمعه شهر تهران جمعه این هفته (۳۰ مهر) با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه تهران مدتی پس از شیوع بیماری کرونا و با هدف پیشگیری از گسترش این بیماری، متوقف شده بود.

واکنش وزیر ورزش به شائبه نقش داشتن اسراییل در ورود VAR به ایران

حمید سجادی به حواشی ورود VAR به ایران واکنش نشان داد. طی روزهای اخیر خبرهایی در خصوص نقش داشتن شرکت های اسراییلی در ماجرای ورود VAR به ایران منتشر شد که حواشی زیادی به دنبال داشت. اما سیدحمید سجادی، وزیر ورزش در حاشیه پیاده‌روی به مناسبت هفته تربیت‌بدنی در پاسخ به این که چرا ما نمی‌توانیم در ورزشگاه آزادی از سیستم VAR استفاده کنیم و این صحبت مطرح شده که شرکت‌های اسرائیلی پشت این ماجرا هستند، عنوان کرد: هنوز گزارش دقیقی به دست من نرسیده است. منتظرم گزارش مشروح و کاملی به دستم برسد. علاقه مندیم در همه جای ورزش از تکنولوژی روز استفاده کنیم. وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به اینکه ما این سیستم را در حال حاضر در کشور داریم، گفت: نداریم و این سیستم برای ما نیست. قرار است از آن استفاده کنیم.

‌اخبار روزانه:
* ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در عراق با عادل کریم، قائم مقام وزیر برق عراق دیدار و دو طرف درخصوص تحولات تولید کنونی برق در عراق و روابط میان دو کشور رایزنی کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از الفرات نیوز، مسجدی در این دیدار بر آمادگی ایران برای همکاری دوجانبه با عراق در زمینه تولید برق و پر کردن شکاف‌های موجود میان عرضه و تقاضا از طریق راه حل‌های جایگزین تأکید کرد. سفیر کشورمان گفت: توافق اولیه‌ای بر سر اختصاص نیروگاه‌های تولید برق در داخل خاک ایران برای تولید و صادرات انحصاری برق به عراق وجود دارد و این نیروگاه‌ها هیچ‌گونه ارتباطی با سیستم برق ایران ندارند. وی گفت: این امر نیازمند امضای برخی قراردادها و توافقنامه‌ها است و باید مذاکرات اولیه بر سر قیمت‌ها که به نفع دو کشور باشد انجام گیرد و همه این امور در راستای تقویت همکاری میان دو کشور است. از سوی دیگر، عادل کریم از این ابتکارعمل استقبال کرد و گفت که عراق آماده امضای قرارداد مشابه به مدت 5 سال است زیرا این کشور برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در زمینه تولید برق دارد. وی همچنین بر تمایل وزارت برق عراق برای ادامه همکاری با ایران در زمینه صادرات گاز به این کشور از طریق توافقات راهبردی تأکید کرد.

*حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای از غریب آبادی معاون جدید بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر خواست که با کمک وزارت امور خارجه و دیگر نهاد‌های ذیربط، این جنایات و جنایاتی که نظام سلطه در طول سالیان دراز علیه ملت ایران انجام داده را با فوریت از طریق مجامع حقوقی بین‌المللی و دادگستری تهران پیگیری کند.وی با تاکید بر اینکه نباید در موضع صرف تدافعی قرار گرفت، ادامه داد: کسانی که ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند، درحالیکه خودشان بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند، باید مواخذه شوند و در برابر جنایاتی که علیه مردم ایران و دیگر ملت‌های آزادیخواه انجام داده‌اند پاسخگو باشند.حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به ترور سرلشکر شهید حاج قاسم سلیمانی و همچنین دانشمندان کشورمان که توسط آمریکا و صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند، تأکید کرد: عوامل و مسببین و مباشرین و معاونین این جنایات‌ باید جدی‌تر تعقیب شوند و اجازه نخواهیم داد خون این انسان‌های بی‌گناه پایمال شود.

* سعید جلیلی در دیدار با جمعی از اعضای هیأت‌مدیره «انجمن توسعه دریامحور» گفت: تهیه سیاست‌‌های کلی توسعه دریامحور که موجب استفاده حداکثری از فرصت دریا شود از جمله ماموریت‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام است. وی افزود: تهیه دقیق این سیاست‌های کلی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و امیدواریم با هم‌اندیشی صاحب‌نظران این حوزه به بهترین شکل محقق شود. جلیلی در ادامه تصریح کرد: دولت باید برنامه‌های روشنی برای افزایش سهم دریا در اقتصاد اجرا کند؛ این سهم در ۴ سال آینده حداقل باید ۲ برابر شود.

* رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا نسبت به کلاهبرداری یا سوءاستفاده از شهروندان در پوشش صدور کارت واکسن کرونا هشدار داد. سرهنگ علی‌محمد رجبی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فرآیند آنلاین دریافت کارت واکسن کرونا، اظهار کرد:‌ برابر اعلام مسؤولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، تمام افرادی که واکسن کرونا را تزریق کرده باشند، می‌توانند با مراجعه به سامانه سلامت، کارت واکسن دیجیتال فارسی خود را به صورت رایگان دریافت کنند. وی ادامه داد: ‌در این شرایط ممکن است افراد سودجو با ایجاد سامانه‌های جعلی یا حتی تماس و ارسال پیامک به شهروندان مبالغی را برای صدور کارت واکسن دریافت کرده یا اطلاعات هویتی کاربران را دریافت کنند که لازم است شهروندان هوشیار باشند که صدور این کارت‌ها به صورت الکترونیک یا همان دیجیتال بوده و مبلغی برای آن دریافت نمی‌شود؛ تنها مرجع رسمی صدور آن هم همان سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا است که از سوی وزارت بهداشت راه‌اندازی شده است. وی افزود:‌ از این رو از اعتماد کردن به چنین تبلیغاتی که ممکن است از طریق تماس یا ارسال پیام انجام شود، پرهیز کنند.

https://shoma-weekly.ir/YLC40S