گفته می‌شود که...

ایمنی صددرصدی پرستاران در برابر مرگ‌ومیر کرونایی/تأکید نخست‌وزیر لبنان بر بازپس‌گیری اراضی اشغالی/وزیر ارتباطات: ظرفیت‌های خوبی برای تولید موبایل ایرانی داریم/بی خانمان های بی واکسن؛ چه کسی به فکر بی خانمان ها خواهد بود؟/بازی خطرناک آمریکا با چین!/واکنش یک نماینده به احتمال گران شدن بنزین و ...

ایمنی صددرصدی پرستاران در برابر مرگ‌ومیر کرونایی

رئیس سازمان نظام پرستاری اعلام کرد: «بعد از واکسیناسیون پرستاران تاکنون حتی یک مورد فوت ناشی از کرونا در پرستارانی که هر دو دز واکسن را زدهاند، نداشتهایم».


چرا سازمان شانگهای عضویت ایران را پذیرفت؟

سفیر اسبق ایران در چین، در کلاب‌هاوس با موضوع «عضویت در سازمان شانگهای برای ایران چه منافع اقتصادی دارد؟»، گفت:«با عضویت در پیمان شانگهای، وزن سیاسی و بین‌المللی و اعتبار منطقهای ایران افزایش خواهد یافت و در این مسئله تردیدی ندارم. اینکه اعضای پیمان شانگهای پذیرفته‌اند ایران عضو دائم و رسمی این سازمان باشد، نشان می‌دهد نسبت به ثبات، استقرار و آینده ایران نظر مثبتی دارند و معتقدند ایران می‌تواند در معادلات منطقه‌ای نقش‌آفرین باشد. اگر قرار بود دست‌خالی باشیم آن‌ها چنین تصمیمی نمی‌گرفتند و ما باید قدر خود را بدانیم». جواد منصوری تأکید کرد: «باید بپذیریم بازی برد-برد یک واقعیت است. امروز معادلات در حال تغییر است و آمریکایی‌ها و وزیر خارجه آلمان هم اعلام کرده‌اند بین ۳ تا ۸ سال دیگر چین قدرت اول دنیا خواهد شد، پس همه در چارچوب منافع ملی‌شان درصددند رد یابند چگونه باید با این قدرت معامله کنند».
آمار 100 نفری کشته‌شدگان خوزستانی با سلاح گرم

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به جلسه اخیر شورای امنیت کشور و طرح موضوع پیامدهای وجود سلاح‌های غیرمجاز در خوزستان، گفت: «در ۶ ماهه اول امسال بیش از ۱۰۰ نفر در استان خوزستان به دلایل مختلف چون درگیری و نزاع، سهل‌انگاری و تیراندازی در مراسمات عزا و عروسی و... فوت شده‌اند. سردار رضایی افزود: «تمامی مسئولان استان خوزستان ازجمله استاندار، فرمانداران، شوراهای شهر، شهرداری‌ها، ائمه جمعه و جماعات و... همه باید دست‌به‌دست هم بدهند تا دارندگان سلاح‌های غیرمجاز، سلاح خود را تحویل دهند و خاطیان به‌شدت احساس ناامنی کنند».


تأکید نخست‌وزیر لبنان بر بازپس‌گیری اراضی اشغالی

نخست‌وزیر لبنان که دیشب کابینه‌اش موفق به گرفتن رأی اعتماد از پارلمان این کشور شد، بر مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی، پاسخ به تجاوزات آن و بازپس‌گیری اراضی اشغالی این کشور تأکید کرد. میقاتی افزود: «حق مردم لبنان در مقاومت در برابر دشمن اسرائیلی، پاسخ به تجاوزات آن و بازپس‌گیری اراضی اشغالی آن را تأیید می‌کنیم». وی همچنین گفت: «در راستای منافع لبنان، با هر طرفی به‌جز اسرائیل تعامل خواهم کرد».

مؤلفه‌های تولید قدرت برای میز مذاکره

«گنجی» مدیرمسئول روزنامه جوان در حساب توئیتری خود نوشت: «عضویت در پیمان شانگهای، واکسیناسیون حداکثری کرونا، غنی‌سازی 60 درصد، ارسال مقتدرانه سوخت به لبنان چهار مؤلفه تولید قدرت هستند که برای مذاکرات هسته‌ای آینده به درد می‌خورد».
سرلشکر صفوی: آمریکایی ها مجبورند به برجام بازگردند

سرلشکر صفوی، مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان شکست سیاست‌های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران و قدرت گیری ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه گفت: امریکایی‌ها مجبورند به این قدرت بزرگ ایران تن دهند و تسلیم شوند و به برجام بازگردند، چون ایران از شرایط برتر در محیط ملی و منطقه‌ای برخوردار است، امریکایی‌ها مجبور هستند همانطور که از افغانستان فرار کردند به زودی از سوریه هم فرار کنند. صفوی با اشاره به برآورد‌های خود طی چند سال گذشته، مبنی بر خروج آمریکا از افغانستان گفت: از چند سال پیش گفتم که آمریکایی‌ها نمی‌توانند در افغانستان بمانند و هم اکنون هم می‌دانیم امریکایی‌ها نمی‌توانند در سوریه بمانند و باید فرار کنند و از طرفی از خلیج فارس و غرب آسیا مجبور به فرار هستند و نمی‌توانند در این منطقه بمانند. آمریکایی‌ها بدانند ملت‌های منطقه شما را از این منطقه بیرون خواهند کرد.

وزیر ارتباطات: ظرفیت‌های خوبی برای تولید موبایل ایرانی داریم

«عیسی زارع‌پور» با بیان این‌که واردات گوشی سالانه حدود سه تا پنج میلیارد دلار ارزبری دارد، درباره برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تولید موبایل ایرانی گفت: «ظرفیت‌های خوبی برای تولید موبایل در کشور وجود دارد اما باید بازار آن در کشور شکل گیرد و مردم به این موبایل‌ها اطمینان کنند. البته ممکن است نواقصی وجود داشته باشد اما باید به این نکته توجه کرد که موبایل ایرانی تولید داخل بوده و در ساخت آن از ظرفیت جوانان استفاده می‌شود، موجب اشتغال‌زایی خواهد شد، در مردم و جامعه خودباوری ایجاد می‌کند و نسبت به گوشی‌های خارجی ارزان‌تر است». وی با بیان این‌که گوشی که هم‌اکنون از آن استفاده می‌کند ایرانی است و ظرفیت‌های مناسبی دارد، تأکید کرد تولید گوشی‌های همراه متنوع به برنامه‌ریزی منسجم، عزم عمومی و باور ملی نیاز دارد: «ما در تلاش هستیم تا بخش قابل‌توجهی از نیاز کشور به گوشی همراه از طریق تولید بومی تأمین شود؛ اما مردم نیز باید همراهی کنند زیرا حتی اگر محصولات باکیفیت نیز تولید شود اما مردم همراهی نکنند، اتفاق مثبتی در این زمینه نمی‌افتد». وزیر ارتباطات معتقد است گوشی‌های همراه داخلی توان رقابت با همتایان خارجی خود را دارند و حتی سرمایه‌گذاران ایرانی که اکنون در عرصه تولید در سایر کشورها فعال هستند، آمادگی دارند که ظرفیت خود را برای تولید گوشی همراه در ایران به‌کار گیرند.
سریع‌القلم: بی‌خودی برای برجام پایکوبی کردیم

مشاور سابق روحانی در یادداشتی نوشت: «دلیلِ علمی شکست برجام، شناخت دست‌اندرکاران از نظام بین‌الملل بر اساس قالب‌های ذهنی داخلی بود؛ درعین‌حال، عدم آشنایی رسانه‌های داخلی با تاریخ و تاروپود بین‌المللی، سبب پایکوبی و جشن‌های زودرس شد». سریع‌القلم قبلاً نیز در مورد برجام گفته بود: «توقعات برجامی ظریف و روحانی از ابتدا اشتباه بود. عمده گشایشی که در برجام قرار بود تحقق پذیرد، متوجه آمریکا بود و بقیه اعضا نقش بنیادی ندارند».
بی خانمان های بی واکسن؛ چه کسی به فکر بی خانمان ها خواهد بود؟

مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره واکسینه نشدن افراد بی‌خانمان و کسانی که در گرمخانه‌های شهرداری هستند گفت: بخشی از حساسیت برای در اولویت قرار گرفتن این افراد به دلیل نداشتن مدارک هویتی است. سید مالک حسینی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: آن‌ها کسی را جز ما ندارند، به همین دلیل تاکید و اصرار ما بر واکسیناسیون این افراد به دلیل نداشتن پشتوانه است و با همین نگاه مساله واکسیناسیون آن‌ها را تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری خواهیم کرد. او درباره آمار ابتلا به کرونا در گرمخانه‌ها گفت: خوشبختانه مرگ ناشی از کرونا در گرمخانه‌ها نداشتیم، اما از موج چهارم به بعد ابتلا به کرونا در گرمخانه‌ها رخ داده است و بیش از ۱۰۰ تن به کرونا مبتلا شده‌اند.

دلایل درماندگی رژیم صهیونیستی در برابر ایران

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در مطلبی مفصل به پیامدها و دلایل درماندگی این رژیم و حتی آمریکا در برابر برنامه هسته‌ای ایران پرداخت. «ایهود باراک»، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی دیروز (دوشنبه) در مقاله‌ای که برای روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشته، می‌گوید این رژیم برنامه‌ای برای مقابله با ایران ندارد. به باور باراک، در مقام سنجش و آزمایش نتایج توافق برجام، این مسئله یک ورشکستی هسته‌ای سیاستی است که بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ در برابر ایران اتخاذ کردند. این مقام سابق صهیونیست اذعان می‌کند که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران باعث نشد که این کشور در زیر تحریم‌ها عقب‌نشینی کند. ولی به تهران این توان را داد که بتواند توالی و کیفیت نظارت بر تأسیسات هسته‌ای را درهم بشکند و زمان گریز هسته‌ای را به‌صورت گسترده و خطرناکی کاهش دهد. باراک به سیاست‌های آمریکای بایدن اشاره می‌کند و می‌نویسد این کشور در اوج فرایند گسست ارتباطی با «خاورمیانه» به‌منظور تمرکز بر چین است؛ چینی که چالش مرکزی برای جایگاه ایالات‌متحده آمریکا است و ایران در مسیر این گام، به‌مثابه یک «خار مزاحم» است. باراک مدعی است، احتمال دارد آمریکا ایران را به‌عنوان «کشور حاشیه‌ای هسته‌ای» (در آستانه هسته‌ای شدن) بپذیرد و این مسئله به گفته وی، برای این رژیم نزدیک‌ترین چالش و بیشترین تهدید در آینده دور است. باراک در ادامه درباره احتمال اقدام مشترک تل‌آویو و واشنگتن علیه ایران گفته، این کار پیامدهایی دارد و می‌تواند ضرر آن بیشتر از نفع آن باشد. او اذعان می‌کند که چنین حمله‌ای در صورت عملی شدنَ، نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را کنار بگذارد و برای سال‌ها به تأخیر بیندازد.
انسیه خزعلی: زنان سرپرست خانوار را بیمه خواهیم کرد

معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران، به تشریح برنامه‌های دولت سیزدهم در امور زنان و خانواده پرداخت و گفت: «یکی از مسائل مهم در جامعه، کاهش ازدواج است که باید به دنبال تسهیل و تهیه راهکار‌هایی برای هموار کردن مادی و معنوی آن باشیم. ‌‌پیگیر این هستیم که امکانات ورزش همگانی زنان در شهرستان‌ها افزایش پیدا کند. ‌‌به دنبال بیمه کردن زنان سرپرست خانوار هستیم و امیدوارم بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم».
مالکان خانه‌های خالی از دی‌ماه منتظر برگه‌های مالیاتی باشند

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: دی‌ماه امسال نخستین سری برگه تشخیص مالیاتی را برای مالکان خانه‌های خالی ارسال خواهیم کرد. امیدعلی پارسا در واکنش به برخی انتقادات درباره عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی توسط این سازمان گفت: تشخیص خانه‌های خالی برای اخذ مالیات با وزارت راه‌و‌شهرسازی است و آن‌ها این اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌دهند تا مالیات لازم دریافت شود. وی ادامه داد: طبق قانون مالیات بر خانه‌های خالی، باید ۱۲۰ روز یا ۴ ماه یک خانه خالی مانده باشد، بنابراین خانه‌هایی که از ابتدای سال جاری تا مردادماه خالی مانده باشند، مشمول این قانون می‌شوند و اطلاعات آن‌ها را وزارت راه‌و‌شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد و ما دی‌ماه امسال نخستین سری برگه تشخیص مالیاتی را برای مالکان خانه‌های خالی ارسال خواهیم کرد. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی در انتظار اطلاعات لازم درباره اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سوی وزارت راه‌و‌شهرسازی است.

بازی خطرناک آمریکا با چین!

«نشریه آتلانتیک» در گزارشی، به مسئله ایجاد اتحاد نظامی-امنیتی جدیدِ AUKUS میان آمریکا، انگلیس و استرالیا پرداخته و ضمن ارزیابی و تحلیل ریشه‌ها و دلایل اصلی شکل‌گیری این اتحاد، آن را نمودی از حرکت به سمت یک نظم جدید جهانی از سوی قدرت‌های آنگلوساکسونی با هدف مهار چین و دفاع از موقعیت جهانی خود ارزیابی کرده است. به اذعان نشریه آتلانتیک، «در پس سریالِ عصبانیت و خشم دولت فرانسه از اتحاد نظامی- امنیتی سه کشور، مسئله‌ای مهم‌تر نهفته است و آن نیت این سه کشور جهت شکل دادن به یک نظم جهانی جدید و یا حداقل حرکت به سمت آن است. مقام‌های چینی به‌صراحت تشکیل این اتحاد نظامی-امنیتی را عامل تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای عنوان کرده‌اند. سفارت چین در واشنگتن این سه کشور را متهم کرده که همچنان ذهنیتِ دوران جنگ سرد را دارند و صرفاً به دنبال تنش‌زایی بین‌المللی هستند. در شرایط کنونی، دولت بایدن به همراه متحدان بین‌المللی خود، تشکیل اتحاد‌های مختلف جهت مهار چین را بیش از هر مسئله دیگری دارای اولویت می‌داند. این مسئله تا حد زیادی به این دلیل است که اساساً راهبرد اصلی دولت بایدن، مهار چین به عنوان خطرناک‌ترین رقیب آمریکا است».
شاخص بورس به مدار رشد بازگشت

شاخص کل بازار بورس دیروز با ۷ هزار و ۲۷۹ واحد افزایش در جایگاه یک میلیون و ۴۲۷ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات دیروز بیش از ۶ میلیارد و ۲۵۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۳ هزار و ۷۳۴ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یکهزار و ۵۹۶ واحد افزایش به ۴۳۲ هزار و ۶۱۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یکهزار و ۷ واحد رشد به ۲۷۲ هزار و ۹۷۸ واحد رسید. از سویی شاخص بازار اول نیز ۵ هزار و ۶۸۸ واحد و شاخص بازار دوم ۱۳‌هزار و ۵۵۶ واحد افزایش داشتند.

واکنش یک نماینده به احتمال گران شدن بنزین: چنین اقدامی منجر به ایجاد تنش در بازار خواهد شد
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس هیچ طرح یا برنامه ای را برای افزایش قیمت بنزین یا سایر حامل های انرژی در سال جاری یا بودجه سال آینده دنبال نمی کند. هادی بیگی نژاد بیان کرد: بنده به عنوان یک عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید می کنم که مجلس هیچ طرح یا برنامه ای را در خصوص قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی ـ چه در سال جاری و چه در سال آینده ـ دنبال نمی کند. وی در ادامه اظهار کرد: در بررسی بودجه سال گذشته نیز چندین نظریه در این زمینه مطرح شد و کمیسیون انرژی مجلس صراحتا مخالفت خود را اعلام کرد. ما در شرایط کنونی چنین تنشی را به مردم تحمیل نخواهیم کرد. قطعا افزایش قیمت بنزین یا سایر حامل های انرژی منجر به ایجاد تنش در بازار خواهد شد و ما نیز قطعا با آن مخالف هستیم.

‌اخبار کوتاه:
*
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار تهران با افزایش ۶۰ هزار تومانی نسبت به روز پیش از آن به رقم ۱۱ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان رسید. همچنین دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. بر این اساس نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳‌میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار به یک میلیون و ۱۲۱ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز ۴ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان شد.
همچنین انس جهانی طلا نیز یکهزار و ۷۵۳ دلار و ۷۲ سنت قیمت خورد که در مقایسه با روز شنبه یک دلار و ۲۹ سنت کاهش داشت.
*سخنگوی صنعت برق گفت: از ابتدای مهر برق مورد نیاز مراکز مجاز استخراج رمز ارز تامین خواهد شد. مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به این که مراکز مجاز استخراج رمز ارز
۳۰۰ مگاوات انشعاب مجاز دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: مراکز مجاز استخراج رمز ارز از خرداد به دلیل افزایش مصرف برق از مدار تولید خارج شدند که با پایان زمان اوج مصرف تابستان از ابتدای مهر تأمین برق آن‌ها مجدد شروع خواهد شد. وی با اشاره به این که تاکنون ۲۱۸ هزار دستگاه رمز ارز غیرمجاز در کشور کشف شده است، گفت: مصرف برق این مراکز معادل یک نیروگاه هزار مگاواتی است که البته با وجود پایان زمان اوج مصرف تابستان همچنان مصرف برق بالاست که این نشان دهنده فعالیت مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز است.
*دبیر انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی ایران گفت: مصرف کننده باید برای خرید سوسیس و کالباس
۲۵ درصد بابت سود عمده فروش ۴ درصد، سود خرده فروش ۱۲ درصد و مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد، علاوه بر قیمت محصول در کارخانه پرداخت کند. جمال حسین زاده ادامه داد: به این ترتیب قیمت فراورده‌های گوشتی تولید شده از مرغ بدون پوست و استخوان برای مصرف کننده به ۴۵ تا ۱۳۰ هزار تومان می‌رسد. وی در پاسخ به این سوال که آیا تقاضای مصرف سوسیس و کالباس با شیوع کرونا کاهش یافته است یا خیر؟ گفت:تقاضا برای محصولات لوکس به دلیل اجرت خرید مصرف کننده تا ۳۰ درصد کاهش یافته و در محصولات اقتصادی هم به دلیل محدود شدن ساعت کار رستوران‌ها و عرضه کنندگان غذای آماده ۳۰ درصد کم شده است.
*نایب رئیس اتحادیه صنف نساجی ایران گفت: از آن جا که مراجع قضایی به وسیله استعلام از سامانه شناسه کالا، امکان شناسایی کالای قاچاق از کالای تولیدی را پیدا خواهند کرد، تمامی تولیدکنندگان باید هرچه سریع‌تر برای شناسه‌دار کردن اجناس خود اقدام کنند. بهرام شهریاری اظهار کرد: از اول مهر، برخورد با برند‌های محرز قاچاق که از ابتدا مجوز فعالیت نداشتند، در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنین واحد‌هایی که برای دریافت شناسه کالا تاکنون اقدامی نکرده‌اند نیز مشمول این برخورد‌ها می‌شوند
.
*عضو هیئت مدیره انجمن صنایع روغن نباتی گفت: در حالی که روغن‌های وارداتی بخش خصوصی از فروردین در گمرک مانده، دولت می‌گوید سهمیه ارز شش ماه نخست سال
۱۴۰۰ برای واردات روغن خام پرداخت شده است. وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، با بیان این که دولت نباید به عنوان تاجر، تصمیم گیر و مجری، رقیب بخش خصوصی باشد، تصریح کرد: بخش عمده سهمیه ارزی واردات روغن خام در شش ماه نخست امسال به شرکت بازرگانی دولتی ایران پرداخت شده و ادامه این روند منجر به تخریب وجه بخش خصوصی ایران در بازار جهانی است.

https://shoma-weekly.ir/tazCeR