گفته می‌شود که...

ایران طرح گام در برابر گام برای لغو تحریم‌ها را نخواهد پذیرفت/افزایش ۵۰ درصدی آمار بستری نسبت به هفته قبل/داشتن حداقل ۳ فرزند؛ شرط جایگزینی جمعیت کشور/سهم یک کشور از یک‎چهارم زندانی‎های جهان/ملاک صلاحیت‌ها از زبان سخنگو/سفر آمریکایی‌ها به اروپا همچنان در ابهام است و...

ایران طرح گام در برابر گام برای لغو تحریم‌ها را نخواهد پذیرفت

یک منبع آگاه به شبکه خبری انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی تاکید مجدد کرد جمهوری اسلامی طرح گام در برابر گام برای لغو تحریم‌ها را در دستور کار ندارد. یک منبع آگاه نزدیک به هیات مذاکره‌کننده ایرانی، دیروز در گفتگو با پرس تی‌وی تاکید کرد: سیاست ایران در موضوع لغو تحریم‌ها هیچ تغییری نکرده و باید تمام تحریم‌ها اعم از تحریم‌های دوره اوباما پس از اجرایی شدن برجام و تحریم‌های بازگردانده‌شده در دوره ترامپ و تحریم‌های دیگری که در دوره ترامپ با برچسب‌های دیگر وضع شده، لغو شوند و پس از راستی‌آزمایی توسط ایران، کشورمان اقدامات جبرانی را متوقف خواهد کرد. یادآور می‌شود پس از اجرایی شدن برجام در دوره اوباما، تحریم‌هایی ضد ایران وضع شد که قانون ISA و Visa Program نیز از جمله آنهاست. این منبع آگاه در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به پرس تی‌وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بار‌ها تاکید کرده، هیچ طرحی را که مبتنی بر ایده گام در برابر گام باشد، نمی‌پذیرد و در دستورکار ندارد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود دستورالعمل دولت بایدن در موضوع بازگشت به برجام، «عمل در برابر عمل» است.


جزئیات نشست کمیسیون امنیت ملی با عراقچی

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اذعان داشت: «به گفته عراقچی، تحریم‌ها به دو بخش تقسیم شده‌اند، تحریم‌هایی که جنبه عمومی دارند و تحریم‌هایی که جنبه خاص دارند. تحریم‌هایی که جنبه عمومی دارند شامل تحریم‌های هوایی، دریایی، بانکی و بیمه‌ای هستند؛ تحریم‌های خاص شامل تحریم افراد و اشخاص است. در دور سوم مذاکرات قرار است درباره عملیاتی شدن نحوه برداشته شدن تحریم‌ها بحث و گفت‌وگو شود. آمریکا و ۱+۴ پذیرفته‌اند که تحریم‌هایی که جنبه عمومی دارند به‌طور کامل لغو شوند». عراقچی همچنین مدعی شده است که راستی آزمایی برداشته شدن تحریم‌ها زمان‌بر نیست! در همین زمینه، ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است: «حرف‌هایی که زده می‌شود که اگر به برجام برگردند ما هم یک‌روزه به تعهدات برجامی برمی‌گردیم، خلاف قانون است. در قانون گفته‌شده اگر طرف‌های برجامی به تعهدات خود عمل کردند، کمیسیون امنیت ملی راستی آزمایی کند، سپس در صحن مجلس تصمیم بگیرند که آیا به دولت اختیار بازگشت به برجام بدهد یا خیر. این تهمتی بیش نیست که جریان انقلاب مخالف لغو تحریم‌هاست، اما خواسته این جریان لغو واقعی تحریم‌ها و نه فریب دادن مردم است. همه ابزار را از شما گرفتند و تحریمی هم لغو نشد، ما می‌گوییم ذلت و خواری برای مردم به بار نیاورید».

یک لایحه برای حمایت از کودکان و نوجوانان

هیئت‌وزیران اخیرا «لایحه پلیس ویژه اطفال و نوجوانان» را به تصویب رساند. پیش‌بینی سازوکارهای حمایتی لازم مانند استخدام زنان پلیس، جداسازی از بزرگ‌سالان، تشریفات خاص اعزام نزد مرجع قضائی و منع اقدامات برچسب زننده، استفاده از روش‌های غیرقضایی در مواجهه با جرائم کودکان و نوجوانان با تکیه‌بر اصول و مبانی عدالت ترمیمی، ضرورت مصون نگه‌داشتن کودکان و نوجوانان از عواقب زیان‌بار ورود به مراحل نظام دادرسی کیفری، پیشگیری از بزه‌کاری و بزه دیدگی کودکان و نوجوانان ازجمله اهداف «لایحه پلیس ویژه اطفال و نوجوانان» است.
افزایش ۵۰ درصدی آمار بستری نسبت به هفته قبل

کولیوند، رئیس اورژانس کشور:۴١ هزار و ٢٠٠ بیمار بستری کرونا در کشور داریم که ٩ هزار و ٣١٠ نفر از این بیماران در تهران بستری هستند. از این تعداد ٣۵ هزار نفر با اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند که ١٣ درصد از آن‌ها سرپایی ویزیت و ترخیص شدند. آمار‌های بستری نسبت به هفته قبل ۵٠ درصد افزایش پیدا کرده و تماس‌ها با اورژانس ١١۵ در موج چهارم کرونا بالا رفته است البته قسمت اعظم تماس‌ها با مشاوره حل می‌شود. ۴٢ درصد کاهش حوادث جوی نسبت به فروردین سال قبل را داشتیم و شاهد افزایش ٧٠ درصدی نزاع و درگیری در فروردین بودیم. قرار بر این است که در برخی بیمارستان ها، رمپ مستقیم از مترو به بیمارستان کشیده شود.

هزینه میلیون دلاری سعودی‌ها برای ظاهر‌سازی

رسانه‌های آمریکایی قرارداد جدید ولیعهد سعودی را برای بهبود چهره وی به مبلغ یک‌میلیون دلار در ماه فاش کردند. شرکت «ال اس ۲» یک‌میلیون دلار در ماه در ازای تبلیغاتی دریافت کرده تا نشان‌ دهد که عربستان در زمینه حقوق زنان اقداماتی را انجام می‌دهد! اعضای این شرکت برای جلوگیری از اعمال تحریم‌ها علیه عربستان، با اعضای سنا و کنگره آمریکا لابی می‌کنند.

داشتن حداقل ۳ فرزند؛ شرط جایگزینی جمعیت کشور

با توجه به سقوط نرخ باروری کشور به زیر 1.7 فرزند، «پدر پزشکی جامعه نگر ایران» تأکید کرد که متفاوت با برخی کشورها، سطح جانشینی جمعیت کشور ما 2.1 فرزند نیست و بیشتر از 2.5 فرزند است که این به معنی داشتن ۳ فرزند یا بیشتر برای هر خانواده ایرانی است.

اعلام کاندیداتوری رادیکال اصلاحات!

«سید مصطفی تاج‌زاده» معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات و از چهره‌های رادیکال اصلاح‌طلبان که در فتنه 88 نیز مجرم شناخته شد، در بیانیه‌ای برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد. عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان در واکنش به این خبر، در کانال تلگرامی خود نوشت: «خوشبختانه مواضع ایشان علیه قانون اساسی، قوانین موضوعه و سیاست‌های کلی نظام شفاف است. مواجهه سیستم نظارتی کشور با ایشان غیر شفاف جلوه نخواهد کرد اما چالش اصلی برای اصلاح‌طلبان مدعی نظام و انقلاب است که توقع است مواضع خود را بیان کنند. ‏بخشی از آنان از معرکه آفرینی و چالش لذت می‌برند اما اکثریت و عقلا وارد بازی باخته نخواهند شد. اگر صف‌بندی جدیدی در درون جریان رخ دهد. بعید نیست پالایش دیگری بعد از٨٨ اتفاق بیفتد. اینجا مطالبه شفافیت از سران جریان ضروری است. درخواستی که ٨٨ بی‌پاسخ ماند».
سهم یک کشور از یک
چهارم زندانیهای جهان

«والاس»، نماینده ایرلندی پارلمان اروپا فاش کرد: «از هر ۴ زندانی در سرتاسر جهان، یک نفر در زندان‌های آمریکا است. کِی باید پارلمان اروپا درباره این جنایت ناگفتنی علیه بشریت وقت سخنرانی بگذارد؟». بر اساس گزارش‌ها، دستکم 2.3 میلیون نفر در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند.

فرافکنی از جنس «جمهوریت» عوام‌فریب

«رسول منتجب نیا» دبیر کل فعلی حزب اصلاح‌طلب جمهوریت مدعی بحرانی بودن فضای کشور شده و درعین‌حال اصلاح‌طلبان را اهل اصلاح و اصولگرایان را حافظ شرایط موجود معرفی کرده است. نکته جالب اینجاست که همین شرایط ناگوار موجود ساخته‌وپرداخته دست دولت موردحمایت اصلاح‌طلبان است که اصلاح‌طلبان طلبکارانه خود را منتقد وضع کشور و اهل اصلاحات می‌دانند ولی در عمل برای تمدید آن در حال تقلا هستند. گفتنی است منتجب نیا صاحب نظریه «اگر روحانی پیروز نمی‌شد، معلوم نبود چه بلایی سر ایران می‌آمد» است ولی این روزها و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری که مردم از عملکرد دولت فعلی ناراضی هستند، او تلاش می‌کند مسبب وضع موجود را اصولگرایان معرفی کند و جریان اصلاح‌طلب را منجی ملت. منتجب نیا می‌گوید: «اصلاح‌طلبان بار بسیار سنگینی بر دوش دارند، زیرا از یک‌سو اصلاح‌طلبان از نظام و انقلاب حمایت می‌کنند، از سوی دیگر انتقادات اساسی به روند اداره کشور و عملکرد مسئولان دارند. اصولگرایان هرگز ادعای اصلاح نداشته و ندارند. نوعاً از وضعیت موجود راضی بوده، بلکه آن را بهترین گزینه می‌دانند».

عذرخواهی خشک‌وخالی از تهرانی‌ها

رئیس شورای شهر تهران گفت: «بودجه شهرداری تهران در ۴ سال قبل دو برابر شهرداری لندن بود و تعداد کارکنان شهرداری نیز به‌شدت افزایش یافته بود. به دلیل وجود کمبودها و ضعف‌هایی که در اجرا توسط شهرداری و عملکرد شورای شهر وجود داشته از شهروندان تهران عذرخواهی می‌کنم». محسن هاشمی که احتمال نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری نیز می‌رود، بعد از عذرخواهی از عملکرد خود و تیم همراهش در شورای شهر تهران، نگفت، بودجه این 4 سال صرف چه پروژه کلان و یا زیرساخت شهری شد؟! حال تصور کنیم وی رئیس‌جمهور شود و بعد از 4 سال به مردم گزارش دهد، بابت کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌ها عذر می‌خواهم! فقط همین؟!
ملاک صلاحیت‌ها از زبان سخنگو

سخنگوی شورای نگهبان گفت: «شورای نگهبان هیچ‌گاه گرایش‌های سیاسی را در بررسی صلاحیت‌ها ملاک قرار نداده است. تا جایی که قانون به ما اجازه می‌دهد مسائل را در رسانه‌ها بیان می‌کنیم، در خصوص انتخابات مجلس همواره این قید قانونی وجود دارد که دلایل و مدارک رد صلاحیت افراد باید به‌صورت محرمانه به آن‌ها ارائه شود».
نیکزاد: انتخابات ریاست جمهوری عرصه خودنمایی نیست

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر مطلبی درباره انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرد.متن مطلب نایب رئیس مجلس درباره انتخابات ریاست جمهوری به شرح است:انتخابات ریاست جمهوری عرصه خودنمایی نیست. باید با بررسی زیاد تصمیم گرفت. نباید ذهن جامعه را مغشوش کرد. باید به یقین رسید که می توانی و شایسته تری نیست. اعلام حضور کاری ندارد. آمادگی واقعی برای خدمت مهم است.

سفر آمریکایی‌ها به اروپا همچنان در ابهام است

اورسولا فون درلین رئیس کمیسیون اروپا در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت: آمریکایی هایی که در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند، می توانند تا تابستان به اروپا سفر کنند.بر اساس این گزارش، اظهارات رئیس کمیسیون اروپا نشانگر کاهش محدودیت های سفر از سوی کشورهای اروپایی است.وی افزود: ۲۷ عضو اتحادیه اروپا بدون قید و شرط همه کسانی را که با واکسن های مورد تایید سازمان داروی اروپا واکسینه شده باشند، قبول خواهند کرد.سازمان داروی اروپا ۳ واکسن مورد استفاده در آمریکا را تایید کرده است. رئیس کمیسیون اروپا به زمان دقیق از سرگیری سفرها اشاره نکرده است.

۲۷ دانشگاه ایرانی میان اثرگذارترین دانشگاه‌های دنیا

۲۷ دانشگاه ایرانی حاضر در رتبه بندی اثرگذاری ۲۰۲۱ شامل دانشگاه های علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، الزهرا (س)، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی کاشان، علوم پزشکی کردستان، محقق اردبیلی، علوم پزشکی شهیدبهشتی، تبریز، تربیت مدرس، تهران، صنعتی نوشیروانی بابل، کاشان، کردستان، صنعتی شریف، علوم پزشکی زنجان، اراک، شهیدمدنی آذربایجان، گیلان، آزاد اسلامی واحد نجف آباد، صنعتی کرمانشاه، صنعتی خواجه نصرالدین طوسی، رازی کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، شهید باهنر کرمان، تربیت دبیر شهید رجایی است.

«ظریف» وارد بغداد شد

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان امروز پس از پایان سفرش به قطر در رأس هیأتی سیاسی وارد عراق شد.وزیر امور خارجه کشورمان در سفر دو روزه خود به بغداد قرار است، علاوه بر دیدار با همتای عراقی خود با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس عراق دیدار کند.

اخبار روزانه:
*
بر اساس نامه روزهای اخیر دولت به همه وزیران و معاونان رئیس جمهور، تاکید شده است تمام دستگاه های دولتی موظف اند طی سال 1400 مصوبات ابلاغی از سوی دو ستاد اقتصاد مقاومتی و ملی مقابله با کرونا، اعم از بسته ها، برنامه ها و پروژه ها در حوزه تولید، پشتیبانی و موانع زدایی را در اولویت برنامه های اجرایی خود قرار دهند و منابع لازم برای مدیریت و اجرای این دستورات را از منابع داخلی و تسهیلات بانکی تامین کنند.

*با توجه به ابلاغیه ها و دستورات برخی نهادهای بالادستی به تعدادی از دستگاه های اجرایی در راستای صیانت از حوضه های آبریز تامین کننده آب شرب شهر تهران، مقرر شده با توجه به پیچیدگی و حساسیت رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل در این موضوع، اقدامات لازم برای افزایش ایستگاه های سنجش آلودگی آب و تعداد شاخص های مورد سنجش در ایستگاه های موجود در منطقه انجام و موارد دیگری که برای تحقق این موضوع مورد نیاز است، برای تصویب به هیئت وزیران ارسال شود.

*وزیرخارجه پیشین کشورمان درباره احتمال ورود محمدجواد ظریف به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به عنوان نامزد جریان اصلاح طلب هم بیان کرد: شخصا معتقدم ظریف نامزد نخواهد شد.وزیر خارجه دولت احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با محمود احمدی نژاد در ارتباط است و آیا او به میدان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ورود خواهد کرد یا خیر، گفت: بروید سراغ سوال بعدی لطفا!

*رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «صهیونیست‌ها فکر می‌کنند می‌توانند به‌طور دائم خاک سوریه را هدف قرار دهند و در جاهای مختلف و در دریاها شیطنت کنند و پاسخ نگیرند. قطعاً اقدامات انجام‌شده طی چند روز اخیر و اقدامات آینده که منافع آن‌ها را به خطر می‌اندازد، آن‌ها را سر عقل خواهد آورد. آینده جبهه مقاومت روشن است».

https://shoma-weekly.ir/EHd7Ua