گفته می‌شود که...

ایران به دنبال سلاح اتمی نیست مقام آلمانی: گفت‌وگوهای ایران و کشورهای عربی باز بماند تیر خلاص غرب به FATF دفاع دانشجوی ایرانی در سوئد از شهید سلیمانی روایت وزیر اطلاعات از خرابکاری در اصفهان رگسانت پر از شرم باد دشمن تلاش‌های متعددی برای خرابکاری در مراکز حساس کشور داشته‌ است صعود بی‌سابقه بورس در یک روز جزئیات طرح فروش فوق‌العاده شب عید اصناف یک در برابر هزار «چین هراسی» در دولت روحانی کنکور الکترونیکی می شود دلارزدایی از تجارت چین و عراق کنعانی: دولت آمریکا شایستگی انجام مذاکره مستقیم را ندارد

ایران به دنبال سلاح اتمی نیست

رئیس سازمان جاسوسی آمریکا به صراحت اعلام کرد که ایران تصمیمی برای برنامه هسته‌ای نظامی ندارد. او گفت: اعتقادی نداریم که سران ایران تصمیمی برای برنامه تسلیحاتی(اتمی) گرفته باشند.

مقام آلمانی: گفت‌وگوهای ایران و کشورهای عربی باز بماند

سخنگوی وزارت خارجه آلمان، به رغم تکرار ادعاهای ضدایرانی خود در زمینه حقوق بشر با متهم کردن ایران به دخالت در امور کشورهای منطقه، خواستار باز ماندن کانال‌های گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عربی شد. دنیس کومیتات گفت: آلمان همچنان به سیاست خود مبنی بر به‌کارگیری دیپلماسی و راه حل‌های سیاسی ادامه می‌دهد و علیرغم تنش‌ها کانال‌های گفت‌وگو باید باز بمانند.

تیر خلاص غرب به FATF

محمد ایمانی در کانال شخصی‌اش نوشت: «کارگروه اقدام مالی «FATF»، دیروز در اقدامی عجیب و کم‌سابقه، عضویت روسیه را به خاطر «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» تعلیق کرد. این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد جنگ‌ روسیه در اوکراین، با اصول این سازمان مغایرت دارد. یقینا باید از این موضع استقبال کرد؛ چرا که موجب راستی‌آزمایی همه دعاوی درباره ماهیت FATF می‌شود. اگر حمله به کشور‌های دیگر، مستوجب مواخذه در FATF و تعلیق عضویت اعضا شود و این رویکرد مبنای حقوقی بدون تبعیض داشته باشد، طبیعتا قبل از روسیه، باید آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی از FATF اخراج شده باشند. بر این مبنا باید قبل از روسیه، عضویت آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی تعلیق می‌شد که پیشاهنگ‌های جنگ‌افروزی و اشغالگری در دنیا هستند. اما چنین نشده و بلوک غرب، همان‌گونه که در حوزه ورزش و هنر و سینما، همه دعاوی قبلی را زیر پا گذاشته و در اقدامی سیاسی، حضور تیم‌ها و هنرمندان روسیه را ممنوع کردند، اکنون بازی مشابهی را در FATF ترتیب داده‌اند. این بازی گروکشانه که احتمالا چند صباح بعد علیه چین و کشورهای دیگر هم گسترش می‌یابد، همچنان که موجب رفوزه شدن گردانندگان FATF می‌باشد، اعتبار و حیثیت این کارگروه سیاست زده را هم بیش از پیش زیر سؤال خواهد برد و ثابت می‌کند که نه یک کمیته حقوقی بی‌طرف با معیار (استاندارد)های عام و فراگیر، بلکه ابزار چماقداری و باج‌خواهی دولت‌های غربی است.

دفاع دانشجوی ایرانی در سوئد از شهید سلیمانی

وحید سعادت‌طلب، دانشجوی ایرانی دانشگاه استکهلم سوئد که پس از قراردادن نام شهید سلیمانی در پایان‌نامه‌اش با مخالفت این دولت مواجه شده بود، گفت حتی به قیمت ارائه نکردن پایان‌نامه هم این نام را حذف نخواهد کرد.

وی که از شهیدان مطهری و آوینی هم در پایان‌نامه خود یاد کرده بود، شهید سلیمانی را خانواده خود و مانند پدر و برادر توصیف کرد و افزود: او کشور مرا حفظ کرده، پس چرا من این را به خانواده‌ام (شهید سلیمانی) تقدیم نکنم؟ من ادعای سوئد را علیه آزادی بیان می‌دانم.

وی تأکید کرد که اینها بشریت را از نیروهای شیطانی واقعی در منطقه خاورمیانه نجات دادند.

روایت وزیر اطلاعات از خرابکاری در اصفهان

حجت‌الاسلام خطیب وزیر اطلاعات در نشست شورای تأمین استان خوزستان گفت: «در اغتشاشات خیابانی اخیر، دشمن به دنبال براندازی نظام بود. در اصفهان یک تیم کشف شد و یک تیم هم با وجود آموزش‌هایی که دیده بودند، موفق به اجرای عملیات خود نشد. همچنین یک عملیات را هم در کرج جعل کردند برای اینکه بتوانند با آن برای خودشان آبرو بخرند. امنیت از طریق قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها با رژیم کودک‌کش صهیونیستی به دست نمی‌آید بلکه امنیت از درون خود و با همکاری کشورهای همسایه ایجاد می‌شود. رژیم صهیونیستی امروز به دنبال ایجاد سامانه دفاعی یکپارچه در منطقه است در حالی که در برابر فلسطینیان سرشکسته شده و این اقدامات نتیجه‌ای غیر از تاراج کردن سرمایه کشورها ندارد.»

نرگسانت پر از شرم باد

عطاالله مهاجرانی وزیر دولت اصلاحات در متنی خبر از سفر خود به کربلا و نجف داده و مشاهدات خود را از حال و هوای کربلا و نجف به رشته تحریر درآورده است. او خطاب به براندازان نوشت: پیشنهاد می‌کنم همین براندازان محترم، به عنوان یک سفر شناخت و فهم جامعه ایران، سری به نجف و کربلا بزنند تا ببینند، برای کدام مردم نسخه می‌پیچند؟ آیا چنان‌که مدعی‌اند، انقلاب سوم؟ همان انقلاب ژینا، به قول یکی از تجزیه‌طلبان، انقلاب برهنگی به تعبیر یکی از مارکسیست‌ـ لنینیست‌های سابق که از کمونیسم تنها سبیلش برای ایشان مانده بود، آن را هم دور انداخت و از برهنگی به عنوان هنر تجلیل می‌کند. آیا مردم ایران برهنگی را ـتماما برهنگی راـ هنر می‌دانند؟ یا گرایش مردم چیز دیگری است و مردم به راه دیگری می‌روند. فردوسی در شاهنامه که شناسنامه فرهنگی و ملی ماست، شرم را یکی از ویژگی‌های بانوان ایرانی می‌داند: سیه نرگسانت پر از شرم باد/ رخانت همیشه پر آزرم باد! براندازان بایست جامعه ایرانی را با تمام رنگارنگی‌اش حقیقتا بشناسند تا ببینند، چرا اید ه براندازی ۴۴ سال است بر همان خشت اول که معمار کج نهاده است مانده است؟

دشمن تلاش‌های متعددی برای خرابکاری در مراکز حساس کشور داشته‌ است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از حضور معاون ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در جلسه این کمیسیون خبر داد و گفت: بر اساس گزارش ارائه‌شده، سرویس‌های اطلاعاتی دشمن تلاش‌های متعددی در کسب اطلاع، نفوذ و خرابکاری در مراکز حساس و مهم کشور داشته‌اند که عمده این موارد با هوشیاری نهادهای امنیتی کشورمان بی‌اثر شده است.

ابوالفضل عمویی توضیح داد: بر اساس گزارش ارائه شده، سرویس‌های اطلاعاتی دشمن تلاش‌های متعددی در کسب اطلاع، نفوذ و خرابکاری در مراکز حساس و مهم کشور داشته‌اند که عمده این موارد با هوشیاری نهادهای امنیتی کشورمان بی‌اثر شده است و در موارد خاصی در طراحی‌های فریب اطلاعاتی جمهوری اسلامی گرفتار شده‌اند. عمویی ادامه داد: بر اساس گفته‌های مقامات معاونت ضدجاسوسی، ضربه به صنایع نظامی، نفوذ در مراودات اقتصادی به منظور ایجاد بحران و سازماندهی آشوبگران از جمله برنامه‌های سرویس‌های متخاصم بوده که وزارت اطلاعات در حال مقابله با آنهاست.

.

صعود بی‌سابقه بورس در یک روز

بازار سرمایه صعودی بی‌سابقه را تجربه کرد به طوری که شاخص کل بورس با صعود ۸۲ هزار واحدی، وارد کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد شد. همچنین شاخص کل بورس دیروز با ۸۲ هزار و ۱۸۸ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۷۳۸ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۲۲ هزار و ۴۶۰ واحد افزایش یافت و در رقم ۵۲۵ هزار و ۶۶۳ واحد ایستاد. در این بازار ۵۵۹ هزار معامله به ارزش ۱۰۷ هزار و ۱۱۹ میلیارد ریال انجام شد. طی معاملات دیروز ۹۸ درصد نمادهای بورسی مثبت بود که از این میان فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

.

جزئیات طرح فروش فوق‌العاده شب عید اصناف

دبیرکل اتاق اصناف ایران گفت: طرح فروش فوق‌العاده برای سهولت خرید برای همه مصرف‌کنندگان در همه استان‌ها برگزار و نظارت ویژه بر حراج کالای پایان سال انجام خواهد شد. مجید شجاع گفت: هر ساله در روزهای پایانی سال طبق سنوات قبل طرح‌های بازرسی و نظارت برای تنظیم بازار پایان سال اجرا می‌شود و امسال نیز حدود هزار و 500 بازرس در سراسر کشور به صورت دوشفیت فعال هستند و فعالیت بازرسان و طرح‌های نظارتی از ابتدای اسفندماه شروع شده است. وی تصریح کرد: در بحث تامین کالاهای بازار پایان سال مشکل و کمبودی وجود ندارد و طرح فروش فوق‌العاده براساس ظرفیت قانونی در سراسر کشور برگزار خواهد شد و تجربه برگزاری فروش فوق‌العاده سال‌های قبل نشان داده اجرای این طرح به مراتب موفق‌تر از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره است. بنابراین علاقه‌مندان به شرکت در طرح فروش فوق‌العاده می‌توانند به اتحادیه مربوطه مراجعه و بر اساس ظرفیت‌های موجود در این طرح شرکت کنند. دبیرکل اتاق اصناف ایران افزود: با توجه به نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها و افزایش قیمت‌ها، بازار با رکود همراه است و امیدوار هستیم اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده کمک موثری هم به مصرف‌کنندگان برای خرید با قیمت مناسب داشته باشد و هم رونقی برای فروش بازار و کسبه ایجاد کند.

یک در برابر هزار

ولی کالجی، عضو شورای علمی مؤسسه مطالعات ایران و اوراسیا گفت: «یک رایزن بازرگانی در روسیه داریم، در حالیکه چین ۵۰۰ و ترکیه ۱۰۰ نیرو و رایزن بازرگانی در روسیه دارد! شرکت‌های ایرانی فقط با ۴ نقطه در روسیه کار می‌کنند در حالی که روسیه ۸۵ استان دارد. بسیاری از شرکت‌های ما نمی‌دانند در شرق روسیه امتیاز لغو ویزا داریم.»

"چین هراسی" در دولت روحانی

ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه انتظار می‌رود در آینده شاهد ارتقای روابط با چین باشیم گفت: انشاءالله در آینده سطح صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی به چین بیشتر شود و سفر رئیس جمهور به چین مقدمه‌ای برای عادی سازی روابط با چین باشد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این سفر مقدمه‌ای برای عادی سازی روابط با چین بود. در دولت قبل به واسطه غرب گرایی در دستگاه سیاست خارجی شاهد یک نوع چین هراسی بودیم که از بلوک شرق فاصله گرفته بودند. همچنین از امتیاز روابط با آنها بهره‌ای نمی‌بردند و این مشکلاتی را ایجاد کرده بود. انتظار می‌رود شاهد تقویت روابط با چین باشیم.

کنکور الکترونیکی می شود

رئیس سازمان سنجش کشور گفت: تمام سعی ما بر این است که سال آینده، آزمون سراسری را الکترونیکی برگزار کنیم. عبدالرسول پور عباس رئیس سازمان سنجش کشور گفت: در حال حاضر نرم افزارهای آزمون الکترونیکی نوشته شده و کارهای مربوط به برگزاری این نوع آزمون در حال انجام است که به شکل پایلوت در بهمن شروع شد.

او افزود: آزمون الکترونیکی یک امتحان ایمن، کم هزینه و سری ع خواهد بود و آسایش بیشتری برای داوطلبان به همراه خواهد داشت.

به گفته وی، در آزمون الکترونیکی قرار است چند سری امتحان از داوطلبان گرفته شود و به این صورت نیست که آزمون در یک نصف روز برگزار شود.

دلارزدایی از تجارت چین و عراق

عراق به دنبال کاهش وابستگی به دلار، تجارت خود با چین را بر پایه یوان قرار داد. برای اولین بار است که واردات از چین با یوان تأمین می‌شود، در حالی که واردات عراق از چین فقط با دلار آمریکا تأمین می‌شد.

کنعانی: دولت آمریکا شایستگی انجام مذاکره مستقیم را ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در احیای برجام ضرورتی برای انجام مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا نیست، گفت: دولت آمریکا شایستگی لازم برای انجام مذاکره مستقیم را ندارد و قابلیت اعتماد را از دست داده است.

https://shoma-weekly.ir/HaQKU9