گفته می‌شود که...

ایران برای پیوستن به گروه بریکس درخواست رسمی داد/تولید فولاد خوزستان از سرگرفته شد/همراهی قانونی رئیس مجلس با درخواست رئیس‌جمهور درباره وزارت صمت/بازگشت قیمت دلار در صرافی ها به کانال ۲۸ هزار تومان/مرغ به قیمت مصوب رسید/اتهامات بی‌پایه و اساس گروه ۷ علیه ایران/نوجوانان شیرازی تحت تاثیر گروه‌های پاپ کره‌ای/بازار داغ خریدوفروش پاسپورت/سیگار جای روزنامه را گرفت و ...

ایران برای پیوستن به گروه بریکس درخواست رسمی داد

«بریکس» نام گروهی متشکل از قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده ‌است. در ابتدا نام این گروه "بریک" بود اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به "بریکس" تغییر نام یافت. سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید تهران برای پیوستن به گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به "بریکس" درخواست داده است؛ درخواستی که استقبال روسیه را به همراه داشته است؛ «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی پایان نشست وزرای خارجه کشور‌های حاشیه دریای خزر در خصوص پیوستن کشورمان به گروه اقتصادی بریکس گفت: «تصمیم در مورد الحاق آرژانتین و ایران به بریکس با اجماع اتخاذ خواهد شد؛ آن‌ها نامزد‌های شایسته‌ای هستند».
تولید فولاد خوزستان از سرگرفته شد

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در مورد آخرین وضعیت این کارخانه پس از حمله سایبری روز گذشته گفت: در حال حاضر تولید ما پابرجاست. واحد فولادسازی ما دیروز برای مدت کوتاهی متوقف شده بود، اما حالا شش کوره ما در مدار و ۴ خط نیز در حال فعالیت هستند. وی افزود: هم اکنون نیز سیستم در حال پایش است تا بدافزاری در آن نصب نشده باشد. مدیرعامل فولاد خوزستان در مورد میزان خسارت بر این کارخانه گفت: خوشبختانه آسیب جانی و مالی نداشتیم و فقط از ارگان‌های مختلف پای سیستم هستند تا عملیات پایش را انجام دهند. از همین روی، تنها مجبور شدیم چند قطعه را تعویض کنیم تا مشکوک به آلودگی نباشد. البته، چون کارخانه در حال اورهال بود خسارت ما جزئی است.

همراهی قانونی رئیس مجلس با درخواست رئیس‌جمهور درباره وزارت صمت

پس از دو روز جنجال رسانه‌ای در موضوع استیضاح وزیر صمت، رئیس مجلس حسب درخواست رئیس‌جمهور از درخواست‌کنندگان استیضاح خواست تا دو ماه به دولت (و نه وزیر) وقت بدهند تا با تفکیک وزارتخانه‌ صمت به بازرگانی و صنعت، عملاً فاطمی امین دیگر وزیر نباشد. این امر ازآن‌جهت مهم است که اولاً با تفکیک وزارتخانه‌ها، فاطمی امین دیگر وزیر نخواهد بود و در صورت معرفی مجدد از طرف دولت، باید دوباره رأی اعتماد بگیرد و ثانیاً درخواست رئیس دولت اجابت شده است. امکان قانونی این کار ازآن‌جهت وجود داشت که استیضاح در صحن علنی اعلام وصول نشده بود و دکتر قالیباف نیز تأکید کرد که اگر نمایندگان خواهان استیضاح هنوز بر درخواست خود پافشاری کنند، وی نیز مرّ قانون را اجرا خواهد نمود و استیضاح را اعلام وصول خواهد کرد؛ لذا قالیباف عملاً هم درخواست رئیس‌جمهور را اجابت کرد و هم عمل غیرقانونی انجام نداد.
بازگشت قیمت دلار در صرافی ها به کانال ۲۸ هزار تومان

قیمت دلار توافقی در بازار متشکل ارزی کاهش یافته و وارد کانال ۲۸ هزار تومان شده است. این در حالی است که نرخ های دلالی ارز در برخی شبکه ها با افزایش نسبت به روز قبل به 30700 تومان رسید.

امارات و عربستان توان تولید بیشتر نفت را ندارند!

رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس رهبران گروه هفت به رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «در تماس تلفنی با رئیس امارات، بن زاید گفت که امارات اکنون حداکثر عرضه نفت را دارد و عربستان نیز می‌تواند فقط ۱۵۰ هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه کند». افزایش قیمت انرژی درنتیجه سیاست‌های تحریمی اروپا بر نفت و گاز روسیه موجب گیر افتادن کشورهای اروپایی در تله خودساخته شده است؛ تله‌ای که امید می‌رفت با فشار بر کشورهای عربی برای تولید بیشتر نفت از آن درآیند؛ اما گویا کفگیرشان به ته دیگ خورده و توان مضاعفی برای تولید بیشتر در این کشورها وجود ندارد.
مرغ به قیمت مصوب رسید

بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های تهران قیمت هر کیلو مرغ ۵۹ تا ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان شده است. هفته قبل قیمت مرغ از کیلویی ۴۶ تا ۴۸ هزار تومان به ۵۵ هزار تومان رسید. پس از اجرای طرح یارانه ای دولت، قیمت مصوب مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده بود.

اتهامات بی‌پایه و اساس گروه ۷ علیه ایران

در بیانیه پایانی اجلاس سران گروه ۷، ضمن اعلام تعهد این کشورها بر ممانعت از ساخت سلاح هسته‌ای ادعایی به‌وسیله ایران، ابراز تأسف شده که باوجود تلاش‌های دیپلماتیک فشرده برای ازسرگیری کامل اجرای برجام، ایران هنوز فرصت را برای نهایی کردن توافق غنیمت شمرده نشده است! کشورهای عضو گروه ۷ در این بیانیه مدعی شدند که با دیگر شرکای بین‌المللی همکاری خواهند کرد تا مسئله افزایش فعالیت‌های هسته ایران را موردتوجه قرار دهند.
سفر هیأتی نظامی از ایران به عمان

خبرگزاری عمان گزارش داد که هیأتی نظامی از ایران وارد این کشور شده و از مرکز امنیت دریایی عمان بازدید کرده است. خبرگزاری رسمی عمان (اونا)، بعدازظهر روز سه‌شنبه، خبر داد که هیأتی نظامی از ایران وارد این کشور شده است. خبرگزاری عمان نوشت که صبح امروز، هیأتی از جمهوری اسلامی ایران از مرکز امنیت دریایی این کشور دیدار کرده و هم‌اکنون در عمان حضور دارد. طبق این گزارش، معاون رئیس مرکز امنیت دریایی عمان، صبح امروز، از هیأت ایرانی در بدو ورود به مقر این مرکز استقبال کرده است. اونا همچنین اشاره کرد که هیأت ایرانی با وظایف و مأموریت‌های مرکز امنیت دریایی عمان و اقدام مشترک این مرکز با دیگر مراکز امداد و نجات و حفظ امنیت دریایی آشنا شده است.

کاغذ و خوراکی، در صدر کشفیات قاچاق

بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی سازمان حمایت، بیشترین کالای قاچاق کشف‌شده در دوماهه امسال، کاغذ یا مقوا، مواد خوراکی و محصولات صنایع غذایی و انواع وسایل نقلیه و لوازم‌یدکی، مصرفی و جانبی آن‌ها بوده است. در اردیبهشت‌ماه امسال ۴۳۰ مورد پرونده تخلف صنفی در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا تشکیل شده است. مجموع ارزش کالاهای قاچاق کشف‌شده طی اردیبهشت‌ماه ۴۵ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان بوده است.
نوجوانان شیرازی تحت تاثیر گروه‌های پاپ کره‌ای

فردین علیخواه، عضو گروه جامعه شناسی دانشگاه گیلان در پاسخ به سوالی در باره اینکه آیا تغییرات ظاهری نوجوانان شیرازی را می‌توان به تأثیرپذیری از گروه‌هایی مانند بی‌تی اس مرتبط دانست، گفت:بدون تردید تأثیرپذیری وجود دارد. این روز‌ها گروه‌های پاپ کره‌ای در زندگی نوجوانان ایرانی حضوری جدی دارند و تحقیقات مختلف هم این را نشان می‌دهند. در دوران ما در دهه شصت هم راکی، رمبو، آرنولد، موزیک بریک دانس و موزیک هندی بود. در نسل‌های قبل‌تر هم قهرمانان دیگری حضور داشتند. این نوجوانان پاپ کره‌ای دوست دارند. البته مانند هر پدیده دیگری اگر این شیفتگی منجر به آن شود که زندگی روزانه فرد تحت الشعاع قرار گیرد باید نگران بود. باید توجه کنیم که خیلی از اوقات سبک‌های موسیقایی نیز می‌توانند بیانگر حرف و پیام باشند.

بازار داغ خریدوفروش پاسپورت

این روزها تب واردات گوشی‌های مسافری بالاست. طوری که فقط در ۲۲ روز ابتدایی خرداد، حدود ۴۰ هزار گوشی آیفون از این طریق وارد کشور شد. به نظر می‌رسد تا زمانی که تکلیف واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار تعیین نشود، این وضعیت ادامه یابد. در حالی واردات گوشی‌های مسافری بار دیگر قوت گرفته که شنیده می‌شود در بسیاری از شهرها خریدوفروش پاسپورت به‌منظور رجیستری، بازار داغی پیدا کرده است.
سیگار جای روزنامه را گرفت

شغل دکه داری ماهیت خود را از دست داده و روزنامه‌ها جای خود را به پاکت‌های سیگار داده اند. این کار درآمد مشخص و ثابتی ندارد. آخر یک ماه ۱۰۰ میلیون ماه بعد ۷۰ میلیون. عمده درآمد از سیگار است. شاید روزی ۳ میلیون تومن سیگار فروخته شود. البته اگر سیگار‌هایی که پولی برایشان پرداخت نمی‌کنند و فرار می‌کنند را اضافه کنید بیشتر هم می‌شود. قیمت تبلیغات بالای دکه‌ها هم متفاوت است. در بعضی مواقع هزینه ماهیانه آن به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد. متاسفانه سیگار جای خود را به روزنامه داده است. اکثر مشتریان دکه‌ها نوجوانان و جوانان هستند که برای تهیه سیگار به آن‌ها مراجعه می‌کنند. دکه‌هایی که روزگاری ماهیت آن‌ها فروش مهم‌ترین روزنامه‌های کشور بوده، حالا تبدیل به کافی شاپ و سوپر مارکت شده‌اند.

۶۵ درصد بیماران بیمارستانی در تهران از شهرستان‌ها هستند
علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: ۶۵ درصد بیماران یکی از بیمارستان‌های بزرگ آموزشی تهران، از شهرستان آمده بودند در حالی که بسیاری از این افراد می‌توانستند در شهرستان خود خدمات درمانی را دریافت کنند

آیا روسیه شهرهای اشغالی اوکراین را پس می‌دهد

ارزیابی‌های دولت بایدن نشان می‌دهد، اوکراین دیگر قادر نیست اراضی خود را از روسیه بازپس گیرد و ولودیمیر زلنسکی باید کوچک شدن کشورش را بپذیرد. در همین حال خبر می‌رسد که روسیه شهرهای اشغالی اوکراین را در اقتصاد خود ادغام می‌کند. عنصر ملموس ادغام شهرهای اشغالی اوکراین در اقتصاد روسیه، وارد کردن پول روسیه (روبل) به این شهرها از ماه گذشته است.
سخنگوی ستاد امر به معروف: در ماجرای تجمع شیراز با نوجوانان برخورد نشده

حجت الاسلام سید علی خان محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در واکنش به اخباری مبنی بر برخورد با نوجوانان دهه ۹۰ که در پارکی در شیراز گرد هم آمده بودند، گفت: با این نوجوانان برخوردی نشده و با عوامل برگزار کننده این ورزش و کسانی که این گردهمایی را ایجاد کرده بودند، برخورد شده است. البته ستاد امر به معروف و نهی از این منکر در این زمینه ورودی نداشته و بیانیه‌ای در خصوص بی‌برنامگی دستگاه‌ها در زمینه فرهنگی ارائه کرده‌ایم. وی با بیان اینکه توجه به عفاف و حجاب موضوع بسیار مهمی است، ادامه داد: باید در کشور نسبت به موضوع عفاف و حجاب برنامه داشته باشیم، اگر در این مسیر برنامه‌ای نداشته باشیم، قطعا دچار انحراف خواهیم شد. اگر برنامه نداشته باشیم هم در برخورد‌ها انحراف ایجاد می‌شود و هم این فضا رها می‌شود و دشمن هم از این فضا استفاده می‌کند. این نوجوانان پاک هستند، اما ممکن است دشمن از این فضا استفاده کرده و روی این کودکان جریان‌سازی شود و اثراتی روی این بچه‌ها بگذارند.

اخبار روزانه:
*
غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان ها: ما بالاتر از حد میانگین جهانی زندانی در زندان‌های کشور داریم. تراکم جمعیت کیفری در حد مطلوبی قرار ندارد.۶۰ درصد جمعیت زندانیان متأهل هستند. پابند‌های الکترونیک را توسط شرکت دانش بنیان تولید می‌کنیم و اکنون به تولید انبوه رسیده‌ایم./

*فرمانده نیروی دریایی سپاه در همایش گرامیداشت روز جهانی دریانوردی از تولید شناورهای موردنیاز این نیرو در داخل خبر داد.

*سید احمد خاتمی، امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه برخی دوباره می‌خواهند تز رضاخانی جدایی دین از سیاست را احیا کنند، ادامه داد: برخی می‌گویند، برای نجات روحانیت باید همه روحانیت مسئول از مسئولیت‌های خود کنار بروند، برخی نمی‌فهمند چه می‌گویند، همه کنار بروند، به این معناست که حکومت را به دیگران بسپاریم و بگوییم ما اهلش نیستیم. خاتمی با تأکید بر اینکه روحانیت به صحنه آمده و به فضل خدا با تمام قوا در صحنه می‌ماند، اضافه کرد: روحانیت در متن انقلاب بوده، هست و خواهد بود، امام (ره) فرمود اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند، پیامبر اکرم (ص) را تکذیب کرده است، اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند امام علی (ع) را تکذیب کرده است. وی با اشاره به زیر سؤال بردن ولایت فقیه از سوی دشمنان، اظهار کرد: بیش از ۴۳ سال است این انقلاب مانده است. همین روحانیت با افتخار سر خود را بالا می‌گیرد که بیش از ۴۳ سال انقلاب حفظ شده و هر روز محکم و محکم‌تر این راه را ادامه می‌دهند.
* کیهان نوشت: اقتصاد ایران با وجود فشار‌ها و سختی‌های تحریم موفق شده تاب بیاورد و وارد دوره رشد شد. روزنامه نزاویسمایا گازتا با انتشار این تحلیل نوشت: وضعیت اقتصادی بسیار بهتر از یک سال گذشته به نظر می‌رسد. تولید ناخالص داخلی
۳ تا ۴ درصد رشد داشته است، اما این احیای وضعیت به‌شمار می‌رود. در حال حاضر، تولید ناخالص داخلی ایران به سطح سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی نزدیک شده است. از لحاظ تولید ناخالص داخلی سرانه به شاخص‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ میلادی نزدیک شده است. ایران آماده است از یکی از اصلی‌ترین مطالبات خود در مذاکرات هسته‌ای چشم‌پوشی کند و با قید نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی مخالفت نمی‌کند، اما به شرط تضعیف تحریم‌ها علیه ساختار‌های داخلی سپاه ناظران تردید دارند که دولت جو بایدن، بتواند حتی با این گزینه موافقت کند. از فصل بهار، یعنی زمانی که روند مذاکرات به بن‌بست رسید، تهران برخی از گام‌ها را برداشت که نشانگر چشم‌انداز توسعه برنامه هسته‌ای این کشور است.

https://shoma-weekly.ir/KoENyd