گفته می‌شود که...

اولین چالش دولت رئیسی!/دیدگاه کشورسوریه در مورد رابطه با آمریکا/بی‌اعتمادی عراقی‌ها به واکسن آمریکایی/چرا برق کم آمد؟/غریب ‎آبادی: تداوم یا عدم تداوم ضبط داده‎ها به آژانس ربطی ندارد/نمایندگان آمریکا به جو بایدن: به رژیم صهیونیستی باج ندهید/افول سرمایه‌گذاری خارجی در دولت روحانی و ...

اولین چالش دولت رئیسی!

«پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: «پیش‌بینی می‌شود در بودجه ۱۴۰۰ چیزی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. به عبارتی یک‌سوم بودجه عمومی کشور کسری بودجه ماست. اولین چالش دولت منتخب پس از ورود به عرصه اجرایی، تعیین تکلیف وضعیت بودجه‌ای و کسری بودجه است».
واکنش پناهیان به واکسن زدن رهبر انقلاب

علیرضا پناهیان در توئیتی نوشت: بار دیگر بالا زدن آستین همت معنا شد.واکسن زدن رهبر حکیم نمادی است از اعتقاد همیشگی و راسخ او به ما می‌توانیم و می‌شود به جوانان اعتماد کرد.در دولت جدید دائم شاهد عزم و اقدامات شجاعانه برای تحقق شعار ما می‌توانیم خواهیم بود.دیگر دوران غرب‌زدگی و خودکم‌بینی به پایان رسیده است.

دیدگاه کشورسوریه در مورد رابطه با آمریکا

وزیر خارجه سوریه می‌گوید: «آمریکا هیچ اهمیتی برای زندگی ملت سوریه قائل نبوده و دلیل این موضوع نیز اصرار این کشور بر عدم لغو فشارها بر سوریه است و واشنگتن از طریق تحریم‌ها حتی اگر بتواند مانع از رسیدن یک‌لقمه‌نان به سوری‌ها می‌شود».
شایعه پراکنی در مورد طرح مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی

در روزهای اخیر مطالبی به اسم «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» منتشرشده که طبق گفته سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس‌، با طرح این کمیسیون بسیار متفاوت است. نصیرایی میگوید این طرح با رویکرد تقویت شبکههای اجتماعی بومی در مرحله تدوین است اما بحثی درباره مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی در آن مطرح نیست.
بی‌اعتمادی عراقی‌ها به واکسن آمریکایی

مردم عراق چندان اعتمادی به واکسن‌های موجود در عراق که اکثراً واکسن‌های آمریکایی فایزر هستند، ندارند. عراق باوجود آن که ۱۵ میلیون دز واکسن کرونا را از فایزر خریداری کرده است اما تعداد افرادی که در کشور حاضر به واکسن زدن شدند به ۸۵۰ هزار نفر هم نمی‌رسد. مردم به این واکسن اعتماد ندارند و حتی برخی از پزشکان نیز حاضر به دریافت این واکسن نشده‌اند و آن را نا‌امن می‌دانند.

چرا برق کم آمد؟

علی‌اکبر صالحی در نشستی که بعدازظهر امروز (شنبه) از سوی نیکزاد نایب‌رئیس مجلس و در هیئت‌رئیسه مجلس برای بررسی موضوع تولید برق هسته‌ای برگزار شد، گفت: در ارتباط با تولید برق از توان هسته‌ای این موضوع به رژیم گذشته برمی‌گردد. در سال 1354 چشم‌انداز 20 ساله صنعت هسته‌ای کشور، در ۲۰ جلد، به پیشنهاد شرکت SRI آمریکایی تهیه شده بود و ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تا سال ۷۴ پیش‌بینی شده بود؛ به این معنا که تا سال ۷۴ باید معادل ۲۰ نیروگاه بوشهر برق هسته‌ای تولید می‌شد، اما اکنون ما در سال ۱۴۰۰ هستیم و ۱۰۰۰ مگاوات برق هسته‌ای داریم». وی در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: «وجود نیروگاه هسته‌ای و تولید برق هسته‌ای به معنی صرفه‌جویی است و نیروگاه هسته‌ای بازگشت سرمایه‌اش به‌سرعت اتفاق می‌افتد، در مقابل، سرمایه‌گذاری اولیه نیروگاه فسیلی خیلی کم است ولی هزینه سالانه‌اش زیاد است». هرچند صالحی در این جلسه علت اصلی عقب‌ماندگی در این بخش را مسائل مالی عنوان می‌کند، اما باوجود تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به دنبال نمودن ۲۰ و حتی ۳۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای برای تضمین برق مطمئن نسل‌های آینده و ارتقای اقتدار جمهوری اسلامی، بودند و هستند کسانی که در راستای القائات دشمنان خارجی معتقدند باوجود دارا بودن این‌همه ذخایر عظیم نفتی و میعانات گازی چه نیازی به برق هسته‌ای است! صادق زیباکلام چهره سرشناس اصلاح‌طلب و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ازجمله این افراد بود که معتقد بود «انرژی هسته‌ای شیره گلوسوزی نیست» و به لحاظ اقتصادی به ضرر ماست! مقام معظم رهبری 11 سال قبل، در یک سخنرانی تأکید کرده بودند که اگر ایران به بدگویی برخی عوامل داخلی درباره بی‌خاصیتی صنعت هسته‌ای توجه کند و برق هسته‌ای تولید نکند، مجبور به«گدایی برق»خواهد شد.
غریب
آبادی: تداوم یا عدم تداوم ضبط دادهها به آژانس ربطی ندارد

نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش دیروزشان به درخواست آژانس مبنی بر تمدید تعهد ایران در خصوص ذخیره تصاویر فعالیت‌های مراکز هسته‌ای، گفت: «ما فقط ملزم هستیم در چارچوب پادمان با آژانس همکاری کنیم. تداوم یا عدم تداوم ضبط دادهها توسط ما ارتباطی به آژانس ندارد. برای ثبت دادهها هیچ تعهدی به آژانس ندادیم و آژانس در این مورد حق مطالبهای ندارد».

پذیرش قدرت مشروع بعد از شکست در میدان

بعد از آنکه منابعی در عمان اعلام کردند، فرستاده آمریکا به یمن از طریق میانجی‌گر عمانی به انصارالله یمن اعلام کرده که آمریکا آن‌ها را به‌عنوان یک قدرت مشروع در یمن به رسمیت می‌شناسد. انگلیس هم از این موضع واشنگتن حمایت کرده است. به گزارش سایت الخبر الیمنی، باربارا وودوارد، نماینده انگلیس در سازمان ملل در پاسخ به سؤال شبکه العربیه درباره احتمال به رسمیت شناخته شدن انصارالله از سوی انگلیس به‌عنوان قدرت مشروع در یمن اعلام کرد: لندن هر اقدامی را به حل سیاسی بحران در یمن منجر شود، تأیید می‌کند. لیندرکینگ، فرستاده آمریکا به یمن پنج‌شنبه در نشست شورای ملی روابط آمریکا و کشورهای عربی گفت: «واشنگتن حوثی‌ها را به‌عنوان یک طرف مشروع در یمن به رسمیت می‌شناسد». این در حالی است که علی القحوم، عضو دفتر سیاسی انصارالله در گفتگو با شبکه المیادین تأکید کرد: «ملت یمن نیازی به رسمیت شناختن کسی ندارند. اظهارات آمریکایی‌ها جدید نیست و این دلیلی بر دوگانگی مواضع آن‌ها بعد از حمایت از جنگ است. آمریکایی‌ها اگر جدی هستند باید حملات و تجاوزات را متوقف کنند».
نیکزاد بررسی طرح در مورد فضای مجازی و پیام رسان ها را تایید کرد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، بررسی طرح در مورد فضای مجازی و پیام رسان ها را تایید کرد.علی نیک زادثمرین در واکنش به خبرهای منتشره در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی در رسانه‌ها گفت: این طرح اکنون در حال بررسی بوده و هنوز به قانون تبدیل نشده است.وی تصریح کرد: در صورت ارائه این طرح به صحن علنی، ما مدافع حقوق مردم بوده و قانونی مغایر با منافع مردم را تصویب نخواهیم کرد.
نمایندگان آمریکا به جو بایدن: به رژیم صهیونیستی باج ندهید

روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد؛ ۷۳ عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از جو بایدن خواسته‌اند تا برای لغو آنچه که آن را ترک سیاست دیرینه و دوحزبی ایالات‌متحده در خصوص روابط رژیم صهیونیستی- فلسطین به دست دولت ترامپ خوانده‌اند، گام‌های اساسی بردارد و قاطعانه شهرک‌های اسرائیلی را غیرقانونی و کرانه باختری را اشغال‌شده بداند. دولت ترامپ گفته بود دیگر به این دو موضوع پایبند نیست.

«قدرت خارق‌العاده» در خاورمیانه

جیمز جفری سفیر پیشین آمریکا در عراق و سوریه معتقد است: «ایران یک قدرت خارق‌العاده در خاورمیانه است. امروز به‌سختی مسئله‌ای در منطقه پیدا می‌کنید که بدون همکاری ایران قابل‌حل باشد».
افول سرمایه‌گذاری خارجی در دولت روحانی

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل اعلام کرد، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال ۲۰۲۰ افت ۱۱ درصدی داشته و به 1.342 میلیارد دلار رسیده و رتبه ایران از سال ۹۶ به بعد ۲۷ پله در میان کشورهای موردبررسی نزول داشته است.‌
واکنش قاضی‌زاده هاشمی به برداشت هایی که از مصاحبه اخیرش شد

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تفسیرهایی که از مصاحبه کوتاه من با ایلنا می‌شود، با آنچه گفته‌ام و مد نظر بود کاملا متفاوت است.امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود با اشاره به برخی حواشی پیرامون مصاحبه اخیرش با یکی از خبرگزاری‌های کشور نوشت: ‏تفسیرهایی که از مصاحبه کوتاه من با ایلنا می‌شود با آنچه گفته‌ام و مد نظر بود، کاملا متفاوت است.وی افزود: یکدست شدن قوا و کاهش نظارت‌ها فرض خبرنگار بود، اما من گفتم مردم از دعوا خسته شده بودند و آن را با آرای خود در دو انتخابات اخیر نشان دادند. متن اصلی کاملا گویاست.

پیک پنجم کرونا؛ این‌بار با ویروس‌های هندی و آفریقایی!

درحالی‌که طی روزهای اخیر برخی شهرهای کشور وضعیت قرمز کرونایی به خود گرفته‌اند و خبرها حکایت از گسترش ویروس در استان‌های جنوبی کشور می‌دهد، وزیر بهداشت عامل این وضعیت را ویروس‌های وارداتی هندی و آفریقای جنوبی می‌داند. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز بر این باور است که: «ویروس جدیدی که در حال چرخش است ویروس هندی دلتا است و سرایت‌پذیری آن بسیار شدید بوده و هر شخص بیمار می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را درگیر کند. در حال حاضر ویروس هندی، ویروس غالب در کشورهایی مثل روسیه و بسیاری از کشورهای اروپایی است. در جنوب ایران هم این ویروس ردیابی شده است و مطمئناً در تهران و شهرهای دیگر هم وجود دارد. بااین‌حال نمکی نسبت به تزریق عمومی واکسن، طی ماه‌های آتی در کشور خوش‌بین است و اعلام کرده: «در ماه‌های آینده به‌تدریج از واکسن‌های خارجی بی‌نیاز می‌شویم و حتی این امکان وجود دارد که در پاییز و زمستان واکسن ایرانی ضمن ثبت در who (سازمان بهداشت جهانی)، به دنیا صادر شود».

‌اخبار روزانه:
*
یک هفته پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، بازار خودرو تقریبا روندی ثابت را طی می‌کند و با کسادی بازار و نبود مشتری شاهد درجا زدن قیمت بیشتر خودرو‌ها هستیم.
*بیمه مرکزی با صدور بخشنامه‌ای همزمان با اعلام مشخصات شرکت‌های کارگزاری برخط مجاز، بر ممنوعیت هر گونه همکاری با کارگزاری‌های فاقد مجوز تاکید و اعلام کرد: از این پس تنها همکاری شرکت‌های بیمه با کارگزاری‌های برخطی
(استارت آپ ها) که اسامی آن‌ها در این بخشنامه اعلام شده است، مورد تأیید بیمه مرکزی خواهد بود.
*مقامات پولی و مالی فلسطین در حال بررسی استفاده از ارز‌های دیجیتال برای دستیابی به استقلال پولی نسبت به اسرائیل هستند. بر اساس پیمان دهه
۱۹۹۰ میلادی، فلسطینی‌ها توافق کرده بودند که واحد پولی مختص خود را نداشته باشند به همین دلیل هم اکنون اقتصاد فلسطین به شکل (پول رسمی رژیم صهیونیستی)، دینار اردن و دلار آمریکا وابسته است. رژیم صهیونیستی معاملات بزرگ نقدی را منع کرده و از طرفی میزان شکل (پول رسمی اسرائیل) که بانک‌های فلسطین می‌توانند ماهیانه به اسرائیل منتقل کنند محدود است.
*خبر دیگر اینکه، امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادعای عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا درباره خود را رد کرد. سلیمی نمین مدعی شده بود که یک پیشگو در مشهد به آقای قاضی‌زاده هاشمی گفته که برنده انتخابات خواهد شد و همین مسأله مانع از انصراف او به نفع نامزد دیگر اصولگرا شد. به گزارش انتخاب، در پاسخ قاضی‌زاده هاشمی به سلیمی نمین با اشاره به آیه
۱۱ سوره مبارکه نور درباره تهمت زدن آمده است: از افرادی که مدعی پژوهشگری هستند انتظار می‌رود براساس مدارک و مستندات صحبت کنند نه براساس ذهنیات. اکنون که پیش‌بینی ایشان مبنی بر انصراف بنده در ایام انتخابات درست درنیامده به جای پاسخگویی، اقدام به انتشار شایعات بی‌اساس و مضحک می‌کنند. اینجانب ضمن تکذیب قطعی موارد مطرح شده توسط آقای سلیمی نمین، ایشان و همه دلسوزان را به اخلاق و تقوا توصیه می‌کنم و حق برخورد قانونی با ایشان را برای خود محفوظ می‌دانم.

*نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی در اظهاراتی تلویحی به نقش این رژیم در خرابکاری ناکام در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران که روز چهارشنبه رخ داد، اشاره کرد. به‌گزارش ایسنا نفتالی بنت، مدعی شد: دشمنانمان می‌دانند که ما به هنگام نیاز مصمم‌تر و باهوش‌ترعمل می‌کنیم و در اقدام کردن تردید نمی‌کنیم. روزنامه تایمز آف اسرائیل درباره این سخنان بنت نوشت: نخست‌وزیر بنت در این اظهارات خود در واقع به نقش اسرائیل در حمله به سایت تولید سانتریفیوژ ایرانی اشاره کرده است.

https://shoma-weekly.ir/fLBSNG