گفته می‌شود که...

اولین سفر استانی در اولین روز تعطیلی دولت!/سازمان جهانی بهداشت: ایران پول واکسن‌ها را داده است/وزیر بهداشت: واکسیناسیون تا دهه فجر انجام می‌شود/رسوایی آمریکا در ژاپن!/سید حسن نصرالله: در مبارزه با داعش، ایران در کنار ما بود/شبکه جاسوسی فروپاشیده در ایران و...

اولین سفر استانی در اولین روز تعطیلی دولت!

دیروز، رئیس‌جمهور در اولین روز تعطیلی دولتش، طی سفری از پیش اعلام نشده به اهواز رفت و از زیرساخت‌های آب، فاضلاب و برخی مراکز بهداشتی این شهر بازدید کرد. جمعی از اعضای کابینه سیزدهم ازجمله وزرای نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در نخستین سفر استانی، رئیس‌جمهور را همراهی کردند. ‌رسیدگی به مشکلات استان خوزستان و بررسی راهکار‌های فوری این مسائل، هدف این سفر یک‌روزه عنوان شده است. کاربران فضای مجازی در واکنش به این سفر روز جمعه‌ای، آن را با ادعای باخبر شدن رئیس‌جمهور سابق از گرانی بنزین در روز جمعه مقایسه کردند. یکی از کاربران نوشت: «صبح جمعه دیگر نماد بی‌خبری یک رئیس‌جمهور نیست!». وهاب‌زاده، ‌مشاور وزیر بهداشت دولت روحانی نیز در واکنش به بازدیدهای میدانی رئیس‌جمهور از مراکز بهداشت و کادر درمان در پایتخت و خوزستان، در توئیتی نوشت: «طی دو روز از غسال‌ها در تهران تا کادر درمان و پرستارهای خوزستان، همه رئیس‌جمهور رو از نزدیک دیدن! ما و همه مدیران وزارت بهداشت به‌جز دو یا سه نفر!! طی دو سال حضور در هسته مرکزی مقابله با کرونای وزارت بهداشت، حتی یک‌بار هم رئیس‌جمهور رو به‌جز ویدئوکنفرانس ندیدیم».
آمار ناباروری در ایران؛ سونامی برای زوج‌های جوان
!

از سال ۹۲ تا ۹۴ در برخی استان‌های پرجمعیت کشور، آمار ناباروری بیش از ۲۰ درصد است، در کشور حدود ۴ میلیون زوج نابارور داریم که نیازمند دریافت خدمات درمان مشکل ناباروری هستند.حدود ۶۰ درصد زوج‌های نابارور کنونی، نابارور ثانویه هستند، نابارور ثانویه یعنی زوج‌هایی که بارور بوده‌اند اما به دلایلی همچون سبک زندگی، تاخیر در فرزندآوری، تغذیه و .... قدرت باروری خود را از دست داده‌اند!این آمار یعنی، برخلاف باور عمومی زوج‌های جوان، فرصت فرزندآوری همیشگی نیست و ریسک جدی ناباروری در کمین زوج‌هایی است که فرزندآوری را به تاخیر می‌اندازند! به عبارت دیگر با سونامی ناباروری ثانویه در ایران روبه‌رو هستیم

سازمان جهانی بهداشت: ایران پول واکسن‌ها را داده است

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران اعلام کرد: «ایران تنها کشوری است که هزینه واکسن‌های خریداری‌شده از کوواکس (به میزان ۱۶.۸ میلیون دز) را کامل پرداخت کرده است». با این حال به دلیل بدعهدی‌های این سازمان، کشورمان از دریافت به موقع واکسن‌های خریداری شده محروم ماند تا رسانه‌های ضدانقلاب در بوق و کرنا کنند که جمهوری اسلامی تلاشی برای خرید واکسن نمی کند و جان شهروندان برایش اهمیتی ندارد!
سیلی به صورت رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حضور وزیر بهداشت

ظهر امروز و همزمان با سفر وزیر بهداشت به استان خوزستان، پس از ارائه گزارشرئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به وزیر در بیمارستان گلستان، فردی سیلی محکمی‌ به صورت رییس دانشگاه زده و با قطع صحبت‌های ابول‌نژادیان، او را دروغگو خطاب کرده است. در پی این اتفاق، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در اطلاعیه ای، فرد را یک دامپزشک معرفی کرده و گفته است، «دامپزشک هتاک بازداشت شده است

آغاز عملیاتی‌سازی تعهدات در خوزستان!

رئیس‌جمهور که در تبلیغات انتخاباتی خویش، تعهد نگاه ویژه به مسائل خوزستان را داده بود، دیروز در جریان سفر یک‌روزه به این استان، در جلسه شورای اداری استان خوزستان گفت: «به‌منظور رفع مشکلات استان خوزستان باید برنامه‌ای کوتاه‌مدت به‌صورت آنی تعریف و موردتوجه قرار گیرد و دستگاه‌های مختلف در حوزه آب، برق، کشاورزی و وزارت کشور پیگیر حل مشکلات باشند. ‌کار خوزستان نیازمند استقرار مدیران است و نسبت به مدیران پروازی در این استان باید تجدیدنظر شود. ‌بحث آب‌رسانی در خوزستان باید به‌صورت عام و در اهواز به‌صورت خاص و با تأمین اعتبارات لازم، دنبال شود. ‌همه تلاش خود را برای رفع موانع مختلف بکار خواهیم گرفت، ضمن اینکه برای جذب سرمایه‌گذاران راهکار‌هایی مدنظر داریم. ‌لایروبی شبکه فاضلاب در منطقه، با همکاری و اقدامات وزیر نیرو و مسئولان مربوطه برای فصل پاییز، امری ضروری است تا شاهد ایجاد مشکلات برای ساکنان مناطق مختلف نباشیم». محرابیان، وزیر نیرو نیز از دستور رئیسی برای کاهش 5۰ درصدی مدت‌زمان بهره‌برداری از شبکه فاضلاب اهواز نیز خبر داد و افزود: «‌با توجه به اینکه سطح آب در شهرهای خوزستان نسبت به سایر شهرها دارای سطح بالایی است، دفع فاضلاب به‌خوبی انجام نمی‌شود و لازم است در تمامی این شهرها تصفیه‌خانه‌های بروز و مدرن به همراه شبکه‌های دفع آب داشته باشیم».
اولین توئیت ضرغامی بعد از وزیر شدن

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در توییتی نوشت: مدیریت "دو امدادی" است. از یکی می‌گیریم و به دیگری تحویل می‌دهیم. در توییت عزت الله ضرغامی آمده است: امروز در اولین جلسه‌ی معاونین وزراتخانه، از خدمات ارزشمند آقای مونسان وزیر قبلی تقدیر کردم.مدیریت "دو امدادی" است. از یکی می‌گیریم و به دیگری تحویل می‌دهیم.خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.وی در سوم شهریورماه ۱۴۰۰، با کسب رای اعتماد ۲۶۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم معرفی شد.

وزیر بهداشت: واکسیناسیون تا دهه فجر انجام می‌شود

وزیر بهداشت یکی از مؤثرترین راهکارهای مقابله با کرونا را انجام واکسیناسیون در کشور دانست و افزود: «تا ایام مبارک دهه فجر انجام واکسیناسیون کامل مردم کشور برنامه‌ریزی شده است». وی اعلام کرد: «در آینده، داشتن گواهی واکسیناسیون برای بهره‌مندی از خدمات عمومی (خدمات بانکی، دریافت بلیت هواپیما، اتوبوس و...) الزامی خواهد بود». عین‌اللهی در بازدید از مرکز واکسیناسیون اهواز، از مردم خواست که با اعتماد به واکسن‌های وارداتی مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان، به دنبال نوع واکسن نباشند.

رسوایی آمریکا در ژاپن!

‌بی‌بی‌سی، بنگاه خبری بریتانیا در گزارشی اعتراف کرده که یک‌ونیم میلیون دُز واکسن آلوده مدرنا به ژاپن ارسال شده و شرکت دارویی ژاپن پس از شیوع مشکوک ویروس، متوجه وجود مواد خارجی عجیب در ویالهای ارسالی شده است. ‌ژاپن با قطع فوری تزریق واکسن آمریکایی اعلام کرده کشورهای جایگزین را برای واردات واکسن انتخاب می‌کند. ‌بعد از ژاپن، آژانس دارویی اروپا هم اعلام کرد، امکان آلودگی این واکسن آمریکایی را بررسی می‌کند. دکتر حمید سوری، رئیس گروه واکنش سریع کووید ۱۹ در این رابطه گفته است: ‌«تعمدی در این ماجرا وجود داشته است که هنوز برای هیچ‌کس مشخص نیست و نمی‌توان به این سرعت در مورد آن اظهارنظر کرد.‌ مردم ما نباید نگران باشند، چون خوشبختانه از همان ابتدا حتی یک ویال از واکسن مدرنای آمریکایی به داخل کشور وارد نشده است». گفتنی است رهبر انقلاب دی‌ماه سال گذشته با اشاره به تجربیات متعدد آزمایش‌های غیرانسانی دارویی انگلیس و آمریکا روی مردم سایر کشورها، واردات واکسن از این دو کشور را برای حفاظت از جان مردم، ممنوع و اعلام کرد مسئولین از جاهای «مطمئن» واکسن تهیه کنند.

سید حسن نصرالله: در مبارزه با داعش، ایران در کنار ما بود

دبیر کل حزب‌الله در چهارمین سالروز آزادسازی شرق لبنان از اشغال تکفیری‌ها، گفت: «داعش قصد داشت بر سوریه مسلط شود و لبنان نیز بخشی از طرح آن بود». نصرالله با اشاره به حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای و تسهیلات بسیاری که برای داعش وجود داشت، افزود: «آمریکا داعش را ساخت، تجهیز کرد و از طرف دیگر مانع مبارزه دولت [لبنان] با آن شد. این حقیقت و تجربه مهمی است». سید حسن نصرالله ادامه داد: «همه مبارزه ما چه در شرق لبنان چه در سوریه، سلاح و امکانات ما، در درجه اول به لطف جمهوری اسلامی ایران بود. به همه تکفیری‌ها و تروریست‌ها و به اسرائیلی‌ها می‌گوییم که اگر بازگردید، بازمی‌گردیم».
شبکه جاسوسی فروپاشیده در ایران

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که «شبکه جاسوسی آمریکا در ایران» در پی اقدامات جمهوری اسلامی ایران، فروپاشیده است. این گزارش می‌افزاید، مقام سی‌آی‌ای که مسئول ایجاد شبکه جاسوسی در ایران بوده، به‌تازگی به این ناکامی اذعان کرده است. به نوشته این روزنامه، این مقام در آستانه کنار نهاده شدن از این مسئولیت، یک یادداشت محرمانه دراین‌باره به مقامات ارشد خود ارسال کرد. این گزارش مدعی است که رژیم صهیونیستی خلأ اطلاعاتی ایجاد شده را پر کرده است.
معادله‌ای به زیان سفره مصرف‌کننده و به نفع دلالان

رئیس گشت تعزیرات تهران در پی گرانی مرغ و اعلام رقم‌های متفاوت برای فروش این کالای مصرفی در بازار، گفت: «اصلاً فروش مرغ آزاد نداریم و از این به بعد هر مرغ فروشی که گرانفروشی کند، سهمیهاش قطع میشود». گفتنی است، برخی فروشندگان، مرغهایی را که به قیمت دولتی میخرند را تا کیلویی ۴۵ هزارتومان میفروشند و برخورد با این تخلف آشکار، تنها با بیانیه و تهدید رسانه‌ای ناممکن است و اقدام و عمل جدی میدانی را می‌طلبد.
مادر شهید شهریاری آسمانی شد

صبح روز گذشته مادر شهید دکتر مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان درگذشت. به گزارش فارس، حاجیه خانم «قمرتاج زینعلی» ۷۳ ساله مادر شهید مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای کشورمان که از چند روز پیش با بیماری کرونا درگیر بود، دار فانی را وداع گفت. مادر شهید شهریاری از هفته گذشته به علت درگیری با بیماری کرونا به کما رفته بود که متاسفانه دیروز بر اثر این بیماری درگذشت. طبق گفته برادر شهید شهریاری مراسمات تشییع و خاکسپاری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

صالح آبادی؛ جدی‌ترین گزینه ریاست بانک مرکزی

با نهایی شدن صلاحیت کابینه رئیسی از سوی مجلس و آغاز به کار وزیران آن، ریاست بانک مرکزی از سوی دولت هنوز تعیین نشده است. هم اکنون، گمانه زنی‌ها درباره صالح‌آبادی، گزینه مدنظر دولت شدت گرفته است و به احتمال فراوان حکم وی هفته آینده امضا خواهد شد. علی صالح آبادی متولد سال ۱۳۵۷ در سبزوار است و مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق (ع) و دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران دارد. وی همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) است. صالح آبادی، مدیرعامل فعلی بانک توسعه صادرات ایران و نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور از سال ۸۵ تا ۹۳ است.
4 خطای راهبردی روحانی در سیاست خارجی!

«دوگانه جعلی دموکرات و جمهوری‌خواه»، «مذاکره به‌شرط تحریم!»، «آمریکا جنگ اراده‌ها را به ایران باخت»، «دکترین دفاعی ایران چگونه برنامه‌های آمریکا را به شکست کشانید؟»، «پیشنهاد مذاکره ترامپ طرح فریب بود»، «مفاهیم اساسی در سیاست خارجی نظام انقلابی» و «ترامپ نتیجه لیبرال دموکراسی است»؛ این‌ها ازجمله عناوین یادداشت‌های «محمد جمشیدی» طی 3 سال گذشته است که دیروز حکم انتصاب وی توسط رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور به سمت معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور رسانه‌ای شد. او در یادداشت دوگانه جعلی دموکرات و جمهوری‌خواه نوشته بود: «رهبر انقلاب بیشترین انعطاف ممکن را در قبال درخواست‌های دولت آقای روحانی برای تعامل با آمریکا نشان دادند ولی مشکل دولت این بود که تعامل را با خوش‌بینی و اعتماد به غرب پیش برد». جمشیدی شکست این بخش از سیاست خارجی دولت روحانی را ناشی از ۴ خطای راهبردی دانسته بود: «۱- تعامل با آمریکا اصالت داشت نه حل مشکلات تحمیل‌شده به کشور ۲- پرهیز از اهرم‌سازی در مقابل آمریکا و هزینه‌مند کردن سیاست‌های خصمانه آمریکا ۳- برجامی شدن سیاست داخلی و خارجی و ۴- بی‌توجهی و فراموشی سایر قدرت‌های بین‌المللی».
اعتراض فدراسیون فوتبال سوریه به
AFC :در ایران بازی نمی کنیم

کنفدراسیون فوتبال آسیا، دو روز پیش، میزبانی تهران برای مسابقه اول تیم ملی کشورمان با سوریه در انتخابی جام جهانی را تایید کرد. در همین رابطه ابراهیم ابا زید دبیرکل فدراسیون فوتبال سوریه اعلام کرد این فدراسیون اعتراض رسمی خود را به میزبانی تهران به AFC ارسال کرده و خواهان برگزاری این بازی در زمین بی طرف شده است. ابراهیم دو دلیل برای شایسته نبودن ایران در میزبانی از این بازی اعلام کرد و گفت: انتشار ویروس کرونا در ایران در حال اوج گیری با سرعت بالاست و دومین دلیل ما برای بازی نکردن در ایران این است که ورزشگاه آزادی تکنولوژی کمک داور ویدئویی(VAR) را ندارد. به همین خاطر از AFC درخواست کردیم زمین بی طرف را برای میزبانی این بازی انتخاب کنند.

‌اخبار روزانه:

*امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تأکید کرد: «برای ایران، مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تأمین حقوق و منافع مردم باشد، قابل‌قبول است. ‌قانون مصوب مجلس در خصوص برنامه هسته‌ای برای دولت ایران لازم‌الاجرا است. در هر مذاکره‌ای باید اقدام واقعی طرف‌های مقابل برجامی به تعهداتشان محرز شود».

* وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با روسیا الیوم، هدف از نشست بغداد را که با حضور سران کشورهای منطقه، از امروز آغاز به کار می‌کند، کاهش تنش در منطقه عنوان کرد و رابطه عراق با ایران را قوی توصیف کرده و گفته است: «ما در دستیابی به دیدارهای دوجانبه بین هیئت‌های سعودی و ایرانی نقش داشتیم». فؤاد حسین درباره وضعیت نظامیان آمریکایی در عراق نیز گفت که تعداد این نیروها قبل از گفت‌‌وگوهای راهبردی بغداد- واشنگتن پنج هزار نیرو بوده و عراق خواهان پایان حضور آن‌ها در این کشور تا پایان سال جاری میلادی شده است.

*نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه برنامه‌های خصمانه این رژیم علیه منافع کشورمان، اعلام کرد: «قصد داریم با کشورهای عربی، ائتلافی علیه نفوذ منطقه‌ای و بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران تشکیل دهیم». بنت افزود: «با تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن توافق هسته‌ای با ایران مخالف بوده و همچنان به حملات مخفیانه علیه برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد»؛ رژیم صهیونیستی با این سخن، به‌نوعی حملات قبلی به مراکز و دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط خود، تأیید می‌کند؛ این در حالی است که دولت تدبیر و امید در برابر این اقدامات شرورانه فقط به تهدید لفظی و محکوم کردن دیپلماتیک این‌گونه وقایع بسنده کرد و اقدامی عملی برای تنبیه متجاوز به منافع ملی نکرد. البته دولت جدید نیز هنوز به موضع اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی واکنشی نشان نداده است!

*هم‌زمان با تشدید انتقادها از آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در رابطه با وضعیت افغانستان، وزیر خارجه اسبق انگلیس درباره عملکرد واشنگتن و لندن در قبال افغانستان، ضمن انتقاد از عملکرد دولت «بوریس جانسون» در زمینه تقویت پیوندهای لندن با واشنگتن، روی بی‌رحمی آمریکا برای نیل به منافع شخصی خود دست گذاشت. وی می‌گوید: «یادآوری این نکته و در ذهن داشتن این مسئله مهم است که ایالات‌متحده همیشه برای نیل به منافع شخصی خود کاملاً بی‌رحم بوده است». استراو نظر خود را نیز درباره توصیف پیوندهای آمریکا و انگلیس به‌عنوان «روابط ویژه»، این‌گونه اعلام کرد: «من خودم شخصاً از استفاده از تله واژه به‌اصطلاح «روابط ویژه» اجتناب می‌کردم چراکه این واژه کاملاً برای گول زدن است و صادقانه بگویم که برای فریفتن همه کشورها است که به دنبال روابطی ویژه با ایالات‌متحده باشند».

*هک دوربین‌های زندان اوین و انتشار تصاویری از برخورد نامناسب با محکومان این زندان که در فضای مجازی جنجال زیادی به پا کرد و با واکنش‌های منفی گسترده‌ای روبرو شد، ماهی رسانه مناسبی برای شبکه‌های ضدانقلاب نیز فراهم کرده است تا با سوارشدن بر موضوع، سیاست‌های مخرب خود را علیه نظام جمهوری اسلامی، خاصه قوه قضائیه پیش برند. انتشار این تصاویر که هنوز دلایلش روشن نشده است، موجب شد که دیروز رئیس سازمان زندان‌ها ضمن پذیرفتن مسئولیت این رفتارهای ناپسند، از ملت ایران و رهبر انقلاب عذرخواهی کند و همچنین رئیس قوه قضاییه نیز دستور داد که دادستان کل کشور بدون فوت وقت، پیرامون زندان اوین و رفتار مأموران با زندانی و یا زندانی با زندانی، با سرعت و دقت، بررسی جامع به عمل آورده و نتیجه را گزارش کند.
*محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تعامل
۲ قوه را زمینه مناسبی برای حل مشکلات معیشتی، ثبات اقتصادی، کارآمدی و پیشرفت کشور عنوان کرد. در بخشی از نامه قالیباف آمده است: «همدلی و همکاری قوای مقننه و مجریه که نمونه آن در بررسی‌های کارشناسانه نمایندگان و تعامل وزرای پیشنهادی و مجموعه دولت و رأی اعتماد حداکثری نمایندگان مجلس مشاهده شد، زمینه مناسبی برای حل مشکلات معیشتی، ثبات اقتصادی، کارآمدی و پیشرفت کشور را به وجود آورده است. در این مسیر مجلس با استفاده از ظرفیت‌های خود تلاش خواهد کرد دولت در رسیدن به اهداف مذکور و جلب رضایت مردم عزیز ایران موفق و کامیاب باشد».

*مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با رد خبر منتشر شده مبنی بر آغاز فروش سهام عدالت از روز شنبه اعلام کرد که این موضوع با توجه به شرایط حاکم بر بازار به صورت بلوکی انجام خواهد شد.
*محمدرضا هاشمیان گفت: بیماری‌هایی مانند موکورمایکوزیس در آی سی یو‌ها قبلا نیز وجود داشته است، اما در حال حاضر به دلیل تعداد زیاد بیماران این موضوع بیشتر به چشم می‌آید. متخصص آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه بیماری دیابت عوارض کلیوی و عوارض دیگری دارد و همچنین این بیمار‌ها شانس وجود عفونت‌های بیشتری را نیز دارند، گفت: از جمله عفونت‌هایی که افراد دیابتی را تهدید می‌کند، عفونت‌های قارچی است؛ لذا بیماری‌هایی مثل موکورمایکوزیس (قارچ سیاه) از جمله‌ی این بیماری‌ها هستند. هاشمیان تصریح کرد: قارچ سیاه در بیماران بستری شده در آی سی یو شمار بیشتری دارد و این بیماری فقط مختص به بیماران کرونایی بستری شده در بخش آی سی یو نیست.

https://shoma-weekly.ir/nYTEc1