گفته می‌شود که...

اولین دستاورد اقتصادی رئیسی از سفر به عراق/طرحی برای خانه‌دار کردن ایرانیان/آمریکا دست از سر یمن برنمی‌دارد/شیخ عیسی قاسم: جنبش مردمی بحرین ادامه خواهد یافت/آشکار شدن اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی/آثار برجام در کاهش نگاه به شرق و ...


سفره خود را با مردم یکی کنید!

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر دیروز در تربت‌جام گفت: «امروز ایران به‌واسطه مذاکرات هسته‌ای یک‌طرف و همه قدرت‌های جهانی طرف دیگر بر سر یک میز نشستند و این عزت و اقتدار مرهون صبر و استقامت خانواده شهدا، ایثارگران، آزادگان و نعمت ولایت‌فقیه است». رضایی با بیان اینکه یک عده‌ای نباید با جناح‌بازی و قبیله‌گرایی به تقسیم غنائم مشغول شوند، گفت: «امروز به نیمه این راه رسیدیم و زمان متوقف شدن نیست، نیمه دوم این مسیر پرافتخار یعنی درست کردن اقتصاد و فرهنگ و دستیابی به علم و فناوری است». دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ثروت‌های عظیم ازجمله داشتن معدن، مرز، امام و مردم خوبی که در این شرایط تحریم اقتصادی دندان روی جگر گذاشتند، اضافه کرد: «این گرانی بی‌حساب‌وکتاب، تورم لجام‌گسیخته و اوضاع نابسامان بورس همه از ناکارآمدی برخی دولتمردانی است که 5 سال است نسبت به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب غافل شده‌اند». رضایی افزود: «دولتمردان باید سفره خود را با مردم یکی کنند جدایی سفره دولتمردان با مردم مرام و مکتب شهدا نبوده است، خدمت‌رسانی را از زندگی مردم جدا کردند که اتفاق خطرناکی است و سرمایه‌داری لجام‌گسیخته وارد کشور شده است».

از اپوزیسیون و مخالف خوب شانس آوردیم

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به انتشار تصویر مجعولی مبنی بر درخواست دفتر مقام معظم رهبری برای در اختیار قرار گرفتن واکسن فایزر، نوشت: «جمهوری اسلامی از هر چیز و هر جا شانس نیاورده باشه انصافاً از اپوزیسیون و مخالف و معاند، بخت و اقبال، همراهش بوده و هست!».
اولین دستاورد اقتصادی رئیسی از سفر به عراق

در پی سفر رئیس قوه قضائیه به کشور عراق، وزارت حمل‌ونقل عراق با صدور دستورالعملی در ارتباط با موضوع ترانزیت کالا، دستور استفاده از گذرگاه‌های زمینی و مهمی ازجمله «زرباطیه»، «المنذریه»، «طریبیل»، «القائم»، «سفوان» و «عرعر» را برای ترانزیت صادر کرد.

طرحی برای خانه‌دار کردن ایرانیان

طرح جهش تولید و تأمین مسکن با هدف احداث سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی هم‌اکنون در دستور بررسی مجلس قرار دارد و پنج ماده از آن به تصویب رسیده است. این طرح بر اساس سه محور اصلی تأمین منابع مالی ساخت، تأمین زمین و مصالح ساختمانی، برنامه‌ریزی شده است. طبق آخرین اعلام نمایندگان، تمامی اراضی که وزارت راه و شهرسازی متولی آن است و قابلیت اجرایی شدن طرح جهش تولید و تأمین مسکن را دارند احصا شده و با هدف اجاره ۹۹ ساله در اختیار انبوه‌سازان و سازندگان قرار می‌گیرد. مجلس قرار است دولت را به پرداخت سالانه ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح جهش تولید و تأمین مسکن مکلف کند. این در حالی است که کل بودجه عمرانی کشور در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۶۷ هزار میلیارد تومان بود. سید البرز حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در طرح جهش تولید و تأمین مسکن دولت مکلف شده تا سالانه یک‌میلیون واحد مسکن بسازد، تصریح کرد: «حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن و بخش خصوصی ساخته می‌شود و با اعتباراتی که از محل صندوق ملی مسکن دیده شده دولت نیز برای تسهیل ساخت باقی مساکن اقدام خواهد کرد».

آمریکا دست از سر یمن برنمی‌دارد

«تیموتی لیندر کینگ»، فرستاده ویژه آمریکا روز پنجشنبه در دیدار با منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن در ریاض بدون اشاره به اقدامات کشورش در بحرانی شدن اوضاع در این کشور، مدعی شد که «مداخله ایران [در یمن] باعث تنش، درگیری و بی‌ثباتی در این کشور شده است». شبکه الحره (وابسته به وزارت خارجه آمریکا) به نقل از این مقام آمریکایی گزارش داد که واشنگتن از تلاش‌های دولت مستعفی یمن در عدن حمایت می‌کند. رفتار این روزهای آمریکا در خصوص یمن مصداق بارز ضرب‌المثل معروف با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن است. پنجشنبه هفته گذشته، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود با انتقاد از اوضاع انسانی در یمن گفته بود: «جنگ علیه یمن باید متوقف شود و ما همه‌ حمایت‌های خود از عملیات‌های تهاجمی در آنجا را متوقف می‌کنیم». ادعای دولت بایدن مبنی بر تلاش برای توقف جنگ در یمن که تا کمتر از دو ماه دیگر وارد هفتمین سال خود خواهد شد، در حالی است که این جنگ با چراغ سبز دولت باراک اوباما که بایدن معاون او بوده، آغاز شد. دولت سابق ‌آمریکا به ریاست دونالد ترامپ در جنگ شش‌ساله ائتلاف عربستان سودی علیه یمن، حمایت نامحدودی از فروش تسلیحات مدرن گرفته تا ارائه کمک‌های مستشاری و اطلاعاتی به این ائتلاف متجاوز ارائه کرده است که در نتیجه آن، ۱۶۸۰۲ یمنی جان‌باخته‌اند که ۳۷۵۳ نفر آن‌ها کودک هستند. همچنین میانگین جمعیت زیر خط فقر در این کشور به ۸۵ درصد رسیده و به دلیل حمله و محاصره ائتلاف سعودی، ۲۰ میلیون یمنی از فقدان امنیت غذایی در رنج هستند.
شیخ عیسی قاسم: جنبش مردمی بحرین ادامه خواهد یافت

رهبر نهضت اسلامی بحرین تأکید کرد: «مطالبه اساسی مردم بحرین، تغییرات ریشه‌ای و اساسی در حاکمیت است. رژیم منامه در برخورد با اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم بحرین با خشم و غضب رفتار کرد و همه مقدسات اسلامی را هدف قرار داد، آن‌ها از نظامیان سعودی برای ریشه‌کنی انقلاب بحرین کمک گرفتند. البته جنبش مردمی بحرین تا زمانی که شرایط کشور اصلاح نشود، ادامه خواهد یافت».

آشکار شدن اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی

پس از آنکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یک فرد نزدیک به خود را برای مذاکره با دولت آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران تعیین کرد، وزیر جنگ این رژیم به‌شدت اقدام یک‌جانبه او را مورد انتقاد قرار داد. دو روز پیش اعلام شد که نتانیاهو، مئیر بن شابات را به‌عنوان مسئول مذاکره با دولت بایدن درباره موضوع توافق هسته‌ای با ایران معرفی کرده و بن شبات با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی یک تماس ویدئویی طولانی‌مدت درباره ایران و دیگر موضوعات رایزنی کرده است. بنی گانتز در این خصوص گفت: «ما در یک سیستم ریاست جمهوری نیستیم! نتانیاهو مانند یک شاه اداره امور را بر عهده دارد ازاین‌رو تلاش خواهم کرد تا تمام سازمان‌ها در این خصوص (انتخاب مئیر بن شبات)‌ اظهارنظر کنند». وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین به اختلافات خود با نتانیاهو بر سر موضوع مقابله با کرونا اشاره کرد و افزود، نخست‌وزیر این رژیم تنها به خاطر منافع سیاسی خود تصمیماتی را در ارتباط با کرونا اتخاذ می‌کند و سعی دارد به مدت دو هفته و تا زمان برگزاری انتخابات قرنطینه سراسری اعلام کند.
آثار برجام در کاهش نگاه به شرق

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «در قضایای برجام بسیاری از قرارها با شرق کمرنگ شد و آثار اقتصادی برای ما داشت. ما می‌خواهیم بگوییم این‌بار تحت هیچ شرایطی این اتفاق نخواهد افتاد».

فارین پالیسی: سیاست آمریکا شکست سنگینی از ایران خورد

یک نشریه تخصصی سیاست خارجی در آمریکا تأکید کرد؛ کاخ سفید در سیاست فشار حداکثری شکست خورد و ایران برخلاف پیش‌بینی، به توسعه قدرت خود ادامه داد.فارین پالیسی می‌نویسد: دولت دونالد ترامپ، سیاست خود را در قبال تهران بر اساس مفهوم «کارزار فشار حداکثری» تعریف کرده بود و امید داشت تا فشارهای گسترده‌ای را بر ایران اعمال کند تا از آن، امتیازات گسترده‌ای را هم در مسئله هسته‌ای این کشور، و هم حضور منطقه‌ای و توانمندی‌های موشکی آن، اخذ کند. حتی برخی مقام‌های دولت ترامپ این امید را داشتند تا در اثر تشدید فشارها علیه ایران، حکومت این کشور سقوط هم کند. با این حال، پوچ بودنِ این تفکرات، در گذر زمان به وضوح روشن شده است.تحریم‌های ترامپ علیه ایران، به این کشور، فشارهای اقتصادی وارد کرده با این حال، در محقق کردن دیگر اهدافِ واشنگتن علیه تهران، عمیقاً ناکام بوده است. در بحبوحه کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران، برنامه هسته‌ای این کشور(ایران)، رشد قابل توجهی را تجربه کرد و اکنون تا حد زیادی، دیگر در قالب برجام، کنترل نمی‌شود. ایران در شرایط فعلی در قیاس با هر زمان دیگری، موشک‌های بالستیکِ دقیق‌تر و بیشتری را نیز در اختیار دارد. از سویی، ایران توانسته حضور منطقه‌ای خود را هم بیش از گذشته، تقویت کند. در نهایت نیز باید گفت که هیچ سند و مدرکی دال بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران در اثر تحریم‌های آمریکا، ضعیف شده باشد هم وجود ندارد. این یعنی کارزار فشار حداکثری، با شکستی سنگین روبه‌رو شده است.

نظامیان آمریکایی از عراق خارج خواهند شد

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه دولت عراق در حال مذاکره با آمریکایی‌ها برای ایجاد یک جدول زمان‌بندی جهت خروج نظامیان آمریکایی است، گفت: نظامیان آمریکایی از عراق خارج خواهند شد. به گزارش مهر، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در جلسه هماهنگی همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی-بین‌المللی دفاع‌مقدس درباره وضعیت اجرای مصوبه دولت عراق مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق گفت: آمریکایی‌ها زور خودشان را می‌زنند که از عراق خارج نشوند اما شرایط عراق طوری نیست که هر چه آنها می‌خواهند رقم بخورد. مؤلفه‌های قدرت شیعه در عراق مثل مرجعیت و حشدالشعبی، مؤلفه‌های قدرتمندی است. سفیر ایران در عراق تأکید کرد: خروج آمریکایی‌ها مصوبه پارلمان بود و برای دولت عراق لازم الاجراست، البته آمریکایی‌ها بشدت نیروهای خود را در عراق کاهش دادند و نیروهای باقیمانده را نیز در ۲ پایگاه عین‌الاسد و حریر جمع کردند. مسجدی افزود: دولت عراق در حال مذاکره با آمریکایی‌ها برای ایجاد یک جدول زمان‌بندی جهت خروج نظامیان آمریکایی است و این اتفاق به نظر من خواهد افتاد چون هم مصوبه پارلمان عراق و هم مطالبه جریان مقاومت و مردم عراق است. وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند ماندگاری خود را حفظ کنند، گفت: شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که فشار روی دولت عراق برای حل این مساله و تعطیل کردن ۲ پایگاه آمریکایی زیاد است و این اتفاق خواهد افتاد و نظامیان آمریکایی از عراق خارج خواهند شد.
اختلاف وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با نتانیاهو در ارتباط با موضوع ایران

«بنی‌ گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه در مصاحبه با مرکز پخش تلویزیونی رژیم صهیونیستی (کان)، اقدامات اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم را بشدت مورد انتقاد قرار داد. به گزارش فارس، وبگاه خبری روزنامه «العربی الجدید» به نقل از شبکه صهیونیستی یادشده گزارش داد وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با حمله به روش مقابله نتانیاهو با پرونده هسته‌ای ایران، از اقدام او در تعیین «مئیر بن‌شابات» مشاور امنیتی رژیم صهیونیستی به عنوان مسؤول مذاکره با دولت بایدن، قدرت‌های جهانی و شرکای منطقه‌ای در موضوع توافق هسته‌ای ایران آن هم بدون سهیم کردن دیگر سازمان‌های ذی‌ربط این رژیم انتقاد کرد. بنی ‌گانتس در این باره گفت: «ما در یک سیستم ریاستی نیستیم! نتانیاهو مانند یک شاه اداره امور را بر عهده دارد، از این رو تلاش خواهم کرد تمام سازمان‌ها در این باره (انتخاب مئیر بن‌شابات)‌ اظهار‌نظر کنند».

اخبار کوتاه
*
پس از آن که از سال ها پیش برنامه های مختلفی برای اراضی در اختیار نهاد ریاست جمهوری در یکی از شهرهای مشهور استان مازندران، به مدیران ارشد اجرایی پیشنهاد شده و مورد بررسی قرار گرفته، بالاخره قرار است با پیگیری برخی اعضای کابینه و موافقت مسئولان نهاد، حدود 20 هزار متر مربع از این اراضی، برای ایجاد موزه و نمایشگاه تخصصی در چند حوزه، در اختیار نهادهای مربوط قرار بگیرد و اکنون در سیر تایید گردش کارهای اداری مربوط است.

*یک مقام مسئول با ارسال نامه ای جدید خطاب به تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی، از آن ها خواسته با توجه به تلاش دولت برای پیگیری و کاهش دعاوی طرح شده توسط برخی بازنشستگان دولتی در دستگاه قضایی درباره موضوعاتی چون نحوه محاسبه مطالبات و پاداش ها، مدیران مربوط ضمن بررسی درخواست های این افراد در مواردی چون فوق العاده های مناطق محروم، فوق العاده ویژه، ایثارگری یا ترفیع، ارتقای مرتبه و تنزل رتبه، کارگروهی از کارشناسان اداری، مالی و حقوقی ایجاد و به گزارش نتایج بررسی تخصصی این دعاوی اقدام کنند تا بار شکایت واصل شده، کاهش یابد.

*مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی، در نشستی رسانه‌ای کم‌سابقه در مقابل خانه خود در شهر نجف از برگزاری انتخابات زودهنگام تحت نظارت سازمان ملل در عراق حمایت کرد. او مدعی شد احزاب رقیب «سعی در تقلب در آرا» دارند و افزود: «به‌تأخیر‌انداختن انتخابات برای عراق یک فاجعه خواهد بود».

*ساعاتی پس از آنکه وزیر خارجه آمریکا حاضر نشد اعلام کند که دولت جو بایدن «حاکمیت اسرائیل» بر بلندی‌های جولان را به رسمیت می‌شناسد یا نه، نخست‌وزیر اسرائیل گفت جولان «تا ابد بخشی از اسرائیل باقی خواهد ماند». او افزود: «چه با توافق، چه بی‌توافق، ما از جولان پایین نخواهیم آمد؛ موضع ما روشن است؛ اینجا همیشه بخشی از اسرائیل باقی می‌ماند».

* «سرلشکر سلامی» فرمانده کل سپاه گفت: «هیچ صحنه‌ای برای سپاه بن‌بست ندارد و هنر ما شکستن قدرت‌های استکباری است. جنگ‌های بزرگ ما باقی است. سپاه در دامنه قله‌ای است که از آن قله ولی‌فقیه با تدابیر نورانی خود چشمه‌های حکمت را جاری می‌کند و فرمول‌های غلبه را می‌آموزاند، با این منطق، سپاه در هیچ صحنه‌ای شکست نمی‌خورد».

*در صورت تعارض معاهدات بین­المللی با احکام شرع، آیا پایبندی بر این معاهدات الزامی است؟ پاسخ: در فرض سؤال، این نوع تعهدات لازم­الاجرا نمی‌باشد، بلکه پایبندی به آن‌ها غیرمجاز است.


https://shoma-weekly.ir/YLpxmg