گفته می‌شود که...

اندیشکده صهیونیستی: ایران و محور مقاومت قدرتمندتر می‌شوند/استمداد دولت از دلسوزان و جوانان کشور/رئیس سازمان برنامه‌وبودجه: تحریم را بیش‌ازاندازه بزرگ نکنیم/تعقیب قضایی مسئولین بانک‌های رباخوار/پای قطعی برق به کمبود اکسیژن هم باز شد/متلک آبدار کره شمالی به دولت آمریکا و ...

ماجرای ارسال واکسن چینی از ایران به ونزوئلا چه بود؟

فیلمی در فضای مجازی مبنی بر ترانزیت و ارسال واکسن چینی از ایران به ونزوئلا منتشر شد که گمرک به این موضوع واکنش نشان داد. مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک بیان کرد: مبدا این کالای ترانزیتی، چین و مقصد آن کاراکاس ونزوئلا بوده و در ایران فقط هواپیما عوض کرده و ترانشیپمنت ( انتقال غیر مستقیم از یک هواپیما به یک هواپیمای دیگر) شده است.به دلیل اینکه تا پرواز بعدی شرایط دمایی تغییر نکند، کالا در سردخانه نگهداری می شود و برای این منظور جایی که فیلم گرفته شده محوطه حوزه ۲ است.
واکنش تند نماینده مجلس به اظهارات جنجالی زالی

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در پی اظهارات اخیر علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران، تصاویر مکاتبات وی به‌عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم در تاریخ ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ را منتشر کرد. وی در این توییت خاطرنشان نموده است: این‌ها تصاویر مکاتبات آقای زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آقای روحانی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ است که رئیس جمهور هم از اعتبارات کرونا بذل و بخشش کردند. وی افزوده است: آقای زالی! شما که آن روز‌ها برای رئیس جمهورِ «مدظله العالی» از اینجور نامه‌ها میزدی و با رانت دختر خانم جناب رئیس جمهور ۱۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات کرونا را صرف خریداری یک مکان به اصطلاح علمی ِ غیر ضروری کردی، نمی‌دانستی خرید واکسن مهمتر از دلبری کردن برای رئیس دولت است. نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرده است: چه شده که حالا لب باز کرده‌ای؟ چرا حالا که مردم داغدار جان به لب شده اند و خیالت از جابجایی دولت راحت شد، هفت تیر کش شده ای!

رکورد ۵۱ ساله متوفیان تهران شکست

فارس نوشت: جمعه ٢٢ مردادماه ١٤٠٠ عجیب‌ترین روز بهشت زهرای تهران بود و رکورد متوفیان پایتخت شکسته شد. با کمال تاسف جمعه ٢٢ مردادماه ١٤٠٠ عجیب‌ترین روز بهشت زهرای تهران بود؛ چرا از ابتدای کرونا تا به امروز با رکورد فوت کرونایی شکسته شد؟ فوتی های کرونا جمعه ٢١٦ تن بود و در مجموع با تعداد کل فوتی ها، آمار متوفیان ٣٩٠ تن ثبت شد که در ٥١ سال حیات بهشت زهرا بی‌سابقه بوده است.


آخرین خبرها از افغانستان

پیشروی‌های طالبان همچنان ادامه دارد و این گروه تاکنون بر سه‌چهارم افغانستان مسلط شده است. سخنگوی طالبان همچنین دیروز خبر از تصرف مزار شریف، مرکز استان بلخ در شمال افغانستان داد. طالبان با حضور در ولسوالی چهار آسیاب به ۱۱ کیلومتری جنوب کابل نیز رسیده و نگرانی پایتخت‌نشینان را دوچندان کرده است؛ اکثر سفارتخانه‌های خارجی از بیم تصرف کابل، به حالت نیمه تعطیل یا تعطیلی کامل کشیده شده‌اند و برخی از شهروندان افغانستانی، چمدان به دست در فرودگاه این شهر منتظر خروج از کشور هستند. بااین‌حال، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان دیروز (شنبه) با شماری از سیاستمداران افغان، با محوریت ایجاد دولت موقت، جلسه‌ای پشت درهای بسته تشکیل داد. دفتر عبدالله عبدالله و سیاسیون حاضر در این جلسه تاکنون جزئیاتی از نشست به رسانه‌ها ارائه نکرده‌اند لیکن شهروندان افغانستان امید دارند تا سیاسیون به طرح جامعی دست یابند تا جنگ در کشورشان خاتمه یابد.
ضرغامی: به دنبال توسعه صنعت گردشگری ایرانی اسلامی هستم

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: وزیر پیشنهادی گردشگری در کمیسیون فرهنگی عنوان کرد که به دنبال توسعه صنعت گردشگری با حفظ هویت ایرانی ـ اسلامی و معرفی فرهنگ اسلامی به گردشگران کشورهای دیگر هستیم.

بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به نشست امروز کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در جلسه امروز که با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهاد‌ی گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، وزیر پیشنهاد‌ی برنامه‌های خود برای تصدی‌گیری از طریق این وزارتخانه را ارائه کرد. وی افزود: در این جلسه وزیر پیشنهاد‌ی گردشگری با تاکید بر توسعه صنعت گردشگری عنوان کرد که ما جدی به دنبال گسترش صنعت گردشگری با حفظ هویت ایرانی ـ اسلامی هستیم.نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: ضرغامی گفت که هدف ما از توسعه صنعت گردشگری ضمن درآمدزایی از این حوزه معرفی فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به گردشگران کشورهای دیگر است و ما به دنبال درآمدزایی صرف از این حوزه نیستیم. وزیر پیشنهاد‌ی گردشگری همچنین عنوان کرد ما به دنبال حفظ میراث فرهنگی و بازسازی آنها برای حفظ هویت ایرانی ـ اسلامی خود هستیم و در این مسیر تلاش‌ها و برنامه‌های زیادی خواهیم داشت.

پاداش 1.5 میلیاردی در هیئت‌مدیره گروه مپنا

بر اساس تصمیم مجمع عمومی سالانه گروه مپنا، پاداش اعضای هیئت‌مدیره این گروه در سال مالی منتهی به فروردین سال ۱۳۹۹ حدود ۱ میلیارد و ۴۳۷ میلیون تومان تعیین‌شده و این مبلغ به‌صورت ناخالص است. قابل‌ذکر است هنوز مجمع عمومی سال مالی منتهی به پایان فروردین ۱۴۰۰ برگزار نشده و با روند سال گذشته پیش‌بینی می‌شود با توجه به نسبت‌های مالی گروه و از جمله سود، رقم پاداش هیئت‌مدیره ارقام بالاتری باشد. سهام نزدیک به 50 درصدی این ابرشرکت مهندسی در اختیار وزارت نیرو قرار دارد.
حامد لک با دستبند در دادسرای تبریز؟

دروازه بان تیم فوتبال پرسپولیس به دنبال پیگیری قضایی صحبت‌های توهین آمیزش به توپ جمع کن بازی با ماشین سازی در تبریز، امروز با دستبند در دادسرای عمومی و انقلاب تبریز حاضر شد. حامد لک، گلر تیم فوتبال پرسپولیس در پی شکایتی که از او بابت ویدیوی منتشر شده مبنی بر توهین به توپ جمع کن بازی با ماشین سازی در تبریز صورت گرفته بود در دادگاه حاضر شد. سینا یوسفی وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: صبح امروز دروازه بان پرسپولیس به دنبال پیگیری قضایی و همکاری پلیس فتا و دستگاه قصایی استان در شعبه ۲۷ دادسرای تبریز تفهیم اتهام شد. وی ادامه داد: دقایقی پیش نیز وی با دستبند در اتاق دادستان عمومی و انقلاب تبریز حاضر شد و پس از آن گویا قرار بازداشت موقت صادر شده است

اندیشکده صهیونیستی: ایران و محور مقاومت قدرتمندتر می‌شوند

مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات در یادداشتی به قلم دکتر دورون ماتزا، پژوهشگر این اندیشکده صهیونیستی و از مدیران ارشد دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل نوشت: «بر اساس اطلاعیه‌های رسمی، واشنگتن در حال کاهش حضور نظامی خود در خاورمیانه است. این کاهش شامل پایگاه‌های دفاع هوایی در عربستان که با حملات حوثی‌های یمن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، می‌باشد. این اتفاقات، اخبار شوک‌آوری نیست. برای جو بایدن، اولویت‌های سیاست خارجی کنونی عمدتاً بر چین و در سطحی محدود، بر خاورمیانه (و یا روسیه) متمرکز شده است. به همین دلیل، دولت بایدن تمایل چندانی به حضور در خاورمیانه ندارد و لذا بایدن علاقه‌ای به بازسازی اقدامات دوره نخست دولت اوباما و دخالت همه‌جانبه در باتلاق پیچیده اختلافات اسراییل-فلسطین ندارد». در ادامه این یادداشت آمده است: «بایدن می‌خواهد به‌سرعت ایالات‌متحده را از منطقه خارج کند و معتقد است که راه رسیدن به این هدف از طریق توافقی با ایران خواهد بود که این کشور را به یک ابرقدرت منطقه‌ای تبدیل کند. بدین ترتیب شاهد رفع موانع اقتصادی کنونی و اجازه به ایران جهت دستیابی احتمالی به سلاح‌های هسته‌ای خواهیم بود. تضعیف منطق راهبردی توافق ابراهیم و «دیوار آهنین» اسرائیل و دولت‌های خلیج‌فارس علیه ایران با بهبود روابط دوستانه اخیر تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با تهران نشان می‌دهد که آن‌ها تغییر نگرش‌های آمریکا در دوران دولت بایدن را احساس کرده‌اند». مرکز مطالعات راهبردی بسا در پایان تصریح می‌کند: «اگر این اتفاق روی دهد، در آینده شاهد قدرتمندتر شدن جایگاه راهبردی ایران خواهیم بود. این اتفاق شرایطی را پدید خواهد آورد که به نفع «محور مقاومت» است و می‌تواند واقعیت خاورمیانه را بسیار پیچیده‌تر و حتی انفجاری‌تر نماید، همان‌طور که اتفاقات جنگ اخیر در نوار غزه به جهانیان نشان داد».
استمداد دولت از دلسوزان و جوانان کشور

«محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏شاید در حساس‌ترین برهه کنونی باشیم. انتظار مردم از دولت جدید، حل مسائل زیادی است که روز و شب درگیرشان کرده است. دولت دست یاری به تمامی دلسوزان دارد و امید به جوانان که ما را کمک کنند».

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه: تحریم را بیش‌ازاندازه بزرگ نکنیم

مسعود میرکاظمی، دیروز رسماً به‌عنوان رئیس جدید سازمان برنامه‌وبودجه کار خود را شروع کرد. وی در جلسه معارفه خود با شرح واقعیت‌های موجود اقتصادی، گریزی به تحریم‌های کشور نیز زد و گفت: «۴۰ سال است که تحریم هستیم. در دوران جنگ قطعات یدکی خودرو به ما نمی‌دادند و قدرت تولید هم نداشتیم، امروز قدرت تولید داریم نباید تحریم را بیش‌ازاندازه بزرگ کنیم، در دوران جنگ حتی قدرت تولید یک سلاح کوچک نداشتیم، اما امروز جزو چند کشور اول جهان در تولید تجهیزات نظامی هستیم». میرکاظمی افزود: «می‌توانیم موفق شویم، چون امروز قدرت تولید داریم و امیدواریم با آشنایی کامل به ظرفیت‌های کشور به‌خصوص نیروی انسانی، بتوانیم مشکلات را دقیق شناسایی و برای آن راه‌حل پیدا کنیم». وی به مذاکره اشاره کرد و گفت: «مذاکره جای خودش را دارد امیدواریم به نتیجه برسد و اگر نرسید ما کشور ضعیف و فقیری نیستیم منابع فراوان و نیروی انسانی زیادی داریم باید فضایی ایجاد کنیم که بتوانند رشد و نمو کنند».
تعقیب قضایی مسئولین بانک‌های رباخوار

«حجت‌الاسلام منتظری» دادستان کل کشور با ارسال نامه‌ای به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، ضمن هشدار در خصوص هرگونه عملیات منجر به بروز ربا در آن‌ها، از تعقیب عاملان عملیات ربا خبر داد. در متن نامه دادستان کل آمده است: «اِعمال نظارت‌های دقیق مدیران و مسئولان محترم نظام پولی کشور و پیشگیری و برخورد جدی با این پدیده شوم و مذموم، امری ضروری و غیرقابل‌اجتناب است. ضمن استقرار نظامات لازم پیشگیرانه در صورت مواجهه با هرگونه عملیات منجر به بروز ربا نسبت به معرفی متخلفان به مراجع ذی‌صلاح قضایی اقدام نمایید. هرگونه قصور دراین‌ارتباط موجب اعمال پیگردهای قانونی خواهد بود».
پای قطعی برق به کمبود اکسیژن هم باز شد

عباد، عضو اتاق بازرگانی تهران:یکی از عوامل کلیدی تولید اکسیژن برق است که متاسفانه در ماه‌های اخیر مدام با قطعی مواجه بوده است.مساله این است که فرایند آغاز به کار دستگاه‌های تولید اکسیژن پس از قطعی برق ممکن است تا یک روز به طول بینجامد تا به راندمان مطلوب برسد؛ بنابراین، با وجود قطعی‌های اخیر، راندمان این دستگاه‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است

متلک آبدار کره شمالی به دولت آمریکا

وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا قبل از آنکه گستاخانه درباره مسائل حقوق بشری دیگر کشورها صحبت کند، باید به مشکلات حقوق بشری جامعه خودش که به خاطر سیاست‌های ضد مردمی‌اش روزبه‌روز بدتر می‌شود، رسیدگی کند». این وزارتخانه از آمریکا به خاطر اینکه به‌جای اتخاذ برنامه‌هایی برای تضمین حقوق اولیه مردم خودش، گستاخانه غرق در فضولی و دخالت در وضعیت حقوق بشری دیگر کشورها شده انتقاد کرد. وزارت امور خارجه کره شمالی سپس آمریکا را به رفتار کردن همچون یک «قاضی حقوق بشری» متهم کرد و گفت: «جامعه بین‌الملل نیز واقعیت آمریکا را به سخره می‌گیرد». یکی از ممنوعیت‌های دولت آمریکا در خصوص تخلیه خانه توسط مستأجرانی که در دوران پاندمی کرونا نتوانستند اجاره‌ خانه‌هایشان را پرداخت کنند، در پایان ماه گذشته میلادی در اکثر بخش‌های این کشور منقضی شد و میلیون‌ها مستأجر در معرض خطر از دست دادن خانه‌هایشان قرار گرفتند. وزارت خارجه کره شمالی مدعی شد که بیش از 15 میلیون تن از 6.5 میلیون خانوار در آمریکا با حکم تخلیه خانه‌هایشان روبه‌رو هستند.
دانشجویان فعلا واکسینه نمی‌شوند

دکتر سیمین خیاط زاده، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با اشاره به بخشنامه دکتر علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت کشور مبنی بر عدم اقدام به واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه‌ها تا زمان اعلام رسمی، اظهار کرد: ما اکنون در حال تکمیل واکسیناسیون گروه‌های شغلی حساس و گروه‌های سنی جدید هستیم و هنوز سهمیه‌ای برای دانشجویان اختصاص نیافته است؛ بنابراین، دانشگاه‌ها فعلا نباید تا زمان اعلام سراسری، هیچ اقدامی در راستای واکسیناسیون دانشجویان انجام دهند

‌اخبار روزانه:
*
در معاملات دیروز ارز‌های مجازی قیمت بیت کوین ۳.۴ درصد رشد و از ۴۸ هزار دلار هم عبور کرد. هر چند تا لحظه تنظیم خبر (۱۸:۱۵) به ۴۶۵۰۰ دلار کاهش یافت. با این حال روند رشد بیت کوین و دیگر ارز‌های مجازی ادامه یافت.
*
نماینده تبریز در مجلس با اشاره به پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر حضور وی در معاونت پارلمانی دولت اعلام کرد که در مجلس می‌ماند.حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهاد حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس جمهور دوره سیزدهم مبنی بر حضور وی در معاونت پارلمانی دولت اعلام کرد که در مجلس می‌ماند.این نماینده در پایان از رئیسی تشکر کرد و گفت: به تعامل مجلس و دولت کمک خواهم کرد.
*احمد امیرآبادی از رای منفی خود به استعفای زاکانی خبر داد.احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس، در توئیتی نوشت: به استعفای آقای زاکانی رای مخالف دادم. برای ایشان در مسئولیت شهرداری تهران آرزوی موفقیت و سربلندی دارم
.

*مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده گیلان و مخالف استعفای زاکانی از مجلس گفت: شما به مردم قم تعهد داده‌اید! در این سه سال باقی مانده چه کسی مسئولیت را قبول می‌کند؟ مردم قم را محروم می‌کنید. رهبری دستور دادند کسی برای کسب شغل دیگری از مجلس نرود.

*شاخص بورس دیروز با کاهش ۳۸۰۰ واحدی روی یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی ایستاد. فارس، فملی و رمپنا به افت شاخص کمک کردند و پارس و خودرو در رشد شاخص مؤثر بودند. شاخص فرابورس نیز رشد ۹۴ واحدی داشت و به ۲۱ هزار و ۳۰۶ واحد افزایش یافت.
*در حالی که اتاق بازرگانی ایران در گزارش ماه‌های گذشته از بهبود نسبی دیدگاه فعالان اقتصادی به شرایط موجود حکایت می‌کرد، اما برآورد‌ها از تیرماه نشان می‌دهد که شرایط به شدت تغییر کرده است. اتاق بازرگانی ایران وضعیت شامخ اقتصاد ایران را با نظرخواهی از فعالان اقتصادی به شکل ماهیانه بررسی و اعلام می‌کند. طبق اعلام مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شامخ کل اقتصاد در تیرماه به
۴۴.۶۲ واحد رسید که نسبت به خرداد (۵۱.۲۷) کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.
*دبیر کل کانون بانک‌های دولتی و نیمه دولتی، از تعطیلی بانک‌ها پیرو دستورالعمل ستاد ملی کرونا خبر داد. قیطاسی‌افزود: بانک‌ها برحسب ضرورت و صلاحدید و تصمیم مدیران عامل بانک‌ها باجه‌های کشیک در شعب مرکزی شهرستان‌ها را در سطح کشور برای رفع نیاز‌های غیرضروری پیش بینی خواهند کرد که از طریق سایت بانک‌ها اطلاع رسانی لازم به عمل می‌آید
.

* دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام خبر تصمیم این ستاد مبنی بر تعطیلی سراسری کشور از 25 الی 30 مرداد ماه، گفت: «به ‌هیچ‌ وجه در کشور ما به دلیل نبود برخی امکانات الکترونیکی، تعطیلی عمومی (لاک‌داون) ممکن نیست. بعد از همین ۶ روز، تعطیلی رستوران‌ها، تالارها، مراکز ورزشی سرپوشیده، نمایشگاه‌های سربسته و استخرهای سرپوشیده ادامهدار خواهد بود». وی از سرعت یافتن واکسیناسیون در کشور نیز گفت و افزود: «تا پایان مرداد ۱۰ میلیون دُز، تا آخر شهریور ۲۰ میلیون دُز و در مهر و آبان هم ۳۰ میلیون واکسن به‌طور قطعی وارد کشور می‌شود».

*سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، پدافند هوایی ارتش این کشور یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی از نوع «اسکن ایگل» را که در حال انجام عملیات خصمانه در ناحیه «مدغل» استان «مأرب» بود، با موشک زمین به هوا سرنگون کرد.

https://shoma-weekly.ir/A68rg0