گفته می‌شود که...

انحصار اطلاعات گمرک در دست یک شرکت خصوصی/اسناد محرمانه داعش به دست حشدالشعبی افتاد/بنز بقیه را لو داد و از جریمه گریخت!/شناسایی و دستگیری چند جاسوس در سیستم توزیع برق/بازگشت فغانی به لیگ برتر/اطمینان می‌دهیم تهدیدی علیه مرز‌های ایران ایجاد نخواهد شد و ...

وزیر بهداشت: سیاه‌نمایی نکنید

نمکی با تحلیل وضعیت کرونایی استان سیستان و بلوچستان، گفت: «همین الآن در سیستان و بلوچستان بالای ۵۰۰ تخت خالی وجود دارد. میزان بیمار سیستان، یک‌چهارم پیکی است که ما در هرمزگان طی می‌کنیم و کردیم. بعد با کمال وقاحت می‌گویند وضعیت سیاه است!». معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز از آغاز واکسیناسیون گروه سنی بالای ۵۰ سال از دیروز (جمعه) در این استان خبر داد و افزود: «واجدین شرایط برای دریافت واکسن، منتظر تماس همکاران ما باشند».


آخرین خبرها از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان در مرز دوغارون

روز پنج‌شنبه (17 تیرماه) گذرگاه اسلام قلعه در نقطه صفر مرزی استان هرات افغانستان با مرز دوغارون در ایران به دست نیروهای طالبان سقوط کرد که در پی آن نیروهای مرزبانی این کشور به داخل ایران پناه آوردند. در پی این واقعه، مدیرکل گمرک دوغارون اعلام کرد: «با توجه به تحولات اخیر در گمرک اسلام قلعه هم‌اکنون فعالیت‌های تجاری و انجام تشریفات گمرکی در مرز دوغارون متوقف شده است». ارتش جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای با دادن خاطرجمعی به هم‌وطنان، بر آمادگی کامل خود در منطقه، تأکید و اعلام کرد، اجازه هیچ ناامنی در مرزهای کشور را نخواهد داد. بااین‌وجود، سخنگوی طالبان اعلام کرد که: «از خاک افغانستان هیچ تهدیدی علیه کشور ایران صورت نخواهد گرفت. به مقامات ایران اطمینان می‌دهیم که به خاک کشور هم‌جوار ما ایران هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد». طالبان در راستای عمل به این گفته، تعدادی از کامیون‌ها و بارکش‌های کشورمان در خاک افغانستان را به کشورمان بازگرداند. خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز تأکید کرد: «مرزهای ایران به همت مرزبانان در آرامش و امنیت بوده و ناامنی در مرزهای کشورمان با افغانستان وجود ندارد».
پیام توئیتری گنجی به ادعای خالی بودن خزانه توسط روحانی

«عبدالله گنجی» مدیرمسئول روزنامه جوان در توئیتی نوشت: «روحانی در بدو ورود به قدرت گفت خزانه خالی را تحویل گرفته است. اگر روحانی خزانه‌ خالی تحویل گرفت رئیسی باید دنبال جای خزانه بگردد. شاید هم پیدا نکند و مجبور شود از نو بسازد».

انحصار اطلاعات گمرک در دست یک شرکت خصوصی

«نوروزی» عضو کمیسیون قضایی مجلس در یک برنامه تلویزیونی با انتقاد از مدیریت گمرکات کشور، گفت: «اطلاعات سامانه گمرک، در انحصار یک شرکت خصوصی است که درآمد بالایی دارد و حتی به وزارت اطلاعات پاسخگو نیست». وی افزود، این شرکت که در اختیار جمعی از دانشجویان سابق دانشگاه تهران قرار داشته و یک شرکت دانش‌بنیان است، هیچ‌گونه مالیاتی نیز پرداخت نمی‌کند.

درخواست پارلمان اروپا برای تحریم مقام‌های ایران!

پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که خواستار اعمال برخی تحریم‌های هدفمند علیه مقام‌های ایرانی به بهانه بازداشت اتباع اتحادیه اروپا است. نمایندگان پارلمان اروپا از رئیس‌جمهور منتخب ایران خواسته‌اند حکم اعدام احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه ایرانی مقیم سوئد را که به دلیل ارتباط با سازمان جاسوسی موساد دستگیر شده، متوقف کند. جلالی اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵ به دلیل ارتباط با سازمان جاسوسی موساد دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. یکی از اقدامات احمدرضا جلالی، اعلام نشانی و برخی مشخصات سی نفر از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی و هسته‌ای ازجمله شهیدان شهریاری و علی‌محمدی به افسران اطلاعاتی موساد بوده که به ترور و شهادت آنان منتهی شده ‌است.
اسناد محرمانه داعش به دست حشدالشعبی افتاد

«قاسم مصلح» فرمانده عملیات الحشدالشعبی در استان الانبار از دستیابی به اسناد مهمی درباره عناصر داعش در خلال انجام عملیاتی خبر داد و گفت: این اقدام کمر داعش را شکست و آن را در غرب الانبار فلج کرد. مصلح در خصوص عملیات دیروز (جمعه) علیه گروه تروریستی داعش در استان الانبار، افزود: «در این عملیات رایانه‌های حاوی اطلاعات دقیقی از بازماندگان گروه تروریستی داعش به دست الحشدالشعبی افتاد».
بنز بقیه را لو داد و از جریمه گریخت
!

اتحادیه اروپا خودروسازان آلمانی از جمله بی ام و، فولکس واگن، آئودی و پورشه را به دلیل تبانی در محدود کردن توسعه فناوری کاهش آلایندگی خودرو‌ها به پرداخت یک میلیارد دلار جریمه محکوم کرد. در این مسیر بنز به دلیل لو دادن همکاری این خودروسازان از جریمه گریخت.

غریب‌آبادی: آژانس حداقل اختیار راستی آزمایی در عربستان را ندارد

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «در مورد عربستان، آژانس از حداقل اختیارت لازم برای راستی آزمایی نیز برخوردار نیست. هرگونه قصور در اجرای پادمان‌ها، به این پادشاهی اجازه می‌دهد تا برخی فعالیت‌های خاص هسته‌ای خود را با دور نگه‌داشتن آن‌ها از بازرسی‌های آژانس، پنهان کند». اخیراً نمایندگی رژیم سعودی در آژانس اتمی با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، ادعا کرد که تنش‌زایی تهران با اظهارات درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور مطابقت ندارد. عربستان همچنین مدعی شد: «تلاش ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم [فلزی] نگران‌کننده است. ما در مورد اهداف واقعی ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم [فلزی] نگران هستیم».

بزرگ‌ترین چالش آمریکا در غرب آسیا

یک مقام وزارت دفاع آمریکا جمعه‌شب در مصاحبه با شبکه خبری اسکای‌نیوز، ایران را بزرگ‌ترین چالش آمریکا در منطقه خواند. این مقام آمریکایی ادعا کرد که حمله به نظامیان این کشور در عراق از سوی ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایت این کشور برنامه‌ریزی شده است. وی با نادیده گرفتن اقدامات عربستان سعودی و جنگ بیش از شش‌ساله این کشور علیه یمن که کشته شدن هزاران غیرنظامی بی‌گناه و ویرانی زیرساخت‌های یمن را در پی داشته است، از حملات موشکی و پهپادی انصارالله یمن به عربستان سعودی که از شرکای مهم آمریکا در منطقه محسوب می‌شود، انتقاد کرد و این حملات که در پاسخ به حملات وحشیانه ائتلاف سعودی به ملت یمن انجام می‌گیرد را نیز به ایران نسبت داد. این مقام آمریکایی همچنین گفت که کشورش با همه امکانات خود در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده و از آنچه «دفاع اسرائیل از خود» می‌خواند، حمایت می‌کند. وی در پایان اعلام کرد که آمریکا بر حمایت از متحدان خود در منطقه خلیج‌فارس تمرکز دارد و مشتاقانه تلاش می‌کند که این کشورها توانمندی‌های نظامی لازم را برای «دفاع از خود» داشته باشند.
بازدهی سهام عدالت در هفته گذشته چقدر بود؟

هفته گذشته سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت با بازدهی ۲٫۵ درصدی معادل با ۲۲۵ هزارتومان افزایش قیمت، در محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.
شناسایی و دستگیری چند جاسوس در سیستم توزیع برق

دو روز پیش خبرگزاری فارس اعلام کرد: «۳ تن از مأموران یکی از نیروگاه‌های مهم برق در کشور که وظیفه تولید و برق‌رسانی به شهرهای بزرگ را دارد، به جرم همکاری با گروهک‌های ضدانقلاب توسط نهادهای نظارتی شناسایی و دستگیر شدند. این افراد در راستای تخریب و از کار انداختن بخشی از نیروگاه برق و ایجاد قطعی‌های مکرر برق در برخی شهرهای بزرگ فعالیت داشتند». هرچند این خبر از سوی دولت تکذیب شد ولی این خبرگزاری با تکیه‌بر منابع موثق، همچنان بر صحت داشتن این خبر تأکید دارد.
بازگشت فغانی به لیگ برتر

شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال درباره شایعه قضاوت علیرضا فغانی در هفته‌های پایانی لیگ برتر و جام حذفی گفت: از آقای فغانی که افتخار کشور است، خواسته‌ایم تا در چند بازی آخر لیگ و جام حذفی استفاده کنیم و اگر مشکلی نباشد، این اتفاق خواهد افتاد. علیرضا فغانی درباره حضورش در ایران برای قضاوت در بازی‌ دربی یک چهارم نهایی جام حذفی و دیدارهای هفته‌های پایانی لیگ برتر اظهار داشت: ما برای بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در منطقه شرق در تایلند حضور داشتیم. قرار است با توجه به هماهنگی‌هایی که از قبل شده، در فرصت مناسب در ایران حضور پیدا کنم. وی افزود: صحبت برای قضاوت در بازی خاصی نشده است؛ اما هر بازی که نیاز بوده و مدنظرشان باشد و همینطور در چند بازی هفته‌های پایانی در خدمت‌ خواهم بود.

تلاش ترکیه برای ماندن در افغانستان

با آغاز خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از افغانستان، انگلیس و آلمان و دیگر کشورهای عضو ناتو نیز در حال خارج کردن نیروهایشان از این کشور هستند؛ اما ترکیه همچنان مسر به ماندن در افغانستان است! رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اخیراً در دیدار با جو بایدن، همتای آمریکایی خود در بروکسل گفت، سربازان ترکیه می‌توانند پس از خروج ناتو و آمریکا برای محافظت از فرودگاه «حامد کرزای» در کابل بمانند. اردوغان اما تأکید کرد برای اجرای این مأموریت، آمریکا باید در امور دیپلماتیک، لجستیک و مالی از ترکیه حمایت کند و پاکستان و مجارستان نیز این کشور را همراهی کنند. گفته می‌شود، این خواسته اردوغان با موافقت کلی بایدن همراه بوده است. برآوردها نشان می‌دهد که ترکیه بین 500 تا 2000 نیروی نظامی در افغانستان دارد.
اطمینان می‌دهیم تهدیدی علیه مرز‌های ایران ایجاد نخواهد شد

سخنگوی طالبان با اشاره به تصرف گذرگاه مرزی «اسلام قلعه» اظهار داشت: اطمینان می‌دهیم از خاک افغانستان تهدیدی علیه مرز‌های ایران ایجاد نخواهد شد.
«
ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با اشاره به تصرف گذرگاه مرزی «اسلام قلعه» به تسنیم گفت: از خاک افغانستان هیچ تهدیدی علیه کشور ایران شکل نخواهد گرفت. وی افزود: به مقامات ایران اطمینان می‌دهیم نسبت به خاک کشور همجوار ما ایران هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد. سخنگوی طالبان اظهار داشت: گمرک مرزی بهتر از گذشته و با نظم بیشتر به فعالیت خود در اسلام‌قلعه ادامه خواهد داد. مجاهد تاکید کرد: به مردم ایران اطمینان می‌دهیم حسن همجواری را رعایت خواهیم کرد و به اصول هر ۲ کشور با احترام برخورد خواهد شد و از ایران هم چنین توقعی داریم.

‌اخبار روزانه:
*همایون سامه‌یح نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره کافی نبودن میزان تولیدات واکسن داخلی بیان کرد: آن چیزی که درباره واکسن برکت دیده‌ام این است که به سرعت کار در حال پیشرفت است، دستگاه و لوازم آن برای تولید ۱۰ میلیون دز خریداری شده است اما اینکه چرا یک بخشی از آن خراب شده، نمی‌دانم؛ چرا این به صورت گسترده استفاده نمی‌شود؟ نمی‌دانم؛ چرا اینکه گفته بودند سه میلیون دز، اما اکنون می‌گویند دو و نیم میلیون دز و اینکه آیا هست یا نیست را نیز نمی‌دانم. اما از نزدیک کارخانه تولید برکت را دیدم که اگر راه اندازی شود، جوابگوی کشور است. وی درباره ادعای کوبا مبنی بر اینکه با ایران واکسن مشترکی نداشته و تنها تعدادی واکسن برای انجام تست بالینی به ایران داده است، گفت: اگر واقعاً درست باشد، کسانی که مدعی بوده‌اند باید پاسخگو باشند و محاکمه شوند. هر کسی در این زمینه بخواهد از روی صلاح یا به هر دلیل دیگری دروغ بگوید، باید جوابگو باشد. ما نمی‌توانیم فقط با دروغ گفتن به مردم، آن‌ها را امیدوار کنیم. آن چه به ما گفتند این است که ما مشترک با کوبا در حال ساخت واکسن کرونا هستیم.
*سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: در روزهای آینده، تزریق واکسن کرونا به افراد بالای
۵۰ سال در سیستان و بلوچستان به عنوان اولین استان کشور انجام خواهد شد. سخنگوی سازمان غذا و دارو، از آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال کشور از استان سیستان و بلوچستان خبر داد. کیانوش جهانپور گفت: شب گذشته اولین محموله واکسن کووایران برکت وارد استان سیستان و بلوچستان شد. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: از امروز علاوه بر واکسن‌های موجود در مناطق تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر، تزریق واکسن کووایران برکت به افراد بالای ۶۰ سال نیز انجام می‌شود. وی افزود: در روزهای آینده، تزریق واکسن کرونا به افراد بالای ۵۰ سال در سیستان و بلوچستان به عنوان اولین استان کشور انجام خواهد شد.
*مسافران پرواز تهران-تاشکند هواپیمایی زاگرس به دلیل ممانعت ترکمنستان از عبور این هواپیما از فضای این کشور، در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد سرگردان هستند. یکی از مسافران پرواز
۳۰۵۵ هواپیمایی زاگرس در این باره اظهار کرد:پرواز تهران-تاشکند حامل ۱۷۰ مسافر ساعت ۶:۲۰ دقیقه صبح امروز فروگاه امام خمینی (ره) را مقصد تاشکند ازبکستان ترک کرد، اما به‌دلیل ممانعت ترکمنستان از عبور این پرواز از فراز خاک آن کشور، هواپیما به فرودگاه هاشمی نژاد مشهد بازگشت و روی باند متوقف است. وی ادامه داد:به مسافران اجازه خروج از هواپیما داده نمی‌شود و در این گرمای هواپیما، مسافران ساعت هاست که درون هواپیما هستند. وی علت این اتفاق را بنا به اظهارات مسئولان و خلبان هواپیما، پرداخت نشدن حق پرواز عبوری پرواز‌های قبلی به ترکمنستان دانست و افزود: به‌ دلیل پرداخت نشدن حق ترانزیت هواپیما‌های این شرکت هواپیمایی، اکنون ۱۷۰ مسافر این پرواز سرگردان هستند و به دلیل اینکه مهر خروج از کشور روی گذرنامه ما خورده است حتی اجازه نمی‌دهند از داخل هواپیما روی باند پیاده شویم و به داخل ترمینال مسافری بیاییم.

*زمان و ساعت فعالیت کارکنان بانک‌ها و مراجعه مشتریان از امروز (١٩ تیر) تغییر می‌کند. بر این اساس بانک‌ها در روز‌های پنج شنبه تا پایان مرداد تعطیل هستند و اگر تاریخ وصول چکی برای پنج شنبه باشد، وصول آن‌ها به اولین روز کاری بعد منتقل می‌شود. همچنین، از شنبه تا اطلاع ثانوی ساعات حضور کارکنان بانک‌های خصوصی در استان تهران ٦:٣٠ و ساعت پذیرش مشتریان ۷ تا ١٣:٣٠ است. (این زمان برای دیگر استان‌ها با هماهنگی مقامات ذی صلاح خواهد بود.) در بانک‌های دولتی نیز ساعت فعالیت تا اطلاع ثانوی برای کارکنان ۶:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و برای مراجعان ۷ تا ۱۳ تعیین شده است.
*بررسی آمار عملکرد خودروسازان بزرگ کشور در سه ماه نخست امسال حاکی از تمرکز آن‌ها بر خودرو‌های ساخت داخل و کاهش سهم خودرو‌های مونتاژی در سبد تولیدشان است. بر این اساس و در بهار امسال، در مجموع هزار و
۳۳۴ دستگاه از این خودرو‌ها تولید شده که نسبت به سال گذشته افت ۲/۷۶ درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت، ایران خودرو هزار و ۱۱۹ دستگاه هایما و پارس خودرو تنها ۲۱۵ دستگاه برلیانس تولید کرده اند. آمار خودرو‌های مونتاژی سایپا نیز به صفر رسیده است.

https://shoma-weekly.ir/2NO0Qv