گفته می‌شود که...

انتخاب دبیر شورای عالی و مدیر حوزه‌های علمیه جای خالی کتاب های شیعه در کتابخانه های دنیا تاکید رئیسی بر لزوم برقراری ثبات و امنیت در عراق درخواست رئیس پارلمان عراق از گروه های سیاسی ماموریت امیر عبداللهیان به سفیر ایران در عراق نشست روسای چهارگانه عراق گلایه وزیر اقتصاد از ارائه آمار و نمودار صوری میزان خام فروشی را به کمتر از پنج درصد رساندیم هیچ توقیفی در حوزه نمایشی صورت نگرفته است بعد از انقلاب، انگلستان تبدیل به مهد پرورش جاسوس شده است سفر امیرعبداللهیان به افریقا؛ سرآغاز پیشرفت صادراتی ایران افزایش ۵۸۰ درصدی درآمد نفتی دولت در ۴ ماهه نخست سال لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی در ورزش کوچک شدن ساختار فدراسیون‌هاست

انتخاب دبیر شورای عالی و مدیر حوزه‌های علمیه

در جلسه شورای عالی حوزه های علمیه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری به عنوان دبیر شورای عالی، آیت الله جواد مروی به عنوان دبیر دوم این شورا و آیت الله علیرضا اعرافی به عنوان مدیرحوزه‌های علمیه سراسر کشور، به مدت دو سال دیگر انتخاب شدند.

بنا به تصریح ماده ۹ آیین نامه داخلی شورای عالی حوزه‌های علمیه، دبیر اول و دوم این نهاد عالی حوزوی هر دو سال یک بار، به واسطه رأی مستقیم اعضای شورای هفت نفره آن، انتخاب می‌شوند. همچنین به تصریح ماده ۲۵ آیین نامه مذکور، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز، برای بازه زمانی دو ساله، توسط اعضای این شورا انتخاب می‌شود.

بر اساس این گزارش در جلسه اخیر این شورا که در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری به عنوان دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، آیت الله جواد مروی به عنوان دبیر دوم این شورا و آیت الله علیرضا اعرافی به عنوان مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، به مدت دو سال دیگر انتخاب شدند.

در این جلسه همچنین حجت الاسلام و المسلمین حسین رحیمیان به عنوان مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه، به مدت دو سال دیگر انتخاب شد.

شایان ذکر است: آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری از سال ۱۳۹۷ عهده دار دبیری شورای عالی حوزه‌های علمیه می‌باشد و آیت الله اعرافی نیز از سال ۱۳۹۵ مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور را برعهده دارد.

==============================

جای خالی کتاب های شیعه در کتابخانه های دنیا

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) معرفی آثار علمی شیعه و تربیت مبلغان بین المللی و طلاب زباندان را ضروری خواند و گفت: حوزه برای پاسخگویی به مردم سراسر دنیا برنامه‌ریزی کند، بنابراین طلاب باید حداقل به یک زبان خارجی تسلط داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در مراسم افتتاح سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ حوزه علمیه استان تهران در تالار شیخ صدوق(ره) حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با اشاره به روایت «اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَهُ اَلْأَنْبِیَاءِ»، تصریح کرد: پیامبران از خودشان درهم و دینار بر جای نمی‌گذارند، آنچه ما از آنها ارث می‌بریم وظایفی است که خدا بر عهده انبیای الهی گذاشته است که در آیات مختلفی از قرآن کریم بیان شده است.

به گفته تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، وظایف روحانیت در عصر غیبت وظایف گسترده‌ای است و این‌طور نیست که فقط وظیفه داشته باشند حلال و حرام خدا را بگویند، بلکه باید در ترویج دین، تهذیب نفوس، توسعه عدالت اجتماعی و توسعه آزادی‌های مشروع هم مشارکت داشته باشند تا مردم به اسلام رغبت پیدا کنند.

وی با بیان اینکه انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) آمدند تا اول دنیای مردم را آباد کنند و بعد آخرت را، تصریح کرد: در بحث امنیت اجتماعی در روایات آمده است امام زمان(عج) به حدی امنیت را در کل بلاد برقرار می‌کنند که اگر خانمی از عراق با تمام زیورآلات به سمت شام حرکت کند هیچ کس مزاحم او نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با تاکید بر تقویت علمی حوزه های علمیه، بیان کرد: امروز دایره علوم توسعه پیدا کرده و اگر روحانیت به علوم مختلف احاطه نداشته باشد نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مردم در سراسر دنیا باشد.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) زمان‌شناسی روحانیت را یک مسئله مهم و ضروری دانست و گفت: باید بدانیم در دنیا چه می‌گذرد. آیا خبر داریم در همین کشور خودمان چه می‌گذرد؟ اگر ندانیم خطر چیست؟، تهدید چیست؟، چگونه می‌خواهیم با آن مقابله کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت معرفی آثار علمی شیعه به دنیا، اظهار کرد: در کتابخانه‌های کشورهای مختلف قفسه مربوط به شیعه خالی است، ولی قفسه مربوط به وهابیت پر است و اگر یک پژوهشگر بخواهد تحقیق کند، کتاب‌های شیعه در اختیارش نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، تربیت مبلغان بین المللی و طلاب زباندان را نیاز ضروری دانست و گفت: مبلغان شیعه در دنیا کم هستند. حوزه باید برای پاسخگویی به دنیا برنامه‌ریزی کند، بنابراین طلاب باید حداقل به یک زبان خارجی تسلط داشته باشند.

وی به جایگاه روحانیت در بین مردم اشاره کرد و گفت: هرچند امروز توطئه علیه روحانیت بسیار گسترده شده است و دشمنان و بدخواهان با ابزار رسانه ای می خواهند طلاب و روحانیون را از چشم مردم بیندازند اما اگر مسیر را درست ادامه دهیم، مردم ما را رها نخواهند کرد.

===================================

تاکید رئیسی بر لزوم برقراری ثبات و امنیت در عراق

رئیس جمهور در دیدار «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه برقراری امنیت و ثبات در عراق تنها از طریق گفتگو بین همه جریان‌های سیاسی این کشور، بر مبنای قانون اساسی و به منظور تفاهم بر سر تشکیل دولت جدید برای رفع مشکلات ملت عراق میسر است، تاکید کرد: پایگاه مرجعیت در این رابطه نقش بسیار مهمی دارد.
رئیس جمهور در ادامه سخنانش با قدردانی از رایزنی‌های دولت عراق درباره امور منطقه‌ای افزود: ابتکارات و اقدامات عراق برای بهبود فضای همکاری میان کشور‌های منطقه بدون دخالت بیگانگان، در تقویت همگرایی منطقه‌ای موثر خواهد بود.
آقای رئیسی پنج دور گفتگو بین ایران و عربستان با وساطت عراق را مفید توصیف و تاکید کرد که با تکمیل اجرای توافقات قبلی، مسیر برای ارتقای تعاملات هموار می‌شود.
رئیس شورای‌عالی امنیت ملی همچنین گفت: بازسازی و تقویت روابط عربستان با ایران به نفع امنیت منطقه است.
«
فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار از حمایت‌های مستمر و قاطع جمهوری اسلامی ایران از برقراری ثبات و امنیت در عراق و نیز تکمیل روند سیاسی تشکیل دولت جدید در این کشور قدردانی و بر تداوم نقش آفرینی دولت عراق در راستای بهبود روابط ایران و عربستان تاکید کرد و در این رابطه گزارشی مفصل ارایه داد.

================================

درخواست رئیس پارلمان عراق از گروه های سیاسی

رئیس پارلمان عراق ضمن تاکید بر توقف خشونت ها و بکارگیری سلاح در این کشور، دستیابی به تفاهم بین گروه های عراقی را خواستار شد.

به گزارش شبکه سومریه، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق تمام طرف‌ها در این کشور را به جلوگیری از فتنه انگیزی و دستیابی به تفاهم دعوت کرد.

بر اساس این گزارش، الحلبوسی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اوضاع کنونی درباره یک خطر بزرگ هشدار می‌دهد و نمی‌توان در قبال آن سکوت کرد و اجازه داد با عدم دخالت عقلا و افراد تأثیرگذار از میان رهبران دینی، سیاسی، عشایری و اجتماعی تشدید یابد.

رئیس پارلمان عراق همچنین خویشتنداری و جلوگیری از هرج و مرج و ریختن خون مردم بیگناه عراق از طریق بکارگیری سلاح را خواستار شد.

الحلبوسی افزود: به صورت صادقانه و مخلصانه از تمام طرف‌ها می‌خواهیم که آتش فتنه را خاموش کرده و به منظور حفظ حاکمیت و ثبات ملی و جلوگیری از کشیده شدن به سمت درگیری که به زیان همه است، به تفاهم دست یابند.

لازم به ذکر است که در پی ناآرامی‌های اخیر در عراق، فرماندهی عملیات مشترک ارتش این کشور اعلام کرده است که در همه استان‌ها و مناطق این کشور از ساعت ۱۹ عصر روز دوشنبه (به وقت محلی) تا اطلاع ثانوی، مقررات منع آمد و شد برقرار می‌شود.

همزمان رسانه‌های عراقی اعلام کردند که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق دستور آماده باش کامل به همه نیروهای امنیتی بغداد داده است.

=================================

ماموریت امیر عبداللهیان به سفیر ایران در عراق

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در تماس مستمر با طرف‌های مختلف عراقی تمام تلاش خود را برای برگزاری پرشور اربعین حسینی و حفظ سلامت زائران ایرانی عتبات عالیات به کار بسته‌ایم.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود نوشت :«از شروع حوادث اخیر در عراق من و همکارانم تمام اتفاقات را با دقت پیگیری کرده و در تماس مستمر با طرف‌های مختلف عراقی تمام تلاش خود را برای برگزاری پرشور اربعین حسینی و حفظ سلامت زائران ایرانی عتبات عالیات به کار بسته‌ایم. با سفیر کشورمان در بغداد به صورت تلفنی گفتگو کردم، به ایشان ماموریت دادم تمام توان سفارتخانه و کنسولگری‌هایمان در عراق را برای رسیدگی به زائران عزیزمان قرار دهند و به خانواده‌هایی که عزیزانشان در عراق هستند اطمینان میدهم مجموعه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در حال هماهنگی و تدبیر برای حفظ آرامش و سلامت زوار ایرانی است.

امیدوارم اربعین امسال باشکوه‌تر از همیشه این معنا را تجسم ببخشد که حب الحسین(ع) یجمعنا…»

================================

نشست روسای چهارگانه عراق

رهبران سیاسی عراق در نشستی گفتگوی سازنده را تنها راه درست برای پایان دادن به تمامی اختلاف‌نظرهای موجود با هدف حفاظت از توانمندی‌های کشور دانستند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، برهم صالح، رئیس جمهور عراق، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان و قاضی فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق در نشست جدیدی تاکید کردند، "گفتگوی سازنده تنها راه درست برای پایان دادن به تمامی اختلاف‌نظرهای موجود با هدف حفاظت از توانمندی‌های کشور است."

این چهره‌های سیاسی عراقی در ادامه بار دیگر از جریان صدر برای حضور در نشست گفتگوی ملی که گمان می‌رود در هفته جاری برگزار شود، دعوت کردند.

آنها در ادامه از گروه‌های ملی خواستند مسؤولیت خود را در شرایط حاضر بر عهده بگیرند.

سران قوای عراق تأکید کردند باید در هفته جاری دور تازه‌ای از گفت‌وگوی ملی برگزار شود تا طرح‌ها و ابتکارها برای حل بحران سیاسی را بررسی کنند.

دفتر ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، برهم صالح، رئیس جمهور امروز برای بررسی آخرین تحولات ملی، میزبان نشستی با حضور الکاظمی، الحلبوسی، زیدان بود.

طبق این بیانیه، او در این نشست تاکید کرد، حفظ امنیت، ثبات، روند دموکراتیک و قانون اساسی در عراق مسؤولیت تمامی عراقی‌ها بوده و نیز وظیفه نهادهای دولتی و گروه‌های سیاسی ملی است و گفتگوی سازنده تنها راه درست برای پایان دادن به اختلاف‌نظرهای موجود جهت حفظ پتانسیل‌های کشور است.

طبق بیانیه یاد شده، برهم صالح بار دیگر حمایت خود را از درخواست نخست وزیر برای برگزاری دور جدیدی از گفتگوی ملی در هفته جاری جهت بحث و بررسی ایده‌ها و ابتکارعمل‌های ویژه حل بحران فعلی اعلام کرده و بار دیگر از حامیان جریان صدر برای حضور در نشست گفتگوی ملی دعوت کرد.

شرکت‌کنندگان در این نشست ضمن تقدیر از پیشنهادهای اصلاح در تمامی سطوح و توسعه فعالیت‌های نهادهای مختلف و مبارزه با فساد تاکید کردند، گفتگوی ملی باید شامل بررسی تمامی مسایلی باشد که می‌تواند به خواسته‌های مردم ما تحقق بخشد.

همچنین در این نشست از تمامی گروه‌های ملی عراق خواسته شد در شرایط فعلی مسؤولیت‌های خود را پذیرفته و تنش سیاسی را متوقف کنند تا امکان بررسی نتیجه‌بخش راه‌حل‌های فوری ارائه شده فراهم شده و شرایط کلی سیاسی بررسی شده و فضای روابط میان گروه‌های سیاسی مختلف بر اساس منافع عالی ملی بهبود یابد.

علاوه بر اینها در نشست امروز خواسته شد، تنش رسانه‌ای فعلی که تاثیر منفی بر منافع کشور گذاشته و موجب نگرانی مردم شده، فورا متوقف شود.

شرکت‌کنندگان در نشست امروز در ادامه بابت فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی ملی که در حمایت از گفتگوی ملی و تلاش‌ها برای آرام کردن اوضاع و حل بحران و ایجاد همبستگی میان گروه‌ها در کشور انجام شده، تقدیر و تشکر کردند.

==============================================

گلایه وزیر اقتصاد از ارائه آمار و نمودار صوری

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: کاهش ۱۹ درصدیتورم دوازده ماهه، آمار رسمی بانک مرکزی است.

سید احسان خاندوزی با انتشار توئیتی ضمن ابراز گلایه از ارائه آمار و نمودار صوری توسط برخی از جریان‌ها نوشت: در مکتب ما مغالطه جایز نیست بویژه از سوی خواص. شاید آمار و نمودار صوری ساختن در دیگر دولت‌ها امری رایج بوده اما

وی افزود: کاهش ۱۹ درصدیتورم دوازده ماهه، آمار رسمی بانک مرکزی است.

=========================

میزان خام فروشی را به کمتر از پنج درصد رساندیم

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: با افزایش صادرات محصولات نهایی و همچنین با ابزار عوارض، میزان خام فروشی را به کمتر از پنج درصد رساندیم.

دکتر محمدصادق مفتح، با بیان اینکه رصد پذیرکردن کالاها به عنوان یکی از برنامه‌های محوری وزارت صمت دولت سیزدهم قرارگرفت اظهارکرد: رصد پذیری کالاها بر محور سامانه جامع تجارت به عنوان یکی از ابزارهای مهم برای تنظیم و مدیریت بازار در دولت سیزدهم شکل گرفت و پیشرفت‌های خوبی هم داشته بطوریکه گردش کالا در نظام تولید و توزیع به خوبی رصد می‌شود.

مفتح متذکر شد: اگر بنا بر این باشد که بخش تولید اعم از صنعت و معدن بدون نگاه به بازار داخلی و خارجی انجام شود طبیعتاً با مشکلات ساختاری مواجه خواهیم بود اما اگر امر تولید با نگاه به بازار اعم از تولید داخلی و واردات و صادرات انجام شود شاهد تعادل مناسب تری در زنجیره تأمین خواهیم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ریل گذاری‌های لازم برای شکوفایی بخش معدن در اقتصاد کشورمان مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفته یا خیر اظهارکرد: یکی از نقطه گذاری‌ها و هدفگذاری‌های جدی وزارت صمت در این دولت، بحث توسعه معدن و به ویژه بحث عدم خام فروشی است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از محصولات معدنی به صورت خام فروخته می‌شد گفت: ما تلاش کردیم که در زنجیره‌های پایین دست اشتغال ایجاد کنیم و بیشتر محصول نهایی را صادر کنیم تا محصول خام و لذا از این طریق و همچنین با ابزار عوارض، میزان خام فروشی را به کمتر از پنج درصد رساندیم.

مفتح افزایش بهره وری معادن، تکمیل زنجیره‌های تولید و صادرات کالاهای پایین دستی بیشتر به جای کالای خام را از مهم ترین اهداف وزارتخانه در بخش معدن برشمرد و اظهار کرد: ما در این راستا برنامه ریزی کرده و اقدام می‌کنیم.

وی بر با بیان اینکه دولت باید کشف قیمت کند نه قیمت گذاری و حواله کشی گفت: کشف قیمت نقطه‌ی تعادل چهار مولفه واردات، صادرات، تولید و مصرف است و از آنجایی که مهم ترین ابزار هم برای محل تلاقی این چهار نقطه بورس است لذا دولت سیزدهم هم با تکیه بر بورس مدیریت بازار را انجام می‌دهد.

مفتح اظهارکرد: در حال حاضر کالاهای فراوانی از سیمان گرفته تا شیشه و فولاد در بورس عرضه می‌شود که برکات فراوانی هم دارد. به طور مثال در شرایطی که قیمت جهانی فولاد به دنبال بحران اوکراین به شدت افزایش یافت و همچنین با وجود قطعی برق در صنایع بزرگ کشورمان اما بازار داخلی ما بازار آرامی بود و نوسان قیمت بسیار کمی را تجربه کرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی همچنین قطع ارتباط قیمت بازار داخل کشورمان با نرخ دلار و قیمت جهانی کالا را از دیگر برکات عرضه کالا در بورس توسط دولت سیزدهم عنوان کرد.

==============================

هیچ توقیفی در حوزه نمایشی صورت نگرفته است

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از فضاسازی برخی رسانه‌ها درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم اشاره کرد: برخی رسانه‌ها تلاش دارند عملکرد این وزارت خانه را در قالب بگیر و ببند نشان دهند؛ در حالی که آمار نشان می‌دهد هیچ توقیفی در نمایش نداشتیم.

محمود سالاری با اشاره به تعطیلی سالن‌های تئاتر، لغو کنسرت‌ها و همچنین تعطیلی آموزشگاه‌های هنری به مدت دو سال به دلیل کرونا گفت: این مسئله سبب شده بود اهالی هنر در فشار مالی باشند که با روی کار آمدن دولت جدید و فروکش کردن کرونا به واسطه واکسیناسیون توانستیم سالن‌های تئاتر و موسیقی را مجددا راه اندازی کنیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همه افراد می‌توانند آمار تماشاگران سالن‌های دارای اجرا در سایت‌های کنسرت و تئاتر را مشاهده کنند، تصریح کرد: امروز در تهران، سالن تئاتری نیست که خالی باشد و تقریبا همه کنسرت‌ها تا قبل از ماه محرم و صفر در همه استان‌ها و تهران اجرا می‌شدند و هفته‌ای وجود نداشته است که در تهران کنسرت اجرا نکنیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال اذعان کرد: موارد معدودی وجود داشته است که برنامه‌ها در اجرا دچار اختلال شده است که معاونت هنری تلاش و پیگیری کرده است تا آن موانع رفع شود و این موضوع را خود هنرمندان معترف هستند.

وی افزود: معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه هم و غم خود را گذاشته است تا اتفاقات خوبی برای اصحاب فرهنگ و هنر رخ دهد.

سالاری با انتقاد از فضاسازی برخی رسانه‌ها درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم اشاره کرد: برخی رسانه‌ها تلاش دارند عملکرد این وزارت خانه را در قالب بگیر و ببند نشان دهند؛ در حالی که آمار نشان می‌دهد هیچ توقیفی در نمایش نداشتیم. کاری در این حوزه بود که روی صحنه رفته است، متوقف شده است و دوباره اجرای آن شروع شده است. کارهایی نیز وجود داشته است که به دلیل مسائلی که خود گروه نمایشی داشته‌اند تعطیل شده‌اند اما در رسانه‌ها وانمود کرده‌اند که ارشاد جلوی آن کار را گرفته است.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری کنسرت در نقاط مختلف کشور اظهار کرد: بعضی از کنسرت‌هایی که در بعضی از استان‌ها به دلیل آنکه اداره کل تامین آن استان مجوز نمی‌داد، دچار مشکل شده بود، شخصا تماس گرفتم و پیگیری کردیم تا کنسرت برگزار شود. برای کاری که انجام می‌دهیم منتی وجود ندارد زیرا در حال انجام وظیفه خود هستیم.

سالاری درباره بیمه هنرمندان توضیح داد و بیان کرد: طبق آئین نامه و اساسنامه صندوق هنر، هنرمندان باید هر سه سال رزومه خودشان را احیا کنند تا فعالیت هنری آن‌ها احراز شود. امروز بیش از ۹۰ هزار نفر از هنرمندان از صندوق بیمه هنرمندان استفاده می‌کنند که معادل ماهی بیش از ۲۰ میلیارد تومان پرداخت به سازمان تامین اجتماعی برای بیمه هنرمندان است.

==========================================

بعد از انقلاب، انگلستان تبدیل به مهد پرورش جاسوس شده است

آرش پاک اندیش کارشناس مسائل سیاسی و پژوهشگر با اشاره به آمریکا و انگلیس، آن‌ها را به عنوان نماد سلطه در دنیا معرفی کرد و گفت: انگلیسی‌ها در حالی خودشان را یک نظام مردم سالار دموکراسی خواه معرفی می‌کنند که دارای یک نظام سلطنتی هستند.

وی با بیان اینکه همواره دو جریان سازش و جریان مقاومت بین ایران و انگلیس وجود داشته است، اظهار کرد: قبل از انقلاب نماد جریان سازش جریان روشنفکری در ایران بود که تبدیل به دلالان معاملات خسارت بار به نفع انگلیس می‌شود که قرارداد رویتر نمونه آن است. البته جریان سازش یا وابسته خواه سابقه طولانی در کشور دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی به جریان مقاومت که در نقطه مقابل جریان سازش قرار دارد اشاره و بیان کرد: در تاریخ ایران اشخاصی همچون امیرکبیر وجود داشتند که نماد مقابله با سلطه انگلیس بود. امیرکبیر در دوره سه ساله مدیریت خود در کشور اقدامات اساسی انجام داد که یکی از اقدامات او مبارزه با فرقه انحرافی بهائیت بود که این فرقه توسط انگلیس ایجاد شد. انگلیس این فرقه را با انگیزه انحراف در باورهای دینی مردم ایجاد می‌کند.

وی با تصریح بر اینکه تاریخ از انگلستان به عنوان استعمار پیر در کشورهای مختلف از جمله ایران یاد می‌کند، ابراز کرد: ذات نظام سلطه داشتن خوی استکباری است اما اشکال زمانی پدیدار می‌شود که یک جریان در کشور آن خوی استکباری را می‌پذیرد. جریان سازش تمایلی به مقاومت در برابر ظلم ندارد یا صداهایی که می‌خواهد در برابر جریان نابود کند.

این پژوهشگر انقلاب اسلامی با بیان اینکه در چهل سال بعد از انقلاب، انگلستان تبدیل به مهد پرورش جاسوس در حوزه‌های مختلف شده است، اشاره کرد: جاسوس پروری آکادمیک و رسانه‌ای تخصص سرویس‌های جاسوسی انگلیس است و آمریکا بعد از انگلیس قرار دارد.

پاک اندیش افزود: بستر جنگ نرمی که در آن نفوذ فردی و جریانی برای تغییر و اختلال در نظام محاسباتی مسئولان و نخبگان رخ می‌دهد توسط انگلیس با سرمایه گذاری سنگین ایجاد شده است.

وی به حوزه جریان شناسی در داخل کشور در دوران پس از انقلاب ورود کرد و گفت: در دهه ۷۰ شمسی، یک جریانی در کشور متولد می‌شود که به سمت عادی سازی خباثت انگلیس در ایران حرکت می‌کنند که به عنوان جریان سازش آن‌ها را می‌شناسیم.

این کارشناس مسائل بین الملل با تصریح بر اینکه جریان عادی سازی خباثت انگلیس در کشور، خوی استکبار را در رسانه‌های خودی عادی سازی کردند، اظهار کرد: رسانه‌ها نقش توپخانه را دارند و در طول چهل سال گذشته شاهد جنگ رسانه‌ای دشمن و عوامل آن‌ها در داخل بودیم تا دست استعمارگران در داخل همچنان باز بماند.

============================================

سفر امیرعبداللهیان به افریقا؛ سرآغاز پیشرفت صادراتی ایران

جعفر قنادباشی در خصوص نتیجه سفر امیرعبداللهیان به افریقا گفت: متاسفانه تصور می‌شود یک سفر سیاسی باید سوغاتی زودهنگام داشته باشد؛ البته توافق نامه‌هایی امضا می‌شود ولی باید دانست در دیپلماسی رایزنی‌هایی صورت می‌گیرد تا یک تفاهم و سپس توافق صورت گیرد.

وی افزود: دولت سیزدهم تازه کار است و برای برقراری مناسبات باید سلسله سفرهایی صورت گیرد.

به گفته قنادباشی روابط کشور با افریقا به سمت امور راهبردی پیش رود؛ چنانچه این کشورها دارای ظرفیت‌های بین المللی هستند و سفر اخیر مقدمه‌ای برای سفر رئیس جمهور و رفت و آمد در سطوح عالی است.

این کارشناس حوزه سیاسی روابط اقتصادی با تانزانیا و مالی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اقیانوس هند بسیار مهم است و تانزانیا یکی از اعضای مهم آن است.

قنادباشی ادامه داد: دستاوردهای دیگر ناظر بر بخش خصوصی و تجاری است که همراه وزیر خارجه به سفر رفته‌اند و می‌توانند به بازارهای جدید دست یابند.

وی تاکید کرد که بسیاری مسائل باید غیر رسانه‌ای باشد تا موجب ایجاد رقیب نشود. این حوزه جزئی از قابلیت‌های ماست و نباید رسانه‌ای و شفاف شود.

قنادباشی همچنین به ظرفیت‌های کشاورزی در کشورهایی که وزیر خارجه به آن‌ها سفر کرده است، اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد می‌تواند در این کشورها کار کند ولی محصولات آن باید در ایران مورد استفاده قرار گیرد و البته سودی دو طرفه داشته باشد.

وی افزود: دولت‌های پیشین چنین سیاستی را ادامه ندادند؛ در حالی که تجار بسیاری در گذشته فداکارانه به کشورهای افریقایی سفر کردند و حتی مدارس دینی ایجاد نمودند.

قنادباشی خاطرنشان کرد که رسانه‌های داخلی نیز باید در این زمینه فرهنگ سازی کنند و دادِ برون سپاری بسیاری امور را سر ندهد؛ لذا رسانه‌ها باید در زمینه ایجاد طرح‌های اقتصادی در افریقا آمادگی داشته باشند و بدانند یک معامله دو سر سود، نیازمند اعتمادسازی است.

وی از دیگر سو یادآوری کرد که کار در افریقا سودی هنگفت درپی دارد ولی راهبردی در دستور کار مجلس و دولت نیست. البته افکار عمومی و رسانه‌ها باید کمک کنند و دانشگاهیان وارد میدان شوند تا صادراتِ گذشته ایران و خوشنامی کشورمان در افریقا تکرار شود.

===========================================

افزایش ۵۸۰ درصدی درآمد نفتی دولت در ۴ ماهه نخست سال

سخنگوی دولت با اشاره به این که ایران کشور محدود شدنی نیست، گفت: درآمدهای پایدار کشور در ۴ ماهه نخست سال جاری از محل فروش نفت و میعانات ۵۸۰ درصد افزایش یافته است.

علی بهادری جهرمی حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را نیازمند توجه به حوزه داخلی و فعال شدنِ ظرفیت‌های بین المللی دانست و گفت: در این زمینه باید سعی کرد به همه ظرفیت‌ها و خاصه همسایگان توجه نمود.زمانی ایران گذرگاه تجارت جهانی بود و جاده ابریشم را از یاد نمی‌بریم؛ اما در گذر زمان دشمنان ما سعی کردند ایران را دور بزنند و لذا دولت سیزدهم تمرکز خود را بر بازگرداندنِ این ظرفیت به حوزه تجاری کشور قرار داد.

وی از فعال شدن کریدور شمال به جنوب خبر داد و تاکید کرد که امروز ۱۳ میلیون تن کالای بیشتر نسبت به سال گذشته از مرزهای کشورمان عبور داده شده که به معنای افزایش ۷۰درصدی در ترانزیت کالاست.

به گفته بهادری جهرمی این دستاورد در مرحله اول طی آشتی با همسایگان محقق شده است و توانستیم از طریق توسعه تعاملات اقتصادی با ۱۵ کشور همسایه تا ۵۰ درصد تجارت کشور را افزایش دهیم که کمکی به تولید کننده داخلی و راهی برای افزایش درآمدهای ارزی است.

در مرحله بعدی ایران حضوری فعال در اجلاس‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای یافت که شانگهای و بریکس از آن دسته‌اند و کمک می‌کند بازارهای جدیدی به روی فعالان اقتصادی کشور باز شود و همه از این ظرفیت بهره مند شوند.

سخنگوی دولت همچنین یادآور شد که برنامه ریزی‌های کنونی، فروش نفت را معطل برجام و اف‌ای تی اف نکرده است و آمارها نشان می‌دهد درآمد دولت از محل فروش نفت در سال گذشته ۳ برابر شده است.

این رقم در ۴ ماهه نخست سال جاری از محل فروش نفت و میعانات ۵۸۰ درصد افزایش یافته است که کمک می‌کند به جای خلق پول و تورم، مخارج عمومی کشور از طریق منابع پایدار تامین گردد و ان شاالله با طی این مراحل به جهان نشان می‌دهیم که ایرانِ ما محدود شدنی نیست.

========================================

لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی در ورزش کوچک شدن ساختار فدراسیون‌هاست

زمان آبادی با اننقاد از تعداد بالای فدراسیون‌های کشور گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی که در بیانیه گام دوم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است، تعداد فدراسیون‌ها باید کاهش یابد تا هزینه‌های سنگین اداره آنها، صرف تعالی و رشد ورزش شود.

غلامحسین زمان آبادی، مشاور فرهنگی توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با اشاره به سابقه ورزشی وزیر ورزش و جوانان، عنوان کرد: حوزه ورزش به دلیل حضور افراد سیاسی در تصمیم گیری دچار آسیب‌های بسیار جدی شد. گرچه این افراد دلسوز بودند اما چون اهلیت و دانش لازم برای این جایگاه را نداشتند و نگاه و رویکرد سیاسی داشتند، ورزش را از مسیر اصلی خود منحرف کردند.

وی افزود: این فرآیند سبب شد چهره‌های ورزشی کشور در انزوا قرار بگیرند و افراد نخبه و باتجربه این حوزه خانه نشین شوند. همچنین سیاست زدگی ورزش، هزینه سنگینی بر جامعه ایرانی و جهانی تحمیل کرد، به طوری که رشته‌هایی چون جودو و دوچرخه سواری را لبه تیغ قرار داد.

مشاور وزیر ورزش نسبت به حضور سیدحمید سجادی به عنوان وزیر ورزش ابراز خرسندی کرد و گفت: صرف نظر از این که عملکرد وزیر ورزش مثبت یا منفی باشد، حضور چهره ورزشی خود به خود، رویکرد این وزارتخانه را نسبت به گذشته متمایز خواهد کرد.

زمان آبادی با تاکید بر این که اقدام اصلی وزارت ورزش، تغییر دادن مسیر ورزش سیاست زده ایران است، اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که ورزش ایران به آن دچار شده بود، سیاسی شدن حضور بانوان در ورزشگاه بود. همان گونه که دیدیم خانم‌ها برای تماشای مسابقات فوتبال در ورزشگاه حضور یافتند و مشکلی ایجاد نشد. در واقع معاندین تلاش می‌کردند این موضوع را به یک مسئله سیاسی تبدیل کنند که موفق نشدند.

وی به گام دوم انقلاب و تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بر اساس بیانیه گام دوم، ما برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید چابک سازی را اولویت قرار دهیم به همین دلیل به جای اضافه کردن فدراسیون‌ها، باید از تعداد آنها کم و بر خدمات آنها بیافزاییم.

مشاور فرهنگی وزارت ورزش با انتقاد از طرح تبدیل انجمن آمادگی جسمانی به فدراسیون، گفت: بسیاری از فدراسیون‌های ما باید به انجمن تبدیل شوند، در این میان طرحی تصویب شده که یک انجمن به فدراسیون تغییر کند که نتیجه آن چیزی جز تحمیل هزینه‌های گزاف بر ورزش نیست، در حالی که این بودجه می‌تواند صرف رشد ورزش شود.

https://shoma-weekly.ir/J8XcBd