گفته می‌شود که...

انتخابات ۱۴۰۰ الکترونیکی برگزار می‌شود؟/FATF و حضور در لیست سیاه /حمله پهپادی یمن به پایگاه سعودی/بن‌سلمان: با اسرائیل سازش کنم ایران مرا می‌کُشد/سهم ۵۰ تا ۷۰ درصدی اجاره‌بها از درآمد خانوارها/موج تحریم محصولات فرانسوى/علاقه به عروسک به‌جای فرزند! و...

اسلام‌ستیزی مکرون؛ از پوشش ناکارآمدی تا فروش استقلال فرانسه

اقدام «امانوئل مکرون» در حمایت از انتشار کاریکاتورهای موهن به مقدسات اسلامی به بهانه حمایت از ارزش‌های سکولاریسم، با خشم و محکومیت مسلمانان جهان همراه شد. درباره اسلام‌ستیزی علنی مکرون چند نکته وجود دارد: «اسلام‌ستیزی دولتمردان فرانسه در حالی با ادعای آزادی توجیه می‌شود که نقد هولوکاست جرم تلقی می‌شود. محبوبیت مکرون نزد افکار عمومی به عدد 7/38 درصد رسیده و او سعی دارد با انحراف افکار عمومی از ناکارآمدی دولت، مقابله با اسلام را به موضوعی امنیتی تبدیل کرده و مانع اعتراضات خیابانی جلیقه زردها شود. فرانسه به دنبال سلطه بر اروپا پس از برگزیت است، لذا مکرون با رویکرد اسلام‌ستیزانه سعی دارد رأی راست‌های افراطی در داخل و در اتحادیه اروپا را جلب کند. فرانسه که در دوران «دوگل» و «شیراک» در جهان سروری می‌کرد، حال مکرون واداده و ضعیف، به دستور اربابان آمریکایی‌ـ صهیونیستی خود می‌خواهد افکار عمومی مسلمانان را از خیانت اعراب در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، به سمت اسلام‌ستیزی فرانسوی منحرف کند.
انتخابات ۱۴۰۰ الکترونیکی برگزار می‌شود؟

رئیس ستاد انتخابات کشور از تعیین تکلیف برای اجرای فرآیند ۲۵گانه الکترونیکی شدن انتخابات ۱۴۰۰ با اعلام نظر شورای نگهبان تا پایان این ماه خبر داد.
FATF و حضور در لیست سیاه

گروه ویژه اقدام مالی‌(FATF)، در مجمع عـمـومی خود تـصـمیـم گـرفتـه است تا ایـران و کره شمـالی را در فهرست سیـاه نگـاه دارد و محـدودیـت‌های سخت‌تری بر کشـورهایی که در زمـیـنـه پولشویی و تامیـن تـروریـسـم همکاری نـمی‌کنند، اعـمـال کند. به گـفـته رئـیـس FATF با تـوجـه به ایـنکه وضـعـیت این دو کشـور تغییر نـکـرده در فـهرسـت سیـاه می‌مانـنـد. هـمچـنین کـشـورهایی نـظـیر کـره‌شـمـالی و شبـکه‌های‌شان در دور زدن تحریم‌ها زیرک‌تر شده‌اند؛ از این رو مقامات باید نیز زیرک‌تر شوند.
چامسکی: ترور سلیمانی همانند آن است که ایران پمپئو را ترور کند

به گزارش اسپوتنیک، نوام چامسکی، فیلسوف، زبان‌شناس و نظریه‌پرداز آمریکایی اقدام دولت ترامپ در ترور سردار سپهبد سلیمانی را اقدامی «بسیار خطرناک» خواند و گفت: «اتفاقی این چنینی در جنگ جهانی دوم و جنگ سرد نیز رخ نداده است. ترور قاسم سلیمانی همانند آن است که ایران تصمیم می‌گرفت تا مایک پمپئو با یک ژنرال ارشد دیگر را در فرودگاه بین‌المللی مکزیکو سیتی به قتل برساند. این مسئله نشانگر میزان جدیت این فرضیه داخلی است که آمریکا کشوری یاغی محسوب می‌شود که از تعهدات و قوانین بین‌المللی پیروی نمی‌کند».

دو بار تا نزدیکی خاوری رفتیم

«سردار اشتری»فرمانده ناجا گفت: «دو بار تا محل سکونت خاوری رفتیم و حتی به پلیس آنجا گفتیم که خانه او کجاست، اما پلیس کانادا بازداشتش نکرد. در همین موضوع استرداد مدیرعامل بانک سرمایه هم پلیس اینترپل تعجب کرد که ما از کجا می‌دانیم او در کجا زندگی می‌کند

پیروزی چشمگیر ایران و شکست شرم آور آمریکا

«حسین ایبش» ستون‌نویس آمریکایی، در نشریه «بلومبرگ» از کشورهای عربی درخواست کرد از رقابت تسلیحاتی با ایران اجتناب کنند. در این یادداشت آمده است: «انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که سال ۲۰۰۷ وضع شده بودند، پیروزی دیپلماتیک چشمگیری برای ایران محسوب می‌شود. تلاش دولت آمریکا برای تمدید این محدودیت‌ها در شورای امنیت سازمان ملل شکست ننگین آمریکا را به‌دنبال داشت، همانطور که تلاش این کشور برای به کار انداختن مکانیسم شکایتش ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به شکست انجامید».

حمله پهپادی یمن به پایگاه سعودی

سخنگوی نیروهای مسلح یمن خبر داد: «دو حمله پهپادی موفق به پایگاه هوایی «خمیس مشیط» در خاک عربستان انجام شده و در این حمله، آشیانه جنگنده‌ها با دقت هدف حملات پهپاد تهاجمی «قاصف K2» قرار گرفت.» او این حمله را در پاسخ به افزایش حملات هوایی ائتلاف سعودی و ادامه یافتن محاصره همه‌جانبه یمن ذکر کرد.
بن‌سلمان: با اسرائیل سازش کنم ایران مرا می‌کُشد

«حییم سبان»، میلیاردر صهیونیست و دوست نزدیک بن‌سلمان اخیراً با او دیدار داشته است. او مدعی شد که ولی‌عهد سعودی به او گفته که از واکنش ایران و مردم عربستان به عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس می‌ترسد. بن‌سلمان گفته؛ این اقدام می‌تواند منجر به قتل من به دست ایران، قطر و ملتم (مردم عربستان) شود.

استقرار یگان‌هایی از نیروی زمینی سپاه در مرز خداآفرین

«سردار پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه از اعزام یگان‌هایی از نیروی زمینی سپاه به مرز خداآفرین خبر داد و گفت، این اقدام «با هدف صیانت از منافع ملی و همچنین تأمین امنیت و آرامش مردم منطقه صورت می‌گیرد. هرگونه ناامنی و تهدید در مرز‌های ما که موجب آسیب به امنیت و آرامش روانی مردم عزیزمان باشد، با اقدام مقابله‌ای ما مواجه خواهد شد و اساساً امنیت مردم و منافع ملی کشورمان خط قرمز ما است

در تاریکخانه بودجه شرکت‌های دولتی چه می‌گذرد؟

هرچند بودجه شرکت‌های دولتی به‌معنای اقلام حساب‌های جاری و حساب‌های سرمایه‌ای این شرکت‌ها به تصویب مجلس می رسد؛ اما در عمل به جز اقلام مرتبط با منابع عمومی، سایر ارقام منابع و مصارف این شرکت‌ها در قوه مقننه مورد بررسی قرار نمی‌گیرند. وقت‌گیر بودن بررسی بودجه شرکت‌های دولتی در فرصت اندک بررسی بودجه در مجلس، لزوم بررسی تخصصی شرکت‌های هر حوزه خاص، دسترسی نداشتن به اطلاعات کافی و مبهم بودن الگوی مطلوب ورود مجلس به بودجه شرکت‌ها، مهم‌ترین دلایل عدم بررسی جدی بودجه شرکت‌های دولتی در مجلس است. بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی در سال ۱۳۹۹ حدود ۷۵ درصد کل بودجه را تشکیل می‌دهد؛ به عبارتی، بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی به تنهایی معادل سه برابر بودجه عمومی کشور است. نکته تأسف‌بار این است که این رقم بسیار بالا به هیچ وجه در جریان بررسی بودجه در مجلس، مورد کنکاش یا تصویب قرار نمی‌گیرد و در زمان اجرا نیز نظارتی بر آن وجود ندارد.
سهم ۵۰ تا ۷۰ درصدی اجاره‌بها از درآمد خانوارها

رئیس کمیسیون عمران مجلس خبر داد: «5۰ تا ۷۰ درصد از درآمد خانوارها صرف پرداخت اجاره مسکن می‌شود. در چند سال اخیر مردم برای پرداخت اجاره با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند. مهم‌ترین راهکار برای کاهش مشکلات بازار اجاره، تولید مسکن است

موج تحریم محصولات فرانسوى

هشتگ تحریم کالاهاى فرانسوى که پس از اهانت رئیس‌جمهور فرانسه به اسلام به ترند توئیتر تبدیل شد، اکنون جنبه عملى به خود گرفته است. تعدادى از شرکت‌هاى بزرگ عربى محصولات فرانسوى را تحریم کرده‌اند و موج جمع آورى محصولات فرانسوى از فروشگاه‌ها در حال گسترش است. فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود، نشان مى‌دهد که فروشگاه‌های بزرگ اردن در حال تخلیه کالاهای ساخت فرانسه هستند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های توزیع کالا در قطر نیز با اعلام اسامی تولیدات فرانسه با صدور بیانیه‌ای از جمع‌آوری این محصولات از فروشگاه‌ها خبر دادند. یکی از مهم‌ترین اهرم‌ها برای کنترل دریدگی رفتارهای دولتمردان فرانسوی علیه دین مبین اسلام و مقدسات اسلامی و همچنین کاهش فشارها بر مسلمانان در غرب، تحریم کالاهای تولیدی فرانسه و کشورهایی است که رفتارهای ضداسلامی را تأیید و ترویج می‌کنند. مهم‌ترین پایه افتخار غرب، صنعت و اقتصاد آن است و ملت‌های مسلمان در اقدامی آگاهانه و خودجوش قصد ضربه زدن بر این پایه تمدنی را دارند.

آمریکا: تحریم جدیدی علیه ایران وجود ندارد

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که به علت تحریم بیش از حد مسکو و تهران، امکان اعلام تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و ایران وجود ندارد.
امید واهی!

«اسماعیل گرامی‌مقدم»، سخنگوی حزب اعتماد ملی در پاسخ به سؤال تفاوت پیروزی بایدن با ترامپ برای ایران، نکات خنده‌داری را مطرح کرده که مفهوم دیگر آن توهین مستقیم به شعور حامیان جریان اصلاحات می‌باشد. وی گفته است: «انتخابات آمریکا حتما بر شرایط اقتصادی و سیاسی ایران تأثیرگذار است؛ چرا که شعار‌ها و برنامه‌هایی که دو نامزد انتخاباتی آمریکا تاکنون ارائه داده‌اند در تضاد با هم است. این تضاد بین آنها نیز در جهت تغییر اساسی در وضعیت اقتصادی ایران است. یعنی به محض اینکه جو بایدن رای بیاورد، آنها به برجام برمی‌گردند و این برگشت به برجام حتماً تاثیرات روانی در بر خواهد داشت که حداقل باعث توقف قیمت‌ها می‌شود. به نظر می‌رسد که با برگشت آمریکایی‌ها به برجام و نشستن پشت میز مذاکره، پشتوانه ارزی کشور بیشتر شده و باعث این می‌شود که ارزش ریال ما هر روز کاسته نشود و تورم داخلی نیز کنترل شود؛ اگر دموکرات‌ها برنده انتخابات ۲۰۲۰ باشند، در ایران نیز امید به مردم برمی‌گردد و احتمالاً یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرا انتخاب خواهد شد. دلیلش نیز این است که مردم ثمرات برجام را در زندگی روزمره خود خواهند دید. بعد از آن امید به زندگی افزوده می‌شود و از طرف دیگر مردم راغب می‌شوند به رئیس‌جمهوری رأی بدهند که بتواند بیشتر تنش‌زدایی کند». امید واهی دادن به جامعه و حدود 6 سال معطل نگه داشتن اقتصاد کشور به گشایش‌های مذاکره با آمریکا و نتایج برجامی بس نبود، حالا برخی غربگرایان داخلی امید به رأی‌آوری بایدن و تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را سر می‌دهند!
علاقه به عروسک به‌جای فرزند!

خبرگزاری رویترز در گزارشی به علاقه برخی از خانواده‌های ایرانی به عروسک‌های کودکانه واقع‌گرایانه پرداخته است. برای برخی از خانواده‌ها در ایران احتمال داشتن فرزندان بیشتر بار اقتصادی یا عاطفی زیادی را تحمیل می‌کند، اما آن‌ها به داشتن فرزند علاقه‌مند هستند بنابراین عروسک‌های کودکانه را گزینه‌ای مناسب به جای نوزاد زنده دانسته‌اند. بسیاری از مشتریان عروسک‌های نوزادی کسانی هستند که فرزندشان از داشتن برادر یا خواهر محروم است و خواهان یک خواهر و برادر هستند تا از تنهایی رهایی یابند.

واکنش کاربران لبنانی به سالروز انفجار مقر تفنگداران دریایی آمریکا

در سالروز کشته شدن 241 نظامی آمریکایی در عملیاتی علیه مقر نیروهای دریایی آمریکا در 23 اکتبر 1983 که به خروج این نیروها از لبنان منجر شد، کاربران لبنانی به صورت گسترده‌ای به هشتگ «مارینز نیروهای اشغالگر» واکنش نشان دادند تا آنجا که این هشتگ در لبنان ترند شد. 37 سال پیش یک کامیون حامل مواد منفجره، ساختمان نیروهای اشغالگر آمریکایی در فرودگاه بیروت را مورد هدف قرار داد که به کشته شدن بیشترین تعداد از نظامیان آمریکایی در عملیاتی واحد منجر شد؛ کشته شدن این تعداد از آمریکایی‌ها از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بود. سازمان ناشناسی به نام «جهاد اسلامی» مسئولیت این عملیات را به عهده گرفت. پس از این ضربه مهلک، از فوریه 1984 نیروهای آمریکایی از لبنان عقب‌نشینی کردند.
مدت طولانی مجرد ماندن

تیم چند رشته‌ای 90 تحقیق را بررسی کرده تا تاثیرات کرونا بر اجتماعات انسانی را در عصر پساکرونا پیش‌بینی کنند. به گفته این گروه نابرابری جنسیتی و محافظه‌کاری اجتماعی به دلیل قرنطینه کرونایی افزایش خواهد یافت. بر این اساس ازدواج و بچه‌دار شدن در برخی کشورها به بعد موکول شده که نتیجه مستقیم آن کاهش جمعیت می‌شود. همه‌گیری به یک آزمایش اجتماعی بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده و نتایج آن هنوز به پایان نرسیده است.

پول بدهید تا شکار کنید

صدور مجوز 20هزار دلاری برای شکار برخی گونه‌ها؛ این سیاست چند سال اخیر سازمان حفاظت از محیط‌زیست برای کاهش شکار غیرمجاز در کشور است؛ سیاستی که البته از ابتدا با انتقادهای شدیدی روبه‌رو شده است. اسماعیل کهرم در این رابطه می‌گوید: «مشاورین آقای کلانتری افرادی علاقه‌مند به شکار هستند و به همین دلیل چنین تصمیماتی گرفته می‌شود، این‌ها گفتند، کل و بز و قوچ و میش آب زیاد می‌خورند به همین دلیل باید شکار شوند، این چه نوع منطقی است؟.»

اخبار روزانه:
*
وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری اعلام کرد که تنها یک حساب در این شبکه اجتماعی دارد و دیگر حساب‌ها جعلی است. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه‌شب در صفحه رسمی توییتر خود به آدرس @JZarif به زبان انگلیسی نوشت: این تنها حساب کاربری توییتر است که من استفاده می‌کنم، و هر شخص یا ربات دیگری که از اسم یا تصویر من استفاده کند، جعلی است.
* حدود یک سال پیش بود که در آپارات ویدئویی بارگذاری شد که حواشی و پیامد‌های زیادی برای مدیران آن داشت. اواسط مهر
۱۳۹۸ بود که ویدئویی با محتوای مجرمانه در فضای مجازی (اینستاگرام) و خصوصا شبکه اجتماعی ویدئو محور آپارات منتشر شد. این ویدئو با وجود آنکه چهل دقیقه پس از انتشار پاک شد، حواشی و جنجال‌های زیادی را به دنبال داشت. در این ویدئو خانم مجری در حالی که پوششی نامتعارف داشت در مصاحبه با کودکان کم سن و سال پرسش‌هایی جنسی مطرح می‌کرد. در این ویدئو این خانم مجری از کودکان درباره چگونگی به دنیا آمدنشان سوال می‌پرسید و به اصطلاح پیگیر آموزش‌های جنسی به کودکان شده بود
* پوشاندن تصویر بانوان از روی سنگ قبر‌های آرامگاه شهر رویان، خودسرانه و بدون اطلاع دادن به خانواده‌های این درگذشتگان سبب نارضایتی و انتقاد‌های تعدادی از شهروندان این شهر شده است. عصر پنجشنبه گذشته که تعدادی از شهروندان رویان برای زیارت اهل قبور و فاتحه‌خوانی بر مزار درگذشتگان خود به آرامگاه این شهر رفتند، با سنگ قبر‌های مخدوش شده‌ای مواجه شدند که تصویر روی آن با رنگ پوشانده شده و مشخص نبود، چه فرد یا افرادی اقدام به حذف تصویر از روی آن‌ها کرده بودند. این اتفاق فقط در مورد سنگ قبر‌هایی دیده شد که تصویر صورت

*
وظیفه ما در برابر کسانی که اعتقادی به ولایت فقیه جز در امور حسبیه ندارند، با توجه به اینکه بعضی از نمایندگان آنان این دیدگاه را ترویج می‏کنند، چیست؟ پاسخ: ولایت فقیه در رهبرى جامعه اسلامى و اداره امور اجتماعى ملت اسلامى در هر عصر و زمان از ارکان مذهب حقّه اثنى‏عشرى است که ریشه در اصل امامت دارد. اگر کسى به نظر خود و بر اساس استدلال و برهان به عدم‌ لزوم اعتقاد به آن رسیده باشد، معذور است، ولى ترویج اختلاف و تفرقه بین مسلمانان براى او جایز نیست؛ واگر در نیروهای مسلح باشد، باید تصمیم مقتضی نسبت به ادامه خدمت وی گرفته شود.
*احزاب داخلی سودان عادی سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی را خیانت به امت اسلامی و فلسطین توصیف کردند. حزب کنگره سودان اعلام کرد: «عادی‌سازی با اسرائیل را رد می‌کنیم، اما از حذف نام سودان از لیست کشور‌های حامی تروریسم استقبال می‌کنیم». حزب بعث سودان نیز اعلام کرد که تماس‌های سیاسی و حزبی را برای تشکیل یک جبهه ملی علیه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی آغاز کرده است
.

* آیا اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه نداشتن موجب ارتداد می‌شود؟ پاسخ: عدم اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه، اعم از این که بر اثر اجتهاد باشد یا تقلید، در عصر غیبت حضرت حجت(ارواحنافداه) موجب ارتداد و خروج از دین اسلام نمى‏شود.(اجوبه الاستفتائات، س 59)

https://shoma-weekly.ir/N1cfpF