گفته می‌شود که...

امیر عبداللهیان: حاج قاسم هیچ‌گاه از مردم هزینه نکرد/بازار جوجه یک‌روزه سیاه شد/سخنگوی ارتش عراق: نیاز به هیچ سرباز آمریکایی نداریم/شهرستان بدون زندانی مالی/عارف: اگر شرایط ایجاب کند، نامزد انتخابات می شوم/توییت پمپئو درباره ارزش ترور سردار سلیمانی برای آمریکا و ...

هدف انتخاباتی آمریکا از مذاکرات وین

معاونت مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی مذاکرات وین پرداخت. در این گزارش آمده است: «محرمانگی مذاکرات و عدم ارائه جزئیات گفتگوها سبب بروز روایت‌‌های گوناگونی از وین شده است. نوع خوانش آمریکا و اروپا از روند مذاکرات با آنچه در ایران بیان می‌شود، نه‌تنها چندان همسو نیست، بلکه در برخی موارد در تضاد با یکدیگر است. بررسی تکه‌‌های این پازل نشان می‌‌دهد، تصویری که از مذاکرات وین در فضای داخلی ایران در حال ساخته‌شدن استف با آنچه در وین در جریان است، تفاوت معناداری دارد و کلید فهم وضعیت کنونی پرونده هسته‌‌ای و تصمیم‌گیری درباره آن در تبیین این تفاوت است». این گزارش می‌افزاید: «یکی از آسیب‌های اصلی در مسیر رفع تحریم‌‌ها، تحریف در بیان حقایق مذاکرات وین است. ایجاد خوش‌بینی کاذب درباره دستاوردهای احتمالی وین، نه‌تنها مردم را مأیوس خواهد ساخت، بلکه به لحاظ مذاکراتی نیز تیم مذاکره‌کننده ایران را در موضع ضعف قرار خواهد داد». گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح می‌کند که آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در تلاش است تا به‌گونه‌ای فضای روانی را مدیریت کند که در عین مداخله و اثرگذاری بر نتایج انتخابات، بتواند یک توافق بد را به ایران تحمیل کند.

امیر عبداللهیان: حاج قاسم هیچ‌گاه از مردم هزینه نکرد

«حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در واکنش به حواشی ایجادشده پیرامون فایل صوتی منتشرشده از وزیر امور خارجه، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «در مذاکرات هسته‌ای منتهی بهبرجامو سایر مذاکرات مهم بین‌المللی، همواره دستاوردهای میدانی جمهوری اسلامی ایران پشتوانه بزرگ دیپلماسی بوده است. سردار سلیمانی هیچ‌گاه از مردم هزینه نکرد. سردار سلیمانی میدان و دیپلماسی را دو رکن حفظ منافع ملت و امنیت ملی می‌دانست».

بازار جوجه یک‌روزه سیاه شد

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور با هشدار درباره کاهش دوباره تولید مرغ، گفت: «قیمت جوجه یک‌روزه به‌جای قیمت مصوب ۴۲۰۰ تومانی، ۷۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد». تجربه نشان داده است که به‌هم‌ریختگی در بازار جوجه، در کمتر از یک ماه تأثیر خود را بر بازار مرغ خواهد گذاشت و احتمالاً صف‌های طویل و نهایتاً افزایش قیمت مرغ نتیجه بی‌تدبیری امروز در یک ماه آینده خواهد بود.

رئیسی: لغو تحریم‌ها دستاویز دعواهای سیاسی نشود

رئیس دستگاه قضا گفت: «لغو تمامی تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن، مطالبه ملی است و این مطالبه ملی نباید دستاویز دعواهای سیاسی گردد. کسانی که به دنبال تحقق این وعده برای ملت ایران هستند، اجازه وقت‌کشی به طرف مقابل ندهند».


دو رکن مهم امنیت ملی از نگاه شهید سلیمانی

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل با بیان اینکه دستاوردهای میدانی جمهوری اسلامی، پشتوانه بزرگ دیپلماسی بوده است، گفت: سردار سلیمانی میدان و دیپلماسی را دو رکن حفظ منافع ملت و امنیت ملی می‌دانست.حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:«‏در مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام و سایر مذاکرات مهم بین المللی، همواره دستاوردهای میدانی جمهوری اسلامی ایران، پشتوانه بزرگ دیپلماسی بوده است. سردار سلیمانی هیچگاه از مردم هزینه نکرد. او میدان و دیپلماسی را دو رکن حفظ منافع ملت و امنیت ملی می‌دانست
سخنگوی ارتش عراق: نیاز به هیچ سرباز آمریکایی نداریم

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تأکید کرد: «در صورت عدم موافقت آمریکا با اخراج نیروهایش از عراق، دولت عراق استراتژی دیگری در قبال این مسئله اتخاذ خواهد کرد. ما در حال تنظیم جدول زمانی برای خروج این نیروها از عراق هستیم. ما در عراق نیازی به هیچ‌گونه سرباز آمریکایی یا بیگانه جهت حمل سلاح برای مبارزه، در سرزمین عراق نداریم».
شهرستان بدون زندانی مالی

شهرستان رودبار در جنوب استان کرمان، امروزه دیگر هیچ زندانی جرائم غیرعمدی ندارد؛ اما این اتفاق به همت خیران این شهرستان افتاده است. این خیران به‌تازگی ۱۸۰ میلیون تومان جمع‌آوری کرده و تحویل ستاد دیه داده‌اند
اولین واکنش آشنا به انتشار فایل صوتی ظریف

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با انتشار توئیتی به فایل صوتی پخش شده از وزیر امور خارجه واکنش نشان داد.حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در توئیتی نوشت: اللهم و من ارادنی بسوء فأرده و من کادنی فکده ،انشاالله این سوء نیت و کید احتمالی به خودشان برگردد..

آمریکا: مذاکرات وین سازنده است!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین در گفتگویی مفصل با شبکه الجزیره، با سازنده توصیف کردن مذاکرات وین، اعلام کرد: «در صورت موفقیت مذاکرات، ایران در مسیر برترین سامانه بازدارنده (هسته‌ای) قرار می‌گیرد». «ند پرایس» با تفکیک کردن مجموعه تحریم‌های اعمال‌شده علیه ملت ایران به تحریم‌های سازگار و ناسازگار با برجام، صراحتاً از بردن ایران به گوشه رینگ سخن گفته و تأکید می‌کند که تحریم‌های سازگار با برجام حتماً باید حفظ شوند. این رویکرد به‌وضوح بیان‌گر این نکته است که ایراد دموکرات‌ها به ترامپ در خصوص خروج از برجام و اعمال راهبرد فشار حداکثری علیه ایران، نه از سر دلسوزی که به دلیل بر هم خوردن مسیر تشدید فشار بر کشورمان بوده است. ایران قطعاً منطبق با قانون مجلس و رهنمودهای رهبری به چیزی جز رفع همه تحریم‌ها با هر برچسبی به‌صورت یکجا تن نخواهد داد. باید به این نکته توجه داشت که اساس ورود ایران به این دور از مذاکرات وین، خلع سلاح آمریکا در زمینه پیگیری راهبرد فشار حداکثری بوده تا از طریق آن موضوع رفع کامل تحریم‌ها محقق شود. هیئت مذاکره‌کننده ایرانی امروز دوشنبه مجدداً وارد وین شده است و آن‌گونه که عباس عراقچی سرپرست هیئت در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده جلوگیری از شکل‌گیری مذاکرات فرسایشی یکی از اصول اصلی هیئت ایرانی در مذاکرات است. انتظار می‌رود طی هفته جاری و با اعلام نتیجه مذاکرات، تکلیف دو کلیدواژه «سازنده بودن گفتگوها» و «عدم گرفتار شدن در تله مذاکرات فرسایشی» مشخص شود.
تولید انبوه واکسن ایرانی- کوبایی تا خردادماه

رئیس انستیتو پاستور ایران خبر داد: «واکسن تولید مشترک ایران و کوبا خردادماه به تولید انبوه می‌رسد و در صورت دستور وزارت بهداشت، وارد بازار خواهد شد. این واکسن می‌تواند با چند ویروس جهش‌یافته مقابله کند. تک دُز این واکسن می‌تواند برای افرادی که قبلاً کرونا گرفته‌اند، کافی باشد. این واکسن تنها واکسنی است که مکمل یادآور دارد».
سیدحسین مرعشی: فائزه هاشمی راه‌حلی برای آینده ایران ندارد

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران همچنین با اشاره به تحریم انتخابات از سوی فائزه هاشمی، عضو حزب متبوعش، خاطرنشان کرد: خانم فائزه هاشمی اساسا هیچ وقت در چهارچوب حزب نمی گنجیدند و همیشه حرفشان این بود که اگر قرار باشد من در حزب بمانم، حزب باید این اختیار را به من بدهد که من مطالب خودم را بگویم که این با کار حزبی سازگار نیست و ما قبول نکردیم که یک عضو حزب غیر مصوبات حزب را بگوید ولی ایشان یک پدیده است و راه حلی هم برای آینده ایران ندارد. مرعشی تاکید کرد: ایشان تک نفره است و اکنون هم جزو تحریمی ها محسوب می شود و یک عده هم برایش سوت می زنند که آفرین خوب شد گفتی که تحریم می شود، ولی نمی دانند که بعد از تحریم انتخابات چه می شود و هیچ کس حاضر نیست مسئولیت بعد از تحریم انتخابات را بپذیرد.

کدام دهک‌ها از تورم استقبال می‌کنند؟!

«وحید شقاقی شهری» رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی می‌گوید: «ایران جزء ۵ کشوری هست که هنوز مسئله تورم را حل نکرده! یکی از علل تورم در اقتصاد ایران، رشد نقدینگی و رشد پایه پولی بوده است؛ آمارها نشان می‌دهد که بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک‌ها در دو سال اخیر به‌شدت بالا رفته است. در اقتصاد ایران، ۸ دهک درآمدی هزینه تورم را می‌دهند و ۲ دهک ثروتمند از تورم لذت می‌برند، به همین دلیل است که ۲ دهک اتفاقاً در حوزه‌های مختلف نفوذ کرده و اجازه اصلاحات ساختاری را نمی‌دهند. واردکنندگانی که از رانت وارداتی استفاده می‌کنند، افرادی که ثروت‌های نجومی دارند، بدون آنکه مالیات بدهند، با تورم، ثروتشان چند برابر می‌شود».
عارف: اگر شرایط ایجاب کند، نامزد انتخابات می شوم

رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه ابایی از حضور در انتخابات ندارم، گفت: اگر احساس کنم فردی مناسب‌تر از من با هدف جذب نیروهای بهتر و جوانتر وجود دارد، به او کمک می‌کنم اما اگر ببینم شرایط کشور نیاز دارد به صحنه وارد می‌شوم.محمدرضا عارف امروز دوشنبه در جریان یک نشست خبری به منظور تشریح برنامه پیشنهادی بنیاد امید ایرانیان برای عبور از شرایط سخت کشور و در پاسخ به سوال ایرنا افزود: ابایی از حضور در انتخابات ندارم و اگر به نتیجه قطعی برسم حتما در آن حضور پیدا می‌کنم.این چهره اصلاح طلب افزود: حضور در صحنه انتخابات نیاز به فکر و بررسی دارد و به همین دلیل، ما در بنیاد باران برای اصلاح ساختاری کشور و رفع مشکلات، برنامه عبور از شرایط سخت را تدوین کرده ایم.
توییت پمپئو درباره ارزش ترور سردار سلیمانی برای آمریکا

وزیر خارجه دولت ترامپ در توئیتی درباره ارزش ترور سردار شهید قاسم سلیمانی برای آمریکا گمانه زنی‌هایی را مطرح کرد.مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ در توئیتی با اشاره به فایل صوتی صحبت‌های ظریف نوشت: ترور [شهادت] سلیمانی توسط دولت ما تأثیر گسترده‌ای بر ایران و خاورمیانه داشته است اگر حرف مرا قبول ندارید از ظریف بپرسید! جو بایدن هنوز فکر می‌کند کار ما اشتباه بوده است.

اخبار کوتاه:
*
طبق نامه روزهای اخیر یک نهاد نظارتی به برخی مدیران اجرایی، با اشاره به مصوبه اواخر سال گذشته کابینه مبنی بر تعیین هزینه های جبرانی برداشت از سفره های آب زیرزمینی توسط برخی بخش های تولیدی و صنعتی، به مخاطبان تذکر داده شده است در حالی که مطابق قانون، همه برداشت کنندگان از سفره های زیرزمینی موظف به پرداخت هزینه های این اقدام هستند، مصوبه اخیر دولت مبنی بر ایجاد تبعیض بین هزینه های پرداختی توسط شهرک ها و نواحی صنعتی با دیگر بخش ها، مغایر قانون بوده است و باید اصلاح یا لغو شود.

*گزارش یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران نهاد ریاست جمهوری نشان می دهد در حالی که وزارت اقتصاد، از زمستان سال گذشته پیشنهاد اصلاح ساختار سازمان بورس و اوراق بهادار را برای متناسب سازی ساختار سازمانی با شرایط جدید بازار سرمایه در سال های اخیر، فراهم آوردن زمینه اجرای قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و نظارت فعال تر بر عملکرد فعالان بازار سرمایه به هیئت دولت ارائه کرده اما این موضوع هنوز به تصویب نرسیده و همچنان در کمیسیون های تخصصی دولت متوقف است.

*دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از گرداندن متهمان حوادث چهارشنبه‌سوری در خیابان های مشهد انتقاد کرد.محسن رضایی در پیامی توییتری نوشت: «‌شکستن کرامت انسانی متهمین و مجرمین، چه با گرداندن در شهر و چه با هر اقدام رسمی یا غیررسمی دیگر، خطایی بزرگ است.» گفتنی است، دوم اردیبهشت ماه گزارشی درباره گرداندن متهمان حوادث چهارشنبه‌سوری در خیابان های در مشهد منتشر شد؛ آنطور که در جزئیات این گزارش آمده بود، ٣۴ متهم با حضور قاضی سید هادی شریعت‌یار، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در سطح شهر گردانده شدند.

*محسن رفیقدوست، فرمانده اسبق سپاه، درباره کاندیداتوری سعید محمد گفت: من با اکثر مسئولان سپاه که صحبت کردم از او حمایت نمی‌کردند. محسن رفیق دوست، وزیر سپاه، در گفتگویی با فردا، درباره کاندیداتوری سعید محمد در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: او را نمی شناسم. اصلا از کجا پیدا شد. وی ادامه داد: یکی از شرایط ریاست جمهوری این است که رجل سیاسی و مذهبی باشد و او نیست. با تصویب قانون انتخابات اوت می‌شود. من با اکثر مسئولان سپاه که صحبت کردم از او حمایت نمی‌کردند. رفیق دوست گفت: من الان در سپاه نیستم و اخبار را دنبال می‌کنم. تا اینجا مساله عزل او بیشتر تایید شده است. هم آقای جوانی معاون سیاسی گفت و نماینده، ولی فقیه هم تایید کرده است. نپرسیدم که موضوع تخلف چه بوده، چون می‌دانستم که رجل سیاسی و مذهبی نیست و جایگاهی پیدا نمی‌کند.
*کمیسیون تلفیق مجلس به نامه بیش‌ از
۱۰۰نماینده مجلس در اعتراض به تغییر ارقام و جدول‌های قانون بودجه، پاسخ داده که ما کارمان را «قانونی و در موعد مقرر» انجام دادیم و بودجه نیز در موعد قانونی به دولت ابلاغ شده و حاضریم به شبهه‌ها و ابهام‌ها پاسخ دهیم. در این نامه آمده: شرایط بودجه پیشنهادی اولیه و ناهم‌تراز دولت، رد کلیاتش در صحن علنی، اصرار بر ابلاغ بودجه پیش‌ از پایان سال و از دست رفتن فرصت سه‌هفته‌ای مجلس باعث محدودیت زمانی در بررسی بودجه شد.

https://shoma-weekly.ir/vyBVkk