گفته می‌شود که...

الزام وزارت نفت به گزارش مالی ماهانه به مجلس/ تنها اقتصاد مثبت جهان/ ترک تحصیلی کرونایی دانش‌آموزان مناطق محروم!/ پرواز از مبدأ و مقصد ۳۲ کشور به ایران ممنوع شد/ فاجعه بیت‌کوین در راه است؟ و...

آیا ایران کشتی صهیونیستی را منفجر کرد؟

دو روز پیش سازمان دریانوردی انگلیس اعلام کرد یک کشتی این کشور در دریای عمان منفجر شده است. منابع خبری اعلام کردند این کشتی انگلیسی متعلق به شرکتی صهیونیستی بوده که در دریای عمان منفجر شده است. به نقل از برخی منابع خبری، این کشتی حامل تجهیزات جاسوسی بوده است. حالا دیروز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، مدعی شده است که «ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد ایران عامل هدف قرار دادن کشتی صهیونیستی در دریای عمان بوده است». این اتهام زنی در ادامه سیاست اعلامی نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور جعلی است که در پیشنهاد به بایدن مطرح کرده بود تنها راه مواجهه با ایران، تحریم و تهدید نظامی است. رژیم صهیونیستی بدش نمی‌آید با بر هم زدن نظم منطقه و اتهام زنی بی‌اساس به ایران، تیم بایدن را برای مقابله بیشتر با منافع جمهوری اسلامی در منطقه مجاب کند. فراموش نکنیم بر اساس راهبرد بلندمدت رژیم صهیونیستی، امنیت این رژیم در ناامنی کشورهای پیرامونی تعریف شده است و اتهام زنی علیه کشورمان در موضوعات مختلف در راستای چنین راهبردی اجرا و عملیاتی می‌شود.
قصد مطهری از کاندیداتوری چیست؟

عبدالله گنجی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: قصد مطهری برای کاندیداتوری در رسانه های اصلاحات با ضریب نامتعارفی پوشش داده شد. با توجه به مساله رجل سیاسی و همچنین رد صلاحیت وی در انتخابات مجلس به نظر می رسد ورود وی به انتخابات با هدف مهندسی موج رای پس از رد صلاحیت برای دیگری باشد. مشابه این کار علاوه بر ایشان باز هم محتمل است.
الزام وزارت نفت به گزارش مالی ماهانه به مجلس

بر اساس مصوبه دیروز (یکشنبه) وکلای ملت در مجلس، وزارت نفت مکلف است هر ماه گزارش مقدار صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی و فرآورده‌های اصلی و فرعی نفتی و گازی و ارز حاصل و همچنین وصولی آن را به سازمان برنامه‌وبودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارائی (خزانه‌داری کل کشور)، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه کند.

اقوام ایرانی اقلیت نیستند

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در واکنش به اظهارات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در توئیتر نوشت: «خانم کمیسر، اقوام ایرانی "اقلیت" نیستند، "همه ایران" هستند. اگر پرده‌های سیاست مانع سفر شما به ایران نمی‌شد و اجازه پیدا می‌کردید از نزدیک واقعیت‌های ایران را ببینید، متوجه می‌شدید که چطور لر، کرد، ترک، ترکمن، عرب، بلوچ، فارس و... در برابر بیگانه فریاد می‌زنند، ایرانی هستیم».

تنها اقتصاد مثبت جهان

علی‌رغم چالش‌های جدی و پیچیده ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا، چین موفق شده است رشد اقتصادی خود را به نرخ قبل از همه‌گیری برگرداند و به‌عنوان تنها اقتصاد بزرگ در جهان رشدی مثبت را تجربه کند. تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه اول سال قبل ۶.۸ درصد کاهش داشت ولی در سه‌ماهه دوم 3.2 درصد رشد را تجربه کرد. پس‌ازآن در سه‌ماهه سوم هم رشد 4.9 درصدی را تضمین کرد و روند صعودی را در سه‌ماهه چهارم با رشد 6.5 درصدی ادامه داد.

ترک تحصیلی کرونایی دانش‌آموزان مناطق محروم!

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد تأثیر کرونا بر آموزش کشور و دانش‌آموزان به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: «متأسفانه برخی از مناطق کم برخوردار، روستاها و حاشیه شهرها یا زیرساخت‌هایشان مشکل دارد، یا از نظر پهنای باند مشکل دارند و از امکانات سخت‌افزاری محروم هستند. فلاحی در خصوص آمار دانش‌آموزانی که با مشکلات آموزش مجازی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، افزود: تاکنون از بین ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموزی که با مشکلات آموزش مجازی مواجه بودند، حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار دانش‌آموز از امکانات آموزشی مثل تبلت و امثالهم برخوردار شدند. بااین‌حال بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز در کشور همچنان با مشکلات آموزشی روبرو هستند. یک سری از مناطق کشور با سیر خطرناک ترک تحصیل کنندگان روبرو هستند. باید توجه داشت که اگر چنانچه در امر تحصیل و آموزش وقفه‌ای ایجاد شود، بازگرداندن دوباره محصلان به آموزش و فضای آموزشی کار دشواری است؛ بنابراین امیدواریم این وضعیت ادامه‌دار نشود و واکسن‌های کرونایی که در کشور در حال ورود یا ساخته شدن هستند به یاری مردم بشتابند».

کار با ارزش حفظ و صیانت از موزه‌ها

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم افتتاحیه موزه هنر ایران و مجتمع فرهنگی موزه‌ای سردار آسمانی، پیام رهبر انقلاب در پاسخ به نامه رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص حفظ و صیانت از موزه‌ها را قرائت کرد. حجت‌الاسلام‌ محمدی گلپایگانی، با اشاره به پاسخ رهبر انقلاب به نامه اخیر رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص آماده‌سازی 6 موزه بزرگ و ارزشمند توسط بنیاد مستضعفان اظهار کرد: «این نامه به استحضار مقام معظم رهبری رسید و ایشان فرمودند حفظ و صیانت از موزه‌های متعلق به جمهوری اسلامی و ملت ایران کار با ارزشی است که شما در بنیاد مستضعفان آن را انجام دادید؛ لازم است امکانات بازدید آحاد مردم از این موزه‌ها فراهم شود و ان‌شاءالله موفق باشید».
به حواشی‌اش نمی‌ارزید

«پرویز فتاح»، رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به این سؤال که نام بردن از مسئولینی که اموال بنیاد مستضعفان در اختیار داشتند چه نتیجه‌ای داشت، گفت: «نام بردن از آن‌ها در بازگرداندن تأثیر داشت، بقیه غلاف کردند ولی به حواشی آن نمی‌ارزید».

کالا هست، لطفاً احتکار نکنید

رئیس سازمان حمایت گفت: «حداقل ۴ میلیون تن کالا ظرف چند روز آینده از گمرک ترخیص شده تا نیاز مردم کشور تأمین شود. از مردم هم تقاضا داریم تا از احتکار‌های خانگی اجتناب کنند؛ اگر هر کس ۲ برابر نیاز خود کالا خریداری کند با تقاضای دو برابری مواجه خواهیم شد».

پرواز از مبدأ و مقصد ۳۲ کشور به ایران ممنوع شد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «بر اساس مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و با هدف پیشگیرانه در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور، پذیرش مسافر از کشورهای پرخطر به ایران ممنوع شد. مسافران کشورهای انگلستان، آفریقای جنوبی، آنگولا، آرژانتین، بولیوی، بوساوانا، برزیل، بوروندی، کیپ ورد، شیلی، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، اکوادور، اسواتینی، گینه فرانسوی، لسوتو، گویان، مالاوی، موریتانی، موزامبیک، نامیبیا، پاناما، پاراگوئه، پرو، رواندا، سیشیل، سورینام، تانزانیا، اوروگوئه، ونزوئلا، زامبیا، زیمباوه، تا اطلاع ثانوی امکان ورود به ایران را ندارند و پذیرش آن‌ها در فرودگاه کشور مبدأ ممنوع است. تمام اتباع ایرانی و خارجی که قصد سفر به ایران را دارند، ملزم به ارائه گواهی تست مولکولی (RT-PCR) منفی از نظر کووید ۱۹ پیش از سوار شدن به هواپیما در فرودگاه مبدأ هستند».
حوزه‌های علمیه مدرسه راه می‌اندازند؟

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش: حوزه‌های علمیه تازه ه فکر افتاده‌اند که در همه دستگاه ها اثرگذاری هدفمند داشته‌ باشند. حاجیان زاده، مشاور دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش خبر داده حوزه‌های علمیه در کشور مدرسه‌های علوم و معارف اسلامی راه می‌اندازند تا الگوسازی کنند. او افزود، امروز حوزه‌های علمیه به صورت رسمی به تالیف کتب درسی وارد شده‌اند و خوش‌بختانه در همه گروه‌های‌ درسی سازمان تالیف کتب درسی که مغز متفکر آموزش و پرورش نماینده دارند. این مقام‌ دولتی خبر داده: «از دغدغه‌های حوزه علمیه این است که اثرگذاری‌اش را هدف‌مند و ساختاری کند و در طرح آمایش حوزه‌ها، بیش از ۱۰۰ دستگاه هدف مورد توجه قرار گرفته‌اند که حوزه و حوزویان بتوانند در آن نقش موثری ایفا کنند

فاجعه بیت‌کوین در راه است؟

«حکیمی» معاون سابق بانک مرکزی گفت: ایران باید موضع خود را در برابر بیت کوین مشخص کند. در بدترین حالت ممکن قرار داریم؛ مردم چیزی را می‌خرند که نه پشتوانه قانونی دارد نه منع قانونی. برخی کشورها مانند امریکا ضمن موافقت با خرید و فروش بیت کوین به مردم گفته است که باید بیت کوین را در کیف پول مشخصی قرار دهید و برای دریافت این کیف پول باید احراز هویت شود؛ بنابراین، دیگر ناشناس نیست و اگر بیت کوینی در کیف پولی قرار گیرد که ثبت‌نام نشده باشد، قاچاق به حساب می‌آید. الان با این وضعیت می توانند با دستگاه ماینر بیت کوین استخراج کرده و در ترکیه خانه بخرند! در این حالت ارز کشور به راحتی خارج می‌شود و خروج سرمایه بالایی خواهیم داشت و هر چقدر بیشتر بلاتکلیف بماند خروج سرمایه شدیدتر می‌شود؛ اگر حاکمیت ورود نکند، هم مردم ضرر می کنند، هم حاکمیت! بیت کوین یک دارایی با سودآوری و ضرر خیلی بالاست؛ مردم اگر تحلیل تکنیکال ندانند، پولشان را در معرض مخاطره قرار دادند.

چمران: گرانی دلار حاصل تدبیر فریبکارانه است نه تحریم ظالمانه

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب معتقد است در این سه ماهه که دوربین‌های آژانس هستند، رخدادهای مهمی خواهیم داشت. هدی چمران نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب امروز یکشنبه در توئیتی در واکنش به صحبت‌های محمود واعظی در مورد دلار ۲۷ هزار تومانی گفت که گرانی دلار حاصل تدبیر فریبکارانه است. متن توئیت نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به شرح زیر است: گرانی دلار حاصل تدبیر فریبکارانه است نه تحریم ظالمانه. در این سه ماهه که دوربین‌های آژانس هستند، رخدادهای مهمی خواهیم داشت، دلار پایین می‌آید، مقداری منابع توقیف شده آزاد می‌شود، آمریکا گارد خود را برای مذاکره باز می‌کند تا گزینه‌ای سازشکار و تکرار ۸ سال کنونی را مردم انتخاب کنند

اقدام عجیب دروازه‌بان استقلال
رشید مظاهری دروازه‌بان آبی‌های پایتخت در محل تمرین تیمش حضور یافت؛ اما به دلیل مصدومیت از ناحیه کمر نتوانست به تمرینات خود ادامه دهد. او بعد از اعلام مصدومیتش به سعید عزیزیان مربی دروازه‌بان‌های استقلال محل تمرین را ترک کرد. رویداد ۲۴ نوشت؛ مظاهری طی روزهای گذشته نیز مصدومیت داشته و حالا او مجددا از ناحیه کمر دچار آسیب‌دیدگی شده است و برای انجام آزمایش MRI به کلینیک مراجعه کرده و به همین خاطر در مسابقه با مس رفسنجان هم غایب خواهد بود.
کرونا بازیکن استقلال را بستری کرد
امیرحسین صادقی بازیکن سرشناس و مدافع مستحکم سابق استقلالی‌ها و تیم ملی در بیمارستان بستری شد. تابناک نوشت؛ امیرحسین صادقی بازیکن سابق باشگاه استقلال به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شد. گفته می‌شود او وضعیت مساعدی ندارد. امیرحسین صادقی بازیکن پیشکسوت استقلال و تیم ملی که چندی پیش به دلیل سانحه تصادف رانندگی، در بیمارستان بستری شده بود، این بار به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده است.

اخبار روزانه:
*
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی: در صورتی که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه ای هم ارسال شده است. پیوست بیانیه توافق سازمان با آژانس محرمانه است، شروط خاصی در این زمینه نیامده و بنا بر اطلاعات دقیقی که درباره فهرست تاسیسات و دوربین های نظارتی در این پیوست ذکر شده است، به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران، این پیوست محرمانه خواهد ماند.

* معاون روابط عمومی سپاه فجر فارس از انهدام ‌شبکه اختلاس و ارتشا در یکی از ادارات دولتی شهرستان جهرم توسط سازمان اطلاعات سپاه فجر فارس خبر داد. سرهنگ یارمحمدی با بیان اینکه انهدام این شبکه فساد اقتصادی در راستای سالم‌سازی فضای ادارات و تسهیل خدمت به مردم بوده است، گفت: «اعضای این شبکه از منابع دولتی برای پیشبرد اهداف و منافع شخصی بهره‌برداری می‌کردند».

*کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت: تلقیح واکسن کرونا به کادر درمان و سالمندان و جانبازان مقیم آسایشگاه‌ها در هفته جاری به ۱۱۰ هزار دز خواهد رسید، تزریق واکسن افراد مشمول فاز ۱ تا نوروز انجام می شود، هیچ تغییری در اولویت بندی برنامه جامع واکسیناسیون کرونا اعمال نخواهد شد، VIP نخواهیم داشت، لطفا تقاضا نفرمایید.

*پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به این پرسش که آیا در «انتخابات آینده ریاست جمهوری نامزد خواهید شد؟» اظهار داشت: ما تشنه قدرت نیستیم، شیفته خدمت هستیم. وی ادامه داد: این را امام (ره)، رهبر معظم انقلاب و شهیدان بهشتی و سردار سلیمانی به ما یاد دادند. رئیس بنیاد مستضعفان افزود: چون بنده از رهبر معظم انقلاب حکم دارم، این را با چیزی عوض نمی‌کنم. بنده منسوب ولایت امر هستم و ایشان منت گذاشته بر ما و حکم داده است. فتاح بیان داشت: بنده با حکم ایشان هم در هیات امنای کمیته امداد و هم در بنیاد مستضعفان هستم و همزمان در دو جا از رهبری معظم انقلاب حکم دارم. وی تاکید کرد: بنده من این مقام را به دنیا و آخرت ندهم.

*رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که رییسی و قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده با هم رقابت نمی کنند.علیرضا زاکانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:طبق اطلاعی که من دارم آقایان رییسی و قالیباف به هیچ وجه با یکدیگر رقابت نخواهند کرد و هرکس امکان پیروزی داشته باشد، وارد رقابت خواهد شد و این همان نهضت انتخاباتی است که باید به شکل کار جمعی انجام شود.

*یک نهاد مسئول در دولت با ارسال نامه ای خطاب به وزیران و روسای سازمان های مهم دولتی، با اشاره به این که از شش ماه پیش، دریافت کپی شناسنامه، کارت ملی و دیگر مدارک شناسایی ارباب رجوع، توسط ادارات و سازمان های اجرایی ممنوع شده است، به آن ها متذکر شده در صورتی که به هر دلیل، نیاز به این مدارک مراجعه کنندگان دارند، باید خودشان برای تهیه کپی از مدارک مذکور بدون دریافت پول و کاملا رایگان اقدام کنند و کسی حق اجبار شهروندان به تهیه این کپی را ندارد.

*در حالی که بر اساس مصوبه هیئت وزیران در شهریور امسال، مقرر شده بود تا سقف ۱۸۰ هزار میلیارد ریال بابت تحقق متناسب سازی دریافت ‌های بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری طبق فرمول مصوب، اختصاص پیدا کند، یک مسئول مهم اجرایی در نامه روزهای اخیر خود به اعضای اقتصادی کابینه اعلام کرده سقف مذکور با کاهش ۱۲ هزار میلیارد ریالی، ۱۶۸ هزار میلیارد ریال شده و درصد سهام واگذار شده توسط دولت نیز به تناسب کاهش این ارزش، با هماهنگی سازمان خصوصی سازی در فرایند واگذاری اعمال می شود.

https://shoma-weekly.ir/Z4OJJy