گفته می‌شود که...

اقدام کور برای مهار قدرت ایران/هشدار معاون وزیر کار نسبت به بحران صندوق‌های بازنشستگی/رشد 8 درصدی ثبت ازدواج در اردیبهشت 1401/واکنش نمایندگان ادیان مجلس به فیلم «عنکبوت مقدس»/وحشت رژیم صهیونیستی از تیغ انتقام ایران/رقم پیشنهادی مالیات امسال خانه‌های لوکس اعلام شد/ پیشنهادهای مرکز پژوهش های مجلس برای کاهش سن ازدواج و ...

اقدام کور برای مهار قدرت ایران

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی نوشت که اقدامات تروریستی هدفمند رژیم صهیونیستی علیه کارشناسان و دانشمندان ایرانی بیهوده و بیجا بوده است. این رسانه در بررسی سود و زیان قتل‌های ترور دانشمندان هسته‌ای و دیگر متخصصان کشورمان، می‌آورد: «هدف، ممانعت از برنامه هسته‌ای ایران است. به‌یقین می‌توان گفت که این برنامه به یک متخصص یا گروهی متخصص وابسته نیست؛ حتی اگر این افراد نابغه فیزیک هسته‌ای باشند. هرکس که معتقد است که قتل یک دانشمند، ایران را مهار خواهد کرد، دروغ می‌گوید».

بانک مرکزی: حجم اسکناس ارزی کشور بی‌سابقه است

«علی صالح‌آبادی» رئیس‌کل بانک مرکزی ‌‌درباره نوسان بازار ارز و چگونگی مدیریت آن اظهار داشت: «بیشترین ذخیره ارزی اسکناسی را در تاریخ کشور داریم؛ بنابراین از نظر برقراری تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارز مشکلی نداریم و از همه ظرفیت‌های بانک مرکزی برای برقراری آرامش در بازار ارز استفاده می‌کنیم». در پی تصمیم سران قوا، بانک مرکزی از اواخر هفته گذشته به‌صورت مستقیم وارد بازار ارز شد. در پی این تصمیم فروشندگان ارز در بازار غیررسمی افزایش یافته است.
هشدار معاون وزیر کار نسبت به بحران صندوق‌های بازنشستگی

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک بحرانی در صندوق‌ها وجود خواهد داشت، گفت: روز به روز بر حجم مصارف در صندوق‌ها افزوده می‌شود و منابع کاهش می‌یابد، در این‌باره باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام شود. به واسطه مشکلات متعدد در اقتصاد کشور سهم بنگاه‌های اقتصادی در ایفای تعهدات صندوق‌ها کم بوده و بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی وضعیت خوبی ندارند. در همین راستا، باید اقداماتی انجام شود تا با بهبود وضعیت شرکت‌ها، سهم صندوق‌ها رشد پیدا کند. خانی نوذری با تأکید بر حفظ قدرت خرید بازنشستگان، گفت: سالخوردگی جمعیت و تعداد مستمری بگیران رو به افزایش است و باید تصویر دقیقی از نظام بنگاه‌داری در صندوق‌ها داشته باشیم.

رشد 8 درصدی ثبت ازدواج در اردیبهشت 1401

«بابایی» رئیس سازمان ثبت‌اسناد از ثبت ۴۵ هزار و ۶۴۸ ازدواج در اردیبهشت سال جاری خبر داد و گفت که این آمار نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی: ریزش قیمت سکه در بازار

ایرنا نوشت: قیمت سکه طرح جدید امروز با ۲۴۶ هزار تومان کاهش نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به ۱۵ میلیون و ۵۶ هزار تومان رسید ودر آستانه از دست دادن کانال ۱۵ میلیون تومانی قرار گرفته است. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۴ میلیون و ۶۹۵ هزار تومان معامله شد. همچنین امروز نیم‌سکه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شد.

استاد حوزه: حکم جاسوس اعلام است، نه معامله!

«آیت‌الله اراکی» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حرم حضرت معصومه (س)، اجرای احکام را یکی از مهم‌ترین وظایف همه مسئولان در جامعه اسلامی برشمرد و با تأکید بر این‌که عدم اجرای حُکم صادره از سوی دادگاه اسلامی، وجهی ندارد. عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین افزود: «تردیدی نیست که پس از صدور حُکم از سوی حاکم شرع، هیچ‌کس حق معطّل کردن این حُکم را ندارد». وی با انتقاد از برخی معامله‌های صورت گرفته درباره جاسوسان و عادی‌سازی این موضوع در کشور، گفت: «حکم جاسوس در اسلام همان‌گونه که امام حسن مجتبی (ع) درباره جاسوسان معاویه اجرا فرمود، اعدام است و ازاین‌رو حُکم خدا باید اجرا شود. معامله‌های صورت گرفته درباره جاسوسان سبب می‌شود تا جاسوسان به‌جای ترس از جاسوسی، بر ادامه رفتار پلید خود علیه نظام اسلامی جرئت پیدا کنند. نفوذی‌ها و جاسوس‌ها سخت‌ترین خطر امنیتی برای جامعه اسلامی هستند و ازاین‌رو عاجزانه از قوه قضائیه انتظار داریم حُکم شرعی صادره علیه جاسوسان را اجرایی کنند». پرونده‌های جیسون رضائیان و نازنین زاغری، دو جاسوس ایرانی ازجمله پرونده‌های ختم شده به معامله و مبادله طی سال‌های گذشته است که نگرانی از عادی‌سازی چنین رویه‌هایی در کشور و جستن جاسوسان از اجرای قانون را به نگرانی جدی تبدیل کرده است. ادامه این روند بی‌شک منجر به جاسوس پروری در کشور نیز خواهد شد.
واکنش نمایندگان ادیان مجلس به فیلم «عنکبوت مقدس
»

نمایندگان ادیان مجلس طی بیانیه‌ای اعلام کردند: «در جشنواره فیلم کن که تحت فرامین دولت فرانسه برگزار می‌شود، شب‌نامه سخیف تصویری که ماحصل ذهن مشوش فردی ایرانی‌تبار و برآمده از زر استکبار است به اعتقادات و ارزش‌های مسلمانان و جمعیت عظیم شیعیان جهان توهین کرده. این سیاهه تصویری با سوگیری اجتماعی و تحقیر باورهای آیینی مسلمانان درصدد است مسیری را رود که سلمان رشدی‌ها در آیات شیطانی و آتش زنندگان قرآن‌کریم رفته‌اند».
مدیر کل آژانس یک کارشناس ایرانی را بلاک کرد
!
یک کارشناس حقوق بین‌الملل ایرانی می‌گوید رافائل گروسی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، او را به دلیل عصبانیت آشکار از دو سوال مطرح توسط این کارشناس در یک رشته توئیت در مورد سیاست هسته‌ای اسرائیل، در توییتر مسدود کرده است. رضا نصری، تحلیلگر سیاست خارجی روز شنبه در توئیتی گفت که از گروسی خواسته است موضع آژانس در مورد به اصطلاح «دکترین ابهام استراتژیک» رژیم اسرائیل در مورد برنامه مخفی تسلیحات هسته‌ای این رژیم را روشن کند. و او به جای پاسخ مرا بلاک کرد. این نشان می‌دهد که این سؤالات بسیار مهم هستند و باید بارها و بارها مطرح شوند! ۱) آقای گروسی، زمانی که در #اسرائیل هستید، آیا می توانید موضع خود را در مورد مفهوم «ابهام استراتژیک» به طور علنی روشن کنید؟ آیا این دکترینی است که سایر کشورها می توانند برای فرار از تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی از آن استفاده کنند؟ ۲) آیا فکر می‌کنید منصفانه – و نشان‌دهنده بی‌طرفی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی – است که #ایران به دلیل اینکه ادعا می‌شود توضیحات «فنی معتبر» در مورد برنامه غیرنظامی خود ارائه نکرده است، سانسور می‌شود، در حالی که به نظر می‌رسد اسرائیل حق دارد با استناد به این دکترین رسماً سلاح‌های کشتار جمعی هسته‌ای خود را پنهان کند؟» نصری پس از مسدود شدنش، از رفتار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد و در توئیتی نوشت: آقای گروسی، #اسرائیل نباید «خط قرمز» آژانس باشد! اگر موافق نیستید، شاید باید خود را کنار بگذارید.

وحشت رژیم صهیونیستی از تیغ انتقام ایران

روزنامه یدیعوت احارانوت اعلام کرد رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری از اقدام انتقام‌جویانه ایران نگران است. شبکه سراسری رژیم صهیونیستی کان نیز به نقل از مسئولین امنیتی این رژیم اعلام کرد، نهادهای امنیتی نگران آن هستند که افزایش گزارش‌ها در رابطه با ترور دانشمندان و افسران ایرانی، تمایل ایران را برای انجام اقدام انتقام‌جویانه افزایش بدهد. اخیراً الجزیره اعلام کرد، «در پی واکنش‌های ایران به اقدامات اسرائیلی‌ها، طی دو، سه سال اخیر بیش از ۲۰ فرمانده و مقام نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند».
رقم پیشنهادی مالیات امسال خانه‌های لوکس اعلام شد

وزارت اقتصاد پیش نویس آیین نامه اجرایی قانون مالیات بر خانه های لوکس را برای تصویب در هیئت وزیران به کمیسیون اقتصاد دولت ارائه داد. مطابق بند «ق» تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱، در سال ۱۴۰۱ واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که ارزش آن ها با احتساب عرصه و اعیان بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان «دو در هزار» می‌شوند.

پشت پرده قطعنامه احتمالی آژانس از زبان خوش‌چشم
سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با مهر، قطعنامه احتمالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه کشورمان را در چارچوب جنگ اراده‌ها بین ایران و ایالات متحده توصیف کرد و گفت: قطعاً اقدام احتمالی آژانس علیه کشورمان در راستای فشارهای مختلفی است که طرف آمریکایی برای عقب‌نشینی ایران در جنگ اراده‌ها و مذاکرات وین وارد می‌کند.وی افزود: مجموعه‌ی این اقدامات علیه کشورمان در حوزه‌های مختلف ازجمله دزدیدن نفتکش ایرانی در سواحل یونان تا اقدامات تخریبی و عملیات ترور توسط صهیونیست‌ها، جنگ روانی و برجسته سازی اپوزیسیون ضعیف و بدون پشتوانه که با استفاده از رسانه‌های ضد انقلاب سعی در برجسته نمایی آن‌ها دارند، همه در راستای یک هدف و آن هم ایجاد فشار سیاسی برای عقب بردن ایران است.این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: قطعاً قطعنامه آژانس مسیری را که نمایش می‌دهد در پی ندارد، زیرا ارجاع به شورای امنیت در نهایت با وتوی چین و روسیه مواجه خواهد شد و راه به جایی نخواهد برد و فقط یک اقدام نمایشی برای این است که فشار بر طرف ایرانی را زیاد کند.خوش‌چشم گفت: با وجود مکانیسم ماشه، نیازی به طی کردن چنین مسیری نیست، اگر طرف غربی از مکانیسم ماشه صحبت نمی‌کند و بر قطعنامه آژانس تاکید دارد، دلیلش این است که به دنبال اقدامات عملی نیست و نیاز دارد که مذاکرات وین را همچنان زنده نگه دارد تا شانس توافق به وجود آید.

تخم مرغ به زیر قیمت تمام شده رسید

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تهران با بیان این که قیمت تخم مرغ در مرغداری به کیلویی ٢٧ هزار تومان رسیده است،اظهار کرد: قیمت تمام شده تولید این کالا حدود ۴٣ هزار تومان است. ناصر نبی پور درباره این که آیا در چنین شرایطی دولت مازاد تخم مرغ را از تولیدکنندگان خریداری نمی‌کند؟،افزود: دولت اعلام کرده هر کیلوگرم تخم مرغ را در سردخانه ٣١ هزار تومان خریداری می‌کند، در حالی که با احتساب هزینه حمل و کارتن قیمت تخم مرغ ٣١ هزار تومان تمام می‌شود بنابراین مرغدار ترجیح می‌دهد آن را همان کیلویی ٢٧ هزار تومان بفروشد ضمن این که دولت اعلام کرده در خرید توافقی تخم مرغ مازاد، ۴۵ روز بعد از خرید مطالبات تولیدکنندگان تسویه می‌شود.

نبی پور همچنین با اشاره به قیمت بالای نهاده‌های دامی گفت: مرغداران توان خرید نهاده را ندارند و بیشتر آن ها از ذخایر موجود استفاده می‌کنند.

لزوم واکنش متناسب، مؤثر و فوری به دسیسه جدید غربی

گزارش اخیر رافائل گروسی درباره وضعیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران که بیشتر بیانیه‌ای سیاسی است تا گزارش تخصصی، با واکنش منفی ایران، روسیه و چین روبرو شده است؛ گزارشی که غربی‌ها به دنبال تبدیل آن به یک قطعنامه ضدایرانی هستند. دو موضوع اصلی که در گزارش مدیرکل وجود داشته، مبنای تصمیم‌گیری شورای حکام خواهد بود: 1- میزان مواد غنی‌شده‌ فرابرجامی ایران؛ 2- عدم رضایت از پاسخ‌های ایران به سؤالات درباره سه مکان مورد ادعای رژیم صهیونیستی. بااین‌حال هرگونه قطعنامه و تصمیم سیاسی شورای حکام علیه کشورمان، از سوی تهران به‌عنوان زیر سؤال رفتن مشروعیت فنی و حقوقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و روابط آینده آژانس با کشورمان را دچار تغییر می‌کند. در همین زمینه سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفته است: «گزارش آژانس علاوه بر این‌که دقیق نیست و بی‌اعتنا به اقدامات ایران است، سعی می‌کند روایت شاذ و بعیدی را درباره برنامه‌های ما جا بیندازد که بیشترشان بر اساس موارد ادعایی است که معلوم است رد پای رژیم جعلی صهیونیستی در آن وجود دارد. ما نه‌تنها این قطعنامه را سازنده نمی‌دانیم، بلکه تصور ما این است که هم در مسیر کل همکاری‌های ما با آژانس و هم مذاکرات ما اثرات منفی خواهد داشت». امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز یکشنبه در تماس تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اقدام اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی در تهیه پیش‌نویس قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رفتاری خلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده خواند که موجب سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات خواهد شد. وی با اشاره به قانون مجلس شورای اسلامی هشدار داد، هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس، بی‌تردید با واکنش متناسب، مؤثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.
رشد ۳ تا ۵ برابری قیمت روغن موتور طی دو سال!

بررسی قیمت انواع روغن موتور در بازار نشان می‌دهد از خرداد ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۱ قیمت روغن موتور به طور میانگین سه تا پنج برابر شده است.

برای مثال، قیمت روغن موتور توتال مدل Quartz 4 لیتری با رشد پنج برابری طی این مدت، از ۱۳۷ هزار تومان به ۶۸۰ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت روغن موتور ۴ لیتری بهران Super Pishtaz SAE با رشد ۴/۱ برابری از ۸۸ هزار تومان به ۳۶۰ هزار تومان رسیده است.

پیشنهادهای مرکز پژوهش های مجلس برای کاهش سن ازدواج
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می دهد، بالا بودن هزینه‌های آغاز زندگی و مسکن، بیکاری و عدم اشتغال جوانان و پیدا نکردن گزینه مناسب ازدواج در سه اولویت اول عدم ازدواج بهنگام جوانان قرار دارند.براساس داده ها و نتایج سازمان ثبت احوال کشور و مرکز آمار ایران، روند تحولات شاخص‌های ازدواج به گونه ای است که نرخ ازدواج با کاهش و میانگین سن ازدواج با افزایش روبه رو بوده است.البته عوامل تأثیرگذار بر سن ازدواج به صورت شبکه ای به یکدیگر متصل بوده و چرخه عوامل را تشکیل می دهند. از این روی، حل مساله مورد نظر از طریق قطع چرخه و روابط دوسویه اثرگذاری و اثرپذیری امکان پذیر است و راهبرد حل مساله ازدواج با در نظر گرفتن عوامل اولویت دار در افزایش سن ازدواج و روابط بین آنها باید تدوین شود.

سود سنواتی 24 شرکت به حساب یک میلیون سهامدار واریز شد

مدیر اداره پرداخت سود شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار (سمات) از پرداخت سود سنواتی و حق تقدم استفاده نشده 24 شرکت به حساب بیش از یک میلیون سهامدار خبر داد.

مهاجرانی: امام خمینی نماد تاریخی ملت ایران است

«عطاءالله مهاجرانی» اپوزسیون خارج نشین طی یادداشتی به جایگاه امام (ره) پرداخت و نوشت: «گاه شخصیتی نماد آرمان و امید و عاطفه و پویایی تاریخی یک ملت می‌شود. انقلابی بزرگ مانند انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد. دهه فجر انقلاب، از ۱۲ بهمن که امام خمینی وارد ایران می‌شود، تا ۲۲ بهمن، تحقق همان انتظار و امید و آرمان است. نگاه امام خمینی، سخن او، صدای او، احساس و عاطفه و ایمان و خردمندی و اعتماد مردم و استقلال‌طلبی یک ملت را معماری می‌کند. بدیهی است که امام خمینی در جایگاهی در تاریخ ایران و اسلام قرار گرفته است که عنوان‌ها به او اعتبار نمی‌دهد. امام خمینی خود با صراحت گفت: «به من خدمتگزار بگویید بهتر از رهبر است»؛ اما اگر این آقایان و خانم‌ها، گمان می‌کنند می‌توانند با «آقای خمینی!» گفتن بر اعتبار خود بیفزایند یا از اعتبار امام خمینی بکاهند، راهشان به سوی شن‌زار روان است».
شهرداری تهران: برخی سامانه‌های خدمات شهری در پی «حملات خرابکارانه» محدود شده اند

شهرداری تهران اعلام کرد که در پی حملات خرابکارانه به برخی سامانه‌های خدماتی شهر تهران در حال حاضر برخی از این سامانه‌ها برای اطمینان بیشتر از پایداری و خدمت‌رسانی حداکثری، موقت محدود شده است. مرکز ارتباطات شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "ر روزهای اخیر حملات خرابکارانه به برخی سامانه‌های خدماتی شهر تهران با هدف ایجاد نارضایتی و اختلال در خدمت‌رسانی به مردم عزیز صورت گرفت که در همان لحظات ابتدایی توسط کارشناسان فنی، تشخیص و کنترل بر فرآیندها و سامانه‌ها ایجاد شد. با این حال در حال حاضر برخی از این سامانه‌ها برای اطمینان بیشتر از پایداری و خدمت‌رسانی حداکثری موقت محدود شده است. به محض اطمینان کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات و نهادهای مسئول، این سامانه‌ها به فرآیند خدمت رسانی به مردم شریف تهران ادامه خواهند داد. بنا براین اطلاعیه، شهروندان تهرانی در صورت بروز هرگونه اختلال یا مشاهده اشکال در سامانه‌ها و خدمات شهرداری تهران می‌توانند با تماس با شماره ۱۳۷ موارد را گزارش کنند. شهرداری تهران ضمن پوزش از همشهریان عزیز برای مشکلات احتمالی، حداکثر تلاش خود را برای تداوم خدمت‌رسانی مطلوب خواهد داشت.

تهران- ریاض؛ رایزنى غیرمستقیم درباره ریزگردها

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشورمان گفت: «طبق نقشه‌های تهیه شده توسط ما ۲۷۰ میلیون هکتار سطوح از کشورهای همسایه ایران را ریزگردها تحت تأثیر قرار می‌دهند که یک‌سوم آن یعنی ۹۰ میلیون هکتار مربوط به عربستان سعودی و پس از آن ۲۴ میلیون هکتار مربوط به عراق و ۴ میلیون هکتار مربوط به سوریه است. از طریق کشورهای ثالث رایزنی‌ها در حال انجام است تا عربستان سعودی همکاری لازم را انجام دهد و رویکرد و تمایلات به سمت همکاری است»

اخبار روزانه:
*
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: مصرف برق بیش از ۱۰۰۰ اداره در تهران، رصد شده و درباره لزوم رعایت مصوبه هیات وزیران و کاهش حداقل ۳۰ درصدی مصرف برق راهنمایی شدند. برق اداراتی که رعایت نکنند از روز سه شنبه، ۱۷ خرداد قطع خواهد شد.
* هفته نامه ولت ام سونتاگ به نقل از منابع صنعتی گزارش کرد تحریم‌های روسیه علیه گازپروم جرمنیا و شرکت‌های تابعه آن، پنج میلیارد یورو (
۵.۴ میلیارد دلار) در سال به مالیات دهندگان و مصرف کنندگان گاز آلمانی هزینه بیشتری تحمیل می‌کند. روسیه در ماه می تصمیم گرفت عرضه گاز به "گازپروم جرمنیا" که زیرمجموعه آلمانی شرکت "گازپروم" بود را متوقف کند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که برلین به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین، مدیریت "گازپروم جرمنیا" را به دست گرفت. از آن زمان، رگولاتور انرژی آلمان که به عنوان متولی عمل می‌کند، ناچار شده است از بازار گاز خریداری تا به قراردادهای تامین گاز با نیروگاه‌های خدمات شهری و تامین کنندگان منطقه‌ای آلمانی، عمل کند. وزارت اقتصاد آلمان برآورد کرد تامین ۱۰ میلیون متر مکعب در روز اضافی، ضروری است و رقم ذکر شده در گزارش این نشریه را تایید کرد.
* نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه می با سرعتی کمتر از حد انتظار افزایش یافت اما همچنان به بالاترین میزان در
۲۴ سال گذشته یعنی ۷۳.۵ درصد رسید که ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی بود. اردوغان در گفت‌وگو با اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه (AK Part) گفت که دولت در حال کار بر روی راه‌هایی برای کاهش مشکلات اقتصادی خانوارها و مبارزه با افزایش قیمت‌هاست. وی بار دیگر تاکید کرد که دولت از نزدیک روند قیمت‌ها را دنبال کرده و افزایش‌های سرسام‌آور را تحت پوشش قرار داده است.
*
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اتفاقی که در مراسم سالگرد ارتحال امام هنگام سخنرانی سید حسن خمینی رخ داد و با موضع‌گیری و نارضایتی رهبر معظم انقلاب همراه بود، گفت: با توجه به اینکه اتفاق رخ داده در روز ۱۴ خرداد در حرم مطهر امام راحل، مسبوق به سابقه است، از دستگاه اطلاعاتی می‌خواهیم تا این موضوع را دنبال کنند؛ چنانچه عده‌ای از روی غفلت مبادرت به چنین عملی می‌کنند باید متنبه شوند؛ همچنین چنانچه عده‌ای ناخواسته از ناحیه شیاطین تحریک می‌شوند، باید به این مساله توجه کنند. از سوی دیگر، اگر دست‌های پشت پرده‌ای نیز وجود دارد که می‌خواهند این گونه مراسم ملی و مهم ما را مخدوش کنند و سوژه به دست دشمن بدهند، باید موضوع دنبال و تعقیب شود و اقدام مقتضی و متناسب صورت گیرد.
* فریدون عباسی، نماینده مجلس گفت: احتمالا در نشست پیش روی شورای حکام پیش نویس ارائه شود اما چین و روسیه از شدت قطعنامه می کاهند با این حال از آنجایی که اکثریت شورای حکام با کشورهای غربی است مطلبی را علیه ایران خواهند داشت که نه تاثیری در روند مذاکرات دارد و نه در اقتصاد کشور؛ بنابراین قیمت دلار و سکه را جابجا نمی کند و قطعنامه شورای حکام صرفا شکل و شمایل هشدار خواهد داشت
.
* یک خبرگزاری ترک اعلام کرد: سفر وزیر خارجه ایران به ترکیه که قرار بود امروز انجام شود به تعویق افتاد.به گزارش خبرگزاری اخلاص، سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به آنکارا به زمان دیگری موکول شده است.بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع دیپلماتیک، این سفر به دلیل هماهنگ نشدن ساعت برنامه دیدار امیرعبداللهیان و مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به تعویق افتاد
.
* فرمانده سپاه دوران جنگ تحمیلی از «بزرگترین افتخار» زندگی خود یاد کرد
. محسن رضایی، فرمانده سپاه دوران جنگ تحمیلی نوشت: بزرگترین افتخار من این بود که سربازی را در مکتب خمینی کبیر آموختم. مرد بزرگی که استثنایی و تاریخ ساز بود و مبدا جدیدی در تاریخ ایران بنا نهاد. او ایستادگی در مقابل زورگویان و چپاولگران و راه سعادت را در پیش روی ما قرار داد.
* یک منبع آگاه اخبار منتشره درباره دستگیری فردی به عنوان ضارب «سردار شهید صیاد خدایی» را تکذیب کرد.یک منبع آگاه یکشنبه شب در گفت و گو با ایرنا، اخبار منتشره در برخی رسانه‌ها مبنی بر دستگیری فردی به عنوان ضارب «سردار شهید صیاد خدایی» را تکذیب کرد و افزود: نشر چنین اخبار بی‌اساسی که جنبه امنیتی دارد، مطمئنا جنگ روانی و موج سواری رسانه‌ای دشمن است.سردار شهید حسن صیاد خدایی اول خردادماه در حوالی خیابان مجاهدین اسلام تهران توسط عوامل تروریستی وابسته به استکبار جهانی به شهادت رسید
.
* رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که نرخ سود اوراق ارزی که قرار است به زودی منتشر شود چقدر است، اظهار داشت: این اوراق ارزی در قالب پروژه‌ای است؛ یعنی نخست پروژه تعریف و سپس اوراق ارزی برای تأمین مالی آن پروژه منتشر می‌شود. صالح‌آبادی با اشاره به مشخص بودن زمان پروژه ادامه داد
: زمان معمولا دو یا سه سال است و سررسید اوراق بسته به پروژه‌ای که تعریف می‌شود، خواهد بود. تأمین به شکل ارزی است؛ یعنی تأکید می‌شود که بازپرداخت هم اصل و هم سود، ارزی خواهد بود. پروژه‌ای تعریف و انتخاب می‌شود که حتما درآمد ارزی و بازده قابل قبولی داشته باشد که بتواند بازپرداخت آن را به شکل ارزی انجام دهد.
*
روبل روسیه تحت تاثیر جریانات بازار داخلی و کنترل سرمایه در برابر دلار تضعیف شد و شاخص‌های سهام پس از آخرین تحریم‌های غرب ضررهای خود را افزایش دادند. در ساعت ۰۷۳۱ به وقت گرینویچ، روبل در برابر دلار ۰.۹ درصد ضعیف‌تر شد و در ۶۱.۴۶ قرار گرفت. روبل در برابر یورو نیز ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۶۵.۳۱ رسید و از بالاترین سطح هفت ساله ۵۷.۱۰ در ۲۵ مه دور شد. عملکرد ارز روسیه در بانک‌ها بسیار ضعیف‌تر است.

https://shoma-weekly.ir/pUqqkS