گفته می‌شود که...

اقدام عجیب دستگاه قضایی سوئد در قبال حمید نوری/سونامی مربی خارجی در پرسپولیس/تناقض رفتاری امریکا درباره تحریم‌های ایران/تحریم‌های غرب، ایران را تقویت کرد/سلبریتی مثل «محسن چاوشی»/دلیل رأی ممتنع ایران اعلام شد و ...

منطقه در یک نگاه | ۱۰ مرداد ۱۴۰۱

1️⃣ در واکنش به ورود طرفداران جریان صدر به پارلمان عراق صدها هزار نفر از مردم عراق به دعوت چارچوب هماهنگی شیعیان (الاطار التنسیقی) در نزدیکی ورودی‌های منطقه سبز بغداد تجمع کردند.

2️⃣ «میشل عون» رئیس جمهور لبنان، از «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر موقت لبنان خواست تا پیش از برگزاری جلسه با نماینده آمریکا در پرونده مناقشه مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی نشستی برای گفتگوی بیشتر تشکیل دهند.

3️⃣ یک روز مانده به پایان دوره آتش‌بس دوماهه در یمن، منابع دیپلماتیک از افزوده‌شدن بندهای جدید به این توافق برای تمدید دوباره آن خبر دادند.

4️⃣ نظامیان رژیم صهیونیستی در یورش امروز به کرانه باختری ده‌ها فلسطینی را بازداشت و دو نفر را زخمی کردند.

5️⃣ وزارت دارایی دولت موقت طالبان از یک قرارداد استخراج نفت در افغانستان با یک شرکت چینی خبر داد.

6️⃣ وزارت خارجه مصر با ارسال پیامی، با خانواده‌های قربانیان سیل اخیر در ایران ابراز همدردی کرد.

7️⃣ فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا از آغاز رزمایش چهار روزه مشترک با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ خبر داد.

اقدام عجیب دستگاه قضایی سوئد در قبال حمید نوری
دستگاه قضایی سوئد پس از برگزاری ۹۲ جلسه دادگاه، 23 تیرماه گذشته رأی حبس ابد علیه «حمید نوری» تبعه بازداشت شده ایرانی را در یک روند غیر قضایی و غیرحقوقی صادر کرد. «حمید نوری» اما در فرصت تماس کنسولی که روز یکشنبه برای او فراهم شد، تأکید کرد هنوز و پس از گذشت ۱۸ روز از صدور رأی دادگاه موفق نشده متن حکم حبس ابد علیه خود را مطالعه کند و این در حالی است که او کلاً ۲۱ روز فرصت داشته تا به رأی اولیه اعتراض نماید. به گزارش مرکز رسانه‌ای قوه ‌قضائیه، بر اساس اظهارات نوری، متن رأی دادگاه را به زبان سوئدی در اختیار او گذاشته و تاکنون هم هیچ اقدامی در جهت ترجمه رأی انجام نداده‌اند.

سونامی مربی خارجی در پرسپولیس

وزیر ورزش «حراج بیت‌المال» را «سونامی ویلموتس» خواند! سجادی گفت: آنچه در ماجرای ویلموتس مطرح می‌شود تنها نوک یک کوه بزرگ است که دیده می‌شود و من از آن به‌عنوان «سونامی ویلموتس» نام می‌برم. ۲ میلیون یورو به ویلموتس قبلا پرداخت شده، الان ۳.۳ میلیون یورو غرامت و ۱۰ درصد جریمه باید بدهیم. ساختمان ۱۲۰ میلیارد تومانی فدراسیون و سه دنگ ساختمان پرسپولیس هم رفت. هنوز هزینه کادر فنی ویلموتس مانده و باید ۳۲ میلیارد تومان بابت بدهی مالیاتی او بپردازیم!
تناقض رفتاری امریکا درباره تحریم‌های ایران

همزمان با ادعای امریکا مبنی بر اراده بازگشت به برجام، یک روزنامه امریکایی یکشنبه شب به وقت تهران نوشت، ایالات متحده در حال بررسی تحریم‌هایی علیه شبکه‌ای از شرکت‌های مظنون به کمک به صادرات نفت ایران و تشدید فشار بر تهران است.روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شد که ایران با انتقال نفت از کشتی به کشتی در آب‌های منطقه و سپس جعل اسناد برای مخفی کردن منشأ محموله استفاده کرده و در این مسیر اشخاص و شرکت‌هایی در امارات متحده عربی کمک کرده‌اند. یک مقام ارشد دولت امریکا به این روزنامه گفته است: «پیش‌بینی من این است تا زمانی که ایرانی‌ها پیشنهادها را نپذیرند و به برجام بازنگردند، انتظار می‌رود که همچنان شاهد این نوع اقدامات اجرایی {تحریم} به طور منظم در آینده باشیم.»مقامات دولت بایدن در حالی مدعی افزایش تحریم‌ها علیه ایران هستند که خود معترف به شکست سیاست‌های تحریمی ترامپ موسوم به «فشار حداکثری» شده‌اند. با وجود این،این رژیم همزمان با عدم پذیرش شرایط لازم برای بازگشت به توافق 2015، در پی پرونده‌سازی و اقدامات ایران‌هراسانه است.

تحریم‌های غرب، ایران را تقویت کرد
وبگاه تحلیلی «ریسپانسیبل استیتکرافت» در گزارشی تحلیلی با اشاره به ناکارآمد بودن تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران نوشت، واشنگتن تاحد زیادی برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی خود درباره روسیه و ایران به تحریم‌های اقتصادی روی آورد اما این تلاش‌های جداگانه به شیوه‌ای به یکدیگر مرتبط شده است که به جای تقویت امنیت امریکا و منطقه، خطر نتیجه عکس را
به همراه دارد. به گزارش فارس، این وبگاه تحلیلی ادامه داد: تحریم‌های ترامپ به هدف خود نرسید و ادامه داد، فشارهای دولت ترامپ به جای آنکه جمهوری اسلامی را به زانو درآورد، برعکس این کشور را بیشتر کرد و قدرت سیاسی داخلی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را تقویت کرد و حمایت افکار عمومی در داخل ایران از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش داد. بر اساس این گزارش، نظرسنجی ۲۰۲۱ مرکز مطالعات بین‌الملل و امنیت دانشگاه مریلند امریکا نشان داد که سه چهارم از مردم ایران از افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند.
این پایگاه تحلیلی سپس نوشت، نتیجه تحریم‌های غرب و امریکا علیه ایران این شد که جمهوری اسلامی ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داد و توانمندی غنی‌سازی خود را برای تولید سوخت بیشتر گسترش داد و همکاری دوجانبه و در بخش انرژی روسیه و ایران را توسعه داد.
رئیس کل بانک مرکزی: بدهی
۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک مرکزی تا سال ۱۴۱۵ وصول می‌شود
صالح آبادی با تاکید بر اینکه بر اساس توافق انجام شده مبالغ وصول شده از محل بدهی دولت به بانک مرکزی مرتبا به صندوق ملی مسکن واریز می‌شود که در سال ۱۴۰۰ میزان وصولی حدود ۳ هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: تا سال ۱۴۱۵ مبلغ بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک مرکزی وصول می‌شود.

سلبریتی مثل «محسن چاوشی»

محسن چاووشی، خواننده بی حاشیه کشورمان با کمکهای خود تا کنون بیش از ۱۵۰۰ زندانی را آزاد کرده است.

علی شمس، مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند گفت: با کمک ۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومانی محسن چاوشی، طی دو سال گذشته زمینه آزادی ۸۵۱ نفر از زندانیان تحت حمایت ستاد مردمی دیه فراهم شده است.

چاووشی در صفحه مجازی خود نوشت: مجموع کمک‌های مردمی دریافت‌شده تاکنون، منجر به آزادی ۱۵۵۶ زندانی جرایم غیرعمد، تامین هزینه درمان ۱۲۵۰ بیمار، تامین دیه ۷۵ زندانی محکوم به اعدام و تامین کمک‌هزینه ۲۵ مسکن شده است.

دلیل رأی ممتنع ایران اعلام شد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص علت رای ممتنع ایران در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در زمینه «حق محیط زیست پاک برای بشریت» اظهار کرد:جمهوری اسلامی ایران در فرایند مذاکرات این قطعنامه مشارکت فعال داشت، اما متاسفانه بانیان قطعنامه از پذیرش اصلاحات ایران و تعداد زیادی از کشورها خودداری کردند.

کنعانی ادامه داد: در واقع یکی از دلایل مهم اجماعی نبودن این قطعنامه و رای ممتنع تعدادی از کشورها به آن، نواقص متعدد، نادیده انگاشتن تکالیف و وظایف قدرت های بزرگ استعماری به ویژه دولت های غربی تخریب کننده محیط زیست و ایجاد کننده بحران و نا امنی در جهان در این قطعنامه است.
قیمت تور جام جهانی قطر
۴ برابر تور اروپا : کمتر از ۵۰۰ نفر به قطر می‌روند
در حالی که تور لوکس سه بازی ایران در جام جهانی فوتبال قطر در آژانس های گردشگری از جمله علی بابا و الی گشت از حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون به فروش می رسد، تجارت نیوز در گزارشی نوشت: محمد میرانی، رئیس کمسیون گردشگری اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر می‌گوید: مشکل هزینه بالای اقامت است. هر آنچه حالا هزینه اقامت در قطر باشد، تا زمان برگزاری جام جهانی قطر ۱۰ برابر می‌شود. با این هزینه‌ها فکر کنم ۳ تا ۵ هزار ایرانی بتوانند بازی‌ها را ببینند. آخرین آماری که تاکنون داریم از آن سه هزار نفر منتخب فیفا، کمتر از ۵۰۰ نفر موفق به پرداخت هزینه‌ها شدند.مسئول فروش تور خارجی یک آژانس هواپیمایی می‌گوید: یک بسته تور دور اروپا را به مدت ۲۹ روز تعریف کرده‌ایم. هزینه این تور ۲۸۹۰ یورو به اضافه ۲۵ میلیون تومان هزینه پرواز است.یکی دیگر از فروشنده‌های تور اروپا می‌گوید: تور فرانسه، سوئیس و ایتالیای ۱۱ روزه، ۲۳۹۰ یورو به همراه ۱۸ میلیون تومان هزینه پرواز داریمیعنی حدود ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ فعلی یورو در بازار. قیمت تور پرتقال و اسپانیا نیز ۲۷۹۰ یورو به همراه حدود ۱۸ میلیون هزینه پرواز است. به عبارتی هزینه این تور حدود ۱۱۳ میلیون تومان می‌شود. قیمت تور ایتالیا، اسپانیا و فرانسه نیز ۲۸۹۰ یورو و حدود ۱۸ میلیون تومان هزینه پرواز است؛ یعنی حدود ۱۱۶ میلیون تومان قیمت کامل تور می‌شود. این تورهای اروپایی از ۱۱ روزه تا ۱۵ روزه هستند.

صدور کارت نان در دستور کار دولت نیست
خاندوزی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: صدور کارت نان در دستور کار دولت نیست. خرید نان با همین کارت‌های بانکی در دست مردم انجام می‌شود و در حال صحبت با بانک مرکزی هستیم که صرفاً برای سرپرست خانوار هم نباشد، بلکه با همه کارت‌های افراد خانواده، امکان خرید نان باشد. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: هدف‌گذاری دولت و البته خط قرمز رئیس جمهوری عدم افزایش قیمت نان در سال جاری است.

فاسد شدن کالاها در گمرک به علت عدم هماهنگی مسئولین

هماهنگ نبودن 20 دستگاه مسئول در حوزه صدور مجوز واردات کالا باعث عدم شفافیت در حوزه گمرک شده است و کالاهای زیادی در گمرک ها فاسد و غیر قابل استفاده می‌شوند که هم امحای آنها هزینه داشته باشد و هم نگهداری و از همه مهمتر از بین رفتن سرمایه ها در تاریخ 12 تیر 510 تن کالا و اموال از رده خارج شده، متروکه و غیرقابل استفاده برخی از این انبارها در گناه ظرف 3 روز امحاء شدند/ بصیرت
نگه داشتن مدارک بازیکنان تیم امید برای تسویه هتل

مدارک بازیکنان تیم فوتبال امید کشورمان برای تسویه حساب هتل محل اقامت این تیم، در گروی هتل است تا هزینه اقامت آن‌ها پرداخت شود. اردوی تیم ملی فوتبال زیر ۲۳ سال کشورمان برای اعزام به قونیه و حضور در بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی در هتل استقلال تهران آغاز شده بود. با این حال تکمیل نشدن بازیکنان و انصراف امید‌ها از حضور در بازی‌های قونیه، پایان زودهنگام این اردو را به دنبال داشت. مساله جالب اینکه اردوی تیم زیر ۲۳ سال در تهران قرار بود دو روز دیگر، یعنی ۱۲ مرداد به پایان برسد و تیم سپس راهی ترکیه شود، اما عدم اعزام به این مسابقات و پایان ناگهانی اردو، دردسر جدیدی ایجاد کرد. فدراسیون فوتبال هنوز هزینه حضور تیم در هتل استقلال را پرداخت نکرده و پایان ناگهانی اردو تخلیه اتاق‌ها باعث شد که تأمین اعتبار برای تسویه آن با مشکل مواجه شود.

مذاکره لبنان وارد رینگ اقتدار شد

لبنان با «نه» گفتن به پیشنهاد رژیم صهیونسیتی درباره ترسیم مرزها وارد رینگ اقتدار شد.اسپوتنیک خبرگزاری روسی گزارش داد:واسطه آمریکایی که از روز یکشنبه در بیروت حضور داشت و تلاش می‌کرد مذاکرات ترسیم مرز بین لبنان و فلسطین اشغالی را پیش ببرد، نتوانست پیشنهاد اسرائیل را به لبنانی‌ها بقبولاند و دست خالی از مذاکره با مسئولین این کشور بازگشت.پیشنهاد اسرائیل که واسطه آمریکایی حامل آن بود مبتنی بر چشم پوشی لبنان از بلوک هشت در شمال خط ۲۳ درجه به نفع اسرائیل بود و در مقابل اسرائیل هم میدان گازی قانا را به طور کامل در اختیار لبنان قرار می‌دهد.

لبنان تاکید کرد که هم میدان گازی قانا را جزو قلمرو خویش می‌داند و هم حاضر نیست از یک متر مربع از بلوک شماره ۸ چشم پوشی کند.
میر به جای دلار

مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت که ایران و روسیه هم اکنون تقریبا به یک توافق خوب برای جایگزینی سوئیفت رسیده‏‏‌اند در ادامه گفت: "به زودی کارت "میر" در ایران فعال خواهد شد و درباره این امر و انجام آن توافق شده است".

اخبار روزانه:

* دادگاه سه وزارت خانه و شهرداری مشهد را محکوم به عذرخواهی از خانواده دانش آموزی کرد که به قتل رسیده است. دانش آموز ١٠ ساله مشهدی به دلیل حضور نیافتن راننده سرویس مدرسه، در چنگ شیطان معروف به قاتل «مارمولک نشان
» افتاده و به طرز دلخراشی به قتل رسیده بود. این حکم از این جهت اهمیت دارد که خسارت معنوی به قربانی به رسمیت شناخته می شود. البته عامل قتل کودک سال ٩٧ قصاص شده است
* مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به دلیل کندی پیشرفت مذاکرات، اظهار کرد: دلیل کُندی پیشرفت مذاکرات، تیم مذاکره کننده ایران نیست، بلکه دو عامل اصلی، در روند مذاکرات تاثیر گذاشت که اصلی ترین آن، بحران اوکراین بود و درگیری روسیه و اوکراین باعث شد، پرونده ایران از اولویت اول آمریکا خارج شود
.
* فدراسیون جهانی فوتبال در نامه اخیر خود به فدراسیون فوتبال، حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال در هنگام برگزاری رقابت‌های لیگ برتر را خواستار شده است. در آستانه شروع فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران، نامه‌ای از سوی فیفا در ارتباط با شرایط و امکان حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال به فدراسیون فوتبال رسیده است. فدراسیون جهانی فوتبال سه روز قبل در قالب نامه‌ای با استناد به نامه‌نگاری اخیر خود با این فدراسیون در زمینه فراهم کردن شرایط حضور زنان، خواستار ارائه توضیحاتی درباره امکان ورود زنان به ورزشگاه شده و به این فدراسیون توصیه کرده با شروع فصل جدید، زنان همانند مردان تماشاگر بازی‌های لیگ برتر باشند. بر اساس منابع خبری در فدراسیون فوتبال، ظاهرا در این نامه هیچ اشاره‌ای به ضرورت ورود زنان به ورزشگاه‌ها نشده اما خواستار تعامل این فدراسیون با نهادهای بین‌المللی برای فراهم کردن شرایط به منظور حضور زنان در ورزشگاه‌ها شده است
.

https://shoma-weekly.ir/ao7zWi