گفته می‌شود که...

اعلام حکم برخی عوامل اصلی اغتشاشات استان تهران از تبرئه داعش تا دروغ پردازی برای یک سارق مسلح نوه نمی‌تواند منکر پدربزرگ شود ریزش اعضای کانال بی‌بی‌سی پس از پایان اغتشاشات ایران شهادت یک مرزبان در منطقه شمالغرب کشور چرا پیاز و گوجه گران شد؟ چند میلیون ایرانی از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند؟

اعلام حکم برخی عوامل اصلیاغتشاشات استان تهران
با دستورات رئیس قوه قضائیه مبــــــنی بر رسیدگی قاطـــــــع، ســـــریع و بر مبنای عدالـــــت و قانون و بدون هیجان زدگی به پرونده‌های اغتشاشات، در هفته‌های اخیر، روند بررسی پرونده‌های متهمان اغتشاشات اخیر، آغاز و دادگاه متهمان در حال برگزاری است. برهمین اساس، پس از برگزاری دادگاه تعدادی از متهمان اغتشاشات در استان تهران، احکام بدوی این پرونده‌ها از سوی دادگاه انقلاب صادر شد.
براساس احکام صادره، فردی که یک مرکز دولتی را به آتش کشیده بود، به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی ، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی ، محاربه و افساد فی الارض – محاربه از طریق به آتش کشیدن (تحریق و تخریب عمدی) به مجازات اعدام محکوم شد. همچنین احکام ۵ متهم اغتشاشات اخیر نیز توسط شعبه پانزدهم و بیست و هشتم دادگاه انقلاب صادر شده است. این متهمان براساس اتهاماتی از قبیل اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت ملی و اخلال در نظم و آسایش عمومی، به مجازات‌های حبس از ۵ تا ۱۰ سال محکوم شده‌اند.گفتنی است، آرای صادره بدوی بوده و قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر، خواهد بود. همچنین به دلیل قطعی نشدن احکام صادره، براساس قانون، جزئیات پرونده قابل انتشار نیست که پس از قطعی شدن احکام در دادگاه تجدید نظر جزئیات آنها اطلاع رسانی خواهد شد.

از تبرئه داعش تا دروغ پردازیبرای یک سارق مسلح
در شرایطی که بلال نصرویی، خواننده بلوچ از اینکه ویدیوی پایکوبی بلوچی او را به‌دروغ به‌عنوان یک کشته در اغتشاشات اخیر جا زده‌اند گلایه کرده، برخی سلبریتی ها در صفحه رسمی خود این ویدیوی دروغ را بازنشر داده اند. ماجرا از این قرار است که این روز‌ها فیلم‌ها و تصاویری از رقصیدن فردی بلوچ در فضای مجازی در حال انتشار است که به فردی به نام «صادق کبدانی» معروف به یاغی نسبت داده می‌شود.
یاغی که با سابقه ۱۶ فقره سرقت مسلحانه چندین شاکی خصوصی هم داشته، در تاریخ ۱۰ مهر ماه حین سرقت در درگیری مسلحانه با مأموران کشته شده است اما رسانه‌های بیگانه او را به عنوان معترضی که در درگیری‌ها کشته شده معرفی کرده‌اند. حالا مشخص شده است که فیلم‌های منتشر شده از پایکوبی در فضای مجازی هم مربوط به «بلال نصرویی» خواننده محلی در زاهدان است.
رسانه‌های معاند سعی دارند، سوابق این خواننده محلی زاهدان را به یاغی نسبت داده و او را از سوابق کیفری‌اش برهانند. با اینکه این خواننده از انتشار تصاویر او به جای یاغی گلایه کرده است همچنان برخی سلبریتی‌ها این دروغ را تکرار می‌کنند.

نوه نمی‌تواند منکر پدربزرگ شود

البرز حسینی نماینده خدابنده در اخطاری با استناد به اصل ۱۵۲ قانون اساسی خطاب به وزارت امور خارجه گفت: رئیس‌جمهور آذربایجان اظهارنظری درخصوص ممالک ترک‌نشین کرده است که پیشنهاد من این است که او عهدنامه گلستان را بخواند تا بفهمد کجا از کجا جدا شده است! لذا این اظهارنظرها درخصوص تمامیت ارضی کشورهای همسایه در شأن رئیس‌جمهور آذربایجان نیست. اظهارنظر رئیس‌جمهور آذربایجان غیرواقعی است، اگر قرار بود که عهدنامه گلستان اجرا نشود، آذربایجان جزو ایران بود و وی به ریاست‌جمهوری این کشور نمی رسید، لذا لازم است وزارت امور خارجه و مجلس عکس العمل راجع به اینگونه اظهارنظرها داشته باشد، چرا که منطقه بیش از پیش نیاز به آرامش دارد. علی نیکزاد نایب رئیس مجلس و نماینده اردبیل که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ گفت: نوه نمی‌تواند منکر پدربزرگ شود، بنابراین اظهارات رئیس جمهور آذربایجان مبنایی ندارد.

ریزش اعضای کانال بی‌بی‌سی پس از پایان اغتشاشات ایران

رصد کانال بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد بعد از فروکش کردن اغتشاشات ایران و برملا شدن دروغ‌های این بنگاه خبرپراکنی اعضای کانال بی‌بی‌سی در فضای مجازی با ریزش شدید مواجه شده‌ و این ریزش همچنان ادامه دارد.


شهادت یک مرزبان در منطقه شمالغرب کشور
وجیه الله آذرنگ از رزمندگان لشگر ویژه عملیاتی 25 کربلا مازندران بعد از ظهر شنبه 21 آبان 1401 در حین پاسداری از مرز‌های ایران در منطقه شمالغرب کشور به درجه رفیع شهادت نائل آمد. گفتنی است لشگر 25 کربلا از خردادماه سال جاری مأ‌موریت حفظ و تأمین امنیت مرز‌های شمالغرب کشور را بر عهده گرفته است.


چرا پیاز و گوجه گران شد؟
مشاهدات حاکی از آن است که قیمت پیاز و گوجه فرنگی نسبت به هفته‌های گذشته افزایش حدود ۴۰۰۰ تا۵۰۰۰ تومانی داشته است. افزایش قیمتی که اسدالله کارگر - رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران - علت آن را تغییر فصل می‌داند و به ایسنا می‌گوید که همیشه در این موقع سال محصولات دورشهری به اتمام می‌رسد و محصولات جنوب کشور به دست می آید که این تغییر منجر به تغییر قیمت برخی اقلام می‌شود. وی در پاسخ به اینکه آیا بارندگی‌های اخیر منجر به از بین رفتن محصولات از جمله گوجه فرنگی و پیاز و افزایش قیمت آنها نشده است؟ گفت: بارندگی اتفاق افتاده ولی علت اصلی نیست و ممکن است تنها منجر به کندی در برداشت محصولات شده باشد. کارگر با اشاره به اینکه معمولا با ورود انبوه گوجه فرنگی و پیاز محصولات ارزان می‌شود، گفت: این فرآیند در سالهای قبل ۱۵ روز تا یک‌ماه طول می‌کشید ولی به نظر می‌رسد که امسال زودتر محصولات جنوب وارد بازار شود و قیمت‌ها کاهش یابد.


چند میلیون ایرانی از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند؟
بر اساس گزارش مرکز ملی فضای مجازی، بیش از یک میلیون کسب و کار خرد (۶۰ درصد) در ۱۰ سکوی داخلی فعالیت دارند و اکنون ۲۳ میلیون کاربر در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی عضو شده‌اند، این در حالی است که فقط ۶.۴ درصد از شهروندان خرید اینستاگرامی را انجام می‌دهند.

https://shoma-weekly.ir/MZKqmA