گفته می‌شود که...

اعتراف رژیم صهیونیستی به قدرت ایران/١+۵ وجود ندارد/مزیت‌های اقتصادی ایران در حوزه ترانزیت، صادرات گاز و برق/اذعان چین و روسیه به بدعهدی طرف‌های برجامی/ایندیپندنت: عدم لغو تحریم‌ها آمریکا را بی‌اعتبار می‌کند/رصد شرکت‌های صوری و ...

اعتراف رژیم صهیونیستی به قدرت ایران
سفیر سابق رژیم صهیونیستی در آمریکا با اعلام نگرانی از بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای، گفت: «ایران اکنون نسبت به پنج سال پیش بسیار قدرتمندتر شده است. «دنی دانون» سفیر سابق تل‌آویو در واشنگتن و رئیس کنونی بخش بین‌الملل حزب لیکود، در مصاحبه با وبگاه «نیوزویک» درباره نگرانی‌های رژیم صهیونیستی درباره توافق هسته‌ای ایران مدعی شد: «آن‌ها (آمریکا) از این مسائل آگاه هستند. سؤال اینجاست که آن‌ها را کنار می‌گذارند و به توافق بازمی‌گردند یا آن‌ها را به عنوان پیش‌شرط قرار می‌دهند. ایرانِ سال
۲۰۲۱، همان ایران سال ۲۰۱۶ نیست. متأسفانه امروز آن‌ها (ایران) در شرایط بسیار بسیار پیشرفته‌تری هستند». درعین‌حال دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی نیز ادعا کرد: «اسرائیل معتقد است بازگشت به این توافق قدیمی مسیر ایران را به سمت زرادخانه هسته‌ای هموار می‌کند. اسرائیل در این مورد با ایالات‌متحده تماس نزدیک دارد».
١+
۵ وجود ندارد

«خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: «به دلیل خروج آمریکا از برجام، ١+۵ وجود ندارد. اکنون تنها ایران و ١+۴ است؛ به یاد بیاورید، ترامپ اتاق [برجام]را ترک و تلاش کرد آن را منفجر کند. حرکات نمادین خوب است، اما برای احیای ١+۵، آمریکا باید عمل کند: تحریم‌ها را بردارد. ما نیز پاسخ خواهیم داد، این ترتیب کلیدی است: تعهد - اقدام – جلسه»
حقوق ناکافی رئیس شورا!

«محسن هاشمی رفسنجانی»، رئیس شورای شهر تهران اذعان داشت: «سال ۸۹ در مترو مدیرعامل بودم و ماهی ۶ میلیون تومان حقوق می‌گرفتم که با دلار ۹۰۰ تومان آن موقع ۷۰۰۰ دلار می‌شد. الآن که رئیس شورای شهر هستم و نزدیک به ۲۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرم با دلار ۲۶ هزار تومان کمتر از ۷۰۰-۸۰۰ دلار می‌شود. هیچ‌وقت کشور چنین شرایطی نداشته. باید با ذکاوت از این بحران عبور کنیم».
استاد آمریکایی: نگرانی‌های امنیتی ایران را درک کنید!
«جودت بغات» استاد دانشگاه دفاع ملی واشنگتن، در مقاله‌ای در نشریه میدل ایست آی با عنوان «چرا ایران مصمم است برنامه موشکی خود را گسترش دهد؟» با اشاره به اصرار مقامات آمریکایی برای گنجاندن برنامه‌های موشکی ایران در مذاکرات مربوط به برجام نوشت: «مسئله موشکی از نگرانی‌های اصلی واشنگتن است، اما تهران هرگونه متوقف کردن این برنامه را منتفی دانسته است. در سال‌های اخیر، زرادخانه موشکی تهران، بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین آن در خاورمیانه بوده، اما دوربردترین و مرگبارترین آن‌ها نبوده است. قدرت‌های دیگر منطقه نظیر اسرائیل هم توانایی‌های موشکی قوی کسب کرده‌اند. تل‌آویو علاوه بر تولید موشک، از چندین دهه گذشته تاکنون بزرگ‌ترین دریافت کننده کمک‌های آمریکا بوده و تقریباً حمایت‌های بی‌دریغ تمام کشور‌های غربی به رهبری آمریکا در عرصه نظامی و فناوری، شامل آن شده است. تصور می‌شود اسرائیل یکی از پیشرفته‌ترین زرادخانه‌های موشکی در خاورمیانه را در اختیار دارد. در همین حال، تل‌آویو با همکاری آمریکا تشکیلات گسترده دفاع موشکی خود را گسترش داده است. عربستان سعودی و امارات عربی متحده نیز برای برخورداری از توان دفاع موشکی پیشرفته، با آمریکا معامله کرده‌اند. آمریکا، قدرت‌های اروپایی و متحدان منطقه‌ای آن‌ها باید نگرانی‌های امنیتی ایران را درک کنند. باید در خصوص توازن نظامی منطقه‌ای مذاکره کرد. رقبای منطقه‌ای ایران پیشرفته‌ترین تسلیحات آمریکایی و اروپایی را در اختیار دارند».
هدف از سفر مدیرکل آژانس به تهران

«گروسی» دیروز (جمعه ۱ اسفندماه) در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «من فردا به تهران سفر می‌کنم تا به‌منظور دستیابی به راهکار‌های مورد توافق طرفین، که با قوانین ایران [مصوبه راهبردی مجلس]همخوانی داشته باشد، با مقامات ارشد ایرانی دیدار کنم تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند فعالیت‌های راستی‌آزمایی ضروری خود در ایران را ادامه دهد. مشتاقانه منتظر موفقیت [در مذاکرات با مقامات ایرانی]هستم. این به نفع همه است». به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به موعد اجرای بند دیگری از مصوبه مجلس با عنوان «قانون راهبردی کاهش تعهدات هسته‌ای»، این بار نیز سعی کشور‌های غربی و آژانس بر آن است تا با وعده و وعید و امیدسازی واهی، مانع از کاهش تعهدات برجامی ایران شوند.
مزیت‌های اقتصادی ایران در حوزه ترانزیت، صادرات گاز و برق
«سعید جلیلی» در همایش اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: «طراحی پروژه اتصال بنادر شرقی دریای خزر به سمت بنادر دریای سیاه به موازات مسیر ایران، ایجاد کریدور شمالی- جنوبی میان کشور‌های آسیای میانه در موازات با کریدور شمالی- جنوبی ایران، طراحی مسیر لاجورد در موازات کریدور شرقی-غربی ایران ازجمله مسیر‌های موازی حمل‌ونقل کالا با ظرفیت ترانزیتی ایران در طی سال‌های اخیر است. ما
۱۷% ذخایر گازی جهان را در اختیار داریم که رتبه دوم جهانی محسوب می‌شود، اما رتبه هجدهم ایران در میان صادرکنندگان گاز نشان می‌دهد که از این فرصت به‌خوبی استفاده نکرده‌ایم. پروژه خط لوله گاز ترانس خزر به منظور انتقال گاز ترکمنستان به اروپا و همچنین پروژه موسوم به تاپی که در جهت ایجاد خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به هند از مسیر موازی است. ظرفیت مازاد برق کشور حدود ۲۰ هزار مگاوات است. ایران با دو همسایه خود یعنی عراق و افغانستان به دلیل وجود اشتراکات فراوان سیاسی، مذهبی روابط اقتصادی خوبی برقرار کرده است، اما تلاش آمریکا آن است که مانع تأمین برق این دو کشور از طریق ایران شود. چند سال توان برخی دستگاه‌ها و رسانه‌ها معطوف به این موضوع می‌شود که سرنوشت پیوستن به فلان کنوانسیون چه شده؟ اگر درصدی از این توجه به مسائل اصلی بشود، می‌توانیم جهش تولید و جهش صادرات را شکل بدهیم.
اذعان چین و روسیه به بدعهدی طرف‌های برجامی

در پی اعلام آمریکا برای حضور در مذاکرات برجامی با ایران، وزارت خارجه چین اعلام کرد: «لازم است آمریکا بدون قید و شرط و در سریع‌ترین زمان ممکن به برجام برگردد و تمامی تحریم‌ها علیه ایران را بردارد. پس از آن لازم است ایران تعهدات کامل خود را در برجام از سر بگیرد». «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه نیز در پیامی مشابه با تأیید ضمنی عدم پایبندی طرف‌های برجامی به تعهدات خویش و حق ایران در کاهش تعهدات، گفت: «محدودیت‌های جدید ایران در خصوص بازرسی‌ها لزوماً برای مدت طولانی دوام نخواهد داشت. همه‌چیز به تلاش‌های سیاسی در جهت اجرای کامل توافق هسته‌ای بستگی خواهد داشت».
تلاش برای بقا در عراق با عنوانی جدید!
اتحادیه علمای استان دیالی عراق، در بیانیه‌ای به تصمیم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای افزایش تعداد نیروهایش در عراق اعتراض کرد. این اتحادیه تأکید کرد، این تصمیم ناتو برای اشغال عراق تحت نام یک سازمان بین‌المللی از سوی آمریکا است، چرا که عمده نیرو‌های ناتو را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دهند. در این بیانیه با اشاره به مصوبه سال گذشته پارلمان عراق در خصوص خروج نیرو‌های خارجی گفت که این مصوبه تصمیم کل مردم بود و هرگونه تصمیمی برای افزایش نیرو‌های خارجی نقض حاکمیت ملی عراق است. «نس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به‌تازگی گفته است که این سازمان به دنبال افزایش نیرو‌های خود در عراق از
۵۰۰ نفر به چهار هزار نفر است. «عباس العرداوی» تحلیلگر مسائل سیاسی عراق نیز گفته است که نیرو‌های ناتو، «همان نیرو‌های آمریکایی هستند و این، بازی جدید آمریکاست. نیرو‌های ناتو تحت فرماندهی آمریکا قرار دارند».
بایدن خواهان بازگشت به میز مذاکرات 1+5 با ایران شد

آمریکا بدون توجه به نقض عهد و خروج از برجام توسط دولت ترامپ، خواهان بازگشت به میز مذاکرات 1+5 با ایران شد.جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ بدون اشاره به اعمال تحریم‌های دولت ترامپ و خروج این کشور از برجام، خواهان بازگشت به میز مذاکرات 1+5 شد و گفت: ما باید تلاش های ایران برای بی ثبات سازی خاورمیانه را زیر سوال ببریم.ما آماده هستیم که با پنج بعلاوه یک درمورد فعالیت هسته ای ایران، وارد تعامل شویم

اروپا چگونه می‌تواند گره برجام را باز کند؟

موسسه کارنگی در تحلیلی نوشت: اروپایی ها باید با دولت بایدن خط مشی مشترکی را به سرعت ترسیم کنند. با این حال به نظر می رسد آنها بار دیگر منتظر این هستند تا آمریکا ابتکار عمل را در دست گیرد. اروپایی ها باید برای رساندن کمک های بشردوستانه به ایران به دیگر شرکا فشار وارد کنند. این می تواند توسط احیای کانال تقریبا از بین رفته اینستکس و همچنین چراغ سبز برای اختصاص وام به ایران صورت بگیرد. دقیقاً به دلیل اینکه تنش ها عمدتا بین ایالات متحده و ایران است، اروپا نقش مهمی را به عنوان میانجی ایفا می کند. اروپایی ها باید این کار را با مشورت دقیق واشنگتن انجام دهند، اما نه به دستور آمریکا. اروپا نمی تواند پنهان شود و و زمان کمی برای از دست دادن دارد.
ایندیپندنت: عدم لغو تحریم‌ها آمریکا را بی‌اعتبار می‌کند

یک نشریه اروپایی در گزارشی تصریح کرد: عدم بازگشت به برجام، اعتبار آمریکا را کم می‌کند.به نوشته ایندیپندنت،‌ با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تنش‌های با ایران بیشتر شد. دونالد ترامپ در حالی از برجام خارج شد که ایران به این توافق پایبند بود. بایدن در سخنرانی قبل انتخابات خود، تاکید کرد تا زمانی که ایران به تعهدات خود مطابق برجام متعهد باشد ایالات ‌متحده به این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد. پس از تنش‌ها، ایران تصمیم گرفته که غنی‌سازی اورانیوم را برای لغو تحریم‌ها افزایش دهد. ایران اعلام کرده این آمریکا بوده که توافق هسته‌ای را ترک کرده و باید با بازگشت به تعهدات خود اعتماد ایران را جلب کند. عدم بازگشت به توافق و لغو تحریم‌ها، اعتبار ایالات ‌متحده را در جهان کم می‌کند.

رصد شرکت‌های صوری

معاون سازمان امور مالیاتی از مقابله با شرکت‌های صوری متعلق به دارندگان کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و بررسی تراکنش‌های بانکی مشکوک برای جلوگیری از فرار مالیاتی خبر داد. به گزارش صداوسیما، محمد مسیحی اظهار کرد:فرار مالیاتی حدود 40 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که بخش عمده‌ای از آن مربوط به تراکنش‌های مشکوک بانکی شرکت‌های صوری و یا کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف است. او با بیان اینکه کوتاه کردن فرآیندهای مالیاتی نیز در کاهش فرار مالیاتی موثر بوده است، افزود: امسال میزان پرونده‌های مالیاتی در هیات‌های حل اختلاف 25 درصد کاهش داشته است. مسیحی گفت: همچنین در 10 ماهه امسال،همه درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی‌شده محقق شده است. معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی همچنین درباره دریافت مالیات از املاک لوکس و خودروهای لوکس،افزود: در صورت نهایی‌شدن این موضوع در بودجه سال آینده زمینه را برای اجرای آن فراهم می‌کنیم.

واکنش توئیتری ظریف به عقب‌نشینی آمریکا از مکانیسم ماشه

«آمریکا اذعان کرد که ادعاهای پامپئو درباره قطعنامه ٢٢٣١ هیچ اعتبار قانونی ندارد. ما هم موافق هستیم. آمریکا باید در پایبندی به قطعنامه ٢٢٣١، تمام تحریم‌هایی که توسط ترامپ احیا و بازاعمال شده بود را بی قید و شرط و به‌صورت مؤثر بردارد، بعد از آن، ما فوراً تمام اقدامات اصلاحی (کاهش تعهدات) را به عقب برمی‌گردانیم».


اخبار روزانه:

*
گزارش روزهای گذشته یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران نهاد ریاست جمهوری نشان می دهد اگرچه میزان فوتی های ناشی از بیماری کووید 19 در هفته های اخیر کاهش یافته اما میزان رعایت پروتکل ها توسط مردم به حدود 75 درصد کاهش یافته و تعداد شهرهای نارنجی نیز دوبرابر شده است. طبق این گزارش، 12 استان که عمدتا در غرب و جنوب کشورمان قرار دارند به همراه تهران با نرخ صعودی بستری مواجه شده اند که زمان طلایی مقابله با این روند، صرفا 7 تا 10 روز آینده است.

* یک مقام مسئول اجرایی در نامه ای خطاب به تعدادی از سازمان ها و ادارات، از آن ها خواسته است با توجه به تاکید و برنامه ریزی دولت در سال های اخیر برای ارتقای اطلاعات مستخدمان دستگاه های اجرایی در برخورد با جرایم خاص، به ثبت نام و شرکت در دوره های مربوط به آشنایی با پدیده پول شویی و روش های پیشگیری و مبارزه با آن در بخش های مختلف، اقدام کنند که مخاطب آن، مدیران بخش های مالی و طرح و برنامه نهادهای دولتی خواهند بود.
*
«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران به طور کامل متوقف نخواهند شد.اولیانوف گفت: «باید این را هم بدانیم که محدودیت‌های جدید ایران در خصوص بازرسی‌ها لزوماً برای مدت طولانی دوام نخواهد داشت. همه چیز به تلاش‌های سیاسی در جهت اجرای کامل توافق هسته‌ای بستگی خواهد داشت
* صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه خاتمی سال
۹۲ مخالف کاندیداتوری روحانی بود ولی هاشمی رفسنجانی او را راضی کرد، تاکید کرد: گزینه اول ما آقای روحانی نبود. آقای هاشمی در شورای نگهبان رد شد که اگر چنین نمی‌شد آقای روحانی اصلا مطرح نمیشد.وی افزود: در بین اصلاح طلبان بعضی از روی نفاق، برخی از روی علاقه و ... به آقای روحانی رای دادند اما اصل مطلب این بود که گزینه ای بهتر از آقای روحانی برای اصلاح طلبان نبود.

* نماینده مردم مرودشت در مجلس در صفحه توییترش نوشت: ابراهیم رئیسی در شیراز ستاد انتخابات ندارد.جلال رشید کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس در صفحه توییترش نوشت: اخیرا فردی در استان فارس و چند استان دیگر مدعی راه اندازی ستاد برای آیت الله رئیسی شده بود. پیگیر شدم کاملا کذب است به ایشان که گویا با نیت خیر هم این کار را کرده است تذکر جدی دادند.

* بر اساس تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی شهرها، هم‌اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند.همه شهر‌های قرمز در استان خوزستان هستند؛ شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند. در شهرستان های شوط و ماکو (آذربایجان غربی)، دره‌شهر (ایلام)، اندیمشک، ایذه، باغ‌ملک، حمیدیه، هفتکل و هندیجان (خوزستان)، پاسارگاد، خنج، گراش و مهر (فارس) و خمین (مرکزی) از روز شنبه ۲ اسفند اعلام وضعیت نارنجی خواهد شد.


* حکم استفاده از امکانات محل کار جهت استفاده شخصی چیست؟ پاسخ: استفاده کارمندان از امکانات بیت‌المال در ساعات رسمى کار به مقدار متعارفى که مورد ضرورت و نیاز است و شرایط کارى بیانگر اذن به کارمندان در این مقدار از استفاده است، اشکال ندارد و همچنین استفاده از امکانات بیت‌المال با اذن کسى که از نظر شرعى و قانونى حق اذن دارد، بدون اشکال است. درنتیجه اگر تصرّفات شخصى فردی در بیت‌المال به یکى از دو صورت مذکور باشد، چیزى در این رابطه به عهده وی نیست، ولى اگر از اموال بیت‏المال استفاده غیرمتعارف کرده باشد و یا بدون اذن کسى که حق اذن دارد، بیشتر از مقدار متعارف استفاده نماید، موجب ضمان خواهد بود. (اجوبه الاستفتائات، سؤال شماره
۱۹۵۶)
*
مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی: خروج مرغ از تهران تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است. این دستورهای یکشبه برای ما هم عجیب است و این حد دخالت دولت بازار را بهم ریخته است و طی دو روز گذشته ما هم نسبت به این تصمیم اعتراض کردیم.در مناطق شمالی شهر مرغ بیش از کیلویی ۳۲ هزار تومان فروخته می‌شود. برخی هم هستند که مرغ‌ بدون آنتی‌بیوتیک را با قیمت بالاتری می‌فروشند.

https://shoma-weekly.ir/9ckjpo