گفته می‌شود که...

اعتراض کمیسیون فرهنگی به ساترا و صداوسیما بابت پخش برخی سریال‌ها/قاتل سنگ‌پران: هیچ وقت عاشقم نشدند /پکن: با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مخالفیم/افزایش درآمدهای مالیاتی با شناسایی فراریان مالیاتی/ورود سازمان بازرسی به انتصاب ‎علی عسکری/رکوردشکنی 7 ساله طلای سیاه و...

واکسن گریزان به آی‌سی‌یو می‌روند

رئیس دانشگاه بقیه‌الله (عج) خبر داد: «بر اساس تحقیقات علمی، اکثر کسانی که به خاطر ابتلا به کرونا در اروپا به آی‌سی‌یو می‌روند در دریافت واکسن سهل‌انگاری کرده‌اند. بستری و میزان مرگ‌ومیر در افراد واکسینه نشده بیش از ۱۰ الی ۱۸ برابر بیشتر است».

تصاویر مادران شهدا زینت‌بخش تهران شد

در آستانه روز مادر و به‌منظور تکریم و بزرگداشت مادران شهید؛ تصاویر ۴۰ مادر شهید تهرانی در سراسر پایتخت اکران شد. سازمان زیباسازی شهر تهران با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در پویش تکریم مادران شهدا، تصویر مادران شهید را به همراه فرزندان شهیدشان در قابی به‌یادماندنی بر دیوارهای پایتخت آویخت.
اعتراض کمیسیون فرهنگی به ساترا و صداوسیما بابت پخش برخی سریال‌ها

سید علی یزدی‌خواه در گفتگو با «انتخاب» درباره عملکرد ساترا که پخش برخی از سریال‌های خانگی را با تعویق یا سانسور مواجه کرده است، عنوان کرد: «اگر هر کسی اعم از تهیه کننده، شبکه اجتماعی، شبکه نمایش خانگی و خود ساترا، وظیفه قانونی خود را انجام دهد، مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود؛ هرچند کمیسیون فرهنگی هم از عملکرد ساترا راضی نیست و به صدا و سیما هم اعلام کرده‌ایم.» وی در پاسخ به این پرسش که چرا کمیسیون از عملکرد ساترا ناراضی است، گفت: «از جهت اینکه ساترا به وظایفش درست عمل نمی‌کند. بسیاری از فیلم‌ها هستند که امکان نمایش عمومی را ندارند اما در سینمای نمایش خانگی منتشر می‌شود و ساترا صرفا یک یادداشتی در ابتدای فیلم می‌نویسد که دیدن این فیلم برای این دسته از افراد توصیه نمی‌شودیزدی‌خواه ادامه داد: «به عنوان مثال سریال «زخم کاری»، به نظرتان به نمایش گذاشتن این سریال‌ها در جامعه از جهت اخلاقی درست است؟ این فیلم ها را همه قشرهای جامعه اعم از گروه‌های آسیب پذیر، سنین مختلف و گروه‌های دیگر می‌بینند
قاتل سنگ‌پران: هیچ وقت عاشقم نشدند/ خشمم را خالی می‌کردم/ تازه فهمیدم دو نفر را کشته ام

نامش علیرضاست. متولد سال ۵۵، مجرد و بیکار. او سابقه مهجوریت و بستری‌شدن در بیمارستان اعصاب و روان را هم دارد.علیرضا، متهم: چون همه مرا اذیت می‌کردند. من هم به‌دنبال راهی بودم تا خودم را خالی کنم. همین مردم پدر مرا مسخره می‌کردند، مرا مسخره می‌کردند. چرا باور نمی‌کنید؟

دلم می‌خواست عاشق شوم و ازدواج کنم اما هیچ‌وقت هیچ‌کس عاشقم نشد. همه مسخره‌ام می‌کردند. شاید یکی از دلایلی که با سنگ‌پرانی خشمم را خالی می‌کردم همین تنهایی‌ام بود. این مساله خیلی به مغزم فشار می‌آورد. من با کسی دشمنی نداشتم. هر وقت عصبی می‌شدم ۴یا ۵تا سنگ برمی‌داشتم و بی‌هدف پرتاب می‌کردم. هدفم در حد خرابی ماشین‌ها بود. تازه امروز که دستگیر شدم فهمیدم ۲نفر کشته شده‌اند و خیلی ناراحت شدم./


ماحصل سیاست دولت رئیسی در توجه به همسایگان

«علیرضا مقدسی» گفت: «روابط تجاری‌مان با 15 کشور همسایه در 9 ماهه امسال، 18 درصد در وزن و 42 درصد در ارزش، افزایش را نشان می‌دهد، در این مدت میزان تجارت با همسایگان از 75 میلیون تن کالا و ارزش 36 میلیارد و 800 میلیون دلار عبور کرد». معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک ایران در خصوص تجارت با کشور‌های همسایه در حاشیه بازدید رئیس‌جمهور از گمرک شهید رجایی هرمزگان افزود: «یکی از سیاست‌های کلیدی دولت سیزدهم، افزایش و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشور‌های همسایه است. در همین راستا در 9 ماهه امسال، 61 درصد وزن و 51 درصد ارزش کل تجارت کشور با 15 کشور همسایه بوده است».
ورود سازمان بازرسی به انتصاب
علی عسکری

، سازمان بازرسی پس از اطلاع از انتصاب على عسکرى به مدیرعاملی هلدینگ خلیج فارس، به موضوع ورود کرده و در گزارش هشداری به وزیر نفت، نسبت به این اقدام چند نکته را متذکر شده: اولین مساله، عدم رعایت ترتیبات مربوط به برگزاری مجمع عمومی است. دوم: چون این هلدینگ یک شرکت بورسی هست، باید قبل از انتصاب مدیرعامل، تایید صلاحیت وی از سازمان بورس اخذ می‌شد و سوم این که با توجه به اینکه علی عسکری در استخدام دولت است، چطور می تواند مدیرعامل این شرکت باشد؟

کالایی که با کل صادرات صنعتی برابری می‌کند

ارزبری واردات موبایل در 9 ماهه امسال حدود 961 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که کل صادرات یا ارزآوری بخش صنعت ایران تنها 367 میلیون دلار بیشتر از ارزبری واردات موبایل بوده است. واردات موبایل 520 میلیون دلار از کل واردات ذرت، 829 میلیون دلار از واردات روغن و 1.5 میلیارد دلار از واردات دانه‌های روغنی بیشتر است.

خیاطیان: بحرانی‌ترین مسئله کشور، آب رَفتِ اعتماد عمومی است

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در صفحه شخصی خود نوشت: «در گفتمان انقلاب اسلامی، "مردم" گرانیگاه سیاست و حکمرانی به شمار می‌آیند و اساساً در نظریات توسعه نیز "سرمایۀ اجتماعی"، هستۀ مرکزی فرایند توسعه است. در صورت‌بندی چالش‌ها و ابرچالش‌های پیش روی نظام حکمرانی کشور، هرکسی از ظن خود به مورد خاصی اولویت می‌دهد؛ یکی مسئلۀ رکود تورمی، دیگری منابع طبیعی، آن‌یکی پیری جمعیت و نگاهی، روابط دیپلماتیک. ولی به‌زعم من در میان مسائل و معضلات، آنچه تا ماه‌های گذشته، بحرانی‌تر از همه می‌نمود، فرسایش سرمایۀ اجتماعی و آب رَفتِ "اعتماد عمومی" بود و چقدر خوب که رئیس‌جمهور محترم و دولت مردمی با تشخیص دقیق مسئله، جهت‌گیری سیاست‌گذاری‌هایش را در راستای غلبه بر این نقیصه تنظیم کرده است. رجوع به مردم، هم پیش‌نیاز اثربخشی سیاست‌ها و تصمیمات است و هم پیش‌شرط دولتمردی و تصدی مسئولیت در نظام اسلامی
رکوردشکنی 7 ساله طلای سیاه

قیمت نفت برنت با صعود به بالای 86 دلار، رکورد هفت ساله را شکست و به بالاترین قیمت از اواخر 2014 تاکنون رسید. به گزارش رویترز، به علت محدودیت ها در عرضه نفت و نگرانی درباره ورود روسیه به اوکراین، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی افزایش یافت و چهارمین هفته افزایشی را ثبت کرد.این افزایش قیمت ها در حالی صورت گرفت که منابع آگاه اعلام کردند چین قرار است ذخایر نفت خود را در نزدیکی سال نو این کشور در بازار آزاد کند.هر بشکه نفت برنت با 1.59 دلار افزایش 86.06 دلار فروخته شد. نفت برنت طی هفته گذشته 5.4 درصد افزایش ارزش را ثبت کرد.هر بشکه نفت خام آمریکا با 1.70 دلار افزایش 83.82 دلار معامله شد. این نوع نفت طی هفته گذشته 6.3 درصد افزایش یافت.فیل فلاین، تحلیل گر بازار نفت گفت: «تجار در یک تصویر کلی از بازار نفت متوجه شده اند که عرضه در جهان چندان با تقاضا تفاوتی ندارد و این موضوع سبب افزایش قیمت ها شده است.»برخی کارشناسان پیش بینی صعود قیمت نفت به بالای 100 دلار در سال جاری میلادی را نیز مطرح کرده اند.
جنگ شناختی؛ مهم‌ترین حوزه رویارویی ایران و غرب

«مقدم‌فر» نویسنده کتاب «جنگ شناختی» به فعالان رسانه‌ای توصیه کرد درباره جنگ شناختی دشمن مطالعه کنند. وی در خصوص کتاب خود با همین عنوان نیز گفت: «جنگ شناختی، تحمیل اراده از طریق به‌کارگیری مغز و شناخت مردم است. یکی از سرفصل‌های بسیار مهم در این کتاب، معرفی علوم شناختی و ارائه توضیحات نسبتاً مفصل درباره آن است. یکی از ابزارهای در دسترس برای مطالعه دوستان رسانه‌ای درباره این جنگ، همین کتاب است».
​روایت یکی از نزدیکان لاریجانی از جلسه اخیر رئیسی

عزت الله یوسفیان ملا، نماینده مجلس یازدهم و از همراهان علی لاریجانی، درباره جلسه اخیر ابراهیم رئیسی با حضور علی لاریجانی و دیگر چهره های مطرح سیاست خارجی گفت: «من از جزئیات آن جلسه اطلاعی ندارم اما آقای رئیسی گفتند می خواهیم بین دولت و نخبگان کشور ارتباطی شکل بگیرد اما این‌که آیا از کسی تاکنون در حوزه‌های مختلف دعوت کرده باشند اطلاعی ندارم. قبلا هم دولت در این زمینه صحبت کرده بود که بعد از انتخابات رقابت‌ها تبدیل به رفاقت شود

خودزنی رسانه‌ای!

نه افتتاح پالایشگاه نفت خام فوق سنگین "قشم" منعکس شد که ظرفیت پالایش روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت را دارد و سالانه می‌تواند ۸۵۰ میلیون دلار ارزآوری داشته باشد؛ نه خبر افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفتی و غیرنفتی (بی‌اعتنا به تحریم‌های آمریکا) مهم بود؛ نه سفر وزیر خارجه به پکن و آغاز اجرای سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین برای این رسانه‌ها اهمیت خبری داشت؛ نه سفر استانی رئیس‌جمهور و دیدار با مردم و فعالان اقتصادی هرمزگان اهمیت داشت؛ نه آبی ماندن نقشه کرونایی کشور در مقایسه با نقشه قرمز آمریکا و برخی کشورهای اروپایی. این هم نوعی از بُخل و حسادت سیاسی است. دریغ کردن رویدادهای مهم و امیدوارکننده از مخاطب، در روزگاری که مردم از اتفاقات بی‌خبر نمی‌مانند، نوعی خودزنی رسانه‌ای است که این روزها از رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلب شاهد هستیم! اگر قرار است رسانه‌ای در عصر انفجار اطلاعات، اخبار مهم را سانسور کند، پس کارویژه و مأموریتش چیست؟ به‌طورکلی هر اتفاق امیدوارکننده‌ای در دولت رئیسی بیفتد؛ از سوی این رسانه‌ها اهمیت ندارد! گویا قرار نیست تلاش و کوشش دولت مردمی، دیده و به چشم آید تا این‌که نشاید محبوبیت دولت افزایش‌ یافته و منافع قدرت‌طلبانه این جریان سیاسی در آینده به خطر افتد!
نماینده مجلس: ⁧
سفارتخانه‌های ایران و عربستان در حال آماده شدن برای بازگشایی است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که روابط⁩ دو کشور مهم ایران و عربستان در حال احیا بوده و سفارتخانه⁩ ها در حال آماده شدن برای بازگشایی است. جلیل رحیمی جهان آبادی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «روابط⁩ دو کشور مهم ⁧ایران⁩ و ⁧عربستان⁩ در حال احیا و ⁧سفارتخانه⁩ ها در حال آماده شدن برای بازگشایی است، این امر آثار مهمی در کاهش تنش های منطقه ای و افزایش انسجام جهان ⁧اسلام⁩ دارد، نهادهای امنیتی و رسانه ها مراقب رذالت ⁧صهیونیست ها⁩ و حماقت افراطیون⁩ باشند
پکن: با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مخالفیم

وزارت خارجه چین روز شنبه خلاصه‌ای از دیدار انجام‌شده میان «حسین امیرعبداللهیان» و «وانگ ئی» وزرای خارجه ایران و چین را منتشر کرد. بنا بر اعلام وزارت خارجه چین، وانگ، مسئولیت اصلی دشواری‌ها در برنامه هسته‌ای ایران را به دوش آمریکا انداخت که به‌طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خارج شده است. وانگ همچنین از مخالفت شدید پکن با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، بازی سیاسی از راه توسل به موضوعات حقوق بشری و مداخله در امور داخلی ایران و سایر کشورهای منطقه سخن گفت.
تفاوت بایدن با ترامپ

«نورنیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در توییتی نوشت: ‏«تیم بایدن مزورانه وضعیت کنونی برجام را به ترامپ نسبت می‌دهد تا خود را پلیس خوبمذاکرات وین نمایش دهد، حال آنکه بدون کوچک‌ترین تفاوتی عیناً در حال اجرای همان سیاست‌های مخرب ترامپ و فشار حداکثری علیهبرجام وایران است».
تایید خبر جمع‌آوری امضا برای استیضاح برخی وزرا

عضو هیات رئیسه مجلس با تایید خبر جمع‌آوری امضا برای استیضاح، گفت: اگر مبنا مصالح کشور و مردم باشد اشکالی ندارد اما اگر خدای نکرده یک زمانی براساس سلایق سیاسی، هواهای نفسانی و یا بده بستان اتفاق بیفتد این اصلا الهی نیست و ارزشی ندارد.حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این که «شاهد آغاز روند طرح‌ سوال از وزرا هستیم اما مجلس به جهت همکاری با دولت به سمت استیضاح نمی‌رود»، گفت: ما باید برای هر مرتبه‌ای از مراتب نظارتی، یک زمان منصفانه‌ای را مدنظرمان باشد. مثلا برای تذکر شفاهی هیچ زمانی زود نیست، تذکر کتبی زمان طبیعی خود را باید طی کند. در بحث سوال به نظر من این موقعیت زمانی زود نیست و اگر کسی سوال کرد نمی‌توان گفت عجله کرده است؛ اما اگر بگویید الان استیضاح شود، خب استیضاح بعد از ۳ یا ۴ ماه بعد از شروع به کار زود است و باید یک مقدار بیشتر حوصله کرد تا بتوانیم درست تر قضات کنیم، مگر اینکه یک مورد خاصی پیش بیاید.وی ادامه داد: در حال حاضر من معتقدم سوالات باید اتفاق بیفتد، اما درباره استیضاح به نظر من حداقل تا عید باید احتیاط کنیم اما به هر حال مجلس باید حواسش باشد که تکلیف خود را در بعد نظارتی انجام دهد چراکه نظارت تعطیل بردار نیست.

افزایش درآمدهای مالیاتی با شناسایی فراریان مالیاتی

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: «تلاش داریم تا با کاهش میزان کسری بودجه در سال آینده میزان فشار به سفره مردم، ایجاد تورم و پیام‌های نامناسب را کاهش دهیم و آن را کمتر از سال گذشته در نظر بگیریم؛ البته وضعیت مطلوبی وجود ندارد، با توجه به اینکه تنها حدود ۴ ماه از آغاز دولت سیزدهم گذشته و باید در سال آینده میزان کسری بودجه کمتر شود اما به‌قدر گام اول دولت در اولین بودجه سنواتی خود تلاش شده تا کسری بودجه و فشار ناشی از آن مهار شود. در سال آینده ۵ درصد نرخ مالیات برای شرکت‌های تولیدی کاهش یافته و یک درصد سهم دولت نیز کاهش و بر سهم شهرداری‌ها اضافه شده است، در این میان هنر ما در وزارت امور اقتصادی باید کاهش فشار بر اقشار تولیدکننده، حقوق‌بگیران، اصناف و کسبه و گروه‌هایی که شفاف مالیات خود را پرداخت می‌کنند، باشد». خاندوزی در خصوص محل تأمین افزایش 65 درصدی مالیات پیش بینی شده در بودجه سال آینده نیز گفت: «ما می‌خواهیم به سمت دریافت مالیات از فراریان مالیاتی، مؤدیان جدید و کسانی که بیشتر از چند هزار نفر نمی‌شوند اما با داشتن درآمدهای بالا بیرون از تور شناسایی سازمان امور مالیاتی قرار دارند و یا از طرق روابط فسادآلود، مالیات خود را نپرداخته و خود را ایمن می‌کردند، درآمد مالیاتی را محقق کنیم».
موضع کجدار و مریز اردنی‌ها در قبال ایران

وزیر خارجه اردن گفت که کشورش خواهان روابط با ایران بر اساس اصل حُسن همجواری است. به گزارش ایسنا به نقل از الخلیج الجدید، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در گفت‌و‌گویی تأکید کرد که امنیت کشورش بخشی از امنیت و ثبات کشورهای خلیج (فارس) است. وی که با شبکه سعودی العربیه گفت‌و‌گو می‌کرد، خاطرنشان کرد: ما خواهان روابط بر اساس حُسن همجواری با ایران هستیم، اما ایران باید از دخالت در امور داخلی کشورهای عربی دست بردارد. الصفدی گفت: برای حل بحران یمن در کنار عربستان ایستاده‌ایم و تمام حملات حوثی‌ها علیه عربستان را محکوم می‌کنیم. بر اساس این گزارش، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی نیز اخیراً در نشست خبری مشترک با ایمن الصفدی گفت: دست عربستان برای گفت‌و‌گو و برادری به سوی تهران دراز است. ایران همواره خواهان گفت‌و‌گو و حل بحران‌ها از طریق راه حل‌های مسالمت‌آمیز بوده و تاکنون طرح‌های مختلفی برای برگزاری گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای مطرح کرده است.

اخبار روزانه:
*
سیدابراهیم رئیسی پیش از عزیمت به روسیه، با کمال خرازی، سعید جلیلی، علی‌اکبر ولایتی و علی لاریجانی در نهاد ریاست جمهوری دیدار داشته است. یکی از افراد حاضر در این جلسه ضمن تائید این خبر در رابطه با انتشار محتوای این جلسه عنوان کرد: انتشار محتوای این دیدار بر عهده نهاد ریاست جمهور است و آن‌ها باید تصمیم بگیرند. با این حال شنیده‌ها از جلسه فوق، حاکی از آن است که در این دیدار درباره سفر رئیس‌جمهور به روسیه بحث و تبادل و نظر صورت گرفته است.
*معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن اعلام حمایت خود از حضور تماشاگران "زن" در بازی با عراق گفت که (زنان) برای تماشای این بازی در ورزشگاه حضور خواهند داشت.انسیه خزعلی در حاشیه "مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال بانوان به جام ملت‌های فوتبال آسیا" درباره مشکلات اعضای تیم ملی اظهار کرد: درخواست‌هایی که اعضای تیم ملی داشتند را به رییس جمهور ابلاغ می‌کنیم. او ادامه داد: روحیه تیم ملی بسیار خوب بود و همیشه به همین صورت بوده است. حمایت دولت همیشه بوده و اکنون نیز حمایت صورت می‌گیرد
. رییس‌جمهوری ما را به صورت خاص به اینجا فرستاد تا از اعضای تیم ملی تشکر کنیم و گفتند ما با هر نتیجه‌ای چشم به راهشان هستیم و به آن‌ها افتخار می‌کنیم. معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به اینکه از حضور تماشاگران خانم در دیدار با عراق حمایت می‌کنید، گفت: بله و ان‌شاءالله (زنان) در بازی با عراق حضور پیدا می‌کنند.

*منصوری، استاندار تهران گفت: پیش بینی می‌شود با توجه به شرایطی که وجود دارد مانعی برای برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن به صورت حضوری وجود نداشته باشد، اما در این خصوص در جلسه بعدی تصمیم گیری می‌شود و اگر بنا بر برگزاری حضوری است به صورت و یژه باید تدارک دیده شود.

*دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی در پی ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ بستری شد.غلامحسین کرباسچی دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی در پی ابتلا به کرونا در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. طبق پیگیری‌های خبرنگار ما حال غلامحسین کرباسچی چندان مساعد نیست و گفته شده که باید تحت مراقبت ویژه قرار بگیرد‌.

*قاسم بهرامی، ملقب به شیدای همدانی شب گذشته در حالی که با کمک یک گروهک وابسته به سرویس‌های خارجی در تلاش برای خروج از کشور بود در مرز ماکو دستگیر شد. بهرامی، دارای چندین سابقه زندان به جرم قاچاق مواد مخدر، شرارت و جعل است که اخیرا با هدف کسب شهرت و پناهندگی به مقدسات توهین می‌کرد.
*رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد از لغو حکم انتصاب مشاور بانوان شهردار مرکز استان خبر داد. جمشید عین بیگی با بیان اینکه در مکالمه ای تلفنی با شهردار بجنورد، نارضایتی از صدور حکم مشاور بانوان را به خاطر وجود نسبت خویشاوندی اعلام کردم، افزود: شهردار بجنورد اعلام کرد که حکم این انتصاب لغو شده است. وی گفت: امروزه فضای عمومی جامعه پذیرای انتصابات فامیلی نیست؛ هرچند آن فرد توانمندی بالایی داشته باشد. وی تاکید کرد: باید بیش از پیش مراقب حواشی کار و هزینه هایی که به مجموعه آبروی نظام تحمیل می شود، باشیم
.

*بر اساس گزارش سازمان املاک و مستغلات کشور، طی سال‌های اخیر بیش از ۲۰درصد از اراضی جنگلی و کشاورزی گیلان و بیش از ۳۳درصد مراتع و جنگل‌ها در مازندران به مناطق مسکونی تبدیل شده است. در این گزارش آمده که «۳۳درصد مراتع و جنگل‌های استان‌های شمالی در ۲۵سال اخیر تبدیل به مسکن و ویلا شده است./همشهری

https://shoma-weekly.ir/ISQnX0