گفته می‌شود که...

اشتباهات اصلاح‌طلبان از زبان عبدی/ افزایش ملاقات‌های خصوصی بازداشتگاه اوین/ رجزخوانی ابطحی برای اصولگرایان/ فیلم های ایرانی بر پرده سینماهای هند/ عضو القاعده: بمب به خلبان مالزیایی داده‌ایم!/ شیعه‌ستیزی در مالزی و ...

سوءاستفاده سیاسی!

با وجود تلاش جریان فتنه برای بهره‌برداری از دیدار اشتون و مادر ستار بهشتی در سفارت اتریش، در این دیدار، مادر ستار بهشتی تنها از مشکلات مالی به‌ویژه وضعیت مسکن خود سخن گفته است. گروهی که مادر ستار بهشتی را به سفارت اتریش برده بودند، چند روز بعد هم وی را به تجمع دراویش در مقابل دادستانی بردند در حالی که وی درباره چرایی حضور در این تجمع هم بی‌خبر بود! برخی گزارش‌ها از حضور فعال پادوهای منافقین در استفاده ابزاری از خانواده‌های کشته‌شدگان فتنه حکایت دارد. از سوی دیگر، طرف‌های غربی از رسانه‌ای شدن دیدار اشتون و نرگس محمدی در سفارت اتریش به‌شدت ناراحت هستند و گفته‌اند قرار ما افشای این جلسه نبوده است. اشتون گفته است: چون دیدار ما غیر رسمی بود، نباید علنی می‌شد. گفته می‌شود عکس و خبر این دیدار را نرگس محمدی منتشر کرده است.

اشتباهات اصلاح‌طلبان از زبان عبدی

عباس عبدی در مصاحبه با ضمیمه روزنامه اعتماد تصریح کرد: من بیش از شش ماه است که هیچ‌ گفت‌وگو و یادداشتی به نام خود منتشر نکرده‌ام. دلیل آن نیز این بود که به این نتیجه رسیدم که نوشتن یا بیان برخی نکات، موجب رنجش‌خاطر دوستان می‌شود؛ از این‌رو بهتر است مدتی سکوت کنم. عبدی درباره اینکه «چرا با وجود به قدرت رسیدن روحانی، هنوز گشایش سیاسی چشمگیری ایجاد نشده؟» افزود: آیا مسئولیت آن را باید متوجه دولت کرد؟ تا چه حد خواست رأی‌دهندگان اولیه به روحانی تحقق این هدف بوده است؟ متأسفانه عده‌ای که رسانه دارند، گمان می‌کنند مردم همان چیزی را می‌خواهند که آن‌ها بیان می‌کنند. مگر موتور رأی دادن به روحانی از شمال تهران یا از طبقه متوسط رو به بالا شروع شد که وظیفه گشایش چشمگیر سیاسی را برای دولت تعریف کرده باشیم؟ وی همچنین درباره تخطئه احمدی‌نژاد، باز هم اصلاح‌طلبان را سرزنش کرد و با نابخرد خواندن آن‌ها گفت: آنان که گمان می‌کردند آن دولت از لپ‌لپ بیرون آمده، به بیراهه رفتند. نه بیرون آمدنش از دل اصلاحات و نه تداومش در سال ۸۸ اتفاقی نبوده است. عبدی اظهار داشت: رفتار غلط نیروهای اصلاح‌طلب و نابخردی آنان در سال‌های ۸۴ و ۸۸ و حتی پیش از آن، منشأ این مشکلات بوده است. مسئله مملکت، احمدی‌نژاد‌ها نیستند. مسئله مملکت، اصلاح‌طلبان هستند که باید هشت سال بگذرد تا به اشتباه سال ۸۴ اقرار کنند، ولی هنوز هم نمی‌گویند که آن اشتباه، راهبردی بود یا تاکتیکی؟ و باید چهار سال دیگر هم درباره اشتباهات ۸۸ سخن بگویند و هشت سال دیگر هم درباره اشتباه سال ۹۲!

بیشترین انتقادات سیاسی در دولت آقای روحانی به وزارت علوم بوده ولی با این حال، این وزارت‌خانه به مشی خود ادامه می‌دهد. به‌نظر می‌رسد این حرکت، مقدمه اقدامات مهمی است که دقیقاً هدف گذاری شده است.

بزرگ‌ترین حملات جهان علیه ایران
از ۳۵ سال پیش به این طرف که صحنه جغرافیایی جهان اسلامی تحول اساسی پیدا کرد، میدان درگیری عمده جهانی در منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه و جهان اسلام شد. علت این امر هم این بود که غرب پیام تولد تمدن جدید اسلام را از طریق شعله‌های فروزان بیداری اسلامی به گوش خود شنید. سردار سلامی با بیان جمله فوق تأکید کرد: محیط تعادل قوای جهانی این بار با محوریت اسلام دستخوش تحول شد و میدان‌دار این تحول جهان اسلامی بود. وی همچنین گفت: از فاصله ۱۴۰۰ کیلومتری دست‌مان برای رژیم صهیونیستی روی ماشه است، ّ[جمهوری اسلامی ایران] نبردهای اطلاعاتی، جنگ روانی، تهاجمات سیاسی، فشارهای فرهنگی و جنگ نظامی که هر کدام‌شان بزرگ‌ترین قدرت جهانی را از پا درمی‌آورد، اداره کرد و این یک قدرت آشکار الهی برای همه مسلمانان است. بنابراین می‌توان ظرف ۳۵ سال با همه قدرت‌های بزرگ در همه صحنه‌ها جنگید و موفق هم شد.

روایتی از هاشمی درباره انتخابات سال 84 و 92

هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با نشریه مثلث درباره انتخابات سال ۸۴ و برخورد اصلاح‌طلبان گفت: در سال ۸۴ ابتدا امیدی به گذشتن از فیلتر شورای نگهبان نداشتند. تا زمان نام‌نویسی این‌گونه بود در شش‌ماه پیش از انتخابات، خیلی از اصلاح‌طلب‌ها و استانداران آقای خاتمی بارها و بارها به دیدار من می‌آمدند که بیایم. مثل این دفعه بود و فرقی نداشت. ولی وقتی آقایان مهرعلیزاده و دکتر معین تأیید شدند، خیال کردند رأی دارند و تنها مرا رقیب خود می‌دانستند که بعضی‌ها بداخلاقی‌های سیاسی کردند البته در سال‌های پیش هم این کارها را کرده بودند که دوباره تکرار کردند. وی در مورد عوض شدن تصمیمش و «ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲» گفت: عصر جمعه‌ای که فردا آخرین مهلت نام‌نویسی بود، در حیاط قدم می‌زدم و منتظر اذان مغرب برای ادای نماز بودم. برقی به خاطرم زد که چقدر مستبد شدم! این همه انسان از هر جناح سیاسی و فکری به من می‌گویند «تو می‌توانی مملکت را از وضع فعلی نجات بدهی» ولی من می‌گویم «چنین نیست.» به وجدانم مراجعه کردم و با خودم گفتم «تو که همیشه از این حالت دیگران انتقاد می‌کردی، چرا خودت اینگونه شدی؟» وضو گرفتم که نماز بخوانم، ولی دیدم این روحیه افکارم را برای نماز مهیا نمی‌کند. سه بار صبر کردم که بتوانم نمازم را با حضور قلب بخوانم. چون روحیه‌ام از این تفکر متزلزل شده بود، بالاخره نماز را خواندم و استخاره کردم. خوب آمد، ولی در عین حال آیه قرآن می‌گفت: «به نتیجه‌ای که فکر می‌کنی، نمی‌رسی.» بعد از استخاره سه احتمال دادم: یکی اینکه - قبلاً که با آقا صحبت کرده بودم، گفته بودم که قطعاً نمی‌آیم. می‌بایست به ایشان می‌گفتم که می‌خواهم بیایم. چون حرف قبلی من عوض شده بود. برای من درست نبود که ایشان آمدنم را از رسانه‌ها بشنوند - احتمال می‌دادم اگر به رهبری بگویم، ایشان براساس تصمیم و قرار دو نفری ما، بگویند مصلحت نیست که بیایی. احتمال دوم این بود که شورای نگهبان مانع شود. سومین احتمال این بود که انتخابات برگزار شود و اتفاقاتی بیفتد و مسائلی پیش بیاید.

اولین پرسش پس از خواندن متن فوق این است که چرا آقای هاشمی به پیام روشن استخاره بیان شده، توجه نکرد!

عضو القاعده: بمب به خلبان مالزیایی داده‌ایم!
یک عضو القاعده اعتراف کرد بمب در اختیار یک خلبان مالزیایی قرار داده است.
دادگاه آمریکایی اعلام کرد فردی که به عضویت در گروه القاعده محکوم شده است، اعتراف کرد بمب در اختیار یک گروه تروریستی در مالزی قرار داده است. بگفته این عضو القاعده یک خلبان از جمله اعضای گروه تروریستی مالزیایی بود.
انتشار این خبر این احتمال را مطرح میکند که کادر پرواز هواپیماهای بوئینگ هفتصد و هفتاد و هفت مالزی در ناپدید شدن و منفجر کردن آن دست داشته اند. هواپیمای پرواز مالزی به چین از حدود یک هفته پیش ناپدید شد و تلاش دهها کشتی و بالگرد در این مدت برای پیدا کردن این هواپیما یا بخش هایی از آن ناکام مانده است.
رسانه‌های پرشمار با طعم مظلوم‌نمایی
مظلوم‌نمایی برخی مسئولان دولتی در زمینه نداشتن نشریات و رسانه‌های حامی در حالی است که ده‌ها پایگاه خبری و خبرگزاری‌ و روزنامه از دولت حمایت می‌کنند. به گزارش جهان‌نیوز، به جز خبرگزاری‌هایی مانند ایرنا (وزارت ارشاد)، ایسنا (جهاد دانشگاهی)، ایلنا، آنا، پانا، موج، یانا و شبستان، انبوهی از پایگاه‌‌های خبری نیز در حمایت از دولت قلم می‌زنند که از آن جمله می‌توان به پایگاه‌های تیک‌نیوز، جماران، عصر ایران، انتخاب، انصاف‌نیوز، خبرآنلاین، روزگار‌نو، خردادنیوز، روز نو، آفتاب، پارسینه، نواندیش، ایران‌خبر، صدای ایران، جمهوریت، فرارو، فریادگر، اعتدال، شبکه ایران، سفیر، بهار و... اشاره کرد. همچنین در حالی که تعداد روزنامه‌های منتقد دولت از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کند، بالغ بر 30 روزنامه حامی دولت هستند که از جمله می‌توان به روزنامه‌های شرق، اعتماد، آرمان، آفتاب یزد، ابتکار، قانون، شهروند (هلال‌احمر)، ایران (ایرنا)، خبر، اطلاعات، کار و کارگر، جمهوری اسلامی، فرهیختگان (دانشگاه آزاد)، آفرینش (دانشگاه آزاد)، همبستگی، گسترش صنعت، تفاهم، جهان اقتصاد، دنیای اقتصاد، مردم‌سالاری، روزان، حسبان، ابرار، زمان، کائنات و راه‌مردم اشاره کرد.

تلویزیون‌ مجهز به دریافت کننده ماهواره در بازار
یک فعال بازار تلویزیون گفت: مدل اصلی برخی تلویزیون موجود در بازار دارای ریسیور ماهواره‌ است که به سفارش ایران ریسیور برداشته می‌شود‌؛ اما هم‌اکنون کالاهای قاچاق وارد شده از بانه و شیراز با این امکان به فروش می‌رسند.
یک فعال بازار تلویزیون ، با اشاره به فروش تلویزیون‌های ماهواره‌ای در بازار گفت: از سال 2013 شرکت کره‌ای ال جی در تولید تلویزیون‌های خود سیستم ریسیور (دریافت کننده) ماهواره را نیز اضافه کرده و همچنین از سال 2014 قرار است، تمام تولیدات تلویزیون شرکت سامسونگ نیز به سیستم ریسیور ماهواره مجهز شود.
وی توضیح داد: با این تلویزیون‌ها بدون نیاز به ریسیور ماهواره مجزا، امکان دریافت سیگنال‌‌های ماهواره فراهم است. این فعال بازار تلویزیون گفت: طبق قوانین ایران ورود ریسیور ماهواره به ایران ممنوع است و از این رو کالاهایی که به صورت قانونی و از گمرک وارد می‌شوند، به سفارش ایران تولید شدند و کارخانه تولید کننده سخت‌افزار دریافت سیگنال ماهواره‌ را از آنها برداشته است. وی اضافه کرد: اما با توجه به عرضه این تکنولوژی، هم‌اکنون تلویزیون‌هایی که به صورت قاچاق از بانه و شیراز وارد کشور می‌شوند، با قابلیت ریسیور ماهواره در بازار به فروش می‌رسند.

افزایش ملاقات‌های خصوصی بازداشتگاه اوین
میزان ملاقات‌های خصوصی در آستانه عید نوروز به منظور ارتقای آرامش و کاهش آسیب مددجویان افزایش یافت. به گزارش روابط عمومی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، علی اشرف رشیدی مدیر بازداشتگاه اوین گفت: «ملاقات‌های خصوصی مددجویان با خانواده هایشان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر انجام می‌شود و با این روش، میزان این ملاقات‌ها صد درصد افزایش پیدا می‌کند
سفرهای‌های بدون هدف برخی مسئولان
متأسفانه در کشور بانک اطلاعاتی درباره سفرهای خارجی وجود ندارد و دولتمردان و مسئولان جدید که بر سر کار می‌آیند امکان استفاده از تجربیات مسئولان دولت‌های پیشین در سفرهای خارجی را ندارند. رئیس هیئت نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت اظهار کرد: باید در سفرهای خارجی و تبادل هیئت‌های کارشناسی در عرصه بین‌المللی، کسب دانش، تجربه و بهره‌گیری از دستاوردهای روز دنیا و بومی کردن این دستاوردها را در اولویت قرار دهیم. «مرتضی بانک» تصریح کرد: باید این رویکرد را مبنای سفرهای خارجی در دستگاه اجرایی قرار دهیم و هر سفری را که نتواند در راستای راهبرد به تأمین منافع کشور بینجامد، از دستور کار خارج کنیم. وی افزود: سفرهای پیش روی مسئولان دستگاه‌های اجرایی کشور باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که در ادامه و راستای تکمیل سفرهای گذشته باشد.
تمجید وزیر ارشاد از یک پادو !
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ویژه‌نامه نوروزی هفته‌نامه سروش گفت‌وگوی متفاوتی را انجام داده است و در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید: «جسارتاً، حس خبرنگاری و کنجکاوی من باعث شد تا پیش از حضورم در دفتر شما، سری به اتاق جلسات بزنم و دیدم تصویر آقای مهاجرانی به دیوار وزارت ارشاد برگشته است، در دوره قبلی قاب عکس او از ردیف وزیران گذشته برداشته شده بود و از همین رو اصرار دارم بپرسم همکاری با مهاجرانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟» گفت:البته به نظرم آن عکس از قبل بوده است... آخرین بار و در دوران وزارت آقای حسینی که من آمدم به دفتر وزیر خاطرم هست برداشته شده بود! خب ایشان بالاخره یک امتیازات فکری خوبی داشت، آدم اهل مطالعه و کتابخوانی بود، حوزه کتاب و مسائل فرهنگی را خوب می‌شناخت، البته از نظر اجرایی اگر بخواهیم مقایسه کنیم...!

تکذیب فاصله گرفتن «پایداری» از «مصباح»
«مرتضی آقا تهرانی» دبیرکل جبهه پایداری فاصله گرفتن آیت‌الله مصباح از جبهه پایداری را تکذیب کرد و گفت: «هر جلسه‌ای که تمام می‌شود بنده هفته بعد خدمت ایشان می‌رسم و گزارش خود را ارائه می‌کنم.» آقا تهرانی در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره تلویحی به کمیته‌های انتخاباتی اصولگرایان به دیدار برخی روحانیون مجلس با آیت‌الله مصباح اشاره کرد و گفت: «آیت‌الله مصباح روی وحدت علما تأکید داشتند این درست نیست که ۸ - ۷ نفر بنشینند و بیرون از جلسات با یکدیگر چیزی را قطعی کنند و سپس نظر خود را به دیگری تحمیل کنند.» دبیرکل جبهه پایداری با اعتراض به «تندرو، در اقلیت و بداخلاق» معرفی شدن حزب متبوعش از سوی دیگران، به انتقاد از وزارت ارشاد پرداخت و گفت: «اسم این را نمی‌توان غفلت گذاشت وی در ادامه از لحن تهدید استفاده کرد و گفت: اگر مجلس به سمت استیضاح وزیر رفت دوستان بدشان نیاید».

رجزخوانی ابطحی برای اصولگرایان

به‌‌دلیل نیاز به حمایت دولت در استان‌ها و نیاز برخی نمایندگان فعلی به آرا، مجلس مدت باقیمانده را به سمت متعادل‌تر شدن می‌رود و البته آن بخشی از مجلس که دیگر هیچ امیدی به رای ندارند به سمت افراطی‌شدن می‌روند.
*
جریان تندرو که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم هم فعال بود، پس از مشخص‌شدن رای و جهت‌گیری مردم در کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری، در مساله رای اعتماد به وزرا مقابل دولت قرار گرفتند. به نظر می‌رسد این افراد از آنجا که ناامید از رای‌آوری در درون جامعه هستند، احتمالا فاز بسیار تند و سختی را علیه دولت به کار می‌برند که برخی از رفتارهای آنها در حاشیه برنامه‌های فرهنگی دولت، دیده می‌شود.
*
پیش‌بینی من این است که در ماه‌های بعدی درگیری‌های جدی میان دولت و مجلس ایجاد نمی‌شود و دولت کار خود را می‌کند.
*
متاسفانه اصولگراها امتحان بدی پس دادند و آن این بود که در دوره‌ای که همه قوا مجلس و دولت و سایر نهادها را در دست داشتند، درست در همان شرایط بیشترین دعواها را با یکدیگر ایجاد کردند. بارها مثال آورده‌ام که آقای خاتمی و ناطق‌نوری اولین رقابت جدی را بعد از انقلاب داشتند اما مدت سه‌سالی که دولت آقای خاتمی با مجلس پنجم همکاری داشت، بهترین و آرام‌ترین رابطه بین این دو رقیب شکل گرفت. آقای خاتمی رییس‌جمهور بود و آقای ناطق رییس مجلس و دلیلش آن بود که هر دو با نگاه دلسوزانه عمل می‌کردند.

شیعه‌ستیزی در مالزی
نفوذ وهابیت در مالزی به سطحی نگران‌کننده رسیده تا آنجا که فتواهای مفتیان وهابی به زور دلارهای نفتی سعودی حکم دستورالعمل رسمی را برای نهادهای مذهبی این کشور مسلمان پیدا کرده‌ است. در این راستا شیعه‌ستیزی بیش از هر دستور دیگری دیکته می‌شود. طوری که خبر می‌رسد سازمان امور اسلامی مذهبی مالزی چندی پیش۱۱۴ نفر از پیروان شیعه را در ایالت پراک این کشور به جرم انجام مناسک مذهبی‌شان که طی چند قرن گذشته با ورود نخستین ایرانیان به این جزیره جنوب‌شرقی آسیا معمول بوده، دستگیر کرده است. از طرف دیگر عربستان‌سعودی طرحی را به دولت کوالالامپور تحمیل کرده که طی آن سالیانه بیش از دو میلیون توریست عرب را راهی مالزی می‌کند که عمده این سفرها به منظور تبلیغ وهابیت در جنوب‌شرق آسیاست. گزارش‌های هفته‌های اخیر در رسانه‌های مالزی نشان از تأثیرات منفی حرکات ضدشیعی مالزی بر روابط تجاری این کشور با ایران دارد.

فیلم های ایرانی بر پرده سینماهای هند
جشنواره فیلم ایران در شهر «جودپور» واقع در ایالت راجستان در غرب هند با نمایش شش فیلم ایرانی مورد استقبال خوب مردم این منطقه قرار گرفت.
در این جشنواره «آواز گنجشک ها»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «گاو»، «اینجا بدون من»، «آسمان محبوب» و «کودک و فرشته» در محل تالار هنر شهر جودپور به مدت یک هفته به نمایش گذاشته شد.
انجمن فیلم جودپور به عنوان عضوی از فدراسیون انجمن های سینمایی هند برگزاری این جشنواره را از روز 21 اسفند تا جمعه برعهده داشت.

احمدی‌نژاد بستری شد

داوود احمدی‌نژاد” برادر رئیس‌جمهور سابق طی چند روز اخیر به دلیل بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده است.

راه‌حل مبلغ سعودی ضد شیعیان جنجال به پا کرد
مبلغ معروف سعودی با مطرح کردن ادعای "خطر گسترش تشیع" تأکید کرد که باید برای مقابله با این مسأله از جمعیت‌های خیریه و مبلغان حمایت کرد.
سایت المرصد به نقل از محمد العریفی نوشت: بهترین راه حل برای مقابله با گسترش تشیع، حمایت از جمعیت های خیریه و مبلغان است.
اظهارات این مبلغ سعودی با واکنش های متفاوت و غیر قابل انتظاری از سوی سعودی ها همراه شد؛ به صورتیکه بسیاری از مخاطبان تأکید داشتند، منظور العریفی افزایش حمایت های مالی از او است. برخی هم او را به فتنه انگیزی متهم کردند.

نمایندگان نیامدند، جلسه تعطیل شد

غیبت شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی باعث شد تا جلسه علنی عصر دیروز مجلس از رسمیت بیفتد و لغو شود.به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس مجلس گفت: نمایندگانی که نیامدند به دلیل این‌که وقت 181 نفر را گرفتند باید از مردم عذرخواهی کنند.

احتمال آزادی مرزبانان تا عید

نماینده مردم زابل در مجلس گفت: پنج مرزبان ایرانی ربوده‌شده در پاکستان در چند روز آینده آزاد می‌شوند. حسینی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر افزود‌: طبق رایزنی‌های صورت گرفته میان مسئولان دو کشور و براساس اطلاعات به دست آمده، قرار است پنج مرزبان ایرانی ربوده شده تا پیش از پایان سال آزاد شوند

صادرات چین به ایران 2 برابر شد
گمرک چین از مبادلات 4.7 میلیارد دلاری ایران و چین در نخستین ماه 2014 خبر داد و اعلام کرد واردات چین از ایران در این مدت رشد 59 درصدی و صادرات به ایران افزایش 122 درصدی داشته است.
گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و چین در نخستین ماه سال جاری میلادی به 4.7 میلیارد دلار رسیده است.
مبادلات ایران و چین در این ماه با رشد قابل توجه 82 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. در ژانویه 2013 تجارت بین دو کشور بالغ بر 2.6 میلیارد دلار اعلام شده بود.

دستور یک مسئول درباره تردد نوروزی پلاک قرمزها

بر اساس دستور یک مقام مسئول اجرایی به دستگاههای مختلف دولتی، مقرر شده با توجه به فرارسیدن تعطیلات نوروز و لزوم رعایت ضوابط اداری و مسائل حفاظتی، تمامی خودروهای دولتی پیش از پایان روزهای اداری سال جاری تحویل امور نقلیه و واحدهای مربوطه شود و در تمامی ایام نوروز تردد اتومبیل های پلاک قرمز تنها در صورت احراز ضرورت و با تایید مقامات ذی صلاح و صدور برگه ماموریت انجام شود.

اطلاعیه دادگاه ویژه روحانیت درباره دادگاه حادثه 22 بهمن قم

در پی انتشار اخباری مبنی بر تبرئه سه نفر از متهمان پرونده اخلال در مراسم 22 بهمن سال 91 در حرم حضرت معصومه(ع)، دادگاه ویژه روحانیت قم در اطلاعیه ای اعلام کرد که از مجموع 23 متهم مربوط به احراز اتهامات انتسابی، نسبت به تعداد 16 نفر از آنها در دادگاه بدوی، نظر به محکومیت و نسبت به هفت نفر دیگر به برائت اظهار نظر شده است.

به گزارش فارس، در این اطلاعیه تاکید شده است که احکام صادره غیرقطعی و پرونده همچنان در سیر مراحل دادرسی قرار دارد، لذا هرگونه اظهارنظر غیررسمی در این خصوص فاقد اعتبار است.پیش از این حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو اعلام کرده بود که برای وی و دو نفر دیگر از متهمان این پرونده، حکم تبرئه صادر شده است.

آخرین مهلت دولت به پروژه مشهور تاجیکستان

بر اساس مصوبه روزهای اخیر هیئت امنای حساب ذخیره ارزی، مقرر شده دوره تنفس تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی جهت احداث سد و نیروگاه سنگ توده 2 در تاجیکستان، برای آخرین بار به مدت یک سال افزایش و به همان میزان دوره بازپرداخت کاهش یابد.

همچنین بر اساس این مصوبه تاکید شده است که در صورت عدم پرداخت اقساط بعد از مدت یاد شده، جرایم از زمان اتمام دوره تنفس قبلی محاسبه و وصول خواهد شد

صلح و سازش دو طایفه در خوزستان پس از چهار کشته
در مراسمی با حضور مدیر کل دادگستری استان خوزستان، فرماندار ، قضات، فرماندهان نظامی و انتظامی و جمعی از معتمدین محلی دو طایفه بخش شاوور شوش پس از 10ماه اختلاف و در گیری با هم صلح و سازش کردند.
دو طایفه زبید و دبات یکی از روستاهای بخش شاوور در شمال خوزستان اوایل امسال به دلیل اختلاف جزئی با هم درگیر شدند که این نزاع جزیی به درگیری گسترده بین دو طایفه و کشته شدن چهار تن و مصدوم شدن پانزده نفر از دو طایفه منجر شد.
در آیین صلح و سازی دو طایفه که در تالار ارشاد شهر الوان از توابع بخش شاوور شوش برگزار شد «صادق جعفری چگنی» رییس دادگستری بخش شاوور گزارشی از رسیدگی به پرونده های قضایی بویژه پرونده صلح و سازش این دوطایفه ارائه نمود. معاون قضایی اداره کل دادگستری خوزستان گفت: دو طایفه زبید و دبات ساکن در روستایی از توابع بخش شاوور در شمال خوزستان به دلیل اختلاف جزئی منجر به نزاع دسته جمعی و درگیری لفظی و فیزیکی شدند که نتیجه این اختلافات و درگیریها کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن 15 نفر از دو طرف شده بود.
وی افزود: در مدت 10 ماه که این اختلاف خونین رخ داد با تلاش و پیگیری به موقع اعضای شورای حل اختلاف ویژه عشایر در اهواز، ریش سفیدان و بزرگان طوایف تمام تلاش خود را برای صلح و سازش بین این دو طایفه به کار گرفتند که در نتیجه منجر به صلح و سازش شد و بزرگان و ریش سفیدان دو طایفه زبید و دبات، رضایت کامل خود را از یکدیگر اعلام و صلح و آشتی کردند.

فاطمه هاشمی: تمامیت‌خواهی خصلت اصلاح‌طلبان است
اصلاح‌طلبان دوست داشتند به قدرت برسند و زمانی هم که از طریق‌ آقای هاشمی به قدرت رسیدند، موضع‌گیری کردند. آنها تمامیت طلب هستند و دوست دارند تا همه چیز در اختیارشان قرار بگیرد.

فاطمه هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان در جواب علت پناه‌آوردن اصلاح‌طلبان به پدرش در دو سه سال اخیر با وجود انتقادات قبلی گفت:‌دلیلش این است که اصلاح‌طلبان خودشان مشکل داشتند. اصلاح‌طلبان دوست داشتند به قدرت برسند و زمانی هم که از طریق آقای هاشمی به قدرت رسیدند،‌موضع‌گیری کردند. آنها تمامیت طلب هستند و دوست دارند تا همه چیز در اختیارشان قرار بگیرد که این موارد از اشکالات بزرگ اصلاح‌طلبان است. تمامیت طلبی خصلت بسیار بدی است. وی افزود:‌اصلاح‌طلبان همیشه به شکل سلیقه‌ای و به خواسته‌های خودشان توجه داشتند. اوج فعالیت نادرست آن‌ها را در سال‌های نخست دولت آقای خاتمی دیدیم که تازه بر سر کار آمده بودند.

ماجرای عجیب یک زوج درهواپپیمای ناپدیدشده مالزی
پرس وجوی اینترنتی زوج چینی برای یافتن دو فرزند گمشده خود در حالی نتیجه داد که پدر و مادر آنها در پرواز ناپدید شده مالزی خودشان گمشده اند .
منابع خبری اعلام کردند یک زوج چینی که مدتی پیش از پرواز مالزی دو دختر خود را گم کرده بودند در این پرواز که بیش از 5 روزاست که هیچ خبری از سرنوشت آن نشده ، گمشده اند .
این زوج با انتشار تصاویر فرزندان خود در شبکه های اجتماعی تلاش می کردند که آنها را بیابند . هم اکنون مدیر یکی از شبکه های اجتماعی اعلام کرده است که این فرزندان در چین پیدا شده اند .
این خبر در حالی در رسانه ها منتشر شده که هیچ خبری از والدین دو دختر که در پرواز ناپدید شده مالزی _ چین بوده اند ، نشده است .

کاهش زمان مذاکرات ایران و 1+5
دومین دور از مذاکرات ایران و 1+5 در وین 28 اسفند، یک روز زودتر پایان می‌یابد. مذاکرات ایران و 1+5 که قرار بود در دومین دور درباره راه‌حل جامع 27 تا 29 اسفند در وین برگزار شود، به خاطر مصادف شدن مذاکرات با نوروز یک روز زودتر، 28 اسفند پایان می‌یابد. همچنین پیش از این کاترین اشتون در سفر به ایران و در اصفهان نیز اعلام کرده بود که به احترام نوروز، مذاکرات این دوره (27 تا 29 اسفند) یک روز قبل از عید نوروز به پایان خواهد رسید تا مقامات مذاکره‌کننده ایران برای این عید باستانی در ایران باشند.

فرصت ‌کاری یا وقت مناسب برای برکناری؟!
وزیر علوم با برکناری دو رئیس دانشگاه دیگر، به جای آنها سرپرست تعیین کرد. با این تغییرات، تعداد روسای برکنار شده توسط فرجی دانا به حدود 34 نفر بالغ می‌شود. فرجی‌دانا با صدور احکامی سرپرستان جدید دانشگاه‌های بجنورد و علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان را معرفی کرد.
برکناری روسای دانشگاه‌ها و گماشتن سرپرست برای آنها در حالی است که دانشگاه تهران نیز به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور از حدود یک ماه پیش فاقد رئیس است. فرجی‌دانا در اقدامی شتابزده و بنا بر اصرار افراطیون، اقدام به برکناری دکتر فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران کرد اما پس از آن مدعی شد شورایی از اساتید دانشگاه، به انتخاب رئیس جدید اقدام خواهند کرد. به نظر می‌رسد افراطیون در نظر دارند از فرصت چند روزه منتهی به تعطیلات دو هفته‌ای سال جدید حداکثر استفاده را کرده و برکناری‌های منجر به اعتراض را در همین ایام رفع و رجوع کنند. آخرین خبرها از تهیه طرح استیضاح وزیر علوم در مجلس حکایت می‌کند.

تغییر رویکرد فرهنگی احمدی‌نژاد
محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم در گفت‌وگو با سایت « نماینده» درباره تغییر رویکرد فرهنگی احمدی‌نژاد گفت: آقای احمدی‌نژاد بر مسجد محوری و فعالیت‌های دینی تمرکز داشت و بیشترین حمایت را از فعالیت‌های دینی و تبلیغی انجام می‌داد. کمک‌هایی که به مساجد، حوزه‌های علمیه و مصلی‌ها در این دوره شد بیش از هر دوره‌ای بود. اما به دلایلی و به‌تدریج تغییراتی در نگرش و رویکرد ایشان به‌وجود آمد که منجر به کمرنگ شدن ارتباط ایشان با علما، حوزه‌های علمیه و نیروهای حزب‌اللهی شد.

زن‌هایی که مجبور شدند مرد باشند!
در روستایی در آلبانی یک راهکار فداکارانه وجود دارد که برای مردم کشورهای دیگر عجیب وغریب است. شاید تا وقتی در شرایط زن‌هایی که مردانه زندگی کرده‌اند نباشند متوجه علت و نحوه زندگی آنها نباشد. زن‌هایی که در زمان سختی و جنگ مجبور شدند زن بودن خود را فراموش کنند و ظاهر مردانه پیدا کند تا بتوانند از خواهرها و برادرهای کوچکتر خود مراقبت کنند. در مناطق کوهستانی شمال آلبانی اگر در خانواده‌ای سرپرست مردی وجود نداشته باشد، یکی از زنان نقش رهبری را به عهده می‌گیرد و مرد می‌شود.

آنها در زمان جوانی خود نمی‌توانستند در وضعیت اجتماع با زن بودن‌شان خانواده‌شان را سرپرستی کنند و با انتخاب ظاهر مردانه مشغول به کارهای سنگین می‌شدند. قامیل استما که حالا 92 ساله شده از 20 سالگی با ظاهر مردانه زندگی کرده است. او گفته است که زندگی به عنوان مرد تنها راهی بوده که او می‌توانسته به وسیله آن از 9 خواهر کوچکتر خود مراقبت کند. به تازگی عکاسی اسپانیایی مجموعه‌ای از عکس‌های خود را از این افراد که به بورنه‌شاس مشهور هستند منتشر کرده است.

بازگشت جاسبی‌ به‌هیات‌امنای ‌دانشگاه‌آزاد‌
سومین جلسه هیات موسس دانشگاه آزاد به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و با حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری به عنوان عضو جدید هیات موسس و سایر اعضا تشکیل شد. در این جلسه به استناد بند 2 ماده 10 اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی، عبدالله جاسبی به عنوان عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد.

احتمال فراخوانی «رضا ضراب» به ایران
پرونده «بابک زنجانی»، «رضا ضراب» را به ایران می‌کشاند. پس از آن‌که نمایندگانی از سوی دستگاه قضایی ایران، ترکیه، مالزی و تاجیکستان مسئول بررسی ارزش کل دارایی‌های زنجانی، میلیاردر بازداشت شده ایرانی شدند؛ حالا روزنامه «حریت» ترکیه از سفر نمایندگان قضایی ایران به ترکیه برای بررسی روند تحقیقات انجام شده پیرامون دارایی‌های «رضا ضراب» بازرگان ایرانی و متهم پرونده فساد مالی اخیر در این کشور و «بابک زنجانی» شریک او در ایران خبر داده است. به گزارش «تدبیر»، محمدجواد کولیوند یکی از نمایندگان مجلس در این باره گفته است: «در صورتی که اتهام ارتباط ضراب با زنجانی ثابت شود احتمال احضار ضراب به ایران وجود دارد.» خبرگزاری «رویترز» هم در گزارش خود به نقل از یک کاربر توئیتر از انتشار محتوای تماسی تلفنی میان «ضراب» و «چاغلایان» وزیر مستعفی دولت «اردوغان» خبر داده که طی آن «ضراب» از «چاغلایان» می‌خواهد که از توقیف هواپیمایی که با 1/5 تن طلا از غنا و بدون مجوز به ترکیه آمده در فرودگاه آتاتورک آن کشور جلوگیری شود. وکیل «ضراب» در مورد اسناد منتشر شده اظهارنظری نکرده است.

یادگار امام راحل مرید مقام معظم رهبری بود
سید علی خمینی نوه حضرت امام(ره)، با بیان اینکه حاج سید احمد خمینی همواره یار و مرید مقام معظم رهبری بود، گفت: پدرم همواره ‌زیر پرچم ولایت فقیه قرار داشت؛ در مواقعی به قدری تهمت‌ها زیاد می‌شد که ایشان باید ثابت می‌کرد که در کنار ولایت قرار دارد.

پافشاری ارشاد بر اقدام ضد انقلابی خود

پس از اعتراض‌‌ها و حاشیه‌های ناشی از دعوت از یدالله رویایی (شاعر ضددین که پس از انقلاب از کشور فرار کرد) مدیران این جشنواره از تصمیم خود عقب نشینی کردند. آنها در سومین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر تصویب کردند که «در خصوص دعوت از شاعران ایرانی خارج از کشور بنا به محدودیت‌های زمانی و اولویت‌های داخلی، مقرر شد که در این جشنواره تنها از شاعران ساکن در داخل کشور دعوت به عمل آید و ضمن احترام به شاعران ایرانی خارج از کشور، از آنها در کنگره ملی شاعران ایران و جهان که در آینده برگزار می‌شود به نحو شایسته دعوت به عمل خواهد آمد
نکته قابل توجه این است که شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر به جای عذرخواهی از مردم و جامعه ادبی ایران به خاطر اقدام توهین آمیز دعوت از شخصی که به در میان شعرا به «شعر دزد مبتذل سرا» معروف است، دعوت از وی را به آینده موکول کرده اند!
دبیر جشنواره شعر فجر- عبدالجبار کاکایی- شرط پذیرش دبیری جشنواره‌ای که قرار است برای تکریم انقلاب اسلامی برگزار شود را، حضور همه سلایق عنوان کرده بود.
ظاهراً یکی از سلایق هدف نظر، سلیقه عناد با انقلاب و نظام دینی است تا جایی که منجر به دعوت از یک ناشاعر هتاک و ایران‌گریز شود!

نشست همسران روسای جمهور

دبیرکل جامعه اسلامی زینب(س) از نشست همسران رؤسای جمهور کشورمان در ابتدای ماه مبارک رمضان سال آینده خبر داد. اعظم حاج عباسی اظهار کرد: هماهنگی‌های پایانی برای این نشست در اردیبهشت 93 صورت خواهد گرفت. وی افزود: بنا بود نشست همسران رؤسای جمهور کشورمان در سال جاری برگزار شود اما نتوانستیم در خصوص زمان آن به توافق برسیم.

اخبار کوتاه

*براساس گزارش‌های دریافتی یکی از مسئولان ارشد شورای عالی امنیت ملی نسبت به موضع رسانه‌های منتقد دولت به‌شدت اعتراض کرده. وی ضمن تماس با مسئولان این رسانه‌ها از‌آن‌ها درخواست کرده تا دست از انتقاد بردارند. همچنین شنیده شده که این مقام مسئول پرونده‌هایی را از انتقادات این رسانه‌ها به دولت تهیه کرده و از مسئولان قضایی خواسته تا هرچه سریع‌تر برخورد قاطعی با این رسانه‌ها صورت گیرد.

* با نزدیک شدن به روز چهارشنبه آخر سال برخی از دانشجویان تندرو به‌دنبال این هستند تا هرطوری شده در این روز حاشیه‌‌هایی را به‌وجود آورند. در همین رابطه برخی از افراد در حال انجام تکاپوهایی در شبکه‌های اجتماعی هستند تا با فراخوانی دیگر دانشجویان در این روز شعارهایی را علیه نظام سر دهند.

*حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگران در برنامه مناظره پزشکی «نبض» که درباره تجمیع صندوقهای بیمه درمان بود، گفت: آقای X که بیمارستان خصوصی دارد هم بیاید پول و اعتبار وسط بگذارد. اگر این کارها انجام شد، ما نیز هیچ حرفی نداریم که بیمه درمان تجمیع شود، اما نباید از پول کارگران به نفع اغنیاء استفاده شود.

*1280خبرنگار و روزنامه‌نگار از سراسر کشور با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، خواستار عدم بازگشایی انجمن منحله‌ روزنامه‌نگاران شدند.

*ایرانیان مقیم نیویورک طی نامه‌ای از شهردار این شهر خواستند حرفهایش را در ماه گذشته که از لابی صهیونیستی آیپک حمایت کرده بود، پس بگیرد

*حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اجرایی گفت: دعوتی از سوی مقامهای عربستان برای سفر حسن روحانی به این کشور صورت نگرفته است.

* مدیر عامل فیس‌بوک «زوکربرگ» در یادداشتی در صفحه شخصی خود خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت از برنامه‌های جاسوسی و هک کردن‌های دولت آمریکا خسته شده است. به گفته زوکربرگ، دولت آمریکا با فعالیت‌های گسترده پایشی خودش سبب ضعیف شدن اعتماد مردمی به اینترنت می‌شود. او دولت آمریکا را تهدیدی برای شبکه جهانی اینترنت توصیف کرد و از کاخ سفید خواست درباره برنامه جاسوسی‌اش شفافیت داشته باشد.

*روسیه روز شنبه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که مورد حمایت آمریکا علیه همه‌پرسی استقلال شبه‌جزیره «کریمه» بود را وتو کرد. این قطعنامه در صورت تصویب همه‌پرسی‌ای را که قرار است امروز در شبه‌جزیره «کریمه» برگزار شود، غیرقانونی اعلام می‌کرد.

*خبرها حاکی است که دلیل کاهش سفر خارجی مسافران ایرانی، افزایش هزینه ها به خاطر قیمت ارز بوده است.

* گزارش‌های رسیده حاکی است در جلسه‌ اخیر زندانیان پیش از انقلاب، تلاش‌های بسیاری انجام شد تا نامه‌ای برای رفع حصر موسوی و کروبی امضا و برای مسئولان ارشد نظام ارسال شود. این تلاش‌ها با اعتراض اکثر حاضران از جمله دکتر منافی با شکست مواجه شده و گفته‌اند نباید این تشکل را هزینه رفتار فتنه‌گران کرد.

*علی زارعان مدیر گروه کودک و خردسال شبکه دو از پخش یک قسمت از مجموعه «کلاه قرمزی 93» در سه‌شنبه 27 اسفند مطابق با شب چهارشنبه‌سوری خبر داد.

*خبرها حاکی است که از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم آب موجود در مخزن سد زاینده رود به میزان 44 درصد کاهش یافته و در حال حاضر 10 درصد حجم مخزن سد زاینده رود از آب پُر شده است.

* اختلاف میان فرقه‌های مختلف صهیونیستی به ویژه علیه مسئولین رژیم اشغالگر فلسطین درحال گسترش است. خاخام "اشتیمن" رهبر ارتودوکس حریدی‌ها گفته است: تمام وزیران اسرائیلی باید به جهنم بروند. به گزارش خبرگزاری قدس، وی افزود: آرزو می‌کنم نام و یاد این وزیران از تاریخ محو شود.

https://shoma-weekly.ir/NN6aCL