گفته می‌شود که...

استفساریه نمایندگان مجلس درباره قانون لغو تحریم‌ها/ راهکاری برای آزمون‌های غیرحضوری در زمان قطعی برق/ سؤالات انتخاباتی و پاسخ‌های قرآنی/ مقصر دلار ۳۰ هزارتومانی/ توصیه یک مقام بانکی به خرید زمین و....


استفساریه نمایندگان مجلس درباره قانون لغو تحریم‌ها

مجلس با تدوین استفساریه‌ای برای رفع ابهام از نحوه بازگشت آمریکا به برجام در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، به دنبال رفع ابهام ایجادشده در این قانون است. متن این استفساریه که باید به تأیید نمایندگان در صحن علنی پارلمان برسد، به شرح زیر است: «موضوع استفساریه- آیا مقصود از عبارت «تعیین تکلیف» در انتهای ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مصوب 12/۹/1399 این است که پذیرش بازگشت آمریکا به برجام و هرگونه اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بازگشت کلی یا جزئی به تعهدات برجامی و یا تعطیل، تعلیق، وقفه و یا تأخیر در اجرا و استمرار اجرای تمام و یا هر بخش و جزئی از مفاد قانون یادشده باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد؟».

اقبالی برای رأی آوری نداریم

«فرزانه ترکان» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، درباره رویکرد جبهه اصلاح‌طلب برای پیش رفتن به سمت «نامزد اجاره‌ای» در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، گفت: «نسبت به فعالیت اصلاح‌طلبان در بحث انتخابات خوش‌بین نیستم، از سوی دیگر هیچ جایگاه مردمی برای جبهه اصلاحات وجود ندارد». ترکان در ادامه بیان کرد: «اگر بهترین فرد اصلاح‌طلب را هم به مردم معرفی کنیم، باز اقبالی برای رأی‌آوری نداریم».
راهکاری برای آزمون‌های غیرحضوری در زمان قطعی برق

سخنگوی صنعت برق اعلام کرد: «قبل از قطعی برق، تغییر محل دهید تا به امتحانتان لطمه نخورد! ما برنامه خاموشی را از برنامه برق من و سایت شرکتهای برق اعلام میکنیم تا دانشآموزان مطلع شوند و از شارژر استفاده کنند و یا تغییر محل دهند.
سقوط
۳۰ پله‌ای ایران در جایگاه جهانی بهره‌وری

مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران گفت: در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ میلادی رتبه بهره‌وری انرژی کشور ما از صدوچهل‌و‌سومین کشور به صدوشصتمین کشور از بین ١۹٠ کشور نزول کرده است و باید دید رئیس جمهور آینده برای بهره‌وری چه برنامه‌ای دارد.

معامله قرنی که با موشک‌های مقاومت فروریخت

«عبدالباری عطوان» سردبیر رأی الیوم و تحلیلگر برجسته عرب می‌گوید: «امروز عید مقاومت و عید پیروزی و روز به خاک مالیده شدن بینی نتانیاهو و اسرائیل است، مقاومت با موشک سخنش را بیان کرد و این اتفاقی بی‌سابقه تلقی می‌شود. در حال حاضر تمامی برنامه‌ها فروافتاد، معامله قرن فروافتاد، عادی‌سازی و توافقنامه‌های ابراهیم فروافتاد. همزیستی با صهیونیست‌ها فروافتاد، حتی دشمن اسرائیلی فروافتاد. شلیک چهار هزار موشک از مهم‌ترین دستاوردهاست. ما روزگاری فقط باید با تفنگ، چند گلوله شلیک می‌کردیم. نتانیاهو به دروغ‌گویی پناه برد و گفت ما دویست تروریست را در نوار غزه کشته‌ایم، کدام تروریست؟ آن‌هایی که کشته شدند همه از زنان و کودکان بودند، پیروزی به چه بهایی؟ می‌گوید تونل‌ها را ویران کردیم، زیرساخت‌ها را ویران کردیم، همه دروغ است؛ آنان خانه‌های مردم را ویران کردند؛ برج‌های مسکونی را ویران کردند؛ برج‌هایی را که محل استقرار خبرنگاران بود، ویران کردند تا نتوانند شکست اسرائیل را پوشش خبری دهند».
مقصر دلار
۳۰ هزارتومانی

«حسین صمصامی» سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و دارایی می‌گوید: «بانک مرکزی متولی اصلی تعیین قیمت دلار است و اینکه می‌گویند قیمت‌ها دست ما نیست بهانه است. بانک مرکزی ۳۰ میلیارد دلار به بهانه کنترل قیمت ارز به بازار تزریق کرد و باعث افزایش قیمت ارز و هدر رفت منابع ارزی شد».
توصیه یک مقام بانکی به خرید زمین

مدیر عامل هلدینگ ساخت و ساز وابسته به بانک تخصصی بخش مسکن به شرکت‌های تابعه دستور داد تا در زمان رکود بازار و کاهش قیمت ها، اراضی مسکونی را خریداری و ذخیره کنند. «یاسر امامی» مدیرعامل در پانزدهمین نشست هم‌اندیشی مدیران شرکت هلدینگ ساخت و ساز مسکن راهکار مقابله با رکود بازار مسکن را تعریف پروژه‌های مشارکتی دانست و تصریح کرد: تمامی شرکت‌ها باید موضوع افزایش ذخیره زمین را به عنوان یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های خود در دستور کار قرار دهند، زیرا حاکم شدن دوران رکود می‌تواند شرایط خرید زمین را تسهیل کند و ما باید این فرصت را مغتنم بشماریم

سؤالات انتخاباتی و پاسخ‌های قرآنی

۱- چرا رأی بدهیم؟ جواب: «ان‌ّالله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم»؛ خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند. ۲- من وقتی نمی‌دانم به چه کسی رأی بدهم باید چکار کنم؟ جواب: «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون»؛ از اهلش بپرسید. ۳- اگر پرسیدم و دیدم هرکسی از پیش خودش اخباری می‌دهد و تحلیلی می‌کند آن‌وقت چه کنم؟ جواب: نگاه کن به شخصی که خبر می‌دهد که آیا عادل است یا فاسق؛ قرآن می‌فرماید: «هرگاه فاسقی برای شما خبری آورد در مورد آن تحقیق کنید». ۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟ جواب: «و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون»؛ راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن. ۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟ جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت می‌برند نروید. قرآن می‌فرماید: «یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا»؛ دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آن‌ها بوده و انجام نداده‌اند، مورد ستایش قرار گیرند. ۶- به چه کسی رأی بدهیم؟ جواب: به کسی رأی بدهیم که از سرزنش هیچ ملامتگری نمی‌هراسد؛ «ولا یخافون لومه لائم».
دستور کار دائمی ایران در قبال رژیم صهیونیستی

«سرلشگر باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: «حمایت از فلسطین و قدرت‌افزایی برای انتفاضه، دستور کار دائمی نیروهای مسلح است. اطمینان داریم شمارش معکوس برای تحقق وعده برچیده شدن بساط رژیم صهیونیستی به صفر نزدیک می‌شود».

مدیریت ناکارآمد که همه را متخلف می‌کند!

«عباس قبادی» دبیر کارگروه تنظیم بازار کشور در مورد برخی شایعات مبنی بر افزایش قیمت نان گفت: «فعلاً هیچ تصمیمی درباره قیمت نان اتخاذ نشده و هرگونه افزایش قیمت نان قبل از تأیید و اعلام رسمی مراجع ذی‌ربط تخلف محسوب می‌شود». اگر صحبت‌های این مقام مسئول را حمل بر صحت و قانون کنیم، در حال حاضر اکثر نانوایی‌ها متخلف محسوب می‌شوند و باید با آنان برخورد شود! چون‌که در اکثر نانوایی‌ها، نان به قیمت مصوب ابلاغی عرضه نمی‌شود؛ یا نان گران فروخته می‌شود و یا وزن چانه آب رفته است! حال چرا با این تخلف آشکار برخورد نمی‌شود، یا ضعف در قانون است یا حقی است که مجری قانون در عین تخلف دانستن آن، بر نانوا قائل است؛ به‌این‌ترتیب نانوا کار خود را کرده و مجری قانون فقط در لفظ به تخلف بودن گرانی نان بسنده می‌کند؛ اما این وسط تنها کسی که رنج می‌برد، مردم هستند که این وسط افکارشان به بازی گرفته می‌شود و فرهنگ اجتماعی که مدام آسیب می‌بیند از این‌که تخلف در جامعه فراوانی دارد، پس تخلف کن چون با آن برخوردی نمی‌شود!
چرا روغن گران شد؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) علت افزایش قیمت روغن خام نباتی و ساخته شده را افزایش قیمت‌های جهانی روغن خام، افزایش هزینه‌های تولید از جمله هزینه مواد بسته‌بندی، دستمزد و ... دانست. هفته گذشته افزایش قیمت ۳۵ درصدی روغن مایع و ۳۰ درصدی روغن جامد به طور غیررسمی از سوی مسئولان تایید و در نهایت در سامانه ۱۲۴ که ملاک عمل بازرسان صنفی است اعمال شد.
تخلف در تاریکی و بغض در میان مردم

«نصراله پژمان فر» رئیس ‌کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیترش نوشت: «اسناد تخلفات اسحاق جهانگیری که منجر به رأی دادگاه شده است، جهت بررسی در تأیید صلاحیت‌ها، به شورای محترم نگهبان ارسال کردم. کاندیداهای ریاست جمهوری نمی‌توانند در تاریکی تخلف کنند و در برابر مردم نسبت به وضعیت فعلی، بغض نمایشی داشته باشند».
قیمت لوازم خانگی
۱۰ درصد افزایش یافت

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری از افزایش ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی ایرانی خبر داد. سید «علیرضا موسوی‌مجد» افزود: با افزایش نرخ دستمزد کارگران و هزینه حمل و نقل و انرژی، قیمت برخی اقلام لوازم خانگی ۱۰ درصد و برخی اقلام دیگر از جمله تلویزیون کمتر از ۱۰ درصد افزایش یافت.

محمد جان، دلبندم حرف بی‌مبنا نزن!

«محمد شریعتمداری»، وزیر رفاه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در توییتی نوشت: ‌«نفت ملی شد ولی تبدیل به ثروت مردم نشد. دولتی شفاف و پاسخگو تشکیل می‌دهم و به‌فوریت طرحی را اجرا می‌کنم که مالکیت این سرمایه ملی به خود مردم اعطا شود و همه از تمامی عواید فروش مطلع و منتفع شوند. جزئیات آن به‌زودی منتشر خواهد شد!». عباس آخوندی وزیر سابق راه، دیگر نامزد انتخابات ۱۴۰۰ در پاسخ به دوست اصلاح‌طلب خود گفت: ‌«محمد جان! نفت، ثروت میان‌نسلی ایرانی‌هاست، نه بودجه ستاد تبلیغاتی که هر کی براش یک برنامه‌ای بریزه. ‌به فکر افزایش رفاهملت از طریق افزایش ظرفیت تولید ورشد اقتصادی و اشتغال باش، نه این حرف‌های پوپولیستی و بی‌مبنا».
سروری: دولت سوم روحانی یعنی تشویق به وضعیت موجود/رقیب دنبال دوقطبی‌های غیر موجه است

پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: فرصت ها خیلی زود ایجاد می شوند و خیلی سخت برمی‌گردند و فرصتی که این روزها در آن به سر می‌بریم شاید دیگر تکرار نشود و همه باید در این یک ماه تلاش کنیم و این لوکوموتیو ناکارآمدی را از روی ریل رانت‌خواری و ویژه خواری برداریم و در مسیر انقلاب قرار دهیم.وی افزود: دشمن و جریان رقیب به دنبال سیاهچاله سازی برای ایجاد دوقطبی های غیر موجه و خروج ما از اولویت های اصلی هست.
سروری با اشاره به اظهارات آیت الله رئیسی که گفته بود «رقیب من افراد نیستند بلکه ناکارآمدی و فساد و رانت‌خواری و ویژه خواری هست» تصریح کرد: ما نباید از این دوقطبی فاصله بگیریم و دوقطبی‌هایی چون دادگاه و پادگان بازی هایی هست که مردم و افکار عمومی را در مسیر دوقطبی غلط بیندازند و تمرکز مردم را از روی ناکارآمدی های موجود بردارند.دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تاکید کرد: همه باید بایستیم که این وضعیت شایسته جمهوری اسلامی نیست و کسانی که مسبب این وضعیت هستند باید محاکمه و توبیخ بشوند و نباید تشویق شوند.سروری دولت سوم روحانی را تشویق به وضعیت موجود نمود و تصریح کرد: این وضعیت باید با رای درست مردم پایان پذیرد و خط کارآمدی و ساده زیستی و پاکدستی جایگزین آن شود.

اخبار روزانه:

*رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش ١٠ هزار تومانی قیمت این نوع گوشت نسبت به فروردین خبر داد و گفت: کشتار دام‌های مولد نگران کننده است. علی اصغر ملکی با اشاره به این که قیمت گوشت گوسفندی نسبت به فروردین ١٠ هزار تومان کاهش یافته است، گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت شیشک با کیفیت برای مصرف کنندگان بین ١٢۵ تا ١٢٨ هزار تومان است ضمن این که قیمت گوشت بره ماده با وزن‌های سبک‌تر پنج تا شش هزار تومان از این قیمت کمتر است.
*تسهیلات برنامه تولید و اشتغال طی دو سال اخیر فقط به
۲۰ درصد متقاضیان پرداخت شد. از ابتدای اسفند ۹۷ تا پایان اسفند ۹۹ هفت هزار و ۵۲۷ فقره ثبت نام برای دریافت تسهیلات برنامه تولید و اشتغال صورت گرفته است. در این مدت دو هزار و ۹۱۳ فقره برای دریافت تسهیلات به ارزش ۲۱ هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شده اند. در نهایت تسهیلات برنامه تولید و اشتغال به هزار و ۴۸۹ متقاضی پرداخت شده که مبلغ آن معادل ۹ هزار و ۵۴۱ میلیارد تومان بوده است.
*بانک مرکزی - روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: اجاره کارت ملی به منظور انجام امور خدمات پولی، بانکی و ارزی موضوعی است که برای پوشش فعالیت‌های سودجویانه، مجرمانه، پولشویی و فرار مالیاتی کاربرد دارد و پیشنهاد دهندگان، کسانی هستند که برای گریز از عواقب فعالیت‌های خلاف قانون، مسئولیت آن را در قبال پرداخت مبالغی اندک، یکسره متوجه اجاره دهندگان می‌کنند. از این رو به هم میهنان گرامی به طور جدی توصیه می‌شود به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی، پیشنهاد سپردن مدارک و اطلاعات هویتی (اجاره کارت ملی/ حساب بانکی) را با هیچ مبلغی نپذیرند تا از عواقب جدی ناشی از فعالیت‌هایی که از این طریق رخ می‌دهد در امان باشند
.

*نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین می‌گوید نهایی شدن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین ممکن است اوایل ماه ژوئن (هفته آینده) محقق شود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌و‌گویی با شبکه رادیویی اکو درباره تاریخی که ممکن است مذاکرات احیای توافق هسته‌ای که در وین جریان دارد به نتیجه برسد، گفت: در واقع، حدس زدن کار بی‌حاصلی است. اگر نظر شخصی‌ام را بخواهید، می‌گویم اوایل ماه ژوئن می‌تواند ضرب‌الاجل واقع بینانه‌ای باشد. حداقل الان برایم این طور به نظر می‌رسد. این دیپلمات روسی همچنین گفت که مذاکرات احیای برجام (توافق هسته‌ای) در مسیر درستی پیش می‌روند. او اضافه کرد: فکر می‌کنم مرحله آخر ممکن است هفته آینده شروع شود. امیدوارم این طور باشد.
*یک ایرانی پناهنده در انگلیس به جرم تلاش برای انفجار خودروی سفارت ایران در لندن، به بستری اجباری و نامحدود در بیمارستان روانی محکوم شد. به گزارش عصرایران، «سام پارسا» یک پناهنده سیاسی ایرانی ساکن لندن، برای اقدام به آتش کشیدن خودروی سفارت ایران در لندن، به حصر در بیمارستان اعصاب و روان محکوم شده است. سام پارسا
۶۰ ساله در اگزوز یکی از خودرو‌های متعلق به سفارت ایران در لندن یک بطری حاوی سوخت را جاسازی کرده بود. بی‌بی‌سی با انتشار این خبر نوشت: اینکه نقشه او پیش نرفت و خودرو نسوخت، «یک تصادف محض» بود، چرا که ۳۰ ساعت پس از جاسازی وسیله آتش‌زا کسی از خودرو استفاده نکرده بود و قبل از آنکه کسی بخواهد خودرو را براند یک نفر متوجه آن شد. او این اقدام را در شهریور ۱۳۹۷ انجام داده بود. چند ماه پیش از آن هم شماری از مخالفان حکومت ایران به سفارت در لندن حمله کرده و پرچم آن را پایین کشیدند.
*وزارت خارجه فیلیپین از گفت‌وگوی «شفاف و دوستانه» مقام‌های مانیل و پکن درباره دریای چین جنوبی خبر داد. این گفتگو‌ها درست چند روز پس از آن انجام شد که وزیر خارجه فیلیپین به کشتی‌های چینی در منطقه اقتصادی ویژه فیلیپین دستور داد تا خارج شوند
.

*در کتاب جدید ادوارد-ایزاک دوور، روزنامه‌نگار آمریکایی سرشناس ادعا شده است که باراک اوباما یک «انگل» در حزب دموکرات بود که با تلاش برای انتخاب دوباره خودش در انتخابات شیره آن را مکید و قرض و بدهی به آن تحمیل کرد.

*مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری، رییس ستاد انتخاباتی خود را تعیین کرد.طی احکامی از سوی مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری، الیاس حضرتی (دبیرکل مجلس ششم) بعنوان رئیس ستاد و علی تاجرنیا (نماینده مجلس ششم) به عنوان جانشین رئیس ستاد انتخاباتی تعیین شدند.

*دبیر شورای سیاستگذاری ستاد اسحاق جهانگیری درباره مناظره گفت: برنامه‌ریزی برای مناظره جهانگیری با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها انجام خواهد شد.فاطمه پهلوانی، دبیر شورای سیاست گذاری ستاد انتخابات جهانگیری در پاسخ به این که آیا جهانگیری مناظره با سایر نامزدها را خواهد پذیرفت؟ گفت: طبق قانون انتخابات، صدور احکام ستاد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و برنامه‌ریزی برای مناظره نامزدها بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، از سوی شورای نگهبان انجام خواهد شد.گفتنی است، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در توئیتی نوشت: «آمادگی دارم با همه نامزدها در هر پلتفرمی و هر زمانی درباره مسائل مهم کشور - هم در سیاست خارجی و هم حوزه‌های سیاست داخلی و اقتصاد و فرهنگ و اجتماعی و محیط زیست - گفتگو کنم

*وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این‌که «آیا اخبار منتشر شده درباره فیلترینگ اینستاگرام تا قبل از برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ درست است؟»، گفت که اخبار و شایعات منتشره در این خصوص صحت ندارد و کذب است.

https://shoma-weekly.ir/VTJItA