گفته می‌شود که...

اسامی و مشخصات گروهک منافقین لو رفت/جاماندگان، سهام عدالت می‌گیرند/افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت سویای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی/رئیسی: با مذاکرات مفید مخالفتی نداریم/ماجرای هزار خانه خالی یک بانک/آخرین وعده وزیر نفت روحانی هم محقق نشد/خبرهای خوش هلال‌احمر از سرعت یافتن واکسیناسیون در کشور و ...

اسامی و مشخصات گروهک منافقین لو رفت

گروه ناشناس در فضای مجازی اقدام به انتشار و افشای اسامی و مشخصات دقیقی از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) کرده است. این گروه در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد به اطلاعات تمامی اعضای اردوگاه اشرف در تیرانا و سایر اعضای مجاهدین خلق در سایر کشورها دست یافته است و قصد دارد تمامی این تصاویر و اسامی را منتشر کند. اختاپوس تاکنون اسامی و تصاویر تعدادی از اعضا را منتشر کرده که شامل اطلاعات سازمانی، مسئولیت و اطلاعات خانوادگی آن‌هاست. این گروه تهدید کرد در روزهای آینده اطلاعات بیشتری از اعضای این گروهک تروریستی را منتشر خواهد کرد.
جاماندگان، سهام عدالت می‌گیرند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «رئیس‌جمهور با اختصاص سهام برای جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال و ارجاع موضوع به سازمان برنامه‌و‌بودجه موافقت اولیه داشته است. پیش‌بینی ما این است که یکی از اقدامات مهم مجلس و دولت در نیمه دوم امسال به عبارتی تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالتی است که چند میلیون از جمعیت کشور را پوشش می‌دهند».
خسارت قطعی برق فولادی ها، هفته‌ای
۲۳۵ میلیون دلار

معاون وزیر صمت، میزان خسارت ناشی از قطعی برق واحد‌های فولادی، تنها در زیرمجموعه ایمیدرو را هفته‌ای ۲۳۵ میلیون دلار اعلام کرد. زرندی افزود: شرایط تولید تا خرداد و تا پیش از روبه رو شدن با چالش‌های تأمین برق، رضایت‌بخش بود، اما در سه ماه گذشته به واسطه تأمین نشدن برق واحد‌های تولیدی به ویژه در بخش سیمان و فولاد دچار مشکل شدیم.

آمریکا خواستار آتش‌بس فوری در یمن شد

با سرعت گرفتن پیشروی‌های انصارالله در مناطق اشغالی یمن، وزیر خارجه آمریکا از نیروهای انصارالله خواسته که فوراً با آتش‌بس جامع و فوری موافقت کرده و حوثی‌ها باید برای حل‌و‌فصل دیپلماتیک و پایان دادن به درگیری‌ها در چارچوب مذاکرات سازمان ملل تلاش کنند. نحوه موضع‌گیری آمریکا در خصوص مسائل یمن حکایت از این واقعیت دارد که هر زمان نیروهای مردمی یمن در میدان درگیری موفق بوده‌اند، این کشور مداخله کرده و سعی در ممانعت از این پیشروی‌ها داشته است و در شرایط عکس آن و یا در عملیات‌های ضد حقوق بشری و بمباران چندساله مناطق شهری و روستایی این کشور به دست عربستان، آمریکا سکوت اختیار کرده است!
افزایش
۲۰۰ درصدی قیمت سویای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان این که قیمت سویا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: این در حالی است که این کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود. حسنی افزود: قیمت هر کیلوگرم سویا در سال گذشته ۶۸۰۰ تومان بود که اکنون قیمت هر کیلوگرم آن با توجه به کیفیت بین ۱۹ هزار و ۵۰۰ تا ۲۲ هزار تومان است.

رئیسی: با مذاکرات مفید مخالفتی نداریم

رئیس‌جمهور در تماس تلفنی مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به وی گفت: «ایران از توسعه روابط با فرانسه به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری استقبال می‌کند. امروز سیاست مداخله نظامی ناتو و آمریکا در افغانستان شکست خورده است. در مورد افغانستان بهترین کار این است که اجازه دهیم مردم این کشور برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند. ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم‌ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره بی‌فایده است».
ماجرای هزار خانه خالی یک بانک

یک کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید که یکی از بانک‌های کشور بیش از هزار واحد مسکونی خالی در اختیار دارد. افشین پروین پور در برنامه زنده تلویزیونی جهان آرا در شبکه افق با موضوع اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: آقای محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفته بود بانک ملت بیش از هزار خانه خالی دارد؛ در برخی جلسات خصوصی شنیده ام که برخی بانک‌ها تا چند ده هزار واحد مسکونی خالی دارند.

ال‌جی و سامسونگ خبرساز شدند!

طی روزهای اخیر خبری در رسانه‌ها منتشر شد که بر اساس آن، کره جنوبی مشغول رایزنی با آمریکاست تا بدهی خود به ایران را از طریق صادرات لوازم‌خانگی دو شرکت معروف خود، تسویه کند. سلیمی، نماینده مجلس در جلسه علنی روز گذشته (یکشنبه) در واکنش به این خبر، گفت: «شنیده‌شده شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی در نظر دارند با باز شدن فضا از سوی آمریکایی‌ها، به‌جای پول‌های بلوکه‌شده، با شرایط عجیب‌وغریبی به بازار ایران بازگردند، این در حالی است که این دو شرکت در روزهایی که ما به آن‌ها نیاز داشتیم، ایران را رها کردند و رفتند». رئیس مجلس در پاسخ به نگرانی این نماینده، افزود: «در حوزه صنعت لوازم‌خانگی از جهت کمیت و کیفیت گام بزرگی برداشته‌شده؛ بنابراین نه دولت و نه مجلس به دنبال اینکه تولید داخلی با این کیفیت را دچار مشکل کند، نیستند و هرگز این اتفاق نمی‌افتد». رئیس اتاق مشترک ایران و کُره نیز در پاسخ به شایعه خبری ذکرشده از کذب بودن خبر بازگشت سامسونگ و الجی خبر داد و خاطر نشان کرد: «طبق استعلام‌هایی که از کره جنوبی داشتیم، چنین خبری صحت ندارد».
کنایه سنگین حسینی به روحانی

‏‏سیدمحمد حسینی در توییتر نوشت: ببین تفاوت ره کز کجاست تا به کجا!حسن روحانی بعضاً به مدیران ارشد و حتیوزرا چند دقیقه وقت ملاقات نمی داد!حالا کشاورزان، کارگران، صیادان، زاغه نشینان و... می توانند بدون لکنت زبان، کمبودها و مشکلات را با آقایرئیسی مطرح کنند تا برای بهبود وضع زندگی مردم، دستور اقدام دهد.
آخرین وعده وزیر نفت روحانی هم محقق نشد

وزیر سابق نفت در مردادماه سال جاری وعده داده بود که امسال حدود ۵۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه می‌شود. جواد اوجی، وزیر جدید نفت، تحقق این وعده زنگنه را عملی ندانست. بخشی از افزایش ظرفیت تولید گاز در زمستان ۱۴۰۰ که مورد تأکید زنگنه بود به آغاز برداشت از فاز ۱۱ پارس جنوبی بازمی‌گردد؛ پروژه‌ای که سال‌ها به خاطر بدعهدی توتال و CNPCI چین و وقت‌کشی وزارت نفت با رؤیای IPC و برجام، با تأخیر مواجه شد و آن‌طور که زنگنه وعده داده بود، برداشت گاز از فاز ۱۱ در زمستان سال جاری قابل تحقق نیست.
ادعای نماینده مجلس درباره کارشکنی مدیران ارشد دولت روحانی

مالک شریعتی، نماینده مجلس در کانال تلگرامی خود نوشت: برخی مصوبات بودجه۱۴۰۰ هنوز اجرایی نشده است.‏جناب آقای دکتر میرکاظمی!به عنوان عضو کمیسیون تلفیق بودجه و با اطلاع دقیق عرض میکنم برخی از بندهایبودجه۱۴۰۰، با کارشکنی رییس و مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه دولت آقای روحانی در عدم تدوین آیین نامه های اجرایی مورد نیاز، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.لطفا پیگیری فرمائید!

لکه ننگ دیگر بر وجدان غرب!

رسانه آمریکایی بلومبرگ گزارش داد: «آمریکا، به‌عنوان بخشی از برنامه چند میلیارد دلاری خود برای توسعه واکسن‌های کووید، از قدرت خود استفاده کرد تا تولیدکنندگان واکسن را ملزم کند که ابتدا سفارشات عظیم دولت ایالات‌متحده را تأمین کنند! هدف اصلی کوواکس توزیع حداقل ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا بود که قرار بود دوسوم این واکسن‌ها در کشورهای کم‌درآمد تا پایان سال ۲۰۲۱ توزیع شوند، بااین‌وجود تا ۳۰ اوت، تنها ۱۱ درصد از واکسن‌ها از طریق این سازوکار به کشورهای عضو ارسال شده است! بیشتر واکسن‌ها به مناطق ثروتمند جهان توزیع می‌شوند و در مقابل تنها 0.3 درصد واکسن‌های کرونا به کشورهای با درآمد پایین تحویل داده شده‌اند». همچنین «گوردون براون»، نخست‌وزیر سابق انگلیس اقدام کشورهای ثروتمند در انبار کردن صدها میلیون دُز واکسن کرونا را در شرایطی که کشورهای فقیر در تقلا برای دستیابی به واکسن هستند، لکه ننگی بر وجدان غرب توصیف کرد. براون گفته ۲۰۰ میلیون دُز واکسن به‌صورت بلااستفاده وجود دارد یا اینکه قرار است وارد انبارهای آمریکا و اروپا شود و این در حالی است که در آفریقا تنها ۷۰ میلیون نفر در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند.
سرنوشت پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی؛ مرجان شیخ الاسلامی به
۲۰ سال حبس محکوم شد

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به صدور احکام متهمان پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی، گفت: مرجان شیخ الاسلامی مدیرعامل شرکت دنیز به ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است.ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به صدور احکام متهمان پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی، گفت: در این پرونده رضا حمزه لو مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی، عباس صمیمی نائب رئیس شرکت، علیرضا علایی رحمانی عضو هیات مدیره، مصطفی تهرانی عضو هیات مدیره، محسن احمدیان مدیربازرگانی و مرجان شیخ الاسلامی مدیرعامل شرکت دنیز به ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شدند.
جام زهر بایدن برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران

«روعی کایس» خبرنگار صهیونیستی «کان» در صفحه توئیتر خود از تلاش آمریکا برای کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران سخن گفت و به موضوع طرح آمریکا برای انتقال گاز مصر به لبنان از طریق سوریه اشاره کرد و افزود: «طرح انتقال گاز از مصر صرفاً تلاش آمریکا برای مقابله با نصرالله و ایران و ادامه حضور در میدان است. آمریکایی‌ها برای اجرای این طرح در عمل مجبور شده‌اند جام زهر را نوشیده و از دولت بشار اسد خواستار کمک شوند».

خبرهای خوش هلال‌احمر از سرعت یافتن واکسیناسیون در کشور

دیروز رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان اعلام کرد: «امروز ۵ میلیون دُز آمد، تا انتهای ماه ۲۰ میلیون دُزِ دیگر وارد میشود. در مهر و آبان هم ۶۰ میلیون دُز واکسن میآید. در تلاشیم که تا آبان، ۱۰ میلیون دُز واکسن برای دانشآموزانِ ۱۲ تا ۱۸ ساله وارد کنیم. تا آخر سال، با احتساب دُز سوم، ۲۷۰ میلیون دُز واکسن نیاز داریم». دیروز همچنین وزیر بهداشت نیز با اشاره به طی شدن پیک پنجم کرونا در کشور، افزود: «باید روزانه حداقل دو برابر آنچه که هست واکسن در کشور تزریق شود تا بتوانیم در کنترل بیماری کرونا موفق باشیم». عین الهی همچنین بر گفته قبل خود در اجباری شدن واکسن برای برخی خدمات تأکید کرد و گفت: «در آینده نزدیک هم‌زمان با گسترش واکسیناسیون، دریافت بسیاری از خدمات منوط به داشتن کارت واکسن خواهد بود».

نگرانی از واتساپ بالا گرفت!

هیئت حفاظت از اطلاعات شخصی ترکیه (KVKK) جریمه‌ای یک‌میلیون و ۹۵۰ هزار لیره‌ای (معادل ۱۹۷ هزار یورو) برای واتساپ تعیین کرده است؛ طبق اطلاعات موجود، این پیام‌رسان متعلق به فیس بوک، شیوه فرآوری اطلاعات کاربران و مقاصد آن را به‌طور شفاف توضیح نداده است. KVKK دراین‌باره اعلام کرد: «واتساپ باید اقدامات لازم جهت اجتناب از فراوری غیرقانونی اطلاعات انجام دهد». ترکیه در حالی فیس بوک را جریمه کرده که این پیام‌رسان چند روز قبل با جریمه‌ای ۲۲۵ میلیون یورویی از سوی سازمان حفاظت از اطلاعات خصوصی ایرلند روبرو شده است. از سوی دیگر مقامات روسیه نیز فیس بوک را به دلیل ذخیره نکردن اطلاعات کاربران واتساپ در سرورهای محلی جریمه کردند. در ماه ژانویه مقامات ترکیه از شهروندان خواستند به‌جای واتساپ از پیام‌رسان محلی BiP استفاده کنند که توسط شرکت ترک سل توسعه یافته است.
واکسیناسیون دانشجویان متوقف شد

معاون دانشجویی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه تمامی سه هزار دانشجوی ساکن خوابگاه های این دانشگاه واکسینه شده اند، گفت: ما واکسیناسیون دانشجویان دکتری را شروع کرده بودیم که دستورالعمل آمد فعلا متوقف کنید قرار است برنامه جدیدی در این رابطه اعلام کنند. دکتر سعید حبیبا اظهار کرد: به دنبال شیوع بیماری کرونا و انجام واکسیناسیون بر علیه این بیماری مهلک پس از پیگیری های مکرر و هماهنگی های صورت گرفته با دانشگاه علوم پزشکی تهران و ستاد ملی مبارزه با کرونا موفق شدیم یک پایگاه واکسیناسیون در دانشگاه تهران راه اندازی کنیم و به این ترتیب تمامی اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه که در سامانه ثبت نام کرده بودند واکسینه شدند. وی در ادامه با بیان اینکه دوز اول واکسیناسیون اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه تهران به پایان رسیده است و دوز دوم نیز در حال انجام است، تصریح کرد: در برنامه پیش بینی شده است تا پایان شهریورماه تمامی پرسنل دانشگاه (کارمندان و اعضای هیأت علمی) و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تا پایان آذرماه نیز تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی واکسینه شوند. حبیبا خاطر نشان کرد: در حال واکسینه کردن دانشجویان دکتری دانشگاه تهران بودیم که حدود یک هفته پیش دستوالعملی مبنی بر توقف واکسیناسیون به دست ما رسید و اعلام کردند که قرار است این خصوص تصمیمات جدیدی اتخاذ و اعلام شود. بنابراین منتظر برنامه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

‌اخبار روزانه:
*
مدیر دفتر اقتصاد و مسکن وزارت راه گفت: فعلا مستاجران واجد شرایطی که سال گذشته تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند برای بار دوم از این تسهیلات استفاده کنند.

* «امیر الهامی» جانشین پدافند هوایی ارتش از بومی‌سازی کامل نیازهای کشور در حوزه پدافند خبر داد و گفت: «چند سال پیش یک طرح خلاقانه‌ای را برای رهگیری هوایی به‌وسیله پهپاد به اجرا گذاشتیم و توانستیم هزینه‌های کشور را کم و همان اقتدار را با هزینه کمتر و کارایی بیشتر ایجاد کنیم. سامانه‌ها و سلاح‌هایی را تولید کردیم که مطلقاً وابسته به سیگنال،‌ موج و اخلال الکترونیکی نیست و حتی اگر دشمن قوی‌ترین اخلال الکترونیکی را هم در این فضا استفاده کند، نگرانی نداریم. در حوزه پدافند هوایی اولویت استفاده ما، تولیدات ملی است و امروز ما مطلقاً نگاه به خرید از خارج و نگاه به وابستگی به هیچ سلاحی از خارج از کشور نداریم».

*احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز با اشاره به توئیت اخیر پوری‌حسینی رئیس اسبق سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر اینکه «دیوان عالی کشور رأی بر برائتش داده است»، گفت: پوری‌حسینی در تلاش است این گونه وانمود کند که در سیاست‌های قوه قضائیه به ریاست محسنی اژه‌ای تغییری ایجاد شده در حالی که روند مبارزه با فساد در دوران آقای رئیسی و محسنی اژه‌ای ثابت بوده و تغییر نکرده است. او که عضو کمیته تفحص از سازمان خصوصی‌سازی است، در گفتگو با مهر اعلام کرد: پوری‌حسینی با دستبند الکترونیکی، به خاطر شرایط کرونا و تحت نظارت آزاد شده و تغییری در روند بررسی پرونده وی ایجاد نشده است. مستندات جدیدی را در مورد تخلفات در سازمان خصوصی‌سازی در دوران مدیریتی پوری‌حسینی آماده کرده‌ایم که در اطلاعات جدید، دامنه تخلفاتی که صورت گرفته از پرونده قبلی وی بیشتر است.
*سخنگوی طالبان در مصاحبه‌ای با اشاره به دلیل مخالفت احمد مسعود، رهبر مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر، با پیشنهاد این گروه گفت طالبان به شرط پایان جنگ از سوی مبارزان در پنجشیر با این منطقه و مردمش مانند دیگر افغان‌ها رفتار خواهد کرد. به گزارش ایسنا، قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان، در مصاحبه‌ای با اشاره به وضعیت در دره پنجشیر به «عربی
۲۱» گفت که دلیل احمد مسعود برای رد پیشنهاد این گروه این است که او موقعیت ویژه‌ای دریافت نکرده است؛ زیرا طالبان آنچه را به مقامات بقیه ایالت‌ها می‌دهد به او پیشنهاد کرده است. پیش از این احمد مسعود گفته بود طالبان «پیشنهاد اختصاص دو کرسی به جبهه ملی مقاومت در دولت» را داد و ادامه داد: «ما حتی درباره این پیشنهاد فکر نکردیم». یوسف احمدی درباره سرنوشت پنجشیر به «عربی ۲۱» گفت: به شرط آنکه آن‌ها (مبارزان جبهه ملی مقاومت) از جنگ دست بکشند، طالبان با این منطقه و مبارزان مانند دیگر مردم سراسر افغانستان رفتار خواهد کرد. درگیری‌ها بین طالبان افغانستان و نیرو‌های مبارز در دره پنجشیر ادامه دارد و نیرو‌های مقاومت ملی از پذیرش بازگشت طالبان به قدرت امتناع می‌ورزند.

*ائتلاف نظامی برای جنگ در یمن به رهبری عربستان اعلام کرد سه موشک بالستیک و سه پهپاد انتحاری که به سوی مناطق شرقی و جنوبی عربستان شلیک شده بودند، روی هوا منهدم شده‌اند. در نخستین بیانیه این نیرو‌ها آمده بود که یک موشک بالستیک به سوی مناطق نفت‌خیز شرق عربستان شلیک شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این موشک بالستیک بر فراز شهر دمام منهدم شده است. دمام مرکز استان شرقی عربستان است که اکثریت نفت عربستان نیز در همین استان تولید می‌شود. تأسیسات نفتی عربستان در این سال‌ها بار‌ها هدف حملاتی قرار گرفته‌اند که حوثی‌ها مسئولیت آن‌ها را بر عهده گرفته‌اند. ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی عربستان گفت در عملیات منهدم‌کردن این موشک‌ها در اطراف دمام، دو کودک عربستانی زخمی شدند و ۱۴ خانه مسکونی «آسیب جزئی» دید.

https://shoma-weekly.ir/XfAFem