گفته می‌شود که...

از کشته‌سازی تا دروغ‌سازی روایت شاهد عینی از حمله با اتوبوس به کلانتری 16 زاهدان روبیکا در اوج استقبال حمله مسلحانه در خاش دروغ محض است! از چه چیزی ناراحتند؟ ادامه سینه‌خیز BBC برای توجیه دروغ برملا شده! از عجایب انقلاب تأثیر اغتشاشات بر نرخ ارز اسراف آب تهرانی‌ها به اندازه مصرف استان یزد از دروغ‌پردازی تا خیال‌بافی ولخرجی انگلیسی‌ها برای بی‌بی‌سی

از کشته‌سازی تا دروغ‌سازی

اخیراً و در چارچوب نفرت‌پراکنی میان مردم ایران و عراق و ضربه زدن به اعتبار جریان مقاومت که نقش مهمی در جلوگیری از تسلط ائتلاف غربی، عبری، عربی در منطقه داشته است، ادعاهایی کذب و بدون سند از سوی این رسانه‌ها در باب حضور نیروهای خارجی همچون حشدالشعبی و حزب‌الله لبنان برای مقابله با اعتراض‌های خیابانی در شهرهای ایران مطرح شده است! تأکید بر حضور نیروهای مقاومت در ایران عملاً تداعی‌کننده این گزاره نادرست است که نیروهای حافظ امنیت در کشور دچار ضعف یا بی‌انگیزگی شده‌اند و توان ایجاد امنیت را ندارند. جالب این است زمانی که در لبنان اعتراض‌های خیابانی در جریان بود نیز با ادعای حضور نیروهای حشدالشعبی و سپاه پاسداران در لبنان مطرح شد تا از این طریق با ایجاد شکاف در جبهه مقاومت موجبات فاصله گرفتن مردم عراق و ایران و لبنان از یکدیگر فراهم شود. در جریان ناآرامی‌های عراق نیز همین جریان رسانه‌ای مدعی حضور نیروهای ایرانی و حزب‌الله در عراق شده بود که از نیتی واحد در سه رخداد متفاوت خبر می‌دهد.

روایت شاهد عینی از حمله با اتوبوس به کلانتری 16 زاهدان

درحالی که مولوی عبدالحمید، خطیب مسجد مکی زاهدان در حمایت از آشوبگران و اغتشاشگران، منکر هر گونه حمله مسلحانه به اماکن دولتی شده و حمله‌کنندگان را صرفاً معترضان خوانده است، اما شواهد و قرائن از جمله روایت یک راننده اتوبوس نشان می‌دهد حمله به کلانتری 16 زاهدان تا چه میزان جدی بوده است. این راننده اتوبوس که وسیله نقلیه او از سوی آشوبگران به دیوار کلانتری کوبیده شد، گفت: هر جمعه با هماهنگی اتوبوسرانی، مردم را به نمازجمعه می‌بریم و اتوبوس‌ها را همان جا پارک می کنیم تا پس از پایان نماز، مردم را به خانه‌هایشان برسانیم. وی با بیان اینکه آن روز من هنوز در حال نماز خواندن در مسجد بودم که درگیری شروع شد، افزود: عده‌ای با سنگ به کلانتری حمله می‌کردند و کلانتری هم تیر هوایی می‌زد، در این حین خواستم سوار ماشین شوم و اتوبوس را از آنجا دور کنم که بعضی‌ها با سنگ به شیشه‌های اتوبوس زدند. این راننده اتوبوس با بیان اینکه برای حفظ جان خود ناچار شده است اتوبوس را رها کند، اظهار کرد: دو سه نفر که صورت‌هایشان را بسته بودند، اتوبوس را گرفتند و خواستند با آن به دیوار کلانتری بکوبند تا دیوار فرو بریزد و بعد به داخل آن حمله کنند که این حمله ناقص می‌ماند.

روبیکا در اوج استقبال

آمار دریافتی از گوگل ترندز مشخص می‌کند که پیام‌رسان بومی روبیکا از یک سال اخیر تا کنون و خصوصا طی یک ماه اخیر در صدر پرجست‌وجوترین و پرنصب‌ترین پیام‌رسان داخلی بوده است و با فاصله از این پیام‌رسان، سایر شبکه‌های اجتماعی بومی جست‌وجو شده‌اند.

حمله مسلحانه در خاش دروغ محض است!

خطیب مسجد مکی زاهدان بار دیگر و با روشن شدن ابعاد حادثه تروریستی حمله به فرمانداری خاش، ضمن تبرئه تروریست‌های مسلح و افرادی که طی تخریب اموال عمومی از جمله بانک‌های این شهرستان، شعار «زنده‌باد ریگی» سر دادند، مدعی شد که حمله مسلحانه در خاش دروغ محض است. این ادعای مولوی عبدالحمید پس از انتشار چندباره ویدیوها و تصاویر افراد مسلح در ناآرامی‌های اخیر سیستان و بلوچستان فرضیه‌های مختلفی را پیش‌ روی ناظران قرار داده است که در خوشبینانه‌ترین حالت پرواضح است که اطرافیان وی مانع از رسیدن ویدیوها و تصاویر این حادثه به دست وی شده و مولوی عبدالحمید را در معرض بیان سخنان خلاف واقع و نسنجیده قرار دادند. با فرض هر یک از فرضیه‌های ممکن، ضروری است جامعه علمای اهل سنت و دلسوزان مردم مظلوم سیستان و بلوچستان نسبت به جلوگیری از روند تحریک و زمینه‌سازی برای تروریسم تلاش نمایند.

از چه چیزی ناراحتند؟

اخیرا مطالبی بر علیه شبکه سه توسط برخی رسانه‌های زنجیرهای داخلی و ضدانقلاب خارج از کشور منتشر شده است. مضمون این مطالب پیرامون استفاده از حامد سلطانی، مهران رجبی و سیدبشیر حسینی در برنامه‌های شبکه سه است. اما آنها چرا دست به تخریب این شبکه می‌زنند؟ پروژه مهم ضد انقلاب در ایام اغتشاشات بالا بردن التهاب و تزریق خشم در جامعه بود. همزمان با این موضوع شبکه سه در جهت خنثی‌سازی عملیات دشمن سه برنامه جذاب و با نشاط «رویانیوم»، «خودمونی» و «اعجوبه‌ها» را روی آنتن برد. برنامه‌هایی که از کیفیت ساخت بالایی برخودار هستند. بخصوص برنامه اعجوبه‌ها در فصل جدید خود گرم‌تر و رنگارنگ‌تر از فصل قبلی خود است. با توجه به مخاطب بالای شبکه سه، این برنامه‌ها در خنثی‌سازی پازل خشمی که توسط رسانه‌های معاند طراحی شده بود، به خوبی عمل کرد و نظر بسیاری از خانواده‌های ایرانی را به خود جلب کرد.

ادامه سینه‌خیز BBC برای توجیه دروغ برملا شده!

رسانه‌ سلطنتی انگلیس و شبکه بهایی منوتو که ویدیوی آتش گرفتن یک آشوبگر ناشی را با عنوان «خودسوزی جوان معترض مقابل نیروهای بسیجی» منتشر کرده بودند، با انتشار

دوربین‌های مداربسته و برملا شدن حقیقت، حالا از زنده ماندن این فرد به‌واسطه کمک نیروهای بسیجی اظهار بی‌اطلاعی و ناراحتی کردند. چهاردهم آبان بود که فردی سوار بر خودرو با نزدیک شدن به تعدادی از نیروهای بسیجی مستقر در یک چهارراه در شهر قرچک قصد داشت به سمت آنها کوکتل‌مولوتف پرتاب کند اما به سبب اشتباه در انجام این کار، کوکتل مولوتف در ماشینش منفجر شده و منجر به آتش‌سوزی گسترده درون خودرو به‌واسطه آتش گرفتن دیگر مواد اشتعالزای همراه این فرد می‌شود. تصاویر منتشر شده از دوربین‌های مداربسته محل وقوع حادثه نشان داد که نیروهای بسیجی سریعاً خود را به ماشین این فرد رسانده و با بیرون آوردن وی اقدام به اطفای حریق می‌نمایند. نکته جالب توجه آن بود که BBC و منوتو همان شب به صورت هماهنگ ویدیوی این صحنه را که از فاصله نسبتاً دور فیلمبرداری شده بود منتشر کرده بودند و مدعی شدند که یک جوان معترض در اقدامی اعتراضی در شهر قرچک خودسوزی کرده است؛ حالا با انتشار دوربین‌های مداربسته و فاش شدن ماجرا و قصد تروریستی این فرد در به آتش کشاندن نیروهای حافظ امنیت، BBC بدون پس گرفتن ادعای قبلی خود روز گذشته در کانال خود این گاف را به گردن شاهد عینی انداخت و نوشت: «یک شاهد عینی دو روز پیش با فرستادن تصاویری به بی‌بی‌سی گفته بود او در مقابل نیروهای امنیتی پس از شعار دادن علیه حاکمیت خودسوزی کرد.»BBC اما همچنان معتقد است تصاویری که نیروهای بسیجی را در حال خاموش کردن بدن آتش‌گرفته این آشوبگر نشان می‌دهد، «ضرب و شتم» وی بوده است!

از عجایب انقلاب

کاربر توئیتری در تحلیل اغتشاشات اخیر نوشت: «از عجایب انقلاب ما اینه، فدایی جمهوری اسلامی روح‌الله عجمیان، شهید بسیجی، خونه‌اش جنوب شهره، دستای مادرش پینه بسته. معترض و منتقد جمهوری اسلامی: علی کریمی و اون سلبریتی‌های کاخ‌نشینن. پول یه ماه برق خونه‌شون، حقوق ۶۰ تا کارگره. بعد شدن لیدر اعتراضات! زمانه عجیبیه. هر کی بیشتر خورده، معترض‌تره.»

تأثیر اغتشاشات بر نرخ ارز

نگاهی به تجربه‌های پیشین نشان می‌دهد اغتشاشات گرچه به خودی خود نمی‌تواند در افزایش نرخ ارز مؤثر باشد، اما ۱ـ با نااطمینانی که ایجاد می‌کند و ۲ـ با اتفاقاتی که در مسیرهای ارزی ایران رخ می‌دهد، مجموع این دو به بازار ارز ایران شوک وارد می‌کند. طی سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۰، بیشترین واکنش خالص حساب سرمایه که به عنوان نماینده خروج سرمایه نیز است، در سال‌هایی رخ داده که اتفاقات سیاسی و امنیتی در کشور رخ داده است. بیشترین خروج سرمایه در کشور در سال‌های ۱۳۸۸، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ بوده و پس از آن نیز بالاترین خروج سرمایه در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ رخ داده است. با گرانی بنزین و اتفاقات امنیتی پس از آن در آبان ۱۳۹۸ نرخ ارز صعودی شد، تا اواخر اسفند نرخ ارز به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و تا مهرماه ۱۳۹۹ به ۳۱ هزار تومان نیز رسید.

اسراف آب تهرانی‌ها به اندازه مصرف استان یزد

هر فرد تهرانی ۵ لیتر برثانیه بیش از الگو، آب مصرف می‌کند که با در نظر گرفتن این میزان مصرف برای کل تهرانی‌ها، این عدد به اندازه نیاز آبی استان یزد با جمعیت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است.

از دروغ‌پردازی تا خیال‌بافی

شب گذشته من‌وتو در صفحه توئیترش مدعی شد که بیلی ‌آیلیش خواننده زن آمریکایی در کنسرت اخیر خود و برای حمایت از اغتشاشات، با پرچم ایرانی روی صحنه حاضر شده که شعار «زن، زندگی، آزادی» هم روی آن حک شده است. احتمالا چون من‌وتو عکس کنسرت 5 ماه پیش خانم خواننده را از صفحه اینستاگرامش برداشته و به جای اعتراضات اخیر ایران جا زده، فکر نمی‌کرده که کسی از مخاطبان حوصله داشته باشد و توی پست‌های بیلی‌آیلیش بره پایین تا به 5 ماه پیش برسه. البته احتمالا کسی از مخاطبان یا رسانه‌ها پیدا شده و این کار رو کرده چون من‌وتو خبر را ساعاتی بعد از صفحه‌اش حذف می‌کند. لازم به توضیح است این خواننده آمریکایی که بارها در کنسرت‌هایش پرچم همجنس‌گرایان را بالا برده است، در پست اینستاگرامی مذکور هم درخصوص رقص با پرچم همجنس‌گرایان توضیحاتی داده است!

ولخرجی انگلیسی‌ها برای بی‌بی‌سی

مقامات انگلیس همواره بر بی‌طرفی و استقلال بنگاه سخن‌پراکنی بی‌بی‌سی به‌ عنوان رسانه دولت این کشور اصرار دارند، در حالیکه معاون وزیر امور خارجه انگلیس از اختصاص سالانه 4/94 میلیون پوند بودجه به سرویس جهانی بی‌بی‌سی‌ـ که بخش فارسی هم ذیل آن فعالیت می‌کندـ خبر می‌دهد.

https://shoma-weekly.ir/5SMAsd