گفته می‌شود که...

ارز 4200 تومانی حذف نخواهد شد / عطریانفر: حتی اگر همه نامزدهای اصلاح‌طلبان تایید می‌شدند رای نمی‌آوردند/ نان و مرغ درصدرشکایت مردمی/ باقری: از خواسته‌هایمان عقب نمی‌نشینیم/ رشد ۲۳ درصدی ساخت مسکن در سال گذشته/ جان باختن ۱۲۰ معلم بر اثر کرونا از ابتدای همه گیری و...

ارز 4200 تومانی حذف نخواهد شد

رئیس‌جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: «دولت دست‌های ناسالم اقتصادی را قطع می‌کند. در قانون ۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی پیش‌بینی شده بود؛ اما دولت قبل آن را در ۵ ماه مصرف کرد و وقتی دولت را تحویل گرفتیم کل ارز ترجیحی خرج شده بود. تلاش می‌کنیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را به‌جای دلالان به مردم بدهیم. مردم را در تصمیمات اقتصادی غافلگیر نمی‌کنیم». پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در خصوص تصمیم درباره ارز 4200 تومانی، تأکید کرد: «در مجلس و دولت بحثی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و فقط نحوه تخصیص آن تغییر خواهد کرد. مافیای واردات نمی‌خواهند تصمیم درستی در حوزه ارز ترجیحی گرفته شود. ما از ابتدا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بوده‌ایم نه‌فقط در این مجلس بلکه در مجلس گذشته نیز این موضوع مطرح شد اما نمایندگان مجلس با آن مخالف بودند».

عطریانفر: حتی اگر همه نامزدهای اصلاح‌طلبان تایید می‌شدند رای نمی‌آوردند

«محمد عطریانفر» عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با روزنامه اعتماد اذعان کرده است که حتی در صورت تائید صلاحیت جهانگیری، پزشکیان و شریعتمداری اصلاح‌طلبان شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را نداشتند. عطریانفر گفته است: «پیشاپیش روشن بود که ما در انتخابات 1400 امکان رقابتی تنگاتنگ با نیروهای اصلی جریان رقیب را نداشتیم. ازنظر بنده و بسیاری از دوستان واقع‌بین تنها گزینه‌ای که احتمال پیروزی او، آن‌هم در صورت رسیدن به مرحله دوم مطرح است، آقای ظریف بود. حتی این احتمال را نسبت‌ به پیروزی دومرحله‌ای دوست ارزشمندمان آقای جهانگیری متصور نبودیم و متعاقباً دیگر افرادی که وارد گود کاندیداتوری شده بودند نیز به همین ترتیب به نظر ما شانسی نداشتند. اگر شورای نگهبان تصمیم می‌گرفت همه کاندیداهای جبهه اصلاحات ازجمله آقایان جهانگیری، پزشکیان، شریعتمداری و دیگران را تأیید می‌کرد، باز احتمال پیروزی ما بسیار اندک بود و شخصاً معتقد بودم که در هیچ شرایطی به پیروزی نخواهیم رسید». البته که عقلای اصلاح‌طلب به کاهش جدی سرمایه اجتماعی این جریان اشراف دارند اما برخی از افراد این جریان می‌خواهند زیرکانه شکست‌های سنگین جریان اصلاحات در سه انتخابات اخیر را به ماجرای ردصلاحیت عناصر مسئله‌دار مرتبط کنند.

چرا دلار بالا رفت

‌امسال بااینکه میزان فروش حواله ارزی صادرکنندگان ۷۰ درصد و میزان فروش اسکناس ارز ۲۰۰ درصد افزایش داشته، نرخ ارز به دلیل انتظارات تورمی و فعالیت‌های سوداگرانه بالا رفته است. به نظر می‌رسد عامل این شرایط، نگرانی انتظارات تورمی و نگرانی برای حفظ ارزش دارایی است. این نگرانی توسط برخی سوداگران و فعالان رسانه‌ای- سیاسی تشدید هم می‌شود. همین هیجان‌آفرینی برخی افراد و نگرانی از موج افزایش نرخ ارز موجب شده باوجود تعادل نسبی در عرضه و تقاضای ارز، التهاب در بازار پابرجا مانده و نرخ ارز گاهی افزایش پیدا کند.
نان و مرغ درصدرشکایت مردمی

معاون وزیر صمت گفت: در آبان امسال ۱۵ هزار و ۹۶۰ فقره گزارش و شکایت مردمی درخصوص کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها دریافت شده است. عباس تابش اظهار کرد: بیشترین شکایت‌های دریافتی در بخش کالا مربوط به انواع نان و مرغ و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودرو‌های سبک و رستوران‌های غذاخوری است.

باقری: از خواسته‌هایمان عقب نمی‌نشینیم

«علی باقری کنی» در گفت‌وگو با خبرگزاری آنسا بار دیگر بر مواضع صریح تهران مبنی بر لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که جمهوری اسلامی در این مسیر، از خواسته‌های خود عقب نخواهد نشست. معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفتگو با این رسانه ‌ایتالیایی افزود: «با توجه به اینکه این آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد، بنابراین واشنگتن باید گام نخست را بردارد. ایران در این مذاکرات برنامه‌های خود را در قالب دو متن پیشنهادی، یکی با موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و دیگری با موضوع هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد. این پیشنهادها مبنای برای مذاکره است و طرف مقابل باید پاسخ مستند به پیشنهادهای تیم ایران ارائه کند». مذاکره‌کننده ارشد کشورمان پیش‌ازاین در گفت‌وگو با الجزیره هم تأکید کرد که پیش‌نویس پیشنهادهایی که طرف ایرانی باهدف لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا به گروه ۱+۴ داده، به‌گونه‌ای است که طرف مقابل نمی‌تواند این پیشنهادها را رد کند.
رشد
۲۳ درصدی ساخت مسکن در سال گذشته

گزارش مرکز آمار از رشد ۲۳ درصدی ساخت مسکن در کشور طی سال ۹۹ حکایت دارد. بر اساس این گزارش، واحد‌های مسکونی تعیین شده در پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۱۳ هزار واحد بوده که نسبت به سال قبل ۲۲.۸ درصد افزایش داشته است.
خوش چشم: عامل التهاب دلار در ایران اظهارات «مکرون» بود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اعلام شکست مذاکرات توسط رئیس جمهور فرانسه به دلیل تاثیر منفی بر بازارهای مالی ایران بود.مصطفی خوش چشم افزود: بلافاصله بعد از مذاکرات رئیس جمهور، فرانسه و بقیه اعلام کردند مذاکرات شکست خورده است؛ آن هم با یک دلیل تاثیر منفی بر بازارهای اقتصادی ایران، تکان دادن دلار با دلالی و سفته بازی.البته ایران نیز قبل از مذاکرات آماده چنین ترفندی از طرف مقابل بود و اگر دولت بازار را کنترل نکرده بود شرایط بدتر می شد. ضمن اینکه اجازه بالا رفتن دلار تا حدی داده شد تا سرچشمه این اختلالات مشخص و کشف شود.
چالش اصلی پیشرفت مذاکرات

وزارت امور خارجه ایران در پیامی توئیتری نوشت: «کاملاً واضح و روشن است که بی‌میلی آمریکا برای برداشتن همه تحریم‌ها، چالش اصلی پیشرفت مذاکرات است. ما بر این باوریم هر زمانی که دولت آمریکا کارزار فشار حداکثری را کنار بگذارد و اروپایی‌ها عزم سیاسی لازم را نشان دهند، راه برای دستیابی سریع به توافق باز خواهد بود. آن‌ها مایل نیستند امتیازاتی را بدهند که به‌وضوح در برجام قید شده است، دوما آن‌ها تمایلی به مذاکره مجدد درباره موضوعاتی که در پیش‌نویس‌های گذشته مطرح شده است، ندارند».
جان باختن
۱۲۰ معلم بر اثر کرونا از ابتدای همه گیری

"عبدالرضا فولادوند" مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره کمبود معلم در استان تهران و گلایه والدین از کلاس‌های درس بی‌معلم اظهار داشت: برخی مواقع والدین معلم سفارش می‌دهند و در کار تدریس معلمان ما دخالت می‌کنند و روی نحوه تدریس آن‌ها ارزشیابی دارند. فولادوند خاطرنشان کرد: ما در تهران کلاس خالی از معلم نداریم. میزان کار حق التدریسی‌های ما امسال بیش از ۱۷۰ هزار ساعت در هفته است. این میزان ۱۷۰ هزار ساعت را اگر تقسیم بر ۲۴ کنید، تعداد کمبود معلم در تهران به دست می‌آید.مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره میزان ابتلا و میزان فوت معلمان در استان تهران به خاطر شیوع کرونا بیان کرد: آمار معلمانی که از ابتدای کرونا تا امروز بر اثر کرونا فوت کرده‌اند حدود ۱۲۰ نفر می‌شود. این آمار مربوط به دو سال اخیر است و این نشان دهنده توان، ایثار و تلاش معلمان است که نگذاشتند آموزش تعطیل شود.

لفاظی‌های توخالی!

«ایهود باراک» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی از رویکرد «نفتالی بنت» نخست‌وزیر کنونی این رژیم در قبال ایران و آمریکا انتقاد کرد. وی در روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت: «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق نیز در فراهم کردن طرح جایگزین در صورت شکست دیپلماسی با ایران ناکام بود». وی مدعی شد که ایران تنها چند ماه با آستانه هسته‌ای فاصله داشته و بنت تنها به لفاظی علیه ایران می‌پردازد. وی گفت: «گستاخی و لفاظی‌های توخالی، راهی برای ادامه نبوده و تنها اسرائیل را ضعیف‌تر کرده و توانایی‌اش برای دفاع از خود را به حداقل می‌رساند». «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی نیز چند روز پیش در سخنرانی، هدف لفاظی مقامات این کشور علیه ایران را فاش کرد. اولمرت در سخنانش گفت که تمام آمادگی‌ها و اقداماتی که اسرائیل مدعی است برای حمله به ایران انجام می‌دهد باهدف ترساندن آمریکایی‌ها به‌جای ایجاد قابلیت‌هایی برای آسیب رساندن به برنامه هسته‌ای تهران است. این مقام سابق رژیم صهیونیستی گفت که اسرائیل هرگز به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد و وی از 10 سال پیش به این نتیجه رسیده که تخصیص بودجه و آماده‌سازی ارتش برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، تنها هدر دادن میلیاردها دلار است.
رئیس دفتر رئیس جمهور: می‌خواهند با طرح اتهام انتصابات فامیلی، به محبوبیت دولت لطمه بزنند

اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص انتصابات خانوادگی در دولت نیز اظهار داشت: طرح این مسائل با ذهنیت سازی غیر واقعی و مجعول، نشانگر آن است که عده‌ای به دنبال جفا به این دولت هستند. این در حالی است که مصادیق مطرح بر خلاف واقعیت هاست. اسماعیلی افزود: متاسفانه برخی در این فضا گرفتار شده‌اند و این نوعی جفا در حق دولت است تا از این طریق با طرح انتصابات فامیلی به اعتماد و محبوبیت دولت لطمه بزنن
تحلیلگر آمریکایی: تهران به گسست سیاسی با باکو خاتمه داد

«جاشوا کوسرا» تحلیلگر امور قفقاز و اوراسیا روز شنبه در وبگاه «یوراسیا نت» در خصوص قرارداد گازی تازه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان نوشت: «جمهوری آذربایجان و ایران با مبادله گاز طبیعی به همراه ترکمنستان موافقت کرده‌اند و نزدیکی اقتصادی آن‌ها پس از یک گسست سیاسی، بین دو همسایه تقویت گردید». این نویسنده آمریکایی تحلیل یک وبگاه جمهوری آذربایجان در این زمینه را منتشر ساخت و نوشت، وب‌سایت خبری «حققین» در این زمینه نوشت که چرخش در روابط تهران و باکو نتیجه غلبه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، یکی از باهوش‌ترین نخبگان سیاسی ایران بر مشکلات موجود بود.

سفارت آذربایجان خواستار تغییر نام برخی خیابان‌های تهران شد

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت که جمهوری آذربایجان خواستار تغییر نام های ایرانی شهرهای قفقاز بر خیابان های تهران شده است. پرویز سروری درباره برخی مطالب منتشر شده مبنی بر اینکه سفارت جمهوری باکو در تهران، شورای شهر تهران را تحت فشار قرار داده است تا نام‌های ایرانی شهر‌های قفقاز بر خیابان‌های تهران را تغییر دهد، گفت: «این مطلب بوده ولی رئیس شورای شهر در جلسه‌ای که امروز داشتیم اعلام کردند که این موضوعات باید توسط سفارتخانه،مستقیم به وزرات خارجه گفته شود و از طریق وزارت خارجه به ما عنوان کنند.» وی افزود: «اینکه یک سفارتخانه‌ای بخواهد با یک تلفن و تماس با شورای شهر موضوعی را حل کند، امکان‌پذیر نیست و باید در چارچوب سیاست‌های جمهوری اسلامی تعریف شود که مرجع آن هم وزارت خارجه است. این وزارتخانه باید بررسی کند و اگر تایید کردند، باید با شورای شهر وارد مذاکره شود

سید جواد هاشمی: حرکات موزون فیلم من ممکن است در ورزش هم اتفاق بیفتد/هیچ حرامی انجام نشده است

کارگردان فیلم «شهر گربه‌ها»: حملات به فیلم شهر گربه‌ها، هجوم به سید جواد هاشمی است، نه فیلم من؛ بازیگران فیلم برای انتقال شادمانی به بچه ها حرکات موزون انجام داده‌اند؛ این کار ممکن است در ورزش هم اتفاق بیفتد؛ از نظر من هیچ حرامی اتفاق نیفتاده است.این هجمه‌ها نه هجوم به شهر گربه‌ها که هجمه به شخص جواد هاشمی است.

روایت یک منبع آگاه از پیشنهادهای ایران به طرف‌های برجام

یک منبع آگاه جزئیاتی از پیشنهادهای ایران به طرف‌های برجام را تشریح کرد و در گفت‌وگو با فارس درباره این دور از مذاکرات در وین و پیشنهادهایی که ارائه شد، گفت: پیشنهادهای هیأت ایرانی بر مبنای متن به دست آمده در ۶ دور مذاکره قبلی در وین بود؛ البته با این تفاوت که مواردی به متن قبلی افزوده شد و بخش‌هایی از آن که بر خلاف نص صریح برجام بود حذف و در نهایت در قالب دو سند در اختیار طرف مقابل گذاشته شد.وی با ذکر این نکته که پیشنهادهای ارائه شده ایران کاملا در چارچوب برجام بود، افزود: به طرف مقابل اعلام شد که مبنای مشترک ما و شما «برجام» است و این پیشنهادها هم کاملا در چارچوب برجام تهیه شده است.لازم به ذکر است علی باقری در وین همچنین اعلام کرده بود که سند سومی هم درباره راستی آزمایی و ترتیبات اجرایی وجود دارد که هنوز در اختیار طرف مقابل قرار داده نشده است. آنگونه که یک دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرده است: پیش‌نویس‌های دیگری نیز وجود دارد که نظرات ایران در ادامه در قالب این پیش‌نویس‌ها ارائه خواهد شد. نحوه و زمان راستی‌آزمایی و موارد مربوط به دریافت ضمانت عدم خروج مجدد آمریکا از توافق از جمله مواردی است که در ادامه مطرح خواهد شد.

‌اخبار روزانه:
*
قرارداد تولید ۴۵ هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز با حضور مسئولان وزارت صمت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و گروه صنعتی ایران خودرو امضا شد. این قرارداد بر اساس مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر طرح حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی خودرو‌های عمومی، تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به سی‌ان‌جی‌سوز و به‌منظور افزایش درآمد‌های حاصل از فروش بنزین، رعایت حقوق شهروندی و الزام‌های محیط زیستی به امضا رسید. به گفته مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از طریق جایگزینی سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) با بنزین، در مصرف روزانه ۱۸۰ هزار لیتر بنزین صرفه‌جویی شده است. مقدار صرفه‌جویی حاصل از جایگزینی سی‌ان‌جی با بنزین در کشور به‌دنبال اجرای مصوبه شورای اقتصاد حدود ۸۰ میلیون دلار بوده است.
* مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی روز گذشته در یک نشست خبری اظهار کرد: پیرو بازدید اولیه‌ای که رئیس جمهور در سفر به استان بوشهر از اموال تملیکی استان بوشهر داشتند دستوراتی را صادر فرمودند و مهلت سه ماهه‌ای تعیین کردند. به گزارش میزان، وی بیان کرد: تأکید رئیس جمهور با نظر کاملاً کارشناسی که داشتند بر این بود که ابتدا باید مشکلات ساختار جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در یک زمان محدود رفع شود. اجتهادی همچنین اظهار داشت: بزرگترین حراج عمومی در سازمان اموال تملیکی در تاریخ
۲۰ آذر ۱۴۰۰ با اطلاع‌رسانی گسترده اجرایی می‌شود. مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به بازدید‌های مسئولان قضایی از بخش‌های این سازمان، گفت: این بازدید‌ها بسیار سازنده بود؛ در بخش دولت نیز وزیر اقتصاد وقت زیادی را در این زمینه اختصاص داده‌اند و روزانه پیگیر اقدامات هستند تا وضعیت بهبود پیدا کند.

*آیین بزرگداشت روز دانشجو با عنوان «صریح، شفاف، دانشجویی» ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه ۱۶ آذر با حضور آیت‌الله رئیسی در دانشگاه شریف برگزار می‌شود.
* رئیس کل دادگستری استان اصفهان:معترضان
۵ آذر اصفهان که تحت قرار و وثیقه بودند از امروز با معرفی وکیل و وثیقه گذار آزاد شدند.برای رسیدگی به جرایم دستگیرشدگان، شعبه ویژه‌ای در دادسرای مرکز استان تشکیل شده و قطعاً برابر با قانون و مقررات بدون هیچ گونه افراط و تفریطی با آنان برخورد می‌شود. تعدادی از افراد بازداشت شده از محرکان اصلی بودند که حق اعتراض داشتند و به اعتراض آن‌ها رسیدگی شده و آن‌هایی که دادگاه اعتراض آن‌ها را نپذیرفته، فعلاً در قرار بازداشت موقت می‌مانند.
*
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه از تلاش دستگاه دیپلماسی برای افزایش مناسبات اقتصادی میان تهران - مسکو به رقمی بیش از پنج میلیارد یورو خبر داد.مهدی صفری در حاشیه نشست بررسی آخرین وضع روابط اقتصادی تهران - مسکو گفت: در این جلسه موضوعات مختلفی بررسی شد که یکی مربوط به کریدور شمال -جنوب بود که مسائل و مشکلات آن بررسی و بر تکمیل بخش‌های مختلف این کریدور در مسیر دریای خزر تاکید شد.وی افزود: یکی از بخش‌های این کریدور، تکمیل بندر انزلی- کاسپین است که در این مسیر دو خط آهن به سمت دریای خزر داریم، یکی مربوط به بندر امیرآباد و دیگری در مسیر انزلی- کاسپین که بندر امیرآباد آماده شده است، اما بندر کاسپین هنوز آماده نیست و از دو ماه پیش فعالیت برای تکمیل آن ادامه دارد.صفری گفت: در نشست امروز همچنین در خصوص استفاده از کشتی‌های کانتینربر که بتوانند واگن‌های ما را جابجا کنند، تبادل نظر و نتیجه گیری شد که این کشتی‌ها را خرید یا اجاره کنیم.معاون وزیر امورخارجه افزود: درباره بخش شرق این کریدور نیز که از ترکمنستان و قزاقستان به روسیه می‌رود، مشکلاتی در خصوص کمبود واگن مطرح بود که در این باره با مقامات ترکمنستان رایزنی کردیم تا راننده‌های ما بتوانند از طریق این کشور بار‌هایشان را تخلیه کنند.

* چابهار مسیر اتصال ۳ میلیارد نفر جمعیت در سه قاره روی کره زمین است و هزینه تحریم‌ها علیه ایران را بالا می‌برد. کارشناسان می‌گویند رقابت بازارها حالا بر سر حمل‌ونقل و هزینه‌های آن است، موضوعی که بندر چابهار در آن می‌درخشد. برآوردهای بین‌المللی می‌گوید چابهار در آینده نزدیک جایگزین کانال سوئز می‌شود، چراکه مسیر بار و کالا را نسبت به سوئز ۱۶ روز کاهش می‌دهد. غیرقابل تحریم شدن چابهار برای همیشه منوط به راه افتادن این خط ریلی بوده که ۱۱ سال در حال ساخت است.

https://shoma-weekly.ir/Losu7N