گفته می‌شود که...

ارزش پاسپورت ایرانی در دولت روحانی ۱۲ رتبه پایین آمد/واردات بیش از 15 تن دندان مصنوعی به کشور/نجات شرکت کره ای از ورشکستگی با سفارش ساخت ۱۰ فروند کشتی/انتقال شیخ زکزاکی به مکانی نامعلوم/24 درصد خانواده‌ها هیچ فرد شاغلی ندارند/افزایش غیرمنطقی بودجه برخی نهادهای خاص!/حذف صفر از پول ملی پر هزینه و بی فایده است!/فتوای آیت‌ا... مکارم درباره ازدواج در سن پایین و ...

رؤیاهای بر باد رفته
«
نوام چامسکی» اندیشمند برجسته آمریکایی در مصاحبه با پایگاه خبری‌- تحلیلی «تروث آوت» به بررسی اوضاع اجتماعی این روزهای آمریکا پرداخته و میزان امید طبقات متوسط و فقیر این کشور را در سراشیبی تند کاهش توصیف کرده است. این اندیشمند آمریکایی پس از بررسی رؤیاها و آرزوهای جامعه آمریکا در گذشته و آمال نسل‌های اول آمریکا که تلاش می‌کردند بهترین شرایط زندگی را در قاره جدید به وجود آورند، از بر باد رفتن این رؤیاها در جامعه امروز آمریکا خبر داده و گفته است: «درآمدهای راکد، شرایط رو به وخامت زندگی، بدهی‌های سرسام‌آور دانشجویان و سخت و سخت‌تر شدن یافتن مشاغل با درآمد مناسب، حسی از ناامیدی را در میان بسیاری از آمریکایی‌ها ایجاد کرده و سبب شده است، مردم به تدریج، نگاهی نوستالوژیک به گذشته‌ها پیدا کنند.» وی همچنین در انتهای این مصاحبه تأکید کرده است، همین واقعیات موجب شده جامعه آمریکا به رأی دادن به کسی، مانند «دونالد ترامپ» و «برنی سندرز» سوق پیدا کند و کسانی علیه آنچه امروز در ساختار سیاسی و اجتماعی آمریکا در حال رخ دادان است، شوریده و شعار تغییر این کشور را مطرح کنند.

24 درصد خانواده‌ها هیچ فرد شاغلی ندارند

اجرای نمایش "اجرا با تو و آیدا یه روز خدا " برای حمایت از زنان سرپرست خانوار جنوب ایران

رییس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درآمد 57 درصد از خانواده‌ها را یک نفر، 15.5 درصد را 2 نفر تامین می‌کنند و در 24 درصد خانواده‌ها هیچ فرد شاغلی وجود ندارد.لیلی بروجردی در همایش ملی سیاست‌گذاری اجتماعی در حوزه خانواده که امروز در پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، افزود: 24 میلیون خانواده در ایران زندگی می‌کنند که درآمد 23.7 درصد از آنها از طرق متفرقه تامین می‌شود.وی با اشاره به آمار افراد هرگز ازدواج نکرده گفت: تا پایان سال 93، 12 میلیون دختر و پسر هرگز ازدواج نکرده بودند که این آمار مربوط به پسران تا سن 35 سال و دختران تا سن 30 سال می‌شود. البته این آمار از سن 35 سالگی تا 50 سالگی به 1.5 میلیون نفر تنزل پیدا می‌کند و بعد از 50 سالگی به 150 هزار نفر می‌رسد.

افزایش غیرمنطقی بودجه برخی نهادهای خاص!
بر اساس برنامه بودجه تنظیم شده از سوی دولت یازدهم برای سال ۹۶ که به تازگی رئیس‌جمهور به مجلس تقدیم کرد، برای نمونه بودجه مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهاد ریاست‌جمهوری و مؤسسه نشر آثار امام خمینی(ره) رشد قابل‌توجه و غیرمنطقی داشته است، بودجه‌ سالیانه و اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی مؤسسه نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) با رشد ۱۷ درصدی نسبت به سال گذشته، ۷۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این مؤسسه در حالی یکی از بالاترین نرخ‌های رشد بودجه را در میان تمامی دستگاه‌های بودجه‌گیر کشور به خود اختصاص داده است که کل بودجه اختصاص داده شده برای آن طی ۸ سال گذشته در مجموع ۱۴۷ میلیارد تومان بوده است(تقریباً دو برابر بودجه تعیین شده برای سال آینده)! گفتنی است، بودجه این مؤسسه از زمانی که دولت یازدهم بر سر کار آمده است، جهشی توجیه‌ناپذیر و غیر منطقی نسبت به گذشته داشته است، در حالی که در دولت گذشته میانگین بودجه این مؤسسه ۱۲ میلیارد تومان در سال بوده است که این موضوع با انتقاد گسترده افکار عمومی و کاربران در شبکه‌های مجازی روبه‌رو شده است.

دستور رهبر انقلاب برای اختصاص ۵۰۰میلیون دلار به سیستان‌وبلوچستان
رئیس مجلس با بیان اینکه اقدامات سپاه در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق محروم کشور قابل تقدیر است، گفت: اخیراً رهبر معظم انقلاب دستور دادند ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبادانی استان سیستان‌وبلوچستان اختصاص پیدا کند. به گزارش تسنیم، علی لاریجانی در مراسم افتتاح ۱۲ بیمارستان صحرایی جنوب شرق کشور در زاهدان گفت: با وجود اینکه وظیفه اصلی سپاه به عنوان نیروی نظامی ایجاد امنیت است بویژه مقابل دشمنان خارجی اما این نهاد با روحیه انقلابی و مجاهدانه با توجه به استعداد خود در دورترین نقاط کشور بستر خدمت‌رسانی در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان را فراهم کرده است. وی با اشاره به مشکل کم‌آبی موجود در سطح کشور عنوان کرد: مشکل کم‌آبی از مشکلات مهم سیستان‌وبلوچستان است، بنابراین تلاش می‌شود در برنامه ششم سهم مناسبی برای حل این مشکل در استان دیده شود. وی با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به استان سیستان‌وبلوچستان، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در جلسات متعدد تاکید دارند مسؤولان کشور به این استان توجه بیشتری داشته باشند. ایشان اخیراً دستور دادند ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبادانی استان سیستان‌وبلوچستان اختصاص پیدا کند.

سایت حامی دولت:برجام موجب رکود اقتصادی شد!
«
عصر ایران» نوشت: روحانی یک اشتباه استراتژیک انجام داد. «شیخ دیپلمات» یک اشتباه راهبردی کرد و آن‌هم اینکه روحانی تمام تخم‌مرغ‌های خود در سیاست داخلی و خارجی را در سبد برجام قرار داد.این سخنان روحانی باعث شد نه تنها دولت بلکه مردم و بازار اقتصادی ایران هم چشم به برجام دوختند. همه نشسته بودند تا ببینند مذاکرات هسته‌ای به چه سرانجامی خواهد رسید. تقریباً پاسخ اکثر مردم به فعالیت‌های اقتصادی در دوران مذاکره این بود که بگذار ببینیم برجام چه خواهد شد؟ این باور در ذهن مردم نهادینه شده بود در صورت امضا شدن توافق هسته‌ای ایران، دلار به هزار تومان می‌رسد. انتظار برجامی باعث شد تا کشور شاهد یک رکود شود. توافق هسته‌ای قطعاً ثمرات بی‌شماری برای کشور دارد...
زندگی عادی مردم باید ادامه پیدا می‌کرد و در کنار آن برجام اتفاق می‌افتاد. این مسئله شاید مهم‌ترین نقدی است که بر دولت روحانی وارد است. به خاطر همین است که امروز همه نگران آمدن ترامپ و رفتار او با برجام هستند.

گلایه قالیباف از رفتار دولت با مترو

محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح ایستگاه حسین‌آباد در خط 3 مترو که با حضور جمعی از مدیران شهری برگزار شد، اظهار داشت: پول جرائم راهنمایی و رانندگی به خزانه دولت واریز می‌‌شود تا 60 درصد آن به شهرداری و 40 درصد نیز به نیروی انتظامی پرداخت شود ولی در شهر هزینه نمی‌شود این پول کجا می‌رود؟ وی افزود: ما قبول داریم دولت مشکلاتی دارد و بخشی از بودجه تحقق پیدا نمی‌کند ولی حرف ما این است که حداقل به هر درصدی که به بقیه بخش‌ها داده می‌شود به حمل و نقل عمومی هم داده شود و سهم متروی تهران را نیز بپردازند.قالیباف با گله‌مندی از دولت و مراجع نظارتی افزود: بخشی از مقررات و قوانین قطعی که درآمدهای آن متعلق به شهرداری تهران است و آن منابع به خزانه دولت ریخته می‌‌شود به شهرداری پرداخت نمی‌شود و صرف آن در هر کجای دیگر خلاق قانون است و آن پول باید به مجموع حمل و نقل بازگردد که متاسفانه برنمی‌گردد.

سردار غیب‌پرور: سران فتنه نجس سیاسی هستند
رئیس جدید سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به موضع‌گیری‌های رسانه‌های معاند و ضد انقلاب پس از انتصاب وی به ریاست سازمان بسیج مستضعفین تأکید کرد: من در صیانت از انقلاب به هیچ وجه اهل مماشات نیستم؛ رسانه‌ها و پایگاه‌های معاند و ضد انقلاب هم هر چه می‌خواهند بگویند و بنویسند. سردار غلامحسین غیب‌پرور در ادامه با تأکید بر اینکه موضع من در برابر فتنه و سران فتنه همان صحبت‌هایی است که قبلاً انجام داده‌ام و هیچ تغییری نکرده است، افزود: بنده قبلاً سران فتنه را نجس سیاسی خوانده‌ام. اکنون هم بر روی این موضع اصرار دارم که سران فتنه نجس سیاسی هستند و با آب زمزم هم تطهیر نمی‌شوند، مگر اینکه در ساحت ملت و رهبر معظم انقلاب توبه کنند. وی همچنین یادآور شد: یکی از افتخارات ما این است که در ماجرای فتنه شفاف عمل کردیم.

وزیر اقتصاد:دلار ۳۹۰۰ تومانی یک موفقیت بزرگ است!

خبرنگار در این مصاحبه می‌پرسد «کارشناسان مهم‌ترین معضل را رکود اقتصادی می‌دانند که شما گفته‌اید بیش از یک سال است از رکود خارج شده‌ایم؛ با این همه بسیاری از صنایع خوابیده‌اند و چرخ تولید نمی‌چرخد. این تناقض را چگونه توضیح می‌دهید؟» و «کارشناسان می‌گویند اولویت شما بین تورم و رکود، کنترل تورم بود و شما برای کنترل تورم ابزارهایی را به کار بستید که به رکود دامن زد» و «چرا رشد اقتصادی در سال ۹۴ آن طور که پیش‌بینی می‌شد، محقق نشد؟» و «چرا مردم هنوز رشد اقتصادی را در زندگی خود احساس نمی‌کنند؟وزیر اقتصاد در پاسخ این پرسش‌ها به تخطئه و سیاه‌نمایی عملکرد دولت قبل پرداخت. وی همچنین ادعا کرد: در آن دوره پیش‌بینی می‌شد که به مرحله نفت در برابر غذا برسیم... روزی نگران بودیم که نکند به جایی برسیم که مجبور باشیم در ازای نفت، غذا دریافت کنیوی درباره گران شدن ۶۰۰-۷۰۰ تومانی دلار در چند ماه اخیر و رسیدن دلار به ۳۹۲۰ تومان گفت: در ۳ سال گذشته رشد قیمت دلار در حدود سه تا چهار درصد بوده و هنوز نه تنها به قیمت تورم نرسیده، بلکه به ماکسیمم قیمت دلار در قبل نیز نرسیده‌ایم این یعنی یک موفقیت بزرگ(!درباره این اظهارات گفتنی است که قیمت دلار در شروع به کار دولت یازدهم ۳۳۰۰ تومان بود و اکنون به بالای ۳۹۰۰ تومان رسیده است. از سوی دیگر بیچاره‌نمایی کشور با ادعای رسیدن به مرحله غذا در برابر نفت، و ادعای مشابه «خزانه خالی است» در حالی عنوان شده که در همین دوره دولت یازدهم، از حقوق‌های نجومی تا فساد ۸ هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان و...؟ بوده است و عجیب اینکه امثال وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت، حقوق‌های نجومی را عادی و طبیعی وانمود کرده‌اند؛ همچنان که بنابر اذعان خود، از یک سال پیش از این حقوق‌ها مطلع شده اما جلو آن رانگرفته‌اند.

ادعای درآمد یک میلیاردی پزشکان از طرح سلامت

علی محمد آدابی، رئیس سازمان نظام پرستاری در مراسم روز دانشجو گفت: در طرح تحول نظام سلامت، سالانه بیش از 10 هزار میلیارد تومان به جیب کمتر از 9 هزار نفر می‌رود و این فاصله طبقاتی را ایجاد می‌کند، ما اگر بخواهیم در جامعه‌ای مسالمت آمیز زندگی کنیم تفاوت حداقل و حداکثر، باید هفت برابر باشد و نه بیشتر

انتقال شیخ زکزاکی به مکانی نامعلوم
با وجود آنکه چندی پیش شعبه «دادگاه عالی فدرال نیجریه» در ابوجا طی حکمی اعلام کرد که شیخ زکزاکی، رهبر مسلمانان نیجریه و همسرش باید بدون هرگونه قید و شرطی آزاد شوند و ادامه بازداشت آنان غیر قانونی است، «پرس‌تی‌وی» بر اساس گزارش منابع آگاه از انتقال شیخ ابراهیم زکزاکی و همسر وی به بازداشتگاهی نامشخص در ابوجا، پایتخت نیجریه خبر داده است. گفتنی است، مقامات ایالت کادونا نیجریه در ادامه اقدامات سرکوبگرانه این ایالت علیه جامعه مسلمانان با غیر قانونی دانستن فعالیت جنبش اسلامی نیجریه که شیخ زکزاکی رهبری آن را به عهده دارد، بار دیگر هشدار دادند عضویت در این جنبش موجب حبس چندین ساله افراد خواهد شد.

از بدشانسی ما هر کس رئیس‌جمهور می‌شود، فیلسوف می شود !

محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو در دانشکده علوم قضائی برگزار شد گفت: یکی از بدشانسی های ملت ما این است که اخیرا هر کس رئیس جمهور می شود بلافاصله فیلسوف می شود و یادش می رود قطع نظر از آرای فلسفی اش، چارچوبی از وظایف را بر عهده دارد. در دوره اصلاحات، رئیس جمهور مدام در خصوص تفکرات جامعه مدنی و مباحث ژورنالیسمی صحبت می کرد در حالی که اصل قضیه موقوف می ماند. رئیس جمهور بعدی چند سالی خوب بود اما بعد از مدتی فیلش یاد هندوستان افتاد؛ یا میگفت به جایی وصل هستیم و یا وصل نیستم و شروع به استنباط های عجیب و غریب می کرد. در حالی که کسی که وصل شود از او خبری نمی آید؛ اکنون نیز همین جور است و بحث های فلسفی را بیشتر از بحث های اجرایی و مدیریتی می بینیم.

حجم نقدینگی ۱۱۳۸ تریلیون تومان شد
گزارش متغیرهای پولی و بانکی بانک مرکزی که به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد، در پایان مهرماه سال ۹۵، حجم کل نقدینگی به ۱۱۳۸ تریلیون تومان رسیده که نسبت به مهرماه سال گذشته ۲۸/۳ درصد و در مقایسه با اسفندماه سال گذشته ۱۱/۹ درصد افزایش داشته است. بر اساس این، سهم شبه پول از کل نقدینگی حدود ۹۹۳ هزار میلیارد تومان و سهم پول ۱۴۵ هزار میلیارد تومان است. گفتنی است، رشد شبه پول در ۱۲ ماه منتهی به مهرماه ۲۸/۷ درصد و رشد پول ۲۸/۹ درصد بوده است.
جدیدی منتشر کنندگان عکس های طنز را حلال کرد

عباس جدیدی با اشاره به صحبت های برخی از اعضای شورا با وی در رابطه با انتشار عکس های طنز وی گفت: یکی از اعضا زمانی که عکس های من به صورت متعدد در فضای مجازی منتشر می شد این موضوع را به من یادآور شد که اگر مردم با تو مزاح می کنند دلیل آن این است که برای آنها محبوب هستی و مردم با کسی که دوستش داشته باشند مزاح می کنند. نائب رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران تصریح کرد: از اینکه توانستم برای لحظاتی دل شهروندان را شاد کنم خوشحال هستم و انتشار عکس هایم را حکمت الهی می دانم. جدیدی با بیان اینکه تمام منتشر کنندگان عکس های طنز خود را حلال می کنم گفت: با انتشار عکس های متعدد، خداوند من را در مقام امتحان الهی قرار داد و پس از آن، تصمیم گرفتم از تمام منتشر کنندگان عکس های طنزم گذر کرده و آنها را حلال کنم.

نجات شرکت کره ای از ورشکستگی با سفارش ساخت ۱۰ فروند کشتی
قرارداد با شرکت کره‌ای هیوندای با اعتراض محافل داخلی و شرکت‌های تولید‌کننده مواجه شده بود که تصریح می‌کردند قدرت تولید این کشتی‌ها در داخل وجود دارد اما دولت فرصت‌های شغلی را در کشور نابود کرده و در اختیار خارجی‌ها قرار می‌دهد.اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به موضوع قرارداد کشتی‌سازی با شرکت کره‌ای، خاطرنشان کرد: این قرارداد مربوط به سال ۲۰۰۸ است. در آن زمان بیش از ۲۵ درصد از مبلغ قرارداد به شرکت کره‌ای پرداخت شد و پس از آن به دلیل تحریم‌ها امکان پرداخت مابقی مبلغ قرارداد فراهم نشد و چون این شرکت کره‌ای، ساخت کشتی را آغاز کرده بود علیه ایران شکایت و ادعای خسارت کرد و اخیرا پس از توافق برجام مذاکرات جدیدی با این شرکت انجام شد و مقرر گردید این شرکت از شکایت خود صرف‌نظر کند و خوشبختانه پذیرفته شد که با کاهش ۲۵ درصدی در مبلغ اجرا شود.در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال از قول شرکت هیوندای نوشت: اولین ثبت سفارش ایران از زمان برچیده شدن تحریم‌های ایران است. این قرارداد ۷۰۰ میلیون دلاری به منظور ساخت ۱۰ فروند کشتی برای ایران استوال استریت ژورنال افزود: این قرارداد بسیار مورد استقبال شرکت «هیوندای» و سایر کارخانه‌های کشتی‌سازی کره قرار گرفته است که با مشکل جدی افت تقاضا روبرو هستند. این معضل برای شرکت هیوندای بس عظیم‌تر است و عرضه آن ۳۰ درصد بیشتر از تقاضاست. بر همین اساس این شرکت به چاره‌اندیشی برای رفع مشکل برآمده است.

اخراج سفیر انگلیس پاسخ گستاخی چندباره روباه پیر
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود در ریاض گفت: تهدید ایران، ما را نیز نگران می‌کند.در حالی که عربستان بیش از یک سال است مرتکب تجاوز نظامی و جنایت جنگی فراگیر علیه مردم مظلوم یمن شده، وزیر خارجه انگلیس گفت: ما از حمله به عربستان با موشک‌های بالستیک که منشأ آن یمن است نگران هستیم. تهدید بزرگی را که عربستان به علت شلیک‌های مرزی با آن روبه‌روست درک می‌کنیم.وزیر خارجه انگلیس گفت: دوستی انگلیس با سعودی بیش از صد سال قدمت دارد. روابط بین ملت‌های دو کشور مستحکم است و بر پایه‌های تجاری یا امنیتی نیست.جانسون افزود: تهدید ایران در منطقه همچنانکه سعودی را نگران می‌کند ما را نیز نگران می‌کند. برای برقراری روابط با ایران باید تلاش شود اما درمورد نقش آن باید مراقب بود.وزیر خارجه انگلیس افزود: به شدت نگران درد و رنج مردم یمن است و در عین حال خطر بزرگی را که عربستان سعودی در این مناقشه با آن روبه‌رو است درک می‌کند.چند روز پیش ترزامی نخست‌وزیر انگلیس ضمن سفر به منطقه مدعی شد ایران تهدیدی برای همه منطقه است.همان روز شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه‌ای با شرکت انگلیسی شل امضاء کرد که اعتراض صاحب‌نظران را برانگیخت.انگلیس سالانه چند ده میلیارد دلار سلاح به برخی شیخ‌نشین‌های مرتجع منطقه صادر می‌کند که بخش عمده‌ای از این سلاح‌ها برای تأمین تسلیحات تروریست‌ها یا قتل‌عام ملت‌هایی نظیر مردم یمن و سوریه و بحرین می‌شود.به نظر می‌رسد با عنایت به تکرار گستاخی‌های رژیم فرتوت و روباه‌صفت انگلیس، اخراج سفیر این کشور از تهران باید هر چه زودتر انجام شود. نیکلاس‌ هامپتون سفیر انگلیس، از مقامات امنیتی انگلیس است که قبلاً در یمن سفیر بود.

واردات بیش از 15 تن دندان مصنوعی به کشور

در آمارهای گمرک و لیست اقلام وارداتی به کشور کالاهای مصرفی و غیرضروری دیده می‌شود. یکی از این موارد، واردات دندان مصنوعی به کشور است که مایه شگفتی و تعجب است. بر اساس آمار رسمی گمرک در هشت ماهه منتهی به آبان امسال، بیش از 15 تن دندان مصنوعی و پروتزهای دندان به کشور وارد شده است. لازم به ذکر است برای این حجم از واردات 14 میلیون و 832 هزار و 422 دلار ارز از کشور خارج شده است. گفتنی است ارزش ریالی واردات این کالا در گمرک 458 میلیارد و 274 میلیون و 880 هزار و 880 ریال ثبت شده است. ژاپن، آلمان، اسپانیا، امارات متحده عربی، انگلستان، آمریکا، ایتالیا، تایوان، جمهوری کره، سوئیس، مجارستان، اسلوونی، ترکیه، چین، فرانسه، هلند و سوئیس از کشورهای مبدا واردات دندان مصنوعی و پروتز دندان به کشور هستند.

ارزش پاسپورت ایرانی در دولت روحانی ۱۲ رتبه پایین آمد

یک نماینده مجلس تصریح کرد: آقای روحانی که می‌خواست عزت را به پاسپورت ایران برگرداند و پاسپورت ایرانی را دارای ارزش کند، چگونه امروز مورد اهانت آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها قرار می‌گیریم اما دولت واکنشی نشان نمی‌دهد؟! موسوی لارگانی همچنین گفت: چند ماه پیش منافقان خون‌آشام جلسه گرفتند و انواع توهین‌ها به ملت ایران در آن جلسه انجام شد، اما دریغ از یک واکنش.نماینده فلاورجان با بیان اینکه طبق گزارش‌ها، رتبه پاسپورت ایرانی 12 رتبه پایین‌تر آمده است، گفت: دولت همواره می‌خواهد با سکوت و لبخند موضوعات را فیصله دهد.

حذف صفر از پول ملی پر هزینه و بی فایده است!
«
حذف یک صفر از پول ملی نه تنها هیچ تاثیری بر شاخص‌های اقتصادی کشور چون رکود، تورم، اشتغال و رونق ندارد بلکه هزینه هنگفتی را برای از بین بردن اسکناس‌های موجود و تغییر نرم‌افزارهای بانکی از ریال به تومان به دولت تحمیل می‌کند
روزنامه فرهیختگان با انتشار این تحلیل نوشت: حذف یک صفر از پول ملی هیچ منفعتی ندارد. این در حالی است که چند سال گذشته بحث بر سر حذف سه تا چهار صفر از پول ملی بوده بدون اینکه اسم آن تغییر کند. این موضوع در کشور ترکیه هم انجام شد اما اسم لیر تغییر پیدا نکرد. حذف صفر از پول ملی زمانی باید انجام شود که تورم انباشته ۵۰ ساله از گزارش‌های مالی حذف شود. وقتی دولت بودجه و گزارش‌های مالی می‌نویسد رقم‌ها نجومی است. برای همین هم اعداد به میلیون ریال نوشته می‌شود. بنابراین حذف صفرها نحوه گزارش‌های مالی را خوانا می‌کند اما تاثیری بر شاخص‌های کلان اقتصادی ندارد. ضمن اینکه با هزینه‌های هنگفت این کار صرفه اقتصادی ندارد. از طرفی هم دو سال بعد تصمیم به حذف دو صفر دیگر از آن می‌گیرند. بنابراین بهتر است حذف صفرها در یک زمان انجام شودنکته دیگر این است که بانک مرکزی در ماده دو لایحه‌ای که به هیئت دولت ارسال کرده واحد پولی را ریال ذکر کرده است و در جلسه هیئت دولت فردی اعلام کرده که نگویید ریال برای همین هم واحد پول ملی به تومان تغییر کرده است. در صورتی که نماینده بانک مرکزی باید اعلام می‌کرد که تغییر واحد پول ملی باید کارشناسی شود و اگر به صلاح بود انجام شود. به هر حال چنین تصمیمی بدون کار عمیق علمی صحیح نیست و انتظار نمی‌رفت این‌طور تصمیم‌گیری شود چرا که این تصمیم احتمالا پیشنهاد بانک مرکزی نبوده و تصویب هم نخواهد شد.

فتوای آیت‌ا... مکارم درباره ازدواج در سن پایین

آیت‌ا... مکارم شیرازی در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و در پاسخ به استفسا عضو هیات رئیسه کمیسیون فتوایی درباره ازدواج دختران در سنین پایین صادر کرد. ایسنا نوشت؛«سیده فاطمه ذوالقدر» در حاشیه دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با آیت‌ا... مکارم شیرازی، درباره ازدواج دختران در سنین پایین سوال کرد و گفت: در حال حاضر طبق قانون ازدواج دختران از سن ۱۳سال به بالا امکان‌پذیر است. تبصره‌ای در قانون وجود دارد که با اذن ولی، امکان ازدواج دختران زیر ۱۳سال هم وجود دارد؛ این در حالی است که ما ۴۲هزار ازدواج زیر سن ۱۳سال داریم و این مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. آیت‌ا... مکارم شیرازی در پاسخ به استفسای عضو کمیسیون فرهنگی گفت: من از نظر فتوا این اجازه را نداده و نمی‌دهم. ممکن است در گذشته چنین چیزی جایز بوده؛ اما اکنون به خاطر مفاسدی که دارد تا زمانی‌که دختر به بلوغ عقلی نرسد و قدرت تصمیم‌گیری نداشته باشد، اجازه ازدواج ندارد و حکم باطل بودن چنین ازدواجی را می‌دهم.
اخبار روزانه:
*وبگاه خبری‌ ـ تحلیلی «میدل‌ایست‌آی» مستقر در آمریکا در گزارشی به بررسی مسئله تحویل جنگنده‌های «اف-۳۵» ساخت آمریکا به ارتش رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: این تجهیزات جدید بیشتر با هدف مقابله با ایران تحویل اسرائیل [رژیم صهیونیستی] داده خواهد شد؛ چرا که با وجود آنها نیروی هوایی اسرائیل قادر خواهد بود با فریب سامانه‌های راداری و موشک‌های سطح به هوا پرواز کنند. گفتنی است، این گزارش در حالی منتشر شده است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند، این جنگنده‌ها نه تنها موجب افزایش توانایی رژیم صهیونیستی نشده، بلکه تل‌آویو را متحمل هزینه‌های سنگین خرید جنگنده‌هایی کرده است که برایش سودی نخواهد داشت.
* سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس اعلام کرد: مطابق قانون که اجازه می‌دهد هر ده سال یک بار بر اساس میزان جمعیت و... تعداد نمایندگان مجلس حداکثر ۲۰ نفر افزایش یابد و از آنجا که از سال ۷۸ تاکنون اقدامی در راستای اجرای این قانون صورت نگرفته، کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰نفر در کمیسیون امور شوراهای مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
*آیت‌الله کعبی با اشاره به برخی شایعات درباره مراجع تقلید گفت: هیچ یک از مراجع با نظام اسلامی مخالف نیستند. بنده با حضرات آیات مؤمن، شب زنده‌دار و مقتدایی خدمت حضرت آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی رسیدیم که ایشان گفتند، امروز حفظ نظام از اوجب واجبات است و تضعیف آن جایز نیست همچنین تأکید کردند ما با وجود این سید (رهبری) خیال‌مان راحت است.
* «رابرت جیمز وولسی» رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی برخورد آمریکا با ایران گفت: «به نظر من آنها مشکل اصلی ما در آن بخش از جهان (خاورمیانه) هستند و فکر می‌کنم در آینده هم، مشکل باقی خواهد ماند. رویکرد ما باید در بلندمدت بر مبنای تضعیف ایران باشد
*وزیر دادگستری از تعیین سقف ۱۰ میلیون تومان برای حقوق و مزایای مقامات عالی در دولت خبر داد و گفت: ضروری است برخی از ضوابط و مقررات و قوانین در این حوزه اصلاح شود که این امر در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است. پورمحمدی همچنین از رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما درخواست کرد، در مبارزه با فساد به کمک مسئولان کشور بیایند.

https://shoma-weekly.ir/a47SfE