گفته می‌شود که...

«ارج» دوباره جان می‌گیرد/آمریکا: فعلا عراق را ترک نمی‎کنیم/سلیقه مشارکتی‌های سابق برای ریاست جمهوری آینده/عباسی: ۵ خرابکاری عمده در نطنز اتفاق افتاده است/واکنش عجیب قلعه‌نویی/انهدام ۳۴ باند قمار و شرط‌بندی/۱۵۰ شهرستان، پزشکی قانونی ندارند و...

این دولت توان چندانی ندارد!

«احمد امیرآبادی فراهانی» در واکنش به اظهارات جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در فضای مجازی مبنی بر اینکه «دیدید مجلس چه بر سر بودجه آورد و آن را رد کرد، گرانی‌های ناشی از مصوبات مجلس بسیار است و مانده ایم چگونه این مصوبات را اجرا کنیم»، گفت: مجلس لایحه بودجه 1400 پر از فساد و تبعیض را تحویل گرفت و تا حدی که توان دولت اجازه می‌داد از آسیب‌های آن کاست و تبعیض‌ها را کاهش داد. اگر آقای جهانگیری توان اجرای همین بودجه را هم ندارد، پس چرا در دولت هنوز مانده و می‌خواهد حتی رئیس‌جمهور بشود. عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: «اگر دولت ‌کارآمدی روی کار بود و امور کشور را به صورت صحیح انجام می داد، بسیاری امور سامان می یافت؛ اما متأسفانه این دولت توان چندانی ندارد و این نگرانی وجود دارد که حتی اصلاحات خوب بودجه‌ای را هم در اجرا به تهدید تبدیل کند».

«ارج» دوباره جان می‌گیرد

معاون قضایی دادستان کل کشور خبر داد: «کارخانه ارج با ۴ محصول خوب با آخرین تکنولوژی روز شروع به کار خواهد کرد. مقدمات راه‌اندازی کارخانه رشت الکتریک و صنایع پوشش ایران نیز در حال فراهم شدن است».
آمریکا: فعلا عراق را ترک نمی
کنیم

فرمانده تروریست‌های سنتکام گفت:‌« آینده حضور نیروهای ما در عراق از راه مذاکرات با دولت این کشور مشخص می‌شود اما فکر می‌کنم که ما به زودی عراق را ترک نخواهیم کرد».

بیش از اندازه خوش‌بین نباشید!

چند دیپلمات ارشد انگلیسی، فرانسوی و آلمانی شنبه‌شب در مصاحبه با رویترز اعلام کردند که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان موفقیت مذاکرات وین برای احیای برجام را تضمین‌شده قلمداد کرد. آن‌ها در ادامه تأکید کردند: «ما هنوز در خصوص حیاتی‌ترین نقاط [مورد اختلاف] به تفاهم نرسیده‌ایم. موفقیت [مذاکرات وین] به‌هیچ‌وجه تضمین‌شده نیست، اما غیرممکن هم نیست». نماینده روسیه در وین نیز تأکید کرد که علی‌رغم اراده طرف‌های مذاکره کننده برای دستیابی به توافق، نتایج مذاکرات همچنان مبهم است و مسائل جدی برای تصمیم‌گیری باقی مانده است. با این وجود، عراقچی، معاون وزیر خارجه و مسئول تیم مذاکره کننده کشورمان در وین می‌گوید: «براساس توافقی که تا الان صورت گرفته، همه تحریمهای موضوعی مانند بخش انرژی، بانکی، خودرو و بنادر باید برداشته شود. با خارجشدن بیشتر نهادها و افراد از لیست تحریم هم موافقت شده اما مذاکره در مورد افراد و نهادهای باقیمانده ادامه دارد». این نوع بیان بیشتر تداعی کننده قول‌های دولت در برداشته شدن بالمره تحریم‌ها بعد از برجام است. تیم مذاکره کننده کشورمان باید خونسردی خود در ابراز توافقات احتمالی مذاکره را حفظ کند و زمینه سوء‌استفاده حریف و اشتباه برداشت آن مبنی بر نیازمندی ایران به برداشته شدن تحریم‌ها و کاهش فشارها را فراهم نسازد. از سوی دیگر دادن خبرهای به ظاهر خوب به جامعه، در شرایطی که به قول معروف نه به دار است، نه به بار، موجب شرطی شدن افکار عمومی در کشور به هرگونه تصمیمی در وین می‌شود.


دستگیری
۵۵۵ ارزخوار

«نجفی»، سرپرست دادسرای مبارزه با جرائم اقتصادی گزارش داد: «تاکنون بیش از ۱۲۴۸ پرونده در مورد سوءاستفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی تشکیل و ۵۵۵ نفر دستگیر شدهاند که ارزش مالی پروندهها ۱۰ میلیارد دلار بوده است. فقط ارزش پرونده مالک هفتتپه ۱.۵ میلیارد دلار است».

جلوی بی‌قانونی گرفته شد؟

دیوان عدالت اداری با صدور دستور موقت، مصوبه هیات دولت درباره جریمه اختلال کنندگان شبکه اجتماعی کلاب هاوس را متوقف کرد. با توجه به این حکم، اختلال در کلاب هاوس ادامه دار خواهد بود و جریمه اپراتورهای همراه در این اختلال‌ها متوقف خواهد شد. گفتنی است بر اساس قوانین کشور، هر شبکه اجتماعی برای فعال شدن در کشور، می‌بایست مجوزهایی را از نهادهای اجرایی وامنیتی اخذ کند، اما شبکه اجتماعی کلاب هاوس بدون دارا بودن چنین مجوزهای قانونی، در کشور فعالیت می‌کند. با این حال دولت با آگاهی کامل از این بی‌قانونی کلاب هاوس، به برخی اپراتورهای تلفن همراه که فعالیت این اپلیکیشن را در کشور مختل کرده بودند، طی بیانیه‌ای تهدید به برخورد جریمه‌ای چند ده میلیاردی به ازای هر روز اختلال کرد که با رأی اخیر دیوان عدالت اداری، این جرایم قابل وصول توسط دولت نخواهند بود؛ اما این که در آستانه انتخابات خرداد ماه تلاش می‌شود تا شبکه اجتماعی کلاب هاوس در کشور گسترش یابد و بدون کوچکترین اختلالی به فعالیت غیرقانونی خود ادامه دهد، شائبه بهره‌برداری از این بستر غیرقانونی توسط دولت را دوچندان کرده است.
سلیقه مشارکتی‌های سابق برای ریاست جمهوری آینده

شنیده‌ها حاکی از این است که حزب اصلاح طلب اتحاد ملت، گزینه‌های مورد حمایت خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری را نهایی کرده و اسامی مصطفی تاجزاده، اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، محمد صدر و شهیندخت ملاوردی را به‌عنوان گزینه‌های اجماعی حزب به نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان معرفی کرده است.

عباسی: ۵ خرابکاری عمده در نطنز اتفاق افتاده است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگویی تفصیلی جزئیات عملیات خرابکاری در نطنز را تشریح کرد. فریدون عباسی، رییس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: در پانزده سال گذشته، پنج انفجار «بزرگ» در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داده و به جز آن انفجار‌های کوچک هم انجام داده است. خرابکاری‌های صورت گرفته در نطنز نو و جدید است، ولی موضوع خرابکاری و استفاده از مواد منفجره در این تأسیسات برای اولین‌بار نیست؛ با مواد منفجره خیلی کوچک که در گیج‌های خلأ یا سنسور‌هایی که میزان فشار کم را در ماشین‌های سانتریفیوژ اندازه‌گیری می‌کند و انفجار آن ماده که اندازه یک عدس بود موجب تخریب شد که این خرابکاری ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۵ شعبان سال ۱۳۹۰ صورت گرفت. به گفته عباسی، بعضی از این انفجار‌ها در روز‌های نمادین و ایدئولوژیک مانند روز قدس و نیمه شعبان انجام شده است.

واکنش عجیب قلعه‌نویی
امیر قلعه‌نویی در یک گفت‌وگو گفته است که کیفیت لیگ برتر از لیگ قهرمانان آسیا بالاتر است. مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسید و سه تیم پرسپولیس، استقلال و تراکتور به مرحله بعدی صعود کردند. امیر قلعه‌نویی سرمربی گل‌گهر سیرجان ردباره کیفیت این بازی‌ها گفت:«من معتقدم سطح فنی لیگ قهرمانان نسبت به گذشته افت کرده است. حالا اینکه دلیلش کرونا بوده یا مسائل دیگر بماند، ولی فکر می‌کنم در چند سال گذشته لیگ قهرمانان کیفیت بهتری داشت. من تجربه زیادی در لیگ قهرمانان آسیا دارم و اعتقادم این است که بازی در این جام از بازی در لیگ برتر آسان‌تر است.
انهدام
۳۴ باند قمار و شرط‌بندی
رئیس پلیس فتا گفت: از ۳۴ نفر از اعضای باندهای دستگیر شده، ۱۴ نفر از افراد اصلی، در حوزه‌های راه‌اندازی، پشتیبانی، حسابرسی و اغفال افراد درباره اجاره کارت‌های بانکی فعالیت داشتند؛ به نحوی‌ که در یکی از باندهای ذکر شده ۶ نفر از گردانندگان اصلی سایت قمار دستگیر شده‌اند. سردار وحید مجید در ادامه گفت: ‌در دو باند دیگر نیز که اعضای اصلی هشت نفرند و سایت‌های قمار را از طریق اقدام به فریب شهروندان و اجاره حساب‌های بانکی افراد مختلف در ازای پرداخت مبالغی به قربانیان و حسابرسی سایت‌های قمار، انجام می‌دادند، در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و مازندران دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.
۱۵۰ شهرستان، پزشکی قانونی ندارند
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به وضعیت فضاهای عمرانی و ساختمان‌های فعال پزشکی قانونی در کشور گفت: هم‌اکنون ۳۸۵ مرکز پزشکی قانونی در کشور به مردم ارائه خدمت می‌کنند این درحالی است که ۱۵۰ شهرستان با وجود داشتن مرکز قضائی فاقد پزشکی‌قانونی هستند. عباس مسجدی خاطرنشان کرد: با وجود تلاش‌های بسیار سازمان هنوز موفق به راه‌اندازی مرکز در این شهرستان‌ها نشده و اهالی این شهرها ناچارند برای دریافت خدمات پزشکی‌قانونی حداقل ۸۰ کیلومتر تا رسیدن به اولین مرکز پزشکی قانونی طی کنند.

اخبار کوتاه:
*
رئیس پلیس بین‌الملل ناجا از استرداد سه متهم به قتل به کشور خبر داد. سردار هادی شیرزاد گفت: در پی اعلام مراجع قضائی، سه نفر به اتهام قتل، به یکی از کشورهای منطقه متواری شده که بلافاصله موضوع در دستور کار ماموران پلیس بین الملل ناجا قرار گرفت. وی افزود: اینترپل تهران با استفاده از تجارب ماموریتی، بانک‌های اطلاعاتی و ردیابی ضمن هماهنگی با سازمان اینترپل، علیه آنها اعلان قرمز صادر و مدارک استرداد از طریق مبادی دیپلماتیک به کشور محل فرار متهمان ارسال شد.
*
جمعه برخی از رسانه‌های داخلی خبری مبنی‌بر دستگیری سحر همسر میلاد حاتمی را منتشر و این موضوع را پیگیری کردند. با پیگیری‌ها مشخص شد که پلیس اینترپل ایران هیچ درخواستی مبنی‌بر دستگیری همسر میلاد حاتمی نداده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از متهمان در یک پرونده که مرتبط به سحر است در کشور اوکراین دستگیر شده‌اند و رسانه‌های داخلی به اشتباه خبر دستگیری سحر همسر میلاد حاتمی را منتشر کرده‌اند.

* سازمان اطلاعات سپاه عاشورای آذربایجان شرقی از متلاشی شدن گروه معاند هبوط ایران توسط پاسداران گمنام در آذربایجان شرقی خبر داد. هبوط ایران گروهی است که از دی‌ماه ۹۶ اعلام موجودیت کرد تا بتواند با استفاده از ظرفیت گروه‌های مختلف برانداز و موج‌سواری بر روی مشکلات صنفی و معیشتی مردم، به زعم خود، براندازی در ایران را محقق کند. سلطنت‌طلبان، اصلی‌ترین حامی این گروه بودند که با تکیه بر دولت‌های غربی و عربستان برنامه‌های خود را در ایران اجرایی می‌کردند.
*فعال سیاسی اصلاح طلب درباره احتمال تایید صلاحیت جهانگیری گفت: آقای جهانگیری در آن مناظره مباحثی را مطرح و در همان دوره نیز شورای نگهبان صلاحیت ایشان را تایید کرد. به نظر نمی‌رسد، اتفاق خاص جدیدی رخ داده باشد که احراز صلاحیت ایشان با مشکلی یا مانعی مواجه باشد. اما در مورد اجماع روی ایشان تردید دارم. هاشمی طبا گفت: من در اینکه آقای جهانگیری را به عنوان نامزد مورد اجماع تمام اصلاح طلبان بدانم، کمی تردید دارم و این احتمال وجود دارد که فعلا اجماع کامل در حمایت از ایشان نباشد
.

*علی خضریان، نماینده مجلس شورای اسلامی در رشته توئیتی تاکید کرد با توجه به محرز بودن تخلفات صورت گرفته شده در بودجه ۱۴۰۰ توسط عده‌ای معدود، بهترین اقدام رسیدگی به تخلفات صورت گرفته شده در مسیر صحیح و منطقی آن جهت عدم تکرار این تخلفات در سال‌های آینده است
*بنا بر شنیده‌های محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان برای حضور در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، که در خردادماه امسال برگزار خواهد شد، اعلام کاندیداتوری می‌کند. قرار است عارف طی روز‌های آینده با برخی رسانه‌های تصویری و خبرگزاری‌ها، مصاحبه‌هایی درخصوص تشریح برنامه‌های خود برای اداره کشور داشته باشد. برخی از افراد نزدیک به محمد رضا عارف به دیده بان ایران گفته اند، این فعال سیاسی اصلاح طلب «رنگ سفید» را به عنوان رنگ انتخاباتی خود برگزیده است. این فعال سیاسی در توضیح رنگ انتخاباتی عارف گفته است: «چهل سال است کشور ما در وضعیت غیر عادی به سر می‌برد. ما در حوزه سیاست بین الملل، اقتصاد و در حوزه روابط ما با دیگر کشور‌ها در وضعیت قرمز به سر می‌بریم. هدفی که محمد رضا عارف برای خود برگزیده، بازگرداندن کشور به وضعیت عادی است.» وی همچنین افزود: شعار دولت دکتر عارف، دولت
«زندگی» است و می‌خواهد زندگی مردم به وضعیت عادی بازگرداند.

*یک نهاد مسئول در ابلاغیه جدید خود خطاب به وزارت اطلاعات(واجا)، از این نهاد خواسته است با توجه به مصوبات کمیته‌ دایمی پدافندغیرعامل کشور، برای رصد و پایش تهدیدات شیمیایی، اقدامات خرابکارانه (فرضی) در زیر ساخت ‌های شیمیایی کشور، برآورد تهدیدات علیه مراکز و تأسیسات شیمیایی و همچنین تهدیدات شیمیایی علیه سایر مراکز اقدامات لازم را در راستای نظام‌ مصون ‌سازی پدافند شیمیایی کشور انجام دهد.

*در حالی که طبق ماده ۳ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب سال ۱۳۹۰، دولت مکلف شده بود قراردادهای مربوط به معاملات متوسط و بالاتر را که به روش های مناقصه، مزایده، ترک تشریفات و ... توسط دستگاه های اجرایی منعقد می شود، در یک پایگاه ملی ثبت و اطلاع رسانی کند، گزارش روزهای گذشته یک مقام مسئول نشان می دهد فعلا فقط فاز اول ارتباط این پایگاه با سامانه الکترونیک دولت محقق و ورود قراردادهای مناقصه ای معاملات بزرگ میسر شده و قرار است بقیه قراردادها در مراحل بعد ثبت شوند.

*رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «من در قرنطینه خانگی پیگیر سلامت و موفقیت واکسیناسیون هستم، در خوی به اسم پاکبانان سوءاستفاده انجام شده که درخواست برخورد شدید با مسببان شده است.» در یک ماه اخیر همزمان با آغاز طرح واکسیناسیون پاکبانان، خبرهایی از گوشه و کنار کشور مبنی‌بر سوء‌استفاده مسئولان از سهمیه واکسن پاکبانان منتشر شده اما ادعای رئیس دانشگاه علوم پزشکی را می‌توان اولین مورد افشا شده در استان آذربایجان غربی دانست.

https://shoma-weekly.ir/Kv7Ylb