گفته می‌شود که...

احیای روابط با ایران پس از بی‌اعتمادی به امریکا رکوردشکنی افزایش تولید برق در سال اول دولت سیزدهم امریکایی‌هایی که خودشان را ایرانی جا می‌زدند گاف‌های نجومی در سیاه‌نمایی از دولت کابوس زمستانِ سیاه در اروپا 6 اقدام راهبردی در کارنامه دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم برنامه ساخت منظومه ماهواره‌های اینترنت پیام‌های ضدونقیض صهیونیست‌ها به واشنگتن پایان بی نتیجه کنفرانس بازبینی منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای فرمان فرمانده کل ارتش به «همه» ارتشی ها برای «مقابله با امپراطوری رسانه‌ای دشمن» خط‌ ونشان وزیر اقتصاد برای بانک‌ها واشنگتن تصمیم گیر جنگ یا صلح در اوکراین

واشنگتن تصمیم گیر جنگ یا صلح در اوکراین

«ریچارد بلک» مقام سابق وزارت دفاع آمریکا با بیان اینکه نه ایالات متحده و نه ناتو به تعداد اوکراینی‌های کشته شده در درگیری میان این کشور و روسیه اهمیت نمی‌دهند و برای آن‌ها، پیروزیِ طرف خودشان مهم است، گفت: اوکراین در تصمیم‌گیری برای صلح یا جنگ نقشی ندارد و تصمیم در این مورد با واشنگتن است.

به گزارش تارنمای اسپوتنیک موندو، ریچارد بلک این اظهارات را در اوایل ماه مه اعلام کرده است اما ویدیوی صحبت‌های او به تازگی و با گذشت شش ماه از آغاز جنگ اوکراین در فضای مجازی منتشر شده است.

این مقام سابق آمریکایی در این ویدیو و در مصاحبه با مجله خبری Executive Intelligence Review گفت: آمریکا و ناتو اهمیتی نمی‌دهند که چند اوکراینی می‌میرند، نه غیر نظامی، نه زنان، نه کودکان، نه سربازان. برای ما مهم نیست. به یک بازی فوتبال تبدیل شده است، ما تیم خود را داریم، آن‌ها تیم خود را دارند. ما می‌خواهیم بالاترین امتیاز را بگیریم و آن را افزایش دهیم.

وی افزود: می‌دانید، ما اهمیتی نمی‌دهیم که چند بازیکن از ما تا زمانی که پیروز شویم در زمین فلج می‌شوند. اوکراین در تصمیم‌گیری برای صلح یا جنگ نقشی ندارد. تصمیم در این مورد در واشنگتن گرفته می‌شود.

این مقام سابق پنتاگون اعلام کرد: موضع واشنگتن و لندن نه فقط در حمایت از اوکراین بلکه در پیروزی به هر قیمتی، موجب کشته شدن تعداد زیادی از سربازان بی گناه اوکراینی خواهد شد.

بلک در این ویدیو تاکید کرد: بسیاری از سربازان روسی بی دلیل خواهند مرد، کودکان به جنگ خواهند رفت، من وقتی کودک بودم به جنگ رفتم، شما فکر می‌کنید کشور شما، درست یا نادرست، هر کاری که می‌کند خوب است.

این قانونگذار سابق آمریکایی برآورد کرد اوکراین در موقعیت بسیار نامساعدی در شرق قرار دارد که به پیروزی روسیه در این جنگ کمک می‌کند.

ریچارد بلک همچنین اعلام کرد اقدام آمریکا در ارسال سلاح به اوکراین در حوزه صنایع نظامی و برای شرکت‌هایی همچون «نورث‌روپ گرومن» و «ریتون» سود زیادی به همراه داشته است.

این مقام سابق آمریکایی یادآور شد: رئیس‌جمهوری (روسیه) پوتین تلاش مذبوحانه‌ای برای توقف حرکت به سمت جنگ در دسامبر ۲۰۲۱ انجام داد، او حتی پیشنهادهای ملموسی را به صورت مکتوب خطاب به ناتو روی میز گذاشت، پیشنهادهای صلح برای خنثی کردن آنچه در راه بود، زیرا در آن زمان اوکراین در حال جمع‌آوری نیرو برای حمله به دونباس بود.

وی افزود: و بنابراین او تلاش می کرد از این امر جلوگیری کند، او جنگ نمی‌خواست، و ناتو فقط آن‌ها را نادیده گرفت، هرگز آن‌ها را جدی نگرفت یا نخواست وارد مذاکرات جدی شود.

بلک تخمین می‌زند که در مواجهه با اقدامات اوکراین علیه دونباس، نیروهای روسی به دنبال انجام عملیات نظامی ویژه بدون وارد کردن تلفات بیش از حد به اوکراین بودند و ساکنان آن را برادران اسلاو می‌دانستند که می‌خواستند با آن‌ها روابط خوبی برقرار کنند.

وی افزود: قوانین روس‌ها برای شرکت در نبرد بسیار بسیار محتاطانه بود، آن‌ها نمی‌خواستند نفرت و خصومت زیادی ایجاد کنند، روس‌ها با بمباران سیستم برق، سیستم‌های رسانه‌ای، سیستم‌های آبی، پل‌ها و غیره وارد نشدند.

این قانونگذار سابق آمریکایی خاطر نشان کرد: تعجب آور است که می‌بینیم با وجود اینکه روسیه بر حریم هوایی تسلط دارد اما سیستم‌های قطار را از بین نبرده و نیروگاه ها را ساقط نکرده است. آن‌ها هرگز ساختمان‌های مرکز کی‌یف پایتخت اوکراین و ساختمان‌های پارلمان را بمباران نکرده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

خط‌ ونشان وزیر اقتصاد برای بانک‌ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تعطیلی واحدهای تولیدی و شرکت‌ها به‌دلیل بدهی بانکی تخلف است و باید طبق مقررات با این تخلف برخورد شود. بانک‌ها حق ندارند واحد تولیدی را به‌دلیل بدهی تعطیل کنند.

احسان خاندوزی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌غربی که با حضور مدیران دستگاه‌های قضایی و اجرایی، فعالان بخش خصوصی و تعدادی از مقامات ارشد استانی در اتاق بازرگانی ارومیه تشکیل شد، اظهار داشت: حمایت از بخش تولید و اشتغال در کشور افزایش یافته و این امر جز با همکاری و همراهی قوای 3گانه میسر نبوده است.

وی افزود: در راستای افزایش تعامل و ارتقای ارتباطات میان دولت و بخش خصوصی، باید بار اقتصادی روی دوش دولت را به بخش خصوصی انتقال دهیم تا فعالان این بخش بتوانند نقش خود را به‌درستی در جامعه ایفا کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: ما نیازمند مشارکت و همراهی بخش خصوصی برای عبور از وضعیت فعلی اقتصاد هستیم و در این مسیر تمام حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهیم، بخش خصوصی نیز باید در این مسیر همکاری و همراهی مناسبی داشته باشد.

وی ادامه داد: تقویت بخش خصوصی نیازمند برقراری و وضع مقررات مناسب، نظارت درست و نیز تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز است که در زمینه این موارد تمام حمایت‌های خود را انجام می‌دهیم و انتظارمان از بخش خصوصی نیز حضور پررنگ در میدان اقتصاد است.

خاندوزی تعطیلی واحدهای تولیدی به‌دلیل بدهی بانکی را مغایر قوانین دانست و تأکید کرد: تعطیلی واحدهای تولیدی و شرکت‌ها به‌دلیل بدهی بانکی تخلف است و باید طبق مقررات با این تخلف برخورد شود. بانک‌ها حق ندارند واحد تولیدی را به‌دلیل بدهی تعطیل کنند.

وی ابراز داشت: مشکلات حوزه مالیات خارج از حیطه اختیارات دولت است، در این زمینه تنها می‌توانیم بخشودگی جرائم مالیاتی را وضع کنیم و در زمینه دریافت مالیات طبق قانون اساسی حق ورود نداریم و باید این مالیات اخذ شود.

فرمان فرمانده کل ارتش به «همه» ارتشی ها برای «مقابله با امپراطوری رسانه‌ای دشمن»

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی گفت: از دیدگاه ما همه کارکنان ارتش و خانواده‌های آنها باید با افزایش سواد رسانه‌ای و شناخت آسیب‌های فضای مجازی به عنوان افسران جنگ نرم، در مسیر مقابله با تبلیغات امپراطوری رسانه‌ای دشمن حرکت کنند.

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش در آخرین نشست با دانشجویان دوره ۳۲ کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی دانشگاه فرماندهی و ستاد که در سالن شهید فلاحی این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: از دیدگاه ما همه کارکنان ارتش و خانواده‌های ایشان بایستی با افزایش سواد رسانه‌ای و شناخت آسیب‌های فضای مجازی به عنوان افسران جنگ نرم، در مسیر مقابله با تبلیغات امپراطوری رسانه‌ای دشمن حرکت کنند.

وی در خصوص اهمیت جنگ رسانه‌ای دشمن گفت: دشمن با تمام قدرت و با هزینه‌های زیاد در

فرمانده کل ارتش در ادامه گفت: امروز در ظاهر ما در صلح هستیم اما جنگ امروز، جنگ ترکیبی است جنگی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی؛ هر چند، جنبه نظامی این جنگ آشکار نیست اما نیروهای ما با هوشیاری کامل لحظه به لحظه دشمنان را رصد می کنند و ماموریت خود را در این در حوزه با دقت انجام می دهند.

امیر سرلشکر موسوی تصریح کرد: هم اکنون به لطف پروردگار و به برکت نیروی انسانی کم نظیر و شاید بی نظیر و فرهنگ سازمانی که در ارتش از آن بهره‌مند هستیم به سوی جایگاه و نقطه مطلوب در حرکت هستیم و با وجود تحریم‌ها و مشکلات، پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های مختلف در ارتش حاصل گردیده است.

جنگ نرم، جنگ رسانه‌های وسیعی علیه کشور ما را طراحی و دنبال می‌کند و این امر وظیفه و تکلیف ما را در خنثی سازی توطئه شوم دشمنان صدچندان می‌کند که راه اندازی قرارگاه جنگ‌های نوپدید، فضای مجازی، فرماندهی جنگال و سایبر و ... اقداماتی در این حوزه هستند.

پایان بی نتیجه کنفرانس بازبینی منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای

دهمین کنفرانس بازبینی معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته ای، بی نتیجه و بدون صدور هیچ گونه بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش تلویزیون المیادین، دهمین کنفرانس بازبینی معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته ای، بی نتیجه و بدون صدور هیچ گونه بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. این در حالی است که این کنفرانس از ۲۶ روز پیش نشست‌های خود را برای بررسی پیش نویس بیانیه‌ای با ۳۵ صفحه آغاز کرد.

با وجود اینکه به صورت روزانه در هر بند از این بیانیه تغییراتی ایجاد می‌شد، ولی این کنفرانس از تصویب آن با وجود طولانی شدن جلسه اختتامیه به مدت چهار ساعت بیشتر از زمان معمول ناکام ماند.

به گفته خبرنگار المیادین، نشست خبری "گوستاوو زلووینن"، رئیس آرژانتینی این کنفرانس نیز که قرار بود در پایان این نشست برگزار شود، لغو شد.

سردرگمی در تل‌آویو؛ پیام‌های ضدونقیض صهیونیست‌ها به واشنگتن

رسانه‌های عبری‌زبان در گزارش‌هایی به عدم هماهنگی بین مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص توافق هسته‌ای ایران اشاره می‌کنند و از اختلافات بین نخست‌وزیر موقت کابینه و رئیس موساد خبر می‌دهند.

رسانه‌های صهیونیستی به نقل از دفتر «یائیر لاپید» نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی گزارش می‌دهند که وی از حمله «دیوید بارنیع» رئیس موساد به دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا غافل‌گیر شده است.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، رسانه‌های عبری درباره ناراحتی لاپید از اظهارات بارنیع نوشتند: «سخنان رئیس موساد به رسانه‌ها، آن‌هم چند روز پس از کاهش تنش بین طرفین در مورد توافق هسته‌ای ایران، باعث شرمساری اسرائیل در مقابل آمریکا شد».

پایگاه خبری «واللا» در این باره نوشت: «علی‌رغم درخواست لاپید، بارنیع نمی‌خواست به خبرنگاران بگوید که ایالات متحده مواضع خود را در مذاکرات سخت‌تر کرده است. او گفت که این موضع نخست‌وزیر کابینه است، نه یک تحلیل تخصصی؛ بنابراین او نمی‌داند در مذاکرات با کاخ سفید چه اتفاقی می‌افتد».

واللا در ادامه گزارشش از ناهماهنگی‌های مقامات تل‌آویو اشاره کرد که «دفتر لاپید از توضیحاتی که بارنیع دیروز به خبرنگاران داد تعجب نکرد، اما آنچه تعجب آور شد حمله او به دولت ایالات متحده بود».

در ادامه گزارش واللا آمده است: لاپید و اطرافیانش این بخش از سخنان بارنیع [حمله به دولت جو بایدن] را نپذیرفته و با آن مخالف بودند؛ چرا که نه با پیامی که دفتر نخست وزیری می‌خواهد منتقل کند و نه با واقعیت‌های مربوط به محتوای مذاکرات «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی در واشنگتن هماهنگ است.

این رسانه صهیونیستی در گزارش تحلیلی خود بیان کرد که «سخنان رئیس موساد پس از چند روز از کم‌رنگ شدن تنش بین تل‌آویو و واشنگتن در مورد توافق هسته‌ای، باعث شرمساری اسرائیل در مقابل دولت آمریکا شد».

پایگاه خبری واللا در بخشی از گزارش خود گفت که «پس از انتشار سخنان بارنیع، مقامات دفتر نخست‌ وزیر با مشاوران رئیس موساد تماس گرفتند و خواستار توضیح او در این باره و تصحیح مواضعش شدند».

طبق گزارش رسانه‌های عبری، منابعی در دفتر نخست‌وزیری اعلام کرده‌اند که لاپید با موقعیت کاری و موضع تخصصی بارنیع مشکلی ندارد و با بخش بزرگی از آن موافق است. لاپید مشکل را عدم هماهنگی در مورد برخی از پیام‌هایی می‌داند که وی در گفت‌وگو با رسانه‌ها ارسال کرده است.

پایگاه خبری واللا در بخش دیگری از گزارشش نوشت که ریاست موساد موقعیت و نهادی است که افراطی‌ترین روند را در قبال مسئله ایران در دولت اسرائیل پیش می‌برد؛ او [بارنیع] در طول یک سال گذشته متقاعد شده است که لاپید موضع خود را اتخاذ کرده است، موضعی که بر اساس آن بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای به منافع اسرائیل آسیب می‌رساند.

واللا در ادامه گزارشش اشاره می‌کند: «بارنیع مدعی است که تمام نهادهای نظامی-امنیتی تل‌آویو از مخالفت او با توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند و برای تثبیت ادعای خود از این موضوع استفاده می‌کند که آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که قبلاً معتقد بود توافق هسته‌ای می‌تواند مزایایی داشته باشد حالا بعد از چند سال در این مورد با وی موافق شده است».

براساس گزارش این پایگاه خبری عبری‌زبان، بارنیا تغییر موضع کوخاوی را برخلاف جایگاه بخش اطلاعات در ارتش اسرائیل و سایر مقامات ارشد در ستاد کل توصیف کرده است. واللا در گزارش خود افزود که در داخل نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی چند صدا مخالف با موضع کابینه لاپید درخصوص توافق هسته‌ای وجود دارد که کم هم نیستند.

به گزارش روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» بارنیع، رئیس سازمان جاسوسی این رژیم در ادعاهایی که عصر روز پنج‌شنبه هفته گذشته رسانه‌های عبری زبان منتشر کردند با اشاره به اظهارات همیشگی ایران درباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود گفت که این توافقی «بسیار بد برای اسرائیل» است و ایالات متحده در حال عجله برای دستیابی به توافقی است که بنابر ادعای وی در نهایت بر اساس «دروغ» است. بارنیع اضافه کرد که به نظر می‌رسد توافق با توجه به نیازهای آمریکا و ایران اجتناب ناپذیر باشد.

بارنیع در ادامه ضمن اجتناب‌ناپذیر توصیف‌کردن توافق باتوجه به نیازهای آمریکا و ایران، تاکید کرده بود که توافق هسته‌ای آینده، اسرائیل را ملزم نخواهد کرد و تل‌آویو هر طور که صلاح بداند برای خنثی کردن تهدید علیه خود عمل خواهد کرد. به ادعای وی، «موساد در حال آماده شدن است و می‌داند که چگونه این تهدید را برطرف کند. اگر اقدامی نکنیم، اسرائیل در خطر خواهد بود».

طی روزهای گذشته تحرکات مقامات رژیم موقت صهیونیستی علیه مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران تشدید شده و نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی هم با برگزاری نشست خبری به لفاظی علیه ایران پرداخت. لاپید در نشستی با خبرنگاران خارجی آنچه «توافق بد» با ایران خواند را مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد: «وقتی دائما خط قرمزها را جابجا می‌کنید، نمی‌توانید یک توافق خوب ایجاد کنید. از نظر ما، این توافق با استانداردهایی تعیین شده توسط بایدن مبنی بر جلوگیری کردن از تبدیل شدن ایران به یک کشور اتمی مطابقت ندارد».

تل‌آویو طی روزهای اخیر «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی این رژیم را به واشنگتن فرستاده تا این مقام صهیونیست با مقامات ارشد آمریکایی دیدار و درباره توافق هسته‌ای ایران با آن‌ها رایزنی کند. کاخ سفید درباره دیدار دوجانبه «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن با ایال هولاتا بیانیه صادر کرد و توضیح داد که این مقام آمریکایی به رژیم صهیونیستی درباره ادامه حمایت واشنگتن از تل‌آویو برای مقابله با تهدیدات ایران اطمینان داده است.

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در سفری با اهداف مجازی، دو روز گذشته وارد آمریکا شد. او شامگاه پنجشنبه از مقر فرماندهی سازمان تروریستی سنتکام در ایالت فلوریدا بازدید و با «مایکل کورلا» فرمانده این پایگاه درباره ایران گفت‌وگو کرد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی قبل از سفر به آمریکا گفته بود: «ما به تلاش‌های خود برای افزایش اقدامات در جهت آسیب رساندن به نیروهای نیابتی ایران و اطمینان از اینکه این کشور هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد، ادامه خواهیم داد».

وبگاه «آی۲۴» درباره دیدار گانتز و کورلا نوشت: «در بخشی از این دیدار، دو طرف در مورد راه‌های گسترش همکاری‌های عملیاتی در منطقه و در مواجهه با تهدیدات مختلف بحث و تبادل‌نظر کردند که در این بین، ایران به‌عنوان تهدید اصلی عنوان شد. از جمله مورد دیگری که به آنها پرداخته شده، باید به افزایش آموزش‌ها و همکاری‌های (نظامی) دو طرف در دریا، هوا، زمین، حوزه سایبری و عملیات‌های اطلاعاتی اشاره کرد».

گانتز شب قبل از سفرش (چهارشنبه) درباره هدف رفتنش به آمریکا اظهار کرده بود: «عازم واشنگتن هستم تا پیام مهم و روشنی را در رابطه با مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران منتقل کنم. اسرائیل تا زمانی که بداند چگونه از خود دفاع کند، به افزایش قدرت و توانایی‌های خود ادامه خواهد داد».

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم».

تنها چند روز پس از ارائه پیشنهادهای اروپا، جمهوری اسلامی ایران پاسخ خود به این پیشنهاد را مستندا به هماهنگ‌کننده اروپایی ارائه کرد. اما طرف آمریکایی برای ارائه پاسخ به نظرات ایران حدود ده روز وقت‌کشی کرد.

تنها سه روز پیش بود که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن پاسخ خود به نظرات ایران در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها را به اتحادیه اروپا داده است. پرایس در این باره گفته بود: «بررسی‌های ما از نظرات ایران به پایان رسیده است؛ ما امروز به اتحادیه اروپا پاسخ دادیم».

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن تایید دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، اعلام کرد: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران: ساخت منظومه ماهواره‌های اینترنت در دستور کار است

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: این سازمان براساس برنامه 10 ساله فضایی کشور، برای فراهم کردن زیرساخت اینترنت ماهواره‌ای، ساخت منظومه ماهواره‌های اینترنت را در دستور کار دارد.

حسین سالاریه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با فارس در پاسخ به این سوال که سازمان فضایی ایران در بحث اینترنت ماهواره ای چه اقداماتی را در دستور کار دارد؟ گفت: در سازمان فضایی به عنوان زیرساخت حوزه اینترنت فضایی ورود می کنیم و بخش رگولاتوری (تنظیم گری) در این حوزه بر عهده ما نیست.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: در بخش زیرساخت منظور ساخت ماهواره های اینترنت است که در برنامه ما به صورت منظومه در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: در برنامه 10 ساله فضایی مسیر کاملا مشخصی درباره منظومه ماهواره های اینترنت دیده شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: این برنامه در حال حاضر در فاز امکان سنجی است و ان شالله پس از تکمیل این فاز، ماهواره های منظومه حداقلی narrow band یا به اصطلاح IOT (اینترنت اشیاء) داریم و پس از آن به سراغ broadband و اینترنت می رویم.

6 اقدام راهبردی در کارنامه دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم

بدون شک «تحریم» بزرگترین چالش صنعت نفت ایران در 10 سال گذشته بوده که فرصت‌های زیادی را برای توسعه کشور از بین برده است.

به طور کلی دو راهبرد برای در هم شکستن تحریم نفتی در فضای سیاسی کشور تعریف شده است:

1. مذاکره و توافق با آمریکا برای لغو تحریم

2. بی‌اثرسازی تحریم‌ها

با شکست راهبرد نخست در 8 سال دولت یازدهم و دوازدهم، حال دولت سیزدهم راهبرد «بی‌اثر کردن تحریم» را در پیش گرفته است. البته مذاکره و توافق با آمریکا به عنوان یک اقدام تاکتیکی برای رفع تحریم و «کسب انتفاع اقتصادی ایران» می‌تواند امری مطلوب باشد به شرطی که ذیل راهبرد بی‌اثرسازی تحریم‌ها و در کمک به آن تعریف شود.

وزارت نفت دولت سیزدهم در طول یک سال گذشته، 4 اقدام کلیدی برای اجرای راهبرد بی‌اثر سازی تحریم‌ها در دستور کار قرار داده است که نشان از انتخاب راهبرد صحیح برای در هم شکستن تحریم‌ها است. این چهار اقدام عبارت‌اند از:

1. بازارسازی برای صادرات پایدار نفت ایران حتی در شرایط تحریم

2. رهایی از خام‌فروشی با تعریف طرح‌های پتروپالایشگاهی

3. احیای دیپلماسی انرژی برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای منطقه و سراسر دنیا

4. جذب سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌های نفتی با استفاده از ظرفیت هلدینگ‌های صنایع و بانک‌ها

در این گزارش به سومین اقدام وزارت نفت در احیای دیپلماسی انرژی و نتایج برخی از مهم‌ترین اقدامات این وزارتخانه می‌پردازیم.

*امضای قرارداد سوآپ سه‌جانبه و احیای روابط با ترکمنستان

قرارداد سوآپ گازی بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان در حاشیه پانزدهمین نشست سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در آذرماه سال گذشته امضا شد. طبق این قرارداد سالانه 1.5 الی 2 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان (سرخس) وارد ایران شده و توسط شبکه خطوط انتقال ایران به آذربایجان (آستارا) ارسال می‌شود.

از جمله مزایای این قرارداد می‌توان به احیای روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان بعد از 5 سال تیرگی روابط، کمک به پایداری شبکه گاز شمال شرق کشور و از دور خارج کردن خط لوله تاپی و ترانس کاسپین (که برای حذف ایران از بازار گاز منطقه با حمایت آمریکا در حال پیگیری بود) اشاره کرد.

همچنین خردادماه سال جاری نیز تفاهم‌نامه دو برابر شدن میزان سواپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران امضا شد که گام دیگری برای تقویت روابط ایران با ترکمنستان محسوب می‌شود.

*امضای تفاهم‌نامه 40 میلیارد دلاری با شرکت گازپروم روسیه

تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه تیرماه سال جاری در 6 محور و به ارزش 40 میلیارد دلار امضا شد. این محورها عبارت‌اند از:

1. توسعه میدان¬‌های گازی کیش و پارس شمالی (15 میلیارد دلار)

2. فشارافزایی میدان پارس جنوبی (10 میلیارد دلار)

3. توسعه 6 میدان نفتی از جمله منصوری، آب‌تیمور، کرنج، آذر و چنگوله

4. تکمیل طرح‌¬های LNG

5. سواپ گاز و فرآورده‌¬های نفتی

6. احداث خطوط لوله صادرات گاز به عمان و پاکستان

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره این تفاهم‌نامه گفت: امروز به دلیل تغییر شرایط بین‌المللی و نظم جدید دنیا، کشور ایران و روسیه وارد عمیق‌ترین مناسبات راهبردی شده‌اند که این مناسبات همه ابعاد اقتصادی دو کشور را در برمی‌گیرد و همکاری‌های مشترک ایران و روسیه با چشم‌انداز ایجاد زیرساخت‌های بلندمدت پیش می‌رود.

در حال حاضر توافق ایران و روسیه برای خرید و سوآپ 5.5 میلیارد متر مکعب گاز نهایی شده است و به زودی امضا می‌شود. طبق محاسبات ایران در صورت واردات 20 درصد از گاز مازاد روسیه می‌تواند حدود 6 میلیارد دلار از تجارت گازی با روسیه سود ببرد.

*سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی آمریکای لاتین

سیاست خرید تقاضا یا Buy Demand برای توسعه صادرات نفت ایران از طریق سهامدار شدن در پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای نخستین بار در دولت سیزدهم پیگیری شد. در حال حاضر فرآیند مشارکت ایران در بهره¬برداری و استفاده از ظرفیت دو پالایشگاه فراسرزمینی «ال‌پالیتو» و «پاراگوانا» در ونزوئلا آغاز شده و قرار است در پتروپالایشگاه «بولیوار سوپریم سوئنو» در نیکاراگوئه نیز مشارکت کند.

جواد اوجی وزیر نفت در برنامه تلویزیونی صف اول در این باره توضیح داد: در وزارت نفت همواره یکی از بحث‌ها از سال‌های دور این بود که «پالایشگاه فراسرزمینی» داشته باشیم و خوشبختانه در سفر به کشورهای آمریکای لاتین یکی از دستاوردهای خیلی خوب عقد قرارداد در زمینه استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های نفتی این کشورها بود.

همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به کشورهای آمریکای لاتین نیز در دستور کار قرار گرفته است و در مرحله انجام مذاکرات و تبادل اطلاعات قرار دارد.

*همکاری ایران و آذربایجان در توسعه میادین دریای خزر و ذخیره‌سازی گاز

وزارت نفت دولت سیزدهم در راستای رویکرد همسایه‌محوری، هدف‌گذاری خود را بر توسعه روابط اقتصادی با کشور آذربایجان معطوف کرده است. امضای قرارداد سوآپ سه‌جانبه و تفاهم‌نامه افزایش انتقال گاز ترکمنستان از خاک ایران به مقصد آذربایجان از جمله این اقدامات بود.

همچنین تفاهم با آذربایجان برای توسعه میادین دریای خزر و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن کشور برای ذخیره‌سازی گاز در نزدیکی مرز ایران نیز از دیگر اقدامات وزارت نفت محسوب می‌شود.

*افزایش حجم صادرات گاز به عراق و وصول مطالبات معوق

افزایش 43 درصدی صادرات گاز به عراق در 3 ماهه نخست سال 1401 نسبت به بازه مشابه سال 1400 از جمله اقدامات راهبردی دولت سیزدهم برای توسعه تجارت گاز با کشور عراق بوده است. طبق گفته سخنگوی وزارت برق عراق مذاکرات دو کشور برای افزایش صادرات گاز ایران در حال انجام است.

همچنین وصول 1.6 میلیارد دلار مطالبات معوق از عراق بابت صادرات گاز در دولت¬ قبل و تسویه تمام صورتحساب¬های جاری صادرات گاز به آن کشور از دیگر اقدامات فعالانه دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی بوده است.

*انعقاد تفاهم‌¬نامه همکاری با کشور عمان برای صادرات گاز

با روی ¬کار آمدن دولت سیزدهم، مذاکرات گسترده‌¬ای برای توسعه همکاری در حوزه انرژی با کشور عمان شروع شده و این مذاکرات برای اجرای رئوس تفاهم¬‌نامه در حال انجام است. صادرات گاز به کشور عمان، تعمیق روابط تجاری و بهره¬ برداری از میدان مشترک هنگام از جمله محورهای مذاکرات دو کشور است.

همچنین صدور خدمات فنی مهندسی ایران در بخش بالادست و پایین‌دست نفت و پتروپالایشگاه‌ها و تجارت و صادرات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ایران به عمان نیز از دیگر محورهای تفاهم‌نامه دو کشور است.

در مجموع به نظر می‌رسد فرصت‌های بی‌شماری برای ایران در حوزه انرژی و در ارتباط با کشورهای همسایه وجود دارد، فرصت‌هایی که در دولت قبل معطل مذاکره با غرب باقی‌ماند و حال در دولت سیزدهم در حال احیا شدن هستند.

کابوس زمستانِ سیاه در اروپا

در پی اِعمال تحریم های گسترده کشورهای اروپایی علیه روسیه همزمان با اوج گیری جنگ اوکراین، بسیای از ناظران و تحلیلگران غربی به این نکته اشاره کردند که اتخاذ این رویکرد از سوی اروپا در قبال کرملین، می تواند حامل تبعات خسارت باری برای کشورهای این قاره به ویژه از حیث تامین نیازهای انرژی باشد. این مساله مخصوصا وقتی آمارهای وابستگیِ کشورهای مختلف اروپایی به واردات گاز طبیعی از روسیه را مرور می کنیم، ابعاد جدی خود را نشان می دهد.

بر اساس آمارهای آژانس همکاری رگولاتورهای انرژی اتحادیه اروپا، ۱۳ کشور اروپایی جهت تامین چیزی میان ۶ تا ۱۰۰ درصد گاز طبیعی خود به روسیه وابسته هستند. در این میان، سه کشور مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین و مولداوی، ۱۰۰ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کنند و این رقم برای فنلاند، ۹۴ درصد و برای لتونی ۹۳ درصد است. در عین حال آلمان و فرانسه نیز ۴۹ و ۲۴ درصد از نیازهای خود به گاز طبیعی را از روسیه تامین می کنند.

از این رو، اِعمال تحریم های گسترده تر انرژی از سوی اتحادیه اروپا علیه روسیه که قرار است به طور خاص از تاریخ پنجم دسامبر سال جاری میلادی، عملیاتی شوند، بیش از پیش بر ابعاد بحران انرژی برای کشورهای اروپایی، مخصوصا با توجه به اینکه فصول سرد سال نیز در حال نزدیک شدن هستند، می افزاید. در این چهارچوب حتی شاهدیم که کشورهای اروپایی از همین حالا، روند اعلام هشدارهای جدی خود را در این زمینه به شهروندانِ کشورهایشان نیز آغاز کرده اند.

به عنوان مثال دولت سوئیس خواستار صرفه جوییِ جدی شهروندان این کشور در امر مصرف گاز شده و بر اساس برخی گزارش های منتشره، نهادهای حکمروایی این کشور از آماده باشِ نیروهای امنیتی سوئیس به دلیل احتمال وقوع ناآرامی های اجتماعی در این کشور در جریان فصل زمستان آتی خبر داده اند.

دولت آلمان نیز از ناتوانی خود جهت دستیابی به هدف تعیین شده انجام ذخیره سازی بیش از ۹۰ درصدی گاز طبیعی تا ابتدای ماه نوامبر خبر داده و نهادهای حوزه انرژی این کشور هم هشدار داده اند که اگر شهروندانِ آلمانی صرفه جویی ۲۰ درصدی را در دستورکار قرار ندهند، این کشور راهی جز جیره بندی گاز طبیعی در فصل زمستان پیش رویِ خود نمی‌بیند.

دولت فرانسه نیز از احتمال وقوع قطعی برق گسترده در این کشور به دلیل کمبود منابع گازی لازم برای نیروگاه‌های فرانسه در فصول پاییز و زمستان خبر داده است. مساله ای که عملا می تواند بحران های احتماعی و سیاسی جاری در این کشور اروپایی را تشدید کند. در عین حال دیگر کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا و بریتانیا نیز ابراز نگرانی‌های مشابهی را داشته اند و از شهروندان خود خواسته اند که از همین حالا با صرفه جویی در مصرف گاز، شرایط تامین گاز طبیعی در فصول سرد سال را که نزدیک هم هستند تسهیل کنند.

با این همه نکته جالب این است که از همین حالا در برخی کشورهای اروپایی، بعضی جریان های سیاسی و رسانه‌ای به طرح این گزاره می پردازند که آیا واقعا لازم است که این کشورها به دلیل فشارهای آمریکا علیه خود، با تحریم های انرژی علیه روسیه همراهی کنند؟ در واقع اشاره آن ها به این است که چرا اروپا آن هم در شرایطی که اساسا آمریکا در قبال آن احساس مسوولیت نمی کند و دغدغه های انرژی آن را جدی نمی گیرد، باید در امر پیروی از تحریم های سفت و سخت علیه روسیه از پروتکل های مد نظر دولت آمریکا حمایت و پیروی کند؟ در این چهارجوب حتی برخی به طرح این گزاره پرداخته اند که اروپا باید اِعمال تحریم های ماه دسامبر خود علیه روسیه را کنار بگذارد و آن ها را عملیاتی نکند.

البته که در این میان اروپایی ها سعی داشته اند با تسهیل روند گفتگوهای برجامی و افزایش نقش خود در روند مذاکرات وین، به نوعی زمینه را جهت تسهیل انعقاد توافقی جدید با محوریت احیای برجام نیز فراهم سازند. توافقی که اگر محقق شود، می تواند تا حد زیادی درِ بازارهای تشنه انرژی جهانی را به روی ایران باز کند و کسری انرژی کشورهای اروپایی را که در صورت اعمال تحریم های پنجم دسامبر علیه روسیه، عمیق تر خواهد شد، تا حد زیادی جبران کنند.با این حال هنوز این چشم انداز نیز به واقعیت نزدیک نشده است.

از این رو این انتظار وجود دارد که در زمستان آتی، اروپا دو قربانی بزرگ را در قالب بحران انرژی(اگر شرایط به همین منوال پیش رود) شاهد باشد. اولین قربانی، مردم کشورهای اروپایی هستند که به گفته صدیق خان شهردار لندن باید شرایط سخت و بی‌سابقه‌ای را تحمل کنند، و دومین قربانی نیز رهبران اروپایی هستند که به احتمال فراوان با سیلِ انتقادات و حتی اعتراضات گسترده اجتماعی از سوی مردمِ کشورهایشان رو به رو خواهند شد. مسائلی که در مجموع نوید بخشِ یک زمستان سیاه و کابوس وار برای کشورهای اروپایی هستند.

از ذلت تا عزت

امیرعلی ابوالفتح استاد علوم سیاسی دانشگاه در توئیتی نوشت: ‏«۸۱ سال پیش در چنین روزهایی، ایران به قدری ضعیف بود که در برابر تجاوز مشترک روس‌ها و انگلیسی‌ها بلافاصله تسلیم شد. حالا بعد ۸۱ سال، آمریکایی‌ها می‌گویند روسیه برای مواجه با غرب، به نفتکش‌ها، شبکه بانکی ضد تحریمی و پهپادهای ایرانی چشم دوخته است.»

وزیر جهاد کشاورزی: بهترین موقعیت تولید غذا در جنوب غرب آسیا را داریم

ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما جمهوری اسلامی ایران به دلیل وضعیت اقلیمی و جغرافیایی مان، به لطف خداوند و نعمت‌های خدادادی در جنوب غرب آسیا، بهترین موقعیت تولید غذا را داریم؛ غذا که می‌گویم یعنی محصولات کشاورزی؛ بنابراین کرسی اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا از نظر ظرفیت تولید از آن جمهوری اسلامی است. چشم اندازی که در دولت سیزدهم در حوزه غذا تعریف شده، رسیدن به قله حوزه کشاورزی و به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیاست. این کرسی که از آن ماست و ما باید روی آن بنشینیم

از مادرتان خداحافظی کنید!

پس از افزایش تنش بین لبنان و صهیونیستها بر سر میدان کاریش صفحات مقاومت با انتشار عکسی از بیانات قبلی سیدحسن نصرالله خطاب به سربازان صهیونیستی نوشتند از مادران‌تان خداحافظی کنید. ما ایمان داریم که دشمن در خلال جنگ گرفتار خارج کردن جنازه‌ها از زیر آوار خواهد بود و این چیزی است که تا به امروز خودش و مردمش تجربه نکرده‌اند.

احیای روابط با ایران پس از بی‌اعتمادی به امریکا

وبگاه امریکایی نوشت، بی‌اعتمادی به دولت بایدن، امارات و کویت را به بازگرداندن روابط با ایران سوق داد و این دو کشور اقداماتی برای احیای روابط با ایران انجام داده‌اند.

کویت و امارات می‌توانند شاهد همسویی مجدد در خاورمیانه باشند. در همین رابطه دولت کویت اخیراً از اعزام اولین سفیر خود به ایران در بیش از شش سال گذشته خبر داد. اماراتی‌ها نیز به‌تازگی اعلام کرده اند که «سیف محمد الذابی» سفیر امارات پس از شش سال در روزهای آینده وظایف خود را در سفارت امارات در ایران از سر خواهد گرفت. این در حالی است تا همین اواخر، امارات متحده عربی تأکید می‌کرد که همه کشورهای عرب خلیج فارس به عنوان یک ائتلاف با ایران برخورد کنند.

رکوردشکنی افزایش تولید برق در سال اول دولت سیزدهم

پس از ۸ سال درجا زدن صنعت برق، دولت سیزدهم با ساخت ۶ هزار مگاوات نیروگاه در سال اول فعالیت خود رکورد تاریخی افزایش ظرفیت تولید برق در کشور که پیش از این در سال 1389 به ثبت رسیده بود را، ۱۰۶۵ مگاوات افزایش داد. به استناد آمار موجود در آمارنامه صنعت برق ایران، رکورد بیشترین ظرفیت اسمی نصب شده نیروگاه‌های کشور در طول یک سال تا پیش از این، به سال ۱۳۸۹ با اضافه شدن ۴۹۳۵ مگاوات به شبکه برق اختصاص داشت. مقایسه آمار ساخت نیروگاه طی یک سال ابتدایی دولت سیزدهم با کل عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم بیانگر آن است که تنها در یک سال دولت سیزدهم معادل ۸۰ درصد کل دولت دوازدهم و ۷۰ درصد کل دولت یازدهم ظرفیت تولید برق افزایش یافته است.

امریکایی‌هایی که خودشان را ایرانی جا می‌زدند

محققان مرکز رصد اینترنتی استانفورد از شناسایی یک کمپین نفوذ در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که با جازدن خودشان به‌عنوان شهروندان سایر کشورها از جمله ایران، محتواهایی را در حمایت از دولت امریکا و علیه این کشورها منتشر می‌کردند.

این عملیات به مدت تقریباً پنج سال و در هشت شبکه اجتماعی و پیام‌رسان از جمله توئیتر، اینستاگرام، فیس‌بوک و تلگرام اجرا می‌شد.

به گزارش فارس به نقل از نیویورک تایمز، براساس این گزارش، از 21 حساب توئیتر، شش حساب اینستاگرام، پنج پروفایل فیس بوک و دو صفحه فیس بوک بین نوامبر 2020 تا ژوئن 2022 مخاطبان ایرانی را هدف قرار داده است. برخی از حساب‌ها از تصاویری برای پروفایل استفاده می‌کردند که احتمالاً با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد شده بودند و سعی کردند با درهم آمیختن شعر ایرانی و عکس غذاهای ایرانی بین پیام های سیاسی، خود را به عنوان افراد واقعی معرفی کنند. در پست‌ها ادعا شده بود که دولت ایران از شهروندان خود غذا می گیرد تا به گروه شبه‌نظامی حزب‌الله بدهد؛ برخی نیز رویدادهای منفی را پررنگ می‌کردند؛ رویدادهایی مانند موضوع قطع برق، که طبق گزارش‌ها باعث شد تیم شطرنج ایران در یک تورنمنت بین‌المللی آنلاین شکست بخورد. در فیس‌بوک و اینستاگرام، ده‌ها پست درباره مقایسه زندگی زنان ایرانی با خارج از کشور منتشر شده بود. در پیام‌های دیگری از حمایت ایران از حمله روسیه به اوکراین انتقاد و ادعا شده که این موضع عواقب اقتصادی برای ایرانیان به دنبال خواهد داشت.

متا که مالک فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ است، گفت که کشور مبدأ حساب‌ها ایالات متحده است، در حالی که توئیتر گفته کشورهای احتمالی مبدأ این حساب‌ها ایالات متحده و انگلیس هستند.

گاف‌های نجومی در سیاه‌نمایی از دولت

خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا که در یک سال اخیر پیشتاز انتقاد از دولت سیزدهم بوده و عمدتا هم بر موضوعات معیشتی تمرکز دارد، روز گذشته در مطلبی مدعی شده که مصرف گوشت قرمز در یک سال اخیر ۱۰۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که طبق قواعد آمار و ریاضیات، کاهش ۱۰۰ درصدی یک متغیر به معنای صفر شدن آن است. اما گویا ایلنا در هفته دولت برای پیشبرد رسالت سیاه‌نمایی خود، متوجه این حقیقت نبوده و با طرح ادعای کاهش ۱۰۰ درصدی مصرف گوشت قرمز در یک سال اخیر، خواسته تیتری جذاب برای هجمه به دولت منتشر کند تا مورد توجه سایر رسانه‌ها خصوصاً جریان معاند قرار بگیرد اما توجه نداشته که با این نوع محاسبات و مطالب، ماهیت سیاه‌نمایی آنها برای مخاطب نمایان می‌شود.

۱۰۰ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه نفتی

اوجی وزیر نفت گفت در سال اول دولت سیزدهم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد نفتی و گازی امضا کردیم. ایران آماده است بلافاصله بعد از رفع تحریم‌ها به تولید و صادرات پیش از تحریم بازگردد. دولت سیزدهم، سطح ذخایر انرژی را ۳۰ درصد افزایش داد و زمستان و تابستان را بدون قطعی گاز و برق پشت سر گذاشتیم.

اخبار روزانه:

*ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر سفیر انگلیس در تهران در زمینه نگاه مردم انگلیس به ملت ایران به او توصیه کرد: چنانچه از تاریخ طولانی ظلم و جفای دولت متبوعش نسبت به ملت ایران بی‌اطلاع است، با مطالعه تاریخ، از ادعاهای بی‌اساس و بی‌مبنا خودداری کند.

کنعانی در ادامه گفت: او بهتر است توان خود را مصروف جبران سیاست‌های اشتباه دولت بریتانیا و اقدامات غیر قابل قبول آن در قبال ملت ایران در برهه‌های مختلف کند و بر پیشبرد روابط‌ دو کشور بر اساس اصول احترام و منافع متقابل تمرکز داشته باشد.

به گزارش ایسنا، «سایمون شرکلیف»، سفیر انگلیس در تهران در جلسه با اعضای اتاق بازرگانی استان در اظهاراتی عجیب بدون توجه به تاریخ طولانی ظلم و جفای دولت متبوعش نسبت به ملت ایران گفت: به نظر منفی مردم ایران نسبت به انگلیس احترام می‌گذارم اما بدانید که مردم انگلیس هم همین حس را نسبت به ایران دارند!

*وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد، گفت: ایران تنها ۶ تا ۷ سال فرصت طلایی برای جوانی جمعیت دارد.

*وزیر اقتصاد گفت: در گذشته نزدیک به ۳۰ درصد میزان توزیع آردی که در کشور صورت می‌گرفت به فروش مشتری نمی‌رسید و الحمدالله در همین دو سه ماه که این طرح پیاده شده، بدون فشار به مردم این حجم را شناسایی کردیم. امروز می‌توانیم بگوییم که چه فردی با کارت ملی از کدام نانوایی نان خریده، اما در واقع نانی خریده نشده و تنها آرد را برده است.

*بنا بر اطلاعیه روز پنجشنبه اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک)، شرکت‌ها و موسسه‌های آموزشی، از جمله دانشگاه‌های آمریکا، تا اول سپتامبر سال ۲۰۲۳ میلادی مجاز خواهند بود، نرم‌افزار و محتوای آموزش آنلاین مورد نیاز برای فارغ‌التحصیلی در رشته‌هایی نظیر علوم اجتماعی و انسانی، حقوق و مدیریت اداری را در اختیار دانشجویان ایرانی، فارغ از این که در ایران زندگی می‌کنند یا خارج از ایران، قرار دهند. در این اطلاعیه تاکید شده مجوز مذکور، افراد شاغل در دولت جمهوری اسلامی یا ایرانیانی را که املاک یا دارایی‌شان به دلیل تحریم‌های آمریکا مسدود شده است، در بر نخواهد گرفت.

*فرانس۲۴ اعلام کرد قیمت هر مگاوات ساعت برق در قرارداد سال پیش‌رو در آلمان به ۹۹۵ یورو و در فرانسه به ۱۱۰۰ یورو رسید؛ یعنی افزایش بیش از ۱۰ برابری نسبت به پارسال. یک‌پنجم برق اروپا توسط نیروگاه‌های گازی تولید می‌شود و کاهش عرضه گاز از سوی روسیه باعث این گرانی‌ها شده است. در انگلیس هم سازمان تنظیم‌کننده انرژی اعلام کرد که سقف قیمت برق و گاز را از اول اکتبر (۹ مهر) تقریبا دو برابر خواهد کرد.

*اولمرت، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: نتانیاهو ما را به سطح مواجهه غیرضروری با آمریکا رسانده است. او بود که با اثرگذاری بر ترامپ باعث خروج آمریکا از برجام شد. خروج آمریکا از برجام باعث سرعت پیشرفت هسته‌ای ایران شد.

*عصر جمعه ۱۰۰ دستگاه تانکر کوچک و بزرگ برای کمک به حل معضل آب همدان توسط قرارگاه امدادرسانی استانداری تهران از حرم امام خمینی(ره) عازم این استان شد.

*‏رویترز نوشته: ایران صادرات نفت‌ را افزایش داده و با نقض کردن تحریم‌های آمریکا فشار را از خود برای مذاکرات هسته‌ای کم کرده است.

https://shoma-weekly.ir/FdyQE4