گفته می‌شود که...

اجلاس ملی دستمایه انتقام جناحی پاسخ سازمان بنادر و دریانوردی به ادعای پاناما بدون جانفشانی‌های سپاه «امنیت»مهم‌ترین دغدغه کشورهای اروپایی ‌خواهد بود پیغام اروپایی‌ها به ایران رشد ۴۰ درصدی تولید خودرو در آذرماه تورم سالانه از ۴۶ درصد عبور کرد آمار جهانی از جهش علمی ایران ایران از زیمبابوه پنبه و طلا وارد کند ریشه تورم را شناسایی کردیم پیچ بزرگ تاریخی تسویه ابربدهی دولت زمان عرضه اولین گروه خودروهای وارداتی منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی در فاز اجرایی وزیر آموزش و پرورش: اسناد لانه جاسوسی در کتب سال آینده گنجانده شده است

اجلاس ملی دستمایه انتقام جناحی

تهران هفته گذشته میزبان بیش از 300 زن فعال از بیش از 96 کشور دنیا بود تا در کنفرانس بین‌المللی «زنان تأثیرگذار» حضور یابند؛ اجلاسی که بسیاری از ناظران، آن را پاسخ ایران به اقدام سیاسی امریکا در زمینه‌سازی لغو عضویت کشورمان در کمیسیون مقام زن دانستند. اما رسانه‌های جریان غربگرا با بی‌توجهی به اهمیت چنین اجلاسی، ضمن بایکوت اخبار آن، دست به حمله جناحی زدند. برخی روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب نیز در فضای مجازی با تحقیر نام کشورهای آفریقایی یا آسیایی حاضر در این نشست، به تخریب دستاوردهای سیاسی این کنفرانس پرداختند.

در مقابل وحید یامین‌پور، معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز در توئیتی نسبت به این واکنش‌های جناحی نوشت: «حضور بورکینافاسو در اجلاس بین‌المللی زنان تأثیرگذار با حضور ۳۰۰ فعال اجتماعی و نخبه از ۹۶ کشور را تمسخر می‌کنند. اسرائیل برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن ملل متحد کشورهای گواتمالا، بنین، لیبریا، مونته‌نگرو و لیبی را با خود همراه کرد که توانست با ۲۹ رأی از ۵۲ رأی به هدفش برسد. تأسف برانگیز است که هنوز خود حقیربینی و غنج رفتن برای بلوندها و چشم آبی‌ها مبنای قضاوت و تحلیل این جماعت در دیپلماسی عمومی و روابط بین‌الملل است.»

پاسخ سازمان بنادر و دریانوردی به ادعای پاناما

مسأله ثبت کشتی‌های مرتبط با ایران توسط دولت پاناما در روزهای اخیر به بهانه‌ای برای فضاسازی رسانه‌ای تبدیل شده است. در همین خصوص سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیت دریایی جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای توضیح داد تمامی کشتی‌های متعلق به شرکت‌های کشتیرانی ایرانی هم‌اکنون تحت پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران هستند و ناوگان ایران با ظرفیت تناژ قابل توجه در بین ۲۰ کشور بزرگ مالکان دنیا، کاملاً درخدمت حمل و نقل دریایی کشور برای رفع نیازهای صادراتی و وارداتی کالا هستند. این سازمان همچنین به دولت پاناما نصیحت و توصیه کرد، متوجه اعمال و رفتار و آثار حقوقی و بین‌المللی اظهارات و ادعاهای بی‌اساس خود باشد که نه تنها هیچ گونه تأثیر و خللی در تجارت دریایی ایران نخواهد داشت، بلکه با موازین آزادی تجارت بین‌الملل تعارض کامل دارد. اداره دریانوردی پاناما (AMP) چندی قبل و تحت فشارهای امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که رجیستری پاناما 136 کشتی را که ارتباط مستقیم آنها با شرکت ملی نفت ایران (NIOC) ثابت شده بود، لغو کرد.

بدون جانفشانی‌های سپاه، "امنیت"مهم‌ترین دغدغه کشورهای اروپایی ‌خواهد بود

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته طی سخنانی با بیان اینکه اقدام پارلمان اروپا در برچسب زدن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هیچ واژه‌ای جز واماندگی و استیصال قابل توجیه نیست، ضمن محکوم کردن این اقدام اظهار داشت: سربازان ولایت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه تنها در عرصه دفاعی و نظامی و حراست از آب و خاک کشور مکرراً و بارها پشت بدخواهان ملت ایران و نظام خون‌آشام استکبار را به خاک مالیده‌اند، بلکه در عمران و آبادانی و توسعه کشور نیز دستاوردهای بی‌نظیری داشته‌اند و همین موضوع خواب آسوده را بر دشمنان حرام کرده است.معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به پارلمان اروپا تصریح کرد: پارلمان اروپا و اربابان آنها بدانند که اگر جانفشانی‌های سپاه قهرمان در مقابله و مبارزه بی‌امان و بی‌وقفه با تروریسم و جرایم سازمان‌یافته‌ای همچون قاچاق و توزیع مواد مخدر نباشد، امنیت و آرامش به مهم‌ترین دغدغه کشورهای اروپایی تبدیل خواهد شد و گروه‌های افراط‌‌گرا و تروریستی در این کشورها بیتوته و لانه خواهند کرد.

پیغام اروپایی‌ها به ایران

علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اروپایی‌ها پیغام‌هایی داده‌اند که قصد قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی را ندارند و از ایران درخواست داشتند که ایران نیز اقدام متقابل به مثل انجام ندهد.

رشد ۴۰ درصدی تولید خودرو در آذرماه

براساس آمارهای ارائه شده از سوی انجمن خودروسازان ایران، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ تعداد ۸۷۶ هزار و ۲۱۹ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که نسبت به ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در آذرماه ۱۲۷ هزار و ۷۳۱ دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به دیماه سال گذشته رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

تورم سالانه از ۴۶ درصد عبور کرد

مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم سالانه دی ماه ۱۴۰۱ برای خانوار‌های کشور به ۴۶.۳ درصد رسیده که نسبت به همین آمار در ماه قبل، ۱.۳ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ۱۴۰۱، به عدد ۵۱.۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۵۱.۳ درصد بیشتر از دی ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده¬‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ۱۴۰۱، در مقایسه با ماه قبل ۲.۸ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی¬‌ها و دخانیات» با افزایش ۳.۹ واحد درصدی به ۶۹.۲ درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۲.۳ واحد درصدی به ۴۱.۲ درصد رسیده است، در حالی که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ۵۰.۶ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۲.۷ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۵۴.۹ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

آمار جهانی از جهش علمی ایران

براساس اعلام مؤسسه nature index جمهوری اسلامی ایران در یک دهه گذشته بزرگ‌ترین جهش علمی دنیا را در زمینه علوم و فنی مهندسی داشته و رتبه نخست دنیا را کسب کرده است. براساس این آمار باوجود قرار داشتن ایران در شرایط تحریمی، تولید علم در ایران طی ۴۰ سال گذشته بیش از ۹۰ برابر رشد کرده است.

ایران از زیمبابوه پنبه و طلا وارد کند

سید رضا فاطمی امین در نشست مشترک با «هوی سی اینسزا» وزیر صنایع و تجارت زیمبابوه اظهار کرد: سال گذشته صادرات ایران به آفریقا نسبت به سال ۱۳۹۹، ۱۰۰ درصد افزایش یافت و امسال هم تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل این رقم ۷۰ درصد افزایش داشته است. همچنین در تلاش هستیم تا آنجا که امکان دارد، نیازهایمان را از آفریقا تأمین کنیم و صادراتمان را به این کشور افزایش دهیم. وزیر صمت افزود: ایران می‌تواند از زیمبابوه پنبه و طلا وارد کند و در مقابل به زیمبابوه ماشین‌آلات از جمله ماشین‌آلات صنایع غذایی صادر کند تا تراز تجاری دو کشور دوطرفه رشد کند، بنابراین تا زمان آغاز کمیسیون مشترک می‌توان برنامه‌ریزی‌های لازم را برای پیشبرد کارها انجام داد

ریشه تورم را شناسایی کردیم

میرکاظمی با تأکید بر تلاش برای ثبات اقتصادی گفت: ریشه تورم را شناسایی کردیم؛ بخشی از آن در منابع و مصارف است که آن را مدیریت خواهیم کرد و این امر مانع استقراض خواهد شد که فشار بر مردم کاهش خواهد یافت، زیرا اعتقاد داریم برای اداره دولت نباید به مردم فشار اقتصادی وارد شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر اینکه میزان پایه پولی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کاهش پیدا خواهد کرد، توضیح داد: با تکالیف و تبصره‌هایی که در سایر عوامل تورم ایجاد کرده ایم، بانک مرکزی اضافه برداشت بانک‌ها را مدیریت خواهد کرد که با این کار افزایش پایه پولی کنترل می‌شود. همچنین از مجلس می‌خواهیم اجازه دهد مدیریت تبصره‌ها بر اساس آیین نامه تدوین شده از سوی دولت پیش برود تا بتوانیم پایه پولی را مدیریت کنیم. وی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم داشت، گفت: این ارز باعث افزایش هزینه‌ها بر مردم می‌شد، چرا که وزارتخانه‌ها برای جبران کسری بودجه، ارز ۴۲۰۰ تومانی را در بازار به قیمت ۲۷ هزار تومان به فروش می‌رساندند و این باعث تورم می‌شد. این روند باعث افزایش ۴۰۰ هزار میلیاردی پایه پولی می‌شد که سال آینده این عامل افزایش تورم را نخواهیم داشت.

پیچ بزرگ تاریخی

سردار صفوی مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت دین اسلام تا سال ۲۰۵۰ دین اول جهان از نظر جمعیت خواهد بود. به نظر بخش زیادی از‌اندیشمندان جغرافیای سیاسی، روابط بین الملل و علوم سیاسی، جهان در حال تغییر و تحول دیگری است و ساختار قدرت در دوره یک گذار ژئوپلیتیکی قرار دارد. ما به‌عنوان مسلمان‌ها و ایرانی‌ها باید تولید‌کننده علم و ادبیات باشیم و به غربی‌ها بفهمانیم که جایگاه ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ایران در منطقه و جهان کجاست.

تسویه ابربدهی دولت

وزیر کار گفت: «در این دولت ۲ تسویه بزرگ در طول تاریخ نظام صندوق‌داری و بازنشستگی صورت گرفت. ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی صندوق‌ها به بانک‌ها تسویه شد و بانک‌ها از حالت ناترازی به تراز مثبت رسیدند. ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی نیز تأمین و پرداخت شد. دولت‌های قبلی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به جا گذاشتند که تاکنون ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسویه شد.»

زمان عرضه اولین گروه خودروهای وارداتی

جلسه اخیر ویژه پیگیری برنامه‌های اولویت‌دار دولت حاکی است، در این جلسه وزیر صمت گزارشی از نهایی شدن ثبت سفارش واردات ۷۰ هزار خودرو ارائه کرده و خواستار تأمین ارز با منشأ خارجی و اخذ مصوبه‌ای برای قیمت‌گذاری خودرو‌ها در گمرک شده است. در این جلسه که با حضور رئیس جمهور و معاون اول وی برگزار شد، مصوب گشت عرضه اولیه خودرو‌های وارداتی ـ چانگان‌های چینی ـ در بورس کالا تا روز سه‌شنبه چهارم بهمن ماه عملیاتی شود. تأکید بر استفاده از ارز منشأ خارجی برای واردات خودرو و تسهیل واردات برای افرادی که ارز در خارج کشور دارند، از دیگر مصوبات این جلسه بوده است.

منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی در فاز اجرایی

سخنگوی سازمان فضایی ایران از ورود منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی به فاز اجرایی خبر داد و گفت: اجرای این پروژه که پروژه شهید سلیمانی نام دارد و در واقع اولین پروژه منظومه ماهواره‌ای کشورمان محسوب می‌شود، به دلیل دستاوردهای حاصله در تولید سری ماهواره و شبکه‌سازی آن، از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است. بر همین مبنا، سازمان فضایی ایران از مدت‌ها قبل و حتی پیش از نهایی شدن برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور در شورای‌عالی فضایی، برنامه اجرایی این پروژه را آماده کرده و طرح اجرایی منظومه مخابراتی باند باریک با سرویس محدود را مدون کرده بود. در حال حاضر با گذشت کمتر از یک ماه از تصویب برنامه ۱۰ ساله فضایی که یکی از مهم‌ترین بندهای آن اجرای پروژه شهید سلیمانی است، با شروع فرایند مناقصه و شناسایی شرکت‌ یا شرکت‌های مجری، فاز اجرایی این پروژه رسما کلید زده شد.

وزیر آموزش و پرورش: اسناد لانه جاسوسی در کتب سال آینده گنجانده شده است

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، در مورد عمل کردنِ وزارت آموزش و پرورش به مطالبه رهبری مبنی بر گنجاندن اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی گفت: بخشی از این کار توسط همکاران بنده در کتب سال آینده انجام شده است. پویشی هم در همین راستا در برنامه «شاد» راه افتاد که نام آن HIStory است، و در آن سرگذشت استعمار گفته شده و از آن استقبال خوبی هم شده است. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این که این مطالب در کتب کدام یک از مقاطع تحصیلی است، تشریح کرد: در کتب درسی از مقطع ابتدایی تا پایان دوره متوسطه اسناد لانه جاسوسی تدوین شده، ولی باید در نظر داشت که این مطالب با توجه به تناسب ظرفیت دانش‌آموزان است.

https://shoma-weekly.ir/Uha6PB