گفته می‌شود که...

آیت‌الله رئیسی: سیاست جمهوری اسلامی ایران افزایش روابط با کشورهای آمریکای لاتین است بحران هزینه‌های زندگی اروپا را به سمت رکود سوق می‌دهد پشرفت انیمیشن سازی ایرانی در سطح جهانی تفاوت ایرانی‌ها با سایر کشورها آیا دریاچه ارومیه کامل خشک شده است؟ کارشناس عرب: آمریکا بدعهد است تعهد بایدن به رأی‌گیری توافق احتمالی در کنگره جاماندگان سهام عدالت همچنان منتظر بمانند قیمت هر کیسه آرد در عراق یک میلیون تومان است

آیت‌الله رئیسی: سیاست جمهوری اسلامی ایران افزایش روابط با کشورهای آمریکای لاتین است

رئیس‌جمهور در دیدار فرستاده ویژه مادورو اظهار داشت:‌ سیاست جمهوری اسلامی ایران افزایش سطح همکاری‌ها با کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه با توجه به ظرفیت‌های متنوع موجود است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار «رامون بلاسکز» فرستاده ویژه رئیس جمهور و وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا، با بیان اینکه روابط تهران ـ کاراکاس به‌سرعت در حال گسترش و پیشرفت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست روزهای سخت ونزوئلا بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به سیاست توسعه روابط تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست، اهمیت افزایش سطح همکاری‌های کشورمان با کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه با توجه به ظرفیت‌های متنوع موجود را مورد تأکید قرار داد و افزود: آماده‌ایم روابط با ونزوئلا را در همه حوزه‌ها به‌ویژه در حوزه‌های تجاری، انرژی،‌ فناوری،‌ علمی و دفاعی گسترش دهیم.

«رامون بلاسکز» فرستاده ویژه رئیس جمهور و وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا نیز در این دیدار، از سطح رو به گسترش روابط جمهوری اسلامی با کشورش ابراز خرسندی و بر اهتمام کاراکاس بر افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و سیاسی تأکید کرد.

فرستاده ویژه رئیس جمهور ونزوئلا همچنین با اشاره به توانمندی‌های فنی و مهندسی کشورمان، خواستار گسترش تعاملات دو کشور در این زمینه شد.

در این دیدار همچنین وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا که ریاست کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران ـ ونزوئلا را به‌عهده دارد، پیام نیکلاس مادورو را به آیت‌الله رئیسی تقدیم کرد.

بحران هزینه‌های زندگی اروپا را به سمت رکود سوق می‌دهد

فارس به نقل از رویترز نوشت: بر اساس نظرسنجی که انجام شد، کارشناسان اقتصادی گفته‌اند که حوزه یورو به خاطر شدت گرفتن بحران افزایش هزینه‌های زندگی مردم و چشم‌انداز اقتصادی تیره که باعث می‌شود مردم مخارج خود را پایین بیاورند، قطعا وارد رکود اقتصادی خواهد شد. بر اساس نتایج این نظرسنجی، هرچند روند افزایش قیمت‌ها کمی کُندتر شده، هنوز قیمت‌ها بالاست و بانک مرکزی اتحادیه اروپا هم برای پایین آوردن تورم تحت فشار است. این پیش‌بینی وجود دارد که با اتخاذ رویکرد بالا بردن سریع نرخ بهره بانکی، اقتصاد اروپا به خصوص حوزه یورو وارد رشد منفی و رکود شود، چرا که یکی از تبعات بالا رفتن بهره بانکی ایجاد مشکلات بیشتر برای مصرف‌کنندگانی می‌شود که وام دریافت کرده‌اند.

پشرفت انیمیشن سازی ایرانی در سطح جهانی

انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» یک پیشرفت فنی بزرگ و رسیدن به کلاس جهانی برای انیمیشن‌سازان ایرانی است که چند ماه قبل توانست در اولین بازار اکران در کشور روسیه به فروش یک میلیون و 700 هزار دلاری برسد. در حالیکه در اکران روسیه، بیش از 2700 سالن در اختیار این انیمیشن بود در ایران اکنون تنها 160 سالن به اکران این اثر فاخر پرداخته‌اند. در هرحال اتفاقی مهم که پیش از این شاهدش نبودیم و از نمونه‌های مهم و کاربردی برای سیاست‌گذاران فرهنگی است تا به فکر بازطراحی شیوه‌‌های حمایت از تولید تا اکران سینمایی باشند. در سال‌های اخیر سینمای ایران شاهد تولید انیمیشن‌های متنوعی بوده که نشان می‌دهد حوزه انیمیشن به لحاظ فنی و نیروی انسانی، نه‌تنها کمتر از سایر نقاط جهان نیست، بلکه توانایی حضور در بازارهای بین‌الملل را هم دارد. سرعت رشد و موفقیت انیمیشن‌های ایرانی در 10 سال گذشته نشان می‌دهد فعالان این حوزه بلندپرواز هستند و اگر از آنها حمایت شود می‌توان امید داشت که دیگر رؤیای ایرانی در داخل مرزهای کشور حبس نشود.

تفاوت ایرانی‌ها با سایر کشورها

در فیلم انتشار یافته از پیاده‌روی اربعین، یک شهروند عراقی می‌گوید: «من زمانی که از حرم امام حسین(ع) بیرون آمدم این جوان ایرانی و ده‌ها جوان ایرانی دیگر را دیدم که در حال واکس زدن کفش‌های زائران هستند. این تفاوت میان ایرانی‌هاست با کشورهایی که برای ما خودروهای بمب‌گذاری‌ شده می‌فرستند. این کشورها مدعی‌اند که ایرانی‌ها برای عراق خطرناکند اما ایرانی‌ها الان در حال واکس‌زدن کفش‌های زائران هستند. این جوان ایرانی در اوج شرافت قرار دارد.»

آیا دریاچه ارومیه کامل خشک شده است؟

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها: دریاچه ارومیه کامل خشک نشده است. تقریبا دو قسمت شمالی و جنوبی دریاچه از هم جدا شده است. حدودا ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از دریاچه باقی‌ مانده است. در صورت عدم تامین حق‌آبه قطع به یقین دریاچه کاملا خشک می‌شود./ایسنا

کارشناس عرب: آمریکا بدعهد است

در مناظره بین یک کارشناس صهیونیست و یک کارشناس عرب، کارشناس صهیونیستی مدعی می‌شود که ایالات متحده از طریق توافق، میلیاردها دلار در اختیار ایران قرار می‌دهد. نگذارید راه رسیدن ایران به صد کلاهک هسته‌ای قانونی‌ شود. اما چند لحظه پس از این به صورت تلویحی بدعهدی آمریکایی‌ها را پذیرفته و می‌گوید در نظام دموکراتیک آمریکا هر اتفاقی امکان دارد. ممکن است راهبرد رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده در قبال ایران به شکل دیگری باشد و بخواهد از توافق خارج شود. اما صحبت‌های غیر اصولی کارشناس صهیونیست با واکنش طرف مقابل مواجه شده و کارشناس عرب در پاسخ می‌گوید ایران همواره آماده بوده که از نظر فنی توافق هسته‌ای را اجرا کند. این آمریکا است که حاضر نیست تضمین‌های لازم را اعطا و بهانه‌های واهی را کنار بگذارد. قرار نیست آمریکا پولی به ایران ببخشد، این پول‌ها توسط آمریکا دزدیده شده و با توافق دوباره به ایران برمی‌گردد.

تعهد بایدن به رأی‌گیری توافق احتمالی در کنگره

سناتورهای امریکایی خبر دادند که دولت بایدن متعهد به بررسی توافق احتمالی در کنگره امریکا است. باب مندز (رئیس کمیته روابط خارجی سنا) و لیندزی گراهام که یکی دموکرات و دیگری جمهوریخواه است، در سفر اخیر خود به سرزمین‌های اشغالی این خبر را در یک نشست خبری اعلام کردند. همچنین به گزارش رسانه‌های عبری، این دو سناتور به مقامات صهیونیستی قول دادند که هرگونه توافقی با ایران با مخالفت سناتورهای هر دو حزب همراه خواهد بود اما در نهایت درباره این توافق رأی‌گیری می‌شود.

جاماندگان سهام عدالت همچنان منتظر بمانند

حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی، در مورد آخرین وضعیت اختصاص سهام عدالت به بازماندگان دو دهک کم‌درآمدی و تحت پوشش نهاد‌های حمایتی به کجا رسید، گفت: سهام عدالت تکمیلی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در دولت به تصویب رسید. بعد از آن یک ایراد حقوقی به آن مصوبه گرفته و برای رفع این ایراد به معاونت حقوقی رئیس‌جمهور ارجاع شد. وی گفت: در حال حاضر این مصوبه در مرحله رفع ایراد حقوقی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری است، بعد از آن باید دوباره دولت مصوب کند و برای اجرا به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ شود.

قیمت هر کیسه آرد در عراق یک میلیون تومان است

فارس به نقل از عراق نیوز: وزارت بازرگانی عراق تصمیم گرفته تا به جای واردات آرد گران‌قیمت، گندم بیشتری وارد کرده و آن را در داخل این کشور به آرد تبدیل کند. آژانس دولتی واردات محصولات کشاورزی عراق با اعلام این خبر گفت: این وزارتخانه به دنبال ایجاد یک مکانیزم جدید برای خرید گندم است. در سایه بالا رفتن قیمت غلات به خصوص گندم، در بازار جهانی به خاطر درگیری نظامی روسیه با اوکراین، عراق که در تامین محصولات کشاورزی وابستگی بالایی به واردات دارد در تلاش است تا با اجرای اقدامات سریع ذخایر استراتژیک گندم و مواد غذایی خود را افزایش دهد. در ماه آگوست وزارت بازرگانی عراق هیچ گندمی را از مناقصه‌ها نخرید و منابع دولتی می‌گویند، طرف عراقی به دنبال خرید مستقیم گندم است. این منابع می‌گویند: وزارت بازرگانی عراق به دنبال ممنوع کردن واردات آرد نیست. قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی آرد برای عراق ۳۱ تا ۳۵ دلار معادل حدود یک میلیون تومان تمام می‌شود. این کشور سالانه به ۴.۵ تا ۵ میلیون تن گندم نیاز دارد. دولت عراق در ماه جولای اعلام کرد که می‌خواهد برای تامین نیاز داخلی این کشور در ماه‌های نخست سال آینده ۱.۵ میلیون تن گندم وارد کند.

اخبار روزانه:

*سخنگوی کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه گفت اگر ایران آماده پایبندی به توافق هسته‌ای 2015 باشد ما نیز آماده انجام همان کار هستیم. این مواضع چندگانه و لرزان آمریکایی‌ها نشان از تزلزل و چندپارگی در سیستم تصمیم‌گیری آنهاست.

https://shoma-weekly.ir/01lw72