گفته می‌شود که...

آمریکا: ‌حمله سایبری به جایگاه سوخت کار اسرائیل بود/ترکیه هشت برابر ایران به سوریه صادرات دارد!/توزیع هوشمند برنج، روغن و شکر از هفته آینده/اعتراض چین به استاندارد دوگانه غربی‌ها درباره ایران/نفت‌کش‌هایی که به‌موقع به لبنان رسیدند/گاز ۷۶ درصد مشترکان خانگی گران نمی‌شود و ...

آمریکا: ‌حمله سایبری به جایگاه سوخت کار اسرائیل بود

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: «دو مقام دفاعی آمریکا که نامشان فاش نشده حمله سایبری آبان‌ماه به جایگاه‌های سوخت در ایران را کار اسرائیل دانسته‌اند. حمله سایبری فوق با هدف ایجاد یک موج ناآرامی ضددولتی صورت گرفته بود».
جانشین وزیر دفاع: شهید فخری زاده به هیچ وجه برجام را قبول نداشت

سردار فرحی جانشین وزیر دفاع گفت: شهید فخری زاده هیچ خط قرمزی برای بیان صحبت هایش نداشت و بارها مقابل رئیس جمهور و وزرا حرفهایش را زده و بارها گفته بود که برجام را به هیچ وجه قبول ندارد. برجام برایش یک دغدغه جدی بود.
دارایی‌های دولت
۲ برابر حجم نقدینگی

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که دارایی‌های شناسایی شده دولت معادل دو برابر حجم نقدینگی است، گفت: بخشی از این دارایی‌ها توسط دولت استفاده می‌شود و بقیه بدون استفاده مانده است که می‌توان با مولدسازی از این ظرفیت استفاده کرد. وی‌افزود: حجم نقدینگی در کشور هم اکنون حدود ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان است، یعنی تاکنون حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی دولت شناخته شده است.
ترکیه هشت برابر ایران به سوریه صادرات دارد
!

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت ایران و ترکیه با سوریه پرداخته که نشان دهنده فاصله قابل توجه آمار صادراتی دو کشور است.مقایسه عملکرد صادراتی ایران و ترکیه به سوریه نشان می‌دهد، ایران در هفت ماهه سال جاری شمسی، به طور میانگین ۱۵.۲ میلیون دلار کالا به سوریه صادر کرده و این در حالی است که ترکیه در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی به طور میانگین ۱۳۱ میلیون دلار در هر ماه به سوریه صادرات داشته است. به این ترتیب میزان صادرات ترکیه به سوریه بیش از هشت برابر صادرات ایران به سوریه بوده است.

نگران مرگ کرونایی هستیم اما قربانیان خودروهای بی‌کیفیت نه

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس گفت: امروز نگران کشته‌های کرونا هستیم، در حالی که قربانیان تصادفات جاده‌ای آماری به مراتب وحشتناک‌تر از کرونا دارد و خودرو‌های بی‌کیفیت تلفات بیشتری از کرونا می‌گیرد و کسی نگران آن نیست. ولی الله بیاتی در اراک اظهار کرد: کارخانجات خودروساز مدعی هستند زیان می‌دهند، برای رسیدگی به این ادعاها لازم است مجلس ورود کرده و بررسی کنند که آیا این کارخانجات واقعا زیان‌ده هستند و اگر صحت دارد دلایل آن چیست؟ وی تصریح کرد: در حال حاضر خودروها با قیمت بسیار بالا و کیفیت بسیار پایین در اختیار مردم قرار می‌گیرد، خودروها از ایمنی پایینی برخوردار هستند و تاوان بی‌کیفیتی خودروها را مردم با جانشان می‌دهند. نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز نگران کشته‌های کرونا هستیم، در حالی که قربانیان تصادفات جاده‌ای آماری به مراتب وحشتناک‌تر از کرونا دارد و خودرو‌های بی‌کیفیت تلفات بیشتری از کرونا می‌گیرد و کسی نگران آن نیست.
توزیع هوشمند برنج، روغن و شکر از هفته آینده

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از هفته آینده شکر، روغن و برنج با قیمت‌های تعزیراتی به اقلام توزیع هوشمند در منازل اضافه خواهند شد و هر چه استفاده از سامانه هوشمند بیشتر شود واسطه‌ها کمتر می‌شود. سیدجواد ساداتی‌نژاد با بیان اینکه تمرکز ما در ماه‌های اول آغاز به کار دولت تأمین امنیت غذایی و تلاش برای ساماندهی بازار اقلام اصلی از جمله مرغ و تخم‌مرغ بوده است، گفت: در این راستا توانستیم بازار مرغ و تخم‌مرغ را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که طی روز‌های آینده تا پایان سال شرایط مطلوبی در این بخش‌ها را شاهد خواهیم بود. وی ادامه داد: برای تأمین اقلام مورد نیاز شب عید و بعد از آن ماه رمضان برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است و همچنین بسترسازی برای کشت قراردادی، خرید دام مازاد روستاییان و عشایر و سنددار کردن اراضی کشاورزی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
اعتراض چین به استاندارد دوگانه غربی‌ها درباره ایران

تیم مذاکرهکننده چین در وین اعلام کرد: «چرا آمریکا و انگلیس می‌گویند ایران نمی‌تواند اورانیوم غنیشده بالای 3.7 درصد تولید کند، درحالیکه از سوی دیگر آشکارا و مستقیم چند تن اورانیوم با غنای بالای ۹۰ درصد را به استرالیا منتقل می‌کنند؟ این استاندارد دوگانه است».
۱۰۰ هزار تن کسری گوشت داریم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مجموع ۱۰۰هزار تن کسری گوشت داریم که از خارج از کشور وارد می‌شود. ساداتی نژاد در بازدید از دامداری هشت هزار راسی قرچک اظهار کرد: اعتقاد داریم در مجموع ۱۰۰ هزار تن کسری گوشت داریم که از خارج از کشور وارد می‌شود. وی گفت: نگاه دولت بر این است که می‌توان این کسری گوشت را از کشور‌های همسایه تامین کرد و لزومی ندارد که حتما از کشور‌های دور دست وارد کنیم.

رکوردهای جدید تجارت خارجی ایران در 1400

رئیس‌کل گمرک اعلام کرد: «تجارت خارجی ایران در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۰ مانند ماه‌های پیش از آن، با رشد قابل‌توجهی همراه بود به‌نحوی‌که در این مدت ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۳ میلیارد و یک‌صد میلیون دلار بین جمهوری اسلامی ایران و شرکای تجاری آن مبادله شد». مهدی میراشرفی اظهار داشت: «مقایسه آمار هشت‌ماهه تجارت خارجی کشور با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد 43.5درصد از نظر وزنی و ۴۰ درصدی ازنظر ارزش دلاری کالاها است. ارزش ۳۱ میلیارد و یک‌صد میلیون دلاری صادرات در این مدت، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ازلحاظ وزنی 10.5 درصد و از حیث ارزشی ۴۲ درصد افزایش یافته است. پنج مقصد مهم صادرات کالاهای ایرانی به ترتیب چین با ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و یک‌صد میلیون دلار، عراق با ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزارتن به ارزش ۶ میلیارد و یک‌صد میلیون دلار، ترکیه با ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و افغانستان با ۳ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار بودند». میراشرفی افزود: «در هشت‌ماهه سال جاری هشت میلیون و ۱۰۱ هزار تن کالا از ایران ترانزیت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد رشد داشته است که حتی از میزان ترانزیت کل سال ۹۹ یا کل سال ۹۸ هم بیشتر شده است و این امر به‌نوبه خود یک رکورد تازه برای عبور کالا از ایران به ‌حساب می‌آید».
نفت‌کش‌هایی که به‌موقع به لبنان رسیدند

«طلال ارسلان» رئیس حزب دموکرات لبنان در گفت‌وگو با خبرگزاری داخلی کشورمان گفت: «سوریه و محور مقاومت در جنگی که طرف مقابلشان ۸۵ کشور بود، پیروز شدند. این ماهیت و جوهره سیاست تهران است که دست خود را به سمت مستضعفان جهان دراز می‌کند. از رهبران ایران به خاطر حمایت از لبنان و کمک به این کشور در زمینه سوخت در زمان مشکلات و گرفتاری‌های این کشور تشکر کرد. نفت‌کش‌های ایرانی حامل سوخت ارسال‌شده به لبنان، در زمان و وقت مناسب به این کشور رسیدند».
ثبت تخلیه و بارگیری
۴۲ میلیون تن کالا در بنادر در دولت سیزدهم

وزارت راه‌وشهرسازی اعلام کرد در ۳ ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم، ۴۲ میلیون تن تخلیه و بارگیری در بنادر بازرگانی کشور در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت ثبت شده است. بر اساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی، از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم در ۳ ماه نخست فعالیت این دولت، ۴۲ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر بازرگانی انجام شده است. بر پایه این گزارش، از این میزان ۲۸ میلیون تن کالای غیرنفتی و ۱۴ میلیون تن کالای نفتی بوده است. همچنین بر اساس این گزارش، انجام ۵۰۷ هزار عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر بازرگانی کشور، عملکرد دیگر سازمان بنادر و دریانوردی در طول ۳ ماه نخست فعالیت این دولت به شمار می‌آید. انجام ۱۱ میلیون تن صادرات کالای غیرنفتی، انجام ۱/۶۲ میلیون تن ترانزیت کالای غیرنفتی و انجام ۹۹۰ هزار تن ترانشیپ کالای غیرنفتی در بنادر بازرگانی کشور از دیگر اقدام‌های سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه‌و‌شهرسازی در این مدت بوده است. علاوه بر این، در بازه زمانی یادشده تعداد ۲ هزار و ۶۴۱ فروند شناور ورودی بالای یکهزار تن در بنادر بازرگانی پذیرش شد.

«کولبری» و «ته لنجی»؛ روش‌های جدید قاچاقچیان برای واردات لوازم‌خانگی به کشور

بنا به گزارش روابط عمومی کل سپاه، «پاسداران گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه موفق به شناسایی یکی از سرشبکه‌های بزرگ قاچاق سازمان‌یافته لوازم‌خانگی و ضربه به این شبکه شدند. شبکه مذکور در مدت دو سال فعالیت خود اقدام به قاچاق حدود ۳۰ هزار دستگاه انواع لوازم‌خانگی، غالباً با نشان‌های تجاری کشور کره جنوبی به کشور کرده بود. این شبکه با سوءاستفاده از رویه‌های قانونی کولبری و ته‌لنجی که به‌منظور حمایت از معیشت مرزنشینان وضع شده است؛ اقدام به قاچاق کلان این کالاها از مرزهای غربی و بنادر جنوبی کشور می‌کرد. از رویه‌های قانونی کولبری و ته‌لنجی که به‌منظور حمایت از معیشت مرزنشینان وضع شده است؛ اقدام به قاچاق کلان این کالاها از مرزهای غربی و بنادر جنوبی کشور می‌کرد».
گاز
۷۶ درصد مشترکان خانگی گران نمی‌شود

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به جریمه مشترکان پرمصرف گاز گفت: در ۳ پله اول که ۷۶درصد مشترکان بخش خانگی را شامل می‌شود، افزایش قیمت گاز لحاظ نخواهد شد. سیدجلال نورموسوی با بیان اینکه بر اساس تبصره ۸ قانون بودجه، گازب‌های مشترکانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند و مصرف آن‌ها در حد متعارف است، رایگان خواهد بود، افزود: از همین رو هیات دولت ۳ پله اول جدول پلکانی مصرف گاز را به عنوان مصرف متعارف تشخیص داد. وی ادامه داد: برای سایر مشترکان که مصرف گاز آن‌ها در این ۳ پله قرار دارد، افزایش قیمت گازی اعمال نخواهد شد. نورموسوی تاکید کرد: حدود ۷۶ درصد مشترکان بخش خانگی در محدوده مصرف متعارف گاز قرار دارند. وی گفت: از پله ۴ به میزان ۴۰ درصد به قیمت گازب‌ها اضافه می‌شود و تا پله دوازدهم، افزایش ۴۰ درصدی گازب‌ها در هر پله اعمال خواهد شد.
فرمانده یگان‌ ویژه ناجا: تعداد اغتشاشگران در ناآرامی های اصفهان حدود
۲ تا ۳ هزار تن بود

سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه ناجا در خصوص آخرین عملکرد ماموران یگان ویژه در حوادث اصفهان اظهار داشت: هفته قبل حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر از کشاورزان و مردم ولایتمدار اصفهان با مجوز اقدام به تجمع کرده و به صورت آرام و قانونمند خواسته های خود را بیان کردند. در ادامه نیز رسانه ها و صدا و سیما مطالبات آنها را بیان و سپس مسئولان مربوطه نیز با کشاورزان و مردم اصفهان صحبت کرده و در نهایت تجمع مردم پایان یافت. وی افزود: تعداد اغتشاشگران در ناآرامی های اصفهان حدود ۲ تا ۳ هزار تن بود که با شعار و سنگ و چاقو و آتش زدن چادر کشاورزان، مردم را سپر خواسته های نامشروع خود کردند. فرمانده یگان‌های ویژه ناجا به ناآرامی‌هایی که از روز جمعه در اصفهان شکل گرفت اشاره و بیان داشت: متاسفانه عوامل ضد انقلاب، شیرینی اعتراض رسمی و قانونی را تبدیل به صحنه خشونت کردند، چون ضد انقلاب نمی خواهد که مردم حرف خود را بزنند و با فراخوان و آتش کشیدن چادر کشاورزان مانع از مطالبه‌گری آرام و بحق مردم شدند. فرمانده یگان‌های ویژه ناجا در پاسخ به دیگر پرسش در این خصوص که چه تعداد از اغتشاشگران دستگیر شده اند اعلام کرد: عوامل اطلاعاتی نامحسوس یگان ویژه با مستندسازی و طبق روال قانونی عوامل و محرکین اصلی را شناسایی و تا این لحظه تعداد ۶۷ از آنها را دستگیر کرده اند.
ژنرال صهیونیستی: راهبردی برای مقابله با ایران وجود ندارد

«ژنرال عاموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل گفته است: «اظهارات نفتالی بنت لفاظی است و هیچ راهبردی برای مقابله با ایران ندارند. راهبرد آمریکایی‌ها برای مقابله با ایران دیپلماسی است نه نظامی. توافق هسته‌ای پیشرفت ایرانیان را کُند کرد و می‌تواند کُندتر هم بکند اما ما در پست نگهبانی خوابمان برد. ایرانیان باهوش و زرنگ هستند، حتی بیشتر از آنچه شما فکرش را می‌کنید. موضع آن‌ها برای بازگشت به مذاکرات، قدرتمندانه است. آن‌ها نیرومند هستند و اگر الآن به توافقی برسیم این توافق از برجام ضعیف‌تر خواهد بود».

1401؛ سالی متفاوت برای دولت

«میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: «در ۸ سال گذشته فقیر، فقیرتر شد و دارا، داراتر، این موضوع نباید ادامه پیدا کند. سال آینده برنامه دولت کاملاً متفاوت خواهد بود. حرکت بر مدار قبل جز خسارت بر مردم چیزی به بار ندارد. اگر ۶ سال در کشور نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد باشد تازه شرایط کشور به سال ۱۳۹۰ میرسد. ببینید چقدر برای کشور عقب‌ماندگی ایجاد شده است. با تفکر ما میتوانیم، مشکلات را حل خواهیم کرد».

مدیرعامل شرکت ملی نفت: صادرات نفت نسبت به قبل افزایش یافته است

«محسن خجسته مهر» در خصوص راه‌های صادراتی نفت ایران، با تأکید بر اینکه توان صادراتی ایران به یک راه ختم نمی‌شود، گفت: «موقعیت جغرافیای سیاسی ایران سهل‌الوصول‌ترین راه را در اختیار کشور برای تجارت نفت و گاز در اختیار ما قرار می‌دهد. ما برای تحریم ازآن‌جهت که صبر کنیم و کاری انجام ندهیم اصالتی قائل نیستیم. صادرات نفت خام و میعانات گازی به نسبت گذشته و قبل از دولت سیزدهم افزایش پیدا کرده و از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا صادرات را به حداکثر برسانیم؛ زیرا پایداری صادرات نفت خام سیاست ما است».

‌اخبار روزانه:
*
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با مهر اظهار داشت: حال ۲ نفر از مصدومان درگیری‌های جمعه در اصفهان مناسب نیست، اما تاکنون فوتی گزارش نشده است. بسیاری از این مصدومان در هنگام مراجعه، سرپایی درمان و مرخص شدند. نورالدین سلطانیان با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاع، تاکنون در حوادث روز گذشته اصفهان فوتی نداشتیم، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم آمار دقیق و بهنگام مصدومان را بزودی برای جلب اعتماد مردم ارائه کنیم تا رسانه‌های معاند نتوانند موج سواری کنند.
*فرزند شهید فخری‌زاده: پدر می‌گفت تا وقتی من زنده هستم خواب به چشمان ترامپ و نتانیاهو نمی‌رود.حامد فخری‌زاده:بعد از شهادت پدرم نتانیاهو گفت به شنبه آرام رسیدیم
!
*یک رسانه صهیونیستی گزارش داده «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی «در آینده نزدیک» برای رایزنی درباره ایران به واشنگتن سفر خواهد کرد. کانال
۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با استناد به آنچه گزارش اطلاعاتی دولت انگلیس خوانده شده، مدعی شده که ایران یک ماه با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد. رژیم صهیونیستی که تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود، در سال‌های گذشته بار‌ها زمانبندی‌های مختلف و متناقضی درباره دستیابی ایران به «بمب هسته‌ای» مطرح کرده است. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی مدعی شده، اطلاعات مندرج در گزارش اطلاعاتی دولت انگلیس قبلاً تنها به مقام‌های اطلاعاتی کشور‌های غربی ارائه شده، اما اکنون علنی منتشر شده است.
*معاون ارزی اسبق بانک مرکزی که به جرم دخالت
۱۵۹میلیون دلاری در بازار ارز فردایی در نیمه دوم ۹۶ به ۸سال حبس محکوم شد، گفت: می‌گویند ۳۰میلیارد دلار در دولت قبل با مداخله بانک مرکزی در بازار ارز فروختند که در دوره من نبوده، با این افراد چه برخوردی می‌شود؟ اگر همچنان به گذشته برگردم باز هم همین اقدام را انجام می‌دادم، چون اعتقاد دارم اگر در آن برهه این کار را انجام نمی‌دادیم قیمت ارز به بالای ۱۰ هزار تومان می‌رفت. *فضای سال ۹۶ که بعد از انتخاب رئیس جمهور و شعار‌های او رخ داد، فضایی بود که آقای روحانی تاکید داشتند قیمت ارز تکان نخورد. کدام معاون ارزی این میزان هشدار در مورد بحران ارزی داده بود؟ ظرف ۶ ماه ۳۰ نامه به شخص رئیس جمهور نوشتم که این نامه صرفا هشدار نبود بلکه راهکار هم ارائه داده بود.

* وزیر دفاع پیشین رژیم صهیونیستی با بیان اینکه ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیت آن 9 برابر ما است و در اسرائیل همه‌چیز در مرکز متراکم است اما در ایران فاصله دو کلان‌شهر تهران و مشهد 900 کیلومتر است، گفت: وضعیت ما با ایران کاملاً متفاوت‌ است!


https://shoma-weekly.ir/67iKCJ