گفته می‌شود که...

آمار شهدای ترور سال «۱۳۶۰» منتشر شد/رئیس‌جمهور ونزوئلا: قرن 21، قرن محور مقاومت است/شهرداری تهران به دنبال خرید اتوبوس دست دوم/چرا بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام نمی‌کند؟/بازگشت اروپا به عصر زغال‌سنگ/«برادران لیلا» رسما توقیف شد و ...

آمار شهدای ترور سال «۱۳۶۰» منتشر شد

برای نخستین بار در کشور، آمار و اطلاعات ۱۹۶۹ شهید جنایات گروهک‌های تروریستی منافقین، کومله، رزگاری، دموکرات، پیکار، چریک‌های فدایی خلق (اقلیت) و اتحادیه کمونیست‌های ایران در سال ۱۳۶۰ توسط بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور) منتشر شد.
به گزارش ایرنا، ترورهای هدفمند و برنامه‌ریزی شده، اقدامات تروریستی مسلحانه کور، بمبگذاری‌ها، ربایش و شکنجه، مین‌گذاری و تله‌گذاری، تظاهرات مسلحانه و از این دست اقدامات خائنانه تنها بخشی از وقایعی است که به‌دست گروهک‌های متعدد تروریستی علیه مردم ایران در سنین و جنسیت‌های مختلف و از اقشار و صنوف متفاوت و متکثر انجام شده است.
رئیس‌جمهور ونزوئلا: قرن 21، قرن محور مقاومت است

سایت خبری رهبر معظم انقلاب گفتگوی خود با رئیس‌جمهور ونزوئلا را منتشر کرد. در این گفتگو، مادورو گفته است: «توطئه‌های موساد علیه ونزوئلا به این دلیل است که ما موضع محکمی در حمایت از فلسطین داریم. ما مسیحیانِ معتقدی هستیم. اگر مسیح هم امروز در بین ما بود، در خط مقدم مبارزه با امپریالیسم و استعمار و تمام اشکال ستم قرار می‌گرفت. محور مقاومت در سراسر جهان به‌ویژه در غرب آسیا، در آسیا، در آفریقا، در آمریکای لاتین و کارائیب هست. همه ما که با استعمار مبارزه می‌کنیم، بخشی از محور مقاومت هستیم. قرن ۲۱ قرن ماست. قرن اتحاد مردم و رهایی خلق و قرن عدالت و حقیقت است. واقعاً گفتگو با آیت‌الله خامنه‌ای سرشار از معنویت و حکمت است. ایشان همیشه ایده‌های بسیار خوبی دارند. من در سال ۲۰۱۹ از نزدیک با سردار سلیمانی آشنا شدم. او زمانی به ونزوئلا آمد که ما از حملات سایبری آمریکا علیه تأسیسات برق رنج می‌بردیم. من واقعاً نمی‌دانستم که او چقدر عالی است. بعد از گفت‌وگو بلافاصله او پیشنهاد کمک توسط کارشناسان ایرانی را داد. دو یا سه روز بعد کارشناسان ایرانی به ونزوئلا آمدند
تسویه بدهی 1/6 میلیارد دلاری عراق و هیاهوی اصحاب «نمی‌شود و نمی‌توانیم

رسانه‌های اصلاح‌طلب با ادعای تهاتری بودن وصول منابع ارزی ایران در عراق سعی کردند تا ناتوانی دولت روحانی در آزاد‌سازی این منابع را توجیه کنند.

رجانیوز در خبری تاکید کرد: با اعلام وزیر نفت مبنی بر وصول طلب 1/6 میلیارد دلاری گازی ایران از عراق در روزهای گذشته، رسانه‌های اصلاح‌طلب با ادعای تهاتری بودن این وصول سعی داشتند تا ناتوانی دولت روحانی در آزاد‌سازی این ارز را توجیه کنند.یک مقام ارشد وزارت نفت در گفت‌وگو با رجانیوز ابعاد جدیدی از این ماجرا را تشریح کرد. به گفته وی، مبلغ وصول شده اکنون در حساب مبادلات گازی ایران و عراق در بانک TBI واریز شده و دولت ایران قادر است تا دستور پرداخت حواله‌ای از این حساب برای هر موردی از نیازهای کشور را صادر کند.این مقام ارشد افزود: امکان پرداخت ارزی هر کالا یا ماده اولیه مورد نیاز کشور با این مبالغ وجود دارد و دارایی‌های این حساب قابل حواله توسط بانک مرکزی است.سال گذشته و در جریان مناظرات انتخابات ریاست جمهوری، عبدالناصر همتی اعلام کرده بود که چین و عراق، پرداخت پول‌های ایران را به نتیجه مذاکرات و توافق ایران با غرب مشروط کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی از ترس ایران دست به دامان ترکیه می‌شود

برخی رسانه‌های صهیونیستی و سعودی شب گذشته در خبرهای فوری نوشتند که وزیر خارجه صهیونیست‌ها در میان هشدارها نسبت به اقدامات احتمالی ایران علیه صهیونیست‌ها در سفری فوری به ترکیه خواهد رفت. این سفر روز پنجشنبه و به‌منظور رایزنی با مقامات ترکیه‌ای انجام می‌شود. پس از ترور شهید «صیاد خدایی» علاوه بر انفجارها و آتش‌سوزی‌های گسترده و پی‌در‌پی مشکوکی که در سرزمین‌های اشغالی رخ می‌دهد، احتمال مقابله‌به‌مثل ایران مقامات صهیونیست‌ها را شدیداً نگران کرده است. «بنی گانتز» شامگاه دیروز یکشنبه نیز در گفتگو با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، از برقراری تماس‌ها و گفتگوهایی با مسئولان ذی‌ربط در ترکیه در رابطه با آنچه تهدیدات ایران علیه رژیم صهیونیستی برشمرده است، خبر داد.
پرواز مرغ به کانال 50 هزار تومان

بر اساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو مرغ گرم کامل به حدود ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که حدود یک هفته پیش قیمت آن در بازه ۴۶ تا ۴۸ هزار تومان بود. مهدی یوسف‌خانی - رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران - گفت: با وجود این افزایش قیمت اما هنوز مرغ به قیمت مصوب آن یعنی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان نرسیده است.

ایران؛ عامل احتمالی فعال شدن آژیرها در رژیم صهیونیستی

بازخوردهای به صدا در آمدن ممتد آژیرهای خطر در شهرهای مختلف رژیم صهیونیستی طی دو شب پیش نشان می‌دهد که به‌احتمال فراوان کلید آژیر خطر نظامی این رژیم در دست هکرها قرار گرفته است. روزنامه جروزالم‌پست و هاآرتص گزارش دادند، ارتش رژیم صهیونیستی احتمال هدایت این حملات سایبری از سوی ایران را بررسی می‌کند.. این موضوع ازاین‌جهت اهمیت دارد که مقامات و ساکنان سرزمین‌های اشغالی نمی‌دانند دقیقاً این آژیرها چه هنگام به‌درستی و چه هنگام بر اثر دستکاری یا اختلال به صدا درمی‌آیند و به همین علت از توصیه‌های امنیتی به ساکنان درمانده‌اند.

شهرداری تهران به دنبال خرید اتوبوس دست دوم

سید جعفر تشکری هاشمی، با بیان اینکه از سوی مسئولان شهری عنوان شده از اتوبوس‌های دست دوم برای تأمین کمبود‌های حمل و نقلی شهر تهران استفاده خواهد شد، تأکید کرد: این موضوع تا کنون به تصویب شورای اسلامی شهر تهران نرسیده است و به هیچ عنوان خرید اتوبوس‌های دست دوم خارجی را به مصلحت نمی‌دانیم. رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه نگاه ما در شورای ششم بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی متمرکز است، خاطرنشان کرد: در شرایطی که به رغم توان تولید در داخل کشور از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه نشده است، واردات اتوبوس‌های دست دوم خارجی، ظلم بزرگی به تولیدکنندگان داخلی است.

عطوان: کشورهای عربی با ایران پیروز ائتلاف تشکیل دهند

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی الیوم و تحلیلگر برجسته عربی، خطاب به کشورهای عربی گفت: «چه مشکلی پیش می‌آید اگر ما روابط خود را با ایران توسعه دهیم و روابط خوبی با ایران داشته باشیم؟ با ایران ائتلافی منطقه‌ای علیه ائتلاف شکست‌خورده آمریکایی- اسرائیلی تشکیل دهیم و در کنار طرف پیروز قرار بگیریم».
هشدار تحلیلگران به معامله گران رمزارز

تحلیلگران هشدار دادند که رخداد روز یکشنبه ممکن است کوتاه‌مدت باشد؛ حتی با رشد روز یکشنبه، بیت‌کوین در این ماه بیش از ۳۰ درصد و حدود ۷۰ درصد از بالاترین رکورد خود در ماه نوامبر کاهش یافته است. بر اساس گزارش کوین‌گکو (CoinGecko) معاملات آخر این هفته سنگین‌تر از حد معمول بود و حجم بیت‌کوین در ۲۴ ساعت تا ظهر یکشنبه به وقت نیویورک به ۴۰ میلیارد دلار نزدیک شد. این رقم در شنبه و یکشنبه گذشته به ترتیب ۲۵.۶ میلیارد دلار و ۲۲.۵ میلیارد دلار بود. کیتی استاکتون، شریک مدیریت و بنیان‌گذار شرکت فیرلید استراتجیز (Fairlead Strategies) گفت: این توکن همچنین از سطح پشتیبانی فنی ۱۸هزار و ۳۰۰ دلار عبور کرد. زیان‌های هفتگ متوالی زیر این سطح، خطر سقوط به سمت حمایت بعدی ۱۳هزار و ۹۰۰ دلاری را افزایش می‌دهد. وی نسبت به خرید کنونی هشدار داد، زیرا نوسانات به شدت منفی است. سایر تحلیلگران ۲۰هزار دلار را به‌عنوان نقطه محوری کلیدی ذکر کردند که در صورت بازپس‌گیری و نگهداری آن در چند روز آینده، این سطح می‌تواند پشتیبانی فراهم کند در غیر این صورت، می‌تواند سقف بازار باشد. ماتی گرینسپن، بنیان‌گذار کوانتوم اکونومیکس اظهار کرد: سطح ۲۰هزار دلار معنی‌دار است، زیرا نشان‌دهنده بالاترین سطح سال ۲۰۱۷ است و از آن زمان تاکنون در موارد متعدد هم به‌عنوان حمایت و هم به‌عنوان مقاومت عمل کرده است. اگر بتوانیم بالاتر از این سطح قرار بگیریم و آن را حفظ کنیم، روند کاملا صعودی خواهد بود.

آیا واحد پول ملی تغییر می‌کند

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: «اخیراً کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که در آن ادعا شده است که بانک مرکزی قصد دارد واحد پول ملی را به زر تغییر دهد! ضمن تکذیب صریح این شایعه ساختگی، تأکید می‌شود که بانک مرکزی هیچ برنامه‌ای برای تغییر واحد پول ملی در دستور کار ندارد
چرا بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام نمی‌کند؟

صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص عدم اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی و مرکز آمار ایران آمار‌هایی را در زمینه نرخ تورم تهیه می‌کنند، اما چند سالی است که بانک مرکزی آماری را در زمینه نرخ تورم اعلام نمی‌کند. در حال حاضر نرخ تورم توسط مرکز آمار ایران اعلام می‌شود. وی در پاسخ به این که چرا بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام نمی‌کند، گفت: این تصمیم طی سال‌های گذشته و در دولت قبل گرفته شده و اطلاعات مرکز آمار ایران در بحث تورم به عموم اعلام می‌شود.

روسیه: آمریکا و اروپا در قبال ایران اشتباه محاسباتی کردند

نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: «قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس دلیلی بر این است که باور کنیم آمریکا و تروئیکای اروپایی تلاش می‌کنند مذاکرات وین را از مسیر خارج کنند. بااین‌حال، به نظر من این یک اشتباه محاسباتی راهبردی غیرعمدی بود و این کشورها به دنبال نهایی کردن موفقیت‌آمیز مذاکرات هستند
شهادت چند روز پیش کارمند وزارت دفاع نتیجه خرابکاری صنعتی بود

سردار سرتیپ پاسدار حسنی آهنگر فرمانده دانشگاه امام حسین با اشاره به شهادت چند روز قبل یکی از کارمندان وزارت دفاع گفت که خطوط تولید ما هدف خرابکاری صنعتی قرار می‌گیرد؛ شهید وزارت دفاع خودش مورد هدف نبود، اما تحت تأثیر یک خرابکاری صنعتی قرار گرفت. باید با روش‌های هوش مصنوعی از تهدید‌ها پیشگیری کنیم. عصر روز ۴ خرداد طی سانحه‌ای که در یکی از واحد‌های تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه‌ی پارچین به وقوع پیوست، مهندس احسان قد بیگی به شهادت رسید و یکی دیگر از همکاران ایشان دچار جراحت شد. شهید قدبیگی متولد ۱۳۷۳ بود و لیسانس مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف داشت.

بازگشت اروپا به عصر زغال‌سنگ

وزیر اقتصاد آلمان گفت: «باید برای جبران کمبود گاز طبیعی روسیه استفاده از زغال‌سنگ برای تولید برق را افزایش داد. این (سیاست) تلخ است اما در شرایط فعلی صرفاً لازم است مصرف گاز کاهش یابد

اسماعیلی: سیاه‌نمایی سلبریتی‌ها در جشنواره‌های خارجی پیگیری می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در مورد سیاه‌نمایی بعضی سلبریتی‌ها، در حال حاضر اقدامات لازم در حال انجام است. هرکس قوانین و هنجارهای قانونی کشور را نقض کند، حتماً قوانین تنبیهی برای او اعمال می‌شود و در مورد اخیر هم از همین سنت استفاده شده است
نماینده مجلس: با دمپایی آمدند و سوپر میلیاردر شدند

زنگنه نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: از دهه ۶۰ تفکر سوسیالیستی شکل گرفت که نام آن را حمایت از مردم گذاشتند، اما نتیجه این شد که میلیارد‌های ما کسانی هستند که در آن زمان با یک جفت دمپایی وارد شرکت‌های دولتی شدند، ولی الان سوپر میلیارد هستند. چرا باید روز به روز تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد افزایش یابد؛ آن هم به اسم حمایت از مردم از سوی برخی طبقه حاکم؟!
«برادران لیلا» رسما توقیف شد
سازمان سینمایی اعلام کرد: پروانه نمایش فیلم سینمایی "برادران لیلا" به دلیل تخلفات و سرپیچی از مقررات از سوی تهیه‌کننده و کارگردان آن صادر نمی‌شود. به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پروانه نمایش فیلم سینمایی"برادران لیلا" به دلیل تخلفات و سرپیچی از مقررات صادر نمی‌شود. در بخشی از متن اطلاعیه اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم به این شرح است: «فیلم " برادران لیلا" به تاسی از اصل"قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری"و به دلیل تخلفات آگاهانه و رفتار مغایر با قوانین و مقرراتی چون شرکت در جشنواره‌های خارجی بدون عبور از مجرای قانونی و اخذ پروانه نمایش، سرپیچی از مقررات و اصرار بر ارائه نسخه اصلاح نشده به رغم تعهدات صورت گرفته و استمرار بر تخلف و مداومت بر آن حتی بعد از جشنواره کن و شرکت در جشنواره مونیخ و در نهایت اعلام رسمی کارگردان محترم مبنی بر عدم پذیرش اصلاح فیلم، این فیلم تا اطلاع ثانوی و تا رفع موانع ایجاد شده، صلاحیت اخذ پروانه نمایش را نخواهد داشت

اخبار روزانه:
*کامران سلطانی‌زاده دبیرکل کانون صرافان نرخ توافقی ارز را بین
۲۹ تا ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و با اشاره به مصوبه اخیر بانک مرکزی در معاملات ارز توافقی، گفت: فروش ارز به مردم با نرخ توافقی آغاز شده است؛ بنابراین، به هر فرد متقاضی با ارائه کارت ملی، ۲ هزار دلار با نرخ توافقی که در حال حاضر بین ۲۹ هزار تا ۳۰ هزار تومان است، پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به افزایش عرضه به‌زودی شاهد تعدیل نرخ ارز خواهیم بود. ضمن اینکه نرخ ارز مسافرتی نیز در حال حاضر ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که فقط با ارائه مدارک لازم اعم از بلیت؛ پاسپورت، ویزا (در صورت نیاز) و عوارض خروج از کشور پرداخت خواهد شد.
*
یک بانک خصوصی از مجموع 117.5 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که سال 1400 اعطا کرده است، 54 درصد آن خارج از حدود قانونی تعیین شده در آیین نامه‌های شورای پول و اعتبار بوده است. از این 54 درصد که حدود 64 هزار میلیارد تومان می شود، 58 هزار میلیارد تومان از تسهیلات خارج از چارچوب به اشخاص مرتبط با بانک برمی‌گردد.

به بیان دیگر، این بانک 66.4 هزار میلیارد تومان به زیرمجموعه‌های خود تسهیلات‌دهی کرد که بیش از 80 درصد آن معادل 58 هزار میلیارد تومان، خارج از حدود تعریف‌ شده در آیین‌نامه های بانک مرکزی است.
*سازمان امور مالیاتی از تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) تا
۱۵ تیر امسال خبر داد.
*زلاتکو حسن بگوویچ، رئیس گروه دوستی پارلمانی کرواسی و ایران، صبح دیروز با حضور در بهارستان با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. قالیباف در این دیدار پس از ابراز امیدواری از اینکه این سفر در گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مؤثر باشد، گفت: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران اعمال می‌شود، مهم است که کدام کشورها در شرایط سخت کنار یکدیگر می‌ایستند
.‌
وی با تأکید بر ایجاد مسیری پایدار و ماندگار برای ارتباطات دو کشور گفت: بهترین مسیر را برای ارتباطات پایدار، دولت‌ها و پارلمان‌ها تعیین می‌کنند و در این زمینه ارتقای روابط گروه‌های دوستی پارلمانی ضرورت دارد‌. رئیس قوه مقننه با تأکید بر ضرورت تسهیل روابط میان تجار و فراهم کردن ارتباط بخش خصوصی میان دو کشور، اظهارکرد: اطمینان داریم برقراری این مناسبات می‌تواند ظرف یک سال، روابط اقتصادی دو کشور را چندین برابر افزایش دهد.
*نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان به مناسبت روز جهانی پناهنده گفت: ایران بر اساس معیارهای اسلامی، انسانی و با حفظ مصالح و در بین کشورهای منطقه بیشترین بار پناهندگان را بر دوش می‌کشد
.به گزارش ایرنا، حسن کاظمی‌قمی در توئیتی نوشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس معیارهای اسلامی، انسانی و با حفظ مصالح و در بین کشورهای منطقه بیشترین بار پناهندگان را بر دوش می‌کشد. عملکرد مدعیان حقوق بشر در میزان پذیرش پناهندگان افغانستانی، سوری و عراقی و برتر دانستن پناهندگان اوکراینی خلاف ادعای آنهاست.وی ادامه داد: ایران بدون حمایت سازمان‌های مدعی بین‌الملل، در بحران اخیر افغانستان صدها هزار پناهجوی جدید را در خود جای داده و اکنون میلیون‌ها پناهنده را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است.

https://shoma-weekly.ir/G38gwm