گفته می‌شود که...

آغاز پرداخت وام ۱۰۰میلیونی ودیعه مسکن از هفته آینده/کنایه حقوقدان بین الملل به هنرمندان ایرانى در کن/هر هفته ۳ مالک ساختمان‌های بسیار پرخطر تهران، احضار می‌شوند/سخنی که دلهره به جان صهیونیست‌ها انداخت!/سازمان حمایت با افزایش ۱۵ درصدی قیمت تن ماهی موافقت کرد/چرا مرغ صادراتی ایران مشتری ندارد؟ و ...

قدرت سایبری هراس‌انگیز ایران!

نشریه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی با اشاره به عملیات سایبری پیچیده ایران در مقاطع مختلف نوشت: «نیرو‌های سایبری ایران صرفاً به این دلیل که عملیات‌های پیچیده و پُرمهارتی را راهبری می‌کنند، خطرناک نیستند؛ آن‌ها همچنین تا حد زیادی حاضر به انجام ریسک‌های غیرقابل‌باوری هستند که آن‌ها را خطرناک‌تر هم می‌کند. نیرو‌های سایبری ایرانی به‌عنوان یکی از جنبه‌های قدرت نوظهور، به علت صبر زیاد، ریسک‌پذیری و البته اقداماتِ هدفمند خود، عملاً به نیرو‌هایی به‌شدت خطرناک تبدیل شده‌اند. این موضوع، نگرانی آمریکا و متحدان آن را به همراه داشته است. در نوامبر سال ۲۰۲۱، شرکت «مایکروسافت» در ارزیابی توانمندی‌هایِ سایبری ایران، این نکته را مورد اشاره قرار داده که نیرو‌های سایبری ایران از صبر و درعین‌حال سماجتِ زیادی برخوردار هستند. این مسئله به‌ویژه در «مهندسی اجتماعی» آن‌ها که در نوع خود اولین قدم در انجام یک عملیات سایبری است، قابل‌مشاهده است. ایرانی‌ها حتی توانسته‌اند با صرف زمان زیاد، تا حد زیادی اعتمادِ اهداف خود را نیز جذب کنند و آن‌ها را به دام بیندازند. باید توجه داشت که یک دشمنِ صبور، عملاً دشمنی خطرناک‌تَر است».
سخنران مراسم 14 خرداد مشخص شد

رهبر معظم انقلاب، سخنران مراسم 14 خرداد امسال در حرم مطهر امام خمینی (ره) خواهند بود. این مراسم بعد از دو سال وقفه به دلیل محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، به‌صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. سخنران مراسم شب 14 خرداد هم رئیس‌جمهور خواهد بود.
آغاز پرداخت وام ۱۰۰میلیونی ودیعه مسکن از هفته آینده

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران از آغاز پرداخت وام ۱۰۰ میلیون ‌تومانی ودیعه مسکن از هفته آینده خبر داد. وی افزود:‌ در سال‌های 99 و 1400 بیش از 606 هزار نفر اقدام به ثبت‌نام وام ودیعه مسکن کردند که از این تعداد فقط 90 هزار نفر موفق به دریافت آن شدند.

ادعای یک رسانه درباره فرمول افزایش قیمت خودرو

در حالی که فاطمی امین، وزیر صمت افزایش قیمت خودرو را تکذیب کرده بود، بررسی ها نشان می دهد نه تنها دولت قصد افزایش قیمت ها را دارد بلکه فرمول آن هم مشخص و نهایی شده است. بر اساس اخبار منتشر شده، میزان افزایش قیمت خودروها طبق فرمول «نرخ تورم منهای ۱۵‌ درصد از کاهش هزینه خودروسازان» محاسبه خواهد شد. 15 درصد ذکر شده در این فرمول، درصدی است که فاطمی امین پیشتر خودروسازان را موظف به کاهش هزینه های تمام شده محصولات خود تا این میزان کرده بود.

تغییر قیمت روغن موتور

با موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت محصولات روانکار موتوری (روغن موتور) افزایش یافت و مجوز افزایش ۲۵ درصدی قیمت به انجمن پالایشگاه‌داران روغن‌سازی کشور داده شد.

چه خبر از موج جدید کرونایی

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: «بر اساس پیش‌بینی‌های متخصصان به نظر می‌رسد که تا سه ماه آینده موج جدیدی از کرونا و افزایش چشمگیری در ابتلا به این بیماری نداشته باشیم. پیش‌بینی موج جدید کرونا در فصول سرد سال برای کشور، سخت و دشوار است».

پرچم هویت امروز و آینده ایران!

حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در دیدار با اعضای ستاد مرکزی سی و سومین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(ره) گفت: «امام گرفتار حجاب معاصریت شده است یعنی ما متوجه نیستیم چه اتفاق بزرگی به نام انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و مثل «ماهی در آب» درکی از آن نداریم. البته مثل بقیه حوادث تاریخی، 40 سال بازه زمانی کمی است برای اینکه دنیا تحت تأثیر آن قرار بگیرد. به همین خاطر هرچه بگوییم نامکرر است و هرچه بگوییم او هست و او نیست. اخیراً خدمت مقام معظم رهبری بودم و تمام مدت ایشان روی این مسئله تأکید داشت که اگر انقلاب قرار است بماند، اگر دین‌داری قرار است بماند، اگر اخلاق، آزادگی، استقلال و حتی تمامیت ارضی احتیاج به پرچم دارد؛ امام پرچم دین‌داری، عزت و استقلال در جامعه ما است و به این جهت بلند کردن این پرچم، بلند آوازه کردن یک فرد نیست و بلند کردن نماد دین‌داری است. این شخص امروز پرچم هویت و آینده ما است».
کنایه حقوقدان بین الملل به هنرمندان ایرانى در کن

رضا نصرى حقوقدان بین الملل: کاش مایکل مور یک فیلم در مورد ایران می‌ساخت، یا کارگردانان ایرانی چند هنرپیشه آمریکایی استخدام می‌کردند، تا موقع دریافت جایزه از جشنواره کن به جنایت تحریم اعتراض می‌کردند.
سهم ایران در تولید دانش جهان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «۲ درصد دانش جهان در ایران تولید می‌شود و ایران رتبه اول و بلامنازع تولید دانش در منطقه است. در بحث نانو به رتبه تک‌رقمی رسیدیم و در تسلیحات نظامی و امنیتی رتبه برتر را داریم. بااین‌حال، وظیفه دانشگاه فقط رشد علمی دانشجویان نیست و باید فرهنگ دانشگاهی نیز به داوطلبان تعلیم داده شود».

چهارشنبه‌سوری در پایگاه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی

گروه عراقی موسوم به «جناح مقاومت بین‌المللی» با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله به اشغالگران آمریکایی در عین‌الاسد را بر عهده گرفت. گزارش‌هایی از حمله موشکی دیشب با ۶ موشک ۱۲۲ میلی‌متری گراد به عین‌الاسد حکایت دارد. همچنین پایگاه نظامی صهیونیستی در روستای «العیساویه» واقع در بخش قدیمی شهر قدس اشغالی نیز بعد از درگیری نظامیان صهیونیستی با جوانان فلسطینی به آتش کشیده شد.
هر هفته
۳ مالک ساختمان‌های بسیار پرخطر تهران، احضار می‌شوند
مالکان ساختمان‌های بسیار پرخطر شهر تهران، ملزم به رعایت اصول ایمنی در مدت زمان معین می‌شوند. بر اساس توافق شهرداری و دادستانی شهر تهران، هر هفته سه مالک ساختمان‌های بسیار پرخطر شهر تهران که دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت نکرده اند، احضار می شوند و برای آن‌ها اخطار صادر می‌شود. مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و پیشگیری از بحران شورای شهر تهران در این باره به صداوسیما گفت: مالکین ساختمان‌های بسیار پرخطر به دادستانی دعوت و موظف می‌شوند بر اساس زمان بندی سازمان آتش نشانی اصول ایمنی را رعایت کنند.

سخنی که دلهره به جان صهیونیست‌ها انداخت!

فرمانده کل سپاه در دیدار با خانواده شهید صیادخدایی گفت: «در روز تشییع پیکر این شهید نیز مردم بر انتقام از قاتلان شهید صیادخدایی مُصِر بودند. ان‌شاءالله انتقام او را از دشمنان خواهیم گرفت. دشمن از قلب کاخ سفید و تل‌آویو او را ماه‌ها و سال‌ها، خانه به خانه و کوچه به کوچه تعقیب کرد تا در نقطه‌ای او را به شهادت برساند». در پی این کلام نافذ، نگرانی از اقدام متقابل ایران در رژیم صهیونیستی بالا گرفته است و شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «از زمانی که ایران اسرائیل را برای کشته شدن افسر سپاه مقصر دانست، نگرانی فزاینده‌ای در دستگاه دفاعی درباره تلاش‌های ایران برای آسیب رساندن به اهداف اسرائیل در سراسر جهان وجود دارد. شهروندان اسرائیلی هنگام سفر به کشورهای همسایه ایران باید هوشیار بوده و اقدامات احتیاطی لازم را رعایت کنند».
سازمان حمایت با افزایش
۱۵ درصدی قیمت تن ماهی موافقت کرد
سازمان حمایت و مصرف‌کنندگان با افزایش حداکثر ۱۵ درصدی قیمت تن ماهی موافقت کرد. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش حداکثر ۱۵ درصدی قیمت تن ماهی موافقت کرد. براساس این گزارش، قیمت انواع سس مایونز راسا توسط واحد‌های تولیدی در چارچوب ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها تعیین می‌شود. قیمت گروه کالای مذکور با رعایت قیمت‌گذاری سازمان حمایت پسینی اعلام می‌شود. افزایش قیمت‌ها باید به تأیید نهایی ستاد تنظیم بازار رسیده و سپس اعلام رسمی شود.
دولت شیر افزایش نقدینگی را می‌بندد

بانک مرکزی گزارش داد: «حجم نقدینگی در پایان فروردین به ۴ هزار و ۸۲۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند سال پیش بالغ‌بر ۹ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان (۰.۲ درصد) کمتر شده است». ‌بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از علل این کاهش، توافق دولت و بانک مرکزی برای عدم دریافت تنخواه بودجه در سال جاری بوده. این سیاست برای اولین‌بار در چند دهه اخیر اتخاذ شده است و نوید بسته شدن شیر افزایش نقدینگی در کشور را می‌دهد.
اخراجی‌های بازار کار در عصر کرونا

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان اشتغال در سال۱۴۰۰ به رقم ۲۳میلیون و ۴۴۷ هزار تن رسیده است. این رقم نسبت به سال ۱۳۹۸ به میزان ۸۲۶ هزار تن کمتر است. مطابق بررسی این آمار، سطح اشتغال هنوز نسبت به وضعیت قبل از شیوع کرونا پایین‌تر بوده و برخی از افراد که عمده آن را زنان تشکیل می‌دهند، از بازار کار خارج شده‌اند. بر این اساس نرخ بیکاری سال ١۴٠٠ با ٠/۴ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ٩/٢ درصد رسید. این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۱۴۰۰ نیز کاهشی شده و با ٠/۴ واحد‌درصد کاهش، به ۴٠/٩ درصد رسید. از این رو می‌توان گفت، کاهش سطح بیکاری بیشتر از آنکه تحت‌تاثیر افزایش شغل باشد به دلیل کاهش جمعیت فعال رخ داده است. به نظر می‌رسد بخش قابل‌توجه مشاغل از‌دست‌رفته را کسب‌و‌کار‌های خردی تشکیل می‌دهند که شاغلان آن‌ها از گروه‌های کم درآمدتر جامعه بوده اند.

کاهش نرخ بیکاری؛ چرخ توسعه بهتر می‌چرخد

مرکز آمار ایران از افزایش ١٨٠هزارنفری جمعیت شاغلان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و اعلام کرد: نرخ بیکاری در سال گذشته 9.2 درصد بود که نسبت به سال قبل از آن 0.4 درصد کاهش یافته است. همچنین نتایج گویای آن است که در سال ١٤٠٠جمعیت شاغل کشور به‌طور متوسط 43.5 ساعت در هفته کار کرده‌اند.

چرا مرغ صادراتی ایران مشتری ندارد؟

باوجود حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان مرغ ماشینی، همچنان این محصول مشتری‌ای در آن سوی مرزها ندارد! «طلاکش»، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار اعلام کرد: «به‌رغم حذف عوارض صادرات مرغ و تخم‌مرغ، باز هم صادرات صورت نمی‌گیرد. چراکه قیمت‌های ما از دیگر تولیدکنندگان جهانی بالاتر است». یکی از معضلات و مشکلات پیش روی تولید در کشور ما و عدم امکان رقابتی سازی آن در بازارهای منطقه و جهان، بالا بودن هزینه‌های تولید است که قیمت محصول نهایی را افزایش می‌دهد. یکی از راهکارها برای اصلاح این روند، به‌کارگیری از دانش روز در عرصه تولید است و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش به‌سزایی می‌توانند در این تسهیل‌گری و رقابت‌پذیر کردن تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی ایفا کنند.

اخبار روزانه:
*
بیش از ۷۰ روز است که هیچ خبری از معاون سیاسی وزیر کشور نیست و او در هیچ جلسه‌ای که رسانه‌ها هم باشند، شرکت نکرده است تا شایعه استعفایش قوت بگیرد. برخی رسانه‌ها حتی جایگزین خرمشاد را هم معرفی کرده‌اند.
* سینا کلهر، معاون فرهنگی وزیر ورزش: چالش حضور زنان در ورزشگاه‌ها، خیلی زود حل می‌شود. در بخش ملی موضوع حل شده و در بخش باشگاهی نیز فعالیت‌ها به خوبی پیش خواهد رفت. بزرگترین مانع ما در حال حاضر نبود زیرساخت‌هاست و حقیقتا فضا‌های ورزشی کشور و به ویژه ورزشگاه‌ها فضای مناسبی برای بانوان و خانواده‌ها نیست و از امکاناتی که بتوانیم به خوبی پذیرای آن‌ها باشیم برخوردار نیستیم. امیدواریم پس از تصویب ضوابط ورود قانونمند بانوان و خانواده‌ها به اماکن ورزشی به ویژه ورزشگاه‌ها، بتوانیم این دغدغه ورزش کشور را حل کنیم
* قوه قضائیه و شعبه سوم دادگاه رسیدگی به جرایم اقتصادی، حکم برائت علی دیواندری مدیرعامل پیشین بانک‌های ملت و پارسیان و رئیس پژوهشکده پولی و بانکی کشور را صادر کرد. در حکم قطعی که از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی شهر تهران ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی صادر شده است، علی دیواندری از همه اتهامات مندرج در کیفرخواست تبرئه شد. دادگاه طی این حکم با استناد به اصل
۳۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۱۴۰ قانون مجازات‌ اسلامی، اتهامات وارده به علی دیواندری مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی را وارد ندانسته و آن را رد کرده است. در حکم صادره از سوی دادگاه مذکور، بیان شده که با هدایت یک ابر بدهکار بانکی و هم دستش که داماد یکی از وزرای دولت سابق است، فساد حادث شده است. آنطور که از حکم صادره برمی‌آید این افراد از شیوه‌ها و اهرم‌های غیر قانونی و نامشروع برای فرار از قانون و برداشت از بیت المال بهره جسته‌اند و با وارد کردن اتهام به علی دیواندری تلاش کردند تا خود را از چنگ عدالت برهانند.
* رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران: طرح پلیس در خروجی بزرگراه‌ها یا همان جناغی‌ها به اجرا درآمده و ماموران با حضور فیزیکی و نیز با استفاده از دوربین‌ها نسبت به اعمال قانون و جریمه متخلفان اقدام خواهند کرد. مبلغ این جریمه
۵۲ هزار تومان است که باید از سوی راننده پرداخت شود.

https://shoma-weekly.ir/Bz4rkf