گفته می‌شود که...

آغاز اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیکی در سه شهر/ عرضه خودرو در بورس ؟/ نگاه پدر پرجمعیت‌ترین خانواده ایرانی به زندگی و فرزندآوری/ هر دندان‌پزشک فقط ۱۶ میلیون تومان مالیات داد/ غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو کلید خورد/ هنرمندان مستعد بسیجی به زودی به نظام تئاتر کشور معرفی می‌شوند/ افزایش قیمت گازوئیل در دستور کار نیست/ اجاره بها، ۱۰۰ درصد هزینه‌های خانوار‌های تهرانی و...

انتقاد زهره الهیان از عدم سالم‌سازی فضای مجازی
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مقام معظم رهبری بار‌ها هشدار داده اند که فضای مجازی تبدیل به قتلگاه نوجوانان شده است، ولی شاهد بودیم وزیر وقت ارتباطات هم هیچ اقدامی جهت سالم سازی این فضا انجام ندادند. همین امر منجر به آسیب به امنیت، فرهنگ و اخلاق خانواده‌ها شد و برخی خانواده‌ها را در معرض از هم‌گسیختگی و فروپاشی قرار داد.

آغاز اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیکی در سه شهر

طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی قرار است از چندین شهر ازجمله گرمسار، آبیک و ایلام شروع شود. کالابرگ الکترونیکی هم مانند یارانه نقدی که به مردم داده می‌شود، شامل ۹ دهک از افراد جامعه خواهد شد؛ به‌طوری‌که سه دهک پایین درآمدی در این طرح به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و شش دهک دیگر هم به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان کمک‌هزینه خرید کالا‌های اساسی دریافت خواهند کرد. وزیر صمت در مورد سازوکار کالابرگ الکترونیکی می‌گوید: «فرد با هر کارت بانکی که دارد و می‌خواهد خریدی انجام دهد، وقتی کارت را می‌کشد، بخشی از هزینه، از کارت فرد و بخشی دیگر از یارانه کسر می‌شود؛ یعنی به هیچ کارت جدیدی نیاز نیست و شما مثل سابق اقدام به خرید می‌کنید با این تفاوت که پیش‌ازاین یارانه نقدی به‌صورت نقد هم قابل‌برداشت بود، اما با اجرای کالابرگ الکترونیکی، مبلغ یارانه فقط برای خرید کالاهای اساسی برداشت می‌شود».
عرضه خودرو در بورس ؟

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا، در مورد آخرین وضعیت تصمیم گیری عرضه خودرو در بورس کالا توضیح داد: شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد. در این راستا کمیسیون فرعی شورا تشکیل شد و اعضای این کمیسیون که از اعضای اصلی شورای عالی بورس مانند رئیس سازمان بورس، نماینده وزارت صمت، نماینده بانک مرکزی، نماینده دادستانی و... به همراه کارشناسان تشکیل می‌شوند با فرایند عرضه خودرو در بورس موافق هستند. سید جواد جهرمی با تاکید بر اینکه با توجه به موافقت شورا، خودرو در بورس عرضه خواهد شد، اظهار کرد: اگر عرضه خودرو در بورس، قطعی مصوب شود، احتمالا یک کلاس خاص از خودرو‌ها عرضه می‌شوند نه خودرو‌های یک شرکت. برای مثال خودرو‌های کم تیراژ عرضه می‌شود.
تورم و گرانی؛ سهم دنیا از جنگ روسیه- اوکراین

نرخ بالای تورم این روزها در بسیاری از کشورهای جهان به رکورد زده است. به دنبال جنگ روسیه و اوکراین، بهای تمام شده برخی کالاها ازجمله مواد غذایی در بسیاری از نقاط دنیا افزایشی شده و همین موضوع باعث ثبت رکوردهای جدید تورمی در هفته‌های اخیر بوده است. باوجود آنکه هنوز بسیاری از کشورها با تورم دورقمی فاصله دارند، اما نرخ‌هایی که در هفته‌های گذشته به ثبت رسیده نشان از آغاز یک موج جدید تورمی در بسیاری از کشورها دارد. بر این اساس ترکیه که موج تورمی عجیبی را از چند ماه قبل تجربه می‌کند، به صدر فهرست کشورها با بالاترین نرخ تورم رسیده است. نرخ تورم ترکیه حدوداً ۷۰ درصد اعلام شده که بالاترین حد طی ۲۴ سال گذشته به شمار می‌رود. اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای عبور از این وضعیت شکننده، به شهروندان کشورش توصیه کرد، صبر و شکیبایی به خرج دهند!
نگاه پدر پرجمعیت‌ترین خانواده ایرانی به زندگی و فرزندآوری

حجت‌الاسلام وافی طلبه‌ای است که به پدر پرجمعیت‌ترین خانواده جوان ایرانی معروف است و دارای هشت دختر و پنج پسر است که ۲ دختر او در سن ۱۵ سالگی ازدواج کردند و خود او نیز وقتی ۱۵ سال داشته ازدواج کرده است و با همسرش یک سال‌ و نیم تفاوت سنی دارد. این کارشناس خانواده می‌گوید: «فرزندان هدیه‌ای از سوی خداوند هستند» و خود را با داشتن این تعداد فرزند خوشبخت می‌داند و ازدواج در سن بالا را نمی‌پسندد. او دارای ۱۹ خواهر و برادر است و پدر و مادرش نیز در سن ۱۵ و ۱۶ سالگی ازدواج کرده‌اند. او می‌گوید: «از سال ۱۳۸۱ تا ۸۸، هفت سال رتبه اول حوزه علمیه را به خود اختصاص دادم و در ۱۴۰۰ در کنکور رتبه سه phd را کسب کردم. با دامادها و فرزندان، خانوادگی به مسافرت می‌رویم. فرزندان ما چون فاصله سنی کمی دارند، در مسافرت و یا پارک خیلی به آن‌ها خوش می‌گذرد».

هر دندان‌پزشک فقط ۱۶ میلیون تومان مالیات داد
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ۱۴ هزار دندان‌پزشک بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ مالیات پرداخت کرده‌اند که به طور متوسط هر دندان‌پزشک حدود ۱۶ میلیون تومان مالیات داده است
غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو کلید خورد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره خبر غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 در فردو گفت: «گازدهی به یک زنجیره جدید از سانتریفیوژهای IR6 حداقل ۲ هفته پیش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده شده بود. پیش‌تر آژانس هم در این خصوص اطلاع‌رسانی کرد که بلافاصله رسانه‌های بین‌المللی با هدف پیگیری اهداف خاص، آن را با بزرگنمایی منعکس کردند».
هنرمندان مستعد بسیجی به زودی به نظام تئاتر کشور معرفی می‌شوند

جواد جمیری رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: برگزاری جشنواره سراسری تئاتر بسیج محلی برای شناخت استعداد‌ها و معرفی گروه‌ها و هنرمندان جدید و مستعد به نظام تئاتر کشور است. وی با اشاره به دو راهبرد اصلی آموزش و تربیت هنرمندان متعهد و انقلابی و همچنین نقش‌آفرینی هنرمندان در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی از طریق هنر تئاتر تاکید کرد: فعالیت‌های گسترده بسیج در عرصه‌های مختلف اجتماعی نیازمند انعکاس از دریچه هنر است و تلاش شده تا این هدف در گستره موضوعی جشنواره سیزدهم دیده شود.
ساختار جدید فراجا برای صیانت از ارزش‌های جامعه

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی کشور از راه‌اندازی پلیس امنیت اخلاقی برای برخورد هدفمند و قانونمند با هنجارشکنان خبر داد و گفت: «ساختار جدید ابلاغی انتظامی پایان سال گذشته توسط فرمانده کل قوا ابلاغ شد. در ساختار جدید انتظامی کشور، راه‌اندازی پلیس امنیت اخلاقی نیز تصویب و ابلاغ شده که با تشکیل شورای مرکزی آن، راه‌های صحیح برای صیانت از ارزش‌های جامعه اتخاذ خواهد شد. اجرای طرح صیانت اخلاقی با جدیت در تهران آغاز شده و به همه استان‌ها تسری می‌یابد».
افزایش قیمت گازوئیل در دستور کار نیست
مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: نرخ گازوئیل فعلاً همان لیتری ۳۰۰ تومان برای سهمیه یارانه‌ای و ۶۰۰ تومان برای سوخت گیری آزاد است و افزایش قیمت گازوئیل در دستور کار نیست.

اجاره بها، ۱۰۰ درصد هزینه‌های خانوار‌های تهرانی

پس از آنکه نرخ‌های اجاره مسکن در شهر تهران از توان بسیاری از مستاجران فراتر رفت، قیمت‌ها در شهر‌های اطراف نیز به تدریج در حال افزایش است؛ رهن کامل یک آپارتمان ۸۰ متری نوساز در مهرشهر کرج به حدود ۴۵۰ میلیون تومان، در پردیس حدود ۲۰۰ میلیون و در پرند به ۱۶۰ میلیون تومان می‌رسد. سال‌های قبل عنوان می‌شد که اجاره بها در برخی موارد تا ۸۰ درصد هزینه‌های خانوار‌ها در تهران را به خود اختصاص می‌دهد. در حال حاضر بعضی کارشناسان می‌گویند که این رقم به ۱۰۰ درصد رسیده است. یعنی تمامی درآمد یک خانواده به اجاره اختصاص می‌یابد. گزارش‌های میدانی حاکی است که بسیاری از مستاجران تهرانی، حومه را گزینه جایگزین پایتخت انتخاب کرده‌اند.
مقصرنمایی ایران؛ سیاست جدید عضو بدعهد برجام

«مالکی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در مقابل رسانه‌ها خود را مدافع گفتگو و مذاکره نشان دهند، بر این اساس مشاهده می‌شود که طی هفته‌های اخیر و حتی نسبت به مذاکرات دوحه از طرح خواسته‌های زیاده‌خواهانه و فرعی توسط کشورمان صحبت کردند، این مهم در حالی است که هیچ‌یک از مقامات این کشور به سؤال رسانه‌ها پاسخ ندادند که چرا از برجام به طور یک‌جانبه خارج شدند و به هیچ‌یک از تعهداتشان عمل نکردند».
زوج های تهرانی وام 480 میلیونی دریافت می کنند

مجرد‌های ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۳۹ هزار و ۸۰۰ تومانی، ۵۵ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۲۲ میلیون و ۳۶۸ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۸ میلیون و ۲۸۸ هزار تومان می‌رسد. زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۱۱ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۲۲ میلیون و ۳۶۸ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۳۴ میلیون و ۲۰۸هزار تومان پرداخت کنند.
فرهنگ مجالس ختم هم دارد عوض می‌شود

برخی از خوانندگان در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند که حاضر به اجرای برنامه در مراسم تشییع اموات با نی و دف هستند. هرچند حضور یک خواننده و دف‌نواز تا مبلغ ۵ میلیون تومان خرج روی دست صاحبان عزا می‌گذارد؛ اما مسئله به این ختم نمی‌شود؛ برگزاری مجالس ترحیم همواره با حضور قاری، مداح و سخنران بوده هست، ولی این روزها در بعضی مجالس ختم، نه از قرائت قرآن و نه از منبری خبری نیست و دف و نی جای آموزه‌های دینی را گرفته است.
انگلیسی‌ها زمستان سخت را انتظار می‌کشند

شرکت کورنوال اینسایت درباره ژانویه ۲۰۲۳ که فاکتورهای برق انگلیسی‌ها به بیش از سه هزار پوند افزایش خواهد یافت به‌شدت هشدار داد و آن را عامل فقر میلیون‌ها نفر دانست. روزنامه دیلی میل انگلیس نیز اعلام کرد که انگلیسی‌ها به کمک‌های دولتی در زمستان سخت و فاجعه‌بار نیاز خواهند داشت.
دختر شهید بهشتی: پدرم نمی‌خواستند کار اجرایی داشته باشند
دختر شهید بهشتی در برنامه «دست‌خط» گفت: شهید بهشتی نمی‌خواستند در جمهوری اسلامی کار اجرایی داشته باشد، ولی به دستور امام خمینی پذیرفتند و این مساله خیلی مهمی است. شهید بهشتی می‌خواستند مدرسه‌هایی مثل مدرسه حقانی گسترش پیدا کند..
شهرداری: تعداد سگ‌های ولگرد تهران از ۴۰۰ هزار عبور کرد

معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره آمار سگ‌های ولگرد گفت: تعداد سگ‌های بدون صاحب در استان تهران بیش از ۴۰۰ هزار قلاده است! تاکید می‌کنم در نقاهتگاه آرادکوه، اصلا معدوم‌سازی نداریم. شادی مالکی، معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره آمار سگ‌های ولگرد در شهر تهران اظهار کرد: براساس آخرین برآوردها، تخمین زده می‌شود که بین ۵ تا ۶ هزار سگ بدون صاحب در شهر تهران داشته باشیم، اما تعداد سگ‌های بدون صاحب در استان تهران بیش از ۴۰۰ هزار قلاده است! البته بنا بر دلایلی به ویژه رهاسازی سگ‌ها در اطراف تهران نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد آنان ارائه کرد.
شناسایی
۳.۵ میلیون جامانده از سهام عدالت
دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مورد اعطای سهام عدالت بهجاماندگاناز دو دهک کم درآمدی گفت: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت مکلف استجاماندگاناز دو دهک کم‌درآمدی یعنی مشمولان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی را شناسایی کند که آن هم در مرحله شناسایی و تنظیم لیست قرار دارد واین لیست توسط وزارت رفاه در حال تهیه است. شناسایی جاماندگانسهام عدالت از طریق سامانه‌ها و سازمان‌های مربوطه انجام می‌شود و نیازی به مراجعه مردم و هزینه‌کرد آن‌ها نیست، خود وزارت رفاه از طریق سامانه‌ها این کار را انجام می‌دهد. خزائی در مورد اینکه چه زمانی شناسایی جاماندگان دو دهک تمام می‌شود، گفت: تاریخ دقیقی فعلا مشخص نیست، اما پیگیر هستیم شناسایی جاماندگان سهام عدالت به زودی انجام شود و این، چون تکلیف قانون بودجه امسال است باید حتماً امسال انجام شود. دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مورد اینکه برآورد تعداد جاماندگان چقدر است، گفت: طبق برآورد حدود ۳.۵ میلیون نفر از جاماندگان دو دهک کم درآمدی برای دریافت سهام عدالت شناسایی می‌شوند.

اخبار روزانه:
*
مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی در حال حاضر ۹۴۵.۱۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۸۷ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۳.۱۲ درصد کل بازار ارز‌های دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۰۳ درصد افزایش داشته است. حجم کل بازار ارز‌های دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۵۵.۹۵ میلیارد دلار است که ۳۵.۲۷ درصد کاهش داشته است. هم اکنون حجم کل در امور مالی غیر متمرکز، ۴.۶۹ میلیارد دلار است که ۸.۳۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارز‌های دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۵۰.۵۷ میلیارد دلار است که ۹۰.۳۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارز‌های دیجیتال است.
*معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا با تاکید بر اینکه چیزی به عنوان اجاره کارت بانکی نداریم، گفت: اگر کسی کارت بانکی‌اش را اجاره می‌دهد، مطئمن باشد که از کارت وی برای مقاصد مجرمانه استفاده شده و اولین کسی که مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد مالک حساب است
.
*
مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سه شخص حقیقی محکوم به پرداخت جریمه ۱۶ میلیارد تومانی به دلیل سوءاستفاده از رانت اطلاعاتی سهام یک شرکت بورسی شدند.
*نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: ولایت‌مداری در سایه پذیرفتن حکومت و ولایت حضرت امام زمان (عج) حاصل می‌شود و لازمه پذیرش این ولایت، پذیرش حجت امام زمان و ولی فقیه است. حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز عید قربان در حرم مطهر رضوی با اشاره به حدیث سلسله‌الذهب افزود: ولایت مداری تنها برپایی جشن غدیر و عزای عاشورا نیست، ولایت‌مداری پذیرش حاکمیت ولایی در زندگی اجتماعی است. امام جمعه مشهد گفت: آن‌ها که می‌گویند عدالت مقدم بر ولایت است، معنای ولایت و عدالت را نفهمیده اند، امکان ندارد جز در سایه ولایت، عدالت اجرا شود، بیان این‌ها انحراف است و شبهه در برابر راهی است که شهدای ما برای آن خون داده‌اند. علم الهدی ادامه داد: این زمزمه‌ای که عده‌ای آن را در قالب شعار انقلابی مطرح می‌کنند، رگه‌ای از نفوذ دشمن در جریان انقلابی جامعه است
.
*مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی وزارت بهداشت گفت: خط
۶ سامانه ۱۹۰ به دلیل تکالیفی که در قانون جوانی جمعیت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محول شده به سوالات، پیشنهادها و شکایات مردمی به طرح جوانی جمعیت اختصاص داده شد. دکتر علیرضا رحیم نیا با اشاره به راه‌اندازی خط پاسخگویی درباره جوانی جمعیت در سامانه ۱۹۰، اظهار داشت: سامانه ۱۹۰ دارای شش لاین بود که ما سه لاین دیگر به این سامانه اضافه کردیم و اکنون دارای ۹ لاین است. وی افزود: لاین شش را به دلیل تکالیفی که به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی محول شده، به سوالات، پیشنهادها و شکایت مردم به طرح جوانی جمعیت اختصاص دادیم. دکتر رحیم‌نیا تاکید کرد: مردم از طریق لاین ۶ سامانه ۱۹۰ می‌توانند اگر در مراحل طرح افزایش جمعیت سوالاتی درباره نازایی دارند و یا شاهد هزینه‌های زیاد آزمایشگاه و دارو و یا رفتار نادرست و یا عدم باورمندی پرسنل به طرح افزایش جمعیت بودند با ما در میان بگذارند.
*محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت زعفران در کشور‌های همسایه ایران، از جمله امارات و ترکیه و همچنین کشور‌های اروپایی اختلاف فاحشی با قیمت آن در ایران دارد و هر کیلو زعفران در این بازار‌ها از حدود
۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسد. در چند سال گذشته قیمت زعفران در ایران به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار رسید و علیرغم افزایش قیمت دلار، این افزایش قیمت روی قیمت زعفران ایران تاثیری نگذاشت. زنگنه با بیان اینکه عدم این افزایش قیمت چند دلیل عمده دارد، افزود: با توجه به اینکه هزینه‌های کشاورزان به ریال است و اکثرا هم خانوادگی نسبت به کشت آن اقدام می‌کنند، برآورد درستی از افزایش واقعی هزینه‌های تولید و از طرفی اطلاعاتی نسبت به ارزش دلاری محصول خود نیز ندارند و دچار توهم پولی شده و از این روی با هر پیشنهاد قیمتی نسبت به فروش محصول خود اقدام می‌کنند.
*
محمد رسول اف و مصطفی آل احمد از مرتبطین با ضدانقلاب که در بحبوحه حادثه دلخراش متروپل آبادان اقدام به التهاب آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه کرده بودند با حکم دستگاه قضایی بازداشت شدند. این دو نفر مبادرت به تهیه بیانیه تحت عنوان جمعی از سینماگران و با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» کرده بودند.

https://shoma-weekly.ir/NyQ4N3