سیاسی

دولت ارزشی برای دیپلماسی عمومی قائل نیست

دولت بدنبال انعکاس برنامه های خود در رسانه های بین المللی نیست چرا که باید هزینه ای را برای این موضوع بپردازد.
حمیدرضا ترقی عضور ارشد حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آریا در خصوص عملکرد حوزه رسانه ای دولت در پاسخ به مخالفان، گفت: دولت از امکانات رسانه ای متعددی برخوردار است هم امکان مصاحبه مطبوعاتی به صورت مستمر برای رئیس جمهور و هم سخنگوی دولت وجود دارد و ایشان می تواند به صورت مرتب نظرات و گزارشات دولت را به اطلاع خبرنگاران برسانند. نکته بعدی این است که هر زمان رئیس جمهور بخواهد، می تواند از طریق صدا و سیما گزارشات و عملکرد خود را به مردم ارائه دهد. صدا سیما بخش مهمی در انعکاس فعالیت های دولت دارد و هر گزارشی را که دولت به صورت مستند ارائه کرده است، صدا و سیما آن را پخش کرده است. بنابراین نمی توان گفت این موضوع به ضعف دولت در بخش رسانه بر می گردد. وقتی دولت خودش فاقد فعالیت شاخص و قابل عرضه ای به جامعه و مردم است طبیعتا چیز قابل ارائه به رسانه ها هم ندارد و در قبال منتقدین هم پاسخ درستی را ارائه نمی دهد یا پاسخ های تند و غیر اخلاقی را می دهد. این مسائل نشان دهنده این است که دولت برای ارائه گزارشات به مردم اقدام عملی مشخصی ندارد. لذا نباید این موضوع را به گردن رسانه ها انداخت؛ بلکه ضعف در اجرا و عملکرد دولت است که در واقع موجب عدم انعکاس گزارش عملکرد دولت در رسانه ها می شود.

وی در خصوص استفاده دولت از ابزار رسانه ای در موضوع برجام، گفت: طبیعتا یکی از راهکارهایی که دولت می توانست برای انعکاس مسائل خود در مورد برجام از آن استفاده کند، همین اتحادیه رادیو و تلویزیون کشور های اسلامی و استفاده از تعاملات رسانه ای با کشور های جنبش عدم تعهد بوده است که متاسفانه هیچ سرمایه گذاری در هیچ یک از این زمینه ها انجام نداده است. وقتی رسانه ملی که ما ده ها شبکه بین المللی دارد و در فقر مالی به سر می برد و دولت هیچ کمکی نمی کند تا این خلا را پر کند، وقتی که اتحادیه رادیو و تلویزیون کشورهای اسلامی اجلاس اش در کشور ما برگزار می شود و دولت هیچ کمکی به رشد و ارتقا و تقویت این رسانه ها در کشور های اسلامی نمی کند، وقتی که از جنبش عدم تعهد برای ارتباط گیری با رسانه های کشور های غیر متعهد جهان که بیش از 160 کشور هستند، استفاده نمی کند، معلوم می شود که از این ظرفیت های استفاده نشده است. در جهان امروز می بینیم که همه از رسانه برای سلطه بین المللی استفاده می کنند اما تا به حال دولت برنامه ای برای استفاده از رسانه های دنیا برای اهداف خود تهیه نکرده است. چرا که این دولت در این حوزه اصلا برنامه ای نداشته است. این نشان دهنده این است که دولت بدنبال انعکاس برنامه های خود در رسانه های بین المللی نیست چرا که باید هزینه ای را برای این موضوع مثل دولت آمریکا بپردازد.

ترقی در خصوص راهکارهای تقویت حوزه رسانه ای دولت، گفت: دولت ارزشی برای دیپلماسی عمومی قائل نیست؛ در کشور هایی مثل چین و امریکا این موضوع مهم است. امریکایی ها هر سال بیش از هزار هیئت به کشور های دنیا می فرستند و چین در طی سال حداقل 600 هیئت به دنیا می فرستد تا حرفشان را از رسانه ها و کانال های مختلف به کشور ها برسانند. دولت ما به کدام یک از هیئات دیپلماسی یک ریال داده است تا بروند حرف ایران را به ملت های دیگر برسانند. وقتی از احزاب مختلف، نمایندگان مجلس و افراد برای دیپلماسی عمومی استفاده نشود، طبیعی است که حرف دولت به جایی نمی رسد. برای مثال شاهد هستیم که کشور آذربایجان چگونه با 300 احزاب از حزب های آسیا ارتباط برقرار می کند و حتی دعوت می کند تا در انتخابات نظارت داشته باشند. اما در کشور ما از یک هیئت هم دعوت نکرده ایم. دولت باید از این ظرفیت ها استفاده کند.

https://shoma-weekly.ir/tluxQg