گفتگوی ویژه

یک ماهه هم می شود کار جدی اقتصادی انجام داد

یقینا در یک ماه هم می‌شود که تصمیمی گرفت و کار جدی انجام داد. حال که دولت چند ماه وقت دارد خود به خود می‌شود اگر فکری بیاندیشد و برای این کار راه حلی پیدا کند. متاسفانه در شهرستان‌ها کارهای ساختمانی متوقف شده و در بعضی از شهرها درصد بیکاری خیلی زیاد است.
امیر حسین زاده - موضوع رکود شاید از نظر بعضی ها خصوصا مسئولین مرتبط با این موضوع، قدیمی شده باشد، امااقتصاد ما همچنان با آن دست به گریبان است. اشتغال یکی از موضوعات مهمی است که ارتباط مستقیم با رکود دارد و اگر رکود نداشتیم، شاید وضع بیکاری در کشور این گونه نبود و مشکل اشتغال حل شده بود. با علا میر محمد صادقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این زمینه گفتگو کرده ایم.

***

آیا شما هم عقیده دارید که اگر رکود نداشتیم، مشکل بیکاری تا این حد افزایش نمی یافت؟

همین طور است. رکود عدم اشتغال را به دنبال دارد و این که در حال حاضر مشکل عدم اشتغال را وجود دارد شاید درصد بسیار زیادی از آن ناشی از رکودی است که گرفتار آن هستیم. بنابراین اگر برای برطرف کردن رکود تلاش کرده، روی آن وقت و سرمایه صرف کنیم و به خصوص دولت توجه بیشتری داشته باشد حتما مشکل اشتغال هم حل خواهد شد. به عنوان مثال یکی از رشته‌هایی که بسیار اشتغال زا است رشته ساختمان است که متاسفانه الان در آن سرمایه گذاری متوسط یا بسیار کم انجام می‌شود. اگر وام‌های با بهره کم در اختیار مردم و سازنده‌ها قرار داده شود، کار ساختمان رونق گرفته و با رونق کار ساختمان، اشتغال به تدریج زیاد می‌شود.

موضوع ساختمان را مثال زدید، در موارد دیگر اقتصادی باید به همین شیوه پیش رفت؟

همان طور که مشهور است بیش از 70- 80 صنف و رشته در امر ساختمان اشتغال داشته و مؤثر هستند و الان تقریبا به علت رکود در ساختمان و متوقف شدن کار ساختمانی اعم از انبوه یا جزئی، آن رشته‌ها نیز گرفتار رکود و کسادی هستند که اگر اینها راه بیفتد خود به خود درصد بسیاری مؤثر خواهد بود و باید دولت در این جهت فکری کند.

چند ماه به پایان کار دولت باقی مانده است. آیا در این مدت چند ماهه می‌شود کاری در این مورد صورت داد؟

یقینا در یک ماه هم می‌شود که تصمیمی گرفت و کار جدی انجام داد. حال که دولت چند ماه وقت دارد خود به خود می‌شود اگر فکری بیاندیشد و برای این کار راه حلی پیدا کند. متاسفانه در شهرستان‌ها کارهای ساختمانی متوقف شده و در بعضی از شهرها درصد بیکاری خیلی زیاد است.

کارآفرینی در اشتغال اهمیت زیادی دارد که ظاهرا از طرف دولت حمایتی نمی‌شود و از کارآفرین‌ها حمایت نمی‌شود. نظر شما چیست؟

البته به ظاهر از کارآفرین‌ها و کسانی که در بخش صنعت سرمایه گذاری می‌کنند، حمایت می‌شود. ولی اینها جوانبی دارد که آن جوانب و موانع باید برطرف شود تا مردم برای سرمایه گذاری تشویق شوند. مثلا یکی از مشکلاتی که برای سرمایه گذاری در صنعت وجود دارد بهره سنگینی است که بانک‌ها مطالبه می‌کنند. باید ترتیبی دهند تا به فردی که می‌خواهد در بخش صنعت سرمایه گذاری کند تسهیلاتی داده شود که اولا تشریفات اخذ وام کم شود و بعد هم نرخ خیلی کمتری دریافت کنند تا برای سرمایه گذاری و تولید تشویق شود. در حال حاضر پولی که در اختیار سرمایه گذارها گذاشته می‌شود بالای 20% است. برای کسی که می‌خواهد کار تولیدی بزرگ انجام دهد این بهره 20 % مقرون به صرفه نیست.

فارغ از اشتغال، شما چه راهی را برای حل رکود پیشنهاد می‌کنید؟

به نظر بنده باید برای سرمایه گذارها تسهیلات بیشتری قائل شوند و اگر دولت امکاناتی که در دست دارد را در اختیار سرمایه گذارها قرار دهد، ممکن است که رکود هم تا حدود زیادی بر طرف شود.

قرار بود اقتصاد مقاومتی به اشتغال کمک زیادی کند و مشکل رکود را حل نماید ولی هنوز حل نشده است. چرا د راین زمینه پیش نرفته ایم؟

البته انتظار این که در صورت شروع اقتصاد مقاومتی فوری مشکلات ما حل شود، دور از واقعیت است. منتهی اگر بخش خصوصی و دستگاه دولتی برای پیاده شدن اقتصاد مقاومتی عظمشان را جزم کنند، در آینده بسیار مؤثر خواهد بود. شاید ما در مقابل دشمنان خارجی زیادی که داریم، چاره ای غیر از توجه به اقتصاد مقاومتی نداشته باشیم ولی در هر صورت این هم انتظار روز نیست که بگوییم اقتصاد مقاومتی چقدر مشکلات امروز ما را حل می‌کند. این مستلزم گذشت زمان و اقدامات اساسی است. انشاءالله که این دولت موفق می‌شود و این کارها را انجام می‌دهد.

https://shoma-weekly.ir/ER3yZF