گفتگوی ویژه

کنترل تورم مربوط به کالاهای مصرفی روزمره نیست

اساساً مهار تورم در شرایط رکود، چیز معنی داری نیست. این که تورم تک رقمی شده است، صرفاً یک شعار است؛ مردم کوچه و بازار وضعیت دیگری را لمس می کنند. البته می توان صرفاً با در نظر قرار دادن چند قلم کالای خاص، تورم را به گونه ای محاسبه کرد که تک رقمی تر از چیزی که اعلام شده، نشان داده شود، ولی این واقعیت جامعه نیست؛ چیزی که در جامعه مشاهده می کنیم این است که قیمت کالاها روز به روز افزایش می یابند.
اشاره: موضوع مالیات، از جمله مسائلی است که همواره محل جدل و بحث های فراوانی بوده است و بسیاری از کارشناسان، یکی از نقاط ضعف مهم اقتصاد کشور را نظام مالیاتی کشور می دانند. از طرفی، مالیات ارتباط تنگاتنگی با اصناف دارد و انجام هر گونه تغییر و تحول در نظام مالیاتی، تأثیر مستقیمی بر اصناف کشور بر جای می گذارد. با توجه به در پیش بودن روز مالیات، خبرنگار هفته نامه «شما» به سراغ احمد کریمی؛ عضو هیات نظارت حزب مؤتلفه اسلامی رفته است و دغدغه های اصناف در خصوص مالیات را مورد بررسی قرار داده است. همچنین نگاهی هم به وضعیت رکود حاکم بر اقتصاد کشور شده است و ادعای دولت در خصوص تک رقمی شدن نرخ تورم مورد بررسی قرار گرفته است. ماحصل این گفتگو را در ادامه می خوانید.

با توجه به اینکه ظاهراً اصناف همچنان نارضایتی هایی را در ارتباط با موضوع مالیات دارند، بفرمایید که این نارضایتی ها به چه موضوعاتی بر می گردد؟

چند سال است که رکود تمام بخش های اقتصاد را در بر گرفته است و اصناف با آن مواجه بوده اند. در چنین وضعیتی معنا ندارد که سال به سال درصد مشخصی به مالیات اصناف افزوده شود؛ این یکی از مسائلی بود که مورد اعتراض اصناف قرار گرفت. در خصوص مالیات اصناف، در دو ناحیه اشکال وجود داشت؛ یکی اینکه دولت در زمان بودجه بندی سالانه کشور، افزایش مالیات اصناف را لحاظ می کرد و مشکل بعدی، به زمان اجرا مربوط می شد. متأسفانه فردی به نام آقای عسگری سالها رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بود که در اخذ مالیات هیچ گونه دقت و توجهی اعمال نمی کرد و تنها مسئله مهم برای ایشان، گرفتن مالیات بود.

در حال حاضر، اوضاع چگونه است؟ آیا اصناف از مدیریت جدید رضایت دارند؟

اکنون فرد دیگری به نام آقای تقوی نژاد جایگزین آقای عسگری شده که الحمدلله با اصناف تعامل دارد و مطابق صحبت های مقدماتی که به ایشان انجام شد، اصناف امسال با افزایش مالیات مواجه نشدند. البته نکته ای که وجود دارد این است که ایشان گفتند که مبنای اخذ مالیات، سال های قبل قرار بگیرد، ولی با توجه به اینکه ممیزها در چندسال گذشته ظلم مضاعفی را به اصناف روا داشته اند، رقمی که برای امسال در نظر گرفته شده به راحتی قابل اجرا نیست و این موضوعی است که مردم نگران آن هستند. ما معتقدیم که در شرایط رکود اقتصادی، اضافه کردن درصدی خاص به مالیات، به قیمت نارضایتی مردم برای دولت نمی ارزد؛ لذا دقت بیشتری را می طلبد که بحمدلله معاونت جدید تا حدودی این ملاحظات را دارد که جای تشکر دارد.

دولت اعلام کرده است که برای نخستین بار، نرخ تورم تک رقمی شده است. از طرفی، ما با رکود بی سابقه مواجه ایم و شاهد هستیم که نارضایتی مردم از گران شدن اجناس، اجاره منزل و... روز به روز افزایش می یابد. به نظر شما، این تک رقمی شدن نرخ تورم در شرایطی که توضیح داده شد، می تواند مفید به حال اقتصاد ایران باشد؟

ببینید؛ دولت معتقد است که رکود را علاج کرده است، ولی ما معتقدیم که نتوانسته این کار را انجام دهد. در شعار؛ بله رکود علاج شده است، ولی در عمل رکود فوق العاده ای بر کشور حاکم است. این چیزی است که تمام مردم کوچه و بازار بدون استثنا شاهد آن هستند و نمی توان نظرات خلاف واقع به مردم تحمیل کرد. بنابراین، مسئله رکود یقیناً وجود دارد. در خصوص تورم هم باید گفت که اساساً مهار تورم در شرایط رکود، چیز معنی داری نیست. این که تورم تک رقمی شده است، صرفاً یک شعار است؛ مردم کوچه و بازار وضعیت دیگری را لمس می کنند. البته می توان صرفاً با در نظر قرار دادن چند قلم کالای خاص، تورم را به گونه ای محاسبه کرد که تک رقمی تر از چیزی که اعلام شده، نشان داده شود، ولی این واقعیت جامعه نیست؛ چیزی که در جامعه مشاهده می کنیم این است که قیمت کالاها روز به روز افزایش می یابند. به عنوان مثال اگر لبنیات را در نظر بگیریم، می بینیم که از یکسال گذشته شده حداقل 40 درصد قیمت پنیر افزایش یافته است؛ معلوم نیست این چگونه تک رقمی شدنی است. در خصوص میوه هم وضع به همین ترتیب است و قیمت اکثر میوه ها افزایش پیدا کرده است. اگر صرفاً در مقام حرف بخواهیم نرخ تورم را پایین نشان بدهیم، می توان برخی از کالاهایی که قیمت آنها چند برابر شده است را از سبد خارج کرد و نرخ تورم را در ظاهر روز به روز کاهش داد. بنابراین ما اعتقادی به تک رقمی شدن نرخ تورم نداریم؛ زیرا بسیاری از کالاهایی که مردم به شکل روزمره با آنها سر و کار دارند گران شده اند.

https://shoma-weekly.ir/qhn0Ov