گفتگوی ویژه

کردها هیچ‌گاه خود را جدا از ایران ندانسته‌اند

کردها خودشان را ساکنان اصلی سرزمین ایران می‌دانند. هیچ‌گاه خود را جدا از ایران ندانسته‌اند. در طول تاریخ در دوره‌های هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و مقابله با تجاوزات یونانی‌ها و رومی‌ها بارها شاهد بودیم یکی از مدافعان سرسخت از هویت ملی ایرانی کردها بودند
در شرایطی که خبر شکست‌های متعدد و از بین رفتن داعش در منطقه به گوش می‌رسد خبری توجهات رسانه‌ای، به‌خصوص رسانه‌های معاند را به خود معطوف کرد: استقلال اقلیم کردستان عراق. این قضیه واکنش‌های شدیدی از سوی مقامات ایران، ترکیه و عراق را به دنبال داشت. در خصوص چند و چون این قضیه خبرنگار هفته‌نامه شما با نصرت‌الله حیدری دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در استان ایلام به گفتگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی در چند ماه اخیر بیش از دو سومِ نفتِ مورد نیازش را از اقلیم‌ کردستان در عراق خریداری کرده است. کلاً رژیم غاصب صهیونیستی چه منافعی را در کردستان عراق پیگیری می‌کند؟

یکی از کشورهایی که رسماً از کردستان عراق حمایت می‌کند رژیم صهیونیستی است. طبیعتاً این رژیم جزو معدود کشورهایی است که از استقلال کردستان منافع خاصی را دنبال می‌کند. یکی از مهم‌ترین منافعش اقتصادی است که اشاره کردید. علاوه بر آن اسرائیلی‌ها از اتحاد و همگرایی کشورهای اسلامی و عربی واهمه دارند. از طرف دیگر با فروکش کردن توان داعش و زمین‌گیر شدن و رو به اضمحلال نهادن آن اسرائیلی‌ها به دنبال ایجاد اختلاف‌افکنی در منطقه هستند. لذا شعله‌ور ساختن آتش فتنه قومی جزو راهبردهای رژیم اشغالگر قدس است. اگر اسرائیلی‌ها در این حوزه موفق شوند این امر بیشترین منافع را برای آنها در پی خواهد داشت. یکی از دغدغه‌های رژیم صهیونیستی ایجاد اختلاف در جهان اسلام است. کما اینکه در حمایت از گروه‌های سلفی این را نشان داده است.

این رژیم غاصب در پی تحقق چه اهدافی است؟

او در پی سرگرم کردن ایران، عراق و ترکیه در پساداعش است. پس از حذف داعش منطقه نیاز به آرامش، توسعه و ترمیم ویرانی‌ها و خرابی‌ها دارد، اما ایجاد تنش در منطقه از اهداف اساسی است که اسرائیلی‌ها در حمایت از اقلیم و رفراندومی که در کردستان عراق برگزار شد پیگیری می‌کنند.

در عراق، یک فرد یا «کُرد» است یا «عرب» اما در ایران، یا «ایرانی» است یا «ایرانی» نیست. آیا کردهای ایران خودشان را جدای از ایران می‌دانند؟

بحث کردهای ایران و کردهای عراق دو موضوع کاملاً متفاوت است. عراق جزو کشورهایی بود که به‌نوعی بحران دولت ـ ملت داشت. اینکه ساکنان عراق یا خودشان را کرد می‌دانند، یا عرب یا ترکمن نشان از فقدان شکل‌گیری دولت ـ ملت در کردستان عراق است، اما در ایران همیشه با هویت تاریخی و اصیل روبرو بودیم و کردها خودشان را از اقوام و ساکنان اصلی ایران می‌دانند. مطالعات مختلفی در زمینه زبان‌شناسی، قوم‌شناسی و فیزیولوژی کردها انجام شده است. زبان‌شناسان معتقدند زبان کردی نزدیک‌ترین زبان به فارسی است. به همین علت کردهای ایران نه به لحاظ منافع و نه از نظر تاریخی نسبتی با آنچه که تحت عنوان کردهای عراق مطرح می‌شوند ندارند.

یعنی عرق ملی دارند که همچنان ایرانی باقی بمانند.

همین‌طور است. اصلاً کردها خودشان را ساکنان اصلی سرزمین ایران می‌دانند. هیچ‌گاه خود را جدا از ایران ندانسته‌اند. در طول تاریخ در دوره‌های هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و مقابله با تجاوزات یونانی‌ها و رومی‌ها بارها شاهد بودیم یکی از مدافعان سرسخت از هویت ملی ایرانی کردها بودند، همچنین در حوادثی که بعد از اسلام اتفاق افتاد و جلوگیری از مهاجمان یا در دوران هشت سال دفاع مقدس مناطق کردنشین ایران به نسبت جمعیت بیشترین شهید را در دفاع از ایران داده‌اند. کردها خودشان را جزو هویت اصیل ایرانی می‌دانند. این یک موضوع فرهنگی و تاریخی است و قابل خدشه نیست.

آیا به نظر شما حمایت رسانه‌های ضد انقلاب از جدایی اقلیم کردستان از عراق ایجاد اختلاف‌افکنی و زمینه‌سازی برای این تجزیه در ایران است؟

وقتی بحث فرقه‌سازی در خاورمیانه را دنبال می‌کنید مثل وهابیت، بهاییت و بابیت یا دامن زدن به حوادث قومی رد پای استعمار پیر انگلیس را می‌بینید. انگلیسی‌ها می‌گویند ما مرزهای خاورمیانه را خونین طراحی کرده‌ایم. یعنی بستر همواره برای ایجاد اختلاف، کشمکش و نزاع‌های فرقه‌ای و قومی فراهم شود. فتنه داعش و جریان‌های سلفی که بحث اصلیشان بدنام کردن اسلام و مقابله با انقلاب اسلامی بوده است عملاً دارند در اهدافشان ناکام می‌شوند. یعنی جریان مردمی در سراسر دنیا با حامیان پشت پرده جریان‌های سلفی و حامیانشان آشنا شده است. نقش امریکا، انگلیس و اسرائیل و حمایت سرویس‌های امنیتی و جاسوسی آنها و پشتیبانی لجستیک از جریان‌های سلفی کاملاً مشهود است. از طرف دیگر در 200 سال اخیر رد پای انگلیس را در بحث‌های فرقه‌سازی می‌بینیم.

آیا تجزیه کردستان عراق ارتباطی با شکست داعش در منطقه دارد؟

طبعاً با شکست داعش به لحاظ نظامی حامیانش متحمل شکست سنگینی شدند در نتیجه دنبال انتقام‌گیری هستند. فرقه‌سازی‌های مذهبی و دامن زدن به موضوعات قومی که بخش عمده‌اش حمایت از رفراندوم کردستان عراق بود از این دست تلاش‌ها هستند. طبعاً امپریالیسم خبری دنبال همان اهداف هستند و مردم ما هم جریان‌های خبری و پشت پرده آنها را خوب شناخته‌اند. آنچه که رسانه‌های ضد انقلاب در قضیه اقلیم و موضوعات مربوط به ایران نشان می‌دهند ایجاد تنش و اختلافات قومی در ایران و تحریک اقوام و کردهای ایران است. به تبع آن به وجود آوردن تنش و ناامنی در منطقه است. لذا ضرورت دارد کارهای رسانه‌ای خوبی انجام شود. کردهای ما هم به این درجه از فهم و شعور رسیده‌اند که اینها ساکنان اصلی ایران هستند و آنچه که امروز در اقلیم کردستان دنبال می‌شود یک جریان ساختگی برای ایجاد اختلافات است. خوشبختانه قاطبه کردهای ایران ماهیت و پشت پرده جریان‌های خبری رسانه‌های معاند را می‌شناسند و معتقدم آنها در این قضیه به اهدافشان نخواهند رسید.

https://shoma-weekly.ir/K0wZuz